شناسه خبر: 34429 منتشر شده در مورخ: 1400/7/1 ساعت: 13:06 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 1 مهر 1400

روزنامه پنجشنبه 1 مهر 1400

عناوین امروز: واریز ۴۸۰ هزار تومان کمک هزینه معیشتی برای معلولان شدید و خیلی شدید-رصد معلولیت‌ها در ۱۰ استان تا پایان سال-رصد کیهان با صدا توسط دانشمند نابینای اختر فیزیک-ورود بیمارستان‌ها به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا-اسامی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی گلبال جوانان-زن تنها، قربانی طلب ۱۵ میلیون تومانی-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰

۱۶ صفر  ۱۴۴۳

۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۰۵ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*واریز ۴۸۰ هزار تومان کمک هزینه معیشتی برای معلولان شدید و خیلی شدید

*رصد معلولیت‌ها در ۱۰ استان تا پایان سال

*رصد کیهان با صدا توسط دانشمند نابینای اختر فیزیک

*ورود بیمارستان‌ها به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

*اسامی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی گلبال جوانان

*زن تنها، قربانی طلب ۱۵ میلیون تومانی

*چاردیواری

 

............اخبار ویژه

*واریز ۴۸۰ هزار تومان کمک هزینه معیشتی برای معلولان شدید و خیلی شدید

رئیس سازمان بهزیستی کشور از (سه ماهه دوم) برای بیش از ۱۳۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدیدی خبر داد و گفت: این معلولان ۱۸ سال به بالا و فاقد شغل و درآمد هستند.

وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص اجرای ماده ۲۷ قانون دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: با تامین اعتبار در مجموع مبلغ  بیش از ۶۴ میلیادر تومان برای پرداخت کمک هزینه معیشتی (سه ماهه دوم) برای بیش از ۱۳۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدیدی که بالای ۱۸ سال سن دارند و فاقد شغل درآمدی هستند، واریز شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به ازای هر فرد ۴۸۰ هزار تومان کمک هزینه معیشتی بر روی کارت بانکی آنها شارژ شده است، یادآور شد: برای اجرای کامل ماده ۲۷ قانون دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که امیدواریم در آینده نزدیک با تامین اعتبار لازم شاهد بهبود وضعیت معیشتی افراد دارای معلولیت در کشور باشیم.

*خودروهای برقی باید صدادارتر شوند!

به نظر می‌رسد خودروهای برقی باید سر و صدای بیشتری تولید کنند و این میزان از سکوت، خوب نیست، چرا که ایمنی افراد کم‌بینا به آن بستگی دارد. البته اغلب مدل‌های جدید صدای مصنوعی تولید می‌کنند تا محیط اطراف را از حضور خود آگاه کنند، اما این کافی نیست.

وسایل نقلیه برقی یار آرام و بی سر و صدا هستند. آنها به دلیل استفاده از باتری و موتورهای الکتریکی، برخلاف خودروهای سنتی که از سوخت بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند، تقریبا بی‌صدا هستند. با این حال، این سکوت برای تردد و ایمنی خیابان‌ها ایمن تلقی نمی‌شود.

عدم وجود صدای قابل توجه در خودروهای برقی، احتمال برخورد با دوچرخه سواران، عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه در جاده را که ممکن است صدای آنها را نشنوند، افزایش می‌دهد.

اکنون موسسات خیریه برای نابینایان و کم‌بینایان ادعا کرده‌اند که کمبود سر و صدا در وسایل نقلیه برقی، افراد تحت حمایت این موسسات را به خطر می‌اندازد.

برخلاف اجباری بودن تعبیه یک دستگاه پخش کننده صدا برای همه خودروهای برقی ثبت شده در انگلیس، برخی رانندگان آن را خاموش می‌کنند. بنابراین وزارت حمل و نقل بریتانیا اعلام کرده است که از ماه سپتامبر ۲۰۲۳، تولید کنندگان خودروهای برقی باید از نصب سیستمی که به رانندگان اجازه می‌دهد سیستم هشدار صوتی خودروهای خود را خاموش کنند، اجتناب کنند.

در این بیانیه آمده است: همه خودروهای برقی و هیبریدی جدید که از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۳ ثبت می‌شوند، باید این قانون را رعایت کنند.

"نیک لنکستر" که دارای مشکل بینایی است، می‌گوید که سر و صدای کم خودروهای برقی یک تهدید واقعی برای اوست. او گفت: من اغلب متوجه خودروهای برقی نمی‌شوم، زیرا صدای آنها را نمی‌شنوم.

اکثر تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی قطعات پخش کننده صدا را برای تولید صداهای هشدار دهنده و صدای وسایل نقلیه عادی در خودروهای خود قرار می‌دهند. در اغلب کشورها استفاده از این موارد قانونا الزامی است.

"آندریا گوردون" که نابینا است نیز بر نیاز به تولید صدای وسایل نقلیه برقی تأکید کرد. او گفت: خواهش می‌کنم، ما به آن صدا احتیاج داریم. تصور کنید می‌خواهید با چشمان بسته از خیابان عبور کنید، وقتی صدای خودرو را نشنوید چگونه می‌توانید آن را تشخیص دهید؟

 

...........گزارش ویژه

*رصد معلولیت‌ها در ۱۰ استان تا پایان سال

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها و عوامل تعیین‌کننده آن، گفت: رصد معلولیت‌ها سال جاری در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، کرمانشاه، اصفهان، قم، البرز، ایلام، قزوین، مرکزی و یزد انجام می‌شود که امیدواریم براساس این داده‌ها اقدامات بهتری در راستای پیشگیری از معلولیت‌ صورت پذیرد.

«فاطمه رضوان مدنی» رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها و عوامل تعیین‌کننده آن، گفت: با اجرای جزء ۴ از بند پ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی و جزء ۴ بند الف ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه و به منظور اجرای احکام ماده ۹ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی فعالیت رصد آسیب‌های اجتماعی در دستور کار بهزیستی قرار گرفت تا ضمن شناسایی وضعیت آسیب‌ها توجه بیشتری به روند تغییرات و عوامل محافظت‌کننده و خطرزا در کشور داشته باشد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دبیرخانه رصد آسیب اجتماعی ضمن جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مرتبط امکان ایجاد سامانه مدیریتی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را برای مدیران ارشد فراهم آورده است، افزود: این دبیرخانه با طبقه‌بندی اطلاعات متناسب با سطوح مدیریتی و همچنین نوع مسئله، روش‌های تحلیلی و متقن را در اختیار برنامه‌ریزان و پژوهشگران اجتماعی قرار می‌دهد.

وی برگزاری نشست‌های تخصصی با اساتید دانشگاهی در حوزه‌های مرتبط و انتخاب آسیب‌های اجتماعی و عوامل محافظتی و خطری آنها از طریق برگزاری گروه اسمی، مرور ساختاری مبانی نظریه‌های آسیب اجتماعی و تعیین‌کننده‌های آن در ایران و جهان، برگزاری نشست‌های بحث گروهی متمرکز و جلسه با کارشناسان و متخصصان حوزه‌های دانشگاهی و مرور اسناد و روش‌شناسی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، طراحی ابزار مناسب برای جمع‌آوری و بکارگیری داده‌های موجود و ... از اقدامات حوزه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها و عوامل تعیین‌کننده آن برشمرد.

رضوان مدنی با بیان اینکه پیمایش رصد ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها و عوامل تعیین‌کننده آن از سال ۱۳۹۵ به صورت آزمایشی در شهر تهران صورت پذیرفت، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ پیمایش برآورد جمعیت‌های پنهان که شامل تخمین آسیب‌های اجتماعی که دارای برچست اجتماعی بود در ۳ استان تهران، خراسان رضوی و لرستان آزمایشی اجرا شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تهیه اطلس آسیب اجتماعی در سال ۱۳۹۹، گفت: این اطلس شامل ۲ پیمایش ملی صورت گرفته فوق‌الذکر از سوی سازمان بهزیستی کشور بود که در ۱۳۹۷ با حجم نمونه ۱۳۱ هزار نفر در کل کشور و در سال ۱۳۹۸ با حجم نمونه ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر گردآوری شد.

وی از سومین پیمایش رصد ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها و عوامل تعیین‌کننده آن در سال جاری خبر داد و گفت: در مهرماه گزارش تحلیلی این پیمایش به مقامات ذی‌صلاح ارائه خواهد شد. در حال حاضر مطالعات اجرای پیمایش برآورد جمعیت‌های پنهان با حجم نمونه ۶۵ هزار و ۸۰۰ نفر در کشور به منظور تخمین آسیب اجتماعی که دارای سخت‌شماری هستند پایان یافته است که پس از خاتمه تحلیل‌ها تا پایان مهرماه جاری ارائه خواهد شد.

 رضوان مدنی با اشاره به افتتاح یک دبیرخانه ملی و ۳۱ دبیرخانه استانی رصد آسیب اجتماعی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر مقامات کشوری در سال ۱۳۹۹، ادامه داد: براساس یافته‌های پیمایش تا پایان سال جاری یک گزارش ملی و ۳۱ گزارش استانی در قالب اطلس اجتماعی ارائه خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور پیمایش ملی آسیب اجتماعی فضای مجازی با تاثیر بر کودکان و نوجوانان، تهیه اطلس آسیب اجتماعی استان‌ها توسط دبیرخانه‌های استانی، انتشار اطلس خودکشی به تفکیک استانی، اعلام نتایج سنجش و ارزیابی فضای توزیع آسیب‌های اجتماعی ایران را از برنامه‌های آتی برشمرد.

وی، عنوان کرد: انتظار می‌رود نتایج برنامه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها و عوامل تعیین‌کننده آن مبنی تمام برنامه‌ریزی‌های کشور قرار بگیرد و همچنین سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی به تمامی پایگاه‌های ثبتی آسیب اجتماعی در کشور متصل شود. همچنین ارزیابی تاثیر برنامه‌های اجتماعی در آسیب‌های اجتماعی توسط این دبیرخانه انجام شود و طراحی پروژه‌های منطقه‌ای و ملی پیشگیرانه براساس نتایج حاصل از این رصد صورت پیذرد و سازمان بهزیستی کشور تولیت رصد آسیب‌های اجتماعی در کشور شود.

رضوان مدنی درخصوص رصد معلولیت‌ها نیز با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱ مبنی بر اینکه ۱۵ درصد جمعیت جهان دارای کم‌توانی و یا معلولیت هستند، اذعن کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ تنها یک و سه دهم درصد جمعیت ایران دارای ناتوانی معرفی شدند و در سال‌های بعد به موضوع سرشماری معلولیت پرداخته نشده است لذا رصد معلولیت‌ها از سال ۱۳۹۷ سرلوحه اقدامات سازمان بهزیستی کشور قرار گرفت و طرح علل شیوع و انواع ناتوانی با استفاده از نظرات تخصصی مشاوران علمی آمار در ۳ استان خراسان رضوی، گلستان و خوزستان تهیه و تدوین شد بطوری که پرسشگران با مراجعه به درب منازل و با تکمیل چک‌لیست‌، داده‌ها را در سامانه ثبت و با ارجاع فرد به کلینیک‌های پزشکی، اسناد و فرم‌های مربوطه را تکمیل می‌کردند

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸رصد معلولیت در استان‌های اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، مازندران، کردستان و سمنان اجرایی شد، در پایان یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ به سبب پاندمی کرونا این طرح متوقف شد اما سال جاری رصد معلولیت‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، کرمانشاه، اصفهان، قم، البرز، ایلام، قزوین، مرکزی و یزد ارزیابی می‌شود که امیدواریم براساس داده‌های رصد، اقدامات بهتری در راستای پیشگیری از معلولیت‌ صورت پذیرد.

 

....از شش نقطه جهان

*رصد کیهان با صدا توسط دانشمند نابینای اختر فیزیک

"واندا دیاز مرسد" (Wanda Diaz Merced) شخصی است که امواج گرانشی ناشی از انفجار ستارگان عظیم را با تبدیل آنها به سیگنال جیرجیر (chirps) تجزیه و تحلیل می‌کند.

نشریه علمی و معتبر «نِیچِر»، در گزارشی به طور مفصل با او گفتگو کرده و درباره روش کارش از او پرسیده. نیچر از تصویر این دانشمند نابینا در حین کار به عنوان عکس این گزارش بهره برده است. در این تصویر "واندا دیاز مرسد" دانشمند کامپیوتر و اخترفیزیکدان در حال کار مقابل آشکارساز "ویرگو" است. "مرسد" در مصاحبه با مجله نیچر درباره شغل خود گفته است: من در مقابل "ویرگو" (Virgo ) ایستاده‌ام. "ویرگو" یک آشکارساز امواج گرانشی در نزدیکی شهر پیزا ایتالیا است. اینجا جایی است که من به عنوان دانشمند کامپیوتر و اخترفیزیکدان مشغول به کار هستم و مقابل من یکی از سه بازوی سه کیلومتری این آشکارساز قرار دارد که در آن یک لیزر بین دو آینه موجود در یک لوله درونی حرکت کرده و جریان دارد. این بازوها تغییرات بسیار کوچک در فضا-زمان را هنگامی که امواج گرانشی حتی از فاصله بسیار دور کیهان نیز می‌رسند، حس می‌کنند.

برخی از رویدادها در جهان مانند انفجار ستارگان عظیم، سبب ایجاد امواج گرانشی و پرتوهایی می‌شوند که تلسکوپ‌های معمولی و تلسکوپ‌های اشعه ایکس قادر به تشخیص آنها هستند. این پرتوها حاوی اطلاعاتی مهم در مورد منشا امواج گرانشی یا رویدادهایی که آنها را ایجاد کرده، هستند.

 من اهل پورتوریکو هستم و در بیست سالگی بینایی خود را به دلیل رتینوپاتی دیابتی دژنراتیو از دست دادم. بنابراین همانطور که می‌بینید من از صدا برای کاوش و اندازه گیری امواج گرانشی استفاده می‌کنم. مدرک دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه گلاسگو انگلستان دارم؛ بنابراین می‌توانم ابزارهای نرم افزاری را برای تجزیه و تحلیل داده‌های نجومی و تبدیل آنها به صدا توسعه دهم. می‌خواهم با کمک ریاضیات، همتایان احتمالی اشعه ایکس امواج گرانشی را که توسط "ویرگو" شناسایی شده، شناسایی کنم.

داده‌های امواج گرانشی حاصل از برخورد سیاه چاله‌ها را "جیرجیر" می‌نامند، چراکه وقتی داده‌ها به صدا تبدیل می‌شوند، همانند صدای یک پرنده به نظر می‌رسند.

"ویرگو" اکنون به منظور توسعه و ارتقا بسته شده، اما پس از ژوئن ۲۰۲۲ بازگشایی می‌شود. در همین حال، من با همکارانم در حال کار بر روی زیرساخت‌های تحقیقاتی برای شهروندان اروپا هستیم. ما نرم افزاری را توسعه خواهیم داد که هرکسی (صرف نظر از محل زندگی یا هرگونه معلولیت)، می‌تواند از آن برای تهیه داده‌های چند حسی و مشارکت در تحقیقات استفاده کند.

برای درک اندازه "ویرگو"، تا انتهای یکی از بازوهای آن رفته و بازگشته‌ام. دوست دارم هنگام راه رفتن آواز بخوانم تا بتوانم بهتر بر مقصد مورد نظرم تمرکز کنم، اما وقتی آشکارساز مجددا راه اندازی شود، آنقدر حساس است که ممکن است صدای من را نیز ثبت کند. بنابراین افرادی که در اتاق کنترل هستند، گاهی به من می‌گویند که نمی‌توانم راه بروم و آواز بخوانم.

 

.....سلامت و بهداشت

*ورود بیمارستان‌ها به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران از آغاز طرح ۱۰ روزه ضربتی برای تسریع واکسیناسیون در تهران از امروز و با کمک بیمارستان ها، خبر داد و گفت: مردم می‌توانند با شماره ۶۰۷۰ تماس گرفته و از مراکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته و ... اطلاع پیدا کنند.

دکتر نادر توکلی گفت: در حال حاضر وضعیت تهران خوب است و روند بیماری در تهران رو به کاهش است. میزان مراجعات سرپایی هم نسبت به زمان پیک ۵۵ درصد کاهش یافته است و میزان فوتی‌ها و تعداد بیماران بدحال هم کاهش یافته است. طبق آخرین آمارها تقریبا بستری روزانه‌مان ۱۴۰۰ مورد است، تعداد کل بیماران هم حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر است و مرگ‌های کرونایی تهران چند روز است که دو رقمی شده است.  در عین حال مشکل تخت بیمارستانی هم نداریم و اعمال الکتیو بیمارستان‌ها هم به تدریج آغاز شده و خدمات جاری‌شان را به تدریج ارائه می‌دهند.

توکلی درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در تهران، گفت: یک طرح جهادی از امروز درباره واکسیناسیون در تهران آغاز می‌شود که بر اساس آن طی ۱۰ روز تقریبا به صورت مشخص و ضربتی واکسیناسیون تسریع پیدا می‌کند. بر همین اساس هم بیمارستان‌های مشخصی را هم در نظر گرفتیم تا واکسیناسیون در آن بیمارستان‌ها هم انجام شود. مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون هم از سوی سامانه بهداشت اعلام شده است.

*طنین دوباره «همشاگردی سلام» با واکسیناسیون دانش‌آموزی: جمعیت هلال احمر ۱۰ میلیون دز واکسن برای گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال وارد کرده که برای واکسیناسیون این افراد از واکسن تک‌دوزی سوبرانا ۲ و سینوفارم از کشورهای کوبا و چین استفاده ‌شود.

طی هفته‌های گذشته و با اوج‌گیری شیوع کرونا، موضوع بازگشایی مدارس به نگرانی‌ها دامن زده است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله ها، بسترهای لازم برای اجرایی شدن این اقدام مهم آغاز شده و در برخی شهرها، دانش آموزان بالای ۱۲ سال می توانند واکسن علیه کرونا بزنند.

بهرام عین اللهی گفته است برای واکسیناسیون دانش‌آموزان به حدود ۱۳ میلیون دُز واکسن نیاز است که کارهای مقدماتی‌ هم از طریق واکسن‌های داخلی و واردات انجام شده که  امیدواریم که بتوانیم در دو هفته آینده، تزریق واکسن کرونا به سنین زیر ۱۸ سال را آغاز کنیم تا پس از انجام واکسیناسیون کرونا در کودکان، بتوانیم بازگشایی مدارس را انجام دهیم.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز چندی پیش گفته بود واکسن سینوفارم و پاستور می‌توانند در سنین نوجوانی استفاده  شوند، او همچنین گفت: واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال طبق اولویت‌بندی وزارت بهداشت انجام می‌شود و این دو واکسن در سبد واکسیناسیون وجود دارد و طبق برنامه و اولویت‌بندی اعلام شده از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این واکسن‌ها برای نوجوانان استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر مسئولان آموزش و پرورش همت خود را بر بازگشایی مدارس بطور امن و سالم معطوف کرده اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: زیر ساخت‌های لازم درمدارس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده شده‌ است، بودجه سرانه بهداشتی نیز در این روزها واریز می شود تا مدیران بتوانند الزامات بهداشتی را در فضای مدرسه فراهم کنند.

علیرضا کاظمی  افزود: سلامت دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی برای ما  اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل سال تحصیلی با شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران آغاز می‌شود. البته الگوی بازگشایی تدریجی و آرام مدارس منطبق با سیاست‌های ریاست جمهوری و ستاد کرونا به مدارس کشور ابلاغ شده و مدارس برای ایجاد فضای حضوری و مهیا کردن آن آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون معلمان در مراحل پایانی قرار دارد. همچنین واکسیناسیون اولیای دانش‌آموزان و رانندگان سرویس نیز در دستور کار است. واکسیناسیون دانش‌آموزان پایه دوازدهم به سنین پایین‌تر نیز در حال انجام است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز گفت: واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند. والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند و اکنون انجمن های حمایت از کودکان در بسیاری از کشورهای جهان توصیه کرده اند که واکسن ضد کرونا برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال استفاده شود.  

دکتر حمیدرضا جماعتی با بیان اینکه اکنون در کشورهای اروپایی، آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای جهان واکسیناسیون کودکان در حال انجام است، اظهار داشت: واکسن ها معمولا ایمن هستند و عارضه جدی برای فرد به وجود نمی آورند. واکسن کرونا هم از این قاعده مستثنی نیست و عوارض جدی ایجاد نمی کند.

 جماعتی با بیان اینکه تعداد کمی از کودکان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند، گفت: البته یک سوم آنهایی که به دلیل درگیری ریوی بستری شده اند بیماری شدیدی داشته و در آی سی یو هستند.

وی ادامه داد: اغلب کودکانی که بیماری تنفسی یا قلبی عروقی دارند ریسک بیشتری نسبت به دیگر کودکان در خصوص نارسایی تنفسی و ریوی در پی ابتلا به کرونا داشته اند. واکسیناسیون نوجوانان از شدت بیماری، بستری شدن و درگیری ریوی این گروه سنی جلوگیری خواهد کرد.  

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون در کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد، گفت: کودکانی که واکسینه شده اند علاوه بر اینکه نسبت به اطرافیان ایمن می شوند از سوی دیگر زودتر به مدرسه رفته و از عوارض ناشی از خانه ماندن همچون مشکلات روحی، جسمی و خانوادگی که حدود یک سال و نیم است وجود دارد، رها می شوند.

جماعتی افزود: توصیه ما این است که واکسیناسیون در نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال انجام شود؛ واکسیناسیون کودکان کمتر از این سن هنوز در حال مطالعه بوده و دُز واکسنی که باید به آنها تزریق شود در حال بررسی است. مطالعات هنوز کامل نشده و بعد از اتمام تصمیم نهایی اخذ خواهد شد.

 

.......ورزشی

*اسامی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی گلبال جوانان

اردوی آماده‌سازی تیم‌ ملی جوانان گلبال برای شرکت در مسابقات پاراآسیایی بحرین در بابلسر برگزار خواهد شد. این اردو از 9 مهر آغاز می شود و تا 16 مهر به میزبانی اردوگاه شهید عظیمی بابلسر ادامه خواهد داشت. در این اردو 7 ورزشکار تمرینات خود را زیر نظر بهمن دوستی به عنوان سرمربی و محمدکرم کولیوند به عنوان مربی آغاز خواهند کرد.

محمد مهدی نفیسی نسب، علیرضا باقری، امیرحسین مرادی، امیرحسین ریحانی لطفعلی، محمد ایوب شهپر، امیرمحمد بهرامی، مصطفی صادقی و فردین جاویدی دوست  به عنوان ورزشکار و سعید ناهیدی به عنوان سرپرست در این اردو حضور دارند.

تکذیب تیتر روزنامه همشهری

وحید نوری قهرمان کم بینای جودو در رقابتهای پارالمپیک توکیو تیتر مصاحبه با سایت همشهری که بصورت ویدئو مخابره شده را قویا تکذیب کرد. وحید نوری در این خصوص گفت: خوشبختانه این مصاحبه بصورت فیلم و ویدئو در سایت همشهری مخابره شده و کاملاً مشخص است که بنده به هیچ وجه درباره فروش مدالهایم حرفی نزده ام. متأسفانه خبرنگار این رسانه در تیتر این مصاحبه به این موضوع اشاره کرده است.

وی اظهار داشت: ویدیوی این مصاحبه کاملا گویای همه چیز است و نیازی به تکذیب نیست ولی جالب است که تیتر این مصاحبه اصلا در متن گفت و گوی من وجود ندارد و احتمالا این رسانه برای پررنگتر کردن کار خود‌این تیتر خیالی را منعکس کرده است که واقعا جای تاسف دارد. روزنامه همشهری در مصاحبه ای مدعی شده بود وحید نوری برای گذراندن خرج زندگی مدال های خود را به فروش رسانده است.

وزارت ورزش برنامه های هفته پارالمپیک را به ادارات کل استانها ابلاغ کرد

سید عبد الحمید احمدی، معاون امور فرهنگی و توسعه وزارت ورزش و جوانان با ارسال ابلاغیه ای به  مدیران کل استانهای کشور، برنامه های بزرگداشت روز ملی و هفته پارالمپیک را اعلام کرد. بر اساس این ابلاغیه، جدول برنامه های این هفته جهت برنامه ریزی ارسال و بر انجام شایسته آن تاکید شد.

همچنین از مدیران کل ورزش و جوانان استانها درخواست شده تا نسبت به اولویت بخشی برنامه های فرهنگی در بستر فضای مجازی فعالیت نموده و از کلیه ظرفیت های اطلاع رسانی، تبلیغی و ترویجی اعم از پایگاه های اطلاع رسانی اداره کل ، هیات ها و باشگاههای ورزشی فعال در استان، با تاکید بر شبکه ها و گروه های اجتماعی فعال در فضای مجازی ، نسبت به تدوین برنامه های فرهنگی در خصوص این هفته اقدام نمایند.

 

......حوادث

*زن تنها، قربانی طلب ۱۵ میلیون تومانی

مرد جوان به خاطر فرار از بدهی ۱۵ میلیون تومانی زن میانسال را به قتل رساند و جسدش را داخل چاه ویلای شمال انداخت. چندی پیش مرد جوانی به پلیس رفت و از ناپدید شدن مادر میانسالش به‌ نام حمیده که تنها زندگی میکرد خبر داد. به ‌دنبال شکایت مرد جوان تحقیقات به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی پایتخت آغاز شد. در نخستین گام کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت به بازبینی دوربینهای مداربسته اطراف محل خانه زن ۵۰ ساله پرداختند. دوربینها نشان میداد که حمیده از خانه خارج شده اما دیگر برنگشته است.

در حالی که بررسیها در این پرونده ادامه داشت، کارآگاهان مطلع شدند از حساب بانکی حمیده پول برداشت شده است. تحقیقات نشان میداد که پول برداشت شده از حساب وی به حساب مردی به‌ نام سیروس واریز شده است. سیروس بلافاصله دستگیر اما مدعی شد که کارت بانکی اش دست مرد جوانی به‌ نام امیر بوده و انتقال وجه نیز از سوی او صورت گرفته است. با مشخص شدن این موضوع پس از هماهنگیهای قضایی با بازپرس سهرابی، امیر شناسایی شد.

اعتراف به جنایت

از سویی در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد امیر ۳۰ ساله یکی از بستگان حمیده بوده است. مرد جوان زمانی که در مقابل افسر پرونده‌اش قرار گرفت ابتدا منکر جنایت شد اما زمانی که با مدارک و شواهد پلیسی مواجه شد به قتل ناخواسته زن تنها اعتراف کرد. او گفت: حمیده از اقوام دورمان است و به خانه ما رفت و آمد داشت. حمیده بعد از مرگ شوهرش به تنهایی زندگی میکرد و با حقوق بازنشستگی او زندگی اش را میگذراند به‌ همین دلیل وضع مالی خوبی داشت. در یکی از این رفت و آمدها، من که اوضاع مالی خوبی نداشتم از او درخواست پول کردم. حمیده هم به حساب آشنایی و فامیل بودنمان به من ۱۵ میلیون تومان قرض داد. متهم جوان گفت: پس‌ از گذشت مدتی حمیده طلبش را خواست اما من که پول را خرج کرده بودم برای پس دادنش مدام بهانه می‌آوردم. بهانه‌ها ادامه داشت تا اینکه روز حادثه حمیده برای صحبت درباره بدهی با من قرار گذاشت. به ‌دنبالش رفتم و او را سوار خودروام کردم. بین راه بر سر پس دادن پول درگیر شدیم.

تهدید کرد که اگر پول مرا ندهی به همه میگویم که از من دزدی کرده ای. من هم که ترسیده بودم با آبمیوه‌ای که داخلش داروی بیهوشی بود او را بیهوش کردم. مرد جوان گفت: بعد از بیهوش کردن حمیده به‌ سمت شمال حرکت کردم و به‌ خانه ویلایی یکی از آشنایان رفتم. آنجا با روسری او را خفه کرده و جسدش را داخل چاهی در ویلا انداختم. البته قبل از انداختن جسد داخل چاه، طلاها و کارت عابر بانک او را هم سرقت کردم. با اعتراف مرد جوان به جنایت، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی راهی محل شده و در بازرسی از چاه جسد زن میانسال را حدود یک ماه پس از جنایت کشف کردند.

 

.........چاردیواری

*با عرض سلام و تقدیم احترام به خوانندگان ایران سپید و با تسلیت اربعین حسینی میپردازم به تماسها و نظرات شما عزیزان. خانم کیانا زنگنه از مشهد، آقای نقشینه از اصفهان، آقای مرادی از بهبهان خواهان کسب اطلاعات در مورد انتشار مجدد نسخه بریل شدند که همچنان پاسخ این چند هفته را تکرار می کنم که منتظر تعیین وضعیت نهایی شیوع کووید هستیم تا انشاا...

تصمیم به انتشار روزنامه بریل در شش ماهه دوم بگیریم همچنین باید اذعان کنم که مؤسسه ایران چشم به راه تغییراتی در حد مدیریت خبرگزاری جمهوری اسلامی و به دنبال آن مدیریت مؤسسه ایران است که می تواند تاثیر عمده ای در تصمیم گیری ها در این نهاد ها داشته باشد که ایران سپید هم قطعاً بی تاثیر از این تغییر در سطح مدیریت مؤسسه ایران و خبرگزاری نخواهد بود اما ما امید این را داریم به محض استقرار مدیریت جدید اگر قرار باشد مدیریت جدیدی در راه باشد در مؤسسه ایران با درک اهمیت روزنامه بریل که سابقه ای بیست و پنج ساله دارد بتوانیم مجدد نسخه بریل را در با حمایت دولت منتشر کنیم.

خانم کبری شمس از قم در مورد پرداخت چهار صد و هشتاد هزار تومان سه ماه یک بار به افراد معلول شدید و خیلی شدید پرسیده اند که با توجه به اینکه ایشان هم مشمول این سبد هسته اند گله کرده اند که چرا این وجه  کمکی را دریافت نمی کنند پاسخی که مرکز مشاوره سازمان بهزیستی به ایشان  داده است این است که  ایشان متاهل نیست و به این دلیل مشمول نیست. خیلی خلاصه بگویم که این پول در ذیل ماده بیست و هفت قانون پرداخت می شود و چون بودجه آن  کافی نیست تصمیم گرفته شده است به اولویتی از افراد با  بیشترین نیاز اختصاص پیدا کند که ظاهراً صد و سی و سه هزار نفر را شامل می شود که البته قرار بود صد و نود هزار نفر را پوشش دهد که با این حساب باید اولویت هایی قائل شوند و به این دلیل احتمالا شامل شرایط دوستی مثل خانم شمس نخواهد بود.

خانم سلامی از گلپایگان با اشاره به اپلیکیشن ایران صدا ضمن تاکید بر مفید بودن این نرم افزار که کتابهای صوتی را در دسترس قرار می دهد تاکید کرده اند که ضروری است که با پشتیبانی این نرم افزار مصاحبه ای ترتیب داده شود و به آن ها راهنمایی های لازم در مورد چگونگی دسترس پذیری بیشتر این اپلیکیشن برای افراد نابینا داده  شوداز جمله این که فصول مختلف یک کتاب فقط کد نداشته باشد بلکه نامگذاری شود و همینطور اینکه رده بندی استفاده از کتاب های صوتی متناسب با سن و شرایط  مختلف هر گروه در طبقه بندی های  این نرم افزار قرار گیرد.

قطعاً در این خصوص مصاحبه ای از جانب مسئول فنی ایران سپید صورت خواهد پذیرفت. خانم نرگس مولانیا در خصوص این مسئله اظهار نظر کرده اند که ایشان در مدارس استثنایی تحصیل می کند و خواهان ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استثنایی است اما هیچ اشاره ای نکرده اند که کدام شهر هستند و به چه دلیل نمی توانند در مدارس استثنایی تحصیل کنند آیا دبیرستانی در آن شهر نیست؟ وکلاً توضیحاتشان ناکافی است. دوست دیگری به اسم خانم زهرا در این خصوص اظهار نظر کرده اند که گویا ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد روانشناسی در گروه علوم پزشکی منوط به سلامت کامل و برخورداری از نعمت  بینایی، شنوایی و سایر حواس است.

تعجب من در این است که چرا کارشناسی ارشد روانشناسی در این گروه قرار گرفته است؟ چون کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی در ذیل علوم انسانی بوده است و در نتیجه قائدتاً ذیل گروه های علوم پزشکی نباید باشد در این خصوص هم قطعا گزارشی تهیه خواهد شد و منتشر خواهد شد. با سپاس از همه دوستان مراقب سلامت خود باشید تا انشاا... در فاصله ای نه چندان دور در قالب نسخ بریل ایران سپید نیز در دسترس شما عزیزان قرار بگیریم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *