شناسه خبر: 34427 منتشر شده در مورخ: 1400/6/31 ساعت: 11:37 گروه: اجتماعی  
ابلاغ الگوی فعالیت آموزشی مدارس استثنایی درسال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

ابلاغ الگوی فعالیت آموزشی مدارس استثنایی درسال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شیوه نامه «استلزامات و الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مراکز و مدارس استثنایی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا»، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛  با توجه به ابلاغ "الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹»، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و شرایط خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه این شیوه نامه به عنوان مکمل الگوی اعلامی وزارت  آموزش و پرورش خواهد بود.

این شیوه نامه مشتمل بر ۱۵ بند به شرح ذیل است:

۱-رعایت مفاد دستورالعمل های مذکور و موارد ذیل بر عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و تصمیمات وزارت آموزش و پرورش است.

۲-بازگشت به آموزش های حضوری در مدارس به‌صورت آرام، تدریجی و اقتضایی خواهد بود.

۳-مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیروهای اداری، آموزشی وتوان بخشی مدرسه، نیروهای خدماتی و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند.

۴-مدیران مدارس نسبت به ساماندهی تعداد نوآموزان ودانش آموزان در سرویس ایاب و ذهاب با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس بخشنامه (۰۶) اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت کامل را داشته باشند.

۵-دروس کارگاهی هنرستان‌های استثنایی و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فواصل فیزیکی به شیوه حضوری ارائه می‌شود.

۶-ارائه خدمات آموزشی در مراکز آموزشی و توان بخشی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به صورت حضوری است.

۷-از مهرماه سال ۱۴۰۰ آموزش نوآموزان و دانش آموزان مدارس استثنایی با جمعیت تا ۵۰ نفر با رعایت  دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری فیزیکی و نظر شورای مدرسه با نظارت و تایید اداره آموزش و پرورش استثنایی استان به‌صورت حضوری خواهد بود.

الف- تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی، شنوایی و کم توان ذهنی  در یک کلاس ۶ نفر و چنانچه کلاسی بیش از ۶ نفر داشته باشد به ۲ گروه تقسیم شود.

ب‌-تعداد مجاز حضور نوآموزان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، معلول جسمی- حرکتی و چند معلولیتی در یک کلاس ۳ نفر می باشد و چنانچه کلاسی بیش از ۳ نفر داشته باشد به ۲ گروه تقسیم شود.

ت‌-آموزش حضوری به دانش آموزان پیش دبستان، پایه اول و دوم بر اساس بخشنامه " الگوی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹ "  می باشد.

۸-در محیط‌های بسته زمان هر جلسه آموزش نسبت به شرایط عادی کوتاه‌تر می‌شود این زمان در دوره پیش‌دبستان، ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه، دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص با نیازهای ویژه به اقتضای شرایط مدرسه و کلاس‌ها ازنظر امکان تهویه و رعایت دستورالعمل بهداشتی به عهده شورای مدرسه و مدیر واحد آموزشی است.

۹-هر جلسه آموزش در فضای مجازی دوره پیش‌دبستان و پایه‌های اول تا سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه و پایه‌های چهارم تا ششم ۳۵ دقیقه و در دوره‌های بالاتر تحصیلی ۴۵ دقیقه توصیه می‌شود.

۱۰-آموزش دانش آموزان استثنایی در مدارس با جمعیت بیش از ۵۰ نفر دانش آموز همانند گروه دوم بخشنامه " الگوی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹ "  به شماره  ۳۲۴/۱۴۰ به تاریخ ۲۴ شهریور صورت پذیرد.

۱۱-آموزش حضوری در مدارس شبانه روزی برای دانش آموزان خوابگاهی با رعایت فاصله گذاری فیزیکی، دستورالعمل های بهداشتی بر اساس پروتکل خوابگاهها (بخشنامه ۰۶) بر عهده شورای مدرسه و نظارت اداره آموزش و پرورش استثنایی استان می باشد.

تبصره: دانش آموزان شبانه روزی که از خوابگاه های مدارس عادی استفاده می نمایند مشمول قوانین و مقررات آن مدارس می باشند.

۱۲-نظارت بر نحوه آموزش دانش آموزان تلفیقی و فراگیر بر عهده مدرسه پشتیبان و دانش آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و صعب العبور مشغول به تحصیل می باشند بر عهده مدیر مدرسه استثنایی که دانش آموز در آن ثبت نام شده است، می باشد.

۱۳-برنامه ریزی جهت دسترسی دانش¬آموزان نیازمند به خدمات توانبخشی به گونه ای خواهد بود که هیچ دانش آموزی از دریافت خدمات درمانی داخل و خارج از مدرسه بر اساس شرایط مختلف در مدارس باز نماند. تمامی فعالیت های تیم توانبخشی و مشاوره همانند فعالیت های آموزشی در مدرسه مطابق با دستورالعمل بازگشایی مدارس است.

۱۴-ارائه تمامی خدمات توانبخشی از جمله غربالگری، ارزیابی و درمان و مشاوره های فردی و گروهی توسط همکاران توانبخشی با حضور در مدرسه انجام پذیرد.

۱۵-با توجه به ضرورت تعامل چهره به چهره نوآموزان و دانش آموزان با همکاران توانبخشی جهت دریافت تکنیک های درمانی، مدیران مدارس موظفند تمهید لازم جهت حضور نوآموزان و دانش آموزان را در جلسات غربالگری و ارزیابی و درمان در مدرسه، با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم آورند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *