شناسه خبر: 34326 منتشر شده در مورخ: 1400/6/16 ساعت: 17:32 گروه: فرهنگی  
مشکلات معلولان قرآنی هدفمند دنبال شود

مشکلات معلولان قرآنی هدفمند دنبال شود

معلولان در جامعه با مشکلات بسیاری مواجه هستند که از سوی مسئولان کمتر رسیدگی و به آن توجه می‌شود. این امر در حوزه قرآن نیز مشهود است و وجود حافظان قرآن مبتلا به سندروم داون همچون محمدحسین رضایی، تلنگری است تا مسئولان برنامه‌های قرآنی را هدفمندتر دنبال کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایکنا، از شستن چشم‌ها می‌نویسیم و می‌خوانیم، اما آیا بر این ادعا باور نیز داریم. همه ما حداقل از کنار انسان‌هایی با محدودیت خاص چندین بار عبور کرده‌ایم، اما هیچ‌گاه مشکلات آنان و خانواده‌هایشان به ذهنمان هم خطور نمی‌کند. حال این معلول اگر انسانی با استعداد باشد چطور آیا باز هم نظرمان را جلب نمی‌کند. شاید نام «وحید رجب‌لو» فردی با معلولیت بالای ۹۰ درصد از نگاه ما بسیار ناتوان، اما از لحاظ علمی و کارآفرینی دارنده رتبه‌های بین‌المللی و جزو ۲۰ کارآفرین برتر دنیا را اکثراً شنیده باشیم. وحید رجب‌لو یکی از افتخارات ایران اسلامی است و ما به وجود او مفتخر هستیم، دارنده رتبه‌های بین‌المللی در کشور کم نداریم و آنچه آقای رجب‌لو را از نگاه ما نسبت به سایر افراد متمایز می‌کند معلول بودنش است.

در کشور کم نداریم معلولانی که با وجود محدودیت در حوزه‌های مختلف علمی، هنری و ... نام‌آور شدند و یکی از آن رشته‌ها حفظ قرآن است. حفظ آیات الهی کاری بس دشوار است و برای معلولان دشوارتر، به‌ویژه معلولان کم توان ذهنی. آنان را با کدام چشم می‌بینیم که از کنارشان به راحتی عبور می‌کنیم، برخی از این کودکان دارای استعدادهایی بی‌نظیر هستند که اگر شکوفا شود تحسین و تعجب هریک از ما را برمی‌انگیزد، حال اینکه نمی‌بینیم یا نمی‌خواهیم ببینیم مقوله‌ای جداست.

اوایل مرداد ماه سال جاری طی تماس تلفنی از سوی مرضیه کرمی، حافظ کل و مادر محمدحسین رضایی، حافظ ۸ جزء قرآن و مبتلا به سندروم داون متوجه شدم چنین نوجوانی در شهر ما زندگی می‌کند درصورتیکه شایسته بود این حافظ قرآن زودتر از این معرفی شود، اما عادی‌انگاری باعث شد تا از این امر مهم عبور کرده و خود را به جریان‌های دیگر بسپاریم. البته از این موارد باز هم سراغ داریم که می‌توان به زهرا تلخابی، جوان نابینا، کم‌توان ذهنی و حرکتی که نزدیک به ۱۵ جزء قرآن را در عین ناتوانی در فراگیری درس حفظ کرده است اشاره کرد. آیا این افراد تلنگری برای ما نیستند تا کمی فعالیت‌ها را هدفمندتر هدایت کرده و به مشکلات قرآنی آنان بپردازیم. این افراد در حوزه‌های مختلف با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و متأسفانه متولیان امر کمتر توجه دارند.

پس از شنیدن سخنان خانم کرمی، برای دیدن این حافظ به منزلشان رفتیم و مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ مرداد سال جاری از سوی این مجموعه خبری منتشر شد. شاید انتظار من برای تماس از سوی متولیان امر قرآن استان برای معرفی این حافظ به‌جا بود، اما محقق نشد. حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان با خواندن این گزارش ضمن تقدیر از خبرگزای ایکنا و تلاش این مجموعه برای معرفی چهره‌ها و پدیده‌های قرآنی، دغدغه‌ای برای معرفی این حافظ به جامعه پیدا کرد و قرار بر این شد که در اختتامیه مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن از این خانواده دعوت شود.

این گزارش از محمدحسین رضایی، باعث شد تا حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف استان عصر روز دوشنبه، ۱۵ شهریورماه به منزل این حافظ مبتلا به سندروم داون رفته و از نزدیک با این حافظ و خانواده او دیدار و گفت‌و‌گو کند. امید است تلاش این خانواده برای تربیت فرزندی در تراز اسلام، قرآن و انقلاب از نظر مسئولان دور نماند، چراکه ما نظیر محمدحسین‌ها و زهراها را در استان کم نداریم و پسندیده است برای عرض خدا قوتی هم شده سری به آنان بزنیم.

مرضیه کرمی، حافظ کل و مادر محمدحسین و جعفر رضایی، پدر محمدحسین در این دیدار صمیمانه گفت‌وگویی با رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان داشتند که مشروح آن به زودی منتشر می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *