شناسه خبر: 34376 منتشر شده در مورخ: 1400/6/24 ساعت: 09:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 24 شهریور 1400

روزنامه چهارشنبه 24 شهریور 1400

عناوین امروز: استراتژی آموزش‌وپرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش‌آموزان است-پویایی بخش نابینایان کتابخانه رئیسی در ایام شیوع کرونا-عمل پیوند شبکیه مصنوعی مقرون به صرفه نیست؟-باز هم دروغی دیگر درمورد واکسن برکت-اطلاعیه فدراسیون نابینایان به مناسبت هفته پارالمپیک-قتل مشکوک دختر دوستدار حیوانات/ آیا حمایت او از یک سگ عامل قتلش شد؟.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

۸ صفر  ۱۴۴۳

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۹۸ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*استراتژی آموزش‌وپرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش‌آموزان است

*پویایی بخش نابینایان کتابخانه رئیسی در ایام شیوع کرونا

*عمل پیوند شبکیه مصنوعی مقرون به صرفه نیست؟

*باز هم دروغی دیگر درمورد واکسن برکت

*اطلاعیه فدراسیون نابینایان به مناسبت هفته پارالمپیک

*قتل مشکوک دختر دوستدار حیوانات/ آیا حمایت او از یک سگ عامل قتلش شد؟

 

.............خبر

*استراتژی آموزش‌وپرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش‌آموزان است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در خصوص «آموزش مجازی یا آموزش حضوری» گفت: استراتژی وزارت آموزش‌وپرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش‌آموزان است.

سید جواد حسینی در برنامه روزنه رادیو گفت: برای شروع مهر استراتژی نظام تعلیم‌وتربیت، مهری باشکوه و آرام با بازگشایی تدریجی و اقتضایی به همراه حفظ سلامت دانش‌آموزان است.

وی افزود: آغاز مهر با آموزش‌های مجازی شروع خواهد شد و به‌تدریج باتوجه‌ به وضعیت هر مدرسه، منطقه شهرستان و استان آموزش‌های حضوری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: رویکرد اصلی آموزش‌وپرورش حفظ سلامت دانش‌آموزان است و به مناطق و مدارس در خصوص نحوه ارائه آموزش‌ها تفویض اختیار شده است.

حسینی با بیان اینکه کرونا یک وضعیت ناخواسته در نظام تعلیم‌وتربیت ایجاد کرد اظهار کرد: واکنش نظام تعلیم‌وتربیت و معلمان به شرایط کرونا بسیار سریع و خلاقانه بود و معلمان با جهاد آموزشی در این شرایط آموزش‌ها را ادامه دادند.

وی افزود: آموزش‌وپرورش با این اعتقاد که آموزش با حفظ سلامت حق مسلم دانش‌آموزان است در دوران کرونا برای تداوم آموزش اطلس یادگیری با روش‌های مختلف آموزش تدوین کرد.

وی تصریح کرد: آموزش‌های انفرادی، ارسال درس‌نامه، مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد از جمله روش‌های آموزشی در دوران کرونا بود.

حسینی با بیان اینکه در سال جاری در کنار روش‌های آموزشی سال گذشته آموزش‌های حضوری هم در دستور کار قرار دارد گفت: یکی از اصول کاری استفاده از تجارب زیسته دوران کرونا در ۱۸ ماه گذشته است و در دوران پسا کرونا نیز از این دستاوردها استفاده خواهد شد.

حسینی یکی از آسیب‌های در خانه ماندن دانش‌آموزان را آسیب‌های جسمی دانست و گفت: تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی در دوران کرونا بیشترین آسیب را دید و موجب بروز مشکلات جسمانی متعددی برای دانش‌آموزان شد.

وی گفت: در سال جاری و در کنار بازگشایی تدریجی مدارس فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان با جدیت پیگیری خواهد شد

وی گفت: در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی جشنواره نشاط با ۳۰ فعالیت ورزشی نشاط‌آور و با حضور خانواده‌ها اجرا خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است، گفت: از زمان تأسیس تاکنون پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی ۱۸ برابر شده است.

وی افزود: ۱۵۲ هزار دانش‌آموز استثنایی در ۱۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه در حال تحصیل هستند و علاوه بر خدمات آموزشی خدمات توان‌بخشی نیز دریافت می‌کنند.

 

................گزارش ویژه

*پویایی بخش نابینایان کتابخانه رئیسی در ایام شیوع کرونا

بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی در ایام شیوع کرونا فعالانه به ارائه خدمات به اعضای خود در سطح شهر شیراز، دیگر شهرستان های استان و استان های همجوار می پردازد.

بخش نابینایان کتابخانه رئیسی اردکانی همانند دیگر کتابخانه های عمومی در ایام کرونا فعالانه به ارائه خدمات به اعضای خود در سطح شهر شیراز و دیگر شهرستان های استان پرداخت. همچنین در راستای امانت بین کتابخانه ای نسبت به ارائه خدمات به استان های همجوار و محروم چون بوشهر، بندرعباس، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان از طریق پست الکترونیکی پاسخگو بوده است.

فاطمه صفری راد، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز در تشریح فالیت بخش نابینایان این کتابخانه، عنوان کرد: پاسخگویی به نیازهای اعضا از طریق گروه های خدماتی واتس‌اپ و تماس تلفنی به بخش و ارسال خدمات به سه شکل حضوری، پیک موتوری (در سطح شهر شیراز به شکل سی دی و دی وی دی برای دسترس پذیر کردن کتب صوتی به اعضا) و پست (ارسال کتب صوتی به شهرستان های استان و دیگر استان های محروم) انجام می شود.

صفری راد افزود: در این مدت حدود ۴۰۰ ساعت کتاب صوتی به صورت ضبط آزاد و با بالاترین کیفیت تولید شده است. این کتاب ها با هدف رفع نیازهای مطالعاتی افراد دارای آسیب بینایی و با مشارکت خیرین تهیه و تولید شده اند.

وی ضمن تشریح دیگر فعالیت های انجام شده در ایام کرونا توسط بخش نابینایان کتابخانه رئیسی عنوان کرد: تولید یک عنوان کتاب با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، برگزاری مراسم روز عصای سفید با حضور دبیرکل نهاد در فضای اسکای‌روم، پاسخ گویی به سوالات و نیازهای اطلاعاتی اعضا از طریق گروه مجازی کتابخوان و همچنین اطلاع رسانی و به اشتراک گذاری فایل های صوتی کتاب ها از فعالیت های این بخش در ایام کرونا بوده است.

صفری راد ضمن اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های کتابخوان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی عنوان کرد: چهار نشست کتابخوان و کارگاه های «نحوه کار با گوشی های هوشمند برای افراد دارای آسیب بینایی» با تدریس امید فلاحتی مدرس نابینا، «روانشناسی با موضوع سلامت روان و خودمراقبتی و راه های مثبت اندیشی» نیز به همت بخش نابینایان کتابخانه رئیسی برگزار شده است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز به جمع خوانی کتب صوتی توسط نابینایان اشاره کرد و گفت: در این طرح قصد داریم کتبی که توسط بخش نابینایان کتابخانه رئیسی اردکانی ضبط شده را تدریجا در طول ماه باهم بخوانیم؛ همچنین کتاب هایی که در نشست های کتابخوان توسط اعضا معرفی می شود  و کتاب های پیشنهادی برای جمع خوانی را باهم به اشتراک بگذاریم.

صفری راد ارسال لینک کتب صوتی برای اعضا و پیگیری و ضبط وبینارهای آموزشی بخش و همچنین تهیه گزارش های آن را از دیگر اقدامات بخش نابینایان برشمرد.

وی تصریح کرد: پریسا محمدی، کتابدار بخش نابینایان به دلیل عضویت در کارگروه تخصصی نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی ایام دورکاری در جلسات کارگروه شرکت کرده است. تهیه تقویم آموزشی ویژه کتابداران نابینا، تدوین و ابلاغ دستور العمل تولید منابع بریل و گویا و و دسترس پذیری و فعالسازی وب سایت تخصصی نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور از جمله موارد در حال پیگیری توسط کارگروه است.

 

......‌گفتگوی ویژه

*عمل پیوند شبکیه مصنوعی مقرون به صرفه نیست؟

نوعی از درمانهایی که در سالیان اخیر برای اختلالات شبکیه به کار رفته است فن آوریهای مهندسی پزشکی است. از جمله فن آوری آرگوس که آخرین آن آرگوس 2، چند سال پیش بر روی چند تن از بیماران در شیراز به کار رفت. در ادامه گفتگو با دکتر علیرضا لاشیئی محقق و فوق تخصص بیماریهای شبکیه، نظر ایشان را در باره این فن آوری که برای کمک به نابینایان به کار می رود جویا شدیم. لازم به یادآوری است در فن آوری آرگوس 2، یک صفحه به کار رفته که به یک پین متصل است و بر روی آن 60 الکترود تعبیه شده است. دکتر لاشیئی در این باره می گوید: در پروتزهای چشمی در یک بافت بیولوژیک از وسایل مصنوعی و چیپسهای الکترونیکی استفاده می شود. این شاید تا جایی کمک کننده باشد ولی در نهایت ناسازگاری و ناهماهنگی بافت بیولوژیک و مواد مصنوعی که در آن قرار می گیرند مشکل ساز می شود. بیش از 10 سال از شروع کار پروتزهای مصنوعی در دنیا می گذرد ولی شاید اعمال جراحی مربوط به آن، به 200 جراحی نرسیده باشد.

یکی از دلایل این است که میزان دید بیمار در این فن آوری خیلی اندک است. دومین دلیل این است که بسیار گران است. در ایران زمانی که دلار سه هزار تومان بود هزینه درمان یک چشم هفتصد میلیون تومان می شد. حالا فکر کنید با دلار 25 هزار تومان چه هزینه ای می شود. حال اگر این هزینه باعث می شد بیمار دید قابل قبولی پیدا کند حرفی نبود. الان بهبودی بیمار نزدیک به شش ماه طول می کشد به علاوه عینک مخصوص و آموزشهای متعدد و در نهایت بیمار تنها می تواند سایه ها را از نور تشخیص دهد موانع را به طور کلی تشخیص دهد و این بدان معناست که هزاران دلار هزینه درمانی است که خیلی رضایت بخش نیست. مدتی پیش گفته شد که چیپسهای جدید و پیشرفته تری به بازار آمده مانند آرگوس 2، که تغییراتی داشته است و در تفسیرش نوشته شده بود ممکن است این فن آوری اصلا به بازار نیاید و ممکن است کمپانی تولیدش را متوقف کند. چون صرفه اقتصادی نداشته و نتوانسته اند این تکنیک را در سطح دنیا گسترش دهند و به خاطر هزینه های جانبی بعد از عمل و احتمال اینکه دوباره بعد از چند سال لازم شود بیمار دوباره عمل شود و دستگاه جدید را به کار ببرند از آن استقبال نشده است. یعنی عملکرد ضعیف و هزینه های گزاف قابل قبول نبوده است.

س: بعلاوه اینکه بیماری که این عمل را انجام می دهد دیگر نمی توان از شبکیه چشم او برای درمانهایی مثل ژن درمانی استفاده کرد؟

ج: بله همینطور است خیلی بعید است که بتوان از شبکیه برای کار دیگری استفاده کرد. من از ابتدا به دلیل تعارض بافت بیولوژیک و بافت مصنوعی به این پروتزها خوش بین نبودم. نتایج هم همین را نشان می دهد و عدم استقبال از این فن آوری در سطح جهانی نیز این بحث را مطرح کرده که ممکن است تولید آن فعلا متوقف شود. مگر اینکه تکنولوژی بالاتری با عملکرد بالاتری بیاید

 

.......سلامت و بهداشت

*باز هم دروغی دیگر درمورد واکسن برکت

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در واکنش به مصاحبه منتشر شده یکی از نمایندگان پیشین مجلس مبنی بر پیش فروش واکسن برکت تاکید کرد: " باز هم دروغی دیگر در رابطه با واکسن برکت".

به نقل از ایرنا، در بخشی از مصاحبه علی تاجرنیا از فعالان سیاسی با روزنامه شرق آمده است: «گویا برکت واکسن خود را پیش‌ فروش کرده بود. به نظر می‌رسد دلیل تمایل‌نداشتن برای خرید واکسن از خارجی‌ها این بود که برکت در ازای هر دُز واکسن، ۲۰۰ هزار تومان گرفته بود که اگر بخواهیم برای ۱۲۰ میلیون واکسن حساب کنیم، برکت از صندوق دولت عددی بالای یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی گرفت».

حجت نیکی ملکی در حساب کاربری خود در تویتر نوشت: این ادعا کاملا کذب است و هیچ پیش فروشی انجام نشده است.

وی همچنین به روند تولید واکسن کرونا اشاره و اعلام کرد که تا الان در مجموع حدود ده میلیون دز واکسن کووایران برکت تولید شده است.

وی ادامه داد: حدود پنج میلیون و ٢٠٠ هزار دز واکسن کوو ایران برکت تحویل وزارت بهداشت شده است.

نیکی ملکی افزود: مابقی واکسن هم پس از طی مراحل کنترل کیفیت تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

*مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی ایران: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سعی ما این است که تا اواسط یا اواخر آبان ماه برای کل جمعیت تحت  پوشش دانشگاه، واکسیناسیون‌ را کامل کنیم، در عین حال مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون تحت پوشش این دانشگاه را اعلام کرد.

به نقل از ایسنا، دکتر بابک عشرتی افزود: اکنون در دانشگاه علوم پزشکی ایران ۴۶ مرکز واکسیناسیون وجود دارد که به صورت دو شیفته از هشت صبح تا هشت فعال هستند.

وی افزود: در عین حال علاوه بر این، یک مرکز ۲۴ ساعته هم داریم. همچنین قرار است در تهران یک مرکز خودرویی دیگر هم اضافه کنیم. بر این اساس دو مرکز خودرویی است که یکی از این مراکز خودرویی که در استادیوم آزادی واقع است، ۲۴ ساعته می‌شود و مرکز خودرویی دیگرمان که واقع در مرکز دژبانی ارتش است، تا ۱۲ شب فعال خواهد شد. در عین حال یک مرکز ثابت ۲۴ ساعته  که مرکز سوله کردستان است هم داریم که آن هم ۲۴ ساعته است. یک مرکز ثابت دیگر هم داریم که سوله سازمان برنامه جنوبی است و آن هم تا ۱۲ شب فعال خواهد شد. در عین حال یک مرکز دیگر را هم باید ۲۴ ساعته کنیم که بعدا اعلام می‌کنیم.

عشرتی درباره وضعیت تامین واکسن کرونا و تزریق آن، گفت: در حال حاضر شرایط تامین واکسن بسیار خوب است. به طوری که ذخیره خوبی داریم و اگر با همین روند پیش رویم بین هشت تا ۱۰ روز دیگر واکسن داریم. در عین حال در نظر داریم که تعداد تزریق روزانه‌مان را به ۱۰۰ هزار دز در روز برسانیم. در ۲۴ ساعت گذشته ۸۸ هزار دز تزریق داشتیم که باید این میزان را به روزانه ۱۰۰ هزار دز برسانیم و به نظر می‌رسد که می‌توانیم به این رقم برسیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: سعی ما این است که تا اواسط یا اواخر آبان ماه برای کل جمعیت تحت  پوشش دانشگاه، واکسیناسیون‌ را کامل کنیم. در حال حاضر چهار میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال دانشگاه علوم پزشکی ایران است که باید واکسینه شوند. با توجه به این جمعیت هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن باید تزریق کنیم. از این میزان، تا روز گذشته بیش از دو میلیون و ۳۰۰ دز تزریق شده است که شامل یک دز و دو دز است و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دز دیگر باقی مانده است که اگر به همین ترتیب پیش رویم، کار را در آبان ماه تمام می‌کنیم.

عشرتی درباره برداشتن محدودیت سنی تزریق واکسن در تهران و برای دانشگاه‌های علوم پزشکی واقع در تهران، گفت: ما از این حالت استقبال می‌کنیم. منتها مقداری مراکزمان شلوغ می‌شود. در حال حاضر رسما نمی‌توانیم محدودیت سنی را برداریم و باید وزارت بهداشت تصمیم بگیرد در عین حال مردم هم عجله نکنند، ظرف چند وقت آینده تدریجا تمام گروه‌های سنی را اعلام می‌کنند و همه می‌توانند سر وقت خود مراجعه کرده و بدون دغدغه واکسن را دریافت کنند. نیازی به عجله یا نگرانی نیست و اگر به همین ترتیب واکسن به دستمان برسد، همه جمعیت را واکسینه می‌کنیم.

وی درباره تزریق دز بوستر برای کادر درمان، گفت: هنوز وزارت بهداشت دز بوستر را برای هیچ گروهی مصوب نکرده است. البته دز بوستر پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. قاعدتا بسیاری از کشورها تزریق دز بوستر را انجام داده و نتیجه خوبی داده است. حال اینکه می‌گویم تزریق دز بوستر در ایران پیچیدگی‌هایی دارد به این دلیل است که به عنوان مثال کادر درمان ما پنج مدل واکسن دریافت کردند. حال باید بررسی شود که دز بوستر از چه نوعی تزریق شود و نیاز به شواهد علمی دارد و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی گفت: ترجیحا بهتر است مردم برای واکسیناسیون‌شان در سامانه Salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند که در آنجا مراکز ما مشخص است و می‌توانند انتخاب کنند. در عین حال آدرس مراکز بر روی برخی نقشه‌خوان‌های موبایلی هم وجود دارد و روی سایت دانشگاه علوم پزشکی ایران هم وجود دارد. با این حال اگر از قبل در سامانه ثبت نام کنند بهتر است.

 

..............ورزشی

*اطلاعیه فدراسیون نابینایان به مناسبت هفته پارالمپیک

فدراسیون ورزش های نابینایان و کم بینایان به مناسبت هفته پارالمپیک در نظر دارد، یک دوره مسابقه آمادگی جسمانی بصورت آنلاین برگزار کند. این مسابقات در دو گروه آقایان و بانوان و سه رده‌ سنی زیر ۲۰ سال، ۲۰ تا ۴۰ سال و بالای ۴۰ سال و در دو کلاس ب۱ و ب۲-ب۳ برگزار خواهد شد.

حرکات ورزشی شامل:

 ۱. پروانه اسکوات

 ۲. برپی کامل

 ۳. پلانک  چرخشی طرفین

۴. دراز و نشست کامل.

برای (آقایان هر حرکت ۱۰ تکرار  و بانوان هر حرکت ۵ تکرار) است.

قوانین مسابقه:

۱. به ازای هر خطا ۲ ثانیه به زمان افراد اضافه خواهد شد. کمترین زمان اجرا با صحیح ترین اجرا برنده خواهد شد.

۲. حرکات باید به ترتیب و پشت سر هم انجام شود.

۳. شرکت کنندگان باید لباس، کفش و جوراب ورزشی داشته باشند. بانوان با مقنعه و مانتو شلوار و کفش ورزشی باشند.

۴. حرکات باید به ترتیب و پشت سر هم اجرا شود.

۵. مهلت ارسال از ۱۵ شهریور لغایت ۱۳ مهر ماه است و نتایج در هفته پارالمپیک اعلام خواهد شد.

۶. شرکت کنندگان می‌بایست از حرکات ورزشی خود فیلم تهیه کنند. (در صورت استفاده از تلفن همراه گرفتن آن به صورت افقی باشد.

7. مشخصات کامل شرکت کننده به همراه استان و شماره تماس در کلیپ درج شود.

8. جهت اطلاع و ارسال کلیپ  با شماره 09121131972 آقای هادی زاده تماس بگیرید.

9. از طرف فدراسیون به برندگان مسابقه جایزه نقدی و حکم قهرمانی اهدا خواهد شد.

* قهرمانی با چشمان بسته کار هر کسی نیست

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، پس از جلسه هیئت رئیسه فدراسیون نابینایان و کم بینایان که در محل این فدراسیون برگزار شد، اظهار داشت: ورزشکاران نابینا در توکیو خوش درخشیدند و یک‌سوم مدال های طلای کاروان پارالمپیک ایران متعلق به آنها بود. ٨ ورزشکار نابینا و کم بینای اعزامی موفق به کسب ۴ مدال طلا و دو نقره شدند. عملکرد آنها که تنها بخش کوچکی از ورزشکاران پارالمپیکی اعزامی را تشکیل می دادند، خیره کننده بود. وی افزود: به عنوان عضو هیئت رئیسه فدراسیون نابینایان و کم بینایان به این عزیزان تبریک می گویم و برای همه ورزشکاران نابینا و کم بینای کشورمان آرزوی موفقیت بیشتر در میادین ملی و بین المللی دارم. دکتر عراقچی در پایان با بیان اینکه امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک کشورمان توجه بیشتری به فدراسیون نابینایان و کم بینایان داشته باشند و به ویژه برای تأسیس ورزشگاه ها و امکانات ویژه نابینایان مساعدت نمایند گفت: قهرمانی با چشم های بسته کار هر کسی نیست.

 

.......حوادث

*قتل مشکوک دختر دوستدار حیوانات/ آیا حمایت او از یک سگ عامل قتلش شد؟

اوایل شهریور امسال مرد میانسالی از ناپدید شدن دختر ۳۰ ساله ‌اش خبر داد و گفت دخترم در کار نگهداری سگ و گربه و فروش این حیوانات است. مدتی قبل ویلایی در یکی از شهرهای مازندران خرید و هر چند وقت یکبار برای سرکشی به وضعیت ویلا به آنجا سر میزد. چند روز پیش هم راهی مازندران شد تا به ویلایش سر بزند. بعد از رسیدن به آنجا هم با من تماس گرفت، اما از دو روز قبل دخترم به طرز مشکوکی ناپدید شده است. هر چه با تلفن همراه او تماس میگیرم خاموش است و خیلی نگران دخترم هستم. با شکایت مرد میانسال، تحقیقات به دستور بازپرس سهرابی برای یافتن دختر جوان آغاز شد.

در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد دختر جوان مباشری به ‌نام هرمز دارد که در غیاب وی کارهای مربوط به ویلای شمال را انجام میداده است. هرمز برای تحقیقات به اداره آگاهی احضار شد و مرد جوان گفت: من خودم زمین کشاورزی دارم و در کنارش امورات مربوط به ویلای خانم جوان را هم انجام میدادم. چند روز قبل خانم با من تماس گرفت و گفت قرار است به شمال بیاید اما دیگر با من تماس نگرفت و از او خبر ندارم. در حالی که هرمز چنین ادعایی داشت، تیم جنایی راهی ویلای دختر جوان شدند تا رد و سرنخی از او به ‌دست بیاورند. اما در بازرسی از ویلا هیچ رد و سرنخی از دختر جوان به ‌دست نیامد. در ادامه تحقیقات تیم ‌جنایی به مدارکی رسیدند که نشان میداد هرمز واقعیت را بیان نکرده و احتمال دست داشتن او در این پرونده بیشتر شد. در بررسیهای میدانی مشخص شد که آخرین بار دختر جوان سوار بر خودروی هرمز در شمال دیده شده است. همچنین بررسی تماسهای تلفنی وی نشان داد که روز حادثه با هم تماس تلفنی داشته‌ اند در حالی که مرد ۴۰ ساله در تحقیقات عنوان کرده بود که اصلاً از دختر جوان خبر ندارد. با کنار هم قرار دادن این اطلاعات، پازل ناپدید شدن دختر جوان کم کم کامل شد و بررسیها نشان میداد که مباشر جوان در این ماجرا نقش دارد.

اعتراف به قتل

بدین ترتیب به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی پایتخت، هرمز بازداشت و برای تحقیقات به پایتخت منتقل شد. مرد جوان که قصه ‌سازی و کتمان حقیقت را بی‌فایده میدید در نهایت پس از گذشت ۲۱ روز از جنایت، راز آن را برملا کرد. او گفت: از زمانی که بهنوش ویلایش را خرید من کارهای ویلا را انجام میدادم و هیچ مشکلی هم نبود. تا اینکه روز حادثه او سوار خودروام شد تا برای خرید وسایل باغ برویم. ناگهان در کنار جاده سگی زخمی را دیدیم که روی زمین افتاده بود. بهنوش از من خواست ماشین را نگه دارم و سگ زخمی را سوار خودروام کنم تا آن را به ویلا انتقال دهیم. اما من اعتراض کردم، گفتم در این وضعیت کرونا یک سگ زخمی ممکن است بیماری داشته باشد و ما را گرفتار کند چرا باید آن را سوار خودروام کنم.

سر همین مسأله باهم بحثمان شد و بهنوش ناگهان شروع به فحاشی کرد. من که خیلی ناراحت شده بودم سعی کردم او را آرام کنم به همین خاطر دستم را روی دهانش گذاشتم. اما متوجه شدم که دیگر نفس نمیکشد و مرده است خیلی ترسیده بودم. جسد را به داخل ویلا انتقال دادم و در همان حیاط ویلا دفن کردم. با اعترافات مرد جوان با توجه به اینکه جنایت در مازندران رخ داده بود، به دستور بازپرس جنایی پرونده با قرار عدم صلاحیت برای کشف جسد، رسیدگی قضایی و تحقیقات بیشتر به دادسرای محل قتل فرستاده شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *