شناسه خبر: 34331 منتشر شده در مورخ: 1400/6/17 ساعت: 07:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 17 شهریور 1400

روزنامه چهارشنبه 17 شهریور 1400

عناوین امروز: تراز منفی نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی/روشهای جبران نیرو اعلام شد-بررسی چالش‌های بیمه‌ای قانون حمایت از معلولان-آغاز واکسیناسیون کودکان بالای ۲ سال در کوبا- گفتگوی صمیمی با پسر طلایی پارالمپیک- نوجوان حساب ۴ هزار نفر را خالی کردند.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 17 شهریور ۱۴۰۰

1 صفر  ۱۴۴۳

8 سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6792

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*تراز منفی نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی/روشهای جبران نیرو اعلام شد

*بررسی چالش‌های بیمه‌ای قانون حمایت از معلولان

*آغاز واکسیناسیون کودکان بالای ۲ سال در کوبا:

*گفتگوی صمیمی با پسر طلایی پارالمپیک

*نوجوان حساب ۴ هزار نفر را خالی کردند

 

................خبر ویژه

*تراز منفی نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی/روشهای جبران نیرو اعلام شد

‏معاون وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی شبکه تعاملی و ارتباطی از ستاد تا مدرسه برای مهر باشکوه خبر داد.

دکتر سید جواد حسینی گفت: ستاد پروژه مهر و کمیته‌های زیر مجموعه باید برای رقم خوردن مهری باشکوه، آرام و با کیفیت و با حفظ سلامت دانش آموزان به شکل روزانه مسائل مربوط به پروژه مهر را رصد و برنامه ریزی کنند.

‏وی در ادامه گفت: سازماندهی نیروی انسانی، ثبت و سفارش و توزیع کتب درسی، ثبت نام دانش آموزان، برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، آماده سازی پروژه های نیمه تمام و تجهیز  و تعمیر مدارس، انتخاب و انتصاب مدیران، شبکه شاد و مسائل مربوط به آن، پایگاه های آموزش مجازی و استودیو تولید محتوا، واکسیناسیون تمام معلمان، طرح هدایت، تهیه وسایل ارتباطی هوشمند آموزشی، آماده سازی جامعه و خانواده  از جمله مواردی است که به شکل روزانه باید مورد پیگیری قرار گیرد.

‏ رئیس سازمان آموزش و پرورش استنثایی با بیان اینکه برای رصد و نظارت مستمر" شبکه ارتباطی و  تعاملی از ستاد تا  مدرسه" در آموزش و پرورش استثنایی  تشکیل شده است، گفت: براساس این طرح کل استان ها به چهار قطب تقسیم خواهند شد و هریک از  معاونت ها مسئولیت یکی ازقطب ها را به عهده خواهد گرفت و شبکه ارتباطی و تعاملی شکل می گیرد.

وی به سه هدف عمده این شبکه ارتباطی اشاره کرد و گفت: اولین هدف اطلاع دقیق از برنامه ها و فعالیت های استان ها در خصوص پروژه مهر است، دومین هدف ابلاغ و آگاهی دادن به  استان ها در  خصوص سیاست ها و استراتژی ها  است و  سومین هدف حل مشکلات و معضلات استان ها است.

حسینی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم موضوع پروژه مهر ساماندهی درست نیروی انسانی است و باید در این زمینه به طور دقیق تراز نیروی انسانی محقق شود، گفت: هم اکنون ۲۱ هزار و ۱۹۷ نیرو در آموزش و پرورش استثنایی مشغول به خدمت هستند، ۱۶۱۷ نفر از همکاران تقاضای بازنشستگی دارند و از طرفی ۳ هزار و ۶۵ نفر تراز منفی نیروی انسانی را شاهد هستیم که تاکنون تلاش های همکاران ما موجب آن شده است که ۳۴۲ نفر ماده بیست و هشت، ۵۱ نفر سرباز معلم  و ۲۲۵ نفر از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پروش استثنایی اختصاص یابد.

وی افزود : مابقی کمبود نیرو باید از طریق نیروهای حق التدریس، شاغلان و بازنشستگان، استمرار خدمت همکاران در معرض بازنشستگی، طرح معلم تمام وقت، نیرو های خرید خدمات، تدریس موظف معاونین و سایر شیوه ها جبران شود.

حسینی تصریح کرد: در مجموع خروجی فعالیت های ستاد پروژه مهر و نیز طرح شبکه تعاملی و ارتباطی باید به تحقق مهر باشکوه و ماندگار منجر  شود.

‏وی با بیان اینکه در مهر ماندگار باید سه محور عمده تحقق یابد گفت: محور اول این است که هیچ کلاسی نباید بدون معلم باشد، محور دوم این است که هیچ مدرسه ای نباید بدون مدیر و معاون، بدون برنامه عملیاتی و بدون اطلس یادگیری باشد. محور سوم این است که هیچ دانش آموزی نباید بدون ثبت نام، بدون کتاب  و برای سال اول ابتدایی بدون شرکت در برنامه سنجش آمادگی تحصیلی باشد.

 

 

..............گزارش ویژه

*بررسی چالش‌های بیمه‌ای قانون حمایت از معلولان

چالش‌های بیمه‌ای قانون حمایت از معلولان و تبیین راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود در نشست امروز کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد.

چالش های بیمه ای قانون حمایت از معلولان و تبیین راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود در کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، شورای عالی بیمه سلامت و کارشناسانی از مرکز تحقیقات اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس بررسی شد.

محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست، گفت: موضوع بیمه معلولان و سالمندان در دستور کار امروز کمیته قرار دارد البته قرار است ۳۳ درصد جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل دهند و باید دید که در مورد بحث بیمه آن ها چگونه باید عمل کنیم.

وی ادامه داد: میزان تحقق احکام حوزه سلامت در قانون برنامه پنجم تنها ۳۷.۸ درصد بوده و در واقع ما در این موضوع موفق نبوده ایم و سازمان برنامه و بودجه بیان کرده که میزان تحقق برنامه پنجم توسعه اگر ۲۵ درصد بود می توانستیم بگوییم که تحقق برنامه های سلامت مطلوب بوده اما متاسفانه آماری در مورد وضعیت دستگاه ها وجود ندارد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر بخواهیم بحث پوشش بیمه ای خدمات درمانی را به صورت اعم و توانبخشی را به صورت اخص تحت پوشش بیمه قرار دهیم شاید بتوانیم تاثیرات خوبی در قانون برنامه هفتم بگذاریم؛ کمیته تاکنون ۶ جلسه برگزار کرده و دیدگاه ها و نقطه نظرات کارشناسی ارائه شد بنابراین باید گزارش این نشست ها را به کمیسیون بهداشت ارائه و از  سویی نتیجه نشست ها را به عنوان پیشنهادات در کمیسیون مطرح کنیم تا بتوانیم موافقت کمیسیون را جلب و در صحن علنی از آن ها دفاع کنیم.

محسنی بندپی افزود: براساس ماده ۶ قانون حمایت از معلولان؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تأمین  کند که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد  نیاز است در این ماده اصلاحاتی انجام شود زیرا تکلیف آن دسته از معلولان و سالمندانی که تحت پوشش بیمه نیستند مشخص نیست و قانون باید جامع وکامل باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین براساس ماده ۷ قانون؛ سازمان مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای به خانواده ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام نماید و یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکلهای مردم نهاد) ارائه کند در حالی که ضروری بود به جای تکلیف برای سازمان بهزیستی دولت مکلف می شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: باید دید که وضعیت پوشش بیمه ای چگونه است زیرا پوشش بیمه ای که می گویند وجود ندارد و باید مدنظر قرار داد که در قانون برنامه هفتم باید چگونه رفتار کرد که دولت خود را مکلف بداند نه سازمان بهزیستی زیرا دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند و در لایحه بودجه منابع دیده شود.

وی یادآور شد: امروز مهم ترین نشست کمیته بود که در نشست بعدی باید کارشناسی تر مسائل را پیش ببریم و اصلاحات مواد ۶ و ۷ قانون حمایت از معلولان مورد توجه قرار می گیرد و آن را با جامعیت بیشتری ببینیم زیرا احتیاج به مباحث کارشناسی دارد همچنین باید کمیته ای تشکیل شود تا برای نشست بعدی گزارشی ارائه کند و در کمیسیون بهداشت و سپس صحن علنی قرائت شود.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه بحث سهم توانبخشی از سبد اعتبارات بیمه ای کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید دید که در حال حاضر وضعیت ما نسبت به کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته چگونه است البته اصلاح خدمات پایه توانبخشی هم از جمله اولویت ها است زیرا خدمات پایه مربوط به ۴۵ سال پیش است و باید در آن بازنگری شود.

محسنی بندپی ادامه داد: پراکندگی منابع و عدم هزینه اعتبارات در جایگاه قانونی هم باید مورد توجه قرار گیرد و اینکه آیا الزام است که این موضوع در قانون دیده شود، همچنین پیشنهاد ایجاد منابع جدید عملیاتی برای پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی، دعوت از نمایندگان سایر دستگاه ها و حضور نماینده مردم در شورای عالی بیمه سلامت از اولویت ها است و همچنین تعرفه گذاری باید در بیمه سلامت باشد.

مصطفی سراج رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت در این نشست یادآور شد: در جلسات گذشته به صورت مبسوط به مشکلات در حوزه افراد دارای معلولیت و اطلاعات و آمار پرداخته شد؛ واقعیت این است که در مورد پوشش بیمه ای صراحت قانونی وجود دارد و این مهم در ماده ۶ و مواد دیگر قانون حمایت از معلولان آمده است اما در واقعیت برای افراد دارای معلولیت خلاءهای بسیار جدی در مورد پوشش بیمه ای وجود دارد و شرکت های بیمه ای به دلیل گران بودن خدمات تمایلی ندارند به این سمت و سو حرکت کنند البته در اغلب این کشورها این مشکل وجود دارد اما در ایران پررنگ تر است.

وی یادآور شد: انتظار می رود بتوان در برنامه هفتم توسعه این خلاءها را جبران کنیم؛ با توجه به افزایش یارانه ها حدود ۲ میلیون تومان به ازای هر فرد پرداخت می شود و در واقع به فردی که کاملا بسترگرا است همین مبلغ و به افراد بی سرپرست هم همان یارانه داده می شود و علیرغم تورم، گرانی ها و کمبودها اگر همین مبلغ را در قالب بیمه ای ببینیم می توانیم بسیاری از یارانه هایی که در این بخش پرداخت می شود را هدفمندتر هدایت کنیم البته دست سازمان بهزیستی به عنوان سازمان حاکمیتی در این بخش باز نیست و باید دولت آن را مورد توجه قرار دهد؛ براساس قانون معلولان باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند اما بیمه سلامت تعداد محدودی را تحت پوشش قرار داده و برآوردهای ما نشان می دهد که ۸ میلیون نفر نیاز به خدمات مراقبتی ندارند بلکه ۱۸ درصد از آن ها نیاز دارند و پیش بینی می شود از ۸ میلیون نفر سالمند حدود ۴۰۰ هزار نفر نیاز به خدمات مراقبتی خاص دارند.

مدیرکل بیمه ای سازمان بیمه سلامت در این نشست یادآور شد: متاسفانه چیزی که حق و نیاز افراد دارای معلولیت است در هیچ برهه ای محقق نشده؛ در حال حاضر در مجموع ۶۰۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی را در قالب ردیف بهزیستی تحت پوشش داریم و همه ساله با بهزیستی در مورد کمبود منابع و بودجه چانه می زنیم البته ردیف ما برای این گروه محدود است و همیشه هم کم می آوریم.

وی ادامه داد: در سازمان بیمه سلامت کمتر از نیم درصد هزینه های سازمان صرف توانبخشی می شود و کمترین سهم را فیزیوتراپی و دندانپزشکی به خود اختصاص داده و این به علت منابع محدود سازمان است؛ در بحث خدمات بسته خدمتی بیمه پایه داریم و خدمات ما به این دلیل محدود است که به اندازه منابع هزینه می کنیم و خارج از بسته خدمتی نمی توانیم هزینه کنیم بنابراین نیاز است در منابع بسته خدمتی بازنگری شود و اگر مردم می خواهند از خدمات بخش خصوصی استفاده کنند باید تعرفه های این بخش را بیمه تحت پوشش قرار دهد و نیاز است در برنامه هفتم تمرکز منابع با رویکرد بیمه ای مورد توجه قرار گیرد.

سید سجاد رضوی دبیر دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در این نشست، گفت: از مجلس تشکر می کنیم که به موضوع مهم بیمه افراد دارای معلولیت ورود کرده؛ متاسفانه در تصمیم گیری ها به مردم توجهی نمی شود و مردم در شورای عالی بیمه نماینده ای ندارند و دو نماینده مجلسی که در شورای عالی بیمه حضور دارند باید فعال تر شوند و بر مصوبات نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: جای تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه است اما در حال حاضر با پیشنهاد بهزیستی به دولت می رود در واقع ۸۵ خدمت در کتاب تعرفه برای معلولان وجود دارد و حدود ۵۸ خدمت از آن تحت پوشش بیمه نیست و تنها ۲۷ خدمت تحت پوشش بیمه است که استاندارد و کیفیت مناسبی هم ندارد و اگر به دنبال این هستیم که ۸۵ خدمت تحت پوشش بیمه قرار گیرد باید منابع آن در بودجه دیده و به صورت استاندارد دیده شود البته خدمات توانبخشی مانند خدمات درمانی برای مردم قابل احساس نیست و اگر استاندارد خدمت نوشته نشود بیمه نمی تواند ارزیابی درستی داشته باشد؛ اگر منابع با انتظاراتمان هماهنگ باشد می توان گزارش خوبی ارائه کرد اما اگر توجه نشود مشکلات حل نخواهد شد و برخی سازمان ها باید درکشان را از حوزه توانبخشی و معلولیت افزایش دهند.

مجید بهروزنیا رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان در ادامه گفت: سال گذشته نشست های خوبی را در مورد جذب بیمه سلامت داشتیم و با چالش مواجه شدیم و در قالب تفاهم نامه برای جذب اعتبارات ۱۰۰ میلیارد تومان از ماده ۶ قانون حمایت از معلولان مورد توجه قرار گرفت؛ تنها در ۱۱ استان مراکز جامع خدمات توانبخشی داریم و سازمان بهزیستی هم ۱۸۰۰ مرکز روزانه و ۹۰۰ مرکز شبانه روزی دارد و در این رابطه می طلبد مراکز توانبخشی توسط بیمه ها به رسمیت شناخته شوند و بسته های خدمتی را مطابق استانداردها تدوین کنند.

کاظم نظم ده مشاور رئیس سازمان بهزستی و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد این سازمان در این نشست یادآور شد: از ظرفیت این نشست ها و فرصت ها باید استفاده کرد زیرا فرصت خدمت ما در حال اتمام است و پیشنهادها در حال عملیاتی شده و همه باید کمک کنیم تا مواد قانونی قابل اجرایی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شود البته پیش از افزایش و متمرکز کردن منابع نیاز داریم که سیاست های بیمه ای اصلاح شود و باید منابع کاملا اصولی دیده شده و عادلانه هزینه شود چرا باید سهم بیمه معلولان تنها نیم درصد باشد و نیاز است عدالت محوری را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سیاست های بیمه ای عادلانه نبوده و باید براساس آمار و اطلاعات پوشش بیمه ای در برنامه هفتم قوی دیده شود و منابع اندک هم عادلانه تقسیم شود و همه همکاری کنند، قرار است پیشنهادهای عملیاتی برای برنامه هفتم ارائه کنیم و معلولانی که تحت پوشش بهزیستی نیستند باید خدمات بگیرند؛ معلولان در سلامت از همه نیازمندتر هستند چرا باید کمترین بودجه و سهم را بگیرند.

منصور الله وردی مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در این نشست یادآور شد: ۳.۵ سال از ابلاغ قانون حمایت از معلولان گذشته و از آقای محسنی بندپی برای پیگیری اجرای درست آن تشکر می کنیم البته نیاز است نمایندگان شبکه های ملی معلولان در این نشست ها حضور پیدا کنند، در حال حاضر شبکه های جسمی حرکتی و شنوایی و ذهنی را به رسمیت شناختیم و تشکیل دادیم و می طلبد از آن ها برای حضور در جلسات دعوت کنیم.

محمدصالح تسخیری پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ادامه بیان کرد: با توجه به جیب خالی دولتی اختصاص منابع در قانون نمی تواند مشکلی را حل کند و قانون اجرا نمی شود، پیشنهاد می شود در برنامه هفتم توسعه ماده ای پیش بینی شود که امکان مشارکت مردمی در کنار منابع مالی دولتی امکان پذیر باشد زیرا پتانسیل عظیم مالی در بین مردم است که می تواند کمک حال دولت باشد و همچنین مشوق هایی برای انجام وقف در این زمینه دیده شود و مشارکت مردم تثبیت شود تا ایجاد منابع جدید را داشته باشیم.

محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست با تاکید بر اینکه باید مدل جدید بیمه ای را تعریف کرد و نباید به سراغ وزارت بهداشت و بیمه سلامت برویم، گفت: اینکه می گویند نیم درصد بودجه برای توانبخشی هزینه می شود را مجلس باید از بیمه سلامت و شورای عالی بیمه پیگیری کند و در واقع مطالبه مجلس است و نیازی به قانون ندارد همچنین می طلبد ماده ۶ قانون اصلاح شود و بندی اضافه شود. لزومی ندارد که همه تحت پوشش بهزیستی قرار گیرد و در قانون باید علاوه بر خدمات توانبخشی خدمات بخش تکنولوژی هم دیده شود.

 

 

........سلامت و بهداشت

*آغاز واکسیناسیون کودکان بالای ۲ سال در کوبا:

کوبا برای اولین بار در جهان تزریق واکسن کروناویروس به کودکان خردسال را آغاز کرد.

 کوبا اولین کشور در جهان نام گرفت که برنامه واکسیناسیون در برابر بیماری کووید-۱۹ را برای کودکان دو سال به بالا آغاز کرد هرچند هنوز سازمان جهانی بهداشت در مورد این واکسن اظهارنظر نکرده است.

این کشور در نظر دارد تا تمامی کودکان را پیش از بازگشایی مدارس که بیشتر آنها از مارس ۲۰۲۰ فعالیتی نداشته اند، در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه کند.

سال تحصیلی جدید از روز دوشنبه در کوبا آغاز شد اما از آنجاییکه اکثر خانه های کوبا به اینترنت دسترسی ندارند دانش آموزان از طریق برنامه های تلویزیونی و از خانه، برنامه های آموزشی را دنبال می کنند.

کوبا پس از تکمیل آزمایشات بالینی واکسن های آبدالا و سوبرانا روی خردسالان، روز جمعه برنامه واکسیناسیون خود را برای کودکان ۱۲ سال به بالا شروع کرد. روز گذشته نیز واکسیناسیون گروه های سنی دو تا ۱۱ سال در یکی از شهرهای این کشور آغاز شد.

به نقل از ژاپن تودی، چندین کشور دیگر در جهان نیز واکسیناسیون کودکان ۱۲ سال به بالا را انجام می دهند و برخی از آنها آزمایشاتی را روی کودکان کم سن و سالتر انجام داده اند. کشورهایی مانند چین، امارات متحده و ونزوئلا نیز اعلام کرده اند که قصد دارند خردسالان را در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه کنند اما کوبا اولین کشوری است که این کار را آغاز کرده است.

*واکسیناسیون همه دانشجویان تا نیمه آبان:معاون آموزشی وزیر بهداشت از واکسیناسیون همه دانشجویان تا نیمه آبان خبر داد و گفت:‌ تحصیل دانشجویان علوم پزشکی به صورت مجازی و حضوری است.

به نقل از فارس، علی‌اکبر حق‌دوست اظهار داشت: با هماهنگی که بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته واکسیناسیون اساتید و دانشجویان آغاز شده و اکیپ‌هایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی مستقر و واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

وی از واکسیناسیون دوسوم از دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت:‌یک سوم باقیمانده و عمده دانشجویان غیرپزشکی نیز واکسینه خواهند شد؛ به طوری که تا نیمه آبان واکسیناسیون همه دانشجویان انجام می شود.

وی ادامه داد: دانشجویان دارای کارهای عملی به صورت حداکثری و برای دانشجویان جدیدالورود نیز تلاش می‌کنیم چند ماه از سال تحصیلی را در دانشگاه بگذرانند؛ ضمن اینکه برنامه‌ریزی می‌کنیم ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی حداکثر 50 درصد باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از روش حضوری مجازی دانشجویان علوم پزشکی جدیدالورود خبر داد و گفت:‌البته این با این پیش‌شرط صورت می‌گیرد که واکسیناسیون دانشجویان و خانواده‌های آنها عملی شود؛ضمن اینکه تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا اگر دانشجویی نسبت به این بیماری مضطرب یا بیماری زمینه‌ای داشت، بدون درج در سنوات  به این دانشجو مرخصی داده شود؛البته درصد اندکی از دانشجویان این طور هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌برنامه‌ریزی شده تا در دانشگاه‌ها مکان‌هایی برای دانشجویانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در نظر گرفته شود تا این دانشجویان در این مکان‌ها ایزوله و درمان شوند؛

وی اضافه کرد:برای سرعت گرفتن واکسیناسیون نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده؛ به طوری که کلینیک‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در واکسیناسیون دانشجویان مشارکت می‌کنند و مکان‌هایی برای واکسیناسیون در پردیس‌های دانشگاهی در نظر گرفته می‌شود.

* سن ثبت‌نام برای واکسیناسیون کرونا 5 سال کاهش یافت: سامانه salamat.gov.ir برای ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا متولدین ۱۳۵۵ و ماقبل بازگشایی شد.

به نقل از فارس، متولدین ۱۳۵۵ و ماقبل می‌توانند برای ثبت نام واکسن کرونا از طریق سایت مذکور اقدام کنند.

هم‌چنین افراد ۳۵ تا ۴۴ سال (متولدین ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۵) که ساکن استانهای آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام و نوبت تزریق واکسن دریافت کنند.همچنین به زودی این سامانه برای دانشجویان و طلاب سراسر کشور باز خواهد شد.

واجدین شرایط با مراجعه به سایت salamat.gov.ir و ثبت کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند.

 

 

.................ورزشی

*گفتگوی صمیمی با پسر طلایی پارالمپیک

 

پسر طلایی پارالمپیک توکیو در رشته جودوی نابینایان، از راه سختی که طی کرده تا به این مدال تاریخی رسیده، می گوید.

وحید نوری جودوکای وزن منهای 90 کیلوگرم ایران که عناوین قهرمانی جهانی و مسابقات پاراآسیایی را در کارنامه دارد، با درخشش در پارالمپیک 2020 توکیو موفق به کسب مدال طلا شد. این نخستین طلای جودوی ایران در تاریخ المپیک و پارالمپیک و اولین طلای نابینایان در این رویداد بزرگ جهانی بود تا به خاطر این طلسم‌شکنی نام وحید نوری به عنوان یک ورزشکار تاریخ ساز ثبت شود.

اما با دیدن مسابقات جودوی نابینایان شاید خیلی ها به این فکر فرو رفتند که چطور ورزشکاران بدون دیدن حریف به اجرای فن می پردازند؛ اتفاقی که جودوکای ایرانی خیلی جالب آن را تشریح می کند.

وحید نوری که حالا قهرمان پارالمپیک است، از وضعیت زندگی خودش در 32 سالگی هم گفته و امیدوار است طلای توکیو زندگی او را متحول کند.

*شرایط ویژه‌ای در پارالمپیک برایم رقم خورد

 سطح مسابقات بسیار بالا بود چرا که تقریبا 12 نفر برتر رنکینگ جهانی حضور داشتند و همه برای رسیدن به مدال پارالمپیک در این مسابقات با تمام قوا ظاهر شدند. قدرت حریفان از یک سو و استرس کسب اولین مدال تاریخ جودوی ایران در المپیک و پارالمپیک از طرف دیگر شرایطی ویژه برای من رقم زده بود و خدا را شکر می کنم که در نهایت بهترین اتفاق ممکن رقم خورد و توانستم مدال خوش رنگ طلا را برای مردم کشورم به ارمغان بیاورم.

*هم انگیزه داشتم، هم استرس

 فکر کردن به تاریخ سازی برایم هم انگیزه بالایی داشت و هم استرس. فارغ از بحث اولین مدال جودوی ایران در این مسابقات، همه از من انتظار طلا داشتند. در بازی نیمه نهایی که دیدارم با بازیکن فرانسوی گره خورد و باعث شد یک بازی بسیار سختی شود. در حدی که میتوانم به جرأت بگویم برای من آن بازی مانند یک فینال بود. وقتی فینالیست شدم از مربی گرفته تا همه کسانی که با کاروان ارتباط داشتند فقط توقع قهرمانی از من داشتند.

*بار سنگینی از روی دوشم برداشته شد

 شب قبل از فینال در دیداری که با حاج محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک داشتم، ایشان از نظر روحی روانی خیلی به من کمک کردند و باعث شد از استرس من خیلی کم شود. همان شب آقای خسروی وفا به من گفتند که "دوست داریم اولین مدال تاریخ جودو در پارالمپیک برای کشور به دست بیاید و این موضوع خیلی برایمان مهم است." پس از پیروزی در فینال از این حیث خوشحال بودم که توانستم این بار سنگین را از روی دوش خودم و کمیته ملی پارالمپیک بردارم.

* شرایط المپیک و پارالمپیک پیچیده است

 تا پیش از این هر بار با ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی صحبت می کردم، به من می‌گفتند که این مسابقات یک دنیای دیگر است اما تا وقتی خودم در این رقابت‌ها حاضر نشدم باور نکرده بودم. من همین حریف فرانسوی را دو مرتبه به راحتی برده بودم ولی دیدار نیمه نهایی با همین بازیکن به شکلی عجیب سخت شده بود و یا حریف بریتانیایی من در فینال توانسته بود جودوکای اوکراینی که رنکینگ اول دنیا هست را در نیمه نهایی شکست دهد. این نکته که رنکینگ و اسم و رسم ورزشکاران در تعیین افرادی که در نهایت روی سکو می‌روند تاثیر چندانی ندارد نشان دهنده دشوار بودن و پیچیده بودن المپیک و پارالمپیک است و این تنها میدانی است که ورزشکاران با تمام توانشان در آن حاضر می‌شوند.

*باید برای مسابقات پارا آسیایی چین آماده شوم

 طبق آخرین صحبتی که با کادر فنی تیم داشتم، مشخص شد حدود یکسال دیگر برای مسابقات پارا آسیایی چین فرصت آماده سازی داریم. من یک طلای آسیایی در کارنامه دارم و می‌خواهم این مهم را تکرار کنم هرچند رقبای سرسختی از ازبکستان و قزاقستان خواهم داشت که از بهترین های دنیا هستند و در پارالمپیک نیز حضور داشتند. کار سختی پیش رو دارم و اگر همه چیز خوب پیش برود و بتوانم شرایط فعلی خودم را حفظ کنم، برای پارالمپیک بعدی در پاریس نیز برنامه بزرگی دارم.

*هدفم کسب دومین مدال پارالمپیک است

 در مسابقات پارالمپیک و حتی المپیک اصلا سن و سال مهم نیست. به عنوان مثال در رشته جودو ورزشکاری داریم که در 35 سالگی قهرمانی به دست آورده و بنابر این به بحث سن اصلا فکر نمی‌کنم. از طرفی خدا را شکر من به لحاظ فکری در آمادگی خوبی هستم که این موفقیت را در پاریس و پارالمپیکی که سه سال دیگر انجام می‌شود نیز تکرار کنم. تنها شرط تحقق این موضوع تمرین، برگزاری اردو و شرکت در تورنمنت‌های مختلف است تا بتوانم آمادگی خودم را حفظ کنم و امیدوارم این اتفاق بیفتد و دومین مدال پارالمپیک خودم را هم کسب کنم.

*تخصصی جز جودو ندارم و بیکار هستم

متولد دهم خرداد ۱۳۶۸ هستم و تحصیلاتم را تا مقطع دیپلم ادامه دادم و سپس به‌صورت حرفه‌ای وارد ورزش جودو شدم. تخصص خاصی به‌جز ورزش جودو ندارم و درحال‌حاضر بیکار هستم. یکی از برنامه‌هایم ادامه تحصیل هست چرا که با توجه به قانون جدیدی که توسط وزارت ورزش و جوانان وضع شد، قهرمانان پارالمپیک می‌توانند تا مقطع دکترا به‌صورت رایگان تحصیل کنند و من هم می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و رشته تربیت‌بدنی را بصورت تخصصی بخوانم. امیدوارم که در آینده اتفاقات خوبی برایم رقم بخورد.

 

 

...............حوادث

*نوجوان حساب ۴ هزار نفر را خالی کردند

۳‌ پسر نوجوان با ارسال پیامک جعلی از طرف سامانه ثنای قوه قضاییه، شهروندان را در دام خود گرفتار کردند. آنها که در مدت کوتاهی توانسته بودند برای ۱۵۰ هزار نفر پیامک ارسال کنند موفق شدند دست‌ کم از ۴‌ هزار نفر از آنان با شیوه‌ای خاص کلاهبرداری کنند. از مدتی قبل پیامکهای مشکوکی برای شهروندان ارسال شد که در نگاه اول به نظر میرسید از طرف سامانه ثنا قوه قضاییه است. در این پیامک اعلام شده بود که از گیرنده پیامک شکایت شده و در انتهای پیامک نیز یک لینک قرار داشت که از گیرنده خواسته شده بود روی آن کلیک کند. به این ترتیب دریافت ‌کننده وارد صفحه ‌ای میشد که از او خواسته شده بود برای مشاهده شکایت مبلغ  ۲هزار تومان پرداخت کند.

به‌ محض این که وی اطلاعات حساب خود را وارد میکرد، این اطلاعات در اختیار سازنده صفحه جعلی قرار میگرفت و با این شگرد که به فیشینگ معروف است، حساب بانکی طعمه به راحتی خالی میشد. به ‌دنبال وقوع چند مورد کلاهبرداری با این شیوه تحقیقات گسترده ‌ای در اینباره آغاز شد. بررسیهای اولیه حاکی از آن بود که فرستندگان این پیامکهای جعلی در قم زندگی میکنند. به‌ همین دلیل با همکاری حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و پلیس فتای قم ۲‌ پسر  ۱۶‌ساله و جوانی ۲۰‌ ساله به اتهام دست داشتن در این کلاهبرداری کلان دستگیر شدند. شواهد نشان میداد ۲ نفر دیگر نیز با آنها همدست هستند که گریخته ‌اند. تحقیق از ۳ متهم کم ‌سن و سال حاکی از آن بود که آنها در مدت کوتاهی برای ۱۵۰ هزار نفر پیامک فرستاده و توانسته‌ اند دست‌کم از ۴ هزار نفر کلاهبرداری کنند. اعترافاتشان نشان میداد آنها پولهای به ‌دست آمده را خرج خرید ناهار، لباس، جذب فالوئر برای صفحه اینستاگرامشان و ... کرده‌اند و با بخشی از آن نیز ارزهای دیجیتال خریده‌اند.

عاشق شکست خورده دختران را می ربود

وقتی هوا تاریک میشد جوان ۲۵ ساله سوار بر پراید خاکستری راهی خیابان‌ها میشد تا نقشه شوم خود را اجرا کند. او پس از سوار کردن دختران جوان، با تهدید قمه آنها را ربوده و هدف آزار و اذیت قرار میداد.

متهم

تحقیقات پلیس پایتخت برای دستگیری متهم از اوایل مرداد و با شکایت دختری جوان آغاز شد. او به ماموران گفت: چند شب قبل وقتی از محل کارم در شرق تهران خارج شدم که به خانه بروم، یک پراید خاکستری مقابلم توقف کرد و من که تصور میکردم مسافرکش شخصی است، سوار ماشین شدم. پس از طی مسیری کوتاه راننده تغییر مسیر داد و وارد خیابانی خلوت شد و وقتی به او اعتراض کردم، درهای ماشینش را قفل و تهدید کرد که اگر حرفی بزنم جانم را میگیرد. با این وجود تسلیم نشدم و تقلا کردم در را باز کنم و خودم را نجات دهم اما او در گوشه ‌ای توقف کرد، قمه ای از زیر صندلی بیرون کشید و گفت که اگر سکوت نکنم مرا میکشد و جسدم را در بیابان رها میکند.

دختر جوان ادامه داد: مرد جوان بی توجه به التماس‌هایم مرا مورد آزار و اذیت قرار داد و بعد از سرقت همه طلاها و پولهایی که همراهم بود، مرا به بیرون از ماشین پرتاب کرد و فراری شد. با این حال به سختی توانستم برخی از شماره‌های پلاک ماشین او را به خاطر بسپارم.

شکایت جدید

این تنها شکایت از راننده شیطان ‌صفت نبود و در حالی که تیمی از ماموران با دستور قاضی عظیم سهرابی، بازپرس جنایی تهران، تحقیقات برای دستگیری وی را آغاز کرده بودند شکایت دیگری هم پیش روی تیم تحقیق قرار گرفت. دومین شاکی هم دختری جوان بود که در خیابانی حوالی شرق تهران سوار بر پراید خاکستری که راننده‌اش وانمود میکرد مسافرکش است شده و با تهدید قمه هدف آزار و اذیت قرار گرفته و اموالش به سرقت رفته بود.  تیم تحقیق، با بررسی تصاویر دوربینهای مداربسته، اظهارات شاکیان و سرنخهایی که از خودروی پراید به دست آورده بود مدت کوتاهی پس از دومین شکایت صاحب پراید خاکستری را که پسری ۲۵ ساله بود شناسایی کرد. وی روز یکشنبه در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد و در بازجوییها با توجه به شواهد موجود به جرم خود اقرار کرد. در حال حاضر ۲ شاکی با شناسایی متهم از او شکایت کرده‌اند و تحقیقات پلیس برای شناسایی دیگر دخترانی که در دام این جوان شیطان صفت قرار گرفته اند ادامه دارد.

نفرت عجیب

متهم روز گذشته وقتی برای تحقیق به دادسرای جنایی تهران منتقل شد از انگیزه اش برای سرقت و آزار و اذیت دختران گفت و در ادعای عجیب مدعی شد که از دختران نفرت دارد و همین باعث شد تا نقشه ربودن و آزار و اذیت آنها را طراحی کند.

چرا از دخترها نفرت داری؟

چون دختری که عاشقش بودم و فکر میکردم تا پای مرگ با من میماند، ضربه سنگینی به من زد و باعث شد که اعتماد به نفسم را از دست بدهم. برای همین به سراغ دخترانی میرفتم که هم سن و سال او بودند.

مگر دختر موردعلاقه ات چه‌کار کرده بود؟

من بیش از یک سال با او دوست بودم. عاشقش بودم و قرار بود با یکدیگر ازدواج کنیم. اما وقتی از او خواستگاری کردم در اوج ناباوری جواب رد شنیدم. به من گفت که دیگر مرا نمیخواهد و اصرار داشت که باید به این رابطه پایان بدهیم. او با زندگی من بازی کرد و حس طردشدگی آزارم میداد. اولش میگفت که فقط مرگ است که ما را از هم جدا میکند اما به راحتی مرا کنار گذاشت و دیگر جواب تماسهایم را نداد. حس یک فریب خورده را داشتم و مطمئن بودم که او مرا به پسر دیگری که موقعیتش از من بهتر بوده فروخته. همه اینها دست به دست هم داد تا از دخترانی که هم سن و سال او بودند متنفر شوم.

چند نفر را قربانی نقشه شوم خود کردی؟

 

کارم را تازه شروع کرده بودم و فقط ۲ دختر جوان را ربودم. سرقت را قبول ندارم اما تهدید و آزار و اذیت را قبول دارم. با نقشه قبلی و در نقش مسافرکش دختران را سوار ماشین کردم و ربودم؛ وقتی هوا کاملا تاریک میشد که کسی نتواند مرا دستگیر کند، اما اشتباه میکردم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *