شناسه خبر: 34415 منتشر شده در مورخ: 1400/6/30 ساعت: 08:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 30 شهریور 1400

روزنامه سه شنبه 30 شهریور 1400

عناوین امروز:حق پرستاری شامل حال چه کسانی می‌شود؟-آغاز غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری-حکایت یک پیانوی شگفت‌انگیز-همه چیز درباره واکسیناسیون دانش آموزان-با هم برای آینده ای مشترک-ترفند عجیب خانم دکتر برای تصاحب اموال پیرمرد ثروتمند.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

۱۴ صفر  ۱۴۴۳

۲۱سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۸۰۳ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین ..........

*حق پرستاری شامل حال چه کسانی می‌شود؟

*آغاز غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری

*حکایت یک پیانوی شگفت‌انگیز

*همه چیز درباره واکسیناسیون دانش آموزان

*با هم برای آینده ای مشترک

*ترفند عجیب خانم دکتر برای تصاحب اموال پیرمرد ثروتمند

 

...........اخبار ویژه

*حق پرستاری شامل حال چه کسانی می‌شود؟

سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور درباره آخرین وضعیت تحقق وعده افزایش ۷۰ درصدی حق پرستاری توضیحاتی داد.

مصطفی سراج سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش ۷۰ درصدی حق پرستاری، اظهار کرد: سیستم‌های حقوقی پرستارانی که در مراکز شبانه روزی ما هستند با سیستم‌های مراکز درمانی متفاوت است، اما اگر افزایش داشته باشیم پرستارانی که در سیستم‌های دولتی هستند نیز مشمول این قانون می‌شوند، عمده مراکز ما غیردولتی هستند که آن‌ها نیز مشمول قوانین تامین اجتماعی می باشند. ما مانند بیمارستان‌ها و مراکز دولتی بیمارستانی نداریم که در آنجا پرستار استخدام داشته باشیم و همچنین ما در مراکز درمانی پرستار نداریم که کار درمانی و کلینیکی انجام دهد.

سراج بیان کرد: پرستاران ما در مراکز غیر دولتی و برخی هم در مراکز اداری مشغول به کار هستند و ما مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرستارهایی که استخدام دولتی و در مراکز شبانه روزی و روزانه‌های ما کار کنند با آن مکانیزم نداریم، اما خواهش ما این است که هر تسهیلات و افزایش حقوقی که در نظر می‌گیرند چنانچه مشابه آن شغل در سازمان بهزیستی است این افراد نیز از آن برخوردار شوند.

 همچنین «سید احمد خادم» معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران نیز در این باره گفت: بر اساس مصوبه ۴۹۳۰۱ به تاریخ ۲۱/۴/۱۴۰۰ هیات وزیران، دولت مبلغ حق پرستاری خانواده محور ضایعه نخاعی را از ۲۵۰ هزار تومان ماهیانه به مبلغ ۱ میلیون تومان افزایش داده و اولین واریزی در تیرماه سال جاری به توان‌خواهان به صورت واریز به حساب واریز شد.

وی در پاسخ به این سوال که حق پرستاری شامل چه کسانی می شود؟، تصریح کرد: مطابق با ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با هدف حمایت و نگهداری از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دارای معلولیت چندگانه در خانواده به سرپرست قیم و یا همسر پرداخت می‌شود.

 خادم، بیان کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی محل سکونت خود بوده و درجه معلولیت شدید و یا خیلی شدید داشته باشند به جز معلولیت‌های بینایی و شنوایی و حسی، نیازمند مراقب باشند، در مراکز شبانه‌روزی اقامت نداشته باشند، همزمان از سایر کمک هزینه‌ها نظیر حق پرستاری ضایعه نخاعی و کمک هزینه فعالیت مراقبت در منزل برخوردار نباشند، دارای معلولیت چندگانه باشند، استقرار در دهک کم درآمدی یعنی دهک ۱ تا ۷، بسیار کم درآمد، کم درآمد، درآمد متوسط که صرفا از طریق سامانه ارمغان و آزمون وسع این شناسایی صورت می‌گیرد مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند.

وی، یادآور شد: اولویت خدمت مذکور با توان‌خواهان ترخیص شده از مراکز با ضوابط خاص، سالمندان، خانواده دارای چند معلول که اولویت با یک یا دو نفر خواهد بود، افراد بسترگرا است.

*بهسازی شهر برای معلولان و جانبازان را از اولویت‌های خود می‌دانیم

شهردار تهران در جمع مدال آوران کاروان پارالمپیک ۲۰۲۰ گفت: در تهران ۱۲هزار کیلومتر پیاده راه داریم که باید مناسب سازی شوند و این در حالی است که ۸ هزار کیلومتر از معابر در تهران پیاده راه ندارند.

نشستی صمیمی با جمعی از قهرمانان پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو با حضور مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا زاکانی شهردار تهران، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه و زهرا شمس احسان رئیس کمیته ورزش شورا شهر، امین توکلی زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، امیر محسنی رئیس سازمان ورزش شهرداری و جمعی از قهرمانان پارالمپیک توکیو برگزار شد.

علیرضا زاکانی در این دیدار  گفت: شما مدال آورانی هستید که دل ملت و رهبر معظم انقلاب را شاد کردید و لبخند بر لبان مردم و معظم له نشاندید و ملتی را سربلند کردید.

وی ادامه داد: باید از شما عزیزانی که نام کاروانتان را به نام شهید سلیمانی مزین و با اقدامات خود فرهنگ پهلوانی را در این مسابقات زنده کردید، با تمام وجود تشکر کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی در یک رویارویی تمدنی قرار دارد و باید بدانیم که نقش نمایندگان ایران اسلامی و افتخار آفرینی آنها در همه حوزه ها کلیدی و ارزشمند است.

زاکانی گفت: آنچه در این رویارویی ها باعث پیروزی و سربلندی ملت‌ها می شود پیشرفت در زمینه‌های مختلف ورزش، علم و فرهنگ است و چه خوب که شما در عرصه ورزشی به این شایستگی دست یافتید.

وی با بیان اینکه کاروان پارالمپیک ایران سه ویژگی داشت، افزود: نخست کاروانی ارزشی بود که می شود در همه رفتارهای شما این ارزش مداری را دید.

وی با بیان اینکه کاروان پارالمپیک ایران در اوج غیرت رفتار کرد و نشان داد غیرتمندی تا چه حد می تواند پیشینه های یک ملت را زنده کند، افزود: این کاروان یک کاروان کیفی و فنی بود و تعداد زیادی نداشت اما از کیفیت بالایی برخوردار بود.

به اعتقاد شهردار تهران، با حضور کاروان پارالمپیک ایران در این میدان سه دستاورد به دست آمد که نخستین آنها شکستن حصار تبلیغات ضالمانه ای بود که به دور ملت و کشور ما کشیده شده است.

زاکانی افزود: دستاورد دوم این بود که کاروان پارالمپیک نشان داد روح آدمی آنقدر بزرگ است که هر اتفاقی برای جسم رخ بدهد روح بزرگ می تواند آن جسم را به جاهای بزرگی برساند.

وی اضافه کرد: دستاورد سوم کاروان پارالمپیک این بود که توانست نشاط و لبخند را بر لبان ملت ایران که این روزها زیر یک فشار معیشتی دل آزرده است، مجدد بنشاند.

وی گفت: ما به این نکته توجه داریم که آن چه که به شهر عزت و اعتبار می دهد وجود انسان ها و شهروندان است و اگر به زیرساخت های شهر توجه می کنیم برای رفاه و آسایش بهتر مردم است و از این رو بهسازی شهر برای معلولان و جانبازان را از اولویت های خود می دانیم.

شهردار تهران  در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که قهرمانان کشورمان درد دل داشتند، شهردار تهران چقدر می‌تواند پاسخگوی این درد دل‌ها باشد؟ تاکید کرد: ما با همه وجود در اختیار آن‌ها هستیم و افتخار می‌کنیم که به گرامی داشت غیرت، بزرگی و عظمت آن‌ها پرداختیم. دغدغه‌ها و خواسته‌های این عزیزان فراتر از حوزه خودشان بود. متناسب سازی شهر، ایجاد زمینه تلاش و فعالیت معلولان و جانبازان و ایجاد تسهیلات برای آن‌ها و... امیدواریم با تمام وجود نوکری آن‌ها را بکنیم و آنچه در شان این بزرگواران هست را فراهم کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه قولی برای مناسب سازی شهر برای تردد آسان‌تر معلولان می‌دهید؟ گفت: متناسب سازی پیاده رو‌ها جز کلان پروژه‌هایی است که در شهر دنبال خواهیم کرد و انشالله ثمره آن را شهروندان خواهند دید. ما در تهران ۱۲هزار کیلومتر پیاده رو داریم که باید مناسب سازی شوند و این در حالی است که ۸ هزار کیلومتر معابری در تهران داریم که پیاده رو ندارند.

در ادامه مهدی چمران ضمن قدردانی از کسب افتخارات ورزشکاران توانخواه گفت: اینکه شما عزیزان افتخار آفرینی کردید یک اقدام عظیم بوده و امیدواریم در آینده شاهد افتخار آفرینی بیشتر جانبازان و معلولان عزیز در عرصه ورزش و دیگر عرصه ها باشیم.

وی  افزود: افتخار آفرینی شما سبب شد همه ملت شاد شدند، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روح حضرت امام خمینی (ره) و همه ملت حتی از یک دانش آموز گرفته تا یک فرد مسن همه خوشحال شدند و به این شادی افتخار می کنند.

رئیس شورای شهر در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان یکی از مدال آوران پارالمپیک که تهرانی ها مظلوم هستند نیز بیان کرد : من هم به عنوان یک تهرانی می گویم که تهرانی ها مظلوم واقع می شوند و امیدواریم این مظلومیت در عرصه های مختلف و به ویژه در عرصه ورزش رخت بربندد.

وی همچنین خطاب به ورزشکاران حاضر در این نشست، گفت: قهرمانی و افتخار آفرینی شما از جنبه دیگر دارای ارزش است چرا که شما امید را در دل مردم زنده کردید، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «دشمنان انقلاب همواره در صدد این هستند که امید را در دل مردم بخشکانند و لذا ما باید همواره در جهت عکس این رویه عمل کنیم» و این افتخار آفرینی شما در راستای زنده نگاه داشتن امید در دل مردم بود. ما با امید زنده هستیم و باید به آینده امید داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم با شما خدمتگزار کوچکی برای مردم باشیم.

چمران تاکید کرد: از اینکه نام شهید سلیمانی به واسطه نام گذاری کاروان در این مسابقات و به واسطه مدال آوری شما طنین انداز شد، تشکر می کنیم و قدردان این پیروزی ها هستیم.

*ابداع عصای رباتیکی برای تقویت جهت یابی نابینایان

عصای سفید که بسیاری از نابینایان برای حرکت در جهان بر آن تکیه دارند در یک قرن اخیر ارتقا نیافته است، اما اکنون عصای رباتیکی از پیشرفت در زمینه ابداع «عصای رباتیکی» خبر می دهند که امیدوارند موجب ارتقای عصای سفید و کمک به جهت یابی نابینایان شود.

نمونه اولیه این عصای رباتیک مجهز به دوربین سه بعدی رنگی، چند حسگر و یک رایانه است که برای هدایت کاربر به مکان مورد نظر طراحی شده است و از برخورد با هرگونه مانع در طول راه جلوگیری می کند.

به گفته «گانگ یه» استاد دانشکده مهندسی دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا، در ریچموند واقع در آمریکا هنوز مسائلی وجود دارد که قبل از آماده شدن این عصای رباتیک برای جهان واقعی باید حل شود. به عنوان مثال، دستگاه باید به اندازه کافی سبک باشد تا کاربر پسند شود. به محض اصلاح جزییات فنی، عصا برای پذیرش در میان افراد دارای نقص بینایی مورد آزمایش نهایی قرار خواهد گرفت.

یه خاطرنشان کرد: امید این است که افراد کم بینا با استفاده از این عصای رباتیک بتوانند در فضاهای داخلی بزرگ و ناآشنا آسان تر حرکت کنند.

وی افزود: در حال حاضر، افرادی که از عصای سفید استفاده می کنند، می توانند از فناوری به روش های خاصی استفاده کنند. برنامه های مبتنی بر تلفن همراه وجود دارد که به عنوان مثال به جهت یابی در خارج از منزل کمک می کند.

این محققان در نسخه های قبلی این عصای رباتیک تلاش کردند با استفاده از نقشه های طبقه ساختمان به مساله جهت یابی داخلی بپردازد. کاربران می توانند عصا را به هر کجا که می خواهند برسانند و عصا - از طریق نشانه های صوتی و نوک غلتکی موتوری - می تواند آنها را به مقصد راهنمایی کند.

اما یه گفت برای یک فرد نابینا دشوار است که به عنوان مثال، یک چرخش کاملاً دقیق انجام دهد و در فاصله ای طولانی، اشتباهات اندکی ایجاد می شود که در نهایت کاربر را در مکان اشتباه رها می کند.

اکنون محققان در نسخه اولیه این عصا یک دوربین سه بعدی رنگی اضافه کردند که نه تنها ویژگی هایی مانند درهای ورودی، پله ها و موانع بالقوه خطرناک را تشخیص می دهد، بلکه فاصله آنها را نیز تعیین می کند. با استفاده از این اطلاعات، همراه با داده های ناشی از یک سنسور خاص، رایانه روی عصا می تواند کاربر را به طور دقیق راهنمایی کند و او را از موانع موجود در راه مطلع سازد.

محققان معتقدند پروژه های تحقیقاتی مانند این عصای رباتیک فرصت هایی را برای زندگی بهتر افراد کم بینا فراهم می کند. هنوز مشخص نیست که این عصای رباتیک چه زمانی به صورت تجاری به بازار عرضه می شود. محققان خاطر نشان کردند که در نهایت، هر محصولی باید توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان یک وسیله پزشکی تأیید شود.

به گفته محققان، اجزای الکترونیکی این عصای رباتیک باید با دوام باشند. نوک غلتک این عصا به احتمال زیاد فرسوده می شود، اما می توان آن را تعویض کرد.

 

.........گزارش ویژه

*آغاز غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی  در نشست افتتاحیه اولین کارگاه دانش افزایی همکاران شاغل در مراکز غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری که با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود، از آغاز غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری خبر داد.

سید جواد حسینی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی  به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در سال 1374 کلید خورده است و تاکنون 786  مرکز دولتی و غیر دولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری برای دانش آموزان در استان های کشور تاسیس شده است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری تا سال 1386 صرفا در بخش دولتی بود  که با عنایت به سیاست های وزارت آموزش وپرورش مبنی بر استفاده از مشارکت های مردمی، توسعه مراکز غیردولتی در این بخش نیز آغاز شده است و در سال تحصیلی گذشته  515 مرکز دولتی و 271  مرکز غیردولتی  در سطح کشور فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه هدف از تاسیس و ارائه خدمات در این مراکز، رفع مشکلات تحصیلی و فرایندی، جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی است، گفت: فرایند غربالگری، ارزیابی، تشخیص، شناسایی و ارائه خدمات آموزشی  و توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در مراکز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و در سال تحصیلی 1399، تعداد 49  هزار ۶۵۲ نفردانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز خدمات دریافت کرده اند.

معاون وزیر با بیان اینکه به منظور  ارائه خدمات بهینه در این مراکز برنامه های کیفیت بخشی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: تدوین شاخص ها و استانداردهای فضا، تجهیزات و فرایندهای آموزشی و توانبخشی در مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طراحی و تولید 3 وسیله کمک آموزشی در قالب پک آموزشی تقویت مهارت های نوشتاری، توسعه کمی مراکز مشکلات ویژه یادگیری از تعداد  741  مرکز در سال تحصیلی 1399- 1398 به  786 مرکز در سال 1۴۰۰- ۱۳۹۹ از جمله این برنامه ها است.

وی افزود: هم چنین تدوین و تنظیم پروتکل های ارزیابی و مداخله ی حافظه فعال ، دست خط و دقت، اخذ مجوز چاپ کتاب پروتکل خواندن و املا، تدوین و راه اندازی اپلیکیشن جامع برای تمام گروه های دانش آموزان با نیاز ویژه،  برگزاری کارگاه های دانش افزایی همکاران شاغل در مراکز، طراحی و تنظیم پوستر و بروشور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و درج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی  از دیگر برنامه ها در این حوزه است. 

حسینی راه اندازی سامانه ندای همراه جهت پاسخگویی به مخاطبین،  برگزاری برنامه آموزشی زنده در حوزه توانمند سازی معلمان و والدین دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری در شبکه آموزش در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران به مدت ده جلسه   و تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم، پاور، جزوه، کلیپ ، نرم افزار و درسنامه در حوزه مشکلات ویژه یادگیری  و بارگذاری بیش از 1000 محتوا در سامانه شاد را از دیگر برنامه ها دانست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش  استثنایی به برنامـه ها و اولویـت های  مراکز دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: توسعه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری با اختلال های همبودی، توسعه ظرفیت های سامانه جامع اطلاعات آماری و عملکردی مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طراحی مدل بومی نظام تشخیص، شناسایی و مداخله بهنگام مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله RTI و طراحی و تدوین دستورالعمل تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان دیر آموز پایه اول و دوم از جمله اولویت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ است.

حسینی به بیان وظایف و انتظارات  از مراکز مشکلات ویژه یادگیری پرداخت و گفت:  گذراندن دوره های تخصصی مشکلات ویژه یادگیری که توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی  کشور برگزار می شود، کوشش در جهت اجرای طرح شناسایی و تشخیص با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش شهرستان و براساس شیوه نامه های ارسالی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کسب اطلاعات و آگاهی های به روز در اجرای ارزیابی های تخصصی جهت تشخیص افتراقی مشکلات ویژه یادگیری و سایر مشکلات دانش آموزان و با توجه به نقاط قوت و ضعف آن ها و تعیین سطوح مهارتی در هر یک از مهارت های فرآیندی و تحصیلی و طراحی برنامه آموزشی ویژه فردی و گروهی که با همکاری مدرسه و والدین اجرا گردد از جمله انتظارات است.

 

......آهنگ و درنگ

*حکایت یک پیانوی شگفت‌انگیز در دل اراضی اشغالی فلسطین

دماغ پیانوی بزرگ غزه فعلاً چاق است: پیانوی بزرگ (گرَند پیانو) که ژاپنی‌ها سال ۱۹۹۸ آن را به مردم غزه هدیه داده بودند، انتفاضه دوم را در سال‌هایی ابتدایی ۲۰۰۰ به چشم دید و پس از آن شاهد چهار درگیری دیگر مردم فلسطین با اشغالگران قدس شریف بود.

  انس النجار یکی از انگشت‌شمار هنرمندان فلسطینی است که تا امروز توانسته پشت تنها پیانوی بزرگ غزه بنشیند و آن را بنوازد. این پیانو پس از آنکه از حمله‌های اخیر صهیونیست‌ها به کرانه باختری جان سالم در برد، این روزها در کنسراتوار ملی ادوارد سعید در غزه قرار دارد. النجار ۳۸ ساله معلم موسیقی کنسرواتوار است و به شاگردانش کار کردن با پیانوی بزرگ برند یاماها را آموزش می‌دهد.

پس از حمله موشکی صهیونیست‌ها به خاک فلسطین در ۲۰۱۴، دیگر کسی گمان نمی‌کرد صدایی از تنها پیانوی بزرگ غزه درآید. تا اینکه خیریه صندوق موسیقی در بروکسل پیشگام شد و آن را بازسازی کرد و پیانو از ۲۰۱۸ تا امروز در کنسرواتوار ادوارد سعید آرام گرفته است. منال عواد، رئیس کنسرواتوار شاخه غزه می‌گوید پیانو در یک اتاق کوچک نگهداری می‌شود و برای جلوگیری از آسیب دیدن، معمولا آن را جابه‌جا نمی‌کنند.

پیانوی بزرگ ابتدا در تماشاخانه‌ای در شمال غزه قرار داشت و آنجا از آن استفاده می‌شد. پس از بسته شدن تماشاخانه در ۲۰۰۷، حمله‌های موشکی رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ سرنوشت پیانو را در هاله ابهام فروبرد و گمان می‌رفت دیگر نمی‌توان از آن بهره برد. سپس یک بازرگان پولدار و پرنفوذ به نام ساعد حرزالله مدعی شد پیانو برای اوست و وزارت فرهنگ غزه توانست ادعای او را به چالش بکشد و پیانو را به زحمت پس بگیرد.

برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت پیانوی بزرگ، کمیته‌ای تشکیل شد و از میان هفت موسسه موسیقایی در کرانه باختری، کنسرواتوار ادوارد سعید را برای میزبانی از این ساز ارزشمند برگزید. با اینکه قرارداد میزبانی هر سال تمدید می‌شود اما حمله‌های صهیونیست‌ها به غزه در بهار امسال کم مانده بود برای همیشه پیانوی بزرگ را نابود کند و از بین ببرد. با این حال، ارزش ۱۱ هزار دلاری پیانو یکی از دلایلی است که دوستداران موسیقی را نگران سرنوشت آن کرده است.

با اینکه برخی ساکنان غزه در خانه سازهای ارزان‌تر و در دسترس‌تر دارند اما نواختن پیانوی بزرگ تجربه‌ای است که کسی نمی‌خواهد فرصت آن را از دست بدهد. زینه آل‌آقا، هنرجوی ۱۵ ساله کنسرواتوار می‌گوید: «دوست دارم بیایم اینجا و پیانو بزنم. این پیانو به من یک احساس متفاوت می‌دهد.» «یارا ثابت»، دیگر موزیسین فلسطینی است که در زمانی که پیانو هنوز در تماشاخانه قرار داشت، موفق شده بود با این ساز جادویی بنوازد و کنسرتی را هم برای اهالی غزه برگزار کند. در دل جنگ و تلاش برای حفظ سرزمین، موسیقی شاید تنها ابزاری باشد که قدری بتواند آرامش را به دل مردمان غزه برگرداند.

 

.....سلامت و بهداشت

*همه چیز در باره واکسیناسیون دانش آموزان

با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور از اواسط مرداد ماه و واکسیناسیون معلمان و کادر اجرایی مدارس، کم کم زمزمه‌ها برای بازگشایی مدارس بالا گرفت. موضوعی که علاوه بر واکسیناسیون معلمان منوط به تامین واکسن مکفی برای واکسیناسیون ۱۳ میلیون دانش‌آموز بود. به طوری که دکتر علیرضا رئیسی_ معاون بهداشت وزارت بهداشت در این رابطه تاکید کرده بود: «موضوع بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست، معلمان و کادر مدارس که واکسینه شده‌اند اما برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار ۲۰ میلیون دُز واکسن است.

با این حال اما امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف و حتی نشدنی است؛ زیرا فرایند واکسیناسیون دانش‌آموزان حداقل دو ماه زمان خواهد برد و با این احتساب و طبق اظهارات مسوولان امر، احتمالا زمان بازگشایی حضوری مدارس به اواخر فصل پاییز موکول شود.

به نقل از ایسنا، در این میان اما وعده‌ها برای واکسیناسیون دانش‌آموزان سرانجام از روز گذشته ( ۲۸ شهریورماه) با تزریق واکسن به دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) به مرحله اجرایی رسید. البته این درحالی بود که وزیر بهداشت پیش‌تر تاکید کرده بود واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بلامانع است اما بر اساس آنچه که در سامانه salamat.gov.ir مشاهده می‌شود، فعلا سامانه برای متولدین ۱۳۸۳ و ماقبل بازگشایی شده است که احتمالا این تصمیم برای جلوگیری از بروز تجمع دانش‌آموزان در مراکز تجمیعی واکسیناسیون گرفته شده است.

از طرفی دکتر محمدمهدی‌ گویا _ رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت نیز درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، تاکید کرده است: « از آنجا که دانش آموزان پایه دوازدهم باید خود را به تحصیل حضوری رسانده و آماده شرکت در آزمون کنکور شوند، از نظر ما در اولویت قرار دارند؛ بنابراین، امیدواریم که واکسیناسیون را از پایه دوازدهم آغاز کرده و به پایه‌های بعدی برسیم.»

البته بر اساس اعلام دکتر بهرام عین‌اللهی _ وزیر بهداشت به ایسنا، «انجام واکسیناسیون به منزله بازگشایی مدارس نیست، بلکه زمینه‌ها فراهم می‌شوند و برای بازگشایی مدارس لازم است هر دو دز واکسن تزریق شود و در مرحله بعدی، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال نیز آغاز خواهد شد. واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.»

پیش از این نیز دکتر محمدرضا شانه‌ساز_ رئیس سازمان غذا و دارو از صدور مجوز تزریق واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم برای سنین کمتر از ۱۸ سال خبر داده بود. به اذعان او مطالعات بالینی بر این واکسن‌ها نشان داده است که این واکسن‌ها می‌توانند در سنین نوجوانی استفاده شوند که البته در سبد واکسیناسیون ما هم وجود دارد.

البته علی‌رغم وجود واکسن سینوفارم در کشور و سهم بالای تزریق آن، اما هنوز واکسن پاستوکووک به شکل جدی در شبکه واکسیناسیون کشور توزیع نشده است، اما شانه‌ساز در این زمینه نیز تاکید کرده است:« ما در مهر ماه امیدواریم که حداقل ۶ میلیون دز واکسن پاستور را داشته باشیم و واکسن پاستور در مهر ماه به صورت جدی وارد بازار می‌شود.»

*ایمنی‌زایی واکسن کرونا اسپایکوژن بیش از ۸۰ درصد است: محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی- استرالیایی "اسپایکوژن" گفت: نتایج فاز دوم تست انسانی واکسن اسپایکوژن نشان داد این واکسن بیش از ۸۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و آنتی بادی خوبی در بدن به وجود می‌آورد.

به نقل از ایرنا، دکتر پیام طبرسی  افزود: این واکسن همچنین ۸۷ درصد قدرت خنثی سازی ویروس کرونا را دارد.

این متخصص بیماری های عفونی  گفت: پیش بینی می شود این واکسن روی ویروس جهش یافته دلتا هم موثر خواهد بود.

وی توضیح داد: اگر جهش ها طوری باشد که نیاز به تغییر در این واکسن داشته باشد، واکسن تغییر پیدا می کند؛ به عبارتی می توان آن را براساس جهش های ویروس کرونا، تغییر داد.

طبرسی افزود: شرکت سیناژن پیش بینی می کند که می تواند ماهانه سه میلیون دز واکسن تولید و روانه بازار کند.

وی اعلام کرد: تزریق دز دوم، فاز سوم تست انسانی واکسن اسپایکوژن به اتمام رسیده و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده نتایج نهایی این فاز هم به وزارت بهداشت ارایه شود.

به نقل از ایرنا، واکسن اسپایکوژن تولید مشترک ایران و استرالیا دارای فناوری ساخت پروتئین نوترکیب است و در صورت موفق بودن مراحل کارآزمایی بالینی، در ایران توسط سیناژن تولید خواهد شد.

آن را براساس جهش های ویروس کرونا، تغییر داد.

واکسن اسپایکوژن پس از اخذ مجوز اضطراری در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد

طبرسی خاطرنشان کرد: شرکت سیناژن آمادگی لازم را دارد که پس از صدور مجوز اضطراری، واکسن اسپایکوژن را تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دهد.

وی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوز استفاده اضطراری این واکسن گزارش هایی خواستند که آنها را آماده و به سازمان غذا و دارو ارسال کردیم.  

طبرسی ظرفیت تولید این واکسن را سه میلیون دز در ماه اعلام کرد و افزود: شرکت سیناژن پیش بینی کرد ماهانه سه میلیون دز واکسن را می توانند تولید و روانه بازار کنند.

این متخصص بیماری های عفونی اعلام کرد: تزریق دز دوم، فاز سوم تست انسانی واکسن اسپایکوژن به اتمام رسیده و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده نتایج نهایی این فاز هم به وزارت بهداشت ارایه شود.

 واکسن اسپایکوژن تولید مشترک ایران و استرالیا دارای فناوری ساخت پروتئین نوترکیب است و در صورت موفق بودن مراحل کارآزمایی بالینی، در ایران توسط سیناژن تولید خواهد شد.

 

......ورزشی

*با هم برای آینده ای مشترک

کمیته برگزاری بازی های پکن ۲۰۲۲ طی مراسمی در موزه پکن از شعار این بازی ها رونمایی کرد.

کمیته برگزاری بازی ها در فاصله ماه می تا سپتامبر ۲۰۲۰ با اعلام فراخوانی که به دانشگاه های سرشناس چین داده بود، توانست ۷۹ شعار دریافت کند که از میان آنها یازده شعار برتر به کمیته های بین المللی المپیک و پارالمپیک ارسال شد.

در نهایت و با نظر کمیته های بین المللی المپیک و پارالمپیک، شعار " با هم برای آینده ای مشترک" انتخاب شد. این شعار نشان دهنده اتحاد جهانی ، تلاش جمعی، ارزش ها و چشم اندازهای جنبش المپیک و پارالمپیک است و تلاش برای رسیدن به آرامش، پیشرفت و جامعه ای فراگیر را به نمایش می گذارد.

افزون بر این، کلمات این شعار نیازهای مشترک بشریت و نیاز به همکاری برای رسیدن به آینده ای بهتر در ایام همه گیری ویروس کرونا را در دنیا بیان می کند.

مسئولین کمیته برگزاری بازی های پارالمپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ در خصوص شعار این بازی ها گفته اند: این شعار نمایانگر اطمینان و اراده است و نقش مهمی در ایجاد اتحاد و تشکیل جامعه ای متحد برای غلبه بر چالش های جهانی ایفا می کند.

بر اساس اعلام کمیته برگزاری بازی ها، ساخت استادیوم های ورزشی این رویداد در پایان سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده اما فرآیند آماده سازی بازی ها همچنان در جریان است.

علاوه بر این، رویدادهای آزمایشی این بازی ها نیز در ماه های فوریه و آوریل با موفقیت به پایان رسیده و رویدادهای آزمایشی نیز طبق برنامه ریزی ها انجام می شود. بازی های پارالمپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲، از ۱۲ تا ۲۲ اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

* واکنش‌ها به ناراحتی مسی

ناراحتی لیونل مسی، ستاره پاری سن ژرمن، از مائوریسیو پوچتینو به دلیل تعویضش در دیدار برابر لیون بازخوردهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. این بازیکن پس از بیرون آمدن از زمین دست سرمربی تیم را که به سویش دراز شده بود رد کرد و با میمیک چهره‌اش نارضایتی شدید خود از این اتفاق را ابراز داشت. او سپس به سمت نیمکت رفته و در کنار لیندرو پارادس، هم‌تیمی جدید و هموطنش، نشست  و نکته‌ای که چندین کاربر توییتر از جمله صفحه رسمی خبرگزاری ای اس پی ان به آن اشاره کرده بودند، تعجب این بازیکن از اقدام مسی و پرسش از او در این باره بود. مسی در حالی پس از این اتفاق به سمت نیمکت رفت که عکس جالبی از نمای باز از حضور او روی نیمکت نیز توجه چند کاربر را به خود جلب کرده بود.

واکنش این بازیکن آرژانتینی به پوچتینو باعث شد که با حضور او روی نیمکت، تمامی بازیکنان حاضر روی آن و تمامی افرادی که در اطراف نیمکت قرار داشتند از جریان بازی غافل شده و توجه خود را به این بازیکن معطوف کنند. این پایان حواشی حضور این بازیکن روی نیمکت پیش از به صدا درآمدن سوت پایان بازی نبود. با به ثمر رسیدن گل مائورو ایکاردی، تمامی نیمکت نشینان پی اس جی شروع به خوشحالی کردند اما مسی جز این دسته نبود و بدون هیچ واکنش خاصی نظاره‌گر صحنه بود و همین موضوع اعتراض برخی از هواداران این تیم را به دنبال داشت.

با این حال یکی از طرفداران این بازیکن معتقد است که مشکل از باشگاه فرانسوی است و در این باره نوشت:« پی اس جی واقعا نیازی به مسی نداشت. انتقال او به پاری سن ژرمن انتقال اشتباهی بود. تیم آماده بازی با او نیست. مسی باید تیم را رهبری کند. او در دو بازی اخیرخوشحال به نظر نمی‌رسد.

 

....حوادث

*ترفند عجیب خانم دکتر برای تصاحب اموال پیرمرد ثروتمند

خانم دکتر جوان که از پیرمرد ثروتمند همسایه کینه به دل گرفته بود، در اقدامی عجیب با گرفتن وکالت فروش از پیرمرد همه اموال او را تصاحب کرد. مدتی قبل زن جوانی به پلیس رفت و از سرقت لوازم خانه ‌اش شکایت کرد و گفت: مرد جوانی وارد خانه ام شده و لوازم داخل خانه را به سرقت برده است. با شکایت زن جوان به نام فرنگیس، دستور بازداشت مرد جوان صادر و او بازداشت شد.

اما وی در تحقیقات منکر ادعای سرقت شد و گفت:  آپارتمانی که فرنگیس مدعی است من از آن سرقت کرده ام متعلق به پدربزرگم است. از آنجایی که پدر بزرگم، کهولت سن دارد و به تنهایی نمیتواند زندگی کند، در خانه پدرم زندگی میکند. او ادامه داد: هر چند وقت یکبار به خانه پدربزرگم سر میزدم و روز حادثه زمانی که به خانه او رفتم متوجه شدم که قفل در ورودی عوض شده است. با قفل‌ ساز تماس گرفتم و از او برای باز کردن در کمک خواستم. از آنجایی که ماجرا مشکوک به نظر میرسید از ابتدای ورود قفل ساز شروع به فیلمبرداری کردم و زمانی که وارد خانه شدم، با صحنه عجیبی مواجه شدم. داخل خانه هیچ وسیله ‌ای نبود و تمام وسایل به سرقت رفته بود.

بازداشت زن جوان

با وجود ادعای حمید درخصوص اینکه خانه متعلق به پدر بزرگش است اما فرنگیس مدعی بود که خانه متعلق به او است تحقیقات در این باره آغاز شد و در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد سند خانه هنوز به نام پدربزرگ حمید است اما زن جوان به صورت وکالتی آن را خریداری کرده است. از سویی در ادامه تحقیقات  توسط قاضی مدرسی از شعبه ۴ دادیاری دادسرای ویژه سرقت؛ حمید بی‌گناه شناخته و آزاد شد.

با آزادی حمید اینبار پدر او به عنوان شاکی به دادسرا مراجعه و از فرنگیس به اتهام تصاحب اموال پدرش شکایت کرد. در ادامه تحقیقات مشخص شد فرنگیس نه تنها خانه پیرمرد، بلکه چندین ملک دیگر او را که در منطقه دماوند بود نیز فروخته است. با توجه به مدارک به دست آمده به دستور دادیار شعبه چهارم دادسرای ویژه سرقت، فرنگیس که زمانی به عنوان شاکی قدم به دادسرا  گذاشته بود این‌بار به عنوان متهم مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفت. زن جوان که خودش را تحصیلکرده و دارای مدرک دکترای حقوق معرفی کرد در نهایت لب به اعتراف گشود و گفت:  این پیرمرد یکی از ثروتمندان منطقه ما است. او همسایه پدربزرگم است و از این طریق او را میشناختم. وقتی جوان بود با توجه به وضع مالی خوبی که داشت ما را خیلی تحقیر میکرد و همین مسأله باعث شده بود که از او کینه به دل بگیرم.

بشدت با ما بدرفتاری میکرد اما این سالهای آخر با توجه به کهولت سن و پیری، کمی مهربان شده بود. من هم از این مهربانی‌ اش استفاده کرده و کم کم به بهانه اینکه مرا یاد پدر بزرگم می‌اندازی، به او نزدیک شدم. فرنگیس گفت: پیرمرد  بعد از مدتی مدعی شد که میخواهد اموالش را بفروشد و من به او گفتم  دکترای حقوق دارم و میتوانم این کار را برایش انجام دهم. من وکالت فروش از او گرفتم تا آپارتمانش و املاک دماوند را به فروش برسانم و پول آن را به او بدهم. اما  خیانت در امانت کردم و اموالش را فروختم و پولش را خودم برداشتم، به غیر از فروش اموال پیرمرد حدود دو میلیارد تومان نیز به بهانه اینکه کارهای فروش املاک به پول نیاز دارد از او پول گرفتم. وسایل داخل خانه ‌اش را هم خودم برداشتم و زمانی که متوجه شدم نوه ‌اش برای سرکشی به آنجا رفته است به دروغ ادعای سرقت را مطرح کردم. از کاری که انجام دادم پشیمانم و حاضرم تمامی اموال را برگردانم.

تبلیغ اینستاگرامی

در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد فرنگیس یک پیج اینستاگرامی با عنوان وکیل معتبر حقوقی تشکیل داده و حتی بازیگران مطرح زیادی از دنبال‌ کننده‌های او بوده و  در صفحات خودشان برای او تبلیغ میکرده‌اند. فرنگیس حدود دو میلیارد تومان پول، آپارتمان و املاک دماوند و همچنین وسایل داخل خانه را به شاکی برگرداند اما در ادامه خانواده شاکی مدعی شدند از آنجایی که مدارک شناسایی پدرشان به خاطر کهولت سن نزد آنهاست، چطور دفترخانه اقدام به دادن وکالت کرده است. با این شکایت جدید تحقیقات ادامه یافت و مشخص شد که یکی از دفترخانه‌ها به صورت غیرقانونی این کار را انجام داده و بدین ترتیب سردفتر و یکی از کارمندان دفترخانه نیز به عنوان متهم در این ماجرا شناسایی شدند. در ادامه تحقیقات مشخصات شد فرنگیس تمامی این کارها را با همدستی مرد جوانی به نام آرش انجام داده است. بدین ترتیب آرش نیز در این پرونده بازداشت شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *