شناسه خبر: 34360 منتشر شده در مورخ: 1400/6/21 ساعت: 13:54 گروه: فرهنگی  
چشم امید نابینایان کتابخوان قزوین به یک بوستان تاریک

چشم امید نابینایان کتابخوان قزوین به یک بوستان تاریک

«کتابخانه شهدا» تنها کتابخانه مناسب‌سازی شده برای معلولین در قزوین است که بخش ویژه نابینایان دارد؛ کتابخانه‌ای واقع‌شده در پارکی فاقد سیستم روشنایی که در طی چند سال اخیر به حیاط‌ خلوت معتادان متجاهر تبدیل‌ شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از (ایبنا) در قزوین، احتمالاً تصور اینکه فردی نابینا در زمان خروج از کتابخانه مورد سرقت و مزاحمت ازسوی معتادان متجاهر قرار گیرد، برایتان بسیار آزاردهنده است؛ اما این ماجرا یکی از سناریوهای تکراری است که در طی چند سال گذشته در حوالی پارک شهدای قزوین و در واقعیت اتفاق افتاده است.

کتابخانه شهدای قزوین که به عبارتی می‌توان آن را تنها کتابخانه تخصصی نابینایان دانست، از سال 94 در محوطه پارک شهدای قزوین  با امکانات کافی مورد نیاز برای حضور نابینایان آغاز به کار کرد؛ پارکی که به دلیل واقع بودن در یکی از محلات کم‌برخوردار شهر و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی متعدد آن همواره جولانگاه مناسبی برای معتادان متجاهر بوده است.

حالا یکی از کتابخانه‌های مجهز استان قزوین که دارای بخش‌های تخصصی کودکان و نیز نابینایان است، چوب ناامنی محیط  را می‌خورد؛ سرقت از اعضای کتابخانه، ایجاد ناامنی و نگرانی برای کتابخوانان و در نتیجه کاهش مراجعه بانوان و کودکان و حتی سرقت اموال کتابخانه، از مهم‌ترین مشکلاتی است که به دلیل همین حضور معتادان ایجاد شده است.

امنیت کتابخانه «شهدا» نیازمند اتخاذ تدابیر انتظامی است
فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در این خصوص گفت: مسئله امنیت کتابخانه شهدا چه به لحاظ امنیت کتاب‌خوانان و مراجعین این کتابخانه و چه از نظر امنیت اموال کتابخانه امروز به یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما تبدیل‌ شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه طی یک سال و نیم گذشته فعالیت فیزیکی و حضوری کتابخانه‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیار کاهش‌ یافته است، از نظر امنیت مراجعین و کتابخوانان مسئله تا حدودی مرتفع شده، اما قطعاً با بازگشایی دوباره کتابخانه‌ها این مشکل بیش از گذشته احساس خواهد شد.
محمد بیگی افزود: کتابخانه شهدا به دلیل واقع‌شدن در یکی از محلات کمتر برخوردار استان قزوین در مجاورت بافت جمعیتی متمرکزی است که هر ساله تعداد زیادی از کودکان و مادران را به کتابخانه کشانده است، اما متأسفانه با افزایش حضور معتادان در بوستان و در محوطه کتابخانه امنیت کافی برای حضور زنان و کودکان وجود ندارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: همچنین نابینایان عزیزی که برای استفاده از خدمات ویژه بخش نابینایان به این کتابخانه مراجعه می‌کنند از امنیت کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های ترویجی برای حضور بیشتر کتاب‌خوانان به کتابخانه‌ها در این محله بی‌نتیجه باقی می‌ماند.

کتابخانه «شهدا» حریم مشخصی ندارد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: در چند ماه ابتدای امسال نیز چندین مورد سرقت اموال کتابخانه را شاهد بودیم که حتی با نصب دوربین و حفاظ‌های امنیتی نیز مشکل مرتفع نشد، چراکه واقع‌شدن کتابخانه در فضای بوستان موجب شده است هیچ حریم مشخصی برای کتابخانه وجود نداشته باشد.
محمدبیگی گفت: یکی از راهکارهای افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت‌ها در این زمینه ایجاد حفاظ و حریم مشخص برای کتابخانه است که به دلیل واقع‌ شدن آن در بوستان شهدا، شهرداری با ایجاد حریم موافقت نکرده است.
وی افزود: درواقع در طی چند سال گذشته راهکارهای مختلفی را برای مدیریت شرایط و ایجاد امنیت در حوالی این کتابخانه تدوین و اجرایی کردیم، با مدیران انتظامی استان جلسات متعدد برگزار کردیم، اما مشکل حضور معتادان در این بوستان برای مدت کوتاهی مرتفع و دوباره از سر گرفته می‌شود.

پارک شهدا از روشنایی کافی برخوردار نیست
جدای از مسئله امنیت بوستان شهدا و در کافی نبودن نور محوطه و همچنین مناسب‌سازی نبودن این بوستان از مشکلاتی است که باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.
حسین صلح‌جو منفرد از اعضای شورای شهر قزوین در این خصوص در گفت‌وگویی در همین رابطه اظهار داشت: افزایش نور بوستان به دلیل اینکه در حیطه وظایف شهرداری است، قابلیت اجرا دارد و تلاش می‌کنیم تا حد ممکن مناسب‌سازی برای حضور معلولین و نابینایان به این کتابخانه فراهم شود.
وی گفت: البته در خصوص محوطه‌سازی برای کتابخانه به دلیل این‌که کتابخانه در داخل بوستان واقع‌ شده است، امکان محوطه‌سازی ویژه وجود ندارد ولی راهکارهایی برای افزایش امنیت این کتابخانه وجود دارد که در صورت نیاز با اجرایی کردن آن می‌توان مشکل را به حداقل رساند.
این عضو شورای شهر قزوین یادآور شد: ایجاد امنیت و آرامش برای محوطه بوستان شهدا و کتابخانه شهدا نیازمند احداث کانکس نیروی انتظامی است که مسئولین استان باید درخواست خود را در این موضوع به نهادهای نظامی و انتظامی استان ارسال کنند.

ایجاد کانکس انتظامی در بوستان شهدا ضروری است
عباس افلاطونی معاون سیاسی فرمانداری قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: اگرچه تأسیس کانکس‌های انتظامی در نقاط مختلف شهر باید با تشخیص نهادهای امنیتی و انتظامی صورت گیرد، اما به دلیل نیاز موجود در این زمینه مکاتبات برای ایجاد کانکس نیروی انتظامی و حضور مأمورین در محوطه انجام می‌شود.
وی گفت: امیدواریم با مساعدت نیروی انتظامی استان قزوین این مشکل مرتفع شود، چراکه کتابخانه‌ها حتی در ایام شیوع کرونا از فعالیت‌های ترویجی خوبی بهره‌مند شدند و انتظار می‌رود با پایان محدودیت‌ها و آغاز به کار کتابخانه‌ها شاهد حضور گسترده مردم در کتابخانه‌های شهر باشیم.
معاون سیاسی فرمانداری قزوین یادآور شد: اگرچه یک کانکس و نیروی مستقر در آن هزینه‌بردار است اما قطعاً مسئولین انتظامی استان در صورت امکان با این درخواست موافقت و هرچه سریع‌تر امنیت این بوستان و کتابخانه آن را بازخواهند گرداند.
 
اختصاص 76 میلیون تومان اعتبار به کتابخانه شهدای قزوین
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز معتقد است: در ادامه اجرای طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان قزوین اعتبار اجرای این طرح که از سوی وزارت کشور در نظر گرفته‌ شده در استان قزوین با محوریت نابینایان و کم‌بینایان به کتابخانه شهدا اختصاص یافت.
مریم بیدخام گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اعطای این میزان اعتبار در کنار رفع برخی از مشکلات موجود این کتابخانه بتوان تجهیزات و کتب موردنیاز در بخش نابینایان را تکمیل کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین افزود: تجهیز این کتابخانه تامین نیازهای فرهنگی جامعه بزرگ نابینایان در استان قزوین است و در کنار تجهیز هرچه بیشتر این کتابخانه باید مسئله مناسب‌سازی محوطه بوستان و همچنین امنیت آن به‌صورت ویژه در دستور کار مسئولین قرار گیرد.
 
چشم امیدنابینایان به بوستان تاریک شهدا
سالهاست فرهنگ‌سازی برای حضور اجتماعی و مشارکت فعال مدنی معلولین در کشور آغاز شده است، و اکنون به نظر می‌رسد معلولان و به‌ویژه نابینایان جسارت حضور و حس دیده شدن را دریافت کرده‌اند، حالا وظیفه ماست که حداقل نیازهای فرهنگی و اجتماعی این افراد که در بستر مناسب کتابخانه در اختیارشان قرار خواهد گرفت را ایمن کنیم تا آرامش و اطمینان خاطر این افراد و خانواده‌هایشان فراهم شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *