شناسه خبر: 34361 منتشر شده در مورخ: 1400/6/22 ساعت: 10:05 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 22 شهریور 1400

روزنامه دوشنبه 22 شهریور 1400

عناوین امروز: پاسخگویی به ۹۸ درصد پیام‌های ارسالی سامانه ملی دیده‌بان در مرداد ۱۴۰۰-چشم امید نابینایان کتابخوان قزوین به یک بوستان تاریک-آموزش کمک های اولیه به نابینایان این بخش مراقبت از زخم- بررسی رشته دو و میدانی در توکیو- مرد همسرکش راز جنایتش را فاش کرد

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰

۶ صفر  ۱۴۴۳

۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۹۶ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*پاسخگویی به ۹۸ درصد پیام‌های ارسالی سامانه ملی دیده‌بان در مرداد ۱۴۰۰

 *چشم امید نابینایان کتابخوان قزوین به یک بوستان تاریک

*آموزش کمک های اولیه به نابینایان این بخش مراقبت از زخم

*بررسی رشته دو و میدانی در توکیو

*مرد همسرکش راز جنایتش را فاش کرد

 

........اخبار ویژه

*پاسخگویی به ۹۸ درصد پیام‌های ارسالی سامانه ملی دیده‌بان در مرداد ۱۴۰۰

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ۲ هزار و ۹۲ مورد پیام ارسالی به سامانه ملی دیده‌بان در مرداد۱۴۰۰، گفت: از تمامی پیام‌های ثبت‌شده ۹۸ درصد پاسخ داده شده و بیشترین پیام‌ها به ترتیب از استان‌های تهران، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه و قزوین ثبت شده است.

کاظم نظم‌ده مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در تبیین و تشریح عملکرد سامانه ملی دیده‌بان خط ۱۴۸۲ در ماه گذشته (مردادماه)، گفت: یکی از اهداف اساسی راه‌اندازی و فعالیت این سامانه ایجاد داشبورد مدیریتی هوشمند برای برنامه‌ریزی آگاهانه، دقیق و مبتنی بر نیاز گروه‌های هدف است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای پاسخگویی از طریق سامانه دیده‌بان، سه فوریت و مرحله زمانی را طرح‌ریزی کردیم که یکی به صورت آنی است یعنی در مواقع آتش‌سوزی یا مرگ و میر در مراکز، باید در مدت‌زمان ۳ ساعت پاسخگویی انجام شود؛ مرحله دوم در وضعیت‌های فوری‌ست که حداکثر تا ۲۴ ساعت باید پاسخگویی صورت پذیرد و در مواقع عادی حداکثر تا ۷۲ ساعت پاسخگویی انجام می‌شود.

وی با اشاره به ۲ هزار و ۹۲ مورد پیام ثبت‌شده از طریق تماس، صندوق صوتی، سایت و اپلیکیشن دیده‌بان در مردادماه ۱۴۰۰، عنوان کرد: از این تعداد یکهزار و ۵۲۳ تماس با خط ۱۴۸۲، ۲۷۷ پیام از طریق صندوق صوتی، ۱۴۴ پیام از طریق سایت دیده‌بان و ۱۴۸ پیام از طریق اپلیکیشن ارسال شده است.

به گفته نظم‌ده اهم موضوعات پیام‌های ارسالی شامل مستمری توانبخشی، کمک موردی، کمک معیشتی، افزایش مستمری توانبخشی و اجتماعی، کمک هزینه و ودیعه مسکن، حق پرستاری، شهریه دانشجویی، کمک هزینه درمان، عدم رعایت بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، کمیسیون پزشکی،  یارانه مراکز نگهداری، برخورد نامناسب با مراجعین،وام اشتغال توانبخشی، صدور کارت معلولیت و ... بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۶۳ درصد پیام‌ها مربوط به راهنمایی و ارشاد توسط کارشناسان خط ۱۴۸۲ پاسخ داده شد، افزود: بیشترین پیام‌ها به ترتیب از استان‌های تهران(۰.۳)، خراسان شمالی(۰.۲)، خوزستان، کرمانشاه و قزوین(۰.۱) ثبت شده است که موضوعات پرتکرار پیام‌های ثبتی عبارت از حق پرستاری، برقراری مستمری، کمک موردی توانبخشی، حقوق و مزایا پرسنل می‌باشد. همچنین با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم موجود تمامی توانخواهان و خدمت گیرندگان تقاضای دریافت خدمات مالی دارند.

وی از تدوین شیوه‌نامه ارتقاء رضایت‌مندی ارباب رجوع خبر داد و در پایان یادآور شد: از تمامی پیام‌های ثبت‌شده ۹۸ درصد پاسخ داده شده و ۲ درصد در دست اقدام است.

یادآوری می‌شود، سامانه ملی دیده‌بان خط ۱۴۸۲ با تمام تلفن‌های ثابت و همراه بدون نیاز به کد، قابل ارتباط و رایگان و سهولت دسترسی را برای گروه‌های هدف افزایش داده است.

 

.........گزارش ویژه

*چشم امید نابینایان کتابخوان قزوین به یک بوستان تاریک

کتابخانه شهدا تنها کتابخانه مناسب‌سازی شده برای معلولین در قزوین است که بخش ویژه نابینایان دارد؛ کتابخانه‌ای واقع‌شده در پارکی فاقد سیستم روشنایی که در طی چند سال اخیر به حیاط‌ خلوت معتادان متجاهر تبدیل‌ شده است.

احتمالاً تصور اینکه فردی نابینا در زمان خروج از کتابخانه مورد سرقت و مزاحمت ازسوی معتادان متجاهر قرار گیرد، برایتان بسیار آزاردهنده است؛ اما این ماجرا یکی از سناریوهای تکراری است که در طی چند سال گذشته در حوالی پارک شهدای قزوین و در واقعیت اتفاق افتاده است.

کتابخانه شهدای قزوین که به عبارتی می‌توان آن را تنها کتابخانه تخصصی نابینایان دانست، از سال 94 در محوطه پارک شهدای قزوین  با امکانات کافی مورد نیاز برای حضور نابینایان آغاز به کار کرد؛ پارکی که به دلیل واقع بودن در یکی از محلات کم‌برخوردار شهر و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی متعدد آن همواره جولانگاه مناسبی برای معتادان متجاهر بوده است.
حالا یکی از کتابخانه‌های مجهز استان قزوین که دارای بخش‌های تخصصی کودکان و نیز نابینایان است، چوب ناامنی محیط  را می‌خورد؛ سرقت از اعضای کتابخانه، ایجاد ناامنی و نگرانی برای کتابخوانان و در نتیجه کاهش مراجعه بانوان و کودکان و حتی سرقت اموال کتابخانه، از مهم‌ترین مشکلاتی است که به دلیل همین حضور معتادان ایجاد شده است.
امنیت کتابخانه «شهدا» نیازمند اتخاذ تدابیر انتظامی است
فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این خصوص گفت: مسئله امنیت کتابخانه شهدا چه به لحاظ امنیت کتاب‌خوانان و مراجعین این کتابخانه و چه از نظر امنیت اموال کتابخانه امروز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما تبدیل‌ شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه طی یک سال و نیم گذشته فعالیت فیزیکی و حضوری کتابخانه‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیار کاهش‌ یافته است، از نظر امنیت مراجعین و کتابخوانان مسئله تا حدودی مرتفع شده، اما قطعاً با بازگشایی دوباره کتابخانه‌ها این مشکل بیش از گذشته احساس خواهد شد.
محمد بیگی افزود: کتابخانه شهدا به دلیل واقع‌شدن در یکی از محلات کمتر برخوردار استان قزوین در مجاورت بافت جمعیتی متمرکزی است که هر ساله تعداد زیادی از کودکان و مادران را به کتابخانه کشانده است، اما متأسفانه با افزایش حضور معتادان در بوستان و در محوطه کتابخانه امنیت کافی برای حضور زنان و کودکان وجود ندارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: همچنین نابینایان عزیزی که برای استفاده از خدمات ویژه بخش نابینایان به این کتابخانه مراجعه می‌کنند از امنیت کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های ترویجی برای حضور بیشتر کتاب‌خوانان به کتابخانه‌ها در این محله بی‌نتیجه باقی می‌ماند.
کتابخانه «شهدا» حریم مشخصی ندارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: در چند ماه ابتدای امسال نیز چندین مورد سرقت اموال کتابخانه را شاهد بودیم که حتی با نصب دوربین و حفاظ‌های امنیتی نیز مشکل مرتفع نشد، چراکه واقع‌شدن کتابخانه در فضای بوستان موجب شده است هیچ حریم مشخصی برای کتابخانه وجود نداشته باشد.

محمدبیگی گفت: یکی از راهکارهای افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت‌ها در این زمینه ایجاد حفاظ و حریم مشخص برای کتابخانه است که به دلیل واقع‌ شدن آن در بوستان شهدا، شهرداری با ایجاد حریم موافقت نکرده است.

وی افزود: درواقع در طی چند سال گذشته راهکارهای مختلفی را برای مدیریت شرایط و ایجاد امنیت در حوالی این کتابخانه تدوین و اجرایی کردیم، با مدیران انتظامی استان جلسات متعدد برگزار کردیم، اما مشکل حضور معتادان در این بوستان برای مدت کوتاهی مرتفع و دوباره از سر گرفته می‌شود.

پارک شهدا از روشنایی کافی برخوردار نیست
جدای از مسئله امنیت بوستان شهدا و در کافی نبودن نور محوطه و همچنین مناسب‌سازی نبودن این بوستان از مشکلاتی است که باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.
حسین صلح‌جو منفرد از اعضای شورای شهر قزوین در این خصوص در گفت‌وگویی در همین رابطه اظهار داشت: افزایش نور بوستان به دلیل اینکه در حیطه وظایف شهرداری است، قابلیت اجرا دارد و تلاش می‌کنیم تا حد ممکن مناسب‌سازی برای حضور معلولین و نابینایان به این کتابخانه فراهم شود.
وی گفت: البته در خصوص محوطه‌سازی برای کتابخانه به دلیل این‌که کتابخانه در داخل بوستان واقع‌ شده است، امکان محوطه‌سازی ویژه وجود ندارد ولی راهکارهایی برای افزایش امنیت این کتابخانه وجود دارد که در صورت نیاز با اجرایی کردن آن می‌توان مشکل را به حداقل رساند.
این عضو شورای شهر قزوین یادآور شد: ایجاد امنیت و آرامش برای محوطه بوستان شهدا و کتابخانه شهدا نیازمند احداث کانکس نیروی انتظامی است که مسئولین استان باید درخواست خود را در این موضوع به نهادهای نظامی و انتظامی استان ارسال کنند.

ایجاد کانکس انتظامی در بوستان شهدا ضروری است
عباس افلاطونی معاون سیاسی فرمانداری قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: اگرچه تأسیس کانکس‌های انتظامی در نقاط مختلف شهر باید با تشخیص نهادهای امنیتی و انتظامی صورت گیرد، اما به دلیل نیاز موجود در این زمینه مکاتبات برای ایجاد کانکس نیروی انتظامی و حضور مأمورین در محوطه انجام می‌شود.
وی گفت: امیدواریم با مساعدت نیروی انتظامی استان قزوین این مشکل مرتفع شود، چراکه کتابخانه‌ها حتی در ایام شیوع کرونا از فعالیت‌های ترویجی خوبی بهره‌مند شدند و انتظار می‌رود با پایان محدودیت‌ها و آغاز به کار کتابخانه‌ها شاهد حضور گسترده مردم در کتابخانه‌های شهر باشیم.
معاون سیاسی فرمانداری قزوین یادآور شد: اگرچه یک کانکس و نیروی مستقر در آن هزینه‌بردار است اما قطعاً مسئولین انتظامی استان در صورت امکان با این درخواست موافقت و هرچه سریع‌تر امنیت این بوستان و کتابخانه آن را بازخواهند گرداند.

اختصاص 76 میلیون تومان اعتبار به کتابخانه شهدای قزوین
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز معتقد است: در ادامه اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان قزوین اعتبار اجرای این طرح که از سوی وزارت کشور در نظر گرفته‌ شده در استان قزوین با محوریت نابینایان و کم‌بینایان به کتابخانه شهدا اختصاص یافت.
مریم بیدخام گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اعطای این میزان اعتبار در کنار رفع برخی از مشکلات موجود این کتابخانه بتوان تجهیزات و کتب موردنیاز در بخش نابینایان را تکمیل کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین افزود: تجهیز این کتابخانه تامین نیازهای فرهنگی جامعه بزرگ نابینایان در استان قزوین است و در کنار تجهیز هرچه بیشتر این کتابخانه باید مسئله مناسب‌سازی محوطه بوستان و همچنین امنیت آن به‌صورت ویژه در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

چشم امیدنابینایان به بوستان تاریک شهدا
سالهاست فرهنگ‌سازی برای حضور اجتماعی و مشارکت فعال مدنی معلولین در کشور آغاز شده است، و اکنون به نظر می‌رسد معلولان و به‌ویژه نابینایان جسارت حضور و حس دیده شدن را دریافت کرده‌اند، حالا وظیفه ماست که حداقل نیازهای فرهنگی و اجتماعی این افراد که در بستر مناسب کتابخانه در اختیارشان قرار خواهد گرفت را ایمن کنیم تا آرامش و اطمینان خاطر این افراد و خانواده‌هایشان فراهم شود.

 

......آموزش

*آموزش کمک های اولیه به نابینایان این بخش مراقبت از زخم:

زخمها از موارد دیگری هستند که در کمکهای اولیه باید به آنها دقت شود. زخم می تواند از انواع سطحی تا انواع عمیق وجود داشته باشد.  زخم سطحی مثل یک خراش ساده و زخم عمیق مثل وارد شدن جسمی در قفسه سینه و ریه یا پاره شدن جدار شکم. هدف اول در امدادرسانی در زخمها جلوگیری از خونریزی است.  خونریزی اگر زیاد باشد چه در نوع خارجی که خروج خون دیده می شود و چه از نوع داخلی که دیده نمی شود و در احشاء داخلی جمع می شود می تواند شوک ایجاد کند، حجم خون بدن کم شود و فرد به سمت مرگ برود. هدف دوم از امدادرسانی در زخمها هم جلوگیری از عفونت است. و در مراحل بعدی جلوگیری از صدمه بیشتر به عضوی که دچار زخم شده است. پوست اولین لایه محافظ بدن است اگر زخم سطحی باشد و پوست شکافته نشده باشد شاهد کبودی و تورم خواهیم بود.

به این معنا که مویرگهای سطحی در آن منطقه پاره شده اند  و خون نشت پیدا کرده است. در این مورد تنها کاری که می توانیم انجام دهیم استفاده از کمپرس سرد است که بسته به تحمل فرد 10 تا 20 دقیقه از کمپرس سرد استفاده می کنیم و همین زمان به فرد استراحت می دهیم و دوباره کمپرس سرد را شروع می کنیم. فقط باید دقت کنیم که یخ یا کیسه یخ را مستقیما روی پوست نگذاریم بلکه بین کیسه یخ و پوست یک لایه گاز  یا پارچه قرار دهیم قطعات یخ را می توان داخل یک کیسه فریزر قرار داد و به عنوان کیسه یخ از آن استفاده کرد.

کمپرس سرد کمک می کند که خونریزی زیر پوستی و تورم در محل زخم بیشتر نشود. بعد از یک روز برای جمع کردن کبودی از کمپرس گرم استفاده می کنیم. زخمها اگر باز باشند مثل زخم کوچکی که در اثر بریده شدن با چاقو به وجود می آید را باید با آب و صابون بشوییم و بعد با فشار دادن روی زخم جلوی خونریزی را بگیریم فشار را با دست شسته شده یا با استفاده از یک گاز استریل می توان انجام داد. اگر این بریدگی عمیقتر باشد و به ماهیچه و احشاء داخلی رسیده باشد کار مشکلتر می شود در این مرحله اولویت بندی اهمیت دارد اگر فکر می کنیم روی زخم کثیف است اول آن را شستشو می دهیم و یا با یک پد الکلی روی آن را تمیز می کنیم و بعد روی آن پانسمان گذاشته و فشار می دهیم اما اگر خونریزی خیلی شدید بود کنترل آن اولویت دارد برای کنترل خونریزی یک گاز استریل را روی محل بریدگی قرار می دهیم و روی آن را فشار می دهیم. البته این در حالتی است که مطمئن باشیم شکستگی ایجاد نشده و یا اگر احتمال شکستگی هم می دهیم باید مطمئن باشیم با فشار دادن شرایط بدتر نمی شود.

امدادرسانی در شکستگیها در بخشهای بعدی مطرح خواهند شد. در خونریزیهای خیلی شدید امدادگر از یک لوله لاستیکی استفاده می کند که قابلیت ارتجاعی دارد و با آن بالای زخم را می بندد تا خونریزی متوقف شود به این لوله یا شلنگ تورنیکه یا گارو گفته می شود که در بیمارستان باز می شود . تشخیص اینکه چه موقع باید از تورنیکه استفاده کرد دشوار است و امدادگران آموزش دیده می توانند از آن استفاده کنند. در محل مفاصل مهم مثل داخل آرنج و پشت زانو وریدهای اصلی بدن وجود دارند که در اثر پارگی خونریزیهای شدید ایجاد می کنند. که کنترل آن بسیار اهمیت دارد.

زخم اگر باز و آلوده باشد باید تمیز شود که برای این کار از آب و صابون استفاده می شود همچنین از پنبه الکلی و در مواردی که در دسترس باشد از محلول ضدعفونی کننده بتادین استفاده می شود . برای پانسمان کردن زخم باید پوست دست خودمان با دست تماس پیدا نکند و قبل از شروع پانسمان باید دست خودمان را خوب بشوییم و در صورتیکه امکان نداشت از پنس استریل استفاده کنیم حتی می توانیم نوک انگشتان خودمان و پنس را با پنبه الکلی تمیز کنیم. اگر هیچ یک از این موارد ممکن نبود گاز استریل را باید به صورتی باز کنیم که گوشه های آن را بگیریم و دستمان با قسمتی که قرار است روی زخم قرار بگیرد تماس پیدا نکند.

همینطور پنبه ای که قرار است با بتادین آغشته شود و روی زخم کشیده شود را باید طوری در دست بگیریم که قسمتی که قرار است بتادین روی آن ریخته شود با دست ما تماس پیدا نکند. شستشوی زخم از بالا به پایین انجام می شود و حرکت یکطرفه است یعنی گلوله پنبه را دوباره روی قسمت بالاتر نمی کشیم بعد این گلوله پنبه دور انداخته می شود و برای شستشوی اطراف زخم از یک گلوله پنبه بتادینی دیگر استفاده می کنیم. روی زخم را هیچگاه با پنبه نپوشانید چون جدا کردن آن مشکل است بعد از ضدعفونی کردن روی زخم با یک گاز استریل روی آن را می پوشانیم و با استفاده از چسب یا باند پانسمان را محکم می کنیم. اگر از باند کشی استفاده کنیم یک مقدار فشار هم روی زخم ایجاد می کند که جلوی خونریزی را می گیرد همچنین با فشار دست روی پانسمان جلوی خونریزی را می گیریم. اگر بعد از پانسمان و فشار دادن دیدیم خون هنوز جریان دارد و پانسمان به خون آغشته شده است پانسمان را بر نمی داریم بلکه با یک پانسمان دیگر روی پانسمان قبلی و باند دوباره روی آن را می بندیم. گاهی حادثه موجب بریده شدن و قطع عضو کامل یا ناقص می شود. 

مثل قطع انگشت، دست یا اعضای دیگر. عضوی که قطع می شود در شرایطی که خوب نگهداری شود و به موقع به مرکز درمانی برسد امکان پیوند دارد. اگر عضو کاملا جدا نشده که در همان حالت کارهای اولیه را انجام می دهیم و مراقبت می کنیم که جدا نشود اما اگر عضو کاملا قطع شده باشد بعد از کنترل عفونت و خونریزی برای خود فرد به عنوان مثال انگشت را با یک گاز مرطوب می پوشانیم و در یک کیسه فریزر گذاشته روی ظرفی از یخ می گذاریم. در این صورت تا 17 ساعت پیوند عضو در بیمارستان امکان پذیر است. اگر با حادثه ای مواجه شدیم که یک جسم خارجی داخل زخم است مثل تکه های کوچک شیشه .

اگر این اجسام در سطح زخم بود می توانیم آن را برداریم البته اگر این اجسام در چشم و احشا بود شرایط دیگری دارد در حالت اول اگر جسم خیلی عمیق فرو رفته باشد اگر آن را بیرون بکشیم تا از بدن خارج کنیم امکان دارد صدمه به زخم و احشائ داخلی را بیشتر کنیم در این موارد جسم را خارج نمی کنیم و فقط کنترل خونریزی و عفونت را انجام می دهیم برای کنترل خونریزی بالا و پایین جایی که جسم خارجی در آن فرو رفته را فشار می دهیم و در آوردن جسم را به نیروهای درمانی در بیمارستان می سپاریم.

 

..........ورزشی

*بررسی رشته دو و میدانی در توکیو

شانزدهمین دوره پارالمپیک با کسب عنوان سیزدهمی برای کاروان کشورمان به پایان رسید و در این بین، دو و میدانی کاران بیشترین مدال را کسب کردند. برنامه ریزی مسئولان کمیته ملی المپیک اعزام کاروان کیفی برای این رقابت‌ها بود و برهمین اساس 16 دو و میدانی کار راهی توکیو شدند که حاصل آن 11 مدال طلا و نقره و چند عنوان چهارم تا ششم بود. این تعداد مدال نشان می‌دهد که برنامه ریزی‌ها در این رشته به خوبی انجام شده و هر ورزشکاری که اعزام شد، شانس مدال بود.

دو و میدانی جانبازان و معلولان طی سالیان گذشته، از عملکرد خوبی برخوردار بوده و در پارالمپیک و مسابقات پارا آسیایی حرف اول مدال‌های کاروان کشورمان را می‌زند و معمولاً نیمی از آنها را کسب می‌کند. کمیته ملی پارالمپیک پیش از اعزام شانس‌های ورزشکاران برای کسب مدال و نوع آن را برای دو و میدانی مشخص کرده بود که در مجموع 11 مدال شامل 2 طلا، 2 نقره نزدیک به طلا، سه نقره و 4 برنز برای این رشته پیش بینی کرده بود. تعداد 11 مدال در دو و میدانی محقق شد اما با ترکیب 5 طلا و 6 نقره. یعنی تمامی مدال های پیشبینی شده برنز تبدیل به نقره و عمده نقره ها به طلا تبدیل شد.

از درخشش یک بانو تا نابینایی که دو مدال گرفت

در بخش نابینایان، امیر خسروانی که شانس مدال برنز بود، توانست مدال طلای ماده پرش طول را بدست آورد. در بخش بانوان نیز هاشمیه متقیان کاری کرد کارستان. او که در اولویت بندی شانس مدال نبود، صاحب مدال طلا شد تا همه پیش بینی‌ها را در مورد خودش تغییر دهد. او که اصالتا اهوازی است، مدالش مورد توجه بسیار قرار گرفت و حتی گفته شده که در یک شرکت نفتی استخدام خواهد شد.

مهدی اولاد اما تنها ورزشکار ایران در توکیو بود که 2 مدال بدست آورد. پرتابگر نابینای ایران موفق شد در ماده پرتاب وزنه مدال طلا و در پرتاب دیسک مدال نقره را ازآن خود کند.

بهبود کیفی مدال‌ها نسبت به ریو

پارا دو و میدانی ایران در 2016 ریو تنها صاحب یک مدال طلا شده بود که در این دوره از 1 به 5 طلا رسیدیم.

عملکرد دو و میدانی کاران در توکیو

اسامی مدال آوران و عناوین ورزشکاران کشورمان در رشته دو و میدانی به شرح زیر است:

سعید افروز: طلا.

امیر خسروانی: طلا.

حامد امیری: طلا.

هاشمیه متقیان: طلا.

مهدی اولاد: طلا.

امان الله پاپی: نقره.

صادق بیت سیاح: نقره.

علی پیروج : نقره.

مهدی اولاد: نقره.

علیرضا مختاری: نقره.

سجاد محمدیان: نقره.

سیامک صالح فرج زاده: ششم.

علی اصغر جوانمردی: چهارم.

سامان پاکباز: پنجم.

نورمحمد آرخی: ششم.

وحید علی نجیمی: حضور در مرحله نیمه نهایی.

 

........حوادث

*مرد همسرکش راز جنایتش را فاش کرد

فردی به پلیس خبر داد جسد خواهرش را در خانه‌ اش مشاهده کرده است. وقتی مأموران پلیس استان فارس به محل حادثه رسیدند، با توجه به شواهد موجود در وقوع قتل تردید نکردند و موضوع را به کارآگاهان و بازپرس جنایی اطلاع دادند. اینگونه بود که تحقیقات درباره این قتل آغاز شد. برادر مقتول اطلاعاتی نداشت و فقط نخستین کسی بود که جسد خواهرش به نام باران را دیده بود. مأموران در گام نخست به بررسی راههای ورودی خانه پرداختند و نشانه ‌ای از ورود و خروج غیرمعمول پیدا نکردند. سپس به بررسی وسایل داخل منزل مشغول شدند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که قاتل یا قاتلان سرقتی نیز انجام نداده‌اند. درهمین اثنا متخصص پزشکی قانونی در نظریه ابتدایی خود اعلام کرد این زن براثر انسداد مجاری تنفسی و خفگی جان باخته است.

کارآگاهان بعد از جمع ‌آوری سرنخهای اولیه منتظر همسر مقتول به نام شهاب ماندند تا از او پرس ‌وجو کنند اما این انتظار کمی طولانی شد و مأموران پی بردند این فرد فرار کرده است؛ بنابراین نام او به‌ عنوان مظنون اصلی در پرونده ثبت و تجسسها برای یافتن ردی از او آغاز شد. افسران جنایی تمام سرنخهایی را که ممکن بود به شناسایی مخفیگاه مرد فراری کمک کند کنار هم قرار دادند تا اینکه فهمیدند این فرد به یزد گریخته است. دستور دستگیری شهاب ازسوی بازپرس صادر شد و او خیلی زود به دام افتاد. در این میان والدین باران از دامادشان شکایت کردند و ضمن خبردادن از اختلافات شدید خانوادگی میان این زوج گفتند بارها شاهد بودند شهاب همسرش را کتک زده است. شهاب وقتی پشت میز بازجویی نشست، ادعا کرد در کشته ‌شدن باران هیچ نقشی نداشته و همسرش به‌ دست فردی غریبه از پا درآمده است. او گفت مردی غریبه وارد خانه ما شد، زنم را کشت و بعد هم فرار کرد. سناریویی که شهاب ساخته بود با هیچ‌ یک از یافته‌های پلیس همخوانی نداشت.

او درباره اینکه چرا بعد از به‌ قتل‌ رسیدن زنش متواری شده، پاسخی نداشت و حتی وقتی مأموران از او خواستند مشخصات ظاهری مرد غریبه را بدهد، از جواب ‌دادن ناتوان بود. سرانجام شهاب فهمید تمام راههای فرار به ‌رویش بسته است و او چاره‌ای ندارد جز آنکه آنچه را میان خودش و باران گذشته است، شرح بدهد و بگوید چرا و چگونه همسرش را قربانی کرد. مرد جوان گفت: من و زنم از مدتها قبل باهم اختلاف داشتیم و بارها با هم درگیر شده بودیم. این اختلافات طوری بود که نقشه قتل او را کشیدم و دنبال فرصتی بودم تا باران را بکشم. بالاخره هم او را خفه کردم و بعد هم فراری شدم. متهم بعد از اعتراف به جرمش با دستور قضائی روانه بازداشتگاه شد و تحقیقات از او ادامه دارد تا تمام زوایای پنهان این جنایت روشن و آشکار شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *