شناسه خبر: 34218 منتشر شده در مورخ: 1400/5/31 ساعت: 09:04 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 31 مرداد 1400

روزنامه یکشنبه 31 مرداد 1400

پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی اشتغال‌زایی در انتظار ابلاغ-ژن درمانی نوآورانه درمان rpe65-شمشیر من همین شعر است، پرکارتر ز هر شمشیر- بستری مبتلایان به دلتا، ۲ برابر بیش از سویه های دیگر کرونا-رکورد شکنی در تعداد تماشاگران پارالمپیک توکیو- جعل عنوان قاضی برای ازدواج با همکلاسی سابق/ متهم قصد فرار داشت.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

۱۳ محرم  ۱۴۴۳

۲۲ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۷۷ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی اشتغال‌زایی در انتظار ابلاغ

*ژن درمانی نوآورانه درمان rpe65

*شمشیر من همین شعر است، پرکارتر ز هر شمشیر

*بستری مبتلایان به دلتا، ۲ برابر بیش از سویه های دیگر کرونا

*رکورد شکنی در تعداد تماشاگران پارالمپیک توکیو

*جعل عنوان قاضی برای ازدواج با همکلاسی سابق/ متهم قصد فرار داشت

 

............خبر ویژه

*پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی اشتغال‌زایی در انتظار ابلاغ

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به زنان سرپرست خانوار هنوز از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نشده است اما امیدواریم که به زودی این ابلاغ صورت بگیرد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

فاطمه عباسی  اظهار کرد: وام ۱۰۰ میلیون تومانی تنها مختص زنان سرپرست خانوار نیست و به سایر گروه‌های هدف سازمان بهزیستی از جمله معلولان، معتادان بهبود یافته و همچنین کارفرمایانی که زنان سرپرست خانوار را مشغول به کار کنند نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی افزود: سازمان بهزیستی با ۱۶ بانک عامل، تفاهم‌نامه دارد و در حال حاضر می‌توانیم افراد را برای دریافت وام (تا سقف ۵۰ میلیون تومان)، به این بانک‌ها معرفی کنیم تا از این تسهیلات بهره‌مند شوند. البته افرادی که می‌خواهند از وام بهره‌مند شوند باید مدارک لازم و معتبری را مبنی بر اینکه قصد دارند کسب و کار خاصی را راه‌اندازی کنند، باید به مددکار اجتماعی مربوطه تحویل دهند و پس از بررسی شرایط و وضعیت فرد، اقدامات لازم برای معرفی به بانک و ...، انجام می‌شود.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: برای هدایت دقیق تسهیلات پرداختی به حوزه اشتغال، افراد متقاضی باید حتما دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای در یک زمینه خاص باشند و نوع کسب و کار آن‌ها به گونه‌ای باشد که توان پرداخت اقساط را نیز داشته باشند.

عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار به همراه اعضاء خانواده آن‌ها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، افزود:  این آمار  با احتساب تعداد اعضاء خانواده، بیش از ۵۸۰ هزار نفر می‌شوند.

وی  گفت: سالیانه حدود  ۷۵۰۰ نفر از این زنان، از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند می شوند که مبلغ آن، مبلغی در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به اینکه دریافت کننده تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای رونق کسب و کارشان چه اقداماتی را قبل و بعد از راه‌اندازی باید مد نظر قرار دهند، تشریح کرد: هر یک از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی با یک مددکار اجتماعی در ارتباط هستند که این مددکار از وضعیت و شرایط خانوادگی آن‌ها باخبر است. مدد کاران اجتماعی طی یک فرآیند، علاقمندی‌ها و توانمندی‌های خانواده را شناسایی و برنامه‌های توانمندسازی را بر محور آن  متمرکز می‌کنند.

عباسی افزود: بدیهی است که اخذ تسهیلات اشتغال پس از طی مراحل آماده‌سازی شغلی و اطمینان از موثر بودن تسهیلات در روند توانمندسازی خانواده صورت می‌پذیرد و پس از اخذ تسهیلات نیز پیگیری‌ها و همراهی‌های لازم برای ادامه کسب و کار بوجود آمده، صورت می‌گیرد.

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی زنان سرپرست خانوار در بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال، عدم دسترسی به وثیقه و ضامن معتبر است، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه، از تسهیلات بهره‌مند شوند. علیرغم اینکه این مشکل بارها و بارها با ذکر دلایل توجیهی مطرح شده، لیکن تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته و این مشکل همچنان به قوت خود باقی مانده است.

وی ادامه داد: شاید یکی از مهمترین اقدامات این است که شرط ضامن در اخذ تسهیلات تبدیل به سفته بشود و مدت زمان دریافت تسهیلات را نیز کوتاه شود همچنین باید شرایطی فراهم شود تا خیرین محترم وارد این حوزه شوند و با حمایت مالی از اشتغال زنان سرپرست خانوار، به کاهش بار مالی این حوزه، کمک کنند.

 

.......گفتگوی ویژه

*ژن درمانی نوآورانه درمان rpe65

در تداوم دستاوردهای علمی مدتی پیش گزارشی در زمینه ژن درمانی نو آورانه لاکس تِرنِر منتشر شد.در این روش ، نسخه سالم ژن معیوب rpe65 به شبکیه چشم بیمار تزریق می شود. در این روش، dna به وسیله یک ویروس بی خطر به سلول شبکیه وارد می شود. پس از آن dna وارد هسته سلول می شود و این ژن سالم شروع به تولید پروتئین rpe65 می کند که برای دیدن ضروری است. برای آشنایی با چن و چون این نوآوری با دکتر علیرضا لاشیئی فوق تخصص شبکیه گفتگویی داشتیم که می خوانید؟او در ابتدا ضمن توضیح جزئیات این خبر به این سوال پاسخ می دهد که آیا در ایران نیز نابینایانی داریم که این اختلال را داشته باشند ؟ قطعا در ایران نیز مبتلایانی به این اختلال داریم ولی بحث این است که روند این درمان چگونه است و آیا در ایران هم عملی است یا نه؟ تقریبا در دیستروفیهای رتین 200 ژن شناسایی شده است که ارتباط نیمی از این ژنها با دیستروفیها خیلی مشخص و شفاف نیست.  

یکی از بیماریهای دیستروفی رتین بیماری rp است که نزدیک به 100 واریانت دارد یعنی نزدیک به 100 نوع شکل بالینی و اختلال ژنتیکی در بیماری rp وجود دارد. پس طیف وسیعی از اختلالات ژنتیکی می تواند باعث rp شود که یکی از این اختلالات ژنتیکی روی ژن rpe65 اتفاق می افتد. مشکل بیماری rp هم همین وسعت اختلالات ژنتیکی است که هر یک می تواند به نحوی تصویر بالینی شبیه بیماری rp بدهد. Rpe65 اختلالی است که می تواند rp نوع مادرزادی یعنی فرم شدید بیماری را ایجاد کند. و از ابتدای تولد یا کمی بعد از آن بیمار علائم کم بینایی و حتی نابینایی را همراه با اختلالات حرکتی مثل نیستاگموس”حرکت سریع کره چشم"  را نشان بدهد.تاکنون مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است و کمپانی در آمریکا موفق شده فرم شدید rp به نام بیماری لِبِر "lca” را درمان کنند. به این معنا که از 100 اختلال ژنتیکی توانسته اند یک فرم rp مادرزادی را درمان کنند.

البته این طلیعه درمان rp است ولی با درمان گسترده همه انواع بیماری فاصله زیادی دارد. مسئله مهم دیگر بحث هزینه های این درمان است. هم هزینه های تحقیقاتی و هم هزینه هایی که شرکتها برای درمان تعیین می کنند. به عنوان نمونه همین ژن rpe65که به نام لاکس ترنا به بازار آمده است برای درمان دو چشم نزدیک به یک میلیون دلار هزینه دارد. برای همین است که می گویم این درمان برای بومی سازی در ایران راه زیادی دارد.

س: روش درمان چگونه است؟

ج: ژن سالم و حامل آن را که یک آدنو ویروس است را در یک یا دو ویال برای هر دو چشم به بیمار می دهند. در درمان قرار بر این است که به مرحله ای برسیم که درمان را به صورت یک ویال دریافت کنیم.جراح با روش ظریفی دارو را در زیر شبکیه و در ناهیه مرکز بینایی وارد می کند.

س:نکته اینجاست که این درمان در مورد کسانی کارایی دارد که هنوز بینایی دارند؟

ج: بله دقیقا ببینید برای همین سراغ بیمارانی رفته اند که بیماری در آنها به صورت مادرزادی وجود دارد چون این بیماری در آنها تازه شروع شده است و فرصت دارند آنها را ریکاوری و بافتهایی را که هنوز نمرده اند را سالم سازی کنند. در موارد پیشرفته بیماری مجبوریم همزمان با ژن درمانی، سلول درمانی هم انجام دهیم. یعنی به جای سلولهایی که در طول سالیان گذشته به علت بیماری rp از بین رفته اند سلول سالم وارد چشم کنیم . به همین علت کار پیچیده تر می شود.

س: خبری که در این رابطه منتشر شده بود در باره بیماران در انگلیس بود ؟

ج: لاکس ترنا را یک کمپانی آمریکایی ساخته و در کشورهای مختلف مثل انگلیس آن را آزمایش می کند تا ببینند در آنجا هم همان اثر تکرار می شود یا نه؟   و درمانی را که ادعا کرده اند را می توانند در جاهای دیگر هم اثبات کنند؟ انگلیس بیش از هر کشور دیگری از نظر زبانی و سیاستهای کلی و بهداشتی به آمریکا نزدیک است و طبیعی است دارو را برای آزمایش به انگلیس ببرند. *گفتنی است تعدادی از نابینایانی که در برنامه ملی ثبت دیستروفیهای "بیماریهای تحلیل برنده" شبکیه شرکت کرده اند با تشخیص rpe65 مواجه شده اند به گفته دکتر حمیده صباغی مدیر اجرایی این برنامه از آنجایی که تحقیق در زمینه این بیماری در حال حاضر در ایران انجام نمی شود این افراد می توانند به صورت شخصی در این پروژه های تحقیقاتی شرکت کنند.

 

........دریافت

*شمشیر من همین شعر است، پرکارتر ز هر شمشیر

بیست و هشت مردادی که گذشت، مصادف با هفتمین سال درگذشت سیمین بهبهانی، بانوی شعر و غزل معاصر بود.

با توجه به میزان بالای محبوبیت این شاعر در میان علاقه مندان به شعر و ادب فارسی، بهتر آن دیدیم به جای مطالعه ی اظهار نظر های مختلف درباره ی شعر و اندیشه ی این شاعر پر آوازه، چند قطعه از اشعارش را با هم بخوانیم:

خرمن زلف من کجا؟ شاخه یاسمن کجا؟

قهر ز من چه می کنی ، بهر تو همچو من کجا؟

صحبت باغ را مکن پیش بهشت روی من،

سبزه ی عارضم کجا؟ خرّمی چمن کجا؟

لاله و من چه نسبتی؟ ساغر او ز می تهی،

ساق فریب زن کجا؟ ساقی سیمتن کجا؟

غنچه دهان بسته یی ، پیش لب شکفته ام،

گرمی بوسه ام کجا؟ سردی آن دهن کجا؟

نرگس و دیدگان من؟ وای از این ستمگری،

در نگهم ترانه ها ، در نگهش سخن کجا؟

بر سر و سینه ام مکش، دست که خسته می شود!

نرمی پیکرم کجا؟ خرمن نسترن کجا؟

این همه هیچ بهر تو، یار ز خود گذشته یی،

دوستیِ تو خواسته ، دشمن خویشتن کجا؟

می روی و خطاست این، شیوه ی نابجاست این،

قهر ز من چه می کنی؟ بهر تو همچو من کجا؟

برگرفته از کتاب "نگاره گلگون" سیمین بهبهانی

بچه ها صبحتان بخیر، سلام!

درس امروز، فعل مجهول است،

فعل مجهول چیست می دانید؟

نسبت فعل ما به مفعول است؛

در دهانم زبان چو آویزی،

در تهیگاه زنگ ، می لغزید. 

صوت ناسازام آنچنان که مگر،

شیشه بر روی سنگ می لغزید. 

ساعتی داد آن سخن دادم،

حق گفتار را ادا کردم.

تا ز اعجاز خود شوم آگاه،

ژاله را زان میان صدا کردم:

"ژاله از درس من چه فهمیدی؟"

پاسخ من سکوت بود سکوت،

"دِ جواب بده! کجا بودی؟

رفته بودی به عالم هپروت؟"

خنده دختران و غرش من،

ریخت بر فرق ژاله، چون باران.

لیک او بود غرق حیرت خویش،

غافل از اوستاد و از یاران. 

خشمگین، انتقامجو، گفتم:

"بچه ها گوش ژاله سنگین است!"

دختری طعنه زد که: "نه خانم!

درس در گوش ژاله یاسین است."

باز هم خنده ها و همهمه ها ،

تند و پیگیر می رسید به گوش.

زیر آتشفشان دیده من،

ژاله آرام بود و سرد و خموش.

رفته تا عمق چشم حیرانم،

آن دو میخ نگاه خیره او.

موج زن، در دو چشم بی گنهش،

رازی از روزگار تیره او.

آنچه در آن نگاه می خواندم،

قصه غصه بود و حرمان بود.

ناله ای کرد و در سخن آمد،

با صدایی که سخت لرزان بود:

"فعل مجهول، فعل آن پدری است،

که دلم را ز درد پر خون کرد.

خواهرم را به مشت و سیلی کوفت،

مادرم را ز خانه بیرون کرد.

شب دوش از گرسنگی تا صبح،

خواهر شیر خوار من نالید.

سوخت در تاب تب، برادر من،

تا سحر در کنار من نالید.

در غم آن دو تن، دو دیده من،

این یکی اشک بود و آن دگر خون بود.

مادرم را دگر نمی دانم،

که کجا رفت و حال او چون بود."

گفت و نالید و آنچه باقی ماند،

هق هق گریه بود و ناله او.

شسته می شد به قطره های سرشک،

چهره همچو برگ لاله او.

ناله من به ناله اش آمیخت،

که: "غلط بود آنچه من گفتم،

درس امروز ، قصه غم توست.

تو بگو! من چرا سخن گفتم؟

فعل مجهول فعل آن پدری است،

که تو را بی گناه می سوزد.

آن حریق هوس بود که در او،

مادری بی پناه ، می سوزد.

دلم گرفته، ای دوست! هوای گریه با من

گر از قفس گریزم، کجا روم، کجا من؟

کجا روم که راهی، به گلشنی ندارم،

که دیده بر گشودم، به کنج تنگنا من.

نه بسته ام به کس دل، نه بسته کس به من دل،

چو تخته پاره بر موج، رها، رها، رها من.

ز من هر آن که او دور، چو دل به سینه نزدیک،

به من هر آن که نزدیک، از او جدا، جدا من.

نه چشم دل به سویی، نه باده در سبویی،

که تر کنم گلویی به یاد آشنا من.

ز بودنم چه افزود؟ نبودنم چه کاهد؟

که گویدم به پاسخ، که زنده ام چرا من.

ستاره ها نهفتم، در آسمان ابری،

دلم گرفته، ای دوست! هوای گریه با من.

شمشیر خویش بر دیوار، آویختن نمی خواهم،

با خواب ناز جز در گور، آمیختن نمی خواهم.

شمشیر من همین شعر است، پرکارتر ز هر شمشیر،

با این سلاح شیرین کار، خون ریختن نمی خواهم.

جز حق نمی توانم گفت، گر سر بریدنم باید،

سر پیش می نهم وز مرگ، پرهیختن نمی خواهم.

ای مرد! من زنم انسان، بر تارکم به کین توزی،

گر تاج خار نگذاری، گل ریختن نمی خواهم.

با هفت رنگ ابریشم، از عشق شال می بافم،

این رشته های رنگین را، بگسیختن نمی خواهم.

هر لحظه آتشی در شهر، افروختن نمی یارم،

هر روز فتنه ای در دهر، انگیختن نمی خواهم.

این قافیت سبک تر گیر، جنگ و جنون و جهلت بس،

این جمله گر تو می خواهی، ای مرد! من نمی خواهم  .

 

........سلامت و بهداشت

*بستری مبتلایان به دلتا، ۲ برابر بیش از سویه های دیگر کرونا

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: احتمال بستری شدن مبتلایان به دلتا دو برابر بیش از سویه های دیگر کرونا است.

 دکتر مسعود مردانی افزود: افراد مبتلا به دلتا نسبت به سویه های دیگر کرونا بیمارتر هستند و علائم این ویروس در آنها شدیدتر است و وضعیت آنها زودتر به وخامت می رود.سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و سرفه در مبتلایان به دلتا کرونا بیشتر مشاهده می شود.

به گفته مردانی، با توجه به گستردگی شیوع کرونا از نوع دلتا و سرعت انتقال پذیری آن به افراد توصیه می شود روزانه‌ میوه و سبزیجات مصرف کرده و مایعات زیاد در طول روز مصرف کنند. همچنین به میزان کافی غلات و حبوبات مصرف شود. تنها راه برون رفت از کرونا و کنترل این بیماری در کشور افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

بر اساس نتایج تحقیقات پزشکی، کرونا دلتا ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به جهش های قبلی بیشتر مسری است.

تب یکی از نشانه های مهم ابتلا به کرونا هندی است و سردرد، سوزش گلو و آبریزش بینی از دیگر علایم متداول آن هستند و در افراد جوان علائم ابتلا به ویروس دلتا ممکن است به شکل یک سرما خوردگی شدید بروز کند و با بروز علایمی چون سرفه، تنگی نفس، خستگی بدون دلیل و یا از دست دادن حس بویایی و چشایی تشدید شود.

*تکمیل واکسیناسیون کادر مدارس تا قبل از مهر: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت پوشش فعلی واکسیناسیون در کشور در جمعیت بالای ۱۸ سال را ۲۷.۴۶ درصد خواند و گفت: تصمیم بر آن شده که پوشش دو نوبت واکسیناسیون معلمان و سایر کارکنان مدارس تا قبل از آغاز مهرماه به پایان برسد، در مورد اساتید دانشگاه ها نیز به همین منوال خواهد بود و امیدواریم سال تحصیلی جدید با اطمینان خاطر بیشتری آغاز شود.

دکتر محمدمهدی گویا افزود: تا صبح امروز ۳۰ مرداد، ۱۶۴۷۶۲۵۷ نفر نوبت اول و ۵۵۳۱۲۵۷ دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند. یعنی تاکنون ۲۲۰۰۷۵۱۴ دُز واکسن در کشور تزریق شده است. پوشش فعلی واکسن ۲۷.۴۶ درصد در میان جمعیت بالای ۱۸ سال و در کل کشور ۱۹.۳۸ درصد است. این درحالی است که در شرایط تحریم و دسترسی بسیار محدود به واکسن، این پوشش حاصل شده است.

گویا اظهار کرد: تمامی کادرهای بهداشتی در طول مدت اخیر هر روز به صورت دو شیفته و در بعضی مناطق به صورت شبانه روزی، عملیات واکسیناسیون را در سراسر کشور حتی در دورافتاده ترین نقاط با کمک سایر سازمان ها از جمله نیروی مقاومت بسیج و مرکز فوریت های پزشکی کشور و ... انجام داده اند

وی عنوان کرد: واکسیناسیون زندانیان کشور با پوششی بالای ۷۰ درصد تاکنون ادامه یافته و از همه مهمتر اینکه در زندان های بزرگتر مانند زندان های استان البرز و تهران نوبت اول واکسیناسیون به پایان رسیده و نوبت دوم از هفته گذشته آغاز شده است، شاید کمتر کشوری بتواند ادعا کند که این اقدام را با وجود این همه محدودیت دسترسی به واکسن، انجام داده است.  

گویا تاکید کرد: تیم های کارشناسی درحال بررسی واکسیناسیون دانش آموزان دارای بیماری های زمینه ای و پرخطر و انتخاب مناسب ترین واکسن برای آنها هستند. در کنار اینها واکسیناسیون گروه های متعددی از مشاغل پرخطر نیز در دست انجام است.

 

........ورزشی

*رکورد شکنی در تعداد تماشاگران پارالمپیک توکیو

کمیته بین المللی پارالمپیک با انتشار گزارشی پیش بینی کرد با توجه به ترکیب بیشتر رسانه ها، ارتقا سطح پوشش خبری و افزایش پخش زنده مسابقات، مخاطبان بازی های پارالمپیک از مرز ۴.۱ میلیارد نفر در ریو ۲۰۱۶ به ۴.۲۵ خواهد رسید. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ در مجموع از سوی ۱۵۰ شبکه تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی در ۱۷۷ کشور پوشش داده خواهد شد.

الکسیس شافر، مدیر بخش بازرگانی IPC، در این خصوص اظهار داشت: با توجه به امکان پوشش زنده بیشتر مسابقات، من اطمینان دارم ما می توانیم رکورد مخاطبان بازی های پارالمپیک را بزنیم. همچنین با توجه به راه اندازی کمپین ما ۱۵ درصد، اهمیت بازی های پارالمپیک در بعد جهانی بیشتر به چشم خواهد آمد.

شبکه NHK ژاپن با ۵۴۰ ساعت پوشش از بازی های پارالمپیک جز اصلی ترین شبکه های تلویزیونی این دوره از بازی های محسوب می شود. همچنین شبکه NBC آمریکا و شبکه ۴ تلویزیون ملی انگلستان هم پوشش خبری گسترده ای از رقابت ها را ارائه خواهند کرد.

 علاوه بر اینها، شبکه های تلویزیونی سایر کشورها از قبیل آفریقای جنوبی، هنگ کنگ، اندونزی، مالزی، تایوان، فیلیپین، هند و برخی شبکه های تلویزیونی در خاور میانه و آمریکای لاتین جز رسانه های خبری این دوره از بازی های پارالمپیک هستند.

* ورود اولین گروه از ورزشکاران کاروان پارالمپیک ایران به توکیو

اولین گروه از کاروان ایران شامل رئیس، دبیر و نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک، گروهی از خبرنگاران و  ورزشکاران رشته های والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، جودو، وزنه برداری، تیر اندازی با کمان، تعدادی از ورزشکاران رشته دو و میدانی و گروهی از همراهان، جمعه شب وارد توکیو شدند.

کاروان ایران با نام " سردار دلها" در ۱۰ رشته ورزشی و ۶۲ ورزشکار در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ شرکت دارد.

نمایندگان کشورمان در بدو ورود، با استقبال سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن روبرو شدند و پس از انجام مقدمات و تست کرونا، وارد توکیو و دهکده بازی ها شدند.

* ارتقای سطح زندگی افراد دارای معلولیت در دنیا هدف کمپین ما پانزده درصد

کمپین " ما پانزده درصد" به رهبری کمیته بین المللی پارالمپیک و با حمایت سازمان های بین المللی متعدد از قبیل سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی،اتحاد بین المللی معلولیت، بخش حقوق بشر سازمان ملل، کمپین اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و کمپین ۵۰۰ حرکت ارزشمند با همراهی مردم تشکیل شده است.

این کمپین که پیش از بازی های پارالمپیک توکیو آغاز شده است، اهدافی نظیر افزایش آگاهی نسبت به جمعیت ۱۵ درصدی افراد دارای معلولیت در دنیا و تجلیل از آنها، ترویج فناوریهای کمکی و تغییر دهنده زندگی به عنوان ابزاری برای ایجاد مشارکت و توسعه جنبش پارالمپیک، ایجاد تغییر در میان دولت ها، کسب و کارها و مردم به منظور کاهش تبعیض نسبت به افراد دارای معلولیت و افزایش فرصت ها برای تبدیل کردن آنها به عضو فعال درجامعه فراگیر را دنبال می کند و در تلاش است تا در بازه  زمانی ده ساله به ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت که جمعیتی بالغ بر یک میلیارد ( ۱۵ درصد جمعیت کره زمین) را در بر می گیرند، بپردازد.

در این کمپین تلاش شده است تا ازبستر بازی های پارالمپیک به منظور ترویج اهداف آن بهره برداری شود.

به عنوان بخشی از این کمپین، ۱۹ آگوست، لوگوی کمیته بین المللی پارالمپیک و کمیته های ملی پارالمپیک به منظور همراهی با این کمپین به رنگ بنفش ( رنگ بین المللی افراد دارای معلولیت) درآمده و کمیته ملی پارالمپیک ایران نیز در این خصوص با این کمپین همراهی نموده است.

همچنین در این روز، برخی از اماکن دیدنی در دنیا به منظور همراهی با این کمپین به رنگ بنفش در آمدند.

* بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ بدون حضور تماشاگران برگزار می شود.

در فاصله دو روز تا آغاز بازی های پارالمپیک به میزبانی توکیو، برگزار کنندگان بازی ها و سازمان ها مرتبط گرد هم آمدند تا در خصوص حضور تماشاچیان در این رویداد بزرگ تصمیم گیری کنند.

پیش از این مقرر شده بود تا در خصوص حضور تماشاگران در این رویداد پس از پایان بازی های المپیک و با توجه به شرایط میزبان تصمیم گیری شود.

در این خصوص نشستی با حضور نمایندگان کمیته بین المللی پارالمپیک، کمیته برگزاری بازی ها، شهرداری توکیو و دولت ژاپن برگزار و طی آن گزارشی از وضعیت اضطراری اعلام شده در سه شهر توکیو، سایتما و چیا ارائه شد.

در ادامه با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهر توکیو، مقرر شد تا اقدامات سختگیرانه تری برای برگزاری بازی های پارالمپیک وضع و از حضور تماشاگران در استادیوم ها جلوگیری شود. به علاوه، از مردم درخواست شد تا از حضور در کنار جاده ها برای تماشای مسابقاتی از قبیل دوچرخه سواری که در خیابان ها و جاده ها برگزار می شود، خودداری کنند.

از سوی دیگر مقرر شد با در نظر گرفتن تمام پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های لازم ، تعداد محدودی از دانش آموزان امکان حضور در این رویداد را داشته باشند و بتوانند بازی ها را از نزدیک تماشا کنند تا به ایجاد جامعه ای فراگیر در چارچوب برنامه مشارکت آمیز جنبش پارالمپیک کمک شود. شانزدهمین دوره پارالمپیک از روز سه شنبه دوم شهریور در ژاپن آغاز خواهد شد.

 

.......حوادث

*جعل عنوان قاضی برای ازدواج با همکلاسی سابق/ متهم قصد فرار داشت

مرد شیاد که برای ازدواج با دختر مورد علاقه ‌اش خود را قاضی و بازپرس دادسرای تهران معرفی کرده بود در یزد شناسایی و دستگیر شد. مجید فرهمند زاده، رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان گفت: این فرد با جعل عنوان قاضی خود را فردی با موقعیت اجتماعی خاص جا زده بود و در پی این بوده تا با دختری که در دوران دانشگاه با او همکلاسی بوده ازدواج کند.

وی با بیان اینکه متهم فقط پنج ترم در دانشگاه تحصیل کرده و نتوانسته تحصیل خود را حتی تا مقطع لیسانس به اتمام برساند، افزود: این فرد زمانی دستگیر شد که به‌ همراه همکلاسی سابق خود که از کارآموزان وکالت بوده و باید در آزمون اختبار کانون وکلای یزد شرکت میکرده، خود را مقام قضایی معرفی کرده است که با توجه مشکوک بودن برخی از شواهد و قرائن، موضوع به کارشناسان حفاظت و اطلاعات دادگستری گزارش شد و پس از اخذ مجوز قضایی، مراتب برای بررسی صحت موضوع  یا هر گونه سوء‌استفاده احتمالی در دستور کار قرار میگیرد.

متهم پس از مواجهه با کارشناسان حفاظت اطلاعات قصد فرار داشت اما دستگیر شد و از این متهم کارت شناسایی جعلی وکالت، کارت شناسایی جعلی مقام قضایی تحت عنوان قاضی بازپرسی دادسرای تهران و فیش حقوقی و حکم کارگزینی جعلی کشف و ضبط شد. فرهمند زاده تصریح کرد: این جاعل عاشق پیشه برای خود پرچمهای رومیزی نیز تهیه کرده بوده و حتی دو عدد چکش ممهور به آرم قوه قضائیه و عنوان بازپرسی نیز ساخته که به آن دختر ثابت کند که دارای پست و مقام قضایی است.

وی خاطرنشان کرد: به‌ نظر میرسد این متهم محیط دادگاه‌ها را بیشتر از دریچه سینما و تلویزیون دنبال کرده و آمال و آرزوهای خود را با جعل برای کارتها و اشکال و ملزومات تشریفاتی دنبال میکرده است وگرنه کسی که یکبار در دادگستری حاضر شده باشد میداند در روی میز هیچ مقام قضایی چکش وجود ندارد. این مقام قضایی هدف این متهم را فریب برای ازدواج با همکلاسی سابق خود که کارآموز وکالت بوده دانست و بیان کرد: علاقه شدید به همکلاسی سابق و ضرورت جلب اعتماد و اطمینان اطرفیان فرد مورد نظر در ازدواج باعث اقدام متهم به این بزه شده است.

فرهمند زاده التزام به قوانین و پایبندی به اخلاق را ضرورت زندگی اجتماعی و حرکت رو به تعالی جامعه ذکر کرد و گفت: نباید اجازه داد هرکس برای رسیدن به مقصود خود به هرگونه جعل عنوان، دروغگویی و فریبکاری متمسک شود و شهروندان در صورت مواجهه با چنین افرادی، بلافاصله مراتب را به ستاد خبری حفاظت اطلاعات دادگستری یا مراجع ذیصلاح در دادسرا اطلاع دهند. رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری تأکید کرد: باید نسبت به ادعاهای افراد حساس بود و اگر جایی قرار است معامله‌ ای صورت گیرد یا بر اساس شرایطی ازدواج رخ بدهد بهتر است حتماً جوانب کار سنجیده شود و حتی تا آنجا که امکان دارد استعلام صورت گیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *