شناسه خبر: 34276 منتشر شده در مورخ: 1400/6/8 ساعت: 11:31 گروه: ورزشی  
کیمیاگری جودوکاران نابینای ایران در توکیو

کیمیاگری جودوکاران نابینای ایران در توکیو

ملی پوشان جودو نابینایان ایران با کسب دو نشان طلا در رقابت‌های این رشته در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ پرچم کشورمان را در سالن مسابقات برافراشتند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، سالن «نیپون بودوکان» شهر توکیو (یکشنبه) شاهد هیجانی از جنس ایرانی بود؛ هیجانی که دو جودوکار نابینا و کم‌بینای ایران خالق آن بودند؛ ورزشکاران نابینا و کم‌بینایی که توانستند بااقتدار دو مدال طلا در اوزان منهای ۹۰ کیلوگرم و به‌اضافه ۱۰۰ کیلوگرم را از آن خود کنند.

درخشش این دو جودوکار در حالی بود که کمیته ملی پارالمپیک آنان را گروه ورزشکاران شانس مدال نقره قرار داده بود اما آنان با کیمیاگری خود موجب تبدیل فلز نقره به طلا شدند. در مسیر این کیمیاگری «وحید نوری» که در دور نخست رقابت‌ها با قرعه استراحت روبرو شده بود در دور دوم سلیوا از برزیل را بااقتدار شکست داد.

نوری در نیمه‌نهایی این رقابت به سد جودوکار فرانسوی خورد. جودوکاری که هر چند از لحاظ اسم و افتخارات در حد نام نوری نبود اما مبارزه وی ستودنی بود و در نهایت با امتیاز طلایی نتیجه را به نوری واگذار کرد.

هر چند که بسیاری از کارشناسان منتظر رقابت نوری و نازاینکو اوکراینی در فینال بودند اما باخت نفر نخست رتبه‌بندی وزن منهای ۹۰ کیلوگرم به نماینده بریتانیا موجب شد تا نوری با خیال آسوده‌تر خود را برای فینال آماده کند. جودوکار اوکراینی که نفر نخست وزن منهای ۹۰ کیلوگرم است نتوانست در نیمه‌نهایی بر  نماینده اوکراین غلبه کند.

استوارت الیوت هر چند در نیم نهایی نازارینکو نامدار را شکست داده بود اما در فینال نتوانست بیشتر از دو دقیقه برابر قهرمان ایرانی دوام بیاورد و در نهایت با امتیاز ایپون ضربه‌فنی شد تا نوری نخستین طلای پارالمپیکی خود را کسب کند.

اما اقتدار محمدرضا خیرالله زاده در سالن بودوکان بیش از دیگر جودوکاران نابینا بود. ملی‌پوش وزن به‌اضافه ۱۰۰ کیلوگرم ابتدا حرفی از جاماییکا را مغلوب کرد و در ادامه نماینده کره جنوبی را از پیش رو برداشت. وی در فینال نیز نماینده گرجستان را با امتیاز ایپون شکست داد تا تمامی حرفان خود را با امتیاز ایپون مغلوب کرده باشد.

شکست شیرین شاریپف ازبکستانی در نیمه‌نهایی توسط ورزشکار گرجستان از جمله اتفاقات این دسته بود. بسیاری وی را خیرالله زاده را جودوکاران نابینای حاضر در فینال دسته به‌اضافه ۱۰۰ کیلوگرم بازی‌های المپیک می‌دانستند. شاریپف ازبک در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با شکست خیرالله زاده مدال طلا را از آن خود کرده بود.

خیرالله زاده و نوری که در دو سال گذشته زیر نظر محمدرضا حاج یوسف زاده مربی تیم تمرینات فشرده‌ای را انجام داده بودند با قدرت تمام گام در میدان رقابت گذاشتند در نهایت توانستند از مدال نقره مورد نظر کارشناسان طلا ضرب کنند. اکنون نام آنان به‌عنوان نخستین ورزشکارانی که در رشته جودو مدال پارالمپیک کسب خواهد کرد ثبت‌شده است. همچنین جشن دو عنوان قهرمانی در سالن بودوکای توکیو می‌تواند یکی از روزهای تاریخی ورزش پارالمپیکی ایران قلمداد شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *