شناسه خبر: 34458 منتشر شده در مورخ: 1400/7/7 ساعت: 09:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 7 مهر 1400

روزنامه چهارشنبه 7 مهر 1400

عناوین امروز: تهیه لوازم توانبخشی به سختی انجام می‌شود-تسویه حساب بهزیستی با دانشگاه آزاد اسلامی/ کمترین شکایت در دیده بان مربوط به امور دانشجویی است-مهار خیز ششم کرونا با تسریع واکسیناسیون-برگزاری جلسه روابط عمومی های ستاد برگزاری روز ملی پارالمپیک-کلاهبرداری میلیاردی با وعده قبولی در رشته پزشکی.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

۲۲ صفر  ۱۴۴۳

۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۰۹ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*تهیه لوازم توانبخشی به سختی انجام می‌شود

*تسویه حساب بهزیستی با دانشگاه آزاد اسلامی/ کمترین شکایت در دیده بان مربوط به امور دانشجویی است

*مهار خیز ششم کرونا با تسریع واکسیناسیون

*برگزاری جلسه روابط عمومی های ستاد برگزاری روز ملی پارالمپیک

*کلاهبرداری میلیاردی با وعده قبولی در رشته پزشکی

 

...........خبر ویژه

*تهیه لوازم توانبخشی به سختی انجام می‌شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، گفت: قیمت لوازم توانبخشی تابع وضعیت اقتصاد است و چند سالی است که به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه، تهیه لوازم توانبخشی به سختی انجام می‌شود.

«محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش قیمت لوازم توانبخشی برای معلولان، اظهار کرد: قیمت لوازم توانبخشی تابع وضعیت اقتصادی، افزایش تورم و افزایش قیمت‌هاست و چند سالی است که به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه، تهیه لوازم توانبخشی به سختی انجام می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه گفته می‌شود لوازم توانبخشی و دارو تحریم نیست، افزود: وقتی مسائل بانکی ما در تحریم است برای نقل و انتقال هزینه لوازم توانبخشی با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی، بیان کرد: برخی از لوازم توانبخشی در واردات مثل سمعک که در داخل تولید آن را نداریم، قطعات و یا مواد اولیه برخی از لوازم توانبخشی با مشکل مواجه شدیم به همین دلیل شاهد افزایش قیمت آن هستیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طی چندسال اخیر برای مقابله با این موضوع، بودجه مورد نیاز برای تامین لوازم توانبخشی افزایش پیدا کرده است و با انجام تفاهم نامه‌های مختلف با نهادهای‌ حمایتی و کمک خیرین کسری این بودجه برای تامین لوازم توانبخشی را جبران می‌کنیم.

نفریه با بیان اینکه دو ماه پیش تفاهم‌نامه‌ای با کمیته ۱۵ خرداد، که زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، داشتیم، اضافه کرد: حدود ۲۷ هزار ویلچر و وسایل توانبخشی برای معلولان ما تهیه شد و در این چند سال با وجود شرایط سخت نگذاشتیم میزان ارائه لوازم توانبخشی به معلولان کم شود.

وی با تاکید بر اینکه با کمک خیرین تلاش کردیم این کمبودها پوشانده شود، گفت: افزایش قیمت لوازم توانبخشی در تمامی وسایل رقم ثابتی نیست و بستگی به میزان سهم‌بری هر وسیله از ارز دارد چراکه برخی از لوازم توانبخشی کاملا وارداتی است.

 

...........گزارش ویژه

*تسویه حساب بهزیستی با دانشگاه آزاد اسلامی/ کمترین شکایت در دیده بان مربوط به امور دانشجویی است

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور از تسویه حساب بهزیستی با دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: هر دانشجویی که در سامانه دانشجویی ثبت‌نام کرده بود چه اولویت اول یا دوم به شرط اینکه هر ترم او زیر پنج میلیون تومان بود ما کل هزینه را به آنها پرداخت کردیم.

مجید رضازاده  درباره ساماندهی امور دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی افزود: همچنین برای کسانی که بهمن‌ ماه شهریه نداده‌اند، طی دو نامه به همه واحدهای دانشگاه آزاد دستور داده شده که دانشجویان بهزیستی را ثبت‌نام کنند به شرطی که بدهی‌های مربوط به سال‌های قبل را نداشته باشند.

وی اضافه کرد: برخی دانشجویان در سال‌های قبل سقف اعتبار داشتند و بنابراین باز هم به دانشگاه بدهکار بودند و بدهکاری به دانشگاه جمع شده و اکنون دانشگاه آن بدهکاری را مطالبه می‌کند که پرداخت آن به عهده خود دانشجو بوده، بنابراین اکنون آنچه وظیفه بهزیستی انجام شده است.

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اگر دانشجویی در مورد دانشگاه آزاد یا پیام نور مشکلی دارد باید آن مورد را به بهزیستی و واحدهای استانی بهزیستی منعکس کند و واحدهای استانی طی تذکری از سوی بهزیستی باید نسبت به این موارد پاسخگو باشند.

رضازاده اظهار داشت: با دانشگاه آزاد و پیام‌نور جلساتی برگزار کردیم تا روند پرداخت شهریه‌ها تسهیل‌ شود و سامانه‌ها به هم متصل شود تا رد و بدل مالی برای دانشجو وجود نداشته باشد و ثبت‌نام‌ها به صورت الکترونیک باشد. پس از هماهنگی با این دانشگاه‌ها با دانشگاه علمی و کاربردی نیز هماهنگ خواهد شد. در تفاهم‌نامه‌ها علاوه بر مسائل مالی، برای دانشجویان به مباحث مناسب‌سازی و در اختیار گذاشتن امکانات متناسب با معلولیت دانشجویان نیز پرداختیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با محدودیت سقف پرداخت مواجه بودیم اما اکنون به دلیل صرفه‌جویی در منابع، سقف در پرداخت نداشتیم مگر آنکه در موارد شهریه نامتعارفی بوده که آن‌هم برای اولویت‌های یک، صد در صد پرداخت کردیم.

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور گفت: دو بار برای همین ترم دانشگاه آزاد اسلامی نامه زده و اعلام کرده بدهی‌هایش پرداخت شده و به واحدهای خود اعلام کرده که در ثبت‌نام دانشجویان مشکلی به وجود نیاید. این امر نشان‌دهنده این است که بدهی‌های خود را پرداخت کردیم. در سامانه دیده‌بان بهزیستی کمترین شکایت در مددجویی مربوط به دانشجویان است که این امر نشان‌دهنده این است که رضایت عمومی در دانشجویان اتفاق افتاده است و ناشی از ساماندهی دانشجویان بهزیستی و تسریع پرداخت‌ها و ابلاغ شیوه‌نامه ها است.

رضازاده یادآور شد: طی دو سال گذشته به دلیل اینکه احساس نیاز می‌شد برای ساماندهی امور دانشجویان کمیته‌ای متشکل از معاونت‌های اجتماعی و توانبخشی سازمان با محوریت سازمان فناوری اطلاعات و عضویت معاونت پشتیبانی تشکیل شد. در گام نخست ما باید بدهی‌هایی که به دانشگاه‌های مختلف و به ویژه دانشگاه آزاد را داشتیم، بررسی می‌کردیم و متوجه شدیم که حدود چهار ترم از بدهی‌های دانشجویان ما به دانشگاه آزاد باقی مانده که دانشگاه آزاد بستانکار است و به همین دلیل برای ثبت‌نام یا انتخاب واحد یا آزمون یا فارغ‌التحصیلی دانشجویان، مشکلاتی ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه در گام دوم آمار و ارقام دانشجویان خود را بررسی کردیم، افزود: برای این کار نیز سامانه‌ای طراحی کردیم و به‌گونه‌ای فقط کسانی که مشمول مددجویی بهزیستی می‌شدند، آنها می‌توانستند در آن سامانه ثبت‌نام کنند و با این دو گام، با بررسی بدهی‌ها توانستیم بدهی‌های خود را بروز و پرداخت کنیم؛ اکنون بهزیستی به دانشگاه آزاد هیچ بدهکاری ندارد.

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرداخت بدهی‌های مربوط به سنوات گذشته، گفت: ترم بهمن سال گذشته بخشی از آن را پرداخت نکردیم که با هماهنگی خود دانشگاه آزاد است و پول آن موجود است و به دلیل تقاضای دانشگاه آزاد آن پول را پرداخت نکردیم و در واقع آنها خواستند پول متمرکز به حساب دانشگاه آزاد واریز شود و ما این شرط را داشتیم که اگر پول واریز شود باید مستقیم در حساب دانشجو باشد که زیرساخت‌های فناوری آن را باید فراهم می‌کردند که تاکنون فراهم نشده و ما قصد داریم این پول را همچنان به حساب دانشجو واریز کنیم. این پول موجود و آماده واریز است و تائیدیه‌های لازم را گرفته است. بنابراین ما هیچ بدهی به دانشگاه آزاد نداریم و همه بدهی‌های مربوط به سنوات گذشته را پرداخت کردیم.

رضازاده خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های دیگر غیر از دانشگاه آزاد نیز مواردی بوده است که بدهی‌های وجود داشته که اعتبار آنها تامین و به استان‌ها پرداخت شده است و استان‌ها به دانشگاه‌های مختلف تسویه کرده‌اند. ما از سال‌ گذشته نیز در واقع از طریق سامانه به خود دانشجو پرداخت داشتیم. کل مواردی که در سامانه ثبت‌نام کردند و مدارک خود را بارگذاری کردند و مدارک آنها صحیح بوده و شماره حساب صحیح داشتند، پول به حساب آنها واریز شده است. حتی ۲۰ درصد از مواردی که ترم بهمن‌ماه نیز بوده، پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین اکنون هیچکس نیست که در سامانه ثبت‌نام کرده باشد، مدارک را بارگذاری کرده باشد، مشمول شرایط مددجویی ما باشد و شماره صحیح داده باشد و پول به حساب او واریز نشده باشد. اگر هر کسی هست که این شرایط را اقدام کرده و پول به حساب او واریز نشده است حتما به مراکز استانی بهزیستی مراجعه کند، بهزیستی پیگیر است و حتما رسیدگی می‌کند.

این مقام مسئول درباره ساماندهی آمار و تعداد دانشجویان بهزیستی گفت: سامانه با صحت و سرعت می‌تواند کار انجام دهد، همه کسانی که نزد بهزیستی سابقه و پرونده دارند در سامانه‌ای موسوم به «ارمغان» ثبت هستند و شرایط مددجویی را دارند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. افرادی نمی‌توانستند چون شرایط را نداشتند مثلا کسی که برادر معلول دارد در سامانه حائزشرایط پرداخت شهریه دانشجویی نیست. یا افرادی که به هردلیلی قبلا می‌آمدند شهریه دانشجویی دریافت می‌کردند، آنها دیگر در سامانه نتوانستند ثبت‌نام کنند که در نتیجه حدود ۳۰ درصد از آن آمار به دلیل همین علت صحت اطلاعات که مبتنی بر فناوری و سامانه‌ای شد و به بانک‌های اطلاعاتی وصل شد، کاهش پیدا کرد.

رضازاده با اشاره به کاهش آمار دانشجویان بهزیستی در پی ساماندهی آنها افزود: با این اقدامات، صرفه‌جویی منابع برای ما اتفاق افتاد و نتیجه این شد که ما سال گذشته توانستیم به دانشجویان تحت پوشش خود به‌رغم اینکه سال‌های قبل برای پرداخت سقف داشتیم، امسال دیگر در اکثریت موارد سقفی قرار ندهیم.

وی تصریح کرد: هر کسی که در سامانه ما ثبت‌نام کرده بود چه اولویت اول یا دوم به شرط اینکه هر ترم او زیر پنج میلیون تومان بود ما کل هزینه را به آنها پرداخت کردیم برای کسانی که فوق لیسانس داشتند حتی اگر اولویت «۲» بودند ما تا مبلغ هشت میلیون تومان و برای مقطع دکترا تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان را پرداخت کردیم. برای اولویت های «۱» در هرشرایطی با هر مبلغ شهریه‌ای، صد در صد آن را پرداخت کردیم. قبلا این اتفاق نمی‌افتاد و درصدی از شهریه را براساس گزارش مددکاری و بودجه بهزیستی پرداخت می‌کردیم. امسال با صرفه‌جویی منابع که با سامانه‌ای شدن آمار دانشجویان و تصحیح اطلاعات اتفاق افتاد، توانستیم به این دستاورد برسیم.  

 

........سلامت و بهداشت

*مهار خیز ششم کرونا با تسریع واکسیناسیون

به گفته قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت موج پنجم کرونا از کشور عبور نکرده اما از هم اکنون هشدارها در مورد آغاز خیز ششم کرونا در آبان ماه به گوش می رسد.

به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۷ شهریور ماه گفت: زمان برای ما بسیار مهم است. حتی برای ورود واکسن در برخی جاها، برای اینکه واکسن یک روز هم زودتر برسد، همه تلاش می‌کردند. الان یک دقیقه هم برای ما ارزش دارد. زیرا در حال حاضر در حال تمام کردن موج پنجم هستیم. تلفاتی که دیده می‌شود، نشان از اتمام موج پنجم است و تا یکی دو هفته دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.  ما فرصتی داریم که خود را برای موج ششم آماده کنیم. این فرصت طلایی که حدود ۶ تا هفت هفته است، هر روزش برایمان ارزش دارد.  از همه خواهش می‌کنم که حتی یک دقیقه را هم از دست ندهند و اگر واکسن می‌آید بلافاصله تزریق را انجام دهند.  

گرچه همچنان سایه خیز پنجم کرونا از کشور رخت نبسته اما روند کاهشی تلفات روزانه کرونا که طی روزهای اخیر به زیر ۳۰۰ نفر رسید نشان می دهد که این موج ضعیف تر شده است.

دکتر بابک قرائی مقدم معتقد است: با توجه به روند بسیار خوب واکسیناسیون در کشور، اگر در جامعه ساده انگاری صورت بگیرد، می‌تواند باعث بشود که پیک ششم هم به وجود بیاید، یعنی اگر در کنار واکسیناسیون رعایت‌های بهداشتی صورت نگیرد و ارتباطات اجتماعی به سرعت بالا برود امکان خیز پیک ششم وجود دارد.

وی افزود: شکی نیست که با توجه شرایط دولت و مردم، روند بازگشایی‌ها باید به صورت تدریجی صورت بگیرد و این کار درست و منطقی است،  اما اگر بازگشایی‌ها به سرعت صورت بگیرد و ساده انگارانه نسبت به قضیه واکسن برخورد شود و توانایی مقابله واکسن برای جلوگیری از بیماری بیش از واقعیت تصور شود می‌تواند باعث شروع پیک ششم شود.

قرائی مقدم تصریح کرد: در کشورهایی که قبلا واکسیناسیون به خوبی و با سرعت انجام گرفته ما شاهد این امر بوده ایم. یعنی حتی زمانی که در هند آن فجایع رخ داد میزان واکسیناسیون در آن جا در حد نرخ واکسیناسیون الان کشور ما بود. ساده انگاری یکی از دلایل وقوع فجایع در هند بعد از واکسیناسیون بود. در آمریکا علی رغم اینکه یکی از پیشگامان در این زمینه است، هنوز در آنجا مرگ و میر وجود دارد و موج‌های مختلف رخ می‌دهد. پس امکان به وجود آمدن پیک ششم در کشور وجود دارد اما شدت آن بستگی به موارد اشاره شده در بالا دارد.

اما واکسیناسیون در دوماه گذشته سیر خوبی داشته و به نظر می‌رسد که این سیر ادامه داشته باشد و حتی واکسیناسیون نوجوانان نیز شروع شده و  می‌تواند کمک خوبی برای کاهش خطر بازگشایی مدارس باشد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز  با اشاره به گذر کشور از قله پیک پنجم کرونا تاکید کرد: به این ترتیب پیش بینی آن است که در دو هفته آینده تعداد بیماران بستری روزانه ، از سه هزار  نفر پایینتر آید و تا چهار هفته آینده به کف آن در پیک پنجم برسیم. . اینجا جایی است که نیاز داریم به کمک بسیج که در ۶ تا هشت هفته باقی مانده سیر نزولی بیماری، بتوانیم حداکثر توان خود را برای ایمن سازی بگذاریم، زیرا  پیش بینی‌ ما از پیک بعدی بیماری، در آبان ماه است.

وی گفت: بنابراین اگر آبان ماه میزان قابل توجهی از واکسیناسیون را انجام داده باشیم حتی با ویروس جدید جهش یافته و در صورت میزان بالای ابتلا، میزان مرگ و میر بالا نخواهد رفت. در بحث واکسیناسیون هدف اول کاهش مرگ و میر و هدف بعدی کاهش ابتلاست.

رئیسی اظهار داشت: هنوز آمار ابتلا و بستری در بسیاری از شهرها بالا است. از این رو ادامه مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی علاوه بر واکسیناسیون ضروری است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون علیه کرونا می تواند موج ششم را نیز مهار کند، اکنون ۳۵ میلیون نفر بالای ۱۸ سال جامعه دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که با توجه به سرعت انجام واکسیناسیون بزودی این رقم به ۴۲ میلیون نفر می رسد و به عبارتی درصد تزریق واکسن به ۷۰ درصد جامعه خواهد رسید.

معاون وزیر بهداشت  افزود: اکنون روزانه بیش از یک میلیون واکسن در کشور تزریق می شود و با توجه به اینکه جامعه هدف واکسیناسیون ۶۰ میلیون نفر (۱۸سال به بالا) است اگر رقم تزریق واکسن دز اول به ۴۲ میلیون نفر برسد، ۷۰ درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه شده اند. ،  

توضیحات وزارت بهداشت درباره نحوه ورود انواع واکسن‌های کرونا به زنجیره واکسیناسیون کشور: وزارت بهداشت درباره اظهارات پراکنده درخصوص انواع واکسن‌های کرونای مورد استفاده در کشور، توضیحاتی ارائه کرد.

به نقل از ایسنا مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "تمامی تصمیمات، قراردادها و شروع واکسیناسیون در گروه‌های هدف بعد از بررسی شواهد علمی در کمیته‌های تخصصی وزارت بهداشت و صرفا پس از تایید مجوز مصرف اضطراری واکسن از سوی سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.

ورود هر واکسنی به زنجیره واکسیناسیون کشور منوط به طی مراحل و اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت است و در حال حاضر نیز بجز موارد مصرفی فعلی در زنجیره واکسیناسیون، واکسن دیگری وارد کشور نشده است."

در ادامه این اطلاعیه ذکر شده است: "لذا از همه هموطنان که مطابق گروه‌های سنی اعلامی، مشمول دریافت واکسن هستند درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از ایجاد موج جدید بیماری، در سریع‌ترین زمان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و واکسیناسیون خود را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند.

لازم به ذکر است، اتخاذ تصمیمات مربوط به واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی در ایران صرفا بر اساس نظرات تخصصی کمیته های علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد و مبتنی بر تصمیم و دخالت هیچ ارگان و نهاد خارجی نیست.

پایش مستمر وضعیت ایمنی و عوارض واکسن‌ها صرفا برای تامین و تضمین سلامت مردم عزیزمان صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان اطلاعاتی در این زمینه در اختیار نهادهای خارجی قرار نگرفته و نخواهد گرفت."

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرده است: "منبع انتشار اخبار مرتبط با واکسیناسیون در کشور نیز صرفا از طریق وبدا، رسانه رسمی وزارت بهداشت است و مصاحبه افراد خارج از این رسانه به معنی تایید یک خبر فاقد شواهد نخواهد بود."

انتهای پیام

 

........ورزشی

*برگزاری جلسه روابط عمومی های ستاد برگزاری روز ملی پارالمپیک

جلسه هماهنگی روابط عمومی های وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و فدراسیون های عضو ستاد برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

فرهاد طلوع کیان، دبیر ستاد برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک در این نشست ضمن خیر مقدم به حاضران و گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا باعث شد که در برگزاری مراسم روز ملی و هفته پارالمپیک با محدودیت مواجه باشیم و فعالیت های حضوری و فیزیکی کاهش یابد. بنابراین برنامه های هفته به صورت نمادین برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۲۴ مهر ماه مصادف با روز ملی پارالمپیک که در متن تقویم رسمی کشور درج شده، اختتامیه برنامه های هفته پارالمپیک در زمین چمن آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک از ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد.

طلوع کیان با تاکید بر بهره برداری از فرصت فضای مجازی گفت: از فضای مجازی غافل نمی شویم. هدف از برگزاری این نشست، هم افزایی بیشتر برای اشتراک گذاشتن تولیدات سایبری در حوزه ورزش های پارالمپیکی است. اهمیت موضوع این است که ۱۳ فدراسیون و ۲۷ وزارتخانه، سازمان و نهاد عضو ستاد هستند.

در این نشست حسین شهریاری مسوول اجرایی ستاد با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به توضیح انتظارات از سازمان ها، نهادها، وزارتخانه ها، دستگاه ها و فدراسیون های مختلف و ارائه جدول برنامه های هفته پارالمپیک پرداخت.

 در بخش دیگری از جلسه، دکتر علی افروزه، رییس کمیته فضای مجازی ستاد با ارائه پاورپوینت نسبت به اهداف جنبش پارالمپیک، سیاست ها و برنامه های کار هماهنگ در فضای مجازی توضیحاتی را تقدیم حضار نمود و از راه اندازی گروه روابط عمومی ها در فضای سایبری خبر داد.

در پایان، مدیران و نمایندگان تربیت بدنی نیروهای مسلح، مدیریت توسعه سرمایه های اجتماعی وزارت کشور، اداره کل ورزش وزارت نفت، اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، مرکز ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیریت ورزش و رفاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فدراسیون های ورزش های جانبازان و معلولین؛ نابینایان و کم بینایان، بدمینتون، تکواندو، سوارکاری، ورزش های دانش آموزی و تیراندازی با کمان، نسبت به برنامه های رسانه ای روز ملی و هفته پارالمپیک به بحث و تبادل نظر پرداختند.


........حوادث

*کلاهبرداری میلیاردی با وعده قبولی در رشته پزشکی

دکتر ژنتیک که با همدستی یک هکر و مدرس آموزشگاه کنکور باند کلاهبرداری تشکیل داده و از متقاضیان رشته‌های پزشکی به بهانه قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان میلیاردها تومان دریافت کرده بودند از سوی کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی دستگیر شدند. ۸ شهریور امسال مرد میانسالی به دادسرای ناحیه ۱۰ تهران رفت و گفت: پسرم امسال داوطلب کنکور بود و برای قبولی در رشته پزشکی خیلی تلاش کرد. او به یکی از آموزشگاه‌های آمادگی کنکور میرفت و یکی از مدرسان آموزشگاه وقتی متوجه تلاش و علاقه پسرم برای قبولی در رشته پزشکی شده بود به او پیشنهادی وسوسه برانگیز داد.

او ادامه داد: مدرس آموزشگاه به پسرم گفته بود که میتواند با پرداخت مبلغی، اسم پسرم را به‌ عنوان پذیرفته شده رشته پزشکی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور در سایت دانشگاه ثبت کند. با این پیشنهاد و با شرط تضمین قبولی حدود ۶۰۰ میلیون تومان نقدی به مدرس آموزشگاه پرداخت کردیم و ۲۰۰ میلیون تومان هم چک به او دادیم. بعد از مدتی هم مدرس آموزشگاه آدرس سایت دانشگاه مربوطه را داد و اسم پسرم را در رشته پزشکی دانشگاه مشاهده کردیم. اما وقتی برای ثبت ‌نام پسرم به دانشگاه مربوطه رفتیم با کمال تعجب متوجه شدیم که پسرم قبول نشده است. بسرعت با همان مدرس آموزشگاه تماس گرفتیم اما دیگر خبری از او نبود و چک ۲۰۰ میلیونی هم نقد شده بود.

شکایتهای سریالی

با شکایت مرد میانسال به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه ۱۰ پایتخت، کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شدند. در حالی که تحقیقات برای دستگیری مدرس آموزشگاه  و همدستانش ادامه داشت، کارآگاهان با شکایت مشابه دیگری مواجه شد. اینبار مالباخته حدود یک میلیارد تومان برای قبولی فرزندش در کرسی پزشکی دانشگاه سراسری پرداخت کرده بود. مانند شاکی اول، اسم فرزندش را در سایت دانشگاه مربوطه دیده بود اما زمانی که برای ثبت‌نام اقدام کرده متوجه کلاهبرداری میلیاردی شده بود. در ادامه بررسیها، کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت موفق به دستگیری مرد جوان و دو همدستش که یکی از آنها دکترای ژنتیک داشت و دیگری هکر سایت بود شدند.

اعتراف به کلاهبرداری

در ادامه تحقیقات دکترای ژنتیک؛ که طراح و مجری این کلاهبرداریها بود، گفت: از اوایل امسال و باتوجه به اینکه افراد زیادی علاقه به قبولی در کرسی پزشکی و رشته‌های مطرح دانشگاه‌های کشور دارند تصمیم به کلاهبرداری گرفتیم. ما هر سه تحصیلکرده بودیم و تصمیم گرفتیم با استفاده از این روش دست به کلاهبرداری میلیاردی بزنیم. او ادامه داد: امیر، یکی از همدستانم که مدرس آموزشگاه است، دانشجویانی که در جست ‌و‌جوی رشته‌های معتبر و بالا مانند پزشکی بودند و وضع مالی خوبی داشتند را از بین شرکت کنندگان کنکور در کلاسپها انتخاب میکرد. دکتر جوان گفت: امیر با این ترفند که میتواند برای آنها در دانشگاه‌های معتبر با رشته‌های دلخواه ثبت ‌نام کند، از خانواده‌ها مبالغی بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان دریافت میکرد.

مرد جوان در رابطه با ثبت ‌نام داوطلبان در سایت دانشگاه‌های معتبر گفت: با دریافت وجه اولیه که بیش از ۵۰۰ میلیون تومان بود، سومین همدستم که هکر حرفه ‌ای است، سایت دانشگاه مورد نظر را طراحی و جعل میکرد. با طراحی سایت جعلی، اسم داوطلب مورد نظر را در سایت ثبت میکرد و آدرس سایت را به خانواده داوطلب میدادیم. آنها هم با مراجعه به آدرس سایتی که ما در اختیارشان گذاشته بودیم اسم فرزندشان را می ‌دیدند و مطمئن می‌شدند که در دانشگاه دلخواه و رشته دلخواه قبول شده‌اند. اما پس از اعلام نتایج کنکور و اقدام برای ثبت‌نام؛ متوجه ماجرا می‌شدند. در تحقیقات صورت گرفته از سوی کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت، ۱۶ شاکی تا کنون شناسایی شده و تحقیقات برای شناسایی سایر مالباختگان به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه ۱۰ ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *