شناسه خبر: 34163 منتشر شده در مورخ: 1400/5/18 ساعت: 10:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 18 مرداد 1400

روزنامه دوشنبه 18 مرداد 1400

عناوین امروز: ارائه خدمات به معلولان باید رایگان باشد-حواشی تغییر نام یک مدرسه قدیمی در ازای هزینه بازسازی ۱.۵ میلیاردی-کمکهای اولیه در گرما و سرمازدگی-آمریکا قهرمان المپیک توکیو شد-کپی کردن کارت بانکی در چند ثانیه /مراقب شگردهای جدید کلاهبرداران باشید.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۲

۹ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۶۸ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*ارائه خدمات به معلولان باید رایگان باشد

*حواشی تغییر نام یک مدرسه قدیمی در ازای هزینه بازسازی ۱.۵ میلیاردی

*کمکهای اولیه در گرما و سرمازدگی

*آمریکا قهرمان المپیک توکیو شد

*کپی کردن کارت بانکی در چند ثانیه /مراقب شگردهای جدید کلاهبرداران باشید

 

...........اخبار ویژه

*ارائه خدمات به معلولان باید رایگان باشد

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: در قانون گفته نشده معافیت از پرداخت هزینه‌های خدمات به معلولان، به شدت یا ضعف معلولیت بستگی دارد و خدمات باید به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد.

محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون شهرداری‌ها موظف به مناسب‌سازی معابر و محله‌های برای معلولان هستند، گفت: متأسفانه این اتفاق در شهرهای کشور کمتر رخ می‌دهد. در قانون گفته نشده معافیت از پرداخت هزینه‌های خدمات به معلولان، به شدت یا ضعف معلولیت بستگی دارد و خدمات باید به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد. شوراهای شهر علاوه بر موارد ذکر شده در قانون، اختیار دارند برای معلولان معافیت‌هایی در خدمات دیگر بر حسب نیازمندی‌ها ایجاد کنند.

وی ادامه داد: شاید می‌توان گفت مناسب‌سازی برای رفت و آمد در شهرهای ما به ویژه کلانشهرها کمتر از ۲۰ درصد انجام شده است. خدماتی که در اختیار سازمان‌هایی چون شهرداری و تربیت بدنی قرار می‌گیرد، باید در ساعاتی مورد استفاده رایگان و در اختیار معلولان باشد. شوراهای شهر مجازند برای پرداخت هزینه‌های معلولان، معافیت‌هایی را در نظر بگیرند. 

ماده ۸ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۷ تصریح کرده استفاده افراد دارای معلولیت از مراکز، تأسیسات و خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی، شهرداری ‌ها و دهیاری‌های کشور، رایگان است. با این حال، برخی در فضای مجازی انتقاد دارند که شورای شهر در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران، استفاده افراد دارای معلولیت از این امکانات را به شدت و نوع معلولیت وابسته کرده و به برخی موارد، تخفیف داده است. 

 

..........گزارش ویژه

*حواشی تغییر نام یک مدرسه قدیمی در ازای هزینه بازسازی ۱.۵ میلیاردی

گوشه‌ای از تاریخ آموزش جامعه نابینایان ایران با آموزشگاه دکتر خزائلی گره خورده است؛ آموزشگاهی که توسط "دکتر محمد خزائلی" تاسیس شده و زمان بنیان‌گذاری غیررسمی آن به ۶۴ سال قبل باز می‌گردد، اما حالا زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر نام این مدرسه آنهم بعد از بازسازی توسط یه فرد خیر و به نام وی شنیده می‌شود که همین عاملی برای اختلاف نظر شده است؛ تغییری که آموزش و پرورشی‌ها هرچند آن را قانونی می دانند اما گویا پیشنهادات و گزینه‌های دیگری روی میز مذاکره با خیر مدرسه ساز قرار داده‌اند.

حسین عبدالملکی، پژوهشگر و مشاور فرهنگی انجمن نابینایان ایران با اشاره به تاریخچه آموزشگاه دکتر خزائلی به ایسنا می‌گوید: آموزشگاه دکتر خزائلی سال ۱۳۳۶ به شکل غیررسمی بنیان‌گذاری و فعالیت رسمی آن از سال ۱۳۴۳ با همکاری آموزش و پرورش وقت آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه ۵۷ سال از بنیانگذاری آموزشگاه نابینایان دکتر خزائلی می‌گذرد، ادامه می‌دهد: از سال ۱۳۳۶ هیچ نهاد رسمی متولی آموزش نابینایان نداشتیم و همه نابینایان از جمله نابینایان بزرگسال در کشور بی‌سواد بودند و به دلیل مشکلات فرهنگی و بی‌سوادی، بسیاری از آنها منزلت اجتماعی پایینی داشتند. دکتر خزائلی برای حل این موضوع به باسوادی نابینایان تاکید کرد و در نهایت آموزشگاهی با کمک خیرین راه‌اندازی کرد و سپس آن را گسترش داد. 

مشاور فرهنگی انجمن نابینایان ایران اظهار می‌کند: این آموزشگاه برای تحصیل بزرگسالان راه‌اندازی شد و حتی با همراهی داوطلبانی که در آموزشگاه تدریس می‌کردند، نابینایان بزرگسال تهران جمع می‌شدند و هزینه ایاب و ذهاب و حتی هزینه زندگی آنها را نیز تامین می‌کردند تا این افراد در مدرسه حضور پیدا کنند. (حتی افراد نابینایی نیز از سراسر کشور برای آموزش و باسواد شدن به تهران و این آموزشگاه می‌آمدند). در کنار آموزش رسمی، حرفه‌آموزی مانند (آموزش اپراتوری تلفن)، نجاری، ساخت صنایع دستی، و... نیز برای محصلان صورت می‌گرفت و همین آموزشگاه آغازی برای اشتغال بسیاری از نابینایان شد.

اهدای آموزشگاه به آموزش و پرورش

عبدالملکی یادآور می‌شود: دکتر خزائلی برای اینکه این آموزشگاه برای همیشه برای آموزش نابینایان فعال باشد، طی قراردادی با آموزش و پرورش وقت آن را اهدا کرد تا این مدرسه همیشه برای آموزش نابینایان ماندگار بماند؛ بعد از مدتی که بزرگسالان نابینا در این مدرسه باسواد شدند و نهادهای دیگری برای آموزش و حرفه‌آموزی نابینایان بزرگسال ایجاد شد، مدرسه تمرکز خود را روی آموزش کودکان نابینا گذاشت؛ از آن زمان تاکنون تعداد زیادی از افراد نابینا در این آموزشگاه درس خواندند و این آموزشگاه اساتید دانشگاه، وکلا، نویسنده و شعرای بسیاری را به جامعه تقدیم کرده است. 

این پژوهشگر با اشاره به اینکه آموزشگاه دکتر خزائلی صرفا یک مدرسه نیست، به دیگر دستاوردهای آموزشگاه دکتر خزائلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: تا سال ۱۳۴۸ امکان تبدیل کتاب‌ها به خط بریل در چاپ با تیراژ انبوه وجود نداشت، اما در سال ۱۳۴۸ دکتر خزائلی با پیگیری‌هایی مقدمات ورود اولین ماشین چاپ بریل با تیراژ انبوه به ایران را فراهم کرد. این ماشین ابتدا در موسسه کیهان و سپس برای مدتی در سازمان رفاه نابینایان مستقر شد، اما به دلیل محدودیت فضا، دکتر خزائلی داوطلبانه قبول کرد تا یک و نیم طبقه از آموزشگاه به کتابخانه ویژه نابینایان اختصاص پیدا کند و از سال ۱۳۵۰ طبقه اول و نیم طبقه دوم به کتابخانه اختصاص یافت و تولید کتاب‌های گویا و بریل به صورت رسمی و در تیراژ بالا کلید خورد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین چاپ اولین قرآن‌های بریل با تیراژ بالا نیز در این آموزشگاه در سال ۵۰ تا ۵۳ شروع شد. درکنار آموزش به نابینایان، تا سال ۶۵ بخش عمده ای از فعالیت‌های مربوط به تامین نیازهای فرهنگی نابینایان کشور نیز در این آموزشگاه صورت می‌گرفت. از اواسط دهه ۶۰ نیز یک طبقه به این آموزشگاه اضافه می‌شود و به تدریج دوره دبستان نیز به مقاطع تحصیلی آموزشگاه افزوده شد. همچنین از اوایل دهه ۷۰ استودیو مجهزی در آموزشگاه قرار می‌گیرد و از آن زمان به نوعی بسیاری از کتب درسی نابینایان برای کل کشور در این استودیو ضبط می‌شود.

باتوجه به اینکه عمر آموزشگاه دکتر خزائلی به ۶۴ سال پیش بازمی‌گردد، به گفته عبدالملکی اوایل دهه ۹۰ قرار بر بازسازی بنا شد اما به دلیل برخی مسائل بازسازی بنا به تعویق افتاد و درنهایت نیمه دوم دهه ۹۰ بازسازی این بنا شروع و با پیگیری‌هایی بازسازی مدرسه (در حال تکمیل است).

توافق با یک خَیِر برای تکمیل بازسازی مدرسه خزائلی و شائبه تغییر نامه مدرسه   

این کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه خردادماه امسال متوجه شدیم که قرار است نام مدرسه دکتر خزائلی که خودشان بنا نهادند، گسترش دادند و خودشان اهدا کردند، پس از ۶۴ سال تغییر کند، مدعی شد: با خیری جهت تکمیل بازسازی توافق نامه‌ای بسته شده است. این توافق‌نامه میان آموزش و پرورش شهر تهران، سازمان نوسازی مدارس، سازمان تجهیز مدارس، آموزش و پرورش منطقه ۱۲، مجمع خیرین و فرد خیر امضاء شده است.

وی در ادامه می‌گوید: بنابر توافق‌نامه کل مبلغی که قرار شده این خیر برای این کار بپردازد، ۱.۵ میلیاردتومان است که براساس برآوردهایی که انجام شده این مبلغ کمتر از ۱۵ درصد هزینه بازسازی مدرسه است. این توافق‌نامه دی‌ماه سال ۹۹ منعقد شده و این درحالیست که تا خردادماه امسال هیچ کدام از جامعه نابینایان و آنگونه که آموزش و پرورش استثنایی که متولی مستقیم آموزش نابینایان هستند می‌گویند، از این موضوع مطلع نبودند حال آنکه در کنوانسیون حقوق معلولان صریحا اشاره شده معلولان باید در تصمیم‌سازی‌ها با تاکید بر تصمیماتی که مربوط به خودشان است مشارکت داشته باشند، اما بررسی اسناد امضاءکننده این توافق‌نامه نشان می‌دهد که هیچیک از افراد امضا کننده نه از جامعه نابینایان هستند و نه ارتباطی با این قشر دارند. 

عبدالملکی با اشاره به اینکه آموزش نابینایان به علت محرومیت از بینایی دارای دشواری‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی است و کشورهایی که در زمینه آموزش نابینایان فعالیت بیشتری داشته باشند یکی از نمادهای توسعه یافتگی‌شان محسوب می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر نابینایان، فرهیخته‌ترین قشر معلولان در ایران هستند که نباید نقش بی‌بدیل دکتر خزائلی و آموزشگاه او را در این زمینه نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه سابقه آموزش و پرورش نابینایان در ایران حدود ۱۰۰ سال است، اظهار می‌کند: یکی از موثرترین مراحل آموزش و پرورش نابینایان در ایران حلقه آموزش در تهران است. مکتب حلقه آموزش نابینایان در تهران از دهه سوم شمسی شروع می‌شود و اصولا درصد زیادی از گسترش آموزش و پرورش نابینایان و رسمیت پیدا کردن آن در تهران اتفاق می‌افتد و آموزشگاه دکتر محمد خزائلی نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در این حیطه داشته است و نباید صرفا به عنوان یک مدرسه به این آموزشگاه نگاه کرد.

وی معتقد است که آموزشگاه خزائلی به دلیل سابقه، تاثیرات فراوان بر آموزش نابینایان و به ویژه جایگاه بالای علمی و فرهنگی موسس آن «دکتر محمد خزائلی» به عنوان یک برند آموزشی حتی در سطح بین المللی قابل طرح است. یکی از تاثیرات مهم دکتر خزائلی در حوزه آموزش نابینایان، ایجاد امکان حق استفاده از منشی در امتحانات برای نابینایان و نیز فراهم سازی امکان استخدام نابینایان در آموزش و پرورش بود.

برخی اسامی، مظهر هویت یک گروه هستند

سهیل معینی، مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور نیز می‌گوید: در این موضوع بحث فرهنگ‌سازی در جامعه به ویژه برای اقلیت‌های اجتماعی که عمدتا با پیش داوری‌هایی مانند کم‌توانی یا کم انگاشته شدن روبه‌رو هستند، مطرح است. زمانی که چنین نگاهی وجود دارد، در دنیا افرادی که مظهر توانمندی هستند، سمبل‌های توانمندی این گروه و مظهر تغییر برای نگرش جامعه تلقی می‌شوند.

وی می افزاید: زمانی که فردی مانند دکتر محمد خزائلی در دهه‌هایی که بی‌سوادی در کشور بیداد می‌کرد، در دهه ۴۰ بدون هرگونه امکاناتی تا مقطع دکترا تحصیل می‌کند و نماینده مجلس و سمبل بزرگ برای توانمندی افراد نابینا و کم‌بینا می‌شود و مرکز شبانه‌روزی برای آموزش بزرگسالان را بنیان‌گذاری می‌کند و پس از آن مرکز آموزش نابینایان در کشور که چند دهه است به نابینایان خدمت می‌دهد و دهها تن از نابینایان موفق کشور حاصل تحصیل در این مرکز هستند را بنیان‌گذاری می‌کند، با چه توجیهی نام دکتر خزائلی که مظهر فرهنگ‌سازی است را می خواهیم حذف کنیم؟ این رویه غلطی است. 

مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان با اشاره به اینکه برخی اسامی و مراکز مظهر هویت گروهی هستند، با طرح این پرسش که چرا کتابخانه‌های بزرگ و مراکز تحقیقاتی به نام افرادی نامگذاری می‌شوند؟ سخنان خود را اینطور تکمیل کرد: زیرا این افراد مظهر هویت فرهنگی در آن جامعه هستند. ما به عنوان اقلیت اجتماعی، مراکز فرهنگی در کشور داریم که این مراکز با نام بزرگان این اقلیت و یا کسانی که در آموزش و توانبخشی افراد نابینا پیشتاز بودند نامگذاری می‌شود و این نام‌ها برای ما تنها یک اسم نیست، بلکه سمبل هویت گروهی ما هستند و روی آن‌ها تعصب گروهی داریم. 

معینی معتقد است: سازمان نوسازی مدارس باید این فرهنگ را در کشور رایج کند که نام بزرگانی که روی مراکز آموزشی گذاشته می‌شوند فقط به اعتبار اینکه افراد پول می‌پردازند نیست، بلکه کسانی که در راهی فرهنگ‌سازی کردند باید نامشان بر سر در مراکز باشد.

نمی‌توان نام یک مرکز فرهنگی را با صرف ۱.۵ میلیارد تغییر داد

وی ادامه می دهد: ما دست خیران را هم می‌بوسیم، اما خیران مدرسه‌ای که وجود ندارد را احداث کنند و نام خود را روی آن مرکز نامگذاری کنند اما مرکز فرهنگی که ده‌ها سال است نام بزرگی روی آن است را نمی‌توان با ۱.۵ میلیاردتومان تغییر نام داد و ارزش آن را به اندازه پول پایین بیاوریم. نباید نام‌های مراکز فرهنگی را به عنوان یک اسم ببینیم زیرا این نام‌ها سمبلهای فرهنگ‌سازی و هویت گروهی هستند.

ساختمانی که به آن حساس شده‌اند ۷ سال بدون استفاده و تخریبی بود

طبق قانون، خیرمدرسه ساز می‌تواند نام مدرسه را تغییر دهد

فتحی، مسئول دبیرخانه مجمع خیرین مدرسه ساز در منطقه ۱۲ تهران درباره آخرین وضعیت ساخت، بهره برداری و تغییر عنوان مدرسه نابینایان «دکترخزائلی» اظهار کرد: مدرسه دکتر خزائلی از جمله مدارس قدیمی است که سبقه زیادی دارد اظهار کرد: این مدرسه تخریب شده و به دلایلی طی هفت سال آخر نیمه تمام باقی مانده بود و دانش آموزانش در ساختمان و در منطقه دیگری مستقر شده بودند.

وی افزود: خیری به این حوزه ورود کرد و با ۱.۵ میلیارد تومان آورده باعث شد که این مدرسه تکمیل شود و به مرحله بهره برداری برسد. در اینجا موضوع میزان آورده خیر در مقایسه یا قیمت کلی ملک اصلا مطرح نیست و آنچه برای ما اهمیت دارد این بود که این مدرسه نیمه کاره با کمک خیر آماده بهره‌برداری می شود. 

مسئول دبیرخانه مجمع خیرین مدرسه ساز در منطقه ۱۲ تهران با بیان اینکه ساختمانی که انجمن نابینایان رویش حساسیت نشان می‌دهد، ساختمانی بوده که هفت سال بلا استفاده باقی مانده بود و باید اعتبار لازم برای تکمیل این مدرسه تامین می شد گفت: طبق قانون اگر خیری یک سوم هزینه ساخت یک مدرسه را تقبل کند، طی تفاهم نامه‌ای می تواند آن را به هرنامی تمایل داشت نامگذاری کند. 

نام "خزائلی" روی تابلو مدرسه می‌ماند

فتحی افزود: آموزش و پرورش شهر تهران نیز با توجه به اینکه در سند رسمی مدرسه دکتر خزائلی از حقوق خاصه خودگذشت کرده و نام خاصی برای مدرسه تعیین نکرده و فقط ذکر شده که «بزرگ سالان نابینایان» و ما هم به استناد مدارک و قانون اقدام می کنیم. تفاهم نامه مذکور با خیر منعقد شده است.

وی تاکید کرد که البته ما هم مایل هستیم نام دکتر خزائلی روی مدرسه باقی بماند و نسبت به آن عِرق داریم گفت: در آخرین جلسه ای که به این منظور تشکیل شده بود و مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور حضور داشتند مصوب شد که با خیر هماهنگ کنند که یا مدرسه دیگری در تهران به نام وی شود و یا نام وی در تابلوی مدرسه ذیل عنوان دکتر خزائلی درج شود.

بهتر بود انجمن نابینایان تامین بخشی از هزینه بازسازی مدرسه را تقبل می کرد

مسئول دبیرخانه مجمع خیرین مدرسه ساز در منطقه ۱۲ تهران ادامه داد: ما نخواستیم آن مدرسه را از نابینایان بگیریم. این مدرسه، خاص آنهاست. شاید اگر خود انجمن از ابتدا در خصوص تامین بخشی از هزینه های ساخت اعلام مشارکت و آمادگی می کردد، کار به شکل بهتری پیش می رفت. هدف نهایی ما این است که مدرسه آماده بهره برداری شود و بچه ها از سردرگمی وسرگردانی در مناطق دیگر نجات پیدا کنند.  

وی تصریح کرد که نگاه ما به این موضوع آموزش و پرورشی و دلسوزانه است و نگاه ملک داری و عنوان محوری نسبت به هیچ مدرسه‌ای نداریم.

 

.....‌‌..‌آموزش

*کمکهای اولیه در گرما و سرمازدگی

یکی از فوریتهای کمکهای اولیه که در روزهای گرم تابستان دیده می شود، گرمازدگی است.به بالا رفتن درجه حرارت بدن هیپوترمی گفته می شود که در آن ممکن است درجه حرارت تا 40 درجه هم برسد. حد نرمال درجه حرارت بدن بین 36*5 تا 37*5 درجه است. با بالا رفتن درجه حرارت بدن، فرد یکسری عکس العمل از خود نشان می دهد. از جمله بیشتر شدن تعریق . با تعریق زیاد سطح پوست خیس می شود و حرارت از بدن خارج می شود. علامت دیگر منبسط و پر خون شدن عروق سطحی پوست است. اگر بدن به مدت طولانی در فضایی گرم قرار بگیرد یا بدن مستعد باشد مثلا بیماری زمینه ای داشته باشد یا در دو طرف طیف سنی مثل اطفال و کهنسالان که در مقابل تغییرات درجه حرارت مقاومت کمتری دارند یا وقتی فرد از منطقه ای سردسیر به منطقه ای گرم می رود و یکدفعه با گرمای زیاد روبرو می شود این حالت ایجاد می شود. در گرمازدگی شدید ممکن است بدن نتواند مقاومت کند و تعریق هم قطع شود.

در این حالت فرد احساس سردرد، سرگیجه، بیقراریو دارد و سطح هوشیاری کاهش می یابد. وقتی با فرد گرمازده روبرو شدید اول باید محیط او را تغییر دهیم و او را به محیطی خنک ببریم و اگر این کار امکان نداشت با استفاده از سایه بان محیط را خنک کنیم. لباسهای فرد باید به سرعت کاهش یابد و با آبپاش روی بدن آب بریزیم و با ملحفه خیس و کیسه های یخ بدن را سرد نگه داریم به خصوص کمپرس کشاله ران و زیر بغل به سرعت درجه حرارت را پایین می آورد. در هنگام تب کودکان هم برای کاهش درجه حرارت از این نقاط استفاده می کنیم. با کاهش درجه حرارت بدن تا 37*5 درجه، کم کم سطح هوشیاری فرد بیشتر می شود. برای کنترل درجه حرارت با لمس پوست هم می توان متوجه کاهش درجه شد. در این موقع می توانیم ملحفه خیس و کیسه های یخ را برداریم و روی فرد را با ملحفه ای خشک بپوشانیم.

همزمان باید به صورت مرتب علائم حیاتی "تعداد نبض، تنفس و سطح هوشیاری" کنترل شود و با تلفن اورژانس 115 تماس بگیریم تا از توصیه های آنها هم استفاده کنیم. بعلاوه در صورت هوشیاری سعی می کنیم با نوشیدنیهای خنک که سرشار از قند و نمک هستند سطح مایعات بدن را بالا ببریم و نمکی که با تعریق از دست رفته را جبران کنیم. باید دقت کنید بعد از چند دقیقه ممکن است درجه حرارت مجددا بالا برود که در آن صورت باید دوباره با اقدامات گفته شده آن را پایین بیاورید. در مقابل گرمازدگی، سرمازدگی وجود دارد که آن هم از اورژانسهای کمکهای اولیه است. هیپوترمی ممکن است در مراحل اولیه تا 35 درجه اتفاق بیفتد . افراد سرمازده به کمکهای اولیه خیلی خوب پاسخ می دهند و باید کمک ها را تا رسیدن به نتیجه مناسب ادامه داد. کاهش درجه حرارت بدن می تواند در اثر قرار گرفتن در محیط سرد، باد شدید یا قرار گرفتن در آب سرد اتفاق بیفتد. آب سرد با شدت بیشتری درجه حرارت را کاهش می دهد.

در این حالت اول باید لباسهای خیس را از تن فرد خارج کرد و با استفاده از هر چیزی که در دسترس است پتو، ملحفه، لباس، روزنامه یا حتی ورقه های پلاستیکی و آلومینیومی بدن را گرم کرد. و به جز بینی و دهان باید سر را کاملا پوشاند. در با ضمن کنترل علائم حیاتی مانند سطح هوشیاری و تعداد نبض و تنفس، در صورت هوشیاری باید نوشاندن مایعات گرم و شکلات را آغاز کرد. درجه حرارت بدن ممکن است تا 30 درجه هم کاهش یابد. وقتی درجه حرارت بدن رو به کاهش می رود افراد با حرکت دادن دست وپا و بدن سعی می کنند خود را گرم کنند اما کسانی که توانایی حرکت ندارند مانند سالمندان زودتر دچار سرمازدگی می شوند. علائم سرمازدگی عبارتست از: سوزن سوزن شدن انتهای اندامها مثل دست و پا ، رنگ پریدگی خشک و سفت شدن پوست و رو به کبودی رفتن آن . به مرور دست و پا متورم می شود و تاول می زند. علت رنگ پریدگی این است که عروق خونی سطح پوست منقبض می شوند تا خون کمتری در پوست جریان یابد و خون به اندامهای حیاتی برسد.

کم کم با افزایش دما این عروق باز می شوند و پوست کم کم به رنگ طبیعی و گلگون برمی گردد. اما اگر گرم کردن دیر شده باشد احتمال سیاهی اندامها وجود دارد و از دست رفتن اندامها می شود. به مرور با گرم شدن بدن اندامها متورم می شوند به همین دلیل یکی از کارهای اولیه این است که زینت آلات، انگشتر، دستکش و کفش فرد از بدنش خارج شوند. برای کنترل تورم هم می تواند دست و پا را بالاتر از سطح قلبو بدن قرار داد. برای کنترل درد هم از استامینوفن استفاده می شود. باید به یاد داشته باشیم که با ماساژ دادن سعی نکنیم بدن فرد را گرم کنیم چون به دلیل صدمه دیدن پوست امکان آسیب آن وجود دارد. اگر آب ولرم حدود 40 درجه در دسترس است می توانیم دست و پای بیمار را در آن قرار دهیم تا به تدریج گرم شود. و بعد از گرم شدن دست و پا آنها را خشک کنیم و با پانسمان بپوشانیم. در مورد کنترل علائم حیاتی در بخشهای آینده توضیح خواهیم داد.

 

...‌‌‌‌............ورزشی

*آمریکا قهرمان المپیک توکیو شد

روز پایانی المپیک توکیو برای آمریکایی‌ها با یک ناکامی بزرگ در دوی ماراتن مردان آغاز شد اما در ساعات بعدی کسب سه پیروزی در بسکتبال، دوچرخه سواری و والیبال، آمریکا را به آنچه که می‌خواست رساند. در شرایطی که تا روز پایانی مسابقات المپیک اختلاف چین و آمریکا در صدر جدول به 2 مدال طلا کاهش یافته بود، پیروزی در فینال دوچرخه سواری ایالات متحده را با تعداد مدال طلای مشترک و به خاطر نقره بیشتر، به صدر جدول رساند اما این پایان کار نبود. دقایقی بعد بلند قامتان آمریکایی در فینال والیبال زنان با نتیجه 3-0 برزیل را شکست دادند و به سی و نهمین مدال طلای خود دست یافتند؛ مدالی که قهرمانی کاروان این کشور را قطعی کرد.

با این حساب کاروان ایالات متحده آمریکا با کسب 39 مدال طلا، 41 نقره و 33 برنز با مجموع 113 مدال عنوان قهرمانی در المپیک توکیو را به دست آورد. آمریکا با 626 ورزشکار پای به المپیک گذاشت. این در حالی است که ایالات متحده در سال 2016 بالاتر از بریتانیا قهرمان المپیک شده بود و حالا حریف سرسختش چین را از پیش رو برداشت. چین با ۳۸ طلا، ۳۲ نقره، ۱۸ برنز و مجموع 88 مدال در جایگاه دوم قرار گرفت و ژاپن میزبان با ۲۷ طلا، ۱۴ نقره، ۱۷ برنز و مجموع 58 مدال در رده سوم قرار گرفت. ایران هم با ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در رده بیست و هفتم ایستاد.

کاروان ورزشی ایران به نام ستارگان ایران زمین با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته ورزشی راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد.

تیر اندازی، کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری و کاراته رشته‌هایی بودند که موفق شدند هفت مدال ( ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز) را برای ایران به دست آورند تا کاروان ایران در جدول مدالی در رده  ۲۷ قرار بگیرد. ایران در المپیک ریو با ۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز در رده ۲۵ و در المپیک ۲۰۱۲ لندن با ۷ مدال طلا، ۵ نقره و یک برنز در رده هفدهم قرار گرفته بود.

ایران در المپیک توکیو ۳ طلای 2016 ریو را تکرار کرد، اما یک نقره بیشتر از المپیک قبل گرفت ضمن اینکه در المپیک ۲۰۱۶ کاروان ایران نسبت به امسال ۲ برنز بیشتر داشته است.

در توکیو، سجاد گنج زاده در کاراته، جواد فروغی در تپانچه بادی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلایی کاروان ایران بودند. علی داودی در وزنه برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد نیز صاحب مدال نقره شدند. امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز ۲ برنزی ایران بودند.

عملکرد ایران در ادوار مختلف بازی‌های المپیک:

المپیک ۲۰۲۰ توکیو: ۳ طلا - ۲ نقره - ۲ برنز

المپیک ۲۰۱۶ ریو: ۳ طلا – یک نقره – ۴ برنز

المپیک ۲۰۱۲ لندن: ۷ طلا – ۵ نقره – یک برنز

 (با احتساب ۳ طلای قاسمی، محمدپور و نصیر شلال و نقره رستمی بعد از دوپینگ رقیبان)

۲۰۰۸ پکن: یک طلا - یک برنز

۲۰۰۴ آتن: ۲ طلا – ۲ نقره – ۲ برنز

۲۰۰۰ سیدنی: ۳ طلا - یک برنز

۱۹۹۶ آتلانتا: یک طلا – یک نقره – یک برنز

۱۹۹۲ بارسلونا: یک نقره - دو برنز

۱۹۸۸ سئول: یک نقره

۱۹۷۶ مونترال: یک نقره - یک برنز

۱۹۷۲ مونیخ: ۲ نقره - یک برنز

۱۹۶۸ مکزیکو: ۲ طلا- یک نقره - ۲ برنز

۱۹۶۴ توکیو: ۲ برنز

۱۹۶۰ رم: یک نقره - ۳ برنز

۱۹۵۶ ملبورن: ۲ طلا- ۲ نقره - یک برنز

۱۹۵۲ هلسینکی: ۳ نقره - ۴ برنز

۱۹۴۸ لندن: یک برنز.

 

.....حوادث

*کپی کردن کارت بانکی در چند ثانیه /مراقب شگردهای جدید کلاهبرداران باشید

خالی کردن حساب از کارت های بانکی،از جمله جرائم سایبری است که بسیار اتفاق می افتد.

غلامرضا قنبری راد قاضی ویژه فضای مجازی دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی گفت: هموطنان توجه داشته باشند کارت بانکی خود را  که خرید های روزمره و یا خرید اینترنتی  انجام می دهند با کارت بانکی که سرمایه خود را در آن نگهداری می کنند حتما باید جداگانه  باشد. وی افزود:  اگر با کارتی که موجودی قابل توجهی دارد  از دستگاه های کارتخوان نامعتبر (همچون میوه فروش‌های حاشیه جاده یا دستفروش .. به طور کلی پوز‌های سیار) خریداری کردند  سریعا نسبت به تغییر رمز اقدام کنند زیرا ممکن است کارت بانکی  اسکیمر (کپی شدن کارت)  شده باشد که  با تغییر رمز ناکام می‌مانند لذا نباید رمز را در اختیار فروشنده قرار بدیم. قاضی ویژه فضای مجازی دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی ادامه داد: اغلب افراد تاریخ تولد خود را به عنوان رمز کارت تعیین می کنند که اشتباه است و لازم است هرچه سریعتر تغییر دهند.

*کلاهبرداری اینستاگرامی با ترفند فروش لوازم آرایشی

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از شناسایی و دستگیری گرداننده یک صفحه اینستاگرامی که تحت عنوان فروش لوازم آرایشی از ۱۰۰ شهروند کلاهبرداری کرده بود، خبر داد. سرهنگ موسوی افزود: شخصی به پلیس فتا مراجعه و مدعی شد فردی ناشناس از طریق یک صفحه اینستاگرامی و فروش لوازم آرایشی بهداشتی از وی کلاهبرداری کرده اند، لذا بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی تشریح کرد: شاکی در ادامه اظهارداشت در فضای مجازی به دنبال خرید لوازم آرایشی بودم که با یک صفحه اینستاگرامی که تصاویری از لوازم آرایشی گران قیمت برای فروش گذاشته بود، برخورد کرده و به علت فروش فوری و احتمال خرید آن محصول توسط فردی دیگر، بدون توجه به اطمینان از هویت گردانندگان این صفحه اینستاگرامی و تبلیغات فریبنده آن، محصولی را به ارزش ۱۷۵ میلیون ریال خریداری کرده و بعد از واریز مبلغ متوجه کلاهبرداری شدم. سرهنگ موسوی اظهار داشت: کارشناسان پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز کردند و با انجام اقدامات تخصصی و بکارگیری فنون تجربی و علمی، هویت ادمین صفحه برای پلیس محرز شد و با هماهنگی مقام قضائی، مجرم در شهر تهران دستگیر و به پلیس فتا غرب استان تهران منتقل شد.

وی افزود: متهم پس از حضور در پلیس فتا اعتراف کرد با راه اندازی یک صفحه اینستاگرامی به بهانه فروش لوازم آرایشی، تصاویر لوازم آرایشی مختلف را با عنوان تصاویراختصاصی خود در صفحه بارگذاری می‌کرده و مراجعه کنندگان را با ترفند فروش فوری، ترغیب به پرداخت مبلغ قبل از ارسال کالا می‌کرده و پس از واریز وجه، دیگر پاسخگوی تلفن نبوده است. سرهنگ موسوی ادامه داد: تاکنون ۱۰۰ نفر از شکات پرونده مطرح شده در سراسر کشور شناسایی شدند و با توجه به گستردگی کلاهبرداری، اقدامات در جهت شناسایی سایر شکات در دست انجام است.

رئیس پلیس فتای غرب استان تهران به شهروندان توصیه کرد: فریب ظاهر زیبا و پررنگ و لعاب صفحات اینستاگرامی را نخورید و خرید‌های خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز و یا سایت و بستر‌های رسمی آن‌ها در فضای مجازی انجام دهید، لذا در هنگام خرید اینترنتی به نماد الکترونیکی (enamad) توجه کرده و صحت نماد الکترونیکی را با کلیک بر روی آن و مراجعه به سایت اصلی enamad.ir بررسی نمایند. این مقام مسئول از هموطنان درخواست کرد: از آنجایی که همکاران بنده به صورت شبانه‌روز در خدمت شهروندان بوده و با رصد و پایش فضای مجازی به دنبال برقراری امنیت سایبری شهروندان هستند، لذا هرگونه محتوا و برنامه مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *