شناسه خبر: 34393 منتشر شده در مورخ: 1400/6/27 ساعت: 12:27 گروه: اجتماعی  
۱۲ شاخص خروجی مهر با کیفیت و با شکوه در آموزش و پرورش استثنایی

۱۲ شاخص خروجی مهر با کیفیت و با شکوه در آموزش و پرورش استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنای در نشست با مدیران مدارس و کادر اداری آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی به تشریح ۱۲ شاخص خروجی مهر با کیفیت و با شکوه در آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست که در محل اردوگاه امام رضای مشهد  که با حضور کارشناسان اداری آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی و  حضور مجازی مدیران مدارس و نمایندگان اولیا آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات شبانه روزی همکاران آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش و پرورش استثنایی بدون شک پیشران نظام تعلیم و تربیت است و اگر آموزش و پرورش استثنایی خدمات کیفی خوبی ارائه دهد به طور قطع و یقین نظام تعلیم و تربیت  می تواند برای  دانش آموزان عادی نیز خدمات کیفی را ارائه دهد.

 
معاون وزیر با بیان اینکه در مهر جاری بازگشایی مدارس به صورت تدریجی خواهد بود و در ۴ محور و ۱۲ شاخص باید محقق شود، گفت: تامین معلم برای تمامی کلاس ها، وجود مدیر و معاون در تمام مدارس، وجود برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری در تمام مدارس، رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام مدارس، ثبت نام همه دانش آموزان، توزیع کتب بین همه دانش آموزان، سنجش تمامی دانش آموزان بدو ورود به دبستان، دسترسی همه دانش آموزان به امکانات دیجیتالی، صدور ابلاغ برای تمامی معلمان، برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان و واکسینه شدن همه معلمان شاخص های است که در محور های کلاس، مدرسه، دانش آموز و معلم باید اجرایی شود.
حسینی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی گفت: تصویب ضابطه درجه بندی مدارس و تصویب تخصیص سالانه ۱۰ درصد از استخدامی های آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی موجب جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی می‌شود.
معاون وزیر با اشاره به سختی کار در آموزش و پرورش استثنایی گفت: استثنا شدن همکاران سازمان استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و امید است به زودی به مجلس ارائه شود.
معاون وزیر گسترش عدالت بویژه عدالت آموزشی را از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در راستای گسترش عدالت و پوشش حداکثری دانش آموزان با نیازهای ویژه بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه گروه به گروه های ۷ گانه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی افزوده خواهد شد.
حسینی ایجاد مدارس ترکیبی با آموزش های فردی شده را آرمان نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: یکی از فعالیت های ارزنده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای ایجاد مدارس ترکیبی چرخش از سمت تفکیک دانش آموزان با نیازهای ویژ به سمت تلفیق و فراگیر سازی با دانش آموزان عادی است و از زمان شروع این رویکرد از بیست سال قبل تعداد دانش آموزان تحت پوشش ۸۲ برابر رشد داشته است.
 وی افزود: علی رغم رشد کمی تعداد دانش آموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که برای ارتقای کیفیت طرح تلفیقی فراگیر ایجاد شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح وزارت و استان ها به تصویب شورای سازمان رسیده است.
 ‏ ‏وی گفت: شیوه نامه شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر تدوین شده است و به زودی با امضای بالاترین مقام وزارت به استان ها برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
 ‏معاون وزیر با بیان اینکه تجمیع ساختارهای استانی آموزش و پرورش در سالیان گذشته موجب کاهش استحکام آموزش و پرورش استثنایی شد، گفت: با مصوبه شورای سازمان تفویض اختیار صدور احکام و استقرار ذیحسابی اجرایی شده است و برای حل مشکل نبود ساختار  آموزش و پرورش استثنایی در مناطق نیز تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی با اشاره به تدوین  سه بسته تحولی آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته گفت: در ارزیابی بسته های تحولی ۲۵ گانه وزارت آموزش و پرورش، بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی جزو بهترین بسته ها ارزیابی شده اند. 
وی افزود: بسته تحولی «مشارکت خانواده  محور» با رویکرد مشارکت خانواده ها در نظام تعلیم و تربیت در سال جاری تدوین و اجرایی شده است.
وی با اشاره به برنامه  سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: این برنامه  در سال ۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و  در سال ۹۹ با وجود شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد  نوآموزان بدو ورود به دبستان سنجش شده اند.
وی افزود: یکی از برنامه های سال جاری غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری است که این برنامه از هفته آینده از خراسان رضوی آغاز خواهد شد.
حسینی در پایان با تاکید بر ضرورت فعالیت های تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: جشنواره نشاط با ۳۰ بازی خانوادگی و  با رویکرد تحرک بدنی، نشاط خانوادگی و انجام بازیهای بومی محلی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی خواهد شد.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *