شناسه خبر: 34451 منتشر شده در مورخ: 1400/7/6 ساعت: 18:27 گروه: اجتماعی  
کرونا؛ مانع برقراری ارتباط اجتماعی ناشنوایان و نابینایان شده است

کرونا؛ مانع برقراری ارتباط اجتماعی ناشنوایان و نابینایان شده است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: شیوع کرونا و ضرورت استفاده از ماسک، موجب کاهش حضور ناشنوایان و نابینایان در جامعه و مانع برقراری ارتباط اجتماعی آنها با مردم شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا ولی الله نصر مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در نشست خبری خود با اشاره به مناسبت های هفته ناشنویان،روزجهانی نابینایان و روز سالمندان در ماه جاری اظهار داشت: اقدام های موثر شهرداری و شورای شهر در سال های اخیر ناکافی و  برای برطرف کردن مشکلات، همرایی این سازمان ها و همکاری بقیه مدیریت ها ضروری است. وی در پاسخ به سئوال  درباره مشکلات ناشنوایان و نابینایان در دوران کرونا گفت: عدم حضور در جامعه و ارتباط گیری با مردم یکی از بزرگترین مشکلات ناشنوایان و نابینایان است؛ زیرا ماسک زدن، مانع لب خوانی و بخشی از ارتباط ناشنوایان را کمتر و قطع کرده است. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: تهیه ماسک هایی با طلق شیشه ای، نتوانست مشکلات لب خوانی  ناشنوایان را بر طرف کند.

وی همچنین در مورد کودکان بی سرپرست ناشی از دست دادن والدین در  اثر کرونا بدون اشاره به آمار استانی، گفت: طبق آمار کشوری اعلام شده حدود ۵۱ هزار کودک، پدر و مادر خود را به دلیل کرونا از دست داده اند اما بهزیستی هرکودک فاقد سرپرست موثر  را تحت پوشش قرار می دهد. نصر اضافه کرد: اولویت بهزیستی در نگهداری و حمایت از کودکان فاقد سرپرست، سپردن آنها به اقوام درجه یک سببی و نسبی اعم از پدربزرگ و مادربزرگ،عمه،خاله است.وی همچنین درباره استخدام معلولان بهزیستی و قانون ۳درصدی اشتغال آنها گفت: با توجه به استخدام  های محدود دولتی، انتظار ما برای حمایت از معلولان، پرداخت تسهیلات ویژه با سود ۴ درصد به کارفرمایان بکاری گیری معلولان، است

اصفهان ۱۸ هزار نفر  ناشنوا دارد

پژمان پورشبانان معاونت امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در ادامه این نشست خبری در زمینه تعداد معلولان استانی گفت: ما حدود ۱۲۳ هزار  معلول در استان اصفهان داریم که ۱۸ هزار نفرآنها معلولیت شنوایی و حدود ۹ هزار نفر معلولیت بینایی و مابقی سایر معلویت های جسمی و حرکتی،اعصاب و روان و غیره هستند. وی افزود: ۱۲ درصد اطلاعات را از طریق شنوایی کسب می کنیم اما وقتی  فردی دچار معلولیت شنوایی می شود حدود ۷۰ درصد دچار مشکل می شود که بخش توانبخشی بهزیستی به ارائه خدماتی اعم از گفتار درمانی، کاشت حلزون ، سمعک می پردازد. وی تاکید کرد: در خصوص معلولیت های شنوایی ما نسبت به نرم جهانی بالاتر نبوده و  طبق تحقیقات، ۵۰درصد معلولیت شنوایی ژنتیکی و  ۵ درصد به زمان بارداری مربوط می شود.

فقط ۶۰ درصد معابر شهری اصفهان مناسب سازی  شده است

زهره مولایی مسئول دبیرخانه مناسب سازی سازمان بهزیستی استان اصفهان نیز در مورد وضعیت مناسب سازی شهر اصفهان گفت: از مهم ترین مشکل فعلی ما مناسب سازی شهری و  وسایل حمل و نقل عمومی معلولان است. وی ادامه داد:  سامانه پیامکی "معبر" را از سوی  شهرداری فعال کردیم که در این زمینه نیازمند اطلاع رسانی دقیق و همکاری سازمان های مختلف هستیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *