شناسه خبر: 34155 منتشر شده در مورخ: 1400/5/16 ساعت: 10:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 16 مرداد 1400

روزنامه شنبه 16 مرداد 1400

عناوین امروز: تشکیل مرکز آموزش به کودکان و دورنمای آموزش به کودکان نابینا-تسهیل در روند پرداخت بیمه معلولان با راه اندازی سامانه تامین اجتماعی-نگاهی به منوهای رنگارنگ-رونمایی از ویژگی جدید واتسپ-روشهای عجیب بازاریابی برای فریب مشتری.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

۲۷ ذی الحجه ۱۴۴۲

۷ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۶۶ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....

*تشکیل مرکز آموزش به کودکان و دورنمای آموزش به کودکان نابینا

*تسهیل در روند پرداخت بیمه معلولان با راه اندازی سامانه تامین اجتماعی

*نگاهی به منوهای رنگارنگ

*رونمایی از ویژگی جدید واتسپ

*روشهای عجیب بازاریابی برای فریب مشتری

 

.......سخن هفته

*تشکیل مرکز آموزش به کودکان و دورنمای آموزش به کودکان نابینا

یکی از اقداماتی که در کشور بر اساس مصوبه مجلس در حال جریان است روند تاسیس سازمان ملی آموزش کودکان و به عبارتی انتقال آموزش کودکان پیش دبستان از سازمان بهزیستی کشور به وزارت آموزش و پرورش است. جدا از اینکه این تصمیم چقدرتصمیم درستی است و بحث های کارشناسی در این زمینه آنچه که ما را به این بحث متصل می کند تاثیر این امر بر آموزش کودکان دارای معلولیت از جمله نابینا و کم بینا در مقطع پیش دبستانی است.

تا کنون وضعیت ابداً قابل پذیرش و منطبقی با استاندارهای جهانی در ایران نداشتیم. متاسفانه آموزش کودکان پیش دبستانی دارای معلولیت در کشور اصلاً وضعیت مناسبی ندارد. طبق معمول واگذاری این آموزش ها به مراکز بخش خصوصی یا  NGO های بخش غیر دولتی بدون حمایت های لازم، بدون دستورالعمل های جامع در این خصوص موجب شده بود که  آموزش کودکان از وضعیت مطلوبی برخوردار نباشد. این حسرت دو چندان می شود وقتی که ما می بینیم در سطح آموزش کودکان پیش دبستانی برای کودکان غیر معلول چه امکاناتی در کشور وجود دارد؟ چه آموزشگاه ها و هنرکده هایی که با موضوع های تخصصی مثل طبیعت گردی ،آموزش های غیرمستقیم یا تکیه بر مهارت های زندگی درباره کودکان سالم در کشور منطبق با آموزش های جهانی اتفاق می افتد اما ما در بعد کودکان معلول با چه خلا های جدی روبرو هستیم؟ واقعا یک خانواده ای که یک کودک نابینا دارد یک کودک دارای مشکل شنوایی دارد به کدام مرکز آموزش پیش دبستانی جامع می تواند مراجعه کند که آموزش های لازم منطبق با مسائل این کودک و استانداردهای جهانی را دریافت کند.

امیدواریم و البته نباید فقط امیدوار باشیم بلکه باید تلاش کنیم که تاسیس این سازمان جدید در  بعد آموزش و انتقال آموزش کودکان پیش دبستانی به وزارت آموزش و پرورش موجب یک تحول در این زمینه شود وگرنه آنچه که فقط دست به دست شدن مدیریت یک آموزش باشد و نتواند گره ای ازمشکلات کودکان دارای نیازهای ویژه را در کشور باز کند امر مطلوبی نیست و ما باید در این خصوص این انتقال را به یک فرصت تبدیل کنیم . امیدواریم که با تلاشی که انجام می دهیم این موهم اتفاق بیافتد آموزش کودکان معلول بسیار اهمیت دارد نسل آینده افراد دارای معلولیت با روحیه مشارکت اجتماعی منوط به این امر است و تا کنون توجه متناسبی با این امر از سوی سازمان های متولی ارائه نشده است.

 

.....‌‌‌‌‌....گزارش ویژه

*تسهیل در روند پرداخت بیمه معلولان با راه اندازی سامانه تامین اجتماعی

حق بیمه کار فرمایی قانونی است برای جذب کارفرمایان در جهت به کارگیری مددجویان توانخواه اما این قانون و خدمتی که از سوی دولت توسط بهزیستی به افراد دارای معلولیت ارائه می شود چقدر برای کارفرمایان جذاب است و برای دریافت این خدمت چه پله هایی را باید طی کنند.

در رابطه با این موضوع با رییس هیئت مدیره انجمن نابینایان تجلی به گفتگو پرداختیم که در ادامه این گزارش می خوانید.

دریافت حق بیمه کارفرمایی کفش آهنین می طلبد

زهره شوری در خصوص مشکلات دریافت حق بیمه کارفرمایی از سازمان بهزیستی بیان می کند: «سال 93 انجمنی با نام تجلی ویژه معلولان با آسیب بینایی در شهر ری  راه اندازی کردیم. هدف اصلی این انجمن توانمندسازی و اشتغال زایی است و دوستان در حوزه های مختلف بسته بندی، منتاژکاری و بازاریابی. فروش تلفنی فعالیت می کنند. حدود 30 بازاریاب و کارشناس فروش و در بخش بسته بندی 5 الی 10 نفر نیز مشغول کار هستند. برای دریافت حق بیمه کارفرمایی با بهزیستی شهرری ارتباط بر قرار کردیم و در اوایل کار هر سه ماه یکبار مدارک مورد نیاز را به بهزیستی ارائه می کردیم و حق بیمه ها با پیگیری بسیار و رفت و آمد فراوان پرداخت می شد. بعد از آن 6 ماه یکبار و بعد سالی یکبار مدارک ما را دریافت و حق بیمه مددجویان دارای معلولیت مان را پرداخت می کردند.»

وی با اشاره به مشکلات پرداخت حق بیمه کارفرمایی می گوید: « طی این 7 الی 8 سالی که ما در بحث اشتغال فعالیت می کنیم حق بیمه ای را که 7 سال گذشته برای ما واریز کردند اکنون هم همان را برایمان پرداخت می کنند. فرقی نمی کند ما پنج پرسنل توانخواه داشته باشیم یا پانزده پرسنل پرداختی بهزیستی هیچ فرقی نمی کند. بهزیستی اعلام می کرد "در بحث حق بیمه کارفرمایی ما فلان تومان بودجه داریم و فقط می توانیم حق بیمه همین تعداد را پرداخت کنیم. فقط شما نیستید که باید به دیگر معلولان هم این خدمت تعلق گیرد و ما بودجه کافی برای همه نداریم." این در حالی است که به غیر از حق بیمه کارفرمایی طبق قانون جبران عدم کارایی و وام هم به ما باید تعلق می گرفت.»

شوری ادامه می دهد: «ما برای دریافت حق بیمه کارفرمایی باید کفش آهنین به پا می کردیم و هر دفع با کلی مدارک انجمن و پرسنل به بهزیستی مراجعه می کردیم تا از دریافت این حق بیمه باز نمانیم در کل می توانم بگویم سازمان برای پرداخت این حق بیمه، کارفرمایان را شکنجه می دهد و سختی دریافت این تسهیلات  سبب میشود بسیاری از کارفرمایان قید دریافت این خدمت را بزنند.»

انصراف از دریافت حق بیمه کارفرمایی

در ادامه این گزارش به سراغ یکی از مددجویان نابینا رفتیم که در شرکتی  دانش بنیاد مشغول کار است امیر سرمدی با اشاره به سختی دریافت خدمت حق بیمه کارفرمایی می گوید: « با توجه به خدمت سازمان بهزیستی به مدیر شرکت پیشنهاد کردم برای حق بیمه بنده از این خدمت استفاده کند و او نیز پذیرفت و برای دریافت آن از سازمان بهزیستی اقدام کرد اما در روند کار آنقدر برو بیا و کاغذ بازی کردند که بخش اداری شرکت از رمق افتاد. روند دریافت حق بیمه را انقدر سخت پیچیده کردند به این صورت که اول باید درخواست را به بهزیستی که در آن پرونده داشتم ارائه می کردیم و باید از ستاد جدا فرم هایی را دریافت می کردیم تا معرفی شویم به بهزیستی استان تهران و در این مسیر روزهای بسیاری زمان صرف شد و موانع متعددی را پیش پایمان گذاشتند و در نهایت شرکتی که در آن مشغول به کار بودم از دریافت حق بیمه کارمایی منصرف شد.»

وی با اشاره به 5 ساله بودند پرداخت حق بیمه کارفرمایی هم اشاره می کند و می گوید: «مکانیزمی که برای پرداخت این حق بیمه انتخاب کردند به شکلی است که بسیاری از کارفرمایان راغب به دریافت آن نیستند چرا که اول باید حق بیمه را خودشان پرداخت کنند و بعد با ارائه مدارک هزینه آن را از بهزیستی آن هم با رفت و آمد بسیار و پاره کردن چندین کفش دریافت نمایند.  به نظرم اگر سازمان بهزیستی روشی راحت را برای پرداخت این گونه تسهیلات انتخاب کند کارفرمایان بیشتری جذب  دریافت خدمت می شوند.

 در روند دریافت و پرداخت باید بهزیستی حذف شود و کارفرما مستقیم با وارد کردن کد ملی و بارگذاری کارت معلولیت پرسنل و کارمندان معلول اش به صورت مستقیم از پرداخت معاف در نظر گرفته شده و پرداختی ها مستقیم از بهزیستی به بیمه تامین اجتماعی باشد در این روش نیازی هم نیست که کارفرما در ابتدا وجهی را واریز و بعد دنبال پول آن دوندگی کند.»

قانون خوب اجرا بد

در ادامه با مدیرعامل موسسه نیکوکاری رعد الغدیر به گفتگو پرداختیم تا بدانیم اینگونه مشکلات برای کارفرمایانی که تعداد بسیاری از معلولان را جذب کردند و سبب اشتغال جامعه هدف بهزیستی شدند هم وجود دارد یا خیر؟! در این خصوص علیرضا آتشک به ایران سپید می گوید: «مدت بیست سال است که در حوزه اشتغال معلولان فعالیت می کنم و در حال حاضر 220 نفر از افراد دارای معلولیت که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند را مشغول کار کردیم. این افراد بیمه هستند و حداقل حقوق را دریافت می کنند. ما نیز برای دریافت حق بیمه کارفرمایی تلاش بسیاری کردیم و موفق شدیم سال 1399 تا 1400 یعنی یک سال کاری را به طور کامل حق بیمه پرسنل را از سازمان بهزیستی دریافت کنیم. اما در سالهای ما قبل آن مشکلات بسیاری در عدم پرداخت این حق بیمه ها به طور کامل داشتیم که بهزیستی یا پرداخت نمی کرد یا بسیار دیر روند پرداخت سپری می شد و یا فقط 50 درصد آن را پرداخت می کرد. »

وی ادامه می دهد: « برای حل این مشکلات رایزنی های بسیاری با مسئولان بهزیستی و بخش اشتغال آن سازمان انجام دادیم تا بتوانیم روند دریافت تسهیلات را سرعت بخشیده و کامل پرداخت کنند.»

آتشک با اشاره به مراسم روزجهانی معلولان در سال 98 در برج میلاد بیان می کند: «در آن مراسم وزیر رفاه قول هایی را برای تسهیل روند دریافت حق بیمه کارفرمایی معلولان دادند و گفتند که تلاش می کنند تا این بروکراسی ها پایان یابد و کارفرما مستقیما این خدمت را از بیمه دریافت کند. اما متاسفانه تا کنون این وعده عملیاتی نشده است.

روندکار به این صورت است اول باید حق بیمه افراد را پرداخت کنیم و بعد مدارک را به سازمان بهزیستی ارائه می دهیم و بعد از بررسی کارشناسان این سازمان سه الی چهار ماه بعد پرداخت میشود تازه اگر به وقت کمبود بودجه نخوریم. اما در راهکار ارائه شده برای خاتمه به این روند زمان بر مقرر شده بود کارفرمایان حق بیمه را با کد ملی پرسنل معلول در لیست بیمه رد می کنیم و سازمان تامین اجتماعی با احتساب تخفیفی که به این افراد می خورد حق بیمه را محاسبه کرده و از کارفرما دریافت می کنند که در این روش برای پرسنل معلول حق بیمه کسر می شود و نیازی نیست کارفرما مبلغی را واریز نماید. اما هنوز این روش اجرایی نشده است.»

راه اندازی سامانه ای برای پرداخت مستقیم حق بیمه معلولان به تامین اجتماعی

برای پاسخ به سوال هایی که دراین گزارش به وجود آمد با یکی از مسئولان سازمان بهزیستی به گفتگو پرداختیم.

رضا دهقان، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کل کشور در پاسخ به سوال های ایران سپید می گوید: «روش دریافت حق بیمه کارفرمایی از سازمان بهزیستی بسیار ساده است بهتر است قبل ازپایان سال  یعنی در پاییز و اوایل زمستان چه کارفرما و چه مددجو موضوع اشتغالشان را به سازمان بهزیستی اعلام نمایند و خواستار دریافت حق بیمه کارفرمایی شوند. اما اگر اعلامی هم از سوی افراد انجام نشده باشد مشکل نیست چرا که زمان مراجعه مددجو به مراکز مثبت زندگی یا هر کدام ازمراکزی برای بروزرسانی پرونده و شرایطش مددکار با بررسی شرایط اشتغال فرد اگر قرارداد کاری با کارفرمایی بسته باشد یا خود مددجو اقدام به خوداشتغالی کرده باشد، مددکار موضوع را در پرونده فرد معلول درج کرده  و به واحد اشتغال سازمان بهزیستی اطلاعرسانی می کند.

واحد اشتغال بعد از دریافت اطلاعات اشتغال مددجو چه کارفرمایی و چه خویش فرمایی  آن را در آمار بیمه محاسبه می کند و برآوردی از میانگین سالیانه را در نظر می گیرد.»

دهقان با اشاره به پرداخت حق بیمه کارفرمایی در سال 1399 می گوید: «در سال گذشته حدود 69 میلیارد در حوزه معلولان حدود 29 میلیارد منابع جذب کرده و توزیع استانی انجام دادیم. اماری را که از سوی استانها به ما اعلام شده بود که این افراد شاغل شدند و ما نیازبه بودجه برای پرداخت حق بیمه افراد چه کارفرمایی و چه خویش فرمایی داریم، بعد از راستی آزمایی از سوی کارشناسان ما و دریافت تاییدیه از سوی سازمان بیمه گر به استان ها اعلام شد که طبق ضوابط  و قوانین مربوطه مجاز هستند کمک هزینه مددجوی شاغل را به خودش در قالب خویش فرمایی و یا به کارفرمایش پرداخت نمایند.  با توجه به افزایش منابع از رقم 67 میلیارد که در سال 98 به این بخش تخصیص یافت  به رقم صدو 10 میلیارد در سال 1399 این میزان تفاوت از منابعی که در سطح استان ها توزیع شده است نشان از این دارد که کمبود بودجه و منابع بیمه ای وجود ندارد.»

وی با اشاره به پرداخت حق بیمه کارفرمایی می گوید: « با توجه به اینکه اعتبارات بیمه انتهای سال به سازمان ابلاغ شده است ما بر اساس آن و طبق ضوابط  که با سیستم نظارتی برای هزینه کرد مالی در سال مالی داریم اعلام کردیم به استانها که هماهنگ کنند با ذی حسابان و در قالب توافقی که بین امور مالی، بودجه و نهاد نظارتی صورت میگیرد و در چهارچوب زمانی و طبق قوانین بودجه را در سطح حوزه های اشتغال اعم از کارفرمایی و خویش فرمایی توزیع کنند.»

دهقان با اشاره به فرایند دستی در امر پرداخت حق بیمه کارفرمایی می گوید: «قبول دارم که فرایند پرداخت ها مکانیز نیست و به صورت دستی انجام می شود اما سخت و پیچیده نیست و افراد به راحتی میتواند از این خدمات بهره مند شوند. ما برای سال جاری فرایند بیمه را از طریق سامانه های اینترنتی مراکز مثبت زندگی تعریف و اجرایی می کنیم  اما در سال های گذشته  فرایند به صورت دستی انجام می گرفت. قطعا هنگامی که مقرر میشود پولی به مددجو به صورت خویش فرما و یا کارفرما پرداخت شود باید مدارک و مستندات آن که نشان دهد فرد مددجو شاغل است و بیمه اش را به تامین اجتماعی پرداخت کرده و ما باید حق بیمه را برایش در نظر بگیرم و به آنها بازپرداخت کنیم این مدارک باید گرفته شود و مورد بررسی و استعلام قرار گیرد. قطعا این تشکیل پرونده و ارائه مستندات زمان بر بود اما در سال جاری هوشمند سازی خدمات اشتغال از طریق سامانه های اینترنتی از جمله مراکز مثبت زندگی جزو اولویت های ماست.»

 مدیرکل اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کل کشور با اشاره به برنامه های دیگر این سازمان در بحث اشتغال معلولان بیان می کند: «یکی از برنامه های که در سال جدید از آن استفاده خواهیم کرد و برمبنای قررداد و تفاهم نامه ای ست که  بین سازمان بهزیستی و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام بسته شده است. بهزیستی تعهد و برنامه سه هزار فرصت شغلی را برای شش هزارو ششصد نفراز مددجویان دارای معلولیت دارد. سامانه اشتغالی بنیاد برکت به صورت هوشمند و پیشرفته است و ما در حوزه بیمه پردازی و ارتقای کارایی یعنی مواد 13و 12 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حتما با استفاده از سامانه های اینترنتی خود سازمان یا سازمان های همکار مثل بنیاد برکت استفاده خواهیم کرد و منابع را بر اساس آن توزیع می کنیم.»

وی در پایان با اشاره به پایان روند پرداخت مستقیم حق بیمه به مددجو و کارفرما می گوید: «در خصوص پرداخت حق بیمه افرادی دارای معلولیت  مقرر شده است از تابستان امسال یعنی تیر و مرداد منابع مربوط به بیمه سهم کارفرما و خویش فرما افراد توانخواه به صورت متمرکز از بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 13 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به صورت گلوبال از اعتبارات سازمان بهزیستی مستقیم به سازمان تامین اجتماعی واریز شود.

ما از ابتدای سال لیست افراد شاغل را از استانها گرفته، اطلاعات را بروز رسانی کرده و لیست را به سازمان تامین اجتماعی اعلام کردیم. به حوزه پشتیبانی سازمان بهزیستی هم اعلام شده تا برآورده اعتبارات آن صورت بگیرد همچنین هماهنگی های مورد نیاز در کارگروه سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته است و منتظرایم سازمان تامین اجتماعی سامانه اینترنتی خاصی را که برای بیمه پردازی معلولان دارد رونمایی کند بعد از رونمایی بیمه افراد دارای معلولیت به صورت مستقیم به تامین اجتماعی واریز میشود.

با اجرایی شدن این روش کارفرما یا خود فردمعلول به صورت خویش فرما با مراجعه به شعب تامین اجتماعی به آنها اعلام میشود که معلولان شاغل دارای معافیت پرداختی هستند. در حقیقا این معافیت، معافیت از چرخه  بیمه پردازی تامین اجتماعی است و هزینه آن مستقیم از سازمان بهزیستی به تامین اجتماعی برای افرادی که اسامی آنها رد شده است واریز می شود.» پایان

 

.....خانه داری به سبک نابینایی

*نگاهی به منوهای رنگارنگ

 در این بخش به معرفی انواع  کباب ها و جوجه کباب ها  در منوهای رستورانی می پردازیم.

کباب کوبیده

این نوع کباب را اکثر ایرانی ها به خوبی آشنا هستند و معرف حضور همه است.

 کباب برگ

گوشتی که در این نوع کباب استفاده می شود گوشت راسته گوسفند یا گوساله است که معمولا در کباب برگ از راسته گوساله استفاده می شود که به وسیله پشت چاقو یا استیک کوب گوشت باید نازک شود و به صورت قطعه قطعه و بعد از آغشته به مواد در سیخ قرار می گیرد و به حالت فشره  و در واقع به صورت حالت یک تکه به خود میگیرد که به دلیل نازکی و فشردگی گوشت در کنار هم و  در داخل سیخ به صورت یک تکه به نظر می رسد.

کباب چنچه

گوشت این نوع کباب به صورت تیکه های مربعی که حالت نازک ندارد و نوع گوشت آن از راسته و فیله گوسفندی و گوساله استفاده میشود.

کباب قفقازی

 گوشت این نوع کباب به حالت تیکه های بزرگتر و مستطیلی شکل است و هنگام قرار دادن این نوع گوشت داخل سیخ به صورت تیکه ای از پیاز، فلفل دلمه ای و فلفل سبز مابین گوشت ها استفاده میشود.

کباب بختیاری

این نوع کباب که از گوشت گوسفندی یا گوساله که به صورت چنجه خورد شده است و تیکه های جوجه آغشته به مواد و به صورت یکی در میان داخل سیخ قرار می گیرد.

کباب نگینی

این نوع کباب در واقع کباب کوبیده ای است که در هنگام قرار گرفتن در سیخ از تیکه های ریز جوجه در وسط گوشت کوبیده استفاده می کنند که روی کباب از مخلوط زعفران و کره می توانید استفاده کنید.

کباب سلطانی

این نوع کباب به صورت دوسیخ مجزا به صورت کباب کوبیده و کباب برگ در کنار هم قرار دارد.

کباب وزیری

این نوع کباب به صورت دوسیخ مجزا از کباب کوبیده و جوجه کباب در کنار هم قرار می گیرد.

اکبر جوجه

این نوع کباب بیشتر در مناطق شمالی کشور معروف است. این نوع جوجه با جوجه کباب متفاوت است به این صورت که در داخل مواد از رب انار و آب انار، زعفران، روغن زیتون و تیکه های خورد شده پیاز مزه دار می شود و معمولا تیکه های بزرگ مرغ به صورت ران یا سینه و گاهی اوقات از مرغ کامل استفاده میکنند. این نوع جوجه به صورت کباب نیست و داخل روغن فراوان سرخ می شود و از رب انار یا اب انار روی آن استفاده میشود.

جوجه کباب

جوجه کباب انواع مختلفی دارید در این بخش به معرفی جوجه کباب حلزونی، مکزیکی، لبانی می پردازیم که در واقع تفاوت این نوع  از جوجه ها بر اساس ادویه های مورد استفاده در طعم و مزه آن است.  

جوجه کباب حلزونی

جوجه کباب حلزونی که در واقع برای تهیه این نوع جوجه مرغ را به قسمت های کوچکی تقسیم می شود و با استفاده از استیک کوب به حالت نازک و برش های نواری شکل به حالت گرد پیچیده می شود و بعد از آغشته کردن به مواد داخل سیخ قرار می گیرد. این نوع جوجه به دلیل گرد پیچیده شدن به جوجه حلزونی معروف است.

جوجه کباب مکزیکی

این نوع جوجه کباب از ادویه جات متفاوتی که استفاده می شود مه در واقع از ادویه های تند بیشتر استفاده می شود.

در بعضی از رستوران ها در کنار کباب و جوجه به همراه نان داغ از انواع جگر و دل و قلوه استفاده می شود و نوعی جگر دارند که در بعضی رستوران ها به صورت (جگروز) یا جگر پیچ معروف است. این نوع جگر داخل لایه ای چربی گوسفند یا دنبه گوسفند پیچیده و کباب شده است به صورتی که یک لایه چربی روی جگر قرار دارد که جگر را چرب تر می کند.

سر دل

در قسمت دل گوسفند یک حالت برآمده در قسمت بالای دل که چرب تراست برش میدهند و درون سیخ قرار میدهند و به صورت کباب شده سرو می کنند

خوش گوشت

در واقع همان روده گوسفند است که داخل آن را تمیز میکنند و به صورت تکه تکه خورد می شود و داخل سیخ قرار می دهند

خوک

از چربی های گوسفند متصل به گوشت به جز دنبه که در سیخ قرار میگیرد و به صورت کبابی سرو می شود.

 

......فناوریهای امیدبخش

*رونمایی از ویژگی جدید واتسپ: این تصاویر را فقط یک بار می‌توانید ببینید

به دلایل متعدد، پیام‌رسان واتسپ در میان نابینایان دنیا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و ایرانی هم که باشی طبیعتاً این محبوبیت برایت صد چندان می‌شود. دسترسی‌پذیری بسیار قابل قبول این پیامرسان آن را به اولین گزینه برای نابینایانی که به دنبال استفاده از یک پیامرسان بر روی گوشی‌شان هستند بدل کرده است. حالا بعد از مدت‌ها این پیامرسان با یک به‌روز‌رسانی قدری کاربران خود را خوشحال کرده است.

واتسپ معمولا بسیار دیر امکانات و ویژگی‌های جدید را رونمایی می‌کند. منظورم از دیر، ماه‌ها و سال‌ها دیرتر از رقبای خود است! اما چه کنیم که واتسپ در ایران به خاطر در دسترس بودن، نفوذ زیادی دارد و ناگزیر باید به همین ارائه دیرهنگام امکاناتش هم دلخوش باشیم.

تصور کنید که بخواهید عکس یا ویدئویی برای مخاطبی بفرستید، اما دوست نداشته باشید که پیش او بماند یا او همان عکس و ویدئو را برای دیگران بفرستد. در واتسپ از این به بعد می‌توانید با ضربه زدن روی دکمه «1» در کنار دکمه ارسال، انتخاب کنید که این عکس یا ویدئو بعد از یک بار مشاهده، خود به خود حذف شود.

البته نکته اینجاست که مخاطب شما متوجه می‌شود که عکس یا ویدئویی که برای او ارسال کرده‌اید، از نوع «یک بار مصرف» است و بنابراین می‌تواند به اصطلاح زرنگی کند و با گرفتن یک اسکرین شات به صورت عکس یا ویدئو، آن عکس یا ویدئو را داشته باشد. بنابراین این ویژگی کاربرد محدودی دارد و نباید از داشتن آن، احساس امنیت کنید.

در ضمن اگر گیرنده عکس یا ویدئو، بعد از ۱۴ روز فایل ارسالی شما را باز نکند، باز هم پیام خود به خود حذف می‌شود.

این ویژگی شبیه ویژگی اسنپ چت است و البته همان طور که می‌دانید اینستاگرام چند سال است که آن را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

این قابلیت فعلاً در حالت بتا عرضه شده و به صورت آزمایشی فعال گردیده است. در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح قرار است بر روی تمامی نسخه‌های واتسپ پیاده‌سازی شود و به مرور بر روی گوشی کاربران قرار گیرد. واتسپ که تحت مالکیت فیس‌بوک است، در خبر ارائه این ویژگی گفته که این ویژگی به کاربران کنترل بیشتری بر حریم خصوصی‌شان می‌دهد.

رسانه‌هایی که به این ترتیب فقط برای یک بار قابل مشاهده هستند، با رمزنگاری دو‌سویه هم محافظت می‌شوند.

قابلیت «View once» از هفته گذشته فعال شده و اگر هنوز آن را دریافت نکرده‌اید، کمی منتظر بمانید و واتسپ را هم به‌روز نگه‌دارید تا از این قابلیت برخوردار شوید.

 

......کشکول

*روشهای عجیب بازاریابی برای فریب مشتری

زندگی مبتنی بر عرضه و تقاضا امروزه باعث شده تا فروشندگان از روشهای زیادی برای تبلیغ کالای خود استفاده کنند. گاهی فروشندگان به ترفند‌های حیله ‌گرانه روی می‌آورند تا شما را به خرید کالای مورد نظر سوق بدهند. مطمئنا بار‌ها پیش آمده که بین آنچه خواسته و یا آنچه خریده‌ اید تفاوت زیادی وجود دارد. دلیل واضح است؛ فروشندگان با تبلیغات شما را فریفته ‌اند، در این گزارش با چند نمونه از تبلیغات حیله‌ کارانه در بازاریابی آشنا شوید.

۱. شکل محصول را تغییر دهید

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما تغییر ظاهر یا پوشش محصول به افزایش فروش آن تا حدی دیوانه‌ واری کمک میکند! به عنوان مثال، کارشناسان بازاریابی دریافتند که تغییر شکل ظاهری کیک معمولی به مافین یا کاپ کیک فانتزی، فروش بیشتری به همراه می‌آورد حتی اگر همان طعم و مزه را داشته باشد!

۲. ترفند منو

رستورانها از ترفند‌های زیادی استفاده میکنند تا شما بیشتر غذا بخورید و هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید! از جمله این ترفند‌ها ترفند منو است! آیا تاکنون توجه کرده‌اید که بعضی از منو‌ها شامل عکسهای خانوادگی هستند تا شما را نسبت به خاطرات شیرین دلتنگ کنند! همچنین استفاده از رنگهای گرم مانند قرمز برای برانگیختن احساس گرسنگی و تحریک اشتها کاربرد فراوانی در منو دارد. نکته دیگر این که همه غذا‌های گران قیمت اغلب در بالای فهرست قرار میگیرند، تا اولین چیزی باشند که توجه شما را به خود جلب میکنند.

۳. عمده‌فروشی

کارشناسان بازاریابی میدانند که ما خیلی تنبل هستیم که برای تهیه یک بطری پلاستیکی بخواهیم یک بسته را باز کنیم، و بسته ۶ تایی میخریم تا بعداً از بقیه استفاده کنیم و برای خریدش وقت نگذاریم. به همین دلیل بسیاری از محصولات مانند آب معدنی، نوشابه، دستمال توالت و... را میبینید که به صورت عمده فروخته میشوند.

۴. تخفیف‌ها بزرگترین حیله‌ی فروشند

اغلب برچسب‌های قرمز تخفیف در برخی محصولات توجه ما را به خود جلب میکند، اما دیگر نباید گول این ترفند را بخورید! کارشناسان بازاریابی رفتار مشتری را مطالعه کرده‌ اند و دریافته ‌اند که مصرف ‌کنندگان معمولاً هنگام ورود به یک فروشگاه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت میکنند و اغلب به قفسه‌های مناسب در وسط نگاه میکنند. به همین دلیل در مییابیم که بازرگانان کالا‌هایی را که در آستانه تاریخ انقضا هستند یا گرانترند، در این قفسه‌ها قرار میدهند.

۵. جویدن دوتکه آدامس به جای یک تکه

آیا تا به حال دیده‌اید که در تبلیغات آدامس، فرد حاضر در تبلیغ به جای یک تکه آدامس، دوتکه آدامس در دست دارد. جالب است بدانید که همین اتفاق به ظاهر ساده روی ذهن ما اثر میگذارد و ما هم ناخودآگاه به جای یک عدد آدامس یک بسته میخریم.

۶. رنگ متفاوت محصولات زنان

مطالعات ثابت می‌کند که قیمت محصولات زنان و دختران ۷ درصد بیشتر از محصولات مشابه مردان و پسران است. تنها تفاوت در رنگ آن‌ها به دلیل این نظر است که زنان بهترین مشتری هستند!

۷. کلاهبرداری در بازاریابی با تغییر جملات غیرواقعی

کارشناسان بازاریابی هنگام نوشتن توصیف محصولات غذایی کمی آنها را تغییر میدهند، به عنوان مثال پنیری که بصورت جداگانه و بصورت برش بسته بندی میشود در واقع همان پنیر معمولی است، اما حدود ۵۱ ٪ کمتر از حجم اصلی آن است، اما با توصیفات هیجان انگیز آن را به فروش میرسانند.

۸. چرخ‌دستی آزار دهنده

دقت کردید چرخ دستیهای فروشگاه اعصاب خردکنند؟! اگر چرخ دستیها ساکت و آرام باشند، در این صورت زمان کمتری در فروشگاه خواهید گذراند و هرچه پر سر و صدا یا دشوارتر حرکت کنند، سرعت شما را کاهش میدهد، بیشتر نگاه میکنید و احتمالاً خرید بیشتری خواهید داشت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *