شناسه خبر: 34188 منتشر شده در مورخ: 1400/5/23 ساعت: 10:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 23 مرداد 1400

روزنامه شنبه 23 مرداد 1400

عناوین امروز: عدم توازن در خدمات سازمان های دولتی به افراد دارای معلولیت-آشنایی با فاطمه نجار رتبه 280 کنکور انسانی 1400-تسهیل استفاده از تلگرام در ویندوز ۱۰ به کمک یک نرم‌افزار و یک افزونه-روشهایی برای آراستگی ظاهر-اسم چقدر بر شخصیت اثر میگذارد؟.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

۵ محرم  ۱۴۴۳

۱۴ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۷۲ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*عدم توازن در خدمات سازمان های دولتی به افراد دارای معلولیت

*آشنایی با فاطمه نجار رتبه 280 کنکور انسانی 1400

*تسهیل استفاده از تلگرام در ویندوز ۱۰ به کمک یک نرم‌افزار و یک افزونه

*روشهایی برای آراستگی ظاهر

*اسم چقدر بر شخصیت اثر میگذارد؟

 

.......سخن هفته

*عدم توازن در خدمات سازمان های دولتی به افراد دارای معلولیت

نکته ای که این هفته به آن می پردازم یک بحث اساسی است که واقعاً در یک گفتار و دو گفتار نمی گنجد و آن بحث عدم توازن در خدمات سازمان های دولتی به افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان است. به این معنا که متاسفانه طیف عمده ای از این خدمات به افرادی تعلق می گیرد که فاقد هرگونه توانمندی اجتماعی هستند و اگر فرد معلولی از جمله بسیاری از نابینایان با کسب تحصیلات، مهارت ها توانسته اند مشارکت اجتماعی داشته باشند و زندگی خودشان را اداره کنند تقریباً به ناگهان از بخش عمده ای از چرخه خدمات حذف می شوند.

این یک نقیصه بسیار بزرگ است که ما بیشترین پول و امکانات سازمان بهزیستی و سازمان های متولی را در این حوزه به افرادی می دهیم که مثلاً فقط مستمری دریافت می کنند و اینکه فقط مستمری دریافت می کنند و درآمدی جز مستمری ندارند همه کمک ها باید به آن ها داده شود وسایل توانبخشی و آموزش ها باید به آنها داده شود در حالی که بخش دیگری از افراد که اتفاقا توانمندتر هستند برنامه ر یزی درستی برای ارائه خدمات به آنها وجود ندارد. در بسیاری از کشورهای مختلف جهان این خدمات بسیار متوازن برنامه ریزی و ارائه می شود.

فردی که درآمد دارد از بعد حمایت مالی حمایت نمی شود ولی بسیاری از هزینه های مترتب بر خدمات توانبخشی را سازمان های حمایتی پرداخت می کنند و انتظار ندارند آن از حقوق و درآمدی که برای گذران زندگی کسر می شود برای هزینه های اضافی نیازهای معلولیتی را پوشش دهد. انتظار می رود که این تقسیم بندی سطح خدمات و حقوق اجتماعی افراد معلول اتفاق بیافتد ما به دنبال این بودیم که در قانون حمایت از حقوق معلولان بخشی از این قضیه را انجام دهیم که انجام شد اما کافی نبود و نیست و بقیه این سطح بندی خدمات باید با پیگیری در اجرای قانون و در مقرارتی که از این به بعد به تصویب میرسد یا در بعد برنامه ریزی های اجرایی لحاظ شود که امید این را داریم که در دولت جدید و با تحولاتی که در سطح برنامه ریزی ها اتفاق می افتد این نقیصه جدی لحاظ و رفع شود که افراد معلول  توانمندتر چوب توانمندیشان را نخورند بلکه از امتیاز توانمندی استفاده کنند و در واقع آن بخشی ازحقوق اجتماعیشان که باید از سوی سازمانهای حمایتی و توانبخشی آموزشی پاسخ داده شود و روی زمین نماند. باید در این راستا تلاش کنیم که این محقق شود.

 

 

..........گزارش ویژه

*آشنایی با فاطمه نجار رتبه 280 کنکور انسانی 1400  

دومین کنکور سراسری در شرایط کرونایی برگزار شد و دوستان نابینای زیادی حائز رتبه های برتر شدند. امروز با فاطمه نجار نوبری رتبه 280 در کنکور علوم انسانی گفتگو داریم. : او می گوید: من سال دهم و دوازدهم دوره دبیرستان را در مجتمع نرجس تهران گذراندم و سال یازدهم بورسیه مدرسه سرای دانش بودم.

س: چرا سال دوازدهم دوباره به نرجس برگشتید آیا مدرسه نابینایی بهتر بود؟

ج: فضای رقابتی در مدرسه سرای دانش خیلی زیاد بود و من در کل سال استرس داشتم و دوست داشتم سال دوازدهم را بدون استرس بگذرانم

س: شما که وضعیت تحصیلی خوبی دارید چرا استرس داشتید؟

ج: من کلا شخصیت پر استرسی هستم. ولی چون در نرجس همه مشکل بینایی داشتیم بهتر همدیگر را درک می کردیم و بیشتر می توانستیم با هم ارتباط داشته باشیم و حرف هم را بهتر متوجه می شدیم.

س: قبل از دبیرستان در چه مدرسه ای درس می خواندید؟

ج: من تا کلاس نهم را در مدرسه عادی درس خواندم و در استثنایی ثبت نام نبودم و معلم رابط هم نداشتم و تمام کارهایم را مادرم انجام می داد. و همیشه همراهم بود. هم درسها را برایم می خواند و در جلسه امتحان هم منشی من بود  و به همین خاطر امتحانها را دو بار از من می گرفتند حتی در سال نهم و امتحانات نهایی از من دو بار آزمون گرفتند و متوجه شدند من خودم جوابها را می دهم و مادرم به من کمک نمی کند.

س: چرا بعد از آن به مدرسه نابینایی آمدید؟

ج: من دوست داشتم در رشته تجربی درس بخوانم و قصد داشتم در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهم ولی فهمیدم که نمی توانم این رشته را انتخاب کنم و تنها گزینه من رشته انسانی است. بعد از آن بود که با مدرسه نابینایان نرجس آشنا شدم. و تصمیم گرفتم به این مدرسه بروم و با کسانی که شرایطی مانند من دارند درس بخوانم. من تا قبل از آن تجربه ای از درس خواندن در مدرسه نابینایان نداشتم.

س: این تجربه خوب بود؟

ج: بله در نرجس بود که دیدم بعضی از بچه ها شرایط بینایی بدتر از من دارند ولی علیرغم این محدودیت انسانهای موفقی هستند.

س: در حال حاضر میزان بینایی شما چقدر است؟

ج: من کم بینای شدید بودم ولی الان دیدم در حد تشخیص نور و سایه است. من تا کلاس نهم را با خط بینایی خواندم البته الان هم خط بریل را بلد نیستم و تازه شروع به آموختن آن کرده ام.

س: به نظرتان آموختن بریل در شرایط شما چقدر ضرورت دارد؟

ج: به نظرم افراد کم بینا یا نابینا باید با سی دی های صوتی آشنا باشند و از آن استفاده کنند و هم از خط بریل کمک بگیرند در جلسه کنکور اگر خط بریل را بلد باشیم خیلی کمکمان می کند.

س:آیا  وضعیت بینایی شما به تدریج بدتر می شد؟

ج: بله در کلاس اول تا فاصله یک متری را می دیدم ولی الان در حد تشخیص نور و سایه هستم. البته دید چشم چپم که تقریبا به صفر رسیده است و همین دید را هم با چشم راست دارم.

س: برای کسانی که شرایطی مشابه شما دارند چه توصیه ای دارید به نظرتان تجربه مدرسه عادی را داشته باشند یا از اول به مدرسه نابینایان بیایند؟

ج:  البته هر کسی به گونه ای راحت تر است این به شرایط مدرسه هم بستگی دارد اما من در مدرسه عادی تجربه خوبی داشتم

س: فکر نمی کنید اگر از معلم رابط استفاده می کردید شرایطتان بهتر می شد؟

ج: بله ولی من تا قبل از رفتن به کلاس دهم دوست نداشتم در مدرسه استثنایی باشم ولی در کلاس دهم وقتی وارد مدرسه نرجس شدم دیدم نسبت به مدارس استثنایی و یاد گرفتن خط بریل و عصا زدن خیلی تغییر کرد.

س: عصا زدن را هم شروع کرده اید؟

ج: بله اما هنوز کاملا یاد نگرفته ام ولی به نظرم برای اینکه بتوانیم مستقل باشیم خیلی خوب است و به تردد مستقل خیلی کمک می کند.

س: شما از کلاس کنکور هم استفاده کردید؟

ج: من از کتابهای صوتی کانون قلمچی استفاده می کردم و در آزمونهای آمادگی کنکور قلمچی هم شرکت می کردم.

س: این آزمونها چقدر به شما کمک کرد؟

ج: خیلی خوب بود کلا همه آزمونهای تستی خیلی به آدم کمک می کنند . اما خوبی آزمونهای قلمچی این است که  تنها آزمونی است که برای بچه های کم بینا و نابینا به صورت صوتی درآمده است و ما به راحتی می توانیم از آنها استفاده کنیم.

س: در جلسه کنکور با مشکلی روبرو نشدید؟

ج: در جلسه منشی داشتم منشی من سوالات را خوب می خواند ولی آدم خسته می شود چون زمان امتحان خیلی زیاد است و هم اینکه برخی از درسها را نمی توانست خوب بخواند به نظرم آموزش و پرورش باید یک سری معلم تربیت کند تا درسهایی مثل ریاضی ،؛ اقتصاد، انگلیسی و ادبیات تخصصی را بتوانند خوب بخوانند.

س: یک منشی داشتید؟

ج: بله و قبل از جلسه به ایشان گفتم که من به دفترچه بریل نیاز ندارم

س: شما اوقات فراغتتان را غیر از درس خواندن به چه کاری اختصاص می دادید؟

ج:  من علاوه بر درس خواندن زمانی که بیناییم بیشتر بود موسیقی کار می کردم و ساز تنبک را تا مرحله متوسط ادامه دادم همچنین تکواندو کار می کردم و کمربند قرمز تکواندو دارم و هم اسکیت می کردم. ولی بیش از همه اینها به مطالعه علاقه داشتم و کتاب می خواندم و به خواندن کتاب داستان و کتابهای علمی علاقه دارم.

س: الان هم در بین ساعات مطالعه به موسیقی هم می پردازید؟

ج: بله موسیقی باعث آرامش می شود و باعث می شود حوصله ام سر نرود. البته الان چون بیناییم خیلی کم شده موسیقی و ورزش کار نمی کنم و تا کلاس ششم توانستم آنها را ادامه دهم و بعد از آن خودم در خانه موسییقی می زنم البته تکواندو را دیگر نتوانستم ادامه دهم چون مشکل بیناییم مربوط به عصبم بود و اگر می خواستم تکواندو را ادامه بدهم عصب چشمم بیشتر صدمه می دید. در مورد موسیقی هم دیگر نمی توانستم نتها را ببینم و بزنم.

س: آیا اسکیت را چطور می توان ادامه داد؟

ج: اگر مربی بتواند حرکات را به من توضیح دهد می توانم ادامه دهم

س: با انتخاب رشته چه کردید؟

ج: من رشته انسانی را در دبیرستان انتخاب کردم چون به رشته روانشناسی علاقه داشتم ولی بجز روانشناسی رشته های مشاوره و علوم تربیتی و فلسفه و جامعه را هم در انتخابهای بعدی نوشتم

س: دلیل موفقیت شما چیست؟

ج: به نظرم مهمترین چیزی که می تواند باعث موفقیت یا شکست فرد شود انگیزه و هدف اوست. ما با اینکه بیناییمان ضعیف است ولی باید به این فکر کنیم که خیلیها شرایط بدتری نسبته به ما دارند و این مشکل نباید باعث شود که در زندگی هدف نداشته باشیم و به آنها نرسیم. ما باید همیشه تلاش کنیم تا به کسانی که فکر می کنند ما نمی توانیم کاری کنیم نشان دهیم انسانهای توانایی هستیم.

 

.....فناوریهای امیدبخش

*تسهیل استفاده از تلگرام در ویندوز ۱۰ به کمک یک نرم‌افزار و یک افزونه:

تردیدی نیست که با وجود موانع فراوانی که بر سر راه ایرانی‌ها در استفاده از تلگرام وجود دارد، این پیامرسان اما هنوز هم جزو محبوب‌ترین‌ها است و هر روز هم با یک یا چند قابلیت تازه در نسخه‌های جدیدش کاربران بیشتری را شیفته خود می‌کند. اگر شما هم از علاقمندان این پیامرسان هستید، با این مطلب تا پایان همراهمان باشید.

پرسه در تلگرام به وسیله صفحات لمسی مبایل‌ها، نه اینکه سخت یا نشدنی باشد اما به هر حال گرفتاری‌های خاص خود را دارد. کار به خصوص آنجایی سخت می‌شود که بخواهید پیغامی برای کسی بنویسید و مجبور شوید از صفحه کلید لمسی برای این کار استفاده کنید. همین معضل هم بسیاری از کاربران نابینا را به سمت استفاده از روش‌های جایگزین از جمله پیغام صوتی یا توسل به نسخه‌های دسکتاپ سوق داده است. تا پیش از ظهور ویندوز ۱۰ و انتشار اپلیکیشن «یونیگرام»، بار استفاده نابینایان از تلگرام در رایانه به دوش نسخه وب این پیامرسان بود اما حالا با تولد یونیگرام، هر عقل سلیمی قطعاً این نرم‌افزار را به سایر مسیر‌های استفاده از تلگرام ترجیح خواهد داد.

اپلیکیشن یونیگرام را طراحانش فقط برای ویندوز ۱۰ ساخته‌اند. در حالت عادی هم بهترین راه برای دستیابی به آن این است که از فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) دانلودش کنید. البته حواستان باشد که موقع دانلود نباید در تنظیمات منطقه جغرافیایی ویندوز، گزینه ایران را انتخاب کرده باشید. یونیگرام، با هر دو صفحه‌خوان جاز و ان‌وی‌دی‌ای میانه خوبی دارد اما برای استفاده آسان‌تر در صفحه‌خوان جاز بد نیست اسکریپت‌هایی را که در وبسایت DLEE.ORG منتشر شده به صفحه‌خوان خودتان اضافه کنید و در ان‌وی‌دی‌ای هم از افزونه‌ای که یک برنامه‌نویس اکراینی چند وقتی است توسعه داده بهره بگیرید. افزونه‌ای به نام «یونیگرام پلاس» که چند روز پیش هم یک به‌روز‌رسانی تازه از آن منتشر شده است.

این افزونه، انبوهی از میان‌بر‌ها را در اختیار کاربران یونیگرام قرار می‌دهد. در اینجا بد نیست نگاهی بیندازیم به گزیده‌ای از فهرست این میانبر‌ها که توسط محمدرضا راشاد، به فارسی ترجمه و در کانال تلگرامی ان‌وی‌دی‌ای فارسی منتشر شده است:

Alt+1: فکوس را به فهرست چت‌ها (شامل پیام‌هایی که دریافت کرده‌اید) میبَرَد.

Alt+2: فکوس را به آخرین پیام در یک چت، گروه یا کانال، پس از آنکه بازش کردید میبَرَد.

Alt+3: فکوس را به برچسب پیام‌های خوانده‌نشده (Unread messages) موجود در چت بازشده میبَرَد. چنانچه چنین برچسبی پیدا نشود، اعلام میشود.

Alt+D: فکوس را به فیلد ویرایشی -برای نوشتن پیام- میبَرَد. چنانچه فیلد ویرایشی در جایی که هستید نباشد، با زدن این کلید، اعلام میشود.

Alt+T: نام پروفایل و وضعیت چتی که داخلش هستید را میخوانَد. با دو بار فشردن این کلید، قابلیت «دنبال کردن فعالیت‌های چت» را فعال یا غیر فعال میکنید.

هنگام فعال بودن قابلیت یادشده، چنانچه در چت یا گروهی باشید، در صورتی که طرف مقابل یا یکی از اعضای گروه آنلاین شود، شروع به نوشتن متن یا ضبط صدا کند، بطور خودکار برای شما اعلام میشود.

با هر دو بار فشردن کلید Alt+T، یکی از این وضعیت‌ها اتفاق می‌افتد:

فعال شدن دنبال کردن فعالیت‌های چت تا هنگام بستن برنامه، فعال شدن دایمی، و غیرفعال شدن.

Space: پیام صوتی یا ویدئویی که روی آن قرار دارید را پخش، یا رسانه‌ای که به یک پیام پیوست شده را باز میکند.

Alt+P: پیام صوتی که در حال پخش است را متوقف یا مجددا پخش میکند.

Alt+S: سرعت پخش پیام صوتی را افزایش یا کاهش میدهد. یک بار، سرعت پخش را روی سرعت عادی و بار دیگر روی دوبرابر تنظیم میکند.

Alt+E: پخش‌کننده‌ی صدا را میبندد.

Ctrl+C: پیام را اگر حاوی متن باشد، کپی میکند.

فهرست میانبر‌ها بسیار بیش از این‌ها است و بهتر است برای مشاهده آن و همچنین آشنایی بیشتر با افزونه یونیگرام پلاس و دانلود افزونه، به کانال تلگرامی ان‌وی‌دی‌ای فارسی با شناسه @NVDA_FA در تلگرام مراجعه کنید.

 

……آراستگی

*روشهایی برای آراستگی ظاهر

در این بخش به انواع روش های از بین برد موهای زائد صورت برای خانم ها می پردازیم. البته بعضی از این روش ها را  آقایان و جوانان زیر سی سال استفاده می کنند اما به هر حال این روش ها بیشتر برای خانم ها به کار میرود و اینطور مرسوم است.

استفاده از تیغ

در این روش که به اصطلاح به آن شیو کردن هم  گفته می شود که خانم ها بیشنر از این روش استفاده نمی کنند یا بهتر بگویم اصلا استفاده نمی کنند زیرا باعث زبری مو شود و  همچنین باعث ازدیاد مو می شود.

وکس

نوعی جلبک که به وکس معروف است و یک نوع موم گیاهی است و از موم معمولی غلیظ تر است. برای استفاده از این وکس ابتدا آن را گرم می کنند و با استفاده از یک کاردک از این وکس روی پوست به صورت تیکه های مختلف قرار می دهند و بعد از چند ثانیه در خلاف جهت رویش مو به آرامی از پوست جدا می کنند و در واقع از قسمت پایین به سمت بالا کشیده می شود و موها به صورت تیکه ای به وکس می چسبد و دیگر آن وکس قابل استفاده نیست. این روش برای پوست های شل و نرم استفاده نمی شود بدلیل اینکه باعث شلی و نرمی پوست می شود. از فواید این وکس می توان گفت با این روش یک لایه مرده پوست از صورت جدا می شود و کسانی که به روش بند انداختن حساس هستند و باعث جوش زدن پوست صورتشان می شود می توانند از این روش استفاده کنند.

بند انداختن

این روش که از قدیم الایام مرسوم بوده  است و استفاده می شود و در این روش هم می توان گفت باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود. کسانی که به بند حساسیت دارند و پوست آنها جوش میزند میتوانند از ترکیب گلسیرین و آبلیمو و گلاب صورت خود را با این محلول ماساژ دهند و یا فقط از گلاب استفاده کنند و یا از کرم های مخصوص اکسیدوزنگ استفاده کنند.

لیزر

این روش در طی ده سال اخیر بسیار رایح شده است. استفاده از لیزر می تواند مشکلاتی رابرای پوست بوجود آورد اما هنوز اثبات شده نیست. در قسمت های موهای کرکی صورت مانند پیشانی جواب نمی دهد و باعث زبری موها می شود و بهتر است در قسمت های موهای کرکی صورت استفاده نشود و بیشتر در قسمت های پشت لب یا چانه که موهای زبرتری دارد استفاده میشود. لیزر دستگاهی است تقریبا میتئان شباهتی به فندک گاز که دارای یک سری که برای هر شخص به طور مجزا استفاده می شود. در ابتدا یک نوع ژل روی پوست استفاده می شود و دستگاه را در آن قسمت صورت که دارای مو زائد است قرار می دهند و به حالت یک لرزش کوچک روی پوست و باعث سوزاندن ریشه مو می شود که در هنگام لیزر این بوی سوختگی مو احساس می شود و در واقع بدون درد انجام می شود. بعد از لیزر از کرم های مخصوص استفاده می شود که در طی یک روز چندین بار از این کرم های مخصوص با دستورپزشک استفاده شود. قبل و بعد از لیزر نباید از روش های بند انداختن و وکس استفده شود و فقط باید از روش صلاح با تیغ استفاده کنید.

 

.....کشکول

*اسم چقدر بر شخصیت اثر میگذارد؟

اولین چیزی که اغلب درباره هر غریبه ‌ای میفهمیم، نامی است که مادر و پدرش به او داده ‌اند. نام ما میتواند تاثیر شگفت ‌انگیزی بر درک دیگران از ما داشته باشد. شاید قبلا در این باره فکر کرده باشید که والدین‌تان چگونه بر شکل‌ گیری شما تاثیر گذاشته‌ اند، مثلا خون ‌گرمی یا سخت‌ گیری‌شان یا گشاده ‌دستی و مصر بودنشان، ولی درباره یکی از مهمترین یادگار‌های مادر و پدرتان، یعنی اسمتان، هم فکر کرده‌اید؟ اینکه اسمتان را دوست دارید یا نه یا دیگران اسم شما را چطور میبینند؟ مادر و پدر‌ها اغلب برای انتخاب نام فرزندشان مصیبت میکشند، این ممکن است برایشان آزمون خلاقیت باشد یا راهی برای بروز شخصیت یا هویت خود از طریق فرزند. اما نکته ‌ای که ممکن است چندان در نظر نگیرند، تاثیری است که این اسم میتواند در نگرش دیگران به فرزندشان بگذارد و بر شخصیتی که در نتیجه آن پیدا میکنند.

دیوید ژو، روانشناسی که در دانشگاه آریزونا درباره روانشناسی اسم تحقیق میکند، میگوید: "از آنجا که اسم برای شناسایی فرد و برقراری ارتباط روزمره با او بکار میرود، مبنای درک فرد از خودش میشود، بخصوص در ارتباط با دیگران". البته که عوامل دیگری هم شخصیت ما را شکل میدهند، بخشی تحت تاثیر ژنتیک ماست، تجربه‌ های رشد و بلوغ نقش بسیار مهمی دارند، همینطور معاشران ما و در نهایت نقش هایی که در کار و زندگی میپذیریم. اینها همه نقش دارند. در میان این همه عامل، نقشی که اسممان ایفا میکند راحت فراموش میشود، نفوذی بسیار شخصی که بعد از تولد تحمیل میشود و آثارش معمولا در تمام عمر باقی میماند (مگر اینکه خودمان را به زحمت تغییر اسم بیندازیم). گوردون آلپورت، یکی از بنیانگذاران روانشناسی شخصیت، در سال ۱۹۶۱ گفت: "در تمام عمر، اسم ما مهمترین مرجع تعریفی است که از خود داریم." در سطح ابتدایی اسم ما میتواند جزئیاتی از قوم و تبار یا ریشه و سابقه ما را آشکار کند.

این در دنیایی پر از تعصبات اجتماعی، پیامد‌های اجتناب‌ناپذیری خواهد داشت؛ مثلا تحقیقی در آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر نشان داد با روزمه‌های شغلی یکسان، وقتی نام فرد شبیه اسامی عربی بود احتمال کمتری داشت به مصاحبه دعوت شود تا وقتی که اسم فرد، سفیدپوست به نظر میرسید. این از همه نظر ناعادلانه است، بخصوص اینکه اسم شاخص قابل ‌اعتمادی برای اصل و نسب نیست. از چنین پیامد‌هایی نباید بسادگی گذشت، اما نفوذ اسم به اینجا ختم نمیشود. حتی در درون یک فرهنگ هم، اسم هر کس ممکن است عادی باشد یا نادر، بار معنایی مثبت داشته باشد یا منفی یا اینکه جذاب، از مد افتاده یا نامطلوب دانسته شود؛ البته این دیدگاه‌ها با گذشت زمان تغییر میکنند.

در نهایت این جنبه‌های اسم ما خواه‌ ناخواه بر رفتار دیگران با ما اثر میگذارند و همچنین بر احساسی که به خودمان داریم. جین توئنج، روانشناس آمریکایی، در دهه ۲۰۰۰ مطالعه‌ ای انجام داد که نشان میداد حتی با در نظر گرفتن سابقه خانوادگی و نارضایتی کلی از زندگی، کسانی که نامشان را دوست ندارند، سازگاری روانی کمتری دارند. به احتمال زیاد، یا، چون اعتماد به نفس و عزت نفس ندارند اسمشان را دوست ندارند، یا، چون اسمشان را دوست ندارند، اعتماد به نفس ندارند. خانم تونج و نویسنده همکارش نوشتند: "اسم نماد «خود» میشود". برای بررسی تاثیر اسم ما بر رفتار دیگران با ما، به پژوهشی اشاره میکنم در سال ۲۰۱۱ در آلمان که در آن از کاربران یک سایت دوست ‌یابی سوال شد آیا مایلند بر اساس نام، دیگران را برای دوست شدن دنبال کنند. یوخن گبائر پژوهشگر در دانشگاه مانهایم و همکارانش از جمله ویبکه نبریش دریافتند کسانی که در زمان تحقیق نامشان ازمد افتاده تلقی میشد (مثل کوین) بیشتر درخواست دوستیشان رد شد تا کسانی که اسمشان مد روز انگاشته میشد (مثل الکساندر).

اگر دوست‌ یابی نمونه ‌ای باشد از نحوه رفتاری که با هر فرد در طول زندگی میشود، براحتی میتوان دید نام فرد شکل ‌دهنده رفتار دیگران است و رفتار دیگران هم به نوبه خود، بر شکل‌ گیری فرد تاثیر میگذارد. تحقیقات جدید که در آلمان در دست انتشارند، نشان داده‌ اند احتمال کمک به غریبه‌ها با نامهایی که منفی ارزیابی میشدند کمتر از احتمال کمک به غریبه ‌هایی بود که اسامیشان مثبت ارزیابی میشد. اسم ما چنین پیامد‌های وسیعی دارد، چون در درک ما از خودمان و رفتار دیگران با ما تاثیر میگذارد. میتوان تصور کرد چقدر سخت است کسی که هر روز بخاطر اسمش دست رد به سینه‌ اش میخورد، فردی خونگرم و مثبت‌اندیش (یا به زبان روانشناسی "سازگار") باشد.

مطالعه دوست ‌یابی هم این را تایید میکند: دوست‌ یابان با نامهای از مد افتاده که بیشتر دست رد به سینه ‌شان میخورد، معمولا تحصیلات و اعتماد به نفس کمتری هم داشتند، انگار دست ردی را که در دوست ‌یابی تجربه میکردند، بازتابی از کل زندگیشان بود. پژوهشهای دیگر هم پبامد‌های زیانبار اسم نامحبوب یا با بار منفی را نشان داده ‌اند. هواجیان کای و همکارانش در موسسه روانشناسی پکن اخیرا نام صد‌ها هزار نفر را که در خطر ارتکاب جرم و محکومیت بودند، بررسی کردند.

حتی با لحاظ کردن تاثیر پیشینه خانوادگی و اجتماعی، کسانی که نامهای کم ‌طرفدار یا دارای بار منفی داشتند (نامهایی که کمتر "گرم" یا "اخلاقی" ارزیابی شدند)، بیشتر احتمال داشت درگیر کار‌های مجرمانه شوند. این گرایش به رفتار مجرمانه را میتوان نمود ظاهری سازگاری کمتر دانست. این همخوانی دارد با این دیدگاه که نامهای به‌ ظاهر منفی یا کم‌ طرفدار، فرد را در معرض طرد اجتماعی قرار میدهد و احتمال شخصیتی ناسازگار را بالا میبرد. هواجیان کای میگوید اسمها چنین پیامد‌هایی دارند، چون بر احساس ما از خودمان و رفتار دیگران با ما تاثیر میگذارند: "از آنجا که یک اسم خوب یا بد میتواند. نتایج خوب یا بد داشته باشد، به والدین توصیه میکنم همه سعی ‌شان را بکنند اسمهایی که در فرهنگشان خوب هستند روی فرزندانشان بگذارند". تا اینجا، این مطالعات به پیامد‌های مضر نام منفی یا نامحبوب اشاره کرده‌ اند، ولی بعضی از یافته‌های اخیر به فواید بالقوه نامها نیز پرداخته ‌اند. برای مثال، اگر اسمی "رسا" دارید مثل مارلا که روان جریان پیدا میکند در مقایسه با نامهایی که یکباره ادا میشوند، به احتمال زیاد دیگران این پیش داوری را در باره شما دارند که طبع سازگارتری دارید و این فواید خودش را دارد.

بعلاوه، اگرچه یک اسم کمتر رایج، ممکن است در کوتاه ‌مدت عوارض منفی داشته باشد و احتمال طرد را زیاد کند یا احتمال دوست ‌داشته شدن را کاهش دهد، ممکن است در درازمدت مزایایی داشته باشد و حس منحصر به فرد بودن بدهد. هواجیان کای و همکارانش در موسسه روانشناسی پکن در مطالعه دیگری متوجه شدند حتی با لحاظ کردن زمینه‌ های اقتصادی-اجتماعی، اسم نادرتر با افزایش احتمال حرفه‌های نامعمول ‌تر مانند کارگردان سینما یا قاضی مرتبط است. پژوهشگران میگویند "اوایل زندگی، نامهای نسبتا منحصر به فرد ممکن است باعث حس هویت منحصر به فرد در بعضی شود". چنین حسی میتواند "انگیزه‌ای" شود برای "متمایز بودن" که فرد را به یک مسیر شغلی نامعمول، اما متناسب با تعریفش از خود سوق دهد.

این شبیه نوعی "جبرگرایی اسمی" به نظر میرسد، یعنی معنای نام ما بر تصمیم‌ هایی که در زندگی میگیریم تاثیر میگذارد؛ این مثلا وفور متخصص بیماریهای اعصاب به نام دکتر Brain (به معنی مغز) و دیگر موارد جالب و مشابه را توجیه میکند. بر اساس تحقیقات دیوید ژو در دانشگاه ایالتی آریزونا، اسم غیرعادی حتی ممکن است فرد را به گونه ‌ای شکل دهد که خلاق ‌تر و ذهنش بازتر باشد. دیوید ژو و همکارانش اسامی مدیران عامل در بیش از هزار شرکت را بررسی کردند و دیدند که هرچه اسم آنها نادرتر باشد، استراتژیهای تجاری هم که دنبال میکنند متمایزتر است، بخصوص اگر ذاتا با اعتماد به نفس هم باشند.

دیوید ژو توضیحی مشابه هواجیان کای میدهد: "مدیران عامل با اسامی غیرمعمول، معمولا یک حس متمایز بودن از هم ‌رده‌هایشان پیدا میکنند که به آنها انگیزه دنبال کردن استراتژی‌های غیرمتعارف را میدهد". اگر قرار است در آینده پدر یا مادر شوید، ممکن است این سوال برایتان بوجود بیاید که آیا اسمی رایج و محبوب انتخاب کنید و شانس محبوب بودن و دوست داشته شدن فرزندانتان را افزایش دهید یا برای آنها نامی خاص انتخاب و کمک کنید احساس کنند که خاص هستند و خلاقانه‌ تر عمل کنند. دیوید ژو توصیه میکند: "اسامی متداول و غیرمتداول هر دو مزایا و معایبی دارند، به همین دلیل والدین، صرف نظر از اینکه چه نامی به فرزندشان میدهند، باید از جنبه‌های مثبت و منفی اسم‌ها مطلع باشند".

شاید بهترین ترفند، انتخاب یک نام متداول باشد که براحتی به یک نام متمایزتر تبدیل شود و هر دو منفعت را داشته باشد. به توصیه دیوید ژو، "اگر به کودک نامی بسیار معمولی بدهید، اینکه در کوتاه‌ مدت دیگران دوستش داشته باشند و قبولش کنند را برایش راحتتر میکنید. " "با این حال والدین باید راهی پیدا و به فرزندشان کمک کنند تا بداند که منحصر به فرد است، شاید با دادن یک نام دوم خاص یا تایید مکرر بر خصوصیات منحصر به فرد او".

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *