شناسه خبر: 34444 منتشر شده در مورخ: 1400/7/4 ساعت: 14:02 گروه: اجتماعی  
بازدید رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از مدرسه اتیسم پیامبر اعظم (ص) شهر تهران

بازدید رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از مدرسه اتیسم پیامبر اعظم (ص) شهر تهران

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در بازدید از مدرسه اتیسم پیامبر اعظم (ص) منطقه 5 شهر تهران با معلمان این مدرسه دیدار کرد.

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در نشست صمیمی با معلمان این مدرسه با بیان اینکه در سال جاری آموزش‌ها به شکل ترکیبی، با حفظ سلامت، به شکل عادلانه و با رویکرد ارتقا کیفیت شروع خواهد شد، گفت: اولین گام در بازگشایی تدریجی مدارس متقاعدسازی خانواده‌ها و جامعه است تا دانش‌آموزان به‌صورت تدریجی و اقتضایی در مدارس حاضر شوند.

وی گفت: زیست‌بوم کرونا باعث درگیرشدن خانواده‌ها در تعلیم‌وتربیت شد و معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به فناوری‌های آموزشی نزدیک شدند اما بااین‌حال بر اساس پژوهش‌ها آموزش‌های مجازی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود و با 50 درصد افت کیفیت همراه است.

وی افزود: آموزش‌های مجازی منجر به افت نظام یادگیری شده است و سلامت جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی دانش‌آموزان و فرایند جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن آنها با مشکل مواجه شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت خواستار باز شدن مدارس دنیا با حفظ پروتکل‌های بهداشتی شده است اظهار کرد: در اولین گام آموزش‌ها در مدارس با زیر 50 دانش‌آموز و کلاس‌های با 6 دانش‌آموز در آموزش‌وپرورش استثنایی به‌صورت حضوری خواهد بود و کلاس‌های حضوری دانش‌آموزان طیف اتیسم به‌صورت 3 نفره خواهند بود

حسینی با بیان اینکه در سال گذشته 14 مدرسه اتیسم مستقل در کشور ساخته شده است گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان طیف اتیسم 2500 درصد رشد کمی داشته است و بر همین اساس باید در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم وجود داشته باشد.

وی افزود: بر اساس آمایش سرزمینی آموزش‌وپرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه نیاز دارد که در قالب طرح از خشت تا بهشت در دو سال گذشته ۱۶۰ مدرسه کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

وی گفت: استاندارد فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی 28 مترمربع است که این عدد در کشور ما 11 مترمربع است و تلاش شده است با ساخت این مدارس 1.5 مترمربع به فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی اضافه شود.

حسینی تصریح کرد: هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی،  58 پروژه آموزشی و توان‌بخشی با اعتبار 800 میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی خواهد شد.

 معاون وزیر در خصوص تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی گفت:  105 قلم تجهیزات آموزشی، پرورشی، توان‌بخشی و تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان استثنایی نیاز است که در سال گذشته باهمت خیرین و در قالب نهضت توان‌افزایی 145 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد و در سال جاری بودجه 50 میلیاردی از سوی مجلس دیده شده است.

حسینی با بیان اینکه به‌ازای هر 25 دانش‌آموز یک نیرو توان‌بخشی نیاز است و با کمبود نیروی توان‌بخشی مواجه هستیم، گفت: یکی از راه‌های جبران کمبود نیروی توان‌بخشی جذب این نیروها از طریق ماده 28 و تربیت نیروی متخصص از طریق مشارکت دانشگاه‌های فرهنگیان و علوم پزشکی است.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی 12 هزار نیرو کمبود داریم که مجوز گرفتن سالانه 10 درصد به‌صورت ردیف مستقل گرفته شده است.

حسینی به ظرفیت‌های جدید ایجاد شده در حوزه آموزش دانش‌آموزان طیف اتیسم اشاره کرد و گفت: در استان قزوین اتاق شبیه‌ساز چند حسی مبتنی بر هوش چندگانه به ارزش 4 میلیارد تومان ایجاد شده است و  10 مرکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و آموزشی در کشور ایجاد شده است.

جانشین وزیر در طرح هدایت گفت: تاکنون در قالب طرح هدایت و با مشارکت خیرین 330 هزار دستگاه تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار اهدا شده است و به همه دانش‌آموزان استثنایی کم‌برخوردار نیز تبلت اهدا شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: مستثنی شدن همکاران آموزش‌وپرورش استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری در حال پیگیری است و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.

 حسینی تدوین بسته‌های تحولی را گامی برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش استثنایی دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزش‌های خانواده محور، بازی و ورزش‌های نشاط‌آفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *