شناسه خبر: 34295 منتشر شده در مورخ: 1400/6/11 ساعت: 11:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 11 شهریور 1400

روزنامه پنجشنبه 11 شهریور 1400

عناوین امروز: پرچم کشور ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت برافراشته است-سریع‌ترین نابینای دنیا و سوغاتی از جنس طلا برای جشن ازدواج-استمرار محدودیت‌های کرونایی تردد در جاده‌ها-کسب یک طلا در روز هشتم پارالمپیک-مادر ، قربانی توهم پسر نوجوان شد- چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 11 شهریور ۱۴۰۰

۲4 محرم  ۱۴۴۳

2 سپتامبر ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۸7 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

* پرچم کشور ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت برافراشته است

*سریع‌ترین نابینای دنیا و سوغاتی از جنس طلا برای جشن ازدواج

*استمرار محدودیت‌های کرونایی تردد در جاده‌ها

*کسب یک طلا در روز هشتم پارالمپیک

*مادر ، قربانی توهم پسر نوجوان شد

* چاردیواری

 

...........خبر ویژه

* پرچم کشور ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت برافراشته است

رئیس سازمان بهزیستی کشور در نخستین نشست کمیته مراجع ملی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: پرچم کشور ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت در چارچوب گفتمان اجتماعی برافراشته است.

«وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در نخستین نشست کمیته مراجع ملی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت با اشاره به ماده ۳۳ قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت درخصوص نظارت و اجراء ملی، یادآور شد: دولت‌های عضو، بر مبنای نظام سازمانی خود، یک یا چند مرجع ملی درون دولتی را برای موضوعات مرتبط با اجراء این کنوانسیون تعیین خواهند کرد و توجه کافی را به ایجاد یا تعیین سازوکارهای هماهنگی در درون دولت ‎‎‎ به منظور تسهیل در اقدامات مرتبط در بخشهای گوناگون و سطوح مختلف مبذول می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در بند دوم آمده است دولت‌های عضو، طبق نظام اداری و حقوقی خود، در درون دولت عضو، چهارچوبی از جمله یک یا چند ساز و کار مستقل را در صورت اقتضاء به منظور ارتقاء، حمایت و نظارت بر اجرای این کنوانسیون ایجاد، تعیین، تحکیم یا حفظ می‌نمایند. دولت‌های عضو در صورت تعیین یا ایجاد چنین ساز و کاری، اصول مرتبط با وضعیت و کارکرد نهادهای ملی در مورد حمایت و ارتقاء‌ حقوق بشر را مدنظر قرار خواهند داد.

‎‎‎وی با بیان بند ۳ این قانون مبنی بر اینکه جامعه مدنی و به ویژه افراد دارای معلولیت و سازمان‌هایی که نماینده آنها می‌باشند در فرآیند نظارتی، به طور کامل مشارکت و مداخله دارند، عنوان کرد: مجموعه‌ای که باید پاسخگو باشد، دولت‌ها هستند و سازمان بهزیستی کشور، وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان مراجع ملی ماده ۳۳ قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت هستند.

قبادی‌دانا، عنوان کرد: در این زمینه به دلیل شرایط موجود سازوکاری در درون سازمان بهزیستی کشور به صورت رسمی و ساختاری مشخص نشده بود و با همکاری مجموعه انجمن‌ها و سمن‌های غیردولتی این اقدام پیگیری شده است اما امروز چارت، سازوکار، تشکیلاتی و پرسنل آن در قالب دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت شکل گرفته است.

حضور نمایندگان تشکل‌های ملی در جلسات آتی کمیته مراجع ملی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ساماندهی مجموعه NGOهای فعال در حوزه معلولان از راه‌اندازی شبکه ملی تشکل‌های افراد دارای معلولیت جسمی_حرکتی، شنوایی، بینایی، روانی مزمن و ذهنی شکل گرفته و انتخابات برگزار شده است و به عنوان مجموعه‌های رسمی متشکل در کشور حضور دارند که این مصادیقی از کنوانسیون است که نمایندگان تشکل‌های ملی می‌توانند به صورت رسمی در جلسات آتی حضور پیدا کنند و این ناظر بر انتخابات دموکراتیک است که رای آورده‌ و انتخاب شدند.

وی با اشاره به انجام مکاتبات لازم دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با وزارتخانه‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از گزارشات ارسال و مابقی در حال پیگیری است.

قبادی‌دانا با بیان اینکه برنامه اقدام ملی در حوزه افراد دارای معلولیت سال‌های سال در جمهوری اسلامی ایران نوشته و با بودجه مصوب اجرا شده است، گفت: امروز برای سازمان بهزیستی کشور در مجموع ردیف‌های مختلف، ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بودجه درنظر گرفته شده است.

مطالبه‌گری معاون اول رئیس جمهور درخصوص اجرای قانون حمایت از حقوق حقوق افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به دنبال قانون جامع مصوب سال ۱۳۸۳ در اسفند ماه ۱۳۹۶ مصوب و اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ ابلاغ شد با تخصیص بودجه اجرایی شده است و برای بند بند این قانون گزارش‌هایی مشخص و مستند موجود است لذا پیشنهاد می‌کنیم این فرآیند نیز برای کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت نیز صورت پذیرد؛ چراکه در جوامع بین‌المللی آنچه مهم است میزان حمایت‌های همه‌جانبه از افراد دارای معلولیت، زنان، کودکان، سالمندان و ... است. الحمدالله در کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در ۲ سال گذشته شخص معاون اول رئیس جمهور همراه با وزراء مرتبط جلسه را برگزار و از دستگاه‌ها مطالبه‌گری کردند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از سال ۱۳۹۷ تاکنون، گفت: در ۲ سال و ۸ ماه اخیر بیش از ۲ بیشترین جلسات به صورت منظم و با حضور نمایندگان بالاترین سطوح میریت کشوری همچون وزراء آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودجه و شهردار تهران برگزار شده است؛ همچنین ابلاغ و اجرای سند ملی سالمندان کشور اقدام خوبی است که در کنار اقدامات حوزه افراد دارای معلولیت می‌تواند مورد توجه قرا گیرد.

قبادی‌دانا با اشاره به شکل‌گیری شبکه مشاورین افراد دارای معلولیت، گفت: پرچم ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت در چارچوب گفتمان اجتماعی بالاست اما اگر بخواهند در حوزه سیاسی یک مورد خاص را عَلم کنند و روی آن مانور دهند بحث دیگری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون افراد دارای معلولیت، تصریح کرد: هم‌اکنون ۵۱۷ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید واکسیناسیون همگانی می‌شوند؛ تمام مراکز شبانه‌روزی افراد دارای معلولیت، بیماران روانی مزمن و سالمندان تحت نظارت در سطح کشور پیش از هرجای دیگر واکسیناسیون صورت پذیرفت این در حالی که آمار مرگ و میر در مراکز تحت نظارت بهزیستی که بالغ بر ۵۱ هزار نفر(۱۴ هزار نفر معلول مجهول‌الهویه) نگهداری می‌شوند نزولی بوده است بطوری که بیش از ۱۱ هزار نفر مبتلا و درمان شدند.

فعالیت ۲ هزار و ۵۳۷ بهزیستی کوچک تحت عنوان پلاس زندگی در سراسر کشور

وی، با اشاره به فعالیت‌های در دسترس در محلات سراسر کشور، گفت: ۲ هزار و ۵۳۷ بهزیستی کوچک تحت عنوان پلاس زندگی در سراسر کشور مناسب‌سازی شده است و در بستر IT و مددکار محور ۲۲ خدمت سطح یک را به جامعه ارائه می‌کنند.

قبادی‌دانا، ادامه داد: درخصوص حق تحصیل نیز در حال حاضر ۲۲ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی شهریه کامل دریافت می‌کنند و دانشجویان دولتی نیز از کمک هزینه تشویقی برخوردار هستند و معلولین شدید و خیلی شدید که فرزند آنها در دانشگاه غیردولتی تحصیل می‌کند نیز از سازمان بهزیستی کشور شهریه کامل دریافت می‌کند.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور با تسهیلگری جمهوری اسلامی برای صاحب مسکن شدن افراد دارای معلولیت نیازمند امروز ۱۴۲ هزار نفر جامعه هدف بهزیستی صاحب مسکن شدند، ۳۵ هزار مسکن نیز در حال ساخت است و ۱۶۹ هزار خانوار نیز پشت نوبت دریافت مسکن هستند. این در حالی است که بودجه این مهم از ۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی بر رعایت سهمیه ۳ درصدی اشتغال افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های دولتی طی ۳ سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: تاسیس دبیرخانه رصد معلولیت‌ها در کشور، مذاعدت‌های حقوقی و قضایی رایگان برای مددجویان بهزیستی، مداخلات زودهنگام در پیشگیری از معلولیت‌های بینایی و شنوایی از دیگر اقدامات موثر سازمان بهزیستی کشور است.

قبادی‌دانا در پایان پیشنهاد راه‌اندازی وب‌سایت در دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مطرح کرد و یادآور شد: یک برنامه پیشنهادی در سطح روسای مراجع ملی تا پایان سال تدوین شود و افزودن سایر دستگاه‌ها براساس اولویت برای حضور در این جلسات نیز پیگیری شود.

 

........از شش نقطه جهان

*سریع‌ترین نابینای دنیا و سوغاتی از جنس طلا برای جشن ازدواج

دیوید براون در پنج سالگی شروع به دویدن کرد، ولی در ۱۳ سالگی در اثر ابتلا به بیماری کاوازاکی بینایی خود را از دست داد. او سریع‌ترین دونده نابینای دنیا در تاریخ است و رکورد دو ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر جهان از آن اوست.

او که هم‌اکنون ۲۸ ساله است،  در شهر کانزاس ایالت میزوری بزرگ شد و بعد به شهر سنت لوئیس مهاجرت کرد تا به مدرسه نابینایان میزوری برود و همانجا بود که توانایی  خود را در دویدن کشف کرد و از آن هنگام، کسی جلودار او نبوده است.

وقتی براون در مدرسه تحصیل می‌کرد، در ورزش‌های کشتی و گلبال شرکت کرد، ولی بعد روی رشته دو‌و‌میدانی متمرکز شد.

او گفت: «در اولین مسابقه دو ۵۰ متر خود دوم شدم. با خودم فکر کردم «چقدر سریع هستم». وقتی هم که توان بینایی‌ام کم شد، دویدن بهترین راه برای رقابت کردن با دوستانم بود و به همین دلیل همیشه میلی برای سرعت گرفتن داشتم.»

براون از سال ۲۰۱۴ با هدایت راهنمای خود، جروم آوری، دویده است و در المپیک ریو در سال ۲۰۱۶ با هدایت او برنده مسابقه دو ۱۰۰ متر تی۱۱ شد.

براون و آوری در مرکز آموزشی ورزشکاران نمونه چولا ویستا در نزدیکی شهر سن دیگو با هم تمرین می‌کردند و خواکیم کروز، اسطوره برزیلی برنده مدال طلای دوی ۸۰۰ متر المپیک در ۱۹۸۴ و مدال نقره در ۱۹۸۸، در دو نیمه‌استقامت، مربی او است .

اما در ماه ژوئیه این دو ورزشکار باید تصمیمی سخت می‌گرفتند تا براون بتواند با کمک مورای استوارد، راهنمایی جدیدش، به رقابت ادامه دهد، چون چندی بود که آوری با مصدومیتی مزمن دست و پنجه نرم می‌کرد.

استوارد که در حال حاضر ورزشکار کالج مسا در سن دیگو است، برای اولین بار به عنوان راهنمای پارالمپیک حاضر خواهد شد.

براون که در اوقات فراغت خود ساز کوبه‌ای درام، پیانو، و ساکسیفون تنور می‌نوازد و در گروه موسیقی جاز هم نوازنده بوده است، در توکیو بدون حضور هواداران  یا اعضای خانواده برای تماشا کردنش، روی پیست مسابقه خواهد رفت. ولی او می‌داند که نامزدش ربکا هیل که پیش‌تر در سال جاری میلادی با هم نامزد کردند، او را تشویق خواهد کرد.

او در ماه آوریل در توییتر نوشت: «اکنون ۲۱ ماه است که دارد مرا تحمل می‌کند و دیگر باید تا آخر عمر با من بسازد.»

و همسرش توییت کرد: «او اکنون نامزد من است و به زودی همسرم خواهد شد. من خیلی قدردان و شاکر هستم که خدا تو را به زندگی من آورد. دیگر نمی‌توانم بیشتر صبر کنم تا یک عمر کنار هم چای حباب‌دار بنوشیم.» امروز یکی از مهم‌ترین روز‌های زندگی دیوید برون است. او در ساعت هفت عصر به وقت توکیو بر روی تارتان قرار خواهد گرفت تا شانس خود را برای به دست آوردن دومین طلای پارالمپیک امتحان کند و مدال طلایش را به عنوان هدیه ازدواج، از ژاپن برای نامزدش به ارمغان ببرد.‌

 

........سلامت و بهداشت

*استمرار محدودیت‌های کرونایی تردد در جاده‌ها

دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا بر استمرار اجرای طرح هوشمند محدودیت های کرونایی تاکید کرد.

به نقل از ایسنا، حسین قاسمی افزود: در حال حاضر کماکان طرح هوشمند محدودیت‌ها استمرار داشته به این نحو که تردد خودروهای با پلاک بومی شهرهای قرمز و نارنجی در سایر شهرها و همچنین محدودیت تردد پلاک های غیربومی در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال خواهد شد.

وی افزود: بی تردید این محدودیت تا زمان تغییر وضعیت این شهرها ادامه دارد و تغییر وضعیت و رنگبندی شهرها نیز توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: ورود و خروج به هر یک از شهرهای ممنوعه به ترتیب یک میلیون (برای شهرهای قرمز) و ۵۰۰ هزار تومان (برای شهرهای نارنجی) جریمه خواهد داشت و طرح محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه  محدودیت های اعمال شده برای تعطیلات اخیر تا پنجم شهریور صرفا برای بازه زمانی دو هفته ای بوده و پس از این تاریخ نیز تمدید نگردید، تصریح کرد: طرح فیزیکی ممنوعیت ترددها که از سوی ستادملی مقابله با کرونا از ۲۴ مرداد ماه تا پنجم شهریور ماه اعلام شده بود و به صورت فیزیکی و سیستمی اجرا می شد، به اتمام رسیده است. به این ترتیب افرادی که به صورت موردی و استثنا کارهای حقوقی و یا موارد دیگری شامل حال آنها می شوند بنا به ضرورت با دریافت مجوز می توانند تردد داشته باشند. در حقیقت شهروندان می توانند با ارائه اسناد به فرمانداری ها برای امور ضروری مجوز تردد دریافت کنند.

*واکسن کرونا اثر منفی بر باروری زنان ندارد: رییس انجمن باروری آمریکا ASRM در کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل رویان، گفت: استفاده از واکسن کرونا برای همه زنان به خصوص کسانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند، توصیه می شود. چندین مطالعه نشان داده‌ است واکسن هیچ اثر منفی بر قدرت باروری در آینده نیز نخواهد داشت.

به نقل از ایرنا پرفسور هیو تیلور روز چهارشنبه در سخنرانی مجازی خود در بیست و دومین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل رویان، در خصوص تازه های کرونا ویروس افزود: نگرانی‌های مربوط به باروری مانعی برای درمان بهینه زنان جوان تلقی می‌شود. تاکنون داده‌ای مبنی بر اینکه این ویروس گامت‌ها "سلولهای جنسی " را آلوده می‌کند، ثبت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: زنانی که در دوران بارداری به عفونت کووید مبتلا می‌شوند، در معرض خطر بیشتری هستند.

این عضو دانشگاه علوم پزشکی ییل آمریکا گفت: این افراد بیشتر از زنان غیر باردار هم سن خود نیاز به مراقبت دارند. آنها بیش از سایرین نیاز به بستری شدن و تهویه مکانیکی دارند و احتمال مرگ در آنها بالاتر است.

پرفسور تیلور یادآور شد: استفاده از برخی داروها برای درمان کووید نیز در دوران بارداری به دلیل نگرانی از اثرات مضر یا ناشناخته روی جنین، محدود می‌شود.

رییس انجمن باروری آمریکا تصریح کرد: استفاده از واکسن برای همه زنان، به خصوص کسانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند، توصیه می شود. شواهد واکسیناسیون نشان داده که واکسیناسیون در دوران بارداری بی‌خطر است.

وی در پایان اظهار داشت: چندین مطالعه به طور مشابه نشان داده‌اند واکسن هیچ اثر منفی بر قدرت باروری در آینده نیز نخواهد داشت.

*شیوع  ۹ درصدی فشار خون بالا در بین کودکان ۶ تا ۱۲ سال ایرانی:مجری مطالعه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با اعلام شیوع ۹ درصدی فشار خون بالا بین کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ایرانی گفت:‌ شیوع این بیماری در بزرگسالان کشورمان ۴۲ درصد است در حالیکه بیش از نیمی از مبتلایان نسبت به بیماری خود بی اطلاع‌اند.

به نقل از ایرنا، دکتر رضا ملک زاده اضافه کرد: ۹ درصد شیوع فشار خون در کودکان هردو گروه دختر و پسر اندازه گیری شده و میزان شیوع "پیش فشار خون بالا" در همین جمعیت حدود ۸ درصد است.

این محقق افزود: بی اطلاعی مبتلایان تاثیر بسیاری در افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی، نارسایی مزمن کلیوی دارد و از عوامل اصلی مرگهای زودرس است.

وی از تاثیر نمک به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین علل فشار خون نام برد و گفت که میانگین مصرف روزانه نمک در بین کودکان ۶ تا ۱۲ سال ایرانی، بالا و حدود ۱۰ گرم (۱۱ گرم در روستا و ۱۰ گرم در شهرها) است.

 

.......‌ورزشی

*کسب یک طلا در روز هشتم پارالمپیک

هشتمین روز مسابقات پارالمپیک توکیو، با یک مدال طلا برای کاروان کشورمان همراه بود.

در این شماره، به نتایج ورزشکاران کشورمان در این روز نگاهی می اندازیم و در ادامه، به سایر اخبار ورزش نابینایان اشاره می کنیم.

سعید افروز مدال طلا گرفت و رکورد جهان را شکست

سعید افروز پرتابگر نیزه کشورمان در کلاس F34 مسابقات دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو موفق به کسب مدال طلا شد. او در پرتاب اول خود رکورد 39.48 متر را ثبت کرد و از رقبایش پیشی گرفت. در پرتاب دوم حدنصاب 39.40 متر را برجای گذاشت و با پرتابی به اندازه 40.05 متر به استقبال پرتاب چهارم رفت. افروز در پرتاب چهارم نیز رکورد 39.67 متر را به ثبت رساند و از انجام پرتاب‌های پنجم و ششم خودداری کرد.

پرتاب سوم افروز نه تنها او را به مدال طلا رساند، بلکه وی را رکورددار جدید پرتاب نیزه پارادوومیدانی در کلاس F34 در سطح جهان کرد. افروز پس از کسب مدال طلا گفت: این مدال برای من خیلی مهم است، چون برای رسیدن به آن خیلی تلاش کردم. اعضای خانواده‌ام و مردم در این مدت خیلی برای من انرژی مثبت فرستادند و خیلی خوشحالم با شکستن رکورد جهان و پارالمپیک به مدال طلا رسیدم.

«این مهمترین رویدادی است که در آن شرکت کردید و در آن صاحب مدال طلای پارالمپیک شدید.»، افروز در واکنش به طرح این موضوع گفت: پارالمپیک بالاترین رویداد ورزشی معلولان است و بهترین‌های دنیا در آن شرکت می‌کنند. در گروه و کلاس ما هم امروز رکورددار جهان و پارالمپیک حضور داشتند و کارم خیلی سخت بود. من برای رسیدن به این آمادگی و رکورد خیلی سخت کار و تلاش کردم و خوشبختانه به هدفم رسیدم. بعد از موفقیت در توکیو خودم را برای درخشش در مسابقات جهانی، بازی‌های پاراآسیایی و بعد از همه اینها پارالمپیک پاریس آماده می‌کنم. حتماً در پاریس بهتر از امروز ظاهر خواهم شد و رکورد پارالمپیک را دوباره می‌شکنم. من از توکیو که برگردم دوباره سخت تمرین می‌کنم، چون برای نتیجه بهتر باید بیشتر تمرین کنم.

در ادامه مسابقات روز هشتم، رقیه شجاعی در ماده تفنگ 10 متر مختلط تیراندازی از رسیدن به فینال بازماند.

وحید علی نجیمی دونده کمبینای ایران نیز در مرحله مقدماتی دو 400 متر کلاس T13 با حریفانش به رقابت پرداخت.

علی نجیمی با زمان 50 ثانیه و 25 صدم ثانیه و به عنوان نفر پنجم گروه نخست از خط پایان عبور کرد، ولی نتوانست مجوز حضور در مرحله نهایی را به دست آورد.

از این گروه، ورزشکاران الجزایر، کمیته پارالمپیک روسیه و کلمبیا راهی فینال شدند.

علی نجیمی بعد ازناکامی در صعود به فینال ماده 400 متر T13 گفت: دو سال زحمت کشیدم و انتظارم از خودم بیشتر بود ولی نمی دانم چرا این اتفاق رخ داد. نجیمی بعد از این رقابت و در حالی که اشک می ریخت، گفت: شرمنده مردم شدم. در این دو سال خیلی زحمت کشیدم. متاسفانه مثل پرش و پرتاب نیست که فرصت جبران داشته باشید. نمی دانم چه بگویم.

دونده پارالمپیکی ایران در پاسخ به این سئوال که آیا رکورد خودش را زده است؟ تاکید کرد: بله، رکورد ثبت شده ام را زدم ولی انتظارم از خودم خیلی بیشتر بود. نمی دانم چرا اینطور نشد. گاهی وقتها هر کاری می کنید نمی شود. علی نجیمی یادآور شد: دو سال خیلی زحمت کشیدم. سه ماه آخر هم داشتم رکورد می زدم اما در این مسابقه، ثمری برایم نداشت.

کاروان کشورمان تا پایان روز هشتم، با 8 طلا، 6 نقره و 1 برنز در جایگاه دوازدهم جدول رده بندی توزیع مدال ها قرار دارد.

نتایج لحظه به لحظه پارالمپیک را از طریق کانال تلگرامی ایران سپید به نشانی @iransepid دنبال کنید.

  • ملاقات رؤسای کمیته های ملی پارالمپیک ایران و ژاپن

محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران با جونیچی کاوای، رئیس کمیته ملی پارالمپیک ژاپن ملاقات کرد.

در این ملاقات که با همراهی رضایی، سرپرست کاروان ایران و شکوهی، مدیر بین الملل کمیته انجام شد، خسروی وفا از کشور میزبان به سبب برگزاری بازی ها در شرایط همه گیری ویروس کرونا قدردانی کرد و خاطر نشان نمود که این بازی ها قطعا به خاطر مشکلات عدیده ای که هم میزبان و هم شرکت کنندگان با آن روبرو بودند، تاریخی خواهد شد. رئیس کمیته ملی پارالمپیک ژاپن نیز خاطر نشان کرد که پس از بازی ها همانند گذشته همکاری های خوب و متقابلی خواهیم داشت که در راستای منافع ورزشکاران هر دو کشور باشد.

در پایان نیز یک تخته تابلو فرش نفیس که توسط هنرمندان دارای معلولیت بافته شده، به کمیته ملی پارالمپیک ژاپن اهدا شد.

  • ورزشکاران نابینا اقتدار ورزش ایران را به رخ جهانیان کشیدند
    محمدرضا مظلومی با اشاره به کسب ۴ مدال طلا از سوی ورزشکاران نابینا و کم‌بینای ایران در پارالمپیک توکیو ، اظهار داشت: آنچه امروز در توکیو شاهد آن هستیم ثمره یک برنامه‌ریزی بلندمدت و توجه به ظرفیت بخش نابینایان و کم‌بینایان است. ما توانایی زیادی در این بخش داریم و طلاهای متوالی

پارالمپیک نیز گواه این مهم است.

وی افزود: البته اگر آمار بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هم مورد بررسی قرار گیرد مشخص خواهد شد که ورزشکاران رشته های جودو، شطرنج، دوومیدانی، گلبال و ...

چه تاریخ‌سازی انجام دادند. رئیس فدراسیون نابینایان این را هم گفت:  در سالن جودو مسابقات پارالمپیک توکیو آنچه رخ داد اقتدار ایرانی بود. ۲ ورزشکار ما توانستند در فاصله کمتر

از ۲ ساعت مدال طلا را ضرب کنند و این‌یک افتخار بی‌نظیر است.

وی افزود: ما برای این ورزشکاران برنامه‌ریزی زیادی داشتیم و امروز ثمره این برنامه و تلاش‌های آقای محمدرضا حاج یوسف زاده در بزرگ‌ترین جشنواره ورزشی دنیا دیده شد. همچنین در دوومیدانی نیز «امیر خسروانی» و «مهدی اولاد» نیز مدال طلا گرفتند تا نقش مهمی در جایگاه کاروان ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها داشته باشند. البته

این پایان افتخارآفرینی نیست بلکه ما در چند روز آینده هم شاهد مدال‌آوری خواهیم بود.

  • رییس‌جمهور عدالت را در خصوص تیم‌ملی فوتبال پنج‌نفره اجرا کند
    حسین رجب پور کاپیتان تیم ملی فوتبال نابینایان با انتقاد از مسئولان فدراسیون نابینایان و کم بینایان و کمیته ملی پارالمپیک و هادی رضایی سرپرست کاروان ایران در توکیو بابت تصمیم درخصوص اعزام نشدن تیم ملی فوتبال پنج‌نفره به پارالمپیک توکیو با بهانه کیفی‌سازی، اظهار کرد: ما سهمیه پارالمپیک را به دست آوردیم اما با بهانه این که تیم نسبت به پارالمپیک ریو ضعیف شده است و با مطرح کردن این که می خواهیم کیفی سازی کنیم، اجازه ندادند که تیم ملی فوتبال پنج‌نفره در پارالمپیک توکیو شرکت کند.

وی بیان کرد: نکته قابل تامل این است، زمانی که از پارالمپیک ریو با عنوان نایب قهرمانی برگشتیم، به جای این که به تیم ما بیشتر توجه کنند تا روند موفقیت هایش تداوم داشته باشد، از شش مرحله اردوی تیم ملی که قرار بود برای آمادگی جهت حضور در قهرمانی آسیا تشکیل شود، چهار اردو به هزینه خود ما ورزشکاران تشکیل شد. یعنی از طریق بهزیستی و خیرین پول جمع‌آوری کردیم تا اردوها تشکیل شوند. در واقع فدراسیون تنها دو اردو را برای ما برگزار کرد. پس به جای این که تمرکز ورزشکاران تیم روی تمرینات باشد، روی تهیه پول برای برگزاری اردوها بود تا خللی در روند برگزاری اردوها و تمرینات مان ایجاد نشود. اردوهای کسب سهمیه پارالمپیک هم به صورتی بود که بیشتر بازیکنان مان به دلیل مناسب نبودن تخت ها، باید برای خوابیدن، روی زمین پتو پهن می کردند. ضمن این که دو روز مانده به اعزام مان به مسابقات کسب سهمیه برای مان کفش تخصصی فوتبال تهیه شد، آن هم توسط روانشناس افتخاری تیم. آن هایی که ورزش حرفه ای دارند، متوجه هستند که کفش تخصصی برای این که به خوبی کارایی داشته باشد باید دو سه هفته پا بخورد تا ورزشکاران حین مسابقه با آن راحت باشند.

وی افزود: با وجود تمام این مشکلات و کمبودها گفتیم این موضوعات مهم نیست و می‌رویم تا سهمیه پارالمپیک را کسب کنیم که خدا را شکر نیز این مهم محقق شد اما در نهایت تیم ما را به پارالمپیک توکیو اعزام نکردند و مسئولان از جمله آقای رضایی سرپرست کاروان ایران، گفتند می‌خواهیم کیفی سازی کنیم و به جای تیم ملی فوتبال پنج‌نفره، تیم ملی بسکتبال با ویلچر را به توکیو اعزام کردند. آیا کیفی سازی یعنی هر تیمی را که دوست داشته باشند به پارالمپیک ببرند؟ آن هم در حالی که بسکتبال با ویلچر ایران در ریو نهم شده بود. چرا مسئولان دروغ می‌گویند و چرا اگر کیفی‌سازی مدنظر است، تیم بسکتبال با ویلچری به پاارلمپیک اعزام می شود که با شکست هایی که متحمل شد، در همان دور اول، حذف شد و دو و میدانی‌کاری اعزام می‌شود که از گروه خود صعود نمی‌کند و مهم تر از همه چرا آن مدال‌هایی که به عنوان طلا پیش‌بینی می‌کردند به نقره تبدیل شدند؟

رجب پور گفت: می خواهم بدانم چه کیفی سازی صورت گرفت و آیا مگر می توان ورزش را پیش‌بینی کرد و چرا خلاف این که پیش بینی می کردند ما در ریو به مقام نمی رسیم، نایب قهرمان شدیم؟ به هر حال در پی تصمیم و پیش بینی این که حدس می‌زدند احتمالا در صورت اعزام تیم ملی فوتبال پنج‌نفره، نتیجه ای حاصل نخواهد شد به ما اجازه حضور در پارالمپیک را ندادند. همین مسئولان باید بدانند اگر امکانات خوبی که به والیبال نشسته دادند، در اختیار ما هم قرار می دادند، می‌توانستیم مثل همین رشته بهترین نتایج را کسب کنیم اما در واقع امکاناتی به ما نمی دادند که بخواهیم بهترین نتیجه را به دست آوریم.

وی عنوان کرد: این تصمیم اشتباه باعث شد که تیم چهارم آسیا که در مسابقات کسب سهمیه آن را شکست داده بودیم، به جای تیم ملی ایران که دوم رقابت های آسیایی شده بود و سهمیه پارالمپیک را به دست آورده بود، اکنون در مسابقات توکیو حاضر باشد و چه ظلمی بالاتر از این؟ پس با این تبعیض ها بهتر است کمیته ملی پارالمپیک از این پس فقط بگوید در ایران تنها سه رشته ورزشی تیراندازی با کمان، والیبال نشسته و دو و میدانی وجود دارد و سایر رشته ها برای سلامتی، ورزش کنند نه قهرمانی.

کاپیتان تیم‌ملی فوتبال پنج‌نفره نابینایان در پایان با درخواست از رییس جمهور برای احقاق حق ورزشکاران این رشته، گفت: آقای رییسی در صحبت های خود از دفاع از حق معلولان و قشر ما صحبت کرده بود و اکنون از او و وزیر جدید ورزش می خواهم به این قضیه ورود کنند زیرا در پی این تصمیم و اعزام نشدن تیم ملی به توکیو بیشتر ورزشکاران ما افسرده شده‌اند و از رییس جمهور می خواهم عدالت را در خصوص تیم ملی فوتبال پنج‌نفره اجرا کند.

 

.....حوادث

*مادر ، قربانی توهم پسر نوجوان شد

پسرنوجوان که به ‌دنبال مصرف داروهای اعصاب دچار توهم شده بود، مادرش را در آشپزخانه با یک دستمال قرمز خفه کرد. رسیدگی به این پرونده از یکم شهریور امسال به‌ دنبال تماس پسر نوجوانی با مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ آغاز شد. وی با صدایی لرزان به ۱۱۰ گفت: من مادرم را خفه کرده ‌ام. پس از این تماس خیلی زود مأموران گشت کلانتری به محل زندگی پسر نوجوان رفتند و وقتی مأموران پلیس وارد آپارتمان شدند پسر نوجوانی به‌ نام فرزاد ۱۷ساله در را باز کرد و گفت: من مادرم را کشته ‌ام سپس مأموران را به سمت آشپزخانه برد و جسد مادرش را که به پهلو روی زمین افتاده بود، نشان داد. پسر نوجوان که گریه میکرد، گفت: نفهمیدم چه کار کردم حالم خوب نبود انگار دچار توهم شده بودم. مادرم در آشپزخانه سرگرم آشپزی بود که یک دفعه به طرفش رفتم. یک دستمال قرمز رنگ برداشتم و از پشت دور گردنش انداختم و آنقدر کشیدم تا مادرم خفه شد اما وقتی روی زمین افتاد یک دفعه به خودم آمدم. اما دیگر مادرم نفس نمیکشید.

وی درباره انگیزه خود از این جنایت هولناک گفت: چند سال قبل پدر  و مادرم از هم جدا شدند. پدرم معتاد و بیکار بود با این حال حضانت ما به پدرم رسید اما وقتی پدرم دوباره ازدواج کرد من خیلی سرخورده شدم و در ۱۲ سالگی شروع به مصرف مواد مخدر کردم. بعد از مدتی وقتی بزرگتر شدم چون میدانستم مادرم تنها و بی ‌پناه است تصمیم گرفتم پیش مادرم برگردم و اعتیادم را ترک کنم تا بتوانم از مادرم حمایت کنم. برای ترک اعتیادم از داروهای اعصاب و روانی که مادرم استفاده میکرد میخوردم اما این قرصها به من حالت توهم میداد و امروز هم به خاطر همین توهم مادرم را کشتم. به‌ دنبال اعترافهای تکان دهنده پسر نوجوان، وی به اداره پلیس آگاهی منتقل شد. به دستور بازپرس کشیک قتل جسد زن جوان به پزشکی قانونی منتقل شد. با تکمیل پرونده پسر نوجوان به اتهام قتل به کانون اصلاح و تربیت معرفی شد. همچنین نتایج تست روانی و شخصیتی متهم نشان میداد وی دچار اختلال در شخصیت بوده است بدین ترتیب تحقیقات بیشتر در این پرونده ادامه دارد.

فتانه ورمزیار/ کارشناس مرکز مشاوره معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ویژه غرب استان تهران

این پسر نوجوان دوران کودکی خود را در خانواده‌ای، پر تنش گذرانده و شاهد بدرفتاریهای پدر معتادش با مادر خود بوده است به حدی که مادر دچار بیماری اعصاب شده و داروهای آرامبخش قوی استفاده میکرده است. فرزاد در دوران نوجوانی با استقلال کاذب و عدم تعامل مثبت و حمایت والدین، به گروه همسالان پیوسته و نتیجه الگو‌گیری از رفتارهای مخرب آنها، آشنایی با مواد مخدر در ۱۲ سالگی و اقدام به مصرف زودهنگام آنها ( گل، حشیش و بنگ) و رفتارهای ضد اجتماعی (تتو در نواحی دست، پا و اطراف چشم) بوده است. پس از جدایی پدر و مادرش حضانت بچه‌ها به پدر سپرده میشود و او نیز بلافاصله با زن دیگری ازدواج میکند و فرزندان شاهد رفتارهای محبت آمیز، عاطفی و حمایت مالی پدر نسبت به‌ همسر جدید بودند و او را با بدبختیهای مادر مقایسه میکنند.

در نتیجه فرزاد برای جبران خلأهای مادر از سوی پدر تصمیم به ترک پدر و رفتن نزد مادر میگیرد. این بار فرزاد که مادر را تنها و بدون حامی میبیند اقدام به ترک مواد میکند تا با پیدا کردن کار از مادرش حمایت کند. اما فرزاد برای ترک آسان و بدون درد از داروهای اعصاب و روان مادرش استفاده میکند که دچار توهم ناشی از دارو شده و این جنایت فجیع را رقم میزند. در این پرونده میبینیم که مشکلات این پسر ریشه در کودکی او دارد و اختلافات پدر و مادرش، بی‌ توجهی به وضعیت تربیتی و اخلاقی فرزندان و معاشرت با دوستان ناباب از عوامل اصلی تباهی این خانواده بوده است.

 

.......چاردیواری

 با عرض سلام و آرزوی سلامتی برای خوانندگان ایران سپید و با تأکید برضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی. در آغاز به طرح سؤالات چند تن از دوستان از جمله خانم ها آقاسی، ، آقای کرملا، آقای حامد می پردازم که درباره شهریه دانشگاه ها گله کرده اند و  اینکه هر کدام به نوعی از ترم پیش شهریه هایشان پرداخت نشده است در این خصوص گزارشی را خانم جعفری تهیه کرده اند که در پادکست روز پنجشنبه پخش خواهد شد و موادش در روزنامه ایران سپید قرار خواهد گرفت، اما افزون بر این خانم  آقاسی با توجه به اینکه دو فرزند معلول در یک خانواده هستند درباره مسکن ویژه معلولان پرسیده اند که قطعاً شامل حالشان می شود و آن ها گفته اند که ما پیگیری کنیم در حالی که خودشان باید پیگیری کنند در واقع آن ها دو فرزند هستند و باید ببینند در جایی که پرونده دارند از طریق آن مرکزی که در آن پرونده دارند خواهان دریافت مسکن شوند این را در گذشته هم من خدمت دوستان گفته ام و نمی دانم چرا هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده اند، باید از مرکزی که پرونده دارید خواهان دریافت مسکن شوید و کارهایش را پیگیری کنید و بعد اگر مشکلی بود با ما در میان بگذارید.

خانم محبوبه برآبادی در مورد مشکل مسکن 150 نفر از اعضای تعاونی مسکن هشتگرد سوال کرده اند که قطعاً مشکل، مشکل قدیمی است و باید پیگیری شود به طور مشخص این دوستان مشکل را به طور دقیق در میان نمی گذارند ولی امیدوارم که بتوانیم در این خصوص گزارش مشخصی را تهیه کنیم و ببینیم وضعیت چیست و چرا این 150 نفر بعد از این همه سال همچنان مشکل مسکنشان برقرار است. آقای جمشید نصر آزادانی از اصفهان طی تماس با ایران سپید گفته اند که مرکز مثبت زندگی در آخرین روز مهلت دریافت وامشان با ایشان تماس گرفته اند و خواهان آوردن ضامن شده اند و گفته اند این مراکز اصولا اطلاع رسانی را خیلی دیر هنگام انجام می دهند و در آخرین لحظات آن ها از خدمات باخبر می شوند که قطعا این مورد باید تذکر داده شود و اگر به صورت یک هنجار باشد قابل بحث و بررسی است.

آقای نعمتی از خوزستان در مورد ضرورت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دولت جدید تاکید کرده اند که قطعاً این قانون باید به شکل کامل اجرا شود البته ایشان گفته اند که درست نیست قانون در بخش هایی اجرا شده است در بخش هایی هم خوب اجرا شده است و در بخش هایی هم  دارای ضعف اجراست ولی نمیشود گفت که کلاً قانون اجرا نشده است اما اینکه این قانون باید به طور کامل اجرا شود قطعا خواست به حق جامعه هدف است و قطعا ما این امر را پیگیری خواهیم کرد.

دوستان دیگر در مورد روزنامه و چاپ سوال کرده اند. آقای قاسمی با اشاره به اینکه خانمشان   سابقه کار در دانشگاه آزاد دارند پرسیده اند که می توانند بازنشستگی پیش از موعد بگیرند؟ چون دانشگاه آزاد در واقع خصوصی تلقی می شود و از آن امتیاز بخش دولتی خانمشان نمی تواند استفاده کند و اگر خانمشان بخواهد بازنشستگی پیش از موعد داشته باشد از  آن سنوات ارفاقی محروم خواهد شد متاسفانه و این یکی از مشکلات اجرای قانون است که شامل بخش خصوصی نمی شود چون ما به التفاوت این سنوات ارفاقی باید توسط نهادی به صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود که دولت تا حالا این تعهد را انجام نداده است. باسپاس از همه دوستان شما را تا دیدار بعد به خدا می سپارم به امید اینکه هر چه زودتر بتوانیم نسخه بریل روزنامه را منتشر کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *