شناسه خبر: 34367 منتشر شده در مورخ: 1400/6/23 ساعت: 10:23 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 23 شهریور 1400

روزنامه سه شنبه 23 شهریور 1400

عناوین امروز: دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون-کمبود تجهیزات و کتب ادعیه؛ مشکل قرآن‌آموزان نابینا-شاخ گلی از گلستان عجم-آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا-نتایج توکیو نشان از ساختار محکم مجموعه پارالمپیک ایران دارد- دختر18 ساله و پدرش به فاصله یک سال با قرص برنج جان باختند/ مادر خانواده قاتل است.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

۷ صفر  ۱۴۴۳

۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۹۷ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون

*کمبود تجهیزات و کتب ادعیه؛ مشکل قرآن‌آموزان نابینا

*شاخ گلی از گلستان عجم

*آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا

*نتایج توکیو نشان از ساختار محکم مجموعه پارالمپیک ایران دارد

*دختر18 ساله و پدرش به فاصله یک سال با قرص برنج جان باختند/ مادر خانواده قاتل است

 

.............اخبار ویژه

*دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افزایش اعتبار خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای از ۷ میلیارد تومان به ۹ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد.

سیدجواد حسینی در نشست با اعضای دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی، اظهار کرد: خوشبختانه در سال جدید، اعتبار خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای از ۷میلیارد تومان به ۹میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و علاوه بر این اعتبار در ابتدای سال تحصیلی جاری ۳میلیارد تومان برای خدمات توان‌بخشی به مدارس اختصاص خواهد یافت.

حسینی، آموزش‌ و پرورش استثنایی را مینیاتوری از کل خدمات آموزش ‌و پرورش عادی دانست و گفت: آموزش‌ و پرورش استثنایی، علاوه بر خدمات آموزش ‌و پرورش عادی، بخشی از خدمات سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را هم به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌کند و بزرگ‌ترین وجه ممیزه آموزش ‌و پرورش استثنایی از آموزش‌ و پرورش عادی ارائه خدمات توان‌بخشی به مخاطبین و جامعه هدف است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از برنامه‌های سازمان را «نظام برنامه‌ریزی دانش‌بنیان» دانست و افزود: تشکیل دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی گامی در راستای «نظام برنامه‌ریزی دانش‌بنیان» و استفاده از «ظرفیت متخصصان دانشگاهی» است.

وی با بیان این که خدمات توان‌بخشی در دو بخش درون و برون مدرسه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌شود، گفت: خدمات توان‌بخشی درون مدرسه‌ای از طریق ۷۲۰نیروی توان‌بخشی ارائه می‌شود و برای رسیدن به استاندارد مطلوب ۲هزار و ۵۰۰نیروی توان‌بخشی، کمبود وجود دارد.

حسینی افزود: اعتبار خدمات برون مدرسه‌ای امسال از ۷میلیارد تومان به ۹میلیارد تومان خواهد رسید و ۳میلیارد تومان هم در ابتدای سال برای خدمات توان‌بخشی به مدارس اختصاص می‌یابد.

وی گفت: علاوه بر این موارد سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی خدمات حمایتی را از ۱۶قلم به ۱۸قلم افزایش داده است و در تمامی این اقلام هزینه‌های پرداختی افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که نهضت توان‌افزایی یا رویکرد تأمین تجهیزات به‌ویژه تجهیزات توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی شده است، گفت: سال گذشته از طریق مشارکت خیرین ۱۴۵میلیارد تومان به نهضت توان‌افزایی کمک شد و در سال جاری نیز ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای این بخش از سوی مجلس، اختصاص‌یافته است.

وی با بیان این که ۵۵مرکز مشاوره سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی نیز علاوه بر خدمات مشاوره‌ای خدمات توان‌بخشی ارائه می‌کنند، اظهار کرد: تجمیع فعالیت‌های آموزشی، مشاوره‌ای و توان‌بخشی با ایجاد مراکز جامع توان‌بخشی و مشاوره‌ای پیگیری می‌شود که تاکنون ۸مرکز ایجاد شده است و تا پایان سال تعداد این مراکز به ۱۸مرکز خواهد رسید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: طرح «مدرسه مرکز» و «مرکز منزل» باهدف ارائه خدمات توان‌بخشی در نزدیک‌ترین محل به دانش‌آموزان استثنایی نیز در حال پیگیری است.

حسینی با بیان این که کرونا وضعیت مبهم و ناخواسته‌ای ایجاد کرد و جامعه طوفانی را به وجود آورد، گفت: با تغییر جهت آموزش‌ها از آموزش حضوری به آموزش مجازی «شبکه شاد» راه‌اندازی شد و در حوزه توان‌بخشی بیش از ۲هزار محتوا تولید شد که ۹۵۱محتوا در شاد جهت استفاده دانش‌آموزان و اولیا قرار گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بازگشایی مدارس را از ضروریات دانست و گفت: آموزش‌های مجازی نتوانسته است جایگزین آموزش‌های حضوری شود و نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه آسیب‌های روانی، اجتماعی و جسمانی زیادی به دانش‌آموزان وارد کرده است.

وی افزود: برای بازگشایی مدارس با موانعی مواجه هستیم و بازگشایی مدارس نیاز به اقناع و آماده‌سازی جامعه، بویژه والدین دارد.

حسینی تصریح کرد: برای بازگشایی مطلوب مدارس کلیه خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی و همچنین دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان این که آموزش مهارت‌های پایه توان‌بخشی به والدین از ضروریات است،گفت: آموزش به خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در «بسته تحولی آموزش‌های خانواده محور» در سال جاری پیگیری خواهد شد.

وی با بیان این که سامانه جامع تحت وب توان‌بخشی ابتدای مهرماه رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: تجهیز اتاق‌های توان‌بخشی مدارس به سخت‌افزارهای لازم برای استفاده از این سامانه در دستور کار قرار دارد.

حسینی با بیان این که برای جبران کمبود 2500 نیروی توان‌بخشی در کوتاه‌مدت، جذب نیروهای طرحی در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: باتوجه‌به عدم وجود رشته تخصصی توان‌بخشی در دانشگاه فرهنگیان می‌توان از طریق همکاری مشترک دانشگاه‌های توان‌بخشی و دانشگاه فرهنگیان نیروهای توان‌بخشی ویژه آموزش‌ و پرورش تربیت کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته توان‌بخشی یکی دیگر از راه‌های جبران کمبود نیروی توان‌بخشی در مدارس است.

حسینی تصریح کرد: پیگیری قرارگرفتن نیروهای توان‌بخشی در گروه شغلی معلمان نیز از سال گذشته در دستور کار سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی قرار دارد.

وی از تدوین چند کتاب در حوزه توان‌بخشی خبر داد و گفت: از جمله کتاب‌های تدوین شده در این حوزه «کتاب راهبردهای توان‌بخشی برای طیف اتیسم» و «کتاب پروتکل‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی» است.

 

 

............گزارش ویژه

*کمبود تجهیزات و کتب ادعیه؛ مشکل قرآن‌آموزان نابینا

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی گفت: تشکیل شورای راهبری قرآنی برای معلولان که از تصمیمات افرادی که در این زمینه دچار مشکل بوده و یا با معلولان قرآن‌آموز ارتباط تنگاتنگ دارند، بهره ببرد یک ضرورت در عصر حاضر است، چراکه معلولان قرآن‌آموز مرجعی برای رسیدگی مشکلات خود ندارند.

محمدحسن دلاکه، مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این مؤسسه ایجاد شد تا معلولان قرآن‌آ‌موز مشکلی از نظر تأمین تجهیزات نداشته باشند، چراکه تأمین تجهیزات قرآنی برای افراد دارای معلولیت نابینایی امر مهمی است که سعی کرده‌ایم در قالب این مؤسسه به آن جامه عمل بپوشانیم. کمبود اعتبارات قرآنی در سال‌های اخیر باعث شده نتوانیم آن چنان که باید کتب ادعیه، تجهیزات و کتب قرآنی را در اختیار معلولان و نابینایان بگذاریم.

این فعال قرآنی با بیان اینکه مسئولان باید در حوزه تأمین کتب قرآنی و ادعیه برای معلولان تلاش کنند، تصریح کرد: در خرید ادعیه نیز لازم است بخش‌های مختلف به کمک ما آیند. اکنون ما در حوزه کتب قرآنی خط بریل نیازی نداریم، اما کتبی چون صحیفه سجادیه و مکتب ادعیه خط بریل در استان وجود ندارد، امیدواریم سازمان‌ها و خیران در این زمینه به کمک بیایند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات معلولان، عدم توانایی در پرداخت شهریه کلاس‌هاست، بیان کرد: بسیار سخت است با چشمان نابینا در پی جستن معارف قرآن باشی، اما به‌دلیل عدم توانایی در پرداخت مبلغ شهریه نتوانی ادامه راه دهی. حتی فضای شهری نیز برای عبور و مرور معلولان به‌درستی تعبیه نشده است تا آنان با خیال راحت به کلاس‌های قرآنی خود بپردازند.

دلاکه افزود: آموزش علوم قرآنی و همچنین حفظ قرآن برای معلولان به خودی خود سخت است، نباید از این سخت‌ترش کرد؛ باید دانست کار خیر کردن تنها به ساختن مدرسه نیست؛ گاهی باید در مواردی که جامعه به آن نیاز دارد، دچار ضعف بوده و هیچ فردی در آن ورود پیدا نکرده، وارد شد و کاری کرد.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت نورالامین خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید باور کنیم مشکلات معلولان در حوزه آموزش قرآن متفاوت از سایر  مشکلات است، یادآور شد: تشکیل شورای راهبری قرآنی برای معلولان که از تصمیمات افرادی که در این زمینه دچار مشکل بوده و یا با معلولان قرآن‌آموز ارتباط تنگاتنگ دارند، بهره ببرد یک ضرورت در عصر حاضر است چراکه معلولان قرآن‌آموز مرجعی برای رسیدگی مشکلات خود ندارند.

 

 

......آهنگ و درنگ

*شاخ گلی از گلستان عجم

آنها که با پیشه و علاقه و تخصص محمدرضا درویشی آشنا باشند حتماً می‌دانند که پژوهش در آثار قدما و بازیابی نغمات کهن ایرانی از جمله علاقه‌ها و تخصص‌های این استاد بلامنازع موسیقی کلاسیک ایرانی است و در همین راستا چندین آلبوم را هم در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار داده است. در این نوشته، «پریا مراقبی» پژوهشگر موسیقی، نگاهی داشته به یکی از آخرین آلبوم‌هایی که از درویشی منتشر شده است. آلبومی که درست مثل «شوقنامه»، خود یک کلاس درس برای پژوهشگران محسوب می‌شود.

در تولید آلبوم «از گلستان عجم»، که در استودیو بل ضبط شده و نشر ماهور آن را در دو سی‌دی منتشر کرده، این هنرمندان همکاری کرده‌اند:

سرپرست اجرا، دایره‌ی ترکی و آواز: بهزاد میرزایی، کمانچه آلتو: سامر حبیبی، نی: سیامک جهانگیری، عود: نگار بوبان، قانون: ساناز نخجوانی ، ضبط آواز تصانیف، ادیت، میکس و تهیه‌ی نسخه‌ی نهایی: سیامک جهانگیری

«برای گروهی که نامِ عبدالقادر مراغی را بر خود نهاده، کاویدنِ سایه‌هایی از تاریخِ موسیقی، بعد از انتشار آلبومِ اول، اکنون به ایستگاهِ دوم رسیده است؛ هرچند، در این ایستگاهِ دوم، چند نوازنده‌ای گروه را ترک کرده باشند و سرپرستی نیز دستخوشِ تغییرِ جدی شده باشد. «از گلستان عجم»، به اهتمامِ محمدرضا درویشی و گروهِ عبدالقادر مراغی، می‌کوشد صدایِ دوره‌ای را به‌گوش برساند، گم شده در هیاهوی تاریخ‌ها؛ تاریخی در گذشته و مشترک، از یک سو، و تاریخی در امروز و خاص، از سوی دیگر؛ روایتِ قطعاتی منسوب به آهنگ‌سازان ایرانی در دربار عثمانی، برگرفته از آن‌طور که امروز در ترکیه اجرا می‌شود.

با چنین توصیفی، در دو سی‌دی، هفت تصنیف و بیست قطعه‌ی پیشرو عجمی ارائه شده است. طبقِ یادداشتِ بهزاد میرزایی در آلبوم، که نوازنده‌ و خواننده و سرپرستِ اجرا بوده، تصانیف از مراجع متفاوتی جمع‌آوری شده‌اند و مرجعِ پیشروها کتابِ موسیقیِ علی وجه الحروفات از دیمیتری کانتیمر بوده است.

میرزایی، جدا از شرحِ مختصری از چگونگی ساختارِ موسیقیِ مورد بحث، به نحوه‌ی شکل‌گیریِ آلبومِ دومِ گروه هم پرداخته است. سی‌دیِ دوم یادداشتی از محمدرضا درویشی را به‌همراه دارد، که شرحِ مختصری است از تاریخِ موسیقیِ دوران صفویه و عثمانی. همچنین، هر قطعه با توضیحِ کوتاهی شنونده‌ را در درک و دریافتِ موسیقی همراهی می‌کند.

موسیقیِ دربارِ عثمانی‌ای که «از گلستان عجم» برگزیده است تفاوت‌های زیادی با موسیقیِ نظامِ دستگاهیِ قجری دارد؛ از تفاوت‌های ساختاری تا، آن‌طور که این آلبوم بازتاب می‌دهد، نظامِ فواصلِ موسیقی. برای این دومی، گروه عبدالقادر مراغی، به استنادِ یادداشتِ میرزایی، نظام فواصلِ موسیقیِ کلاسیکِ ترکیه را به کار گرفته است.

به‌نسبتِ آلبوم قبلیِ این گروه، جمعِ نوازندگان تغییر کرده، از غیبت سازهایی همانندِ تنبور و رباب تا خوانندگیِ اثر که به بهزاد میرزایی سپرده شده است. در صدادهی هم، طبقِ گفته‌های میرزایی، تغییراتی روی داده، که مهم‌ترین‌شان آزادیِ نوازندگان در «به‌کارگیریِ شیوه‌های نوازندگیِ معاصر» است.

گروه عبدالقادر مراغی، که با هدفِ بازخوانیِ کارگانی منسوب به عبدالقادر مراغی تشکیل شده بود، پیش‌تر آلبومِ «شوق‌نامه» را منتشر کرده‌ بودند؛ آلبومی که روندِ تولیدش، از پژوهش تا ضبط، موضوعِ مستندی شد  به‌کارگردانیِ مجتبی میرتهماسب.»

 

.....‌.سلامت و بهداشت

*آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا» با حضور وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با تزریق به سردار اله ورن رییس اداره کل بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع آغاز شد.

به نقل از ایرنا ، ، در فاز سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فخرا به ۴۰ هزار نفر از داوطلبان تزریق می شود. به گفته سردار اله ورن رییس اداره کل بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع، فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا پس از سه ماه به پایان می رسد و امیدواریم به زودی با انجام بخشی از کارآزمایی فاز سه مجوز اضطراری واکسن فخرا را از سازمان غذا و دارو دریافت و واکسن های تولیدی را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد که وارد سبد واکسیناسیون کشور شوند.

در فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن که در ۲۶ اسفند ۹۹  آغاز شد، ۱۳۵ نفر واکسینه شدند؛ در فاز دوم هم که در هشتم خرداد ۱۴۰۰ انجام شد، واکسن به ۵۰۰ نفر از هموطنان تزریق شد.

 *تاثیر رژیم غذایی بر شدت ابتلا به کرونا: - نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد نوع رژیم غذایی می تواند بر شدت و خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ تاثیر بگذارد.

به نقل از ایرنا گروهی از متخصصان و پزشکان بیمارستان عمومی ماساچوست در بررسی های اخیر خود متوجه شدند: افرادی که رژیم غذایی آنان بر پایه غذاهای گیاهی سالم قرار دارد، کمتر در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و حتی نوع شدید این بیماری بوده اند.

اگرچه سابقه ابتلا به بیماری های متابولیک مانند چاقی و دیابت نوع دو با افزایش خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و همچنین افزایش خطر ابتلا به نوع شدید این بیماری مرتبط است، اما تاثیر کلی نوع رژیم غذایی بر این خطرات پیش از این شناخته نشده بود.

گزارش های قبلی نشان می دهد تغذیه نامناسب یک مشخصه رایج در بین گروه هایی است که به شکل ناخوشایندتری تحت تاثیر همه گیری قرار گرفته اند، اما تاکنون داده های مربوط به ارتباط رژیم غذایی با خطر و شدت ابتلا به بیماری کووید-۱۹ محدود بوده است.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد استراتژی‌ های بهداشت عمومی که دسترسی به غذاهای سالم را بهبود می‌ بخشد، می تواند به کاهش بار همه گیری کرونا کمک کند.

*بستری‌های کرونا همچنان بالاست: رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد با بیان اینکه به نظر می‌رسد در تهران از قله پیک پنجم عبور کرده باشیم، گفت: در حال نزولی شدن اندک آمار هستیم ولی باید منتظر باشیم تا در یک یا دو هفته آینده روند بستری هم کاهش یابد.

دکتر جلال نژاد جواد گفت: خوشبختانه بر اساس آمار و ارقام اعلامی از استان‌ها اندکی از میزان مراجعات و ورودی بیمارستان‌ها کاسته شده است؛ البته در بیمارستان ما همچنان موارد سرپایی و بستری قابل توجه است؛ ولی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از ورودی‌ها کاهش پیدا کرده است اما همچنان بستری‌ها بالا است.

وی افزود: با افزایش میزان واکسیناسیون طبیعتا میزان بیماران بد حال و بستری بویژه در سنین بالا که واکسیناسیونشان تقریبا کامل شده است، کاهش خواهد یافت. از طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز بهتر شده است که بر روند موثر خواهد بود.

نژاد جواد درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا، بیان کرد: آثار و شواهد جهش لامبدا در کشورهای دیگر مشاهده شده است. اگر مراقبت‌ها از مرزها و ورودی‌ها کافی نباشد و مبتلایان به نوع لامبدا به کشور وارد شوند، قاعدتا ما هم درگیر می‌شویم و چون اطلاعات در مورد جهش جدید ویروس خیلی دقیق نیست نمی‌دانیم تا چه حد می‌تواند آسیب‌زا باشد.

رئیس بیمارستان شهدای یافت آباد درباره بازگشایی مدارس گفت: شرایط بهداشتی باید برای بازگشایی مدارس فراهم باشد که این اتفاق بیفتد و به شیوه‌های نیمه حضوری و نیمه مجازی یا سایر شیوه‌ها مدارس بارگشایی شوند. البته الان فعلا واکسنی به افراد زیر ۱۸ سال هم تزریق نمی‌شود و این موضوع هم دغدغه خود را دارد که چه واکسنی می‌توان به دانش آموزان تزریق کرد.

وی درخصوص راهپیمایی اربعین هم گفت: اینکه با چه حجم و تعدادی راهپیمایی برقرار باشد، مهم است. قاعدتا همه مردم واکسن نزده اند و از این بین، همین تعداد محدود که واکسن زده اند احتمالا می‌توانند بروند، ولی همچنان باید منتظر ماند تا تصمیم‌گیری دقیق مشخص شود.

 

.........ورزشی

*نتایج توکیو نشان از ساختار محکم مجموعه پارالمپیک ایران دارد

در پی کسب نتایج درخشان کاروان پارالمپیک ایران در بازی های توکیو ۲۰۲۰، ماجد راشد، رئیس کمیته پارالمپیک آسیا با ارسال نامه ای به محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران، ضمن تبریک، از عملکرد کاروان کشورمان تقدیر کرد.

در متن این نامه آمده است:

" جناب آقای خسروی وفا؛

به نمایندگی از کمیته پارالمپیک آسیا مشتاقم تا به شما و تیم ایران بدلیل عملکرد فوق العاده در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ تبریک عرض کنم.

به رغم چالشهایی که پاندمی کرونا در مسیر آماده سازی تیمها و ورزشکاران ایجاد کرده بود، بسیار تحسین بر انگیز است که تعداد مدالهای ایران همانند بازی های ریو بود و حتی شمار مدالهای طلا نیز در مقایسه با دوره قبلی بیشتر شد که این نشان از وجود یک سیستم و ساختاری مستحکم در مجموعه شما دارد. علی‌رغم آنکه عملکرد بسیاری از ورزشکاران مثال زدنی است؛ آنچه برخی از بانوان شما همچون زهرا نعمتی و ساره جوانمردی انجام دادند بیانگر آن بود که آنها سرآمد رشته های خود محسوب می شوند و می توانند الگویی برای زنان ورزشکار جوان در هر کجا باشند. دستاورد تیم والیبال نشسته شما نیز که به کسب یک قهرمانی دیگر منجر گردید چشمگیر و ستودنی بود. اکنون توجه ما به بازی های پارا‌آسیایی ۲۰۲۱ جوانان بحرین معطوف شده، جاییکه از ورزشکاران جوان شما در مسیر تبدیل شدن به قهرمانان آینده پارالمپیک استقبال خواهیم کرد. بار دیگر تبریک ما را بپذیرید. ایران نشان داد یکی از قدرتهای ورزش پارالمپیک نه تنها در سطح آسیا، بلکه در سطح جهان به شمار می‌آید.

 

.......حوادث

*دختر18 ساله و پدرش به فاصله یک سال با قرص برنج جان باختند/ مادر خانواده قاتل است؟

زن جوانی اوایل تیر سال 98، با اورژانس تماس گرفت و مدعی شد که حال همسرش وخیم است. به ‌دنبال این تماس مرد 45 ساله به یکی از بیمارستانهای پایتخت منتقل اما ساعتی بعد تسلیم مرگ شد. با توجه به مشکوک بودن مرگ مرد میانسال موضوع به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد. به دستور بازپرس جنایی جسد برای مشخص شدن علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد و همزمان پدر و مادر وی با حضور در دادسرا از عروسشان شکایت کردند و مدعی شدند مدت هاست که پسرشان با همسرش شهلا اختلاف داشت. از طرفی او رفتارهای مشکوکی داشت و احتمال میدهیم که وی شوهرش را به قتل رسانده باشد.

نظریه پزشکی قانونی

پس از این شکایت، پزشکی قانونی نیز اعلام کرد که مرد جوان بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده است. مصرف قرص برنج و اختلاف خانوادگی باعث شد که تیم جنایی تحقیقات خود را در رابطه با زن جوان ادامه داده و سرانجام مشخص شد وی با پسر جوانی ارتباط پنهانی داشته است.

اعتراف به قتل

با به‌ دست آمدن مدارک و شواهدی که نشان از قتل داشت، به دستور بازپرس جنایی شهلا بازداشت شد. زن جوان ابتدا منکر قتل بود اما زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شد به قتل شوهرش اعتراف کرد و گفت: مدتها بود که با شوهرم اختلاف داشتم، او همیشه مرا تحقیر میکرد. در میهمانی‌ها مسخره ‌ام میکرد و اصلاً به من توجهی نداشت. همین رفتار باعث اختلاف شدید بین من و او شده بود. تمام این اتفاقات باعث افسردگی شدید من شده بود و برای فرار از این افسردگی در یک گروه تلگرامی روانشناسی ثبت ‌نام کردم. گروه مشاوره‌ای که داخل آن حرفهایمان را میگفتیم. مدتی بعد یکی از اعضای گروه که پسر جوانی به ‌نام سهراب بود به من پیام داد. من هم که خیلی از دست همسرم ناراحت بودم و دلخوشی از او نداشتم شروع به درد دل با سهراب کردم و از مشکلاتی که با شوهرم داشتم حرف زدم. اما بعد از مدتی همسرم متوجه این ارتباط شد و من هم به این رابطه پایان دادم تا اینکه اتفاق تلخ دیگری رخ داد.

خودکشی دختر جوان

شهلا در ادامه گفت: اختلافات من و همسرم ادامه داشت تا اینکه دختر 18 ساله ‌ام یک روز با خوردن قرص برنج خودکشی کرد و من بعد از این حادثه تلخ، افسردگی‌ام تشدید شد. به‌ همین خاطر دوباره با سهراب صحبت میکردم . اما شوهرم از ماجرا با خبر شد و من این بار تصمیم گرفتم او را به قتل برسانم. به همین خاطر روز حادثه به او قرص برنج خوراندم. وقتی حالش بد شد، ترسیدم و با اورژانس تماس گرفتم و او را به بیمارستان منتقل کردیم. با اعتراف زن جوان به قتل همسرش، پرونده با کیفرخواست قتل عمدی به دادگاه کیفری فرستاده شد اما پس از بررسی پرونده، قضات دادگاه کیفری اعلام کردند با توجه به اینکه دختر شهلا یک سال قبل از پدرش خودکشی و پزشکی قانونی نیز علت مرگ را مصرف قرص برنج اعلام کرده بود احتمال دارد که دختر جوان را نیز مادرش به قتل رسانده اما با صحنه ‌سازی آن را خودکشی نشان داده باشد.

بدین ترتیب پرونده برای تحقیق درباره مرگ دختر جوان به دادسرای ویژه قتل پایتخت ارجاع شد و زن جوان برای تحقیق از زندان به دادسرا انتقال داده شد. اما او نه تنها قتل دخترش را منکر شد بلکه این بار قتل همسرش را نیز انکار کرد. او گفت: من شوهرم را نکشتم او با قرص برنج خودکشی کرده است. شاید خودش به اشتباه قرص برنج را خورده است اما من در مرگ شوهرم هیچ نقشی نداشتم. تحقیقات در خصوص این پرونده و راز گشایی از مرگ مرموز دختر 18 ساله ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *