شناسه خبر: 34455 منتشر شده در مورخ: 1400/7/6 ساعت: 11:38 گروه: اجتماعی  
اصفهان به یکی از قطب های آموزش نابینایان تبدیل می‌شود

اصفهان به یکی از قطب های آموزش نابینایان تبدیل می‌شود

نصر با تاکید بر لزوم توانمند سازی افراد با نیازهای خاص گفت: اصفهان به یکی از قطب های آموزش نابینایان تا پایان سال جاری تبدیل می‌شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری شیستان،  «ولی الله نصر» در نشست خبری مجازی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و همچنین در پیش بودن روز جهانی سالمندان، ناشنوایان و همچنین روز عصای سفید اظهار داشت: نام گذاری این روزها بهانه ای است که جامعه متوجه شوند افراد با نیازهای خاص وجود دارند و در این راستا راه پیموده شده تاکنون خوب بوده است ولی راه زیادی تا رفع محرومیتها و رسیدن به نقطه آرمانی باقی است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان  با تاکید بر لزوم پیشگیری اولیه و آموزش های اولیه و انجام غربالگری خاطرنشان کرد ارائه خدمات به هنگام توانبخشی می‌تواند در راستای توانمندسازی افراد با نیازهای خاص بسیار کارساز باشد.

وی اشاره به اینکه ۲۳ هزار معلول را تحت پوشش داریم گفت ۱۸ هزار نفر از این معلولیتها شنوایی و ۹ هزار نفر معلولیت بینایی هستند که اهمیت معلولیت شنوایی نسبت به سایر معلولیت ها بیشتر است.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه خدمات توانبخشی و توان پزشکی بر اساس نوع معلولیت و میزان آن به افراد تعلق می‌گیرد تصریح کرد: ۱۲۵ مرکز توانبخشی روزانه و ۶۵ مرکز توانبخشی شبانه روزی خدمات مناسب و متناسب با شرایط معلولین شامل معلولیت های بینایی، شنوایی، ذهنی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان و آسیب های نخاعی به آنان ارائه می‌‌شود.

وی مهمترین معضل در خصوص معلولین را در شرایط شیوع کرونا نبود امکان حضور آنها در جامعه و افزایش مشکلات آنان به دلیل این عدم حضور دانست و با تاکید بر این که بروز اکثر معلولیت ها رو به کاهش است ولی معلولیت های ایجادی و شغلی سیر افزایشی دارد متذکر شد: آمار ناشنوایان در استان اصفهان نسبت به آمار کشوری و آمار جهانی بیشتر نیست.

نصر  تاکید بر لزوم ارائه خدمات به هنگام و تشخیص به موقع مشکل از تبدیل شدن اصفهان به یکی از قطب های آموزش نابینایان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت حمایت از تشکرهای نابینایی فعال در زمینه تولید نرم افزار و سایر فعالیت ها از برنامه های بهزیستی است.

وی با ابراز ناامیدی از استخدام سه درصدی معلولان در مشاغل دولتی گفت: ما از استخدام‌ دولتی ناامید شده ایم و معلولان هم باید ناامید شوند چرا که اینقدر استخدام کم شده که در این تیراژ نمی‌شود روی آن برنامه‌ریزی کرد.

اصفهان ۱۸ هزار نفر  ناشنوا دارد

«پژمان پورشبانان»، معاونت امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در ادامه این نشست خبری در زمینه تعداد معلولان استانی گفت: ما حدود ۱۲۳ هزار  معلول در استان اصفهان داریم که ۱۸ هزار نفرآنها معلولیت شنوایی و حدود ۹ هزار نفر معلولیت بینایی و مابقی سایر معلویت های جسمی و حرکتی،اعصاب و روان و غیره هستند.

 وی افزود: ۱۲ درصد اطلاعات را از طریق شنوایی کسب می کنیم اما وقتی  فردی دچار معلولیت شنوایی می شود حدود ۷۰ درصد دچار مشکل می شود که بخش توانبخشی بهزیستی به ارائه خدماتی اعم از گفتار درمانی، کاشت حلزون ، سمعک می پردازد.

وی تاکید کرد: در خصوص معلولیت های شنوایی ما نسبت به نرم جهانی بالاتر نبوده و  طبق تحقیقات، ۵۰درصد معلولیت شنوایی ژنتیکی و  ۵ درصد به زمان بارداری مربوط می شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *