شناسه خبر: 34374 منتشر شده در مورخ: 1400/6/23 ساعت: 13:19 گروه: دانش و فن آوری  
امکان توانبخشی از راه دور برای معلولان با یک طرح کلان ملی فناوری

امکان توانبخشی از راه دور برای معلولان با یک طرح کلان ملی فناوری

طرح کلان ملی مرکز توانبخشی از راه دور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه ساز توسعه فناوری‌های کمک‌کننده به بیماران شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، طرح کلان ملی فناوری مرکز توانبخشی از راه دور که بـا حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرای آن از سال ۹۷ آغاز شد، فرصتی ایجاد کرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، ایده‌های نوآورانه خود را در مسیر یاری بیماران توان‌یاب به کار بگیرند.

به دلیل دشواری در رفت وآمد بیماران پارکینسون و همراهان آنها، به خصوص در شرایط شیوع بیماری کووید١٩، توانبخشی از راه دور می‌تواند به حفظ سلامت بیماران کمک کند.

این طرح کلان ملی با هدف ایجاد محیطی مساعد برای توسعه فناوری‌های مرتبط با توانبخشی از راه دور در کشور حمایت شد و به عنوان هدف کوتاه مدت، یک بسته توانبخشی از راه دور برای بیماران پارکینسون توسعه یافته، مورد بهره‌برداری تجاری قرار گرفت.

در مرکز توانبخشی موفقیان(وابسته به مرکز تحقیقات هوشمند عصبی جواد موفقیان، دانشگاه صنعتی شریف)، سامانه ای برای توانبخشی بیماران پارکینسون طراحی و ساخته شد. ارزیابی فنی و بالینی این سامانه بر روی بیش از ٦٠ بیمار اجرا شد و اثر بخشی سامانه را به اثبـات رسـاند. همچنـین این سامانه بـرای ارزیابی کیفیت تعادل و حرکات اندام فوقانی این بیماران مورد سنجش قرار گرفت.

این تجهیز دانش‌بنیان اکنون در بیش از ٨ مرکز نصب و راه اندازی شده است. بیش از ١٠٠ بیمار نیز مجموعا از خدمات توانبخشی از راه دور این سامانه استفاده کرده اند. خـدمت رسـانی همچنـان از طریـق کلینیـک توانبخشی از راه دور مرکز موفقیان ادامه دارد.

فعالان فناور یکی از شرکت های دانش بنیان تولید این محصول دانش‎بنیان را عهده دار شدند و توانستند پروانه تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت کنند.

در این طرح کلان ملی فناوری، بیش از ۲۵ متخصص از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور نقش‌آفرینی داشته‌اند و نمونه اروپایی این محصولات در حالی که قیمتی ١٦ تـا ١٨ هزار دلار دارد، نمونه ایران‌ساخت با قیمت ۱۸۰۰ دلار و کم تر از یک دهم قیمت نمونه خارجی در حال عرضه به بازار داخلی است.

این ظرفیت وجود دارد که هر سال ١٠٠ دستگاه به بازار داخلی عرضه شود و صرفه‌جویی بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار دلاری را برای زیست‌بوم سلامت کشور به ارمغان بیاورد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این سامانه برای کمک به بیماران نیازمند توان‌بخشی،  از راه دور ارتباط بین بیمار و مرکز را فراهم می‌کند. ایستگاه توانبخشی در خانه سامانه در منزل بیماران نصب می شود و بیمار را برای اجرای فرایندهای درمانی و یا ارزیابی هدایت می کند. بخش دوم یک سامانه مدیریت بیماران است که بر بستر شبکه اینترنت نصب و فعال می شود و بـه درمـانگر امکان می‌دهد که از راه دور و از طریق شبکه اینترنت به سامانه های نصب شده در منزل بیماران متصل شده و ضمن طراحی برنامه کاری هر بیمار عملکرد وی را نیز ملاحظه و بررسی کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *