شناسه خبر: 34297 منتشر شده در مورخ: 1400/6/13 ساعت: 14:48 گروه: اجتماعی  
از دفترچه بریل همه دروس استفاده نکنید

از دفترچه بریل همه دروس استفاده نکنید

شرکت در آزمون سراسری همواره با اضطراب و استرس همراه است اما شنیدن تجربیات دوستانی که در آزمون شرکت کرده اند می تواند در جهت کاهش این اضطراب موثر باشد به ویژه اگر این فرد از دوستان نابینا و از رتبه های برتر آنان باشد.

به گزارش ایران سپید محمد جواد علمدار از یزد یکی از این دوستان است که در باره رتبه اش در کنکور امسال می گوید: رتبه من در سهمیه منطقه سه، 177 و در سطح کشور بدون اعمال سهمیه 904 شد.

س: دوران تحصیل را در چه مدارسی گذراندید؟

ج: از کلاس اول تا نهم را در مدرسه نابینایان رسولیان یزد خواندم   و سه سال متوسطه دوم را در مدرسه عادی تحصیل کردم.

س: نظرتان درباره تحصیل در مدرسه نابینایان چیست؟

ج: تجربه من این است که اگر از پایه هفتم به مدرسه عادی می رفتم خیلی بهتر بود. درست است که مدرسه عادی سختی هایی برای بچه های نابینا دارد ولی به نظرم رشدی که در مدرسه عادی برای ما به وجود می آید خیلی برایمان مفید است و بعدها به دردمان می خورد. البته در شش سال اول نیاز هست در مدرسه نابینایان باشیم چون می خواهیم مباحث پایه را یاد بگیریم و در مدرسه نابینایان این یادگیری قطعا راحت تر است اما برای دوران متوسطه بهتر است به مدرسه عادی برویم.من اگر می دانستم مدرسه عادی اینقدر در زمینه رشد اجتماعی و هیجانی می تواند به من کمک کند زودتر این تصمیم را گرفته بودم.

س: میزان بینایی شما چقدر است؟

ج: من rp دارم و به مرور بیناییم کمتر می شود و با خط بریل درس می خوانم.

س: در دبیرستان از کلاس کنکور هم استفاده می کردید؟

ج: در سال دوازدهم مدرسه برایمان برای دروسی مثل ریاضی و اقتصاد و ادبیات و عربی کلاس گذاشت.

س: در آزمون آمادگی برای کنکور چطور شرکت می کردید؟

ج: بله از سال دهم در آزمونهای قلمچی شرکت می کردم.

س: این آزمونها چقدر در آمادگی برای آزمون کنکور موثر است؟

ج: من از کلاس دهم در آزمون آمادگی شرکت می کردم اما به نظرم اگر از کلاس یازدهم و یا دوازدهم در این آزمونها شرکت کنند بهتر است .در این آزمونها  با نحوه سوالات و مواردی که مربوط به کنکور است مثل دروس عمومی و اختصاصی و ضرایب آنها آشنا می شوند که در برنامه ریزی برای مطالعه تاثیر دارد. و روش تست زدن را یاد می گیرند.

س: به چه رشته ای علاقه دارید که در دانشگاه بخوانید؟

ج: من به رشته روانشناسی و مشاوره و علوم تربیتی علاقه دارم و همین رشته ها را هم انتخاب کردم.

س: کدام شهرها را برای تحصیل انتخاب کردید؟

ج: من ابتدا روانشناسی یزد را در اولویت اول انتخاب کرده بودم ولی شب آخر انتخاب رشته اولویتم را عوض کردم و اول روانشناسی و مشاوره های دانشگاههای تهران ، شهید  بهشتی و علامه طباطبایی را انتخاب کردم.

س: چرا این کار را کردید؟

ج: با مشورت با اطرافیانم  به این نتیجه رسیدم و علاقه خودم به اینکه در یک دانشگاه معتبر تحصیل کنم و هم اینکه از حمایت مطلق خانواده دور شوم و به استقلال شخصی برسم سبب شد که تصمیم بگیرم این کار را انجام دهم.

س: در جلسه کنکور شرایط چطور بود؟

ج: من روز قبل از شرکت در کنکور علوم انسانی در کنکور هنر شرکت کرده بودم و با شرایط آشنا شده بودم و این برایم مفید بود.قبل از کنکور ترسهایی داشتم از اینکه منشی خوبی داشته باشم یا دفترچه بریل و زمان بیشتر برای نابینایان اختصاص یابد ولی پس از شرکت در کنکور هنر وقتی دیدم همه چیز خوب رعایت می شود نگرانیهایم کمتر شد و روز کنکور علوم انسانی آرامش بیشتری داشتم.

س: به هنر هم علاقه داشتید؟

ج: خیر من فقط برای آمادگی برای کنکور اصلیم که علوم انسانی بود در کنکور هنر شرکت کردم و فقط به سوالهای عمومی آن پاسخ دادم چون از سال قبل می دانستم که روز قبل از کنکور علوم انسانی برگزار می شود.

س:  در دقایق قبل از شروع آزمون چه صحبتی با منشی خود داشتید؟

ج: نکاتی را یادآوری کردم از جمله اینکه در وارد کردن پاسخها دقت کند و همان لحظه گزینه ها را وارد کند و برای آخر آزمون نگذارد که وقت کم بیاورد. ولی خود منشی من از دقت نظر و وسواس خاص برخوردار بودو مسائل را رعایت می کرد.

س: منشی شما در خواندن همه سوالات مهارت داشت؟

ج: من فقط برای وارد کردن جوابها در پاسخنامه از منشی کمک گرفتم البته این کار را به دوستان دیگر توصیه نمی کنم چون من با این تصمیمی که گرفتم با مشکل روبرو شدم و وقت کم آوردم. من همه سوالات را از روی خط بریل خواندم که کار اشتباهی بود و مخصوصا در سوالات عمومی وقت کم آوردم. به نظرم بهتر است در دروس حفظی تر حتما از خواندن منشی کمک بگیرند در مورد دروس ریاضی و اقتصاد منشی را که امتحان کردم دیدم که خیلی روی این دروس تسلط نداشت. به نظرم ما دروسی مثل فارسی و عربی را که ظرایفی دارند بهتر است خودمان بخوانیم و درسهایی مثل تاریخ و جغرافیا و روانشناسی را منشی بخواند که وقت بیشتری ذخیره کنیم.

س: توصیه شما به دوستانی که سال آینده کنکور دارند، چیست؟

ج: سالی که در آن کنکور داریم خیلی زود می گذرد هر چند خیلی سخت است از لحظه به لحظه این روزها استفاده کنند و کار اصلیشان مطالعه دقیق دروس باشد و خود را به dvd آموزشی وابسته نکنند کتابها را خوب مطالعه کنند و در کنارش تست هم بزنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *