شناسه خبر: 34321 منتشر شده در مورخ: 1400/6/16 ساعت: 08:36 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 16 شهریور 1400

روزنامه سه شنبه 16 شهریور 1400

عناوین امروز: قالی پارالمپیک توسط نابینایان کرمان بافته شد-۳۰۰ هزار خانوار نیازمند پشت نوبت دریافت مستمری-ها‌جستم و وا‌جستم، نغمه‌ای که همچنان کودکان می‌خوانند-واردات واکسن افزایش می یابد-برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران و ورزشکاران پارالمپیک در توکیو-میخواستم برادرمعتادم را بکشم، اشتباها یک معتاد دیگر را کشتم.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

۲۸ محرم  ۱۴۴۳

۷ سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۹۱ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*قالی پارالمپیک توسط نابینایان کرمان بافته شد

*۳۰۰ هزار خانوار نیازمند پشت نوبت دریافت مستمری

*ها‌جستم و وا‌جستم، نغمه‌ای که همچنان کودکان می‌خوانند

*واردات واکسن افزایش می یابد

*برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران و ورزشکاران پارالمپیک در توکیو

*میخواستم برادرمعتادم را بکشم، اشتباها یک معتاد دیگر را کشتم

 

............اخبار ویژه

*قالی پارالمپیک توسط نابینایان کرمان بافته شد

سه هنرمند دارای معلولیت بینایی در کرمان قالیچه پارالمپیک بافتند و به این شکل علاقه خود را به ورزشکاران ایرانی و کرمانی این عرصه نشان دادند.

 این قالی در مدت ۲۵ روز توسط سه تن از افراد دارای معلولیت بهروز اکبری، معین کردزاده و زهره یزدانی به صورت شبانه روزی و تحت نظارت استاد قالیبافی شیرین شیخ مظفری بافته شده است.

این قالی براساس طرحی از مینا رامشک در ۳۵ رج و با به کارگیری ۱۸ رنگ بافته شده است.

روز گذشته همزمان با ورود سعید افروز دارنده مدال طلای پرتاب نیزه در پارالمپیک توکیو، این قالی  بافته شده توسط نابینایان زیرپوشش خیریه عصای سفید کرمان توسط این ورزشکار اهل اسفندقه شهرستان جیرفت استان کرمان رونمایی شد.

مراسم استقبال از افروز با استقبال جمعی از مسئولان و جامعه ورزش استان کرمان از جمله دادستان کرمان، مدیرکل بهزیستی و رئیس هیات جانبازان و معلولان استان در فرودگاه این شهر برگزار شده بود.

مهدی نخعی رئیس هیات جانبازان و معلولان استان کرمان در این مراسم از اهدای ۵۰ سکه طلا به ورزشکاران طلایی و ۳۰ سکه طلا به ورزشکاران نقره ای خبر داد. 

سعید افروز ورزشکار اهل اسفندقه جیرفت کرمان متولد ۱۱ آذرماه ۱۳۶۹ قهرمان پارالمپیک توکیو است.

 وی نماینده ایران در پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو ژاپن بود که در ماده F۳۴ پرتاب نیزه مردان ضمن کسب مدال طلا ، رکورد جهان را نیز جابه جا کرد .

 

...........گزارش ویژه

*۳۰۰ هزار خانوار نیازمند پشت نوبت دریافت مستمری

کسی که بیمار نخاعی باشد بدون صف، مشمول حق پرستاری قرار می‌گیرد و بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی به او پرداخت می‌شود و امروز تعداد این افراد به ۲۷ هزار نفر رسیده است.

 رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۳۰۰ هزار خانوار نیازمند همچنان پشت نوبت دریافت مستمری هستند و باید پرونده این تعداد بررسی شده و وارد چرخه حمایت شوند.

«وحید قبادی دانا» رییس سازمان بهزیستی کشور درباره فعالیت خیریه‌ها و نظارت برآن‌ها گفت: طبق بند ۱۳ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت سازمان بهزیستی برای انجام وظایف خود می‌تواند از کمک موسسات غیردولتی و خیریه‌ها نیز استفاده کند و خیرینی که در این زمینه تمایل به همکاری دارند در قالب موسسات غیردولتی و خیریه‌ها ساماندهی می‌شوند.

تعدد مراکز صدور مجوز باعث سردرگمی خیرین شده است

وی ادامه داد: همچنین طبق ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور این وظیفه مهم سازمان بهزیستی در ارتباط با فعالیت خود می‌تواند داشته باشد از طرف دیگر سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها نیز می‌توانند از کمک خیرین استفاده کنند و بعضا می‌بینیم که وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور و نیروی انتظامی و بسیاری از مجموعه‌ها به خیریه‌ها برای فعالیت‌هایشان مجوز می‌دهند.

تعدد مراکز صدور مجوز باعث شده یک سردرگمی برای خیرین و کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، ایجاد شود و از طرفی زمینه را فراهم می‌کند، برای اینکه عده‌ای از هرگونه کسب مجوز برای فعالیت‌شان سرباز می زنند و موسساتی را بدون اخذ مجوز تاسیس کرده که طبیعتا هیچ نظارتی بر آنها نمی‌شود. البته دولتی کردن فعالیت‌های مردمی و اجتماعی نیز به طور مطلق شاید کار صحیحی نباشد و باعث آسیب به فعالیت‌های مردمی و اجتماعی شود، بنابراین باید اجازه دهیم خیریه‌ها و مردم خودشان کار کنند و فعالیت داشته باشند، اما این کار با ساماندهی و نظارت و سیاست‌گذاری‌هایی که برای آنها صورت ‌گیرد تا از آسیب‌هایی که ممکن است، در این زمینه وارد شود جلوگیری کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طبیعتاً عمده فعالیت‌هایی که خیرین انجام می‌دهند با نیت صحیح است و باعث کمک به جامعه می‌شود و بسیاری از افرادی که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دچار مشکل هستند موسسات خیریه می توانند به آنها کمک کنند اما در صدی خطا نیز ممکن است در این میان وجود داشته باشد که اگر نظارت صحیح بر این مراکز نباشد ممکن است این درصد خطا افزایش پیدا کند و می تواند باعث آسیب به ویژه فعالیت خیریه در کشور شود بنابراین فکر می‌کنم باید در هر حوزه‌ای که فعالیت موسسات خیریه صورت می‌گیرد مسئولیت نظارت تخصصی بر عهده آن سازمان همکار باشد تا به طور دقیق بتواند رصد کرده و زمینه بروز خطا را به حداقل برساند.

قبادی‌دانا تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در حال انجام است و انشاالله به زودی تکمیل می‌شود راه‌اندازی سامانه‌ای است که خیران می‌توانند از طریق آن برای کسب و اخذ دریافت مجوز اقدام کنند، این سامانه به صورت الکترونیکی به موسسات همکار سازمان بهزیستی خدمات ارائه می‌کند و وضعیت دستی و کاغذی صدور مجوز کنار گذاشته می‌شود.

در روزهای آینده این فرآیند تکمیل می‌شود البته پایلوت آن فعلا در استان‌های مختلف انجام شده است و بطور کامل برای بیش از ۲۵۰۰ مرکز خدمات بهزیستی در قالب مراکز مثبت زندگی انجام شده است و انشاالله تجمیع  آن برای موسسات همکار در ۱۳ بند ماده ۲۶ انشاالله به صورت واحد در روزهای آینده رونمایی شده و به صورت عملیاتی به طور کامل انجام می‌شود و فعالیت موسسات خیریه‌ای که با سازمان بهزیستی همکاری می‌کند، هم تسهیل و تسریع شده و هم نظارت لازم بر آنان صورت می‌گیرد تا درصد خطاب به حداقل برسد و زمینه فراهم شود تا از تمام توان و پتانسیل و انرژی مردم برای ساماندهی مشکلاتی که وجود دارد بیش از گذشته استفاده شود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور گفت: در جامعه سازمان بهزیستی حدود ۲۴۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار حضور دارند که بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را به همراه اعضای خانواده‌هایشان شامل می‌شوند. این زنان سرپرست خانوار نیازمندانی هستند که به نوعی با جامعه معلولیت در ارتباط هستند، یعنی یا همسرشان دارای معلولیت است و یا به رحمت خدا رفته و یا خودشان سرپرست یک معلول هستند.

وی با بیان اینکه عمده زنان سرپرست خانوار نیازمند تحت پوشش کمیته امداد هستند، ادامه داد: همچنین تعداد بسیار زیادی از زنان سرپرست خانوار به لطف الهی جز افراد نیازمند به لحاظ اقتصادی در جامعه نیستند و خودشان مولد بوده و کار می‌کنند و شغل و درآمد خودشان را دارند و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ساماندهی بخش اعظمی از این زنان را بر عهده دارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در ارتباط با مستمری مددجویان بهزیستی خاطرنشان کرد: میزان مستمری در سال ۹۲ بین ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان بر اساس بعد خانوار محاسبه می‌شد از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ این مبلغ به ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است یعنی بین ۸ تا ۱۱ برابر میزان مستمری از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است این در حالی است که معیار ما برای مبلغ مستمری طبق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه است که بر اساس آن میزان مستمری باید برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ۲۰ درصد حداقل دستمزد هر سال باشد اگر بررسی کنیم می‌بینیم که میزان حداقل دستمزد از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰، ۵ برابر افزایش پیدا کرده است، اما مبلغ مستمری ۸ تا ۱۱ برابر بیشتر شده است یعنی حداقل دستمزد که با حضور کارفرمایان و نمایندگان کارگران در وزارت کار و در شورای عالی کار بسته می شود طی این سالها با توجه به تورم ۵ برابر افزایش پیدا کرده، اما مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ۸ تا ۱۱ برابر بیشتر شده است با ترمیم هایی که صورت گرفته است این مبلغ به ۱۵ برابر افزایش می رسد.

قبادی‌ دانا تصریح کرد: اما آیا واقعا مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کفاف یک زندگی را می دهد باید بگویم که خیر و اگر حتی کفاف زندگی را هم بدهد توانمندسازی و کار و اشتغال با این مبلغ توجیه پیدا نمی‌کند و محقق نمی‌شود. در حوزه مسکن فعالیت‌هایی انجام شده است که آمار آن قابل توجه بوده و در دو سال و نیم اخیر ۴۷ هزار واحد مسکونی واگذار و تسهیلگری شده است.

همچنین ۳۳ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است و در واقع این عدد در قیاس با کل تعداد واحدهای مسکونی که از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی تا دو سال و نیم گذشته احداث شده، چشمگیر است و این چیزی نیست، جز نهضت مسکن‌سازی برای افراد دارای معلولیت با مشارکت همه افراد به ویژه خیران، بنیاد مستضعفان، بنیاد خیرین مسکن ساز، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن همه این افراد پای کار آمده‌اند و توانسته‌اند، این جهش را انجام دهند.

قبادی‌دانا با اشاره به اقدامات این سازمان برای دانشجویان تحت پوشش گفت: پرداخت هزینه تحصیلی دانشجویان به این صورت است که در حال حاضر هر دانشجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی، شهریه‌اش به صورت کامل پرداخت می‌شود، اگر دانشجویی دانشگاه دولتی باشند، کمک هزینه تشویقی دریافت می‌کنند و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که فرزند دانشجو دارند برای آنها نیز کمک شهریه در نظر گرفته شده و تمام بدهی که ما به دانشگاه‌های مختلف داشتیم را از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی تاکنون صفر کرده و پرداخته‌ایم.

وی همچنین درباره پرداخت حق مستمری به افراد دارای معلولیت وابسته به بستر گفت: ما در ارتباط با بحث حق پرستاری نیز سیاست ما به این صورت است که یک فرد دارای معلولیت یک زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی در خانواده و در بستر جامعه داشته باشد، بنابراین تلاش ما بر توانمندسازی این افراد است.

کسی که بیمار نخاعی باشد بدون صف، مشمول حق پرستاری قرار می‌گیرد و بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی به او پرداخت می‌شود و امروز تعداد این افراد به ۲۷ هزار نفر رسیده است هر کسی که دچار معلولیت نخاعی شود بلافاصله حق پرستاری برای او در نظر گرفته می‌شود همچنین ۲۸ هزار نفر دیگر به این ۲۷ هزار نفر اضافه شده‌اند که افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید وابسته به بستر را شامل می‌شوند در مجموع ۵۵ هزار نفر حق پرستاری خانواده محور به مبلغ یک میلیون تومان دریافت می کنند.

او افزود: برای اولین بار این عدد از عددی که برای معلولان مراکز است، بیشتر شده، یعنی کل تعداد معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند ۵۱ هزار نفر است و  تعداد معلولانی که در خانه هستند و حق پرستاری دریافت می‌کنند ۵۵ هزار نفر است. اما تعداد معلولان شدید و خیلی شدید در کشور ۵۱۷ هزار نفر است. افرادی که در منزل حق پرستاری خانواده محور دریافت می‌کنند معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر هستند که ما توانستیم در طی دو و نیم سال گذشته آنها را وارد چرخه دریافت حق پرستاری کنیم و این خدمت به آنها ارائه شود.

۳۰۰ هزار خانوار پشت نوبت دریافت مستمری هستند

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: افرادی در اولویت قرار می‌گیرند که شرایط سخت تری دارند و نیازمندتر بوده و همچنین وابسته به بستر هستند، البته اگر ما شرایطش را داشته باشیم می‌توانیم افرادی را که پشت نوبت در این زمینه هستند را نیز وارد چرخه حمایت حق پرستاری کنیم.

ما در بحث مستمری افراد پشت نوبتی داریم. در سال ۹۷ تعداد مستمری بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد دو برابر شده است یعنی تعداد مستمری‌بگیران ما ۵۰۰ هزار نفر بود و الان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است اما از آن تاریخ تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر خانوار دیگر همچنان پشت نوبت هستند و باید بررسی شده و وارد چرخه حمایت شوند.

حال سوال این است در شرایط کرونا و در شرایط تحریم های ظالمانه و تورم بی رویه، سیل و حوادث طبیعی  آیا این میزان مستمری با استانداردهای بین‌المللی کشورهای اسکاندیناوی که کشورهای رفاهی هستند، آیا برابری می‌کند مسلما جواب آن خیر است.

با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در حدود ۳ الی ۴ ماه گذشته به یک میلیون خانوار رسیدگی شده است در بیست سال گذشته ممکن بود به این خانواده‌ها هیچ نوع سرکشی صورت نگرفته باشد و این مراکز امکان مددکار محوری را فراهم کرده است و ۱۳ هزار نفر در این مراکز خدمت ارائه می‌دهند.

قبادی‌دانا در پاسخ به این سوال که آیا سطح زندگی این افراد نسبت به جامعه خودمان بالا رفته است، گفت:  مسائل تاثیرگذاری در این زمینه وجود دارد وقتی با تغییر قیمت ارز قیمت یک وسیله توانبخشی چندین برابر می شود حضور یک فرد دارای معلولیت در یک خانواده متوسط و کارمند می‌تواند باعث شود این خانواده به زیر خط فقر برود در این شرایط اقتصادی طبیعی است که مددجویان و جامعه هدف ما در شرایط سختی زندگی می‌کنند و از آنجایی که نجیب هستند، شرایط را تحمل می‌کنند. ما وظیفه داریم که به آنها کمک کنیم الحمدالله در دولت گذشته اهتمام خوب نسبت به این افراد وجود داشت و مجلس نیز همراهی لازم را با ما داشت ما افزایش بودجه بسیار خوبی در سازمان بهزیستی داشتیم.

وی با اشاره به قانون جامع افراد دارای معلولیت تصریح کرد: قانون جامع افراد دارای معلولیت در سال ۸۳ در مجلس به تصویب رسید تا سال ۹۷ هیچ بودجه‌ای برای اجرای این قانون در نظر گرفته نشد. از ۹۷ که این قانون به عنوان لایحه دولت در مجلس مجددا مطرح و مصوب شد، قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن اختصاص پیدا کند. در سال ۹۷ نیز تخصیص اعتبار برای اجرای  قانون حمایت از افراد دارای معلولیت صفر بوده است.

اولین تخصیص بودجه در سال ۹۸ بود و در قانون مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شد که ۷۷۶ میلیارد تومان تخصیص داده شد. در سال ۹۹ نیز این مبلغ ۱۱۰۰ میلیون تومان به هزار و ۳۰۰ میلیون تومان رسید و مبلغ ۱۲۵۰ تومان تخصیص اعتبار صورت گرفت. در قانون اخیر ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شد و با رایزنی هایی که انجام دادیم ۳۰۰ میلیون تومان دیگر برای این قانون اعتبار در نظر گرفته شد و اعتبار به ۲ هزار میلیارد تومان رسید. ما یک دوازدهم این اعتبار را در حال حاضر اخذ کرده‌ایم که از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در کشور گفت: دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شده است. تقریبا حدود دو سال و نیم است که همکاران من در این زمینه فعالیت می‌کنند و گروه‌های مختلفی برای این منظور تعیین شده، کمیته علمی پژوهشی از اساتید دانشگاه در نظر گرفته شده و یک سری پیمایش‌ها برای این منظور انجام شده است از جمله پیمایش آسیب‌های اجتماعی با جمعیت هدف ۱۳۲ هزار نفری در یک مرحله و جمعیت هدف ۶۵ هزار نفری که در یک مرحله دیگر انجام شده است.

با آسیب‌های نوپدید در جامعه مواجه هستیم

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: در رصد آسیب‌های اجتماعی از آمارهای پزشکی قانونی، نیروی انتظامی، دادگاه و غیره استفاده شده و این آمارها مدنظر قرار گرفته است. همچنین بررسی‌های فراتحلیلی در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام شده و هم در بحث آسیب‌های اجتماعی و هم در معلولیت‌ها ما نیازمند این رصدها هستیم و فاز این ماموریت این است که فاز رصد را از سطح ملی و استانی و شهرستانی به سطح محله‌ها برده و می‌توانیم درصدمان را دقیق‌تر انجام دهیم. همچنین عوامل خطر و عوامل محافظت‌کننده از آسیب را شناسایی کرده و بر اساس آن سیاست‌گذاری‌های توسعه خدمات انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما با آسیب‌های نوپدید در جامعه مواجه هستیم. همچنین آسیب‌هایی مانند حاشیه‌نشینی، اعتیاد، بیکاری، طلاق، از هم گسیختگی خانواده و موضوعات اینچنینی نیز وجود دارد. آسیب‌های نوپدید نیز آسیب‌های ناشی از استفاده از فضای مجازی است که گریبانگیر بخشی از جامعه شده است.   برخی از این آسیب‌ها شیوع و بروز آن کمتر است، اما سیر پیشرونده و شتاب بیشتری دارد مانند سوء مصرف الکل یا مصرف الکل که نگران کننده شده است البته باید آمار دقیق و تحلیل درستی از آسیب‌ها داشته باشیم تا بتوانیم بگوییم که کدام آسیب در حال افزایش است و صرفاً ارائه یک سری آمار خام ممکن است ما را گمراه کند بنابراین درصد و میزان رشد آمارها باید تحلیل دقیقی وجود داشته باشد تا ابزار مناسبی برای سیاست‌گذاران در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشند و بتوانیم مداخلات خوبی بر اساس نوع آسیب و فراوانی آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: بسته به هر منطقه جغرافیایی و جمعیت هدف در استان‌ها و محلات مختلف، آسیب‌ها می‌تواند متفاوت باشد در واقع ما یک نوع رژه آسیب را در جلوی چشم هایمان می بینیم که می‌تواند سیال بوده و از یک آسیب به آسیب دیگری سوق پیدا کند.

وقتی می‌توانیم آمار دقیقی از آسیب ها داشته باشیم که از بررسی‌های ملی و استانی به بُعد محلی و منطقه‌ای برسیم و فاکتورهای خطر و محافظت کننده را در همان محل شناسایی و تعیین کنیم و مداخلات آن نیز در همان بعد محلی و منطقه‌ای صورت گیرد مهمتر نیز این است که بتوانیم فعالیت‌های پیشگیرانه در سطح ثانویه و ثالثیه در سطح محلات افزایش دهیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره لایحه نیروهای اورژانس اجتماعی گفت: این لایحه تدوین و تقدیم دولت قبل شد و در کمیسیون اجتماعی دولت طرح شده بود و دستگاه‌های مختلف درباره آن اظهار نظر کردند این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در مجلس نیز مطرح شده است با نایب رئیس مجلس نیز در این خصوص جلسه داشتیم در صورت تصویب آن بسیاری از مشکلات نیروهای اورژانس اجتماعی برطرف می شود. لایحه مربوط به ساختار تشکیلات و وظایف اورژانس فوریت های اجتماعی کشور است. اورژانس اجتماعی یک فعالیت حاکمیتی دارد که جنس به کارگیری نیروهای آن باید متفاوت باشد.

 

.......آهنگ و درنگ

*ها‌جستم و وا‌جستم، نغمه‌ای که همچنان کودکان می‌خوانند

مَتَل‌هایی نظیر ها‌جستم و وا‌جستم از قدیمی‌ترین نمونه‌های موسیقی کودک در ایران است و انواع و اقسام روایت‌ها از آن تولید شده و به شکل‌های مختلف در اختیار کودکان ایرانی قرار گرفته است. از نغماتی که مادر‌بزرگ‌ها برای نوادگانشان می‌خواندند و می‌خوانند، تا آلبوم‌هایی که آهنگسازان جوان با الهام از این متل‌ها می‌سازند. به زودی قرار است یکی دیگر از این باز‌سازی‌ها در بازار موسیقی عرضه شود.

آلبوم موسیقی «هاجستم و واجستم» به آهنگ‌سازی آیدین کاظمی‌زاد از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده‌ انتشار شده است. «هاجستم و واجستم» شامل قطعاتی چون «آموزگار»، «باران»، «بازی»، «گنج»، «هاجستم»، «حیوانات»، «کبوتر»، «کتاب»، «خانه»، «خدا»، «مداد رنگی»، «سفر و صداها» است که از سوی آیدین کاظمی‌زاد آهنگ‌سازی و تنظیم شده است.

آیدین کاظمی زاد نیز درباره شکل گیری این اثر بیان کرد: با توجه به این‌که سال‌هاست در مهدکودک‌ها و مدارس، کار پرورش و تعلیم کودکان و نوجوانان به واسطه موسیقی را انجام می‌دهم و نیاز آموزشی آن‌ها را به عینه لمس کرده و با مدیران مهدها و مدارس هر روز گفت‌وگو می‌کنم، لذا با شناخت خوب و قابل قبول از این نیازها اشعار را انتخاب کرده و موسیقی را با توجه به درخواست و علاقه‌ کودکان امروز و البته توان اجرایی آن‌ها ساخته و پرداخته‌ام.

وی توضیح داد: این آلبوم در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با ریتم‌ها و ملودی‌های مختلف با مفاهیم واحد کاری ساخته شده‌اند. البته با توجه به سابقه، وقتی بچه‌ها ترانه‌های مورد علاقه‌ی خود را بارها می‌شنوند، توانایی همراهی و خواندن آن ترانه را پیدا می‌کنند و بسیار ملموس به لحاظ ملودی، ریتم، آوا، حرکت، نظم، بیان، درک مفاهیم و... رشد می‌کنند.

این هنرمند عرصه‌ موسیقی تاکید کرد: بنده بیش از چند ترانه برای گروه‌های سنی مختلف کودک و نوجوان ساخته و یا تنظیم کرده‌ام، اما این آلبوم از هر نظر متفاوت و برتر از همه‌ی آثاری است که تا به حال برای کودکان و نوجوانان ساخته‌ام.

در این آلبوم علاوه بر کاظمی‌زاد که سازهای الکترونیکی و پیانو را نواخته، ارم هوربد نوازنده فلوت، کیوان کیارس نوازنده سه‌تار و گیتار الکترونیک، سحر حاتمی نوازنده پرکاشن، نوید قزوینیه نوازنده تار، و نیاز بهرامی و عسل ساغری نوازندگان ویولن بودند. ضمن اینکه نوازندگی تنبک و کاخن را علی آشتیانی، نوازندگی ترومپ را ارشیا صداقت، نوازندگی تومبا و بانگو را وحید روحانی، نوازندگی سنتور را حسین رضایی‌منش، نوازندگی گیتار کلاسیک و آکوستیک را امید روحانی، و نوازندگی دف را مهشید خادمی به عهده داشته اند. همچنین فریبا اسدی، رویا اسدی و صابر جعفری خوانندگان این گروه و سارینا کاظمی‌زاد گوینده‌ی خردسال گروه بوده‌اند.

این سه آلبوم به‌زودی پس از رونمایی رسمی، در تمامی مراکز فروش آثار فرهنگی و هنری عرضه می‌شود.

 

........سلامت و بهداشت

*واردات واکسن افزایش می یابد

 فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران گفت: حجم بالای واکسن های وارداتی در حال ورود به مدار واکسیناسیون کشور است.

به نقل از ایرنا، علیرضا زالی افزود:

وی ادامه داد: تا صبح امروز ۵ میلیون و ۶۱۱ هزار دز واکسن در استان تهران تزریق شده است.از این تعداد کسانی که هر ۲ دز را دریافت کرده اند، به یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر رسیده است.

زالی تاکید کرد: این عدد مطلوب ما نیست و باید به سرعت افزایش پیدا کند.

*واکسن‌های مناسب برای دُز سوم واکسیناسیون کرونا: عضو کمیته ملی واکسن کرونا درخصوص صحبت‌هایی که پیرامون تزریق دُز سوم یا یادآور واکسن کرونا مطرح می‌شود، گفت: از منظر سازمان جهانی بهداشت، اول باید همه جمعیت جهان بتوانند واکسن دریافت کنند و بعد سایر کشورها دُز سوم را به شکل همگانی تزریق کنند بنابراین؛ تقاضا شده تزریق دُز سوم صورت نگیرد تا حداقل دُز اول و دوم واکسن به دست کشورهای دیگر برسد.

به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی قانعی افزود: از سوی دیگر در ۱۲ آگوست ۲۰۲۱ سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند دُز سوم واکسن را تزریق کنند و در نهایت ۳۰ آگوست  ۲۰۲۱ نیز مدیر منطقه اروپای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد دُز سوم فقط برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد مانند کادر درمان فعال در بخش‌های بیمارستانی و ICU‌ ها است؛ لذا این تصمیم جهانی است که این گروه دُز سوم را دریافت کنند.

او تاکید کرد: دُز یادآور سبب تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس می‌شود؛ اما تصمیم ایران و حتی کشورهایی که واکسن به اندازه کافی دارند این نیست که دُز سوم را به همه تزریق کنند. به نظر می‌رسد مطلوب‌ترین نوع واکسن برای دُز سوم، واکسن‌های پروتئینی باشد. همچنین چنانچه واکسن MRNA ایران هم به نتیجه برسد آن هم مطلوب خواهد بود.

وی افزود: انجام آزمایش خون و بررسی تیتر آنتی‌بادی بدن فرد هیچ کاربردی در تصمیم‌گیری برای دُز سوم ندارد.

قانعی گفت: وقتی از گروه هدف برای واکسیناسیون صحبت می‌کنیم منظورمان ۷۰ درصد جمعیت است که حدودا ۵۸ میلیون نفر می‌شوند. در وهله اول واکسن به اندازه کافی و در وهله دوم به تزریق به اندازه کافی نیاز داریم؛ بنابراین برای واکسیناسیون جمعیت هدف ۱۱۶ میلیون دُز واکسن نیاز داریم. بر اساس آمار فعلی حدود ۲۹ تا ۳۱ میلیون دُز واکسن وارداتی داشتیم و این یعنی به ۸۰ میلیون دُز واکسن دیگر برای واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت نیاز داریم.

قانعی در ادامه صحبتهایش درباره بروز تاخیر در دریافت دُز اول و دوم برخی برندهای واکسن کرونا به دنبال کمبود موقتی آن، تصریح کرد: زمان در نظر گرفته شده بین ۲ دُز پیشنهادی است که در بروشور واکسن نوشته شده است و نگاه می‌کنند ببینند تیتر آنتی‌بادی دوز اول چه زمانی رو به کاهش می‌گذارد تا تزریق دُز دوم انجام شود؛ اما این به معنای این نیست که کسانی که یک دُز واکسن زدند اثر دُز اول از بین رفته است؛ بلکه یک زمان مطلوب برای تزریق دُز دوم وجود دارد که همانی است که گفته شده است، اما وقتی واکسن در دسترس نباشد و تاخیر ایجاد شود به معنای عدم کارایی دُز اول نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: همیشه دولت، رسانه و... بر این امر متمرکز شدند که چه زمانی واکسن به دستمان می‌رسد و تولید کنندگان داخلی چه زمانی واکسن می‌سازند و هیچ وقت این سوال از دولت مطرح نمی‌شود که آیا شما مثل بقیه دنیا آمدید واکسن پیش‌خرید کنید که واکسن‌سازهای داخلی بتوانند ماده اولیه را در حجم انبوه وارد کرده و دپو کنند تا نگرانی نداشته باشند؟ این استراتژی‌ها فقط فشار را به سمت فناوران و تولید کنندگان وارد کرده است.

وی افزود می‌گویند چرا چندین پلتفرم ساخت واکسن را در داخل آغاز کردند و پول بیت‌المال را هزینه کردند؛ خواهشم این است آنهایی که حساب و کتاب بیت‌المال دستشان است بگویند تابحال چقدر پول در حمایت از این واکسن‌ها هزینه کردیم؟ دولت پولی نداده است، همه آنچه هزینه شد وام بوده است و جز از بخش دولتی ( واکسن پاستور، رازی و وزارت دفاع) حمایت جدی از فناوران نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ارقام اعلام شده برای تولید داخل محقق نشد، پیش‌بینی این است که اگر در انتهای شهریور از شرکت شفافارمد ۳ میلیون دُز واکسن برکت داشته باشیم و در انتهای مهر هم ۳ میلیون دُز برکت، یک میلیون دُز پاستوکووک و ۳ میلیون دُز اسپایکوژن داشته باشیم؛ جمعا ۷ میلیون دُز واکسن خواهیم داشت. همچنین شاید اواخر آبان ماه ۹ میلیون دُز واکسن، در انتهای آذر ۱۰.۵ میلیون دُز و اوایل دی هم ۲۰ میلیون دُز به دستمان برسد و همینطور ماهی ۲۰ میلیون دُز واکسن تا آخر از جمیع واکسن سازها در اختیار داشته باشیم. این یعنی اگر برای ۳ ماه زمستان ۶۰ میلیون دُز در نظر بگیریم و در پاییز حدودا ۲۶ میلیون دُز واکسن داشته باشیم، به جمع حدود ۸۰ میلیون دُز می‌رسیم. اگر روند فعلی واردات ادامه پیدا کند و مشکلی پیش نیاید می‌توان با افزایش میزان واکسیناسیون در بهمن ماه جمعیت هدف را واکسینه کرده و به اتمام برسانیم. ما اواخر اسفند واکسن به اندازه کافی از تولید داخل داریم ولی از ابتدای دی ماه باید با ترکیب واردات و تولید داخل کاری کنیم که بهمن ماه واکسیناسیون عمومی را تمام کنیم.

وی تاکید کرد: مطلوب‌ترین شکل واکسیناسیون این است که ظرف ۳ ماه کل جمعیت را واکسینه کنید؛ زیرا کسانی که فروردین ۱۴۰۰ واکسن زدند ممکن است در اسفندماه آنقدر مصونیت نداشته باشند نسبت به کسی که دی ماه واکسن تزریق کرده است؛ لذا توصیه می‌کنیم امسال برای پیشگیری از مرگ، واکسیناسیون انجام شود و با توجه به افزایش تولید داخل، سال آینده یک برنامه واکسیناسیون کوتاه مدت برای کل جمعیت کشور طراحی شود و حتی دُز یادآور هم در آن طرح پیش‌بینی شود تا هدف گذاری‌مان کاهش تعداد بیماران باشد و سال بعد از آن نیز کاری کنیم بیمار سرپایی نداشته باشیم و سال بعدتر بتوان زنجیره انتقال بیماری را قطع کرد.

 

.........ورزشی

*برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران و ورزشکاران پارالمپیک در توکیو

مراسم تجلیل از مدال آوران و ورزشکاران کاروان فرهنگی ورزشی پارالمپیک کشورمان، یکشنبه شب در محل اقامتگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد.

این مراسم با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به صورت ویدئو کنفرانسی، مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو، هادی رضایی سرپرست کاروان ورزشی، خانم یامامورا مادر شهید بابائی و سرپرست معنوی کاروان، محمد تابع دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک، لیموچی نایب رییس بانوان، سرپرستان، سرمربیان و مربیان آغاز شد.

ابتدا سفیر کشورمان طی سخنانی ضمن اشاره به تلاش های دو سال اخیر سفارت در همکاری با هر دو کاروان المپیک و پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران در مسابقات توکیو 2020 اظهار داشت: برای سفارت و همه ایرانیان مقیم ژاپن موجب افتخار و مباهات بود که در راستای حضور و تلاش موفقیت آمیز کاروان‌های کشورمان انجام وظیفه نموده و از هر گونه خدمات مورد نیاز برای تسهیل در حضور موفق و بدون مشکل آنها، دریغ نکند. رحمانی موحد افزود: در این دوره از بازی ها، ما شاهد بودیم که با توجه به شیوع کرونا و وجود شرایط اضطراری در توکیو، مسئولین دولتی و برگزار کننده، تمام تلاش و همت خود را بر انجام مسابقات با کمترین مشکل قرار دادند و از این بابت از دولت ژاپن تشکر می کنم.

رحمانی موحد افزود: سفارت با استفاده از موقعیت المپیک و پارالمپیک و بنا به درخواست و حمایت کمیته ملی المپیک موفق به برگزاری نمایشگاه ایران زیبا به مدت 15 روز شد و همچنین مراسم رونمایی از تابلو فرش‌های دستباف ویژه المپیک و پارالمپیک، برگزاری نمایشگاه تابلوفرش‌های ورزشی، راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی، پوشش رسانه‌ای حضور کاروان‌های ورزشی و رصد بازتاب اخبار مربوط به ورزشکاران ایرانی و نشست محدود با جمعی از ایرانیان فعال ورزشی مقیم ژاپن از دستاوردهای فرهنگی این دوره از مسابقات المپیک و پارالمپیک بود. وی افزود: برخی از ایرانیان و تجار مقیم به صورت داوطلبانه و در همکاری با سفارت، جمعی به نام کمیته هواداری از کاروان‌ها را تشکیل داده و ضمن آن قرار بود برنامه جامع و گسترده ای برای ایرانیان مقیم تدارک دیده شود که به دلیل شیوع کرونا، بالاجبار لغو و مطابق حمایت‌های به عمل آمده تهیه هدایای گوناگونی توسط این هموطنان گرامی پیش بینی شده که در مراسم امروز به حاضرین اهدا و برای سایر مدال آوران و اعضای دیگر کاروان نیز توسط سرپرستی کاروان تحویل داده خواهد شد.

در ادامه، هادی رضائی سرپرست کاروان‌ پارالمپیک، وضعیت و نتایج حضور کاروان پارالمپیک کشورمان را طی گزارشی تشریح کرد. وی گفت: در نهمین دوره حضور ورزشکاران کشورمان در پارالمپیک بهترین نتایج را کسب کردیم. کسب ۱۲طلا، ۱۱ نقره و ۱ برنز با حضور ۶۲ ورزشکار اعزامی در ۱۰ رشته ورزشی، موفقیت کاروان را به لحاظ مدالی در تاریخ پارالمپیک بی سابقه دانست.

رضایی افزود: حضور تعدادی از ورزشکاران در این دوره صرفا به منظور استفاده از سکوی پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰، کسب تجربه و دورخیزی جهت کسب نتایج عالی در مسابقات پاراآسیایی سال آینده چین بوده است.

در ادامه این مراسم، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که از ابتدای مراسم از طریق ویدئو کنفرانس در برنامه تجلیل حضور داشت، طی سخنانی از رحمانی موحد سفیر کشورمان در ژاپن بابت خدمات ارزشمند و مثمر ثمر ایشان، بذل محبت و صرف وقت توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و حضور بدون مشکل کاروان های ورزشی کشورمان در توکیو و همکاری های دوستانه با وزارت ورزش و جوانان و سایر مبادی ذیربط ورزشی در راستای برگزاری موفق و حضور بدون مشکل اعضای کاروان های ورزشی کشورمان در توکیو، از طرف خود و وزیر سابق ورزش و جوانان تقدیر و تشکر ویژه کرد.

در پایان، قرعه‌کشی هدایای ویژه مدال آوران طلایی و همچنین اهدا جوایز به دیگر مدال آوران حاضر در مراسم انجام و طی آن گوشی اپل به ورزشکاران طلایی و به بقیه نیز ساعت و صنایع دستی ژاپنی همراه با لوح تقدیر با امضا سفیر و رئیس کمیته ملی پارالمپیک کشورمان اهدا شد.

 

........حوادث

*میخواستم برادرمعتادم را بکشم، اشتباها یک معتاد دیگر را کشتم/ ملحفه روی سرش بود نشناختمش

شامگاه بیست ‌ویکم مرداد سال گذشته پیکر نیمه ‌جان مرد جوانی به نام جعفر به بیمارستان امام خمینی ‌(ره) منتقل شد. او از ناحیه شکم و سینه هدف ضربات چاقو قرار گرفته بود و خونریزی شدید داشت و درنهایت ساعتی بعد روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد. بررسیها نشان میداد جعفر که معتاد بود، از مدتی قبل جدا از همسر و فرزندش زندگی میکرد و بیشتر شبها را در پارکی در جنوب غرب تهران میگذراند. با افشای هویت مقتول مأموران به بازجویی از نگهبان پارک پرداختند تا سرنخهایی از این جنایت به‌ دست بیاورند. مرد نگهبان گفت: من در کیوسک نگهبانی نشسته بودم که جعفر را غرق در خون گوشه‌ ای از پارک دیدم.

او بریده‌ بریده به من گفت اشتباهی او را با چاقو زده‌اند، سپس یکباره از هوش رفت. من همان‌ موقع یک نفر را که تی‌ شرت سفید به تن داشت، در همان نزدیکی دیدم که به محض نگاه‌ کردن به او به‌ سرعت فرار کرد. مأموران پلیس به تحقیق از سایر شاهدان پرداختند و با اطلاعاتی که از آنها گرفتند یک مرد جوان را که آن شب با تی‌شرت سفید به پارک رفته بود و رفتار مشکوکی داشت، بازداشت کردند. متهم 36 ساله به نام کمال به قتل اشتباهی مرد معتاد اعتراف کرد و گفت: برادرم معتاد است و خانواده‌ مان را اذیت میکند. او بارها اسباب و اثاثیه خانه پدری ‌ام را فروخته و خرج مواد مخدر کرده است. او مدتی است شبها را در پارک میماند و به خانه نمی‌آید. برادرم در واقع هیچ ‌وقت به خانه نمی‌آمد. او زمانی به خانه می‌آمد که پول تهیه مواد نداشت و ما را وادار میکرد به او پول بدهیم تا مواد بخرد و مصرف کند. زمانی که پول نمیدادیم، وسایل خانه را برمیداشت و میفروخت. او چندین‌ بار پدرم را کتک زده بود و این کارهایش خیلی من را عصبی میکرد.

متهم به قتل ادامه داد: حتی برادرم در آخرین درگیری من را با چاقو زد که میخواستم از او شکایت کنم، اما با وساطت برادر بزرگ منصرف شدم. خانواده ‌ام از بدرفتاریهای برادر معتادم خسته شده بودند، به ‌همین ‌خاطر تصمیم گرفتم او را از زندگیمان حذف کنم. چون میدانستم برادرم شبها در پارک میخوابد به پاتوق او رفتم. او در گوشه ‌ای از پارک خوابیده و روی صورتش یک ملحفه انداخته بود. البته من صورت برادرم را ندیدم، اما لباسهایی که به تن داشت و هیکلش را شناختم. من با چاقو یک ضربه به شکم و سینه او زدم. ملحفه را کنار کشیدم تا مطمئن شوم فوت کرده است. ناباورانه متوجه شدم فرد دیگری را در خواب زده‌ ام.

من همان موقع فرار کردم، اما اهالی محل که شاهد ماجرا بودند، من را به پلیس لو دادند. با اعترافهای این مرد برای او کیفرخواست صادر و پرونده‌اش برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه اولیای‌ دم درخواست قصاص را مطرح کردند. سپس کمال در جایگاه متهم ‌ایستاد و گفت: اتهام قتل را قبول دارم، اما اشتباه کردم. من اصلا مقتول را نمیشناختم و خصومتی با او نداشتم. من اشتباهی او را با چاقو کشتم. برادر معتادم زندگی همه اعضای خانواده را زهر کرده و همه ما را اذیت میکند. او با پدر و مادرم بدرفتاری میکند.

من آنقدر از دستش عصبانی بودم که تصمیم به قتلش گرفتم. آن روز هم فکر میکردم برادرم را با چاقو زده‌ ام. متهم ادامه داد: من و خانواده‌ ام از بدرفتاریهای برادر معتادم خسته شده بودیم؛ به‌ همین‌ خاطر تصمیم به قتل او داشتم، اما اشتباهی مرد دیگری را با چاقو زدم و شرمنده خانواده او هستم. قبل از جلسه دادگاه نیز از آنها درخواست بخشش کردم. من مسئولیت کاری را که کردم، برعهده میگیرم و درخواست بخشش دارم. اولیای ‌دم میدانند که من اصلا مقتول را نمیشناختم و هیچ مشکلی هم با او نداشتم و اشتباهی او را به قتل رساندم. متأسفانه من میدانم وقتی فرد معتادی در خانواده هست، چقدر شرایط را سخت میکند. حالا که من اینجا ایستاده ‌ام و در حال محاکمه به‌ خاطر قتل هستم، برادر معتادم بیرون این دادگاه همچنان در حال اذیت ‌کردن خانواده ‌ام است. او در این مدت چندین‌ بار سراغ پدرم رفته و او را با چاقو تهدید کرده و به‌ زور وسایل خانه و پول گرفته و دوباره رفته است.

کمال در ادامه اظهاراتش به قضات گفت: حالا میدانم اصلا تصمیم من برای قتل برادرم هم اشتباه بود و باید همان ابتدا از او شکایت میکردم تا به زندان بیفتد و ما مدتی از دستش راحت شویم، ولی آزارهای طولانی‌ مدت او باعث شد تصمیم اشتباهی بگیرم و همان تصمیم اشتباه را هم درباره فرد غریبه‌ای انجام دهم. با پایان دفاعیات متهم، وکیل ‌مدافع او در جایگاه قرار گرفت.

او گفت: موکل من قتل را قبول دارد، اما باید بگویم انگیزه‌ای برای این قتل وجود نداشته و همانطور که موکلم میگوید، اشتباهی این قتل اتفاق افتاده است. خانواده اولیای‌ دم هم نسبت به این مسئله آگاهی دارند که متهم شناختی نسبت به مقتول نداشته است و متأسفانه چون مقتول و برادر متهم هر دو در یک وضعیت بودند و هر دو معتاد و پارک ‌خواب بودند، متهم برادرش را با مقتول اشتباه گرفته است. با توجه به جمیع شرایط که دادگاه و اولیای ‌دم آگاهی دارند، پیشنهاد مصالحه را مطرح میکنم. بنا بر این گزارش، در پایان قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرکهای موجود در پرونده و عدم گذشت اولیای‌ دم، متهم را به قصاص محکوم کردند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *