شناسه خبر: 34202 منتشر شده در مورخ: 1400/5/30 ساعت: 13:47 گروه: اجتماعی  
برنامه‌های عبدالملکی برای هدایت وزارت کار چیست؟

برنامه‌های عبدالملکی برای هدایت وزارت کار چیست؟

حجت‌ عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی که جوانترین وزیر کابینه رئیسی است درس اقتصاد خوانده و کارنامه پرباری در معاونت اشتغال کمیته امداد دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، در کارنامه کاری حجت عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سوابق علمی، تألیفات و فعالیتهای مختلف دیده می شود، او از قضا اقتصاددان است و نگاه مثبتی به ایجاد اشتغال در فضای کنونی کشور دارد و ظرفیت‌های بالایی برای اشتغالزایی در اقتصاد متصور است. برنامه وی به طور رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و ماحصل دیدار روز گذشته وی با کمیسیون های مختلفی همچون اجتماعی، بهداشت و درمان و فراکسیون راهبردی مجلس نشان می دهد که حداقل نگاهها مثبت بوده،  با این حال برخی از نمایندگان مجلس آن چه در خصوص برنامه ها به مجلس ارائه کرده را بیشتر ذکر کلیات می دانند و معتقدند با توجه به گستردگی این وزارتخانه و زیرمجموعه های آن باید نسبت به مسایل جزیی تر پاسخ های تخصصی تری دریافت کنند.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس روابط کار درباره معرفی وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی به مجلس می گوید: اقتصاددان بودن و مدت فعالیت آقای عبدالملکی به عنوان معاونت اشتغال کمیته امداد را باید به فال نیک بگیریم و می‌تواند از جمله نکات مثبتی باشد که باید برای وزیر پیشنهادی جدید در نظر بگیریم. وی می افزاید: در حال حاضر صرفنظر از کرونا، بحث معیشت و اشتغال جزو اولویت های اساسی کشور و دو موضوع بسیار مهم به شمار می‌رود و از وظایف اصلی است که مستقیماً بر دوش وزارت بزرگ تعاون کار و رفاه اجتماعی خواهد بود بنابراین باید امیدوار باشیم که طرح‌ها و برنامه‌های آقای عبدالملکی در این راستا و تاثیر گذار در مجلس باشد. این کارشناس روابط کار می گوید: اگر ایشان مطالعه خوبی کرده باشد که چطور کارها را پیش ببرد موفق خواهد بود. معتقدم اولین برنامه ایشان باید این باشد که بنگاه‌های دچار مشکل شناسایی شود و ظرفیت سازی لازم در بازار کار مدنظر قرار گیرد.

اگر اولویت ایشان این مساله باشد منطقی تر مسایل را مطرح خواهد کرد. حاج اسماعیلی با اشاره به اولویت بحث معیشت در کشور می گوید: با توجه به آنکه معاونت رفاهی در اختیار وزارت کار است اگر در این بخش بتواند برنامه قابل قبولی ارایه کند موثر خواهد بود لذا انتظار داریم که در صورت رأی اعتماد ایشان در تعریف خط فقر بتواند همراه با یک تیم بسیار قوی این کار و بسیاری از امور مهم دیگر را به سرانجام برساند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز پس از بررسی و رصد برنامه های عبدالملکی می گوید: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گستردگی دارد و وسعت اختیارات این وزات خانه زیاد است، نمایندگان سوالات تخصصی دارند و باید جزئیات بررسی شود. در مجموع نسبت به بخش اول که ویژگی‌های دولتمردان آینده بود، نظرشان مثبت اما در بحث برنامه تاکید دارند با رویکرد اجرایی‌تر و جزئی‌تر که هم حوزه تعاون و کار و هم تامین اجتماعی و صندوق‌های اجتماعی را در بر می گیرد، بررسی شود. بعد از ظهر دیروز نیز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی برنامه وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی را در دستور کار داشت. تاکید کمیسیون بر این بود که با توجه به گسترده بودن حیطه وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیاز است در مورد مباحث مهمی مانند حوزه اشتغال، معلولان، سالمندان، بازنشستگان، بیمه‌های درمانی و صدها و صدها موضوع مهم، برنامه‌های عملیاتی ارائه شود و برنامه های ارائه شده متناسب با مشکلات این حوزه باشد.

در همین حال برخی نمایندگان مجلس نگاه و موضع دیگری نسبت به برنامه های عبدالملکی داشتند تا آنجا که احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که خود زمانی مشاور وزیر کار بوده درباره وزیر پیشنهادی کار اینطور بیان می دارد: "فردی توانمندتر و مناسب‌تر از وزیر پیشنهادی فعلی برای این وزارتخانه لازم است چرا که وزارت کار، وزارتخانه‌ای پرمشغله و دارای مسائل پیچیده است و جمعیت میلیونی کارگران و بازنشستگان، به علاوه بانک‌های توسعه تعاون و رفاه، حوزه بهزیستی و غیره، فردی دارای کارنامه‌ای شاخص را برای تصدی وزارت کار می‌طلبد تا هم جامعه کارگری و تعاونگران این فرد را بپذیرند و هم توانایی لازم برای مدیریت چنین مجموعه‌ عظیمی را دارا باشد". حجت عبدالملکی وزیر پیشنهادی کار، امروز نیز به کمیسیون عمران مجلس رفت و برنامه های خود را برای تصدی وزارت کار ارایه کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس از حمایت اکثریت قاطع اعضای این کمیسیون از وزیر پیشنهادی کار خبر داده و گفته در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بحث بیمه همگانی، وضعیت مجتمع های تولیدی در حوزه مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و سیمان، اشتغال و کارآفرینی اشاره شد و بحث های جدی صورت گرفت در نهایت پس از بحث و بررسی نظر اکثریت اعضای کمیسیون نسبت به برنامه های ایشان مثبت بود و انشاءالله کمیسیون عمران از وزیر پیشنهادی حمایت خواهد کرد. پیش از این علی حدادی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در توئیتی گفته بود" وزیر پیشنهادی کار به عنوان یک نخبه جوان انقلابی می تواند آغازگر تحول بزرگی در این وزارتخانه باشد.

کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی و کانون انجمن های صنفی رانندگان حمل و نقل کشور نیز در حمایت از عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیانیه صادر و ضمن ابراز خرسندی از انتخاب فردی انقلابی، جهادی و تحصیلکرده به سکانداری وزارت کار ابراز امیدواری کردند نمایندگان مجلس با رأی قاطع به جوان‌گرایی و تخصص گرایی دین خود را به نظام و انقلاب ادا کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *