شناسه خبر: 34262 منتشر شده در مورخ: 1400/6/7 ساعت: 10:08 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 7 شهریور 1400

روزنامه یکشنبه 7 شهریور 1400

عناوین امروز: فقط ۷ پیام مرتبط به سامانه معبر فرستاده شد-ما هم می توانیم در مدارس سمپاد درس بخوانیم-واکنش سازمان غذا و دارو به شایعه معتبر نبودن واکسن سینوفارم وارداتی به ایران-درخت معرفت اخوان-مروری بر نتایج روز سوم و چهارم پارالمپیک- پایان شـوم دعوا به هواخـواهی رفیق

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰

۲۰ محرم  ۱۴۴۳

۲۹ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۸۳ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*فقط ۷ پیام مرتبط به سامانه معبر فرستاده شد

*ما هم می توانیم در مدارس سمپاد درس بخوانیم

*واکنش سازمان غذا و دارو به شایعه معتبر نبودن واکسن سینوفارم وارداتی به ایران

*درخت معرفت اخوان

*مروری بر نتایج روز سوم و چهارم پارالمپیک

*پایان شـوم دعوا به هواخـواهی رفیق

 

 

.........اخبار ویژه

 

*فقط ۷ پیام مرتبط به سامانه معبر فرستاده شد

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون از ۹۰۷ پیامک ارسالی، فقط هفت پیامک مرتبط به سامانه معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ برای رسیدگی به مشکلات مناسب‌سازی فرستاده شده است.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی افزود: مردم مشکلات متعددی از مشکلات معیشتی و هزینه‌های درمانی را به اشتباه با این سامانه در میان می‌گذارند درحالیکه این سامانه جهت رسیدگی به وضعیت مناسب‌سازی راه‌اندازی شده است.وی با  اشاره به فعالیت سامانه معبر از سال ۹۵ خاطرنشان کرد: کل پیامک‌های رسیده به سامانه معبر، ۴۱۱۰ پیامک است که ۴۶۱۹ پیامک غیرمرتبط و فقط ۳۹۸ پیامک مرتبط بوده است. 

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با تاکید بر اینکه سامانه معبر برای طرح شکایات مناسب سازی است، اظهار داشت: متاسفانه معلولین این قضیه را اشتباه گرفته‌اند و پیام‌های غیرمرتبط برای ما می‌فرستند. این مشکل اساسی باعث شده است که نتوانیم به رسالت اصلی معبر دست پیدا کنیم. آخرین آمار ۱۴۰۰ بسیار بد است. ۹۰۷ پیامک رسیده که ۹۰۰ غیرمرتبط و فقط ۷ پیام مرتبط بوده است.

مومن‌سرائی افزود: همه اهداف و کارهایمان برای این است که بتوانیم مشکل مناسب‌سازی کشور را رفع کنیم اما پیام‌هایی که به دست ما می‌رسد پیام‌های غیرمرتبط است. مشکلاتی مانند مسائل مددجویی و هزینه درمان به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند. مردم اگر می‌خواهند مشکلات مناسب‌سازی در کشور رفع شود حتما پیام‌های مرتبط با مشکلات مناسب‌سازی شهری را به ما بگویند به‌طورمثال بگویند شعبه‌ای بانکی مناسب‌سازی نیست یا پیاده‌رویی قابلیت ورود ویلچر را ندارد.

وی تاکید کرد: سامانه معبر مختص شکایت هموطنان در زمینه مسائل مناسب‌سازی است و این سامانه به‌رغم تصور عموم، فقط مختص معلولین نیست بلکه به مشکلات هموطنان درباره مناسب‌سازی اختصاص دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور یادآور شد: سامانه معبر از سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده است که در سال ۹۵ مجموع پیام‌های دریافت‌شده ۲۹۹ پیامک بوده که ۲۳۰ پیامک غیرمرتبط بوده و فقط ۶۹ پیامک مرتبط بوده است. در سال ۹۶ مجموع پیام‌های دریافت‌شده ۷۸۷ پیامک بوده که ۶۴۲ پیامک غیرمرتبط بوده و فقط ۱۴۵ پیامک مرتبط بوده است و در سال ۹۷ مجموع پیام‌های دریافت‌شده ۱۰۳۵ پیامک بوده که ۹۹۲ پیامک غیرمرتبط بوده و فقط ۴۳ پیامک مرتبط بوده است.

مومن‌سرائی تصریح کرد: در سال ۹۸ مجموع پیام‌های دریافت‌شده ۴۱۷ پیامک بوده که ۳۷۴ پیامک غیرمرتبط بوده و فقط ۴۳ پیامک مرتبط بوده است. در سال ۹۹ نیز مجموع پیام‌های دریافت‌شده ۱۵۷۲ پیامک بوده که ۱۴۸۱ پیامک غیرمرتبط بوده و فقط ۹۱ پیامک مرتبط بوده است و در سال ۱۴۰۰ مجموع پیام‌های دریافت‌شده ۹۰۷ پیامک بوده که ۹۰۰ پیامک غیرمرتبط بوده و فقط ۷ پیامک مرتبط بوده است. سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ از سوی دبیرخانه ستاد ھماھنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای دریافت و پیگیری مشکلات شهروندان درباره موضوع مناسب‌سازی محیط شھری راه‌اندازی شده است.

هم‌میهنان می‌توانند مراتب شکایات و مشکلات خود را صرفا در این زمینه با ارسال پیامک شامل شرح مشکل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان  یا دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد ھماھنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اعلام کنند. پیام‌های واصله حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از دریافت، بازبینی و مورد بررسی قرار خواهند گرفت و پس از بررسی و تشخیص ارتباط موضوع، مراتب به دبیرخانه استانی یا دستگاه‌های اجرایی مربوطه در سطح ملی ارجاع می‌شود. طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. هم‌اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.

 

.........گفتگوی ویژه

*ما هم می توانیم در مدارس سمپاد درس بخوانیم

یکی دیگر از رتبه های برتر در کنکور سراسری امسال، هانیه همایونی است. او از فارغ التحصیلان دبیرستان سمپاد در شیراز است. از خانم همایونی پرسیدم، در کنکور علوم انسانی چه رتبه ای به دست آوردید؟

ج: من حائز رتبه 129 در منطقه 2 و رتبه 719 در کشور شدم.

س: شما در مدرسه نابینایان درس خوانده اید یا مدرسه عادی؟

ج: من در مقطع ابتدایی در مدرسه نابینایان "شوریده" بودم متوسطه اول را در مدارس نمونه خواندم و متوسطه دوم را ب دبیرستان سمپاد رفتم.

س: آیا در دبیرستان سمپاد با توجه به نابینایی شرایط برای شما خوب بود؟

ج:شرایط خیلی خوب بود. یک دبیر رابط خیلی خوب داشتم. ایشان و مدرسه با من همکاری می کردند و مشکلی نبود.

س: آزمونها را با همراهی دبیر رابط انجام می دادید یا با روش دیگری؟

ج: بله با دبیر رابط. 

س: بر اساس تجربه ای که دارید کار درستی بود که مقطع ابتدایی را در مدرسه نابینایان گذراندید؟

ج: مقطع ابتدایی چون آغاز تحصیل است و فرد باید یک سری مباحث را به طور ویژه آموزش ببیند لازم است که در مدرسه نابینایان تحصیل کند ولی بعد از ابتدایی که خواص اولیه ریاضی و فارسی به او آموزش داده شده ورود به مدارس عادی برای استقلال و جامعه پذیری مفید است.

س: میزان بینایی شما چقدر است؟

ج: خیلی کم است. و از ابتدا از خط بریل استفاده می کردم.

س: از کنکور بگویید آزمون را چگونه دادید و چگونه با منشیتان هماهنگ شدید؟

ج: در آزمون هم دفترچه بریل داشتم وهم منشی.من بیشتر از دفترچه بریل استفاده کردم و پاسخها را به منشی می گفتم و ایشان در پاسخنامه علامت می گذاشتند و فقط وقتی فکر می کردم ممکن است زمان کم بیاورم از منشی برای خواندن سوالات کمک می گرفتم.

س:فقط یک منشی داشتید؟

ج: برای درس ریاضی و اقتصاد منشی ام عوض شد.

س: منشیها با خواندن سوالها آشنا بودند؟

ج:بله آشنا بودند ولی مشکلی که همیشه بچه های نابینا دارند این است که منشی ها تخصصی در خواندن بعضی از دروس ندارند.مثلا کسی که رشته اش عربی است نمی تواند زبان را خوب بخواند. یا ریاضی را به درستی بخواند. و جا به جا شدن منشی ها آسیب زننده است. چون زمان هدر می رود.

س: در باره نحوه خواندن سوالها با منشی قبل از آزمون صحبت کردید؟

ج: من فقط خیلی تاکید کردم که مراقب باشند پاسخها را جا به جا نزنند و با دقت علامت بزنند.

س:: در مدرسه به کلاس کنکور هم می رفتید؟

ج: نه هیچوقت از کلاس کنکور استفاده نکردم.

س:فکر کنم مدرسه به اندازه کافی وقتتان را پر می کردند؟

ج: البته مدرسه ما کلاس فوق برنامه ای نداشت ولی کلاسهای مدرسه به اندازه کافی مفید بود. مدرسه آزمونهای آزمایشی داشت ولی چون من نیاز به منشی داشتم ودادن آزمون از طریق مدرسه برایم امکان پذیر نبود از طریق کانون قلمچی این مسئله پیگیری شد که آزمون به صورت صوتی در اختیار ما قرار می گرفت و جواب را در سایت بارگذاری می کردیم.

س: در مدرسه توانستید از نظر درسی با همکلاسیها رقابت داشته باشید؟

ج: من سال دهم رتبه اول مدرسه را کسب کردم سال یازدهم هم با معدل 20 فارغ التحصیل شدم ولی سال دوازدهم به خاطر تستی خواندن رتبه ام پایینتر شد ولی معدلم به هر حال بالای نوزده و نیم بود. و می توانستم همپای دیگران پیش بروم.

س: برای معلمان جالب نبود کسی با شرایط شما در مدرسه سمپاد درس می خواند؟

ج: بله اولش برای اولیای مدرسه، معلمان و دوستانم جالب بود ولی این مهم بود که من باید از ابتدا به همه نشان می دادم درس خواندن من به چه شکلی است یا معلمها باید چگونه تدریس کنند و اینکه چیزی  که روی تابلو می نویسند را باید بخوانند تا من هم بتوانم متوجه شوم.و این بر عهده خودم بود که بتوانم نشان بدهم که این توانایی چیز عجیبی نیست و ما مثل بچه های عادی می توانیم در این مدارس تحصیل کنیم.

س: برای انتخاب رشته چهکار کردید؟علاقه تان به چه رشته ای است؟

ج: منبه رشته زبان و ادبیات فارسی علاقه دارم و انتخاب اولم هم همین رشته در دانشگاه تهران است

س: با رتبه ای که دارید احتمال زیاد در همین رشته قبول می شوید ولی دیگران به شما نمی گفتند در رشته های دیگر مثل حقوق و روانشناسی درس بخوانید؟

ج: بله همه به من می گفتند با این رتبه روانشناسی بخوان یا حیف است.هر رشته ای که بخواهی می توانی بخوانی ولی علاقه من به ادبیات خیلی زیاد است و نمی توانستم رشته دیگری را انتخاب کنم.

س: توانستید با این شرایط علاقه تان را انتخاب کنید/

ج: بله پیش مشاور هم رفتم و ایشان هم معتقد بود بهتر است رشته ای که علاقه دارم را انتخاب کنم.در ضمن خانواده من هیچوقت اصرار نمی کردند روانشناسی یا حقوق بخوانم و این بیشتر نظر اطرافیان بود.

س:چه آینده ای را در این رشته در نظر دارید؟

ج:من پژوهش در زمینه ادبیات را خیلی دوست دارم البته ممکن است نظر من هممثل همه آدمها در سالهای آینده تغییر کند ولی در حال حاضر دوست دارم در این زمینه پژوهشگر شوم.

س:به نظرتان میتوانید به راحتی از شهر خودتان دور شوید و در تهران زندگی کنید؟

ج:به نظرم مثل همه مراحل دیگر زندگی قرار است با چالشهای تازه و جدی روبرو شوم ولی نکته ای که در زندگی برایم اهمیت دارد این است که آدم نباید از چالشها فرار کند و باید خودرا در مسیر چالشهای بزرگ قرار دهد تا بتواند به موفقیتهای بزرگتری دست پیدا کند.

س: چه توصیه ای به بچه های دیگری که در مراحل کنکور دادن هستند دارید؟

ج:توصیه من به دوستان نابینا این است که به دلیل نابینایی هیچوقت درسهایی مثل ریاضی و اقتصاد را کنار نگذارند و آنها را با جدیت بخوانند و حتی زمان بیشتری برایش صرف کنند که بتوانند پا به پای بچههای عادی به این درسها جواب بدهند این درسها در کنکور می تواند امتیاز زیادی برایشان داشته باشد و دیگر اینکه توصیه می کنم هر روز درس بخوانند و این درس خواندن پیوسته باشد و تا زمان کنکور رهایش نکنند

س: اوقات فراغتتان را غیر از درس خواندن چه کار می کردید؟

ج: من کتابهای غیر درسی می خواندم و با خانواده وقت می گذراندم وبه پیاده روی میرفتم.

 

.......سلامت و بهداشت

*واکنش سازمان غذا و دارو به شایعه معتبر نبودن واکسن سینوفارم وارداتی به ایران

رییس سازمان غذا و دارو با رد اظهاراتی مبنی بر معتبر نبودن واکسن سینوفارم وارداتی به ایران، گفت: تمام واکسن‌های وارداتی به کشور حتما باید علاوه بر کشور سازنده، در چند کشور معتبر دیگر هم سابقه مصرف داشته باشند.

به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز افزود: به هموطنانم اطمینان می‌دهم که به این شایعات به هیچ وجه توجه نکنند. ما ۱۰۰ درصد این اظهارات را تکذیب می‌کنیم و برای حفظ آرامش هموطنان، نشریه‌ای که این شایعه را پخش کرده، اگر ظرف ۴۸ ساعت آینده مدارک مستدل و مستند به ما ارائه ندهد، یقینا شکایت خواهیم کرد.

مهمترین برنامه های وزیر بهداشت در بحران کرونا: وزیر بهداشت  درباره مهمترین برنامه های وزارت بهداشت در همه گیری کرونا گفت: اولین گام در کنترل بحران کرونا این است که همه احساس و باور کنند که با بحران جدی مواجه هستیم.  

 بهرام عین اللهی با بیان اینکه مهمترین اقدام وزارت بهداشت برای مهار کرونا واکسیناسیون است، افزود: متعاقب دستور رییس جمهور که شخصا پیگیر امر واکسیناسیون هستند، به دنبال واردات واکسن هستیم که هم اکنون نیز به مقدار زیاد و کافی وارد می شود و برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم. هر نفر باید دو دز واکسن دریافت کند تا در برابر ویروس به اندازه کافی ایمن شود. 

 عین اللهی بیان کرد: هر جای دنیا که واکسیناسیون انجام شده، تعداد مرگ و میر به شدت کاهش یافته است. خوشبختانه در مراکز درمانی تلاش شد که کادر درمان واکسینه شوند و شاهد بودیم که بعداز این اقدام، میزان مرگ و میر در عزیزان کادر درمان نیز کاهش یافت.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم در ادامه تاکید کرد: چنانچه واکسیناسیون را تا دهه فجر تکمیل کنیم، می توانیم بر بیماری فائق آییم؛ اما تزریق واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه افراد واکسینه شده نیز مبتلا می شوند، اما ممکن است بیماری شان شدت کمتری داشته باشد و به مرگ منجر نشود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پروتکل های بهداشتی در کنار واکسن ضروری است. 

وی گفت: برنامه ما این است که بعداز اینکه روند واکسیناسیون تا حد زیادی پیش رفت، خدمات دیگر را با کارت واکسن انجام دهیم. یعنی لاک دان هوشمند ایجاد کنیم. یعنی افراد اگر بخواهند بلیط بگیرند یا هتل رزرو کنند، با کارت واکسن یا کارت ملی انجام دهند. چراکه در برخی کشورهای همجوار ما، کارت واکسن یکی از روش های قرنطینه است.

  عین اللهی تصریح کرد: برنامه دیگرمان این است که ستاد اجرایی کرونا را قوی تر کرده و افراد بیشتری را دخیل و کمیته ها را تقویت کنیم، در این راستا از نمایندگان مجلس نیز دعوت کرده ایم.

وی با بیان اینکه کرونا یک بحران ملی است، ادامه داد: به همین دلیل همه سازمان ها برای کمک اعلام آمادگی کرده اند، درواقع کرونا موضوعی بین بخشی است. در انجام واکسیناسیون تغییرات اساسی خواهیم داشت تا همه از جمله ارتش، سپاه، هلال احمر و بسیج و... به میدان بیایند و کمک کنند. برخی وظایف را نیز به استان ها تفویض خواهیم کرد تا با توجه به شرایط منطقه ای خود تصمیم گیری کنند.

 

........دریافت

*درخت معرفت اخوان

چهار شهریور هر سال را که مصادف با درگذشت مهدی اخوان ثالث (م.امید) است، به یاد این شاعر بزرگ معاصر، گرامی می داریم.

زبان و اندیشه ی اخوان چنان عمیق است که بعد از گذشت سی و یک سال از درگذشت او، ابعاد و وجوه نهفته ی شعرش در مقالات و نظریه های ادبا بعنوان ناگفته های شعر و زبان اخوان، همچنان مطرح است. به عبارتی، شعر اخوان همچنان بر سر بازار شعر، فریاد زده می شود.

به این مناسبت، یکی از اشعار معروف او را می خوانیم. شعر «درخت معرفت». اخوان در این شعر، به مقابله با افلاطون رفته و نظریه ی معروف او درباره ی شعر را کوبیده است. افلاطون معتقد بود که شعر، انسان را از معرفت و حقیقت دور می سازد.

«ای درخت معرفت جز شک و حیرت چیست بارت؟

یا که من باری ندیدم غیر از این بر شاخسارت.

بر زمینت کشت و بردت سر به سوی آسمان ها،

باغبان شوخ چشم پیر و پنهان آبیارت.

یا بر آی از ریشه و چون من به خاک مرگ در شو،

تا نبینم سبز زین سان هم زمستان هم بهارت.

یا از آن سر شاخه های دور و پنهان از نظرها،

میوه ای دیگر فرو افکن برای خواستارت.

حاصلی جز حیرت و شک، میوه ای جز شک و حیرت،

چیست جز این؟ نیست جز این؛ ای درخت پیر بارت.

عمرها خوردی و بردی غیر از این باری ندادی،

حیف! حیف از این همه رنج بشر در رهگذارت!

چند و چون فیلسوفان چون بر دیوار ندبه است،

پیرک چندی زنخزن ریش جنبان در کنارت.

ای کلاغ صبحهای روشن و خاموش برفی!

خوشتر از هر فیلسوفی دوست دارم قار قارت.

چیستی و از کجایی ای گیاه ریشه در گم؟

و ای بنفشه ای اطلسی دیگر شناسم من تبارت.

شهر افلاطون ابله دیده تا پس کوچه هایش،

گشته و از آن بازگشتم می کند شربش خمارت.

ما غلامانیم و شاعر در فنون جنگ ماهر،

سنگ چون اردنگ می سازیم ای ابله نثارت.

وعده های این همه نقل است و عقل دیر باور،

شاخه ای از توست چون بپذیرد این شعر و شعارت.

پای پای و کور مالان من چو عمری خرج کردم،

زیر سرد بی مروت سایه ات، یعنی حصارت.

چون گشودم چشم عبرت ناگهان دیدم که بیگه،

پرده ای برفینه پوشیده سرم، یعنی غبارت.

من غبار گرد باد آسا بسی در دور و نزدیک،

دیده ام اما ندیده ستم که آید زان سوارت.

سوی شهر خویش آیم باز و دیوار از هوایش،

زان که دیوار آهنین ملکی است هیچستان دیارت.

گلبن داوودی پاییز روشن خواهد امید،

کای درخت معرفت جز شک و حیرت نیست بارت.

 

............ورزشی

*مروری بر نتایج روز سوم و چهارم پارالمپیک

شانزدهمین دوره مسابقات پارالمپیک در شهر توکیو در جریان است و تا پایان روز چهارم، نمایندگان کشورمان موفق به کسب یک مدال طلا و دو مدال نقره شده اند.

ابتدا روز جمعه پنجم شهریور، امیر جعفری در دسته منهای 65 کیلوگرم با مهار وزنه 195 کیلوگرمی به مدال نقره رسید. امیر جعفری بعد از کسب مدال نقره گفت: خیلی خوشحالم که با این مدال کاروان ایران وارد جدول مدال های پارالمپیک شد. خیلی دوست داشتم این مدال طلا باشد و تلاشم را هم کردم. امیدوارم مردم کشورم این مدال را از من بپذیرند.

وی در خصوص اینکه چرا نتوانست در مهار وزنه های دوم و سوم موفق عمل کند،  تأکید کرد: کار من طبق پیش بینی جلو نرفت. این جزوی از شرایط مسابقه است و نتوانستم وزنه ها را ثبت کنم.

وزنه بردار پارالمپیکی وزن منهای ۶۵ کیلوگرم ایران درباره اینکه با کسب مدال نقره بالاتر از پیش بینی های کمیته ملی پارالمپیک ظاهر شده است، گفت: در هفت، هشت ماه گذشته فشار مضاعفی به خودم وارد کردم برای اینکه بتوانم این جایگاه را تغییر بدهم. حتی می توانست این مدال خوشرنگ تر باشد ولی همین که توانستم این جایگاه را ارتقا بدهم و این مدال را به نام ایران بگیرم، خوشحال هستم.

اما روز شنبه ششم شهریور، اولین نماینده نابینایان در دو و میدانی کار خود را آغاز کرد و سامان پاکباز به عنوان پنجمی در ماده پرتاب وزنه دست یافت. پاکباز در رقابت با هفت پرتاب‌گر دیگر رکورد 14.29 متر را برجای گذاشت و رتبه پنجم را کسب کرد.

در این رقابت کیم لوپز گونزالس از اسپانیا با رکورد 17.04 متر ضمن دستیابی به رتبه نخست و مدال طلا، رکورد جهان و پارالمپیک را ارتقا بخشید. رومان دانیلیوک از اوکراین با حدنصاب 16.53 متر به مدال نقره دست یافت و البک سلطانف از ازبکستان با رکورد 15.94 متر سوم شد و به مدال برنز رسید. پاکباز در اولویت چهارم اعزام قرار داشت و مدالی برای او پیشبینی نمیشد. هر چند اگر او میتوانست رکورد شخصی خود یعنی 16.25 را به ثبت برساند، می توانست به مدال برنز دست یابد.

روز شنبه، تیم والیبال نشسته ایران در نخستین دیدار خود در چارچوب بازی های پارالمپیک توکیو 2020 موفق شد آلمان را از پیش رو  بردارد.

ایران در این دیدار که در سالن ماکاهوری برگزار شد در سه ست پیاپی و با نتایج 25-23, 25-16 و 25-17 مقابل حریف خود به برتری رسید.

مرتضی مهرزاد با ابراز شگفتی از عملکرد خوب کشورمان در این مسابقه گفت: "آلمان غافلگیرمان کرد، اما بازی به بازی بهتر می شویم. بازی با آلمان بسیار دشوار بود چون انتظار چنین عملکردی را از حریف نداشتیم. آنها در ست نخست واقعا یک بازی پایاپای را ارائه کردند. او همچنین در خصوص بازی با برزیل گفت: "قطعا بازی با برزیل هم دشوار خواهد بود اما مربیان تیم شناخت خوبی از این تیم دارند.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران روز شنبه در سومین دیدار خود در بازی‌های پارالمپیک توکیو به مصاف الجزایر رفت که این بازی با نتیجه 81 بر 47 ‏ به سود ایران تمام شد.

این نخستین برد تیم بسکتبال با ویلچر ایران در پارالمپیک توکیو بود که تیم کشورمان را در این رقابتها ۴ امتیازی کرد. تیم ایران که در گروه دوم این رقابت‌ها قرار دارد، در دو بازی گذشته خود برابر استرالیا و آمریکا شکست خورده بود.

چهارمین دیدار تیم ملی ایران ساعت ۹ صبح امروز یکشنبه مقابل بریتانیا برگزار می‌شود.

رستمی نخستین مدال طلای کاروان سردار دل‌ها را ضرب کرد

در ادامه روز چهارم مسابقات پارالمپیک، ملی پوش پارا وزنه برداری ایران با مهار وزنه 234 کیلوگرمی موفق شد نخستین مدال طلای کاروان اعزامی ایران به بازی‌های پارالمپیک را به نام خود ضرب کند.

رستمی در این رقابتها ابتدا موفق به مهار وزنه 225 کیلوگرمی شد و در ادامه کادر فنی برای وی وزنه 228 کیلوگرمی را درخواست دادند. دارنده مدال نقره پارالمپیک لندن برای مهار این وزنه نیز مشکلی نداشت.

رستمی که پیش از این توانسته بود با مهار وزنه 241 کیلوگرمی رکورد جهانی این دسته را به نام خود کند برای حرکت سوم پشت وزنه 234 کیلوگرمی قرار گرفت و برای مهار آن مشکلی نداشت.

با مهار این وزنه نخستین مدال طلای ایران در پارالمپیک توکیو به نام روح‌الله رستمی ضرب شد.

با توجه به قهرمانی رستمی، وی درخواست رکوردشکنی داد اما در مهار وزنه 242 کیلوگرمی ناموفق بود. «جیائو فی» از چین با مهار وزنه 215کیلوگرم به مدال نقره رسید و محمد الفت مصری با مهار 212 کیلوگرم نیز صاحب گردن آویز برنز دسته منهای 80 کیلوگرم شد.

دارنده مدال طلای وزنه‌برداری پارالمپیک توکیو با تقدیم مدالش به مردم و رهبر انقلاب، گفت: برای این مدال سختی‌های زیادی کشیدم و خوشحالم که نخستین مدال طلای کاروان ایران را کسب کردم.

وی با بیان اینکه کمیته ملی پارالمپیک و کارشناسان برای من شانس مدال طلا قائل شده بودند، گفت: همه توقع طلا داشتند و خوشحالم که جواب اعتماد آنان را دادم.

رستمی که در رکورد شکنی این دسته در پارالمپیک ناموفق بود در این زمینه گفت: بعد از حرکت سوم در حالی که مدال طلای من قطعی بود تصمیم گرفتم به رکورد پارالمپیک حمله کنم اما فاصله بین حرکت آخر و رکوردم کم بود و نفس‌گیری به‌درستی انجام نشد. یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در ثبت رکورد آسیب‌دیدگی کتفم بود.

در آخرین مسابقه نمایندگان کشورمان در روز چهارم پارالمپیک، پاپی همه رکوردها را زد اما طلایی نشد.

از ساعت 19 روز شنبه ششم شهریور، ورزشگاه ملی المپیک توکیو شاهد رقابت پرتابگران نیزه در کلاس ادغامی F56 وF57  بود که یکی از 12 پرتابگر حاضر در این رقابت امان‌الله پاپی از کشورمان بود. پاپی در پرتاب اول خود حدنصاب 47.74 متر را به ثبت رساند و در پرتاب دوم حدنصاب 49.50 متر را ثبت کرد و رکورد جهان و پارالمپیک را شکست. او با پرتابی به میزان 49.26 متر به استقبال پرتاب چهارم رفت و نیزه را به اندازه 49.56 متر پرتاب کرد و باز هم رکورد جهان و پارالمپیک را ارتقا بخشید. پرتاب پنجم پاپی تنها یک سانتیمتر کمتر از پرتاب قبلی او بود و پاپی در پرتاب ششم، با پرتابی به اندازه 47.83 متر به کار خود پایان داد.

البته این پایان کار نبود و حامد حیدری پرتابگر ایرانی الاصل تیم آذربایجان با حدنصاب 51.42 متر که در پرتاب پنجم خود به ثبت رسانده بود، ضمن ارتقای تمام رکوردهایی که پاپی شکسته بود، به مدال طلا دست یافت و نماینده کشورمان دوم شد و به مدال نقره رسید.

امان‌الله پاپی پس از دستیابی به مدال نقره مسابقات پرتاب نیزه کلاس ادغامی F56 وF57  بازی‌های پارالمپیک توکیو اظهار داشت: فکر نمی‌کردم رقیبم (حامد حیدری) اینطور عمل کند. در مسابقات اخیر اصلاً‌ چنین رکوردی را ثبت نکرده بود. من فکر می‌کردم حریف برزیلی رقیب اصلی‌ام باشد، اما در نهایت حیدری بهتر کار کرد و به مدال طلا رسید.

وی در ادامه افزود: در این مسابقه خیلی خوب کار کردم و از عملکردم راضی هستم. می‌توانستم رکوردی بالاتر را به ثبت برسانم، اما اینطور نشد. اگر تمرکز بالاتری داشتم شاید می‌توانستم به مدال طلا برسم، اما همانطور که دیدید بارها رکورد جهان و پارالمپیک در مسابقه امروز جابجا شد. این پرتابگر پارالمپیکی کشورمان با اشاره به تغییر برخی از قوانین برگزاری مسابقات یادآور شد: من از تمام رقبایم جوانتر هستم و این اولین پارالمپیک من بود. اطمینان داشته باشید که در آینده نتایج بهتری خواهم گرفت. شک نکنید که رکوردهای امروز هم به زودی شکسته خواهند شد. پاپی در خاتمه گفت: واقعاً حیف شد که به مدال طلا نرسیدم. شرمنده مربیانم و خانواده‌ام شدم، البته این حضور و این مدال باعث می‌شود تا شرایط زندگی ورزشی‌ام حرفه‌ای‌تر و بهتر شود تا به موفقیت‌های مورد نظرم دست پیدا کنم.

کاروان کشورمان تا پایان روز چهارم، با یک طلا و دو نقره در جایگاه بیست و پنجم جدول رده بندی توزیع مدال ها قرار دارد.

اما روز یکشنبه هفتم شهریور و در پنجمین روز رقابت های پارالمپیک، وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده دو جودوکار نابینای کشورمان به مصاف حریفان خود خواهند رفت که جزئیات نتایج این مسابقات و سایر حریفان ایران را می توانید از طریق کانال تلگرامی ایران سپید به نشانی @iransepid دنبال کنید.

 

 

........حوادث

*پایان شـوم دعوا به هواخـواهی رفیق

مربی بدنسازی که در یک نزاع خیابانی به هواخواهی از دوستش جوانی را با شلیک گلوله به‌ قتل رسانده بود در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده از خرداد سال 98 به ‌دنبال وقوع درگیری مسلحانه در شرق تهران آغاز شد. پس‌ از آن مأموران به محل اعزام شدند و با جسد خونین مرد جوانی به‌ نام سیروس مواجه شدند که شواهد نشان میداد وی با شلیک گلوله از پا در آمده است.

با بررسی بیشتر مشخص شد که پدر و پسرعموی مقتول نیز در این درگیری زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند. در تحقیقات بعدی عامل این جنایت شناسایی و مشخص شد پس از شلیک مرگبار به محل نامعلومی گریخته است. بعد از آن مأموران موفق شدند وی را که قصد فرار از مرز داشت، دستگیر کنند. متهم که چندین سابقه کیفری در پرونده‌اش دارد و مربی بدنسازی است در بازجوییها گفت: من متأهلم و دو فرزند هم دارم. سالهاست در رشته بدنسازی فعالیت میکنم و 5 مدال طلای کشوری هم دارم. دو هفته قبل از این ماجرا یکی از دوستانم به ‌نام سهراب در تماس با من عنوان کرد که 6 میلیون تومان قرض میخواهد. سپس همراه یکی از دوستانش مقابل خانه‌مان آمد و من پول را به او دادم. سهراب آن روز یک اسلحه به همراه داشت که آن را به من امانت داد. وی افزود: سهراب از قبل با مرد قصابی به ‌نام سیروس بر سر یک دختر اختلاف داشتند. روز حادثه دوستم با من تماس گرفت و گفت با سیروس درگیر شده ام.

من هم اسلحه ‌ای را که خود سهراب به من داده بود برداشتم و به همراه یکی از دوستانم با موتور به محل درگیری رفتم. وقتی به محل درگیری رسیدم ناگهان سیروس با  پدر و پسرعمویش با شمشیر به من حمله و مرا مجروح کردند. در همین حالت و برای دفاع از خودم با اسلحه به‌ صورت سیروس شلیک کردم و بعد هم با دوستانم از آنجا گریختیم. متهم ادامه داد: وقتی شنیدم سیروس فوت شده قصد داشتم از کشور فرار کنم که دستگیر شدم. سهراب 37 ساله نیز به اتهام مباشرت در قتل عمد، ایراد صدمات منتهی به غیر فوت، ایراد صدمات عمدی نسبت به پدر مقتول و مشارکت در نزاع دسته جمعی و حمل و نگهداری سلاح جنگی غیرمجاز در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد. در این جلسه پدر و پسرعموی مقتول نیز که به اتهام مشارکت در نزاع با وثیقه آزاد بودند از خود دفاع کردند.

در ابتدای جلسه اولیای دم درخواست قصاص کردند. سپس متهم به جایگاه رفت و گفت: من قصد درگیری نداشتم. متهم در پاسخ به سؤال قاضی مبنی براینکه اسلحه را چطور مسلح و سپس شلیک کردی؟ گفت: من بلد نبودم اسلحه را مسلح کنم. دوستم اسلحه را مسلح به من تحویل داده بود. وقتی پدر قربانی در جایگاه ویژه ایستاد قاضی گفت: به ‌نظر میرسد شما از قبل انگیزه درگیری داشتید چون در صندوق عقب ماشین شمشیر پنهان کرده بودید که متهم پاسخ داد: فقط برای حمایت از پسرم وارد درگیری شدم و قصد قبلی نداشتم.

یک ماه قبل از این ماجرا پسرم و سهراب را آشتی دادم اما سهراب دست بردار نبود و پسرم را بارها تهدید به قتل کرده بود. آن روز وقتی آنها با هم درگیر شدند برای کمک و حمایت پسرم وارد درگیری شدم. من قبول دارم اشتباه کردم و باید هر طور شده بود دست پسرم را میگرفتم و او را از درگیری دور میکردم. من داغدار پسر جوانم  شدم در حالی که همه تلاش خودم را کردم تا پسرم آسیب نبیند.در پایان، هیأت قضات برای صدور رأی دادگاه وارد شور شدند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *