شناسه خبر: 34152 منتشر شده در مورخ: 1400/5/14 ساعت: 15:21 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 14 مرداد 1400

روزنامه پنجشنبه 14 مرداد 1400

عناوین امروز: آغاز ثبت نام واکسیناسیون برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید-معلولان شدید برای واکسیناسیون ثبت نام کنند-الگویی مناسب برای توانمندسازی کودکان نابینا-فشار مضاعف پیک پنجم بر کادر درمان- برگزاری دومین مرحله اردوی تیم ملی شنای نابینایان در یزد- چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

۲۵ ذی الحجه ۱۴۴۲

۵ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۶۵ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....‌

*آغاز ثبت نام واکسیناسیون برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید

*معلولان شدید برای واکسیناسیون ثبت نام کنند

*الگویی مناسب برای توانمندسازی کودکان نابینا

*فشار مضاعف پیک پنجم بر کادر درمان

*برگزاری دومین مرحله اردوی تیم ملی شنای نابینایان در یزد

*چاردیواری

 

..........اخبار ویژه

*آغاز ثبت نام واکسیناسیون برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید

ثبت نام برای واکسیناسیون ۵۱۷ هزار نفر از افراد دارای معلولیت که با تشخیص و معرفی سازمان بهزیستی با درجه معلولیت شدید و خیلی شدید معرفی شده اند و در منازل ساکن هستند،از امروز آغاز شد.

وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: طبق هماهنگی های انجام شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از انجام دو نوبت واکسیناسیون برای افراد دارای معلولیت و سالمندان مقیم در بیش از یک هزار مرکز نگهداری شبانه روزی در سراسر کشور، برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که در خانواده نگهداری می شوند، این امکان فراهم شده است که واکسن کرونا را دریافت کنند. وی افزود: ۵۱۷هزار فرد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بالای ۱۸ سال، ساکن در منازل از امروز می توانند با مراجعه به وب سایت salamat.gov.ir برای دریافت واکسن خود ثبت نام کنند.همچنین سازمان بهزیستی نیز با اطلاع رسانی در قالب پیامک، این عزیزان را که در شرایط پرخطر ابتلا به کرونا قرار دارند، راهنمایی خواهد کرد.

* بنا بر این اطلاعیه، شرط برخورداری موسسات خیریه  از معافیت مالیاتی  پرداخت از طریق حواله الکترونیک ساتنا/ پایا  است.

در اطلاعیه معاونت رفاه اجتماعی آمده است: بر اساس بند «و» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، همه موسسات خیریه باید از تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ به بعد تمامی پرداخت ها و حمایت های نقدی خود را از طریق حواله الکترونیک ساتنا/ پایا و درج عدد ۱۴ رقمی (۱۱۰ و شناسه ملی موسسه خیریه) در قسمت بابت، انجام دهند و  نسبت به ثبت نام در سامانه tab۱۷.mcls.gov.ir اقدام کنند.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است: در این مرحله، ثبت پرداخت های حمایتی در سامانه نیاز نیست و همچنین ثبت نام موسسات خیریه در سامانه تا اطلاع ثانوی، محدودیت زمانی ندارد. ‌

برای پاسخگویی به سوالات احتمالی، پست الکترونیک به  نشانی Ngo@mcls.gov.ir و شماره  تلفن ۰۲۱۲۵۰۰ در نظر گرفته شده است.

*صدای مهراوه شریفی‌نیا، بر روی فیلم «به همین سادگی» برای نابینایان

مهراوه شریفی‌نیا، فیلم سینمایی «به همین سادگی» ساخته سیدرضا میرکریمی را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «به همین سادگی» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، روز پنجشنبه ۱۴ مرداد، ساعت ۱۹، در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌شود. 

این فیلم، ابتدا از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را شیدا محمدطاهر نوشته است. این برنامه در استودیو شهر صدای پارسیان ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.

این گروه، پیش از این، نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری‌ آبی» با صدای رخشان بنی‌اعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجاره‌نشین‌ها» با صدای هوتن شکیبا و «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

 

.......گفتگوی ویژه

*معلولان شدید برای واکسیناسیون ثبت نام کنند

در خبرها آمده بود که سامانه ثبت نام واکسیناسیون معلولان فعال شده است. برای اطلاعات بیشتر با دکتر محسن شتی، رابط وزارت بهداشت با سازمان بهزیستی برای ثبت کد ملی معلولان در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت salamat.gov.irگفتگو کردیم. دکتر شتی در پاسخ به این سوال که وضعیت واکسیناسیون معلولان تا به حال چگونه بوده و چه کسانی می توانند در این سامانه ثبت نام کنند، می گوید: یکسری از معلولان در مراکز شبانه روزی و آسایشگاههای معلولان مقیم هستند و یکسری در منزل و نزد خانواده زندگی می کنند. تا حال نزدیک به 80 درصد معلولان در آسایشگاهها واکسینه شده اند و 20 درصد باقیمانده نیز سهمیه واکسنشان تعلق گرفته و مکاتبه آن انجام شده و لیست اسامی آنها هم از سازمان بهزیستی گرفته شده تا با هماهنگی با دانشگاههای علوم پزشکی واکسیناسیون آنها تکمیل شود.

معلولانی که با خانواده زندگی می کنند حدود 517 هزار نفر هستند که معلولیت شدید و خیلی شدید دارند که اطلاعاتشان نزد سازمان بهزیستی کشور محفوظ است.ما از این سازمان اطلاعات آنها را درخواست کرده ایم و این اطلاعات در اختیار شبکه it وزارت بهداشت قرار گرفته است. افرادی که می خواهند واکسن بزنند باید در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت salamat.gov.ir ثبت نام کنند و به طور عمومی ثبت نام در این سامانه از سنین بالا به پایین در حال انجام است. در حال حاضر لیست معلولان شدید و خیلی شدید در اختیار این سامانه قرار گرفته . بنابر این در سامانه قابل شناسایی هستند و می توانند در آن ثبت نام کنند. به این ترتیب  با وارد کردن کد ملی سامانه به آنها اجازه ثبت نام می دهد و نوبت دهی اتفاق می افتد. برای اطلاع این افراد از این روند هم، سازمان بهزیستی به آنها پیامک ارسال می کند تا کار ثبت نام را انجام دهند. فکر می کنم در همین روزها پیامکها هم ارسال شده باشند یا ارسال شوند. البته ثبت نام این افراد در حال حاضر هم فعال است و پیامک فقط برای اطلاعرسانی به این افراد است.

س: نابینایی هم بیشتر در معلولیت شدید و خیلی شدید می گنجد یعنی این افراد هم که در بهزیستی پرونده دارند می توانند در سامانه واکسیناسیون ثبت نام کنند؟

ج: بله نابینایی هم به عنوان معلولیت شدید است ولی اطلاعات دقیق را بهزیستی دارد.

س: اسامی که در شبکه it وزارت بهداشت ثبت می شوند اگر همپوشانی داشته باشند چه اتفاق می افتد مثلا معلولی در یک گروه شغلی باشد که اجازه ثبت نام دارد؟

ج: وقتی یک کد ملی به سامانه شناسانده می شود به این معناست که او امکان ثبت نام دارد. این سامانه محدودیت دارد که یک فرد با یک کد ملی یکبار می تواند واکسن بزند. و وقتی واکسن می زند به عنوان فردی که واکسن زده ثبت می شود و دیگر برایش کار دیگری انجام نمی شود. یعنی فرد می تواند معلول باشد و تاکسی هم داشته باشد یا معلم هم باشد که ثبت نام در یکی از این موارد اتفاق می افتد. و تحت هر عنوانی ثبت نام کند با همان شناخته می شود

س: معلولان خیلی شدید که در خانه تحت استراحت مطلق هستند چگونه واکسینه می شوند؟

ج: اول باید واکسیناسیون کسانی که می توانند برای واکسن زدن اقدام کنند انجام شود تا بعد ببینیم چه تعدادی می مانند که نمی توانند مراجعه کنند. قرار شده با کمک بهزیستی آن تعداد را هم در لکه گیری واکسینه کنیم آن موقع احتمالا ترکیبی انجام می شود بین اینکه مددیاران این افراد را به مراکز واکسیناسیون بیاورند یا در مورد کسانی که اصلا امکان جابجایی ندارند تیمی برای واکسیناسیون مراجعه کند چون این تیم باید همراه با گروه احیا و تجهیزات نزد فرد بروند. بنابر این باید ببینیم چه تعدادی از معلولان می مانند تا بتوانیم سازماندهی کنیم برای امکاناتی که لازم است برای اینکه واکسیناسیون آن جمعیت را هم پوشش دهیم. بهزیستی هم گفته کمک می کنیم این کارها با کمک مددیاران و کسانی که در امور معلولان کمک می کند شروع شود.

 

.......‌‌....از شش نقطه جهان

*الگویی مناسب برای توانمندسازی کودکان نابینا

کم یا بیش همه ما این تجربه را داشته‌ایم که نحوه انجام یکی از کارهای روزمره‌مان را از همنوع نابینایمان یاد بگیریم. این اتفاق اگر برای نابینایانِ نسل پیش گهگاه رخ می‌داد و بیشتر نیازهای آموزشیشان در این زمینه به وسیله نهادهای مرتبط و مسؤول تأمین می‌شد، شاید برای نابینایانی که در حال حاضر در سن و سال یاد گرفتن هستند، پدیده‌ای تکراری به حساب آید. چرا که دقیقاً معلوم نیست چه نهادی متولی توانمندسازی نابینایان در ایران است.

در دنیا اما یکی از وظایفی که برای بسیاری از NGO ها و نهادهای مرتبط تعریف می‌شود، بحث توانمندسازیِ مراجعان نابینایشان است. یکی از موفقترین الگوهای توانمندسازی، طرحی است که بیش از ۱۲ سال است که NFB یا فدراسیون ملی نابینایان آمریکا، متولی انجام آن شده است. NFB، این طرح را «BELL Academy» نام گذاشته است. BELL, حروف اول کلمات «Braille Enrichment for Literacy and Learning» یا «خواندن و نوشتن و آموزش، از طریق تقویت بریل» است. مهم‌ترین کاری که در این طرح انجام می‌شود شناسایی کودکان بین چهار تا دوازده سالی است که از نعمت بریلآموزی محروم مانده‌اند. در قالب این طرح که به شکل ضربتی و به مدت دو هفته و در سراسر آمریکا انجام می‌شود، کودکان از دوشنبه تا جمعه هر هفته، هر روز به مدت شش ساعت گرد هم می‌آیند و در ابتدا بریل و سپس سایر آموزشهای لازم برای زندگی را دریافت می‌کنند. از آموزشهایی مثل آشپزی و بهداشت فردی گرفته تا جهتیابی و استفاده از عصای سفید. سر تا سرِ آموزشها هم پر است از بازی و شادی و آوازخوانی. انواع بازیهای کارتی برای آموزش بریل طراحی شده است و در حوزه‌های دیگرِ آموزشی هم انواع بازیها و مسابقات را طراحی کرده‌اند تا این دوره فشرده، برای کودکان به اندازه کافی جذابیت داشته باشد.

فدراسیون، به درستی تابستان‌ها را بهترین زمان برای پیاده‌سازی طرح در نظر گرفته است. این رخداد تابستانه از نظر کودکان آمریکایی هم فال است و هم تماشا. در واقع هم اوقات فراغت و بی‌کاری تابستان را پر می‌کنند و هم در کنارش انبوهی از تجربیات و آموزش‌های تازه را به اندوخته‌هایشان اضافه می‌کنند. سرآغاز این طرح به تابستان ۲۰۰۸ برمی‌گردد. زمانی که اعضای NFB در ایالت مریلند آن را اجرا کردند و نتیجه از نظرشان تا آن اندازه مطلوب بود که طرح را گسترش دهند. در سال ۲۰۰۹ به صورت آزمایشی اجرا شد و از سال بعد، هر سال به شکلی گسترده‌تر به اجرا در آمد. به عنوان مثال، در دوره‌ای که در تابستان ۲۰۱۶ برگزار شد، بیش از سیصد کودک نابینا، مهارت‌های روزمره را در چهل و پنج پایگاه «bell academy» در سی ایالتِ آمریکا فرا گرفتند.

والدین یکی از شرکت کنندگان در این طرح اینطور اظهار نظر می‌کند: «Bell academy به خوبی توانسته در دخترمان برای یاد گرفتن بریل ایجادِ انگیزه کند. فرزند ما پیش از شرکت در این طرح، علاقه‌ای به بریل از خود نشان نمی‌داد اما حالا همه جا را می‌کاود تا مگر بتواند نشانه‌ای از بریل بیابد. از این که به طور مثال نوشته بریلی بر روی دستگاه فروش بلیت قطار می‌یابد خوشحال می‌شود و از ما می‌پرسد که آیا بریل واقعاً تا این اندازه همگانی است؟»

 

......‌‌‌...سلامت و بهداشت

*فشار مضاعف پیک پنجم بر کادر درمان

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری در استان تهران، گفت: در مورد سوش دلتا حتی در فضای باز هم میزان سرایت پذیری ویروس بسیار بالا است و افراد پرخطر نباید در مجامع عمومی حاضر شوند.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی افزود: درباره کمبود دارو و سرم مدیرکل محترم داروی کشور را دعوت کردیم و گزارشاتی دادند که با فرایند واردات سرم و دارو تقریبا این کمبود در روزهای آتی کمرنگ‌تر خواهد شد.

در حال حاضر در تهران ۹۴۰۰ بیمار بستری داریم که حدود ۲۵۰۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و دیشب هم میزبان حدود ۲۰۰۰ بیمار جدید بودیم و حدود ۱۶۰۰ بیمار ترخیصی داشتیم. کماکان میزان مراجعه  سرپایی ما حدود ۲۰ هزار نفر است که عمده آنها برای درمان سرپایی مراجعه کردند و تا زمانی که افولی در مراجعات سرپایی شکل نگیرد باید در روزهای آتی نیز شاهد همین الگو در تهران باشیم.

زالی ادامه داد: ظرفیت‌های جدیدی برای بستری موقت در تهران در حال ایجاد است، ما کماکان با بیمارانی مواجه هستیم که با ویروس دلتا به ما مراجعه می‌کنند و بر اساس مطالعات ما اقامت این بیماران در بیمارستان نسبت به بیماران با ابتلا به سوش‌های قبلی ۲.۵ روز بیشتر است.

وی در خصوص واکسیناسیون در تهران، اظهار کرد: دیروز از تزریق ۸۳ هزار واکسن در روز در تهران گذشتیم و به نظر می‌رسد اگر واکسن کافی در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم از مرز ۱۰۰ هزار واکسن در روز گذر کنیم.

وی افزود: بر اساس مقاله‌ای که در ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است ویروس دلتا برخلاف سوش‌های قبلی میزان سرایت بیشتری در فضای غیر مسقف دارد؛ در حالی که پیشتر تفاوت چشمگیری در میزان انتقال ویروس در فضای باز و مسقف وجود داشت، اما در مورد سوش دلتا حتی در فضای باز هم میزان سرایت پذیری ویروس بسیار بالا است و افراد پرخطر نباید در مجامع عمومی حاضر شوند؛ زیرا هیچ گارانتی برای عدم ابتلا وجود ندارد و توصیه می‌کنیم اگر افراد مسن و پرخطر باید در جامعه حضور یابند حتما از دو ماسک استفاده کنند و هر ۳ ساعت یکبار آن را تعویض کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص مباحثی که پیرامون تعطیلی دو هفته‌ای بیان می‌شود، تصریح کرد: تعطیلی بحثی همه جانبه است و وقتی از این لفظ در مورد همه گیری یک بیماری عفونی استفاده می‌کنیم، مفاهیم متفاوت است و بحث ما لاک داونکردن "تعطیلی شهر" است. برای انجام این لاک داون باید ملاحظاتی اعلام شود تا بتواند اثربخشی مناسب داشته باشد. طبیعتا کادر بهداشتی و درمانی از لاک داون به عنوان ابزار تسکینی و موقت استفاده می‌کند و نقش سرعت‌گیر ایفا می‌کند تا کادر درمان بتوان  فرصتی برای ریکاوری داشته باشد و درخواست وزیر بهداشت در مورد این تعطیلی برای این بود که بازیابی رمقی برای کادر درمان رخ دهد؛ چون فشار مضاعفی بر این افراد است.

وی افزود: نکته مهم این است که بیماری کرونا مزمن است و شرایط فرسایشی رقم می‌زند و مهمترین کار اقناع سازی مردم و بالا بردن میزان اعتماد عمومی است و اگر این کار درست انجام نشود، اثربخشی تعطیلی عمومی هم کافی نخواهد بود. برای تحقق مضامین بهداشتی نیازمند همکاری مردم هستیم که این موضوع با تحلیل درست واقعیت‌ها رخ می‌دهد. اکنون در هر شبانه روز حدود ۲۰۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ به بیماران ما اضافه می‌شود و به تراز مثبت بین ترخیص و بیماران جدید نرسیده‌ایم.

زالی، گفت: میزان مراجعه سرپایی حدود ۲۰ هزار نفر است که ۷۰ درصد به مراکز درمانی و ۳۰ درصد به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند. هنوز در تهران بالغ بر ۴۰۰۰ نفر روزانه از ظرفیت بستری موقت استفاده می‌کنند.

*تحویل یک میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کووبرکت به وزارت بهداشت: سخنگوی سازمان غذاو دارو گفت: یک میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کووبرکت تحویل وزارت بهداشت شده است.

به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور در توییتی نوشت: پنج میلیون دز واکسن کووبرکت تا ۱۳ مرداد تولید شده که از این تعداد یک میلیون و ۸۵۰ دز واکسن  تحویل وزارت بهداشت شده است.

وی افزود: تزریق این واکسن تا صبح امروز در فرآیند واکسیناسیون عمومی ۸۶۱ هزار و ۳۷۲ دوز است.

 

...........ورزشی

*برگزاری دومین مرحله اردوی تیم ملی شنای نابینایان در یزد

دومین مرحله اردوی تیم ملی شنای نابینایان جهت حضور در رقابتهای پارا آسیایی جوانان در بحرین در استان یزد برگزار خواهد شد.

12  شناگر تمرینات خود را زیر نظر علیرضا ایزدی سرمربی، پدرام پور محمودیان و ابوالفضل باغستانی  مربیان تیم آغاز خواهند کرد. ملی‌پوشان شنا کشورمان عصر روز پنجشنبه 21 مرداد  وارد اردو خواهند شد و پس از بررسی سلامت و تست کرونا، تمرینات تیم ملی از صبح جمعه  22 مرداد آغاز شده و تا 26 مرداد ادامه خواهد داشت.

رادین جعفری، سامان آقاجائی، سید محمدمهدی محمدزاده، ایمان مزروعی، یاسین قبادی، رادمان سلطانلو، محمدرضا ریحانی، امیرمحمد فرخنده زاد، معین فاطمی، مرتضی سرحدی، علی حسنزاده و سید علی موسوی ورزشکاران دعوت شده توسط کادر فنی به اردوی یزد هستند.

* نابینایان شرایط بهتری برای مدال آوری در توکیو دارند

رئیس فدراسیون نابینایان با اشاره به شرایط خوب ورزشکاران نابینا و کم بینا برای کسب مدال در پارالمپیک توکیو گفت: در این دوره برای اولین بار امید به کسب طلا در دو رشته جودو و دو و میدانی داریم.

محمدرضا مظلومی اظهار کرد: در این دوره در دو رشته دو و میدانی (با ۶ ورزشکار) و جودو (۲ ورزشکار) در پارالمپیک توکیو شرکت خواهیم کرد که در هر دو رشته امید به کسب مدال داریم.

وی در ارزیابی از وضعیت ورزشکاران اعزامی به توکیو گفت: در این دوره ورزشکاران نابینا و کم بینا از نظر آمادگی بدنی و روحی شرایط بسیار خوبی دارند و برای اولین بار امید به کسب مدال طلای پارالمپیک در هر دو رشته داریم.

* آلبوم چهره های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ تکمیل شد

در فاصله کمتر از یک ماه تا شروع بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰، کمیته بین المللی پارالمپیک آلبوم نمایندگان ۲۲ رشته ورزشی حاضر در بازی ها را تکمیل کرد. فرآیند رأی گیری برای انتخاب این نمایندگان از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری بر روی شبکه های اجتماعی IPC از جمله اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر راه اندازی شد و دنبال کنندگان کمیته بین المللی پارالمپیک هر هفته دو ورزشکار محبوب خود را از بین برترین های هر رشته انتخاب کردند.

از بین ۴۴ ورزشکار منتخب در این آلبوم،  تصویر ۳ ورزشکار طلایی ایران، مرتضی مهرزاد، ساره جوانمردی و زهرا نعمتی به عنوان نمایندگان رشته های والیبال نشسته، تیراندازی و تیراندازی با کمان نیز به چشم میخورد.


........‌چاردیواری

با سلام و عرض ارادت به خوانندگان روزنامه ایران سپید پس از دو هفته وقفه و تعطیلی با پاسخ به تماس ها و کامنت های شما دفتر این هفته  را باز می کنم. در آغاز آقایان نیرومند از مشهد، رییسی از چهارمحال بختیاری ، ارزانی و الوندی از تهران همچنان پیگیر انتشار روزنامه بریل بوده اند که امیدواریم با اوج گیری واکسیناسیون در کشور و رسیدن آن به حد قابل قبولی تا شش ماهه دوم بتوانیم زمینه انتشار روزنامه بریل را فراهم کنیم.

اما سایر دوستان آقای جعفری از کرج در خصوص بحث واکسیناسیون با اولویت نابینایان پرسیده اند که در همین دو هفته ای که وقفه داشتیم در این خصوص اقدام شد و دوستان معلول و نابینای ما می توانند با ثبت نام در سامانه  salamat.gov.ir و کد ملیشان منتظر پیامک معرفی مرکزی شوند که آنها برای واکسیناسیون به آن مراجعه کنند. خانم نوشین مجاهد زاده در مورد دریافت کمک هزینه معیشت پرسیده اند که بارهای بار تاکید کرده ایم که صرف درج اینکه شما به این کمک هزینه نیاز دارید نمی تواند به ما کمک کند و ما به اطلاع بیشتری نیاز داریم ضمن اینکه این اطلاعات به طوردقیق الان باید به مراکز مثبت زندگی و مراکزی ارسال شود که این افراد در آن پرونده دارند و روزنامه کلا می تواند اطلاع رسانی کلی کند اما ایران سپید نمی تواند جای یک مددکار را برای افراد معلول و حل مشکلات شخصی آن ها بگیرد.

دوست عزیزی محمد سهویی از سیستان و بلوچستان خواهان کمک شده اند با توجه به خبر آغاز مشارکت های مردمی توسط سازمان بهزیستی که ضمن تایید کلی اینکه ممکن است ایشان نیاز به کمک داشته باشد ولی بحث بر سر کمک مردم به سازمان بهزیستی بوده است و نه کمک مستقیم مردم به مددجویان سازمان بهزیستی به هر حال امیدوارم این فرد که دو برادر معلول هم دارد بتواند از کمک هایی که مستحق آن است و می تواند بخشی از مشکلاتش را حل کند برخوردار شود ما ایشان را مدنظر داریم که به نهادهای مختلف ارجاع دهیم که انشاا...  این مشکل  حل شود.

آقای ناصریان در خصوص کارگاه های سفال پرسیده اند و خبری را که سال های 79 و 80 منتشر شده است در مورد نابینایی که آمورش سفالگری داده است پیگیر شده اند جناب ناصریان بیست سال از آن زمان گذشته است و پیدا کردن این خبر بسیارمشکل است شما برای  آموزش سفالگری باید با توجه به محل اقامتتان در مشهد ببینید که آیا هیچ NGO یا مرکزی در مشهد این آموزش را ارئه می دهد وگرنه سفر شما به شهرهای دیگر برای آموزش بسیارسخت است ضمن اینکه به نظر می رسد آموزش سفالگری از طریق فضای مجازی نیز راه گشای وضعیت شما نباشد امیدواریم که یک مرکز یا NGO در مشهد این آموزش را ارائه دهد. خانم ترلان با توجه به گنجاندن بخش آشپزی در کانال تلگرام روزنامه اعلام علاقه مندی کرده اند و خواهان این شده اند که از تجارب ایشان در این امر برای سایرهم نوعان هم استفاده شود که قطعاً به دوستان خواهم سپرد که با ایشان تماس بگیرند و ببینیم که به چه شکل می توانیم از دانش ایشان در این خصوص استفاده کنیم.

خانم کالوندی از همدان هم ضمن ابراز خوشحالی از افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشوربا بخش ویژه نابینایان با توجه به اقامتشان درهمدان پرسیده اند که آیا می توانند از خدمات این کتابخانه استفاده کنند؟ فکر نمی کنم که در این خصوص محدودیتی وجود داشته باشد در نتیجه ایشان می تواند با بخش نابینایان کتابخانه به طورمستقیم تماس بگیرد و اطلاعات لازم را دریافت کند. با تشکر از همه دوستانی که  تماس خودشان را حتی در زمان غیبت روزنامه بریل با ما حفظ کرده اند شما را تا دیدار آینده به خداوند می سپارم به امید رعایت پروتکل های بهداشتی تا دیدار بعد خدانگهدار مراقب سلامتی خود باشید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *