شناسه خبر: 34449 منتشر شده در مورخ: 1400/7/6 ساعت: 18:28 گروه: ورزشی  
۲۵ هزار معلول خراسان شمالی امکانات ورزشی ندارند
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی:

۲۵ هزار معلول خراسان شمالی امکانات ورزشی ندارند

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه سرانه فضای رفاهی و ورزشی معلولان استان صفر است گفت: ۲۵ هزار نفر معلول زیر پوشش این سازمان حمایتی هستند که از هیچ‌گونه امکانات و تجهیزات ورزشی ویژه برخوردار نیستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، دکتر محمد شجاع اظهار داشت: معلولان نیاز به فضاهای استاندارد و خاص برای ورزش و تفریح دارند که متاسفانه در این استان هیچ‌گونه فضای اختصاصی برای مددجویان وجود ندارد.

وی بر توجه به ایجاد زیر ساخت ها و امکانات ویژه برای معلولان تاکید کرد و افزود: حفظ و ارتقای سطح سلامت و توانمندی های جسمی، روانی، ورزشی و نشاط معلولان و تقویت حضور آنان در جامعه، افتخارآفرینی معلولان در عرصه رقابت ­های بین المللی ورزش، تامین عدالت اجتماعی در بهره مندی معلولان از خدمات و امکانات ورزشی، تقویت اعتماد و حفظ عزت به نفس معلولان و ارتقای فرهنگ و نگرش جامعه نسبت به پدیده معلولیت، توسعه ورزش همگانی­، توسعه ورزش قهرمانی و فضای رقابت سالم در بین معلولان، اهتمام ویژه به فعالیت های فرهنگی و تربیتی در فعالیت­ های ورزشی از جمله اهداف توجه به این مهم است. شجاع با بیان اینکه ورزش بستر مناسبی برای افراد معلول در عرصه جامعه و اجتماع است و مانع افسردگی می شود، گفت: توجه به این مقوله موجب شکوفایی استعدادهای معلولان و ورود آنها به  رقابت های ورزشی می‌شود اما متاسفانه شرایط برای ورود معلولان جامعه به سمت ورزش بسیار ضعیف است.

وی افزود: معلولان جامعه در بعضی از موارد نیاز به سرانه ورزشی مناسب خود دارند به‌طور مثال در سالن‌های ورزشی حتی ساده‌ترین امکان که رفت و آمد معلولان است هم دیده نشده و مددجویان از امکانات ورزشی مناسب بی‌بهره هستند. مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی اظهار داشت: علاوه بر نبود فضاهای ورزشی ویژه معلولان این استان هیچ فضای رفاهی از جمله زایر سرا نیز برای این گروه ندارد.شجاع گفت: خراسان شمالی در حد فاصل استان های شمالی به مشهد مقدس واقع شده که پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه ۲۰ میلیون مسافر و زائر از این مسیر تردد می کردند، اما متاسفانه حتی یک فضای ویژه رفاهی از جمله زایر سرا در این استان وجود ندارد. تنها ۵۰۰ ورزشکار جانباز و معلول در این استان بیمه شده و به صورت سازمان‌یافته فعالیت ورزشی دارند.

  در بجنورد مرکز استان تنها یک سالن ورزشی برای تمرین جانبازان و معلولان در نظر گرفته شده است که این سالن استانداردهای لازم را برای ورزش معلولان ندارد، با این وجود ورزشکاران جانباز و معلول در این سالن تمرین می کنند.113  هزار نفر از شهروندان خراسان شمالی زیر پوشش بهزیستی این استان هستند. براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *