شناسه خبر: 34454 منتشر شده در مورخ: 1400/7/6 ساعت: 11:25 گروه: اجتماعی  
تسویه حساب بهزیستی با دانشگاه آزاد اسلامی/ کمترین شکایت در دیده بان مربوط به امور دانشجویی است

تسویه حساب بهزیستی با دانشگاه آزاد اسلامی/ کمترین شکایت در دیده بان مربوط به امور دانشجویی است

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور از تسویه حساب بهزیستی با دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: هر دانشجویی که در سامانه دانشجویی ثبت‌نام کرده بود چه اولویت اول یا دوم به شرط اینکه هر ترم او زیر پنج میلیون تومان بود ما کل هزینه را به آنها پرداخت کردیم.

به گزارش ایران سپید  مجید رضازاده  درباره ساماندهی امور دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی افزود: همچنین برای کسانی که بهمن‌ ماه شهریه نداده‌اند، طی دو نامه به همه واحدهای دانشگاه آزاد دستور داده شده که دانشجویان بهزیستی را ثبت‌نام کنند به شرطی که بدهی‌های مربوط به سال‌های قبل را نداشته باشند.

وی اضافه کرد: برخی دانشجویان در سال‌های قبل سقف اعتبار داشتند و بنابراین باز هم به دانشگاه بدهکار بودند و بدهکاری به دانشگاه جمع شده و اکنون دانشگاه آن بدهکاری را مطالبه می‌کند که پرداخت آن به عهده خود دانشجو بوده، بنابراین اکنون آنچه وظیفه بهزیستی انجام شده است.

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اگر دانشجویی در مورد دانشگاه آزاد یا پیام نور مشکلی دارد باید آن مورد را به بهزیستی و واحدهای استانی بهزیستی منعکس کند و واحدهای استانی طی تذکری از سوی بهزیستی باید نسبت به این موارد پاسخگو باشند.

رضازاده اظهار داشت: با دانشگاه آزاد و پیام‌نور جلساتی برگزار کردیم تا روند پرداخت شهریه‌ها تسهیل‌ شود و سامانه‌ها به هم متصل شود تا رد و بدل مالی برای دانشجو وجود نداشته باشد و ثبت‌نام‌ها به صورت الکترونیک باشد. پس از هماهنگی با این دانشگاه‌ها با دانشگاه علمی و کاربردی نیز هماهنگ خواهد شد. در تفاهم‌نامه‌ها علاوه بر مسائل مالی، برای دانشجویان به مباحث مناسب‌سازی و در اختیار گذاشتن امکانات متناسب با معلولیت دانشجویان نیز پرداختیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با محدودیت سقف پرداخت مواجه بودیم اما اکنون به دلیل صرفه‌جویی در منابع، سقف در پرداخت نداشتیم مگر آنکه در موارد شهریه نامتعارفی بوده که آن‌هم برای اولویت‌های یک، صد در صد پرداخت کردیم.

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور گفت: دو بار برای همین ترم دانشگاه آزاد اسلامی نامه زده و اعلام کرده بدهی‌هایش پرداخت شده و به واحدهای خود اعلام کرده که در ثبت‌نام دانشجویان مشکلی به وجود نیاید. این امر نشان‌دهنده این است که بدهی‌های خود را پرداخت کردیم. در سامانه دیده‌بان بهزیستی کمترین شکایت در مددجویی مربوط به دانشجویان است که این امر نشان‌دهنده این است که رضایت عمومی در دانشجویان اتفاق افتاده است و ناشی از ساماندهی دانشجویان بهزیستی و تسریع پرداخت‌ها و ابلاغ شیوه‌نامه ها است.

رضازاده یادآور شد: طی دو سال گذشته به دلیل اینکه احساس نیاز می‌شد برای ساماندهی امور دانشجویان کمیته‌ای متشکل از معاونت‌های اجتماعی و توانبخشی سازمان با محوریت سازمان فناوری اطلاعات و عضویت معاونت پشتیبانی تشکیل شد. در گام نخست ما باید بدهی‌هایی که به دانشگاه‌های مختلف و به ویژه دانشگاه آزاد را داشتیم، بررسی می‌کردیم و متوجه شدیم که حدود چهار ترم از بدهی‌های دانشجویان ما به دانشگاه آزاد باقی مانده که دانشگاه آزاد بستانکار است و به همین دلیل برای ثبت‌نام یا انتخاب واحد یا آزمون یا فارغ‌التحصیلی دانشجویان، مشکلاتی ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه در گام دوم آمار و ارقام دانشجویان خود را بررسی کردیم، افزود: برای این کار نیز سامانه‌ای طراحی کردیم و به‌گونه‌ای فقط کسانی که مشمول مددجویی بهزیستی می‌شدند، آنها می‌توانستند در آن سامانه ثبت‌نام کنند و با این دو گام، با بررسی بدهی‌ها توانستیم بدهی‌های خود را بروز و پرداخت کنیم؛ اکنون بهزیستی به دانشگاه آزاد هیچ بدهکاری ندارد.

رئیس مرکز فناوری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرداخت بدهی‌های مربوط به سنوات گذشته، گفت: ترم بهمن سال گذشته بخشی از آن را پرداخت نکردیم که با هماهنگی خود دانشگاه آزاد است و پول آن موجود است و به دلیل تقاضای دانشگاه آزاد آن پول را پرداخت نکردیم و در واقع آنها خواستند پول متمرکز به حساب دانشگاه آزاد واریز شود و ما این شرط را داشتیم که اگر پول واریز شود باید مستقیم در حساب دانشجو باشد که زیرساخت‌های فناوری آن را باید فراهم می‌کردند که تاکنون فراهم نشده و ما قصد داریم این پول را همچنان به حساب دانشجو واریز کنیم. این پول موجود و آماده واریز است و تائیدیه‌های لازم را گرفته است. بنابراین ما هیچ بدهی به دانشگاه آزاد نداریم و همه بدهی‌های مربوط به سنوات گذشته را پرداخت کردیم.

رضازاده خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های دیگر غیر از دانشگاه آزاد نیز مواردی بوده است که بدهی‌های وجود داشته که اعتبار آنها تامین و به استان‌ها پرداخت شده است و استان‌ها به دانشگاه‌های مختلف تسویه کرده‌اند. ما از سال‌ گذشته نیز در واقع از طریق سامانه به خود دانشجو پرداخت داشتیم. کل مواردی که در سامانه ثبت‌نام کردند و مدارک خود را بارگذاری کردند و مدارک آنها صحیح بوده و شماره حساب صحیح داشتند، پول به حساب آنها واریز شده است. حتی ۲۰ درصد از مواردی که ترم بهمن‌ماه نیز بوده، پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین اکنون هیچکس نیست که در سامانه ثبت‌نام کرده باشد، مدارک را بارگذاری کرده باشد، مشمول شرایط مددجویی ما باشد و شماره صحیح داده باشد و پول به حساب او واریز نشده باشد. اگر هر کسی هست که این شرایط را اقدام کرده و پول به حساب او واریز نشده است حتما به مراکز استانی بهزیستی مراجعه کند، بهزیستی پیگیر است و حتما رسیدگی می‌کند.

این مقام مسئول درباره ساماندهی آمار و تعداد دانشجویان بهزیستی گفت: سامانه با صحت و سرعت می‌تواند کار انجام دهد، همه کسانی که نزد بهزیستی سابقه و پرونده دارند در سامانه‌ای موسوم به «ارمغان» ثبت هستند و شرایط مددجویی را دارند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. افرادی نمی‌توانستند چون شرایط را نداشتند مثلا کسی که برادر معلول دارد در سامانه حائزشرایط پرداخت شهریه دانشجویی نیست. یا افرادی که به هردلیلی قبلا می‌آمدند شهریه دانشجویی دریافت می‌کردند، آنها دیگر در سامانه نتوانستند ثبت‌نام کنند که در نتیجه حدود ۳۰ درصد از آن آمار به دلیل همین علت صحت اطلاعات که مبتنی بر فناوری و سامانه‌ای شد و به بانک‌های اطلاعاتی وصل شد، کاهش پیدا کرد.

رضازاده با اشاره به کاهش آمار دانشجویان بهزیستی در پی ساماندهی آنها افزود: با این اقدامات، صرفه‌جویی منابع برای ما اتفاق افتاد و نتیجه این شد که ما سال گذشته توانستیم به دانشجویان تحت پوشش خود به‌رغم اینکه سال‌های قبل برای پرداخت سقف داشتیم، امسال دیگر در اکثریت موارد سقفی قرار ندهیم.

وی تصریح کرد: هر کسی که در سامانه ما ثبت‌نام کرده بود چه اولویت اول یا دوم به شرط اینکه هر ترم او زیر پنج میلیون تومان بود ما کل هزینه را به آنها پرداخت کردیم برای کسانی که فوق لیسانس داشتند حتی اگر اولویت «۲» بودند ما تا مبلغ هشت میلیون تومان و برای مقطع دکترا تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان را پرداخت کردیم. برای اولویت های «۱» در هرشرایطی با هر مبلغ شهریه‌ای، صد در صد آن را پرداخت کردیم. قبلا این اتفاق نمی‌افتاد و درصدی از شهریه را براساس گزارش مددکاری و بودجه بهزیستی پرداخت می‌کردیم. امسال با صرفه‌جویی منابع که با سامانه‌ای شدن آمار دانشجویان و تصحیح اطلاعات اتفاق افتاد، توانستیم به این دستاورد برسیم.  

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *