شناسه خبر: 34168 منتشر شده در مورخ: 1400/5/19 ساعت: 06:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 19 مرداد 1400

روزنامه سه شنبه 19 مرداد 1400

عناوین امروز: باز این چه شورش است که درخلق عالم است-شرط شاغل شدن دلیل بر قطع مستمری نیست-پای اشعار رودکی بعد از هزار سال: انتشار آلبوم بخارا-دانستنی های مورد نیاز بعد از تزریق واکسن کرونا-کمبود حریف تمرینی مشکل جودوکاران پارالمپیکی-زنی که هوویش را کشت ، هم دیه میدهد هم زندانی میشود.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

۱ محرم  ۱۴۴۲

۱۰ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۶۹ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*باز این چه شورش است که درخلق عالم است

*شرط شاغل شدن دلیل بر قطع مستمری نیست

*پای اشعار رودکی بعد از هزار سال: انتشار آلبوم بخارا

*دانستنی های مورد نیاز بعد از تزریق واکسن کرونا

*کمبود حریف تمرینی مشکل جودوکاران پارالمپیکی

*زنی که هوویش را کشت ، هم دیه میدهد هم زندانی میشود

 

...........ماه خون

*باز این چه شورش است که درخلق عالم است

محرم ماه قیام و پیام است که دل های شیدایی نیکان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان  معطوف می سازد، ایام حماسه و عاطفه با فرا رسیدن این ماه آغاز می گردد تا شیفتگان معرفت و عاشقانه ایثار را با کاروان کربلا همراه و هم نوا سازد، تا شور و شعور عاشورایی دیگر بار احیا گردد، تا ارادت علاقه مندان به سرور و سالار صاحبدلان فزونی یابد.

محرم می آید تا آوای فداکاری و مقاومت در برابر بیداد در جهان هستی طنین افکند و طلسم استکبار و استبداد را در هم شکند و به افسون ناامیدی در برابر زورگویان و قدرت طلبان به ظاهر غالب خاتمه دهد. امسال هم محرم کرونایی چراغ چادرهای عزای حسینی را در خانه ها روشن کرده است  تا هر خانواده یک هیئت باشد و حضور نیافتن در جمع آلامی باشد بر تن خسته مدافعان سلامت، امسال محرم در خانه هم محرم است. حلول ماه محرم، ماه عزای حسینی، ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه  پژمرده شدن گلستان فاطمه سلام الله علیها، ماه شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش را به همه مسلمانان جهان به ویژه ساحت منجی عالم بشریت امام زمان (عج) و تمامی شیعیان و محبان اهل بیت(ع) تسلیت می گویم.

با هم می خوانیم شعر دلنشین استاد شهریار برای سالار شهیدان:

شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین

روی دل با کاروان کربلا دارد حسین

از حریم کعبۀ جدّش به اشکی شست دست

مروه پشت سر نهاد امّا صفا دارد حسین

می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم

بیش از اینها حرمت کوی منا دارد حسین

پیش رو راه دیار نیستی کافیش نیست

اشک و آه عالمی هم در قفا دارد حسین

بس که محمل ها رود منزل به منزل با شتاب

کس نمی داند عروسی یا عزا دارد حسین

رخت و دیباج حرم چون گل به تاراجش برند

تا به جائی که کفن از بوریا دارد حسین

بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب

ورنه این بی حرمتی ها کی روا دارد حسین

سروران ، پروانگان شمع رخسارش ولی

چون سحر روشن که سر از تن جدا دارد حسین

سر به قاچ زین نهاده راه پیمای عراق

می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین

او وفای عهد را با سر کند سودا ولی

خون به دل از کوفیان بی وفا دارد حسین

دشمنانش بی امان و دوستانش بی وفا

با کدامین سرکند ، مشکل دو تا دارد حسین

سیرت آل علی با سرنوشت کربلاست

هر زمان از ما یکی صورت نما دارد حسین

آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند

عزّت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین

دشمنش هم آب می بندد به روی اهل بیت

داوری بین با چه قومی بی حیا دارد حسین

بعد از اینش صحنه ها و پرده ها اشک است و خون

دل تماشا کن چه رنگین سینما دارد حسین

ساز عشق است و به دل هر زخم پیکان زخمه ای

گوش کن عالم پر از شور و نوا دارد حسین

دست آخر کز همه بیگانه شد دیدم هنوز

با دم خنجر نگاهی آشنا دارد حسین

شمر گوید گوش کردم تا چه خواهد از خدا

جای نفرین هم به لب دیدم دعا دارد حسین

اشک خونین گو بیا بنشین به چشم "شهریار"

کاندرین گوشه عزائی بی ریا دارد حسین.

 

 

...........گزارش ویژه

شاهرخی:

*شرط شاغل شدن دلیل بر قطع مستمری نیست

چندی پیش موضوعی از سوی یکی از فعال حوزه افراد دارای معلولیت مطرح شد مبنی بر اینکه مددجویان توانخواهی که مستمری دریافت می کنند برای آنکه این کمک هزینه معیشتی از سوی سازمان بهزیستی قطع نشود بیخیال دریافت حق بیمه کارفرمایی شده و اشتغال به کار خود را به سازمان بهزیستی اعلام نمی کند. در گذشته هم گله هایی از سوی برخی مددجویان به ایران سپید منتقل شده بود در خصوص اینکه  مددجویانی هستند که با وجود اشتغال به کار، مستمری هم دریافت می کنند و این امر اجحافی است در حق آن فرد توانخواهی که سالهاست پشت نوبت دریافت مستمری مانده و هیچ راه درآمدی ندارد و عنوان کردند چرا سازمان بهزیستی نظارتی بر این امر ندارد.

برای پاسخ به این سوال های با مدیرکل بهزیستی استان تهران به گفتگو پرداختیم.

امین شاهرخی با اشاره به نحوی حذف مستمری افراد دارای معلولیتی که مشغول به کار هستند، می گوید: «بهزیستی به عنوان سازمانی متولی و حمایتی مددجویان توانخواه اولین اولویتش توانمندسازی مددجویان است. دو آیتم هم که سبب توانمندسازی مددجویان به ویژه معلولان میشود بحث دریافت مستمری و اشتغال به کار  است.»

وی ادامه می دهد: «اینکه عنوان میشود مددجویانی هستند که با وجود اشتغال هنوز مستمری دریافت می کنند، درست است چرا که اشتغال به خودی خود سبب قطع مستمری افراد نخواهد شد. ما مواردی را داشتیم که مددجوی سازمان شاغل شده است اما بعد از چند ماه دوباره بیکار شده و فاقد اشتغال و این فرد اگر مستمری اش قطع میشود برای گذران زندگی قطعاً با مشکلات بسیاری رو به رو می گشت. به همین منظور مددکاران ما بعد از حداقل 5 الی 6 ماه اشتغال مداوم مددجو با بررسی کارشناسانه به این نتیجه میرسد که این فرد معلول یا مددجو به توانمندی  رسیده و مستقل شده است آن زمان برای قطع مستمری دریافتی اش اقدام می کنند.»

شاهرخی با تاکید بر اینکه صرفاً اشتغال به کار یک مددجو دلیل بر قطع مستمری اش نیست بیان می کند: «قطعاً نظر کارشناسی مددکاران ما در این امر نقش بسیار اساسی و مهمی دارد بعد از آن تصمیم گیری خواهد شد که مستمری فرد شاغل شده  قطع شود  یا ادامه یابد. قطعاً اگر مددجویی به کسب و کاری مشغول شود که درآمد پایدار و قابل قبولی داشته باشد دیگر نیازی به این هزینه کمک معیشتی سازمان نخواهد داشت.»

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به تکلیف بهزیستی استان تهران برای ایجاد اشتغال می گوید: «باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا در سال جاری به رقم سه هزار اشتغال برای مددجویانمان دست یابیم. اکنون بعد از گذشته 5 ماه از سال توانستیم 800 اشتغال را برای مددجویان ایجاد کنیم. و امیدواریم تا انتهای سال 1400 به هدفمان که ایجاد سه هزار اشتغال پایدار است دست پیدا کنیم. »

وی در پایان در پاسخ به سوال ایران سپید در خصوص تکلیف قطع مستمری مددجویانی که از حق بیمه کارفرمایی بهزیستی استفاده می کنند چیست؟ می گوید: «مستمری این افراد هم بلافاصله قطع نمی شود چرا که کراس چک آنها بعد از چندین ماه صورت می گیرد اما اگر قرار بر این باشد که زودتر مستمری قطع شود قطعا با نظر کارشناسی این امر صورت می پذیرد. قاعدتاً فردی که بعد از چندماه اشتغال به کار و کسب درآمدی مناسب دیگر نیازی هم به مستمری نخواهد داشت اما قطع مستمری مددجویان دارای معلولیتی که از حق بیمه کارفرمایی استفاده می کنند به طور معمول چندماه بعد از اشتغال او صورت می گیرد. » 

 

.....آهنگ و درنگ

*پای اشعار رودکی بعد از هزار سال: انتشار آلبوم بخارا: رودکی از آن دست شاعرانی بوده که به گواه منابع موجود، خود نوازنده و آوازخوان هم بوده اما از قضای روزگار در گستره کشورمان کمتر آهنگسازی به اشعارش به عنوان سوژه‌ای برای آهنگسازی نگریسته است. آلبوم بخارا، یکی از معدود مجموعه‌هایی است که به تازگی بر مبنای اشعار رودکی ساخته و پرداخته شده است.

صادق چراغی که آهنگسازی آلبوم «بخارا» را بر عهده داشته، در ابتدای نشستی که با هدف معرفی این آلبوم برگزار شد، گفت: فردوسی و رودکی همواره دغدغه دیرینی برای من بود که سال‌ها به آن فکر کردم. خوشبختانه در سال‌های گذشته توانستم آلبومی درباره موسیقی تولید کنم که با استقبال خوبی هم مواجه شد اما درباره اشعار رودکی با چالش‌هایی همراه بودیم. اما به هر ترتیب تلاش بسیاری را معطوف این کردیم تا به خوانش درستی از اشعار رودکی برسیم. امروز دغدغه ۱۵ ساله من درباره رودکی به بار نشسته و نتیجه آن همین آلبوم کوچک است که امیدوارم بازخوردهای آن خوب باشد.

وی با قدردانی از بنیاد رودکی برای حمایت از تولید این آلبوم، افزود: آن هنگام که روی فردوسی کار می‌کردیم، به ارشاد مراجعه کردم و گفتم کاری درباره این شاعر دارم ولی دوستان گفتند که چرا روی کارهای فردوسی پافشاری می‌کنی؟ من در همان زمان بود که تاکید داشتم اشعار شاعرانی چون فردوسی و رودکی باید در جریان زندگی حضور داشته باشند. شرایطی که باید برای جوانان بیشتر از قبل نشان داده شود تا این انسان‌های بزرگ به مردم شناسانده شوند. نتیجه اینکه بعد از تولید آلبوم درباره فردوسی، بزرگان دیگری نیز در سال‌های بعد آلبوم‌هایی را در این زمینه تولید کردند و اکنون دیگر کار کردن روی اشعار فردوسی غریبانه نیست. امیدوارم با کار کردن روی اشعار رودکی نیز این وضعیت تکرار شود.

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: در این کار به دو موضوع بیشتر دقت داشتم که خیلی از ما به آن توجهی نمی‌کنیم. اول اینکه ما در بسیاری از موارد دچار فراموشی هستیم و سعی نمی‌کنیم که برای یک بار هم که شده کارهای رودکی را بخوانیم و با مفاهیم آن آشنا شویم. بنابراین یکی از اهداف ما در تولید این آلبوم ایجاد شرایطی برای معرفی بهتر و بیشتر رودکی به مردم بود. از سوی دیگر استفاده از سازهای محلی ایرانی که متاسفانه در کشورمان به عنوان سازهای درجه دوم به مردم معرفی شده است. علاوه بر این نیز، توجه به هم افزایی با کشورهای فارسی زبان از دیگر نکاتی بود که به آن توجه داشتیم. به این ترتیب از افضل شاه شادی خواننده تاجیکستانی قدردانی می‌کنم که در این پروژه با همراهی وحید تاج حضور داشت.

وی در ادامه گفت: علی‌رغم اینکه ما محوریت ایران قدیم را برعهده داریم، باید اعتراف کنم که کشورهای فارسی‌زبان همچون تاجیکستان که در این پروژه حضور دارد، با شعرای پارسی‌زبان مانوس‌تر هستند و علاقه بیشتری نشان می‌دهند. شعرهای رودکی برای بیشتر از هزار سال پیش است ولی تنها یک اثر موسیقی از روح‌الله خالقی درباره رودکی خوانده شده که البته آن هم به گواه مقالاتی که در کتاب علی دهباشی آمده، اشتباه خوانده شده است.

وحید تاج خواننده آلبوم «بخارا» نیز در ادامه این نشست گفت: این کار در روزهای پایانی سال ۹۹ به من پیشنهاد شد. باید بگویم  تا به آن روز پیش نیامده بود که به اشعار رودکی تا این حد متمرکز نگاه کنم و از این جهت کار بسیار سختی بود. اما با توجه به نزدیکی مفاهیم اشعار این شاعر بزرگ که با زندگی امروز همه ما در ارتباط است پذیرفتم که در پروژه حضور داشته باشم. پروژه‌ای که در قالب یک کار با هنرمندان تاجیکستانی صورت می‌گیرد و امیدوارم بتواند بیشتر از اینها میان مردم دیده شود.

تاج در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: ممکن است این آلبوم در ابتدا مخاطب چندانی نداشته باشد، اما مطمئن باشید که ۱۰ سال آینده متوجه اندیشه نهفته در این آلبوم می‌شوید.به اعتقاد من آلبوم «بخارا» یک اتفاق بسیار ارزشمند موسیقایی است که آیندگان می‌توانند متوجه زحمات آهنگساز و دست‌اندرکاران آن شوند.

 

.....سلامت و بهداشت

*دانستنی های مورد نیاز بعد از تزریق واکسن کرونا

احتمال بروز واکنش های حساسیتی تا 20 دقیقه پس از تزریق واکسن وجود دارد. لازم است نیم ساعت بعد از تزریق واکسن

در مرکز واکسیناسیون بمانید.

حتما کارت واکسیناسیون خود را دریافت کنید. در این کارت نوشته شده که شما در چه تاریخی، چه نوع واکسنی دریافت

کرده اید.

پس از تزریق واکسن، نیاز به قرنطینه نیست و شما به دلیل تزریق واکسن ناقل ویروس نیستید.

تزریق واکسن منجر به ابتلا به بیماری کووید – 19 نمی شود.

تزریق تمام واکسن ها ممکن است عوارض خفیفی شامل عوارض محل تزریق) قرمزی، خارش، درد، سفتی، تورم و احساس

گرما(، تب، لرز، بدن درد، بی حالی، احساس کوفتگی بدن، سردرد، تهوع، خستگی و درد مفاصل به دنبال داشته باشد.

این عوارض معمولا 1 تا حداکثر 7 روز بعد از شروع علائم خودبه خود بهبود می یابند و نیاز به اقدام خاصی نیست.

در 24 ساعت پس از تزریق واکسن فعالیت سنگین نداشته باشید و مایعات بیشتر بنوشید.

در صورت نیاز به دارو علاوه بر نوشیدن مایعات و استراحت، می توانید از استامینوفن) هر 6 ساعت( برای تسکین درد و تب

استفاده کنید.

دقت کنید که هیچیک از واکسن ها ایمنی صد در صد نمی دهند، لازم است بعد از دریافت واکسن پروتکل بهداشتی مانند شستشوی مرتب دست ها، فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و استفاده از ماسک را همچنان رعایت کنید.ایمنی نسبی نسبت به بیماری حدود دو هفته بعد از تزریق واکسن ایجاد می شود پس بعد از تزریق واکسن نباید تفاوتی در رفتار شما در مورد رعایت پروتکلهای بهداشتی ایجاد شود بیشتر ابتلاها به بیماری در این دوره ایجاد می شود چون افراد فکر می کنند بلافاصله بعد از تزریق واکسن نسبت به بیماری ایمن هستند و کمتر از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی استفاده می کنند.

اگر چه ممکن است دو هفته بعد از اولین نوبت تزریق واکسن از ایمنی نسبی برخوردار شوید، اما ایمنی واکسن بعد از 2 نوبت موثرتر است. حداکثر ایمنی، 2 هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می شود.

لازم است دوز دوم واکسن را در زمانی که برای شما تعیین گردیده و از طریق پیامک به شما اعالم می گردد، تزریق نمایید.

به یاد داشته باشید بهترین واکسن، واکسنی است که زودتر از بقیه به دست شما می رسد.

عوارض نادر تزریق واکسن عبارتست از: در صورت بروز کهیر، تب بالای 40 درجه سانتیگراد، تشنج، کاهش سطح هوشیاری، سردرد شدید و طولانی، تاری دید، دوبینی،

تنگی نفس، درد قفسه سینه، درد شدید شکم، خونریزی زیر پوستی، درد و تورم زیاد و سردی پاها و اندام ها سریعا به پزشک مراجعه نمایید. از آنجا که ممکن است هنگام تزریق واکسن به بیماری کووید-19 مبتلا شده باشید ولی علائم بیماری شروع نشده باشد ممکن است بروز این علائم به دلیل ابتلای به بیماری، قبل از تزریق واکسن باشد. از اینرو برای شروع درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

*مصرف مایعات پس از تزریق واکسن کرونا فراموش نشود: یک - متخصص تغذیه و رژیم درمانی به افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده یا می‌کنند توصیه کرد: رقیق شدن خون به سرعت گردش واکسن در بدن کمک می‌کند پس خوردن مایعات به دلیل اینکه خون را رقیق می‌کند حائز اهمیت است.

وحید زارع افزود: به دلیل بروز احتمال تب یا افزایش دمای بدن بعد از واکسیناسیون، نوشیدن آب و مایعات خیلی به کاهش تب کمک می کند. از آنجا که مغز هر آنچه که می بیند می خواهد استفاده کند پس با واکسیناسیون، بطری آب را جلوی چشم بگذارید تا مصرف کنید.

مصرف میوه و آب میوه طبیعی دومین توصیه ای است که به این افراد می شود مانند آب سیب و آناناس که بسیار در بازگشت فرد به حالت عادی کمک می کند. البته افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت هستند باید در مصرف آب میوه و مواد قندی احتیاط لازم به خرج دهند.

میوه هایی که غنی از آب هستند و مواد مغذی خوبی دارد مانند هندوانه، به شدت پس از واکسیناسیون توصیه می شود، برخی افراد علاوه بر تب دچار اختلال فشار خون می شوند که باید مایعاتی نظیر آب و عسل یا مخلوطی از گلاب و عسل استفاده کنند تا دچار سرگیجه نشوند.

زارع یادآور شد: به طور کلی تخلیه ویروس از بدن با ادرار صورت می گیرد پس به افراد توصیه می شود که مایعات مصرف کنند تا به دفع ویروس کمک کند. همچنین تقسیم سلولی و رقیق شدن خون در بدن هم کمک می کند که واکسن با سرعت به گردش درآید پس خوردن مایعات به دلیل اینکه خون را رقیق می کند حائز اهمیت است.  

متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه همه توصیه های غذایی باید با توجه به فیزیولوژی بدن افراد و در صورت داشتن بیماری زمینه ای همراه با مشاوره پزشک خود رعایت شود، خاطرنشان کرد: مصرف گوشت سفید در جهت بازگشت تعادل به بدن پس از تزریق واکسن بسیار مفید است.

مصرف میوه و سبزیجات بهترین گزینه غذایی دیگر پس از تزریق واکسن است که توصیه می شود ضمن اینکه خوردن چند خرما برای افراد دیابتی هم چالش برانگیز نخواهد بود و باید این مواد را در سبد غذایی قرار بدهند.

مصرف آجیل و خشکبار به تقویت سیستم ایمنی بدن و بازگشت بدن به حالت طبیعی بسیار کمک می کند.

به دلیل اینکه عوارض واکسن در افراد متفاوت بروز می کند، بنابراین مصرف این مواد غذایی تا هنگامی که فرد احساس کند بدن او به حالت نرمال و طبیعی بازگشته است توصیه می شود.

.............ورزشی

*کمبود حریف تمرینی مشکل جودوکاران پارالمپیکی

رئیس انجمن جودو نابینایان گفت: هر چند روند آماده سازی جودو کاران پارالمپیکی به خوبی پیش می رود اما همچنان در تمرینات با کمبود حریف تمرینی مواجه هستند. علیرضا امینی اظهار کرد: آخرین اردوی آماده سازی دو جودوکار اعزامی به بازی‌های پارالمپیک توکیو در سالن جودو آزادی در حال برگزاری است و هر دو ورزشکار در شرایط آمادگی خوبی قرار دارند.

وی یکی از مشکلات جودوکاران پارالمپیکی را کمبود حریف تمرینی عنوان کرد و افزود: چون جودو تعلیق است شرایط برای فراهم کردن حریف تمرینی بیشتر برای جودوکاران وجود ندارد و ورزشکاران اعزامی چاره‌ای ندارند که با تعداد محدودی از حریف تمرینی خود را برای پارالمپیک آماده کنند.

امینی گفت: در حال حاضر در دو وزن منهای ۹۰ کیلوگرم وحید نوری و مثبت ۱۰۰ کیلوگرم محمدرضا خیرالله زاده تنها ۳ حریف تمرینی وجود دارد که جودوکاران اعزامی برای آماده سازی خود مجبورند مرتب با همین نفرات رقابت داشته باشند، در حالی که اگر جودو تعلیق نبود شرایط بهتری برای آماده سازی جودوکاران فراهم بود.

امینی پیرامون این پرسش که چقدر امید به کسب مدال در هر دو وزن دارید، افزود: محمدرضا خیرالله زاده و وحید نوری رنکینگ یک و ۲ جهان را دارند و از شرایط بدنی و روحی و روانی بالایی برای کسب مدال برخوردارند، اما با این حال همه چیز بستگی به روز مسابقات دارد و این که در چه قرعه‌ای قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: به دلیل شرایط کرونا مجبوریم با تمام سختی‌ها و در حالت قرنطینه جودوکاران را آماده کنیم تا در پارالمپیک به بهترین نتیجه دست پیدا کنند.

* دوستان لئو، مسی را به پاریس بدرقه کردند

آنتونلا، همسر لیونل مسی، عکسی از آخرین شب خانواده خود در بارسلونا به اشتراک گذاشته است که آنها را در کنار دوستانی مثل لوییس سوارز، په‌په کاستا و دیگران نشان می دهد. گزارش شده که PSG باشگاه بعدی لیونل مسی است.

آخرین شب مسی و خانواده اش در بارسلونا نیز شبی به یادماندنی و پراحساس بود که در میان صمیمی ترین دوستان سپری شد.

لوییز سوارز، صمیمی ترین دوست لئو در بارسلونا و همسرش، په‌په کاستا دوست صمیمی و مشاور مسی که پیشتر مسئول ارتباطات بازیکنان بارسا نیز بود، خواهر مسی و همسرش و البته هالک، سگ خانوادگی مسی، در آخرین شب خانواده مسی در بارسلونا در کنار آنها بودند. آنتونلا، همسر مسی، با انتشار پستی از این جمع صمیمی در اینستاگرام نوشته است: "تا ابد ممنون رفقا". البته برای یکی از دوستان مسی این خداحافظی چندان طولانی نخواهد بود و لئو می خواهد که در پاریس نیز این دوست نزدیک خود را به همراه داشته باشد.

مسی و خانواده اش صبح امروز به پاریس خواهند رفت و فوق ستاره آرژانتینی می خواهد په‌په کاستا همچنان در نقش مشاور او مثل سال های گذشته حضور داشته باشد.

پاریسی‌ها آماده استقبال از ستاره آرژانتینی؛ تیتر اکیپ: پاریس لیاقت مسی را دارد

آخرین بازی مسی در تاریخ 10 جولای در ماراکانا بوده است؛ جایی که کاپیتان افسانه ای آرژانتین موفق شد بالاخره با شکست برزیل کوپا آمه ریکا را بالای سر ببرد.

 

............حوادث

*زنی که هوویش را کشت ، هم دیه میدهد هم زندانی میشود

دادگاه کیفری استان تهران زنی را که در یک رقابت هوویش را به قتل رسانده بود به حبس و پرداخت دیه محکوم کرد. این زن در جلسه دادگاه گفته بود تحت تأثیر بدرفتاریهای هوویش دست به جنایت زده است. رئیس قوه قضائیه از طرف فرزند صغیر قربانی درخواست دیه را مطرح کرده بود. رسیدگی به این پرونده از یک سال قبل به ‌دنبال کشته ‌شدن زن جوانی به نام صدف در خانه ‌ای در جنوب تهران آغاز شد.

شواهد نشان میداد این زن به ‌دست هوویش به نام غزاله خفه شده و غزاله به مکان نامعلومی گریخته است. جسد با دستور قضائی به پزشکی قانونی منتقل شد و همسر او تحت بازجویی قرار گرفت. مرد ۳۷‌ساله گفت: من و غزاله چند سال با هم زندگی کردیم تا اینکه صدف را به‌ عنوان زن دوم گرفتم، اما آنها مدام با هم اختلاف داشتند و شک ندارم غزاله زن دومم را کشته و گریخته است. آنها چند بار با هم دعوا کرده و همدیگر را کتک زده بودند. روز حادثه هم با هم دعوا کردیم. با اطلاعاتی که این مرد به پلیس داده بود، غزاله در خانه برادرش در اصفهان ردیابی و بازداشت شد و به قتل هوویش اعتراف کرد. این زن در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

او در دادگاه برخلاف اظهارات اولیه ‌اش ارتکاب قتل را انکار کرد و مدعی شد از نحوه کشته ‌شدن هوویش و به آتش‌کشیده ‌شدن جسد او اطلاعی ندارد، اما رئیس دادگاه به او گفت حالا که رئیس قوه قضائیه از طرف فرزند صغیر قربانی درخواست دیه را مطرح کرده بهتر است حقیقت را بگوید، در غیر این صورت تا افشای واقعیت در زندان خواهد ماند. صحبتهای رئیس دادگاه و تشویق متهم به بیان حقیقت موجب شد زن ۳۰‌ساله به تشریح جزئیات ماجرا بپردازد. غزاله گفت: من و همسرم شش سال با هم زندگی کردیم و صاحب یک فرزند پسر بودیم. چهار سال قبل از این ماجرا یک روز شوهرم برای اولین‌ بار صدف را به خانه آورد و گفت او همسر دومش است. صدف آن زمان باردار بود که شوهرم گفت باید با او در یک خانه زندگی کنم. من از شنیدن حرفهای شوهرم شوکه شده بودم، اما مجبور شدم کنار صدف به زندگی ‌ام ادامه دهم. حدود چهار ماه بعد صدف فرزندش را به دنیا آورد، اما شوهرم مدعی بود نوزاد تازه‌ متولد شده فرزند او نیست. بااینحال شوهرم فرزند او را دوست داشت و به او محبت میکرد. شوهرم به من و پسرم بی ‌اعتنا بود ولی به صدف علاقه داشت و همیشه برایش خرید میکرد. هوویم زندگی من را به هم ریخته بود و همه وسایل من را خراب میکرد.

صدف حتی یک بشقاب هم از خودش نداشت و لباسها و وسایل من را استفاده میکرد. این زن ادامه داد: صدف با رفتارهایش باعث شده بود شوهرم همیشه من و پسرم را کتک بزند و شکنجه کند. دنیا به کام ما تلخ شده بود اما چاره ‌ای نداشتم. صدف با رفتارهایش مرا آزار میداد. او با حرفهایی که میزد، شوهرم را تحریک میکرد. درباره من و پسرم دروغ میگفت و شوهرم را به جان ما می ‌انداخت و باعث میشد که کتکم بزند. شوهرم حتی پسرم را که تنها فرزندش بود و او را خیلی دوست داشت، به‌خاطر حرفهای صدف کتک میزد. آخرین بار پسرم با فرزند صدف مشغول بازی بود اما صدف یکباره پسرم را کتک زد و گفت پسرم فرزند او را اذیت کرده است. من که از رفتارهای صدف کلافه بودم، در یک لحظه کنترل اعصابم را از دست دادم و روسری را دور گردنش پیچیدم و او را خفه کردم. وقتی صدف روی زمین افتاد، نبضش هنوز میزد که پسرم و فرزند صدف را در خانه گذاشتم و فرار کردم. من به خانه برادرم در اصفهان رفته بودم که در آنجا بازداشت شدم. غزاله در ادامه به قضات گفت: صدف سابقه بیماری تشنج داشت و گمان میکنم به‌ همین‌ خاطر بعد از اینکه گلویش را فشار دادم، روی زمین افتاد و جان سپرد. رفتارهای صدف و شوهرم باعث شد در یک لحظه کنترل اعصابم را از دست بدهم. من راضی به مرگ او نبودم .

حالا که در زندان هستم فرزند من و صدف پیش شوهرم هستند و شوهرم از آنها نگهداری میکند. من از قضات دادگاه تقاضای کمک دارم. در این هنگام قاضی از متهم پرسید چرا پسرت را در خانه تنها گذاشتی؟ زن جوان در پاسخ گفت: در رسم ما نباید فرزند را بدون اجازه پدرش جایی برد. شوهر من هم به پسرم علاقه زیادی داشت و دلش میخواست با او زندگی کند، من میدانستم که شوهرم حتما از پسرم مراقبت میکند. ضمن اینکه با خودم فکر کردم اگر بازداشت شوم حتما پسرم آواره میشود. به‌ همین‌ خاطر تصمیم گرفتم بچه را در خانه بگذارم تا پدرش از او مراقبت کند. ضمن اینکه من منبع درآمدی نداشتم و وقتی به خانه برادرم رفتم باید خرجی خودم را هم برادرم میداد؛ من نمیخواستم خرجی پسرم را برادرم بدهد. سپس وکیل ‌مدافع متهم در جایگاه قرار گرفت. او درباره زندگی پردرد موکلش توضیحاتی داد و گفت: با توجه به اینکه رئیس قوه قضائیه درخواست دیه کرده است، خواهشمندم نسبت به مجازات عمومی موکلی نیز تخفیف قائل شوید.

او گفت: موکل من با هدایت دادگاه صادقانه صحبت کرد و من درخواست دارم با توجه به صداقتی که موکلم به خرج داده است، دادگاه نسبت به او تخفیف قائل شود. در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به درخواست رئیس قوه قضائیه، متهم را به پرداخت دیه و سه سال زندان با احتساب ایام بازداشت محکوم کردند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *