شناسه خبر: 34272 منتشر شده در مورخ: 1400/6/8 ساعت: 14:21 گروه: اجتماعی  
آغاز برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در مراکز مثبت زندگی

آغاز برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در مراکز مثبت زندگی

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال؛ در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایران سپید  از سازمان بهزیستی ، دکتر فاطمه رضوان مدنی گفت: برنامه غربالگری آمبلیوپی با سابقه ۲۵ ساله در سازمان بهزیستی ازبرنامه های موفق این سازمان در پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات بینایی است و  هر ساله حدود ۷۰ تا ۷۶ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال تحت غربالگری بینایی قرار می گیرند. وی افزود:در سال ۱۴۰۰ با راه اندازی مراکز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی (در حدود ۲۶۰۰ مرکز مثبت زندگی در محلات کشور راه اندازی شده است)و راه اندازی پایگاههای غربالگری بینایی در این مراکز، دسترسی افراد به پایگاه ها  تسهیل شده است. رضوان مدنی گفت: غربالگری بینایی در سه سطح غربال،تشخیص و مداخله انجام می شود که در سطح غربال کارشناسان آموزش دیده با استفاده از ابزار E چارت و در موارد لزوم استفاده از دستگاه غربالگری به این کار می پردازند و اگر کودک دارای اختلال شناخته شود به سطح بعدی یعنی اپتومتر ارجاع داده می شوند. وی افزود: اپتومتریست ها پس از انجام ارزیابی های لازم  با تجویز عینک نسبت به اصلاح اختلال بینایی اقدام می کنند.و در صورت نیاز جهت تشخیص نهایی و یا انجام مداخلات جراحی به چشم پزشک ارجاع داده می شوند. رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پیگیری مسئول غربالگری در خصوص تمامی ارجاعات گفت: همچنین برای اقشار محروم و نیازمند؛بسته های حمایتی جهت تأمین عینک و کمک هزینه جراحی از طرف سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده که پرداخت می شود.

توجه و رعایت جدی پروتکل های بهداشتی در برنامه غربالگری  

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برنامه غربالگری در تمامی شهرها و روستاها انجام می شود.این برنامه قبلا توسط مهدهای کودک و در حال حاضر توسط مراکز مثبت زندگی انجام می شود. وی افزود:پروتکل بهداشتی ویژه ایام کرونا با کمک وزارت بهداشت تهیه و جهت اجرا به استان ها ابلاغ شده است اما با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری تا به حال بسیاری از استان ها به لحاظ شیوع کرونا در وضع  قرمز هستند و طبق پروتکل ارسالی در مناطق قرمز این فعالیت انجام نمی شود؛غربالگری امسال خیلی کم بوده است. رضوان مدنی اظهار امیدواری کرد: با بهبود شرایط اپیدمی کرونا خانواده ها جهت انجام غربالگری فرزندانشان سریع تر اقدام کنند. وی از خانواده های ایرانی درخواست کرد به محض خارج شدن هر شهر و روستا از وضعیت قرمز بلافاصله خانواده ها بچه ها را به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی محلشان ببرند و اطمینان  داشته باشند که پروتکل های بهداشتی توسط غربالگران در این مراکز اجاره می شود،تا ان شاالله از سلامت بینایی کودکان خود اطمینان حاصل کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *