شناسه خبر: 34207 منتشر شده در مورخ: 1400/5/25 ساعت: 22:27 گروه: بهداشت و سلامت  
آموزش کمکهای اولیه به نابینایان در احیای قبلی تنفسی

آموزش کمکهای اولیه به نابینایان در احیای قبلی تنفسی

به طور کلی امدادگرانی که در دقایق اولیه با مصدومان روبرو می شوند اگر کار احیای قلبی تنفسی را انجام دهند احتمال زنده ماندن فرد را خیلی بالا می برند. گفته می شود در 2تا 8 دقیقه یا گاه می گویند 4 تا 6 دقیقه بعد از ایست قلبی تنفسی زمان طلایی احیاء فرد است.

به گزارش ایران سپید احیای قلبی تنفسی یکی از بخشهای مهم در آموزش کمکهای اولیه است. گفتیم وقتی به محل حادثه ای می رسیم و یا در خانه یا محل کار با مصدومانی روبرو می شویم، باید ابتدا برای کمک به کسانی عجله کنیم که احتمال می دهیم راه هوایی و تنفس آنها بسته شده باشد یا دچار ایست قلبی، تنفسی شده باشند. اگر از این افراد سوالی بپرسیم مثل اینکه حالت چطور است نمی توانند پاسخ بدهند به این صورت اگر کسی جواب سوال ما را نداد و هوشیاری نداشت اول برای کمک به او اقدام می کنیم. اهمیت راه هوایی در این است که ریه ها ، کار اکسیژن رسانی به تمام اعضای بدن از جمله اعضای حیاتی بدن مثل قلب و مغز را بر عهده دارند. این اکسیژن رسانی حتی اگر به مدت کوتاهی متوقف بشود قلب و مغز دچار صدمات غیر قابل برگشتی می شوند. بنابر این اگر با مصدومی مواجه شدیم که به سوالات جواب نمی دهد باید روبرویش قرار بگیرید و با نوک انگشتانمان بر روی شانه های او ضربه بزنیم بدون اینکه او را تکان دهیم چون اگر صتون فقرات صدمه دیده باشد صدمات بیشتر می شود . اگر دیدیم با ضربه زدن هم او هوشیاری ندارد و پاسخی نمی دهد باید به مشکل تنفسی شک کنیم.

برای کنترل تنفس باید ببینیم مصدوم تنفس دارد یا نه ؟ و نفس کشیدن منظم است یا غیر منظم؟ افراد بینا بد دیدن حرکت قفسه سینه و بالا و پایین رفتن آن را می بینند ولی فرد نابینا می تواند دست خود را روی قفسه سینه مصدوم بگذارد و متوجه حرکت بالا و پایین رفتن قفسه سینه یعنی دم و بازدم شود بعد باید به تعداد تنفس دقت کنیم که آیا کافی است یا نه؟ عمیق است یا سطحی؟ منظم است یا غیر منظم؟ و فاصله نفسها چگونه است بعلاوه با شنیدن صدای تنفسی و با گرفتن دست جلوی دهان و بینی متوجه جریان هوا می شویم. به طور کلی افراد بالغ بین 10 تا 15 بار در دقیقه تنفس دارند، هرچه سن فرد کمتر باشد این تعداد بیشتر می شود تا در شیرخواران که تعداد تنفس به 25 تا 30 بار در دقیقه هم می رسد. مطالعات نشان داده اگر در مراحل اولیه قطع تنفس یا اینکه وقتی کسی جلوی خودمان به زمین می خورد کار احیاء را شروع کنیم شانس زیادی برای برگشت بیمار وجود دارد. و هر یک دقیقه که از بین بگذرد 7 تا 10 برابر شانس زنده ماندن فرد کمتر می شود. به طور کلی امدادگرانی که در دقایق اولیه با مصدومان روبرو می شوند اگر کار احیای قلبی تنفسی را انجام دهند احتمال زنده ماندن فرد را خیلی بالا می برند. گفته می شود در 2تا 8 دقیقه یا گاه می گویند 4 تا 6 دقیقه بعد از ایست قلبی تنفسی زمان طلایی احیاء فرد است.

اگر در این زمان با فردی روبرو شدید و کس دیگری برای امدادرسانی و احیاء در محل حضور نداشت بهتر است کار احیاء را شروع کنید. قبل از شروع به عملیات احیاء باید با اورژانس 115 تماس بگیریم تا برای اعزام امدادگر اقدام شود حتی در حین انجام کار احیاء، نیروهای اورژانس روش انجام احیای قلبی تنفسی را به کسانی که در محل هستند یادآور می شوند. اگر دیدیم تنفس نامنظم است یا تعدادش کم است زمان نباید از دست برود برای شروع فرد مصدوم باید طاق باز خوابانده شود ابتدا باید ببینیم راه تنفسی مصدوم باز است یا نه؟ برای این کار اگر در دهان چیزی هست مثل لقمه، مواد استفراغ، دندان شکسته یا مصنوعی و خون باید از دهان خارج شود اگر گردن مصدوم صدمه ندیده باشد سر را به پهلو بر می گردانیم و با استفاده از دو انگشت اشاره و وسط که دور آن گاز استریل پیچیده ایم سعی می کنیم محتویات  داخل دهان را خارج کنیم. برای باز کردن دهان هم با انگشت شست و اشاره دست دیگر روی دندانها گذاشته و دو فک را از هم باز می کنیم.

و اگر گردن صدمه دیده باشد در همان حالت این کار را انجام می دهیم بعد از آن اگر سطح هوشیاری فرد کم باشد امکان دارد زبان لوله شده و راه تنفسی را ببندد برای جلوگیری از این مشکل اگر شک داریم گردن صدمه دیده باشد در همان حالت با گذاشتن انگشتان دست زیر فک ، فک را به سمت بالا می کشیم  ولی اگر به گردن صدمه ای نرسیده باشد ابتدا یک دست را روی پیشانی گذاشته و آن را به پایین فشار می دهیم و با دست دیگر فک را بالا می کشیم تا گردن از زمین فاصله بگیرد و زبان راه تنفسی را نبندد. بعد از آن بلافاصله کار احیاء را شروع می کنیم. دقت داشته باشید اگر کس دیگری پیش ما بود کار تماس گرفتن با اورژانس را به او می سپاریم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *