شناسه خبر: 34149 منتشر شده در مورخ: 1400/5/13 ساعت: 08:20 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 13 مرداد 1400

روزنامه چهارشنبه 13 مرداد 1400

عناوین امروز: فعال شدن نوبت‌دهی واکسن کرونا برای افراد با معلولیت شدید-افزایش یک و نیم متر مربعی میانگین فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی کشور-کرونای لامبادا بیخ گوش ایران-برگزاری اردوی متصل به اعزام تیم ملی جودوی نابینایان-پایان رویای زندگی در خارج از کشور/ شوهر،همسرش را کشت و خودش هم به او پیوست.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

۲۴ ذی الحجه ۱۴۴۲

۴ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۶۴ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....‌

*فعال شدن نوبت‌دهی واکسن کرونا برای افراد با معلولیت شدید

*افزایش یک و نیم متر مربعی میانگین فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی کشور

*کرونای لامبادا بیخ گوش ایران

*برگزاری اردوی متصل به اعزام تیم ملی جودوی نابینایان

*پایان رویای زندگی در خارج از کشور/ شوهر،همسرش را کشت و خودش هم به او پیوست

 

 

..........اخبار ویژه

*فعال شدن نوبت‌دهی واکسن کرونا برای افراد با معلولیت شدید

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از فعال شدن نوبت‌دهی واکسن کرونا برای عزیزان دارای معلولیت با درجه شدید و خیلی شدید خبر داد.

از همین لحظه در سامانه salamat.gov.ir امکان ثبت‌نام و دریافتن آنی نوبت تزریق واکسن تمامی معلولان سراسر کشور با درجه شدید و خیلی شدید که کد ملی آن‌ها از سوی سازمان بهزیستی به مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ارسال شده فراهم شده است.

محل، روز و ساعت دریافت واکسن توسط خود افراد انتخاب می‌شود و نیازی به انتظار برای دریافت نوبت نیست.

*افزایش اعتبار معلولان تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی زنده اش در فضای مجازی به موضوعات مختلف از جمله افزایش بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان پرداخت.

طبق روال ماه‌های اخیر، نیز محمدباقر نوبخت در لایو اینستاگرامی با مخاطبانش به گفت‌وگو پرداخت و در میان صحبت هایش به موضوع قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز پرداخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد قانون حمایت از معلولان گفت: طی جلسه‌ای که با معلولان و نمایندگان مربوطه داشته‌اند مقرر شده تا اعتبار آنها با توجه به نیاز موجود از ۱۷۰۰ به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

 

...........گزارش ویژه

*افزایش یک و نیم متر مربعی میانگین فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افزایش یک و نیم متر مربعی میانگین فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی کشور و افزایش 2.24 متر مربعی فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی 10 استان محروم خبر داد.

سید جواد حسینی در هفتمین نشست شورای راهبری که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد با اعلام این خبر گفت: با رویکرد عدالت مدرسه‌ای در یک سال و نیم گذشته در قالب طرح از خشت تا بهشت ۲۰۰ مدرسه استثنایی کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است و تعداد مدارس خاص استثنایی از ۱۵۲۰ مدرسه به ۱۷۲۰ مدرسه رسیده است.

وی افزود: میانگین تراکم مدرسه‌ای در آموزش‌وپرورش استثنایی ۵۳ نفر، تراکم در کلاس ۶.۴ نفر و نسبت معلم به دانش‌آموزان ۶ به یک است و با اجرای طرح از خشت تا بهشت میانگین فضای آموزشی دانش‌آموزان استثنایی یک و نیم مترمربع افزایش‌یافته است.

معاون وزیر با اشاره به گسترش مدارس استثنایی در مناطق محروم و توجه ویژه به این مناطق گفت: سال ۱۳۹۸ در ۹ استان محروم سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی ۴۱۳ مدرسه خاص استثنایی وجود داشت و میانگین تعداد مدارس در این استان‌ها نزدیک به ۴۶ مدرسه بود.

وی افزود: این مدارس ۲۱ هزار و ۲۹ دانش‌آموز با تراکم ۷.۲۶ را تحت پوشش قرار داده بودند که از میانگین ۶.۵  کشور بالاتر بود.

وی گفت: در دو سال اخیر ۲۹ هزار ۹۸۸ مترمربع فضای آموزشی برای این ۹ استان محروم ایجاد شده است به‌طوری‌که سرانه آموزشی در این استان‌ها ۲.۲۴ مترمربع افزایش‌یافته است.

معاون وزیر با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای تحقق عدالت شکل‌گرفته است گفت: آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان استثنایی گامی بلند در جهت تحقق عدالت آموزشی به‌ویژه عدالت ترجیحی است.

وی افزود: صاحب‌نظران حوزه تعلیم‌وتربیت در دنیا از سال‌های پس از ۱۹۷۰ میلادی به انتقاد از نظام تعلیم‌وتربیت پرداختند و بر اساس نظر آنان یکی از کارکردهای اصلی تعلیم‌وتربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی و افزایش عدالت آموزشی است اما این موضوع تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: بر اساس نظر این صاحب‌نظران بی‌عدالتی بیرون مدرسه در مدرسه تثبیت، تشدید و تشریع شده است.

حسینی با تشریح مربع طلایی آرمانی سند تحول بنیادین گفت: ارتقای کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و توسعه عدالت مربع طلایی آرمانی است که سند تحول بنیادین به دنبال تحقق این مربع است.

معاون وزیر در ادامه به بیان عرصه‌ها و محورهای عدالت در نظام‌های آموزشی پرداخت و گفت: عدالت پوششی در حوزه دانش‌آموزان، عدالت مدرسه‌ای، عدالت منطقه‌ای، عدالت سازمانی و اداری و عدالت دیجیتالی ۵ عرصه مهم عدالت در نظام‌های آموزشی است که باید توجه ویژه‌ای به آن ها شود.

حسینی به تشریح موضوع عدالت پوششی در حوزه دانش‌آموزان به‌ویژه در آموزش‌وپرورش استثنایی پرداخت و گفت: در نظام تعلیم‌وتربیت کشورمان دانش‌آموزان به دودسته دانش‌آموزان عادی و استثنایی تقسیم می‌شوند که دانش‌آموزان استثنایی نیز شامل دانش‌آموزان تیزهوش، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و دیرآموزان می‌شوند.

وی افزود: در حوزه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و با رویکرد عدالت پوششی ۱۰ گروه از دانش‌آموزان استثنایی زیر چتر تعلیم‌وتربیت قرار دارند و علاوه‌برآن سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به دانش‌آموزان دیرآموز نیز خدمات ویژه‌ای ارائه می‌کند.

وی گفت: در راستای عدالت پوششی دو دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای ویژه دانش‌آموزان استثنایی ایجاد شده است و پیش‌دبستانی نیز از بدو تولد برای نوآموزان با نیازهای ویژه جزء دوره‌های رسمی و اجباری است.

حسینی تصریح کرد: بیش از ۳ هزار کارگاه در مدارس پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را برای ورود به جامعه آماده می‌کنند و تاکنون نیز ۳۰ نمایشگاه دائمی فروش محصولات این دانش‌آموزان در کشور راه‌اندازی شده است.

معاون وزیر در ادامه گفت: ارائه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای به بیش از ۸۰ درصد نوآموزان و دانش‌آموزان استثنایی و ارائه خدمات حمایتی در ۱۸ آیتم به بیش از ۴۲ هزار دانش‌آموز استثنایی بخشی دیگر از فعالیت‌های انجام شده در راستای گسترش عدالت پوششی است.

وی افزود: گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش‌آموزان استثنایی از ۱۵ مرکز به ۵۳ مرکز، ایجاد مراکز جامع تشخیصی و خدمات آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای و نظام برنامه درسی انطباقی بخشی دیگر از فعالیت‌ها در راستای گسترش عدالت پوششی است.

معاون وزیر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را از جمله برنامه‌های گسترش‌دهنده عدالت پوششی دانست و گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سال ۱۳۷۲ با  ۱.۵  درصد پوشش آغاز شد و در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید.

وی گفت: سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونایی پوشش این برنامه به ۹۸.۸ درصد رسید و برای سال جاری نیز پوشش ۹۹ درصدی هدف‌گذاری شده است که تاکنون ۷۲ درصد آن محقق شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به‌پیش دبستانی، سنجش صلاحیت‌های حرکتی و غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری نیز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اضافه شده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از جلوه‌های دیگر عدالت را عدالت مدرسه‌ای دانست و گفت: مناسب‌سازی فضای فیزیکی ۱۲۰۰ مدرسه، مناسب‌سازی الگویی در تمام ابعاد ۶۴ مدرسه، وجود ۲۰ هزار و ۵۰۰ مدرسه عادی پذیرای دانش‌آموزان استثنایی و ایجاد ظرفیت‌های جدید نظیر اتاق‌های چند حسی، اتاق‌های تاریک، پارک‌های توان‌بخشی، جهت‌یابی و حرکت، اتاق‌های بازی و ورزش از جمله اقدامات آموزش‌وپرورش استثنایی برای تحقق و گسترش عدالت مدرسه‌ای است.

معاون وزیر ادامه داد: در آموزش‌وپرورش استثنایی ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۲۲ مدرسه ویژه نابینایان، ۶۲ مدرسه اتیسم، ۲۲ مدرسه ویژه دانش‌آموزان جسمی حرکتی و ۳۴ مدرسه شبانه‌روزی وجود دارد که در راستای تحقق عدالت مدرسه‌ای است.

وی گفت: آموزش‌های منزل محور برای دانش‌آموزان جسمی حرکتی شدید، گسترش ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، تدوین آیین‌نامه درجه‌بندی ضوابط مدارس استثنایی و راه‌اندازی نهضت توان‌افزایی برای تأمین تجهیزات موردنیاز دانش‌آموزان استثنایی و کمک ۱۴۵ میلیاردتومانی خیرین به این برنامه در سال گذشته از دیگر فعالیت‌ها در حوزه عدالت مدرسه‌ای در آموزش‌وپرورش استثنایی است.

حسینی یکی دیگر از جلوه‌های عدالت را عدالت منطقه‌ای دانست و گفت: توجه ویژه به مناطق روستایی، عشایری و دورافتاده با پوشش ۱۱ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در این مناطق جلوه‌ای از عدالت منطقه‌ای است.

وی گفت: در راستای گسترش عدالت منطقه‌ای مجموع اعتبارات توان‌بخشی و مجموع اعتبارات مدارس استثنایی مناطق محروم دوبرابر اعتبار مناطق دیگر شده است.

وی افزود: وجود ۳۴ مدرسه شبانه‌روزی با پوشش ۱۶۲۰ دانش‌آموز استثنایی، جذب ۱۴۵۶ دانش‌آموز کم‌توان ذهنی در مناطق صعب‌العبور، ایجاد کلاس‌های خاص ضمیمه در مناطق محروم و وجود ۱۵۰۰ معلم رابط جلوه‌های دیگری از عدالت منطقه‌ای است.

معاون وزیر یکی از جلوه‌های دیگر عدالت آموزشی به‌ویژه در عصر کرونا را عدالت دیجیتالی دانست و گفت: ایجاد ۱۳ مدرسه مجازی، راه‌اندازی ۱۴ استودیو تولید محتوای الکترونیکی، مناسب‌سازی برنامه‌های مدرسه تلویزیونی برای دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه ناشنوایان، هوشمندسازی ۳۰ کلاس درس برای دانش‌آموزان با آسیب‌های شنوایی، راه‌اندازی پایگاه جامع تولید محتوا و پیگیری طرح هدایت برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی موردنیاز دانش‌آموزان برای اتصال به فضای مجازی از جمله اقدامات صورت‌گرفته برای گسترش عدالت دیجیتالی است.

معاون وزیر آخرین جلوه عدالت را عدالت سازمانی و اداری دانست و گفت: کسب مصوبه تفویض اختیار به ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها از شورای سازمان، ایجاد شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی در استان‌ها و مناطق و ایجاد شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر از جمله اقدامات آموزش‌وپرورش استثنایی در راستای گسترش عدالت سازمانی و اداری است.

 

.....سلامت و بهداشت

*کرونای لامبدا" بیخ گوش ایران

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ ضمن هشدار نسبت به افزایش مرگ های کرونایی در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: اگر مراقب نباشیم و پروتکل ها را رعایت نکنیم، لامبدا می‌تواند موج بعدی ما باشد.

به نقل از ایسنا، دکتر عاطفه عابدینی  افزود: باید توجه کرد که هنوز به اوج و قله پیک پنجم نرسیده‌ایم. با توجه به اینکه نمودارهای همه استان‌ها هم با یکدیگر هم‌خوانی ندارند. به عنوان مثال در جنوب در استان سیستان و بلوچستان بیماری کنترل شده، اما در مناطقی مانند بوشهر همچنان شرایط بیماری بد است. همچنین موارد بیماری در تهران و یکسری از استان‌های شمالی‌ رو به افزایش است و همچنان روندمان افزایشی است و به قله پیک نرسیده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر همان موجی را که تا چند هفته قبل در سیستان و بلوچستان بود، اکنون در استان خراسان رضوی داریم. در عین حال در استان‌های گلستان و خراسان جنوبی، قبلا همزمان با سیستان و بلوچستان موج را داشتیم، اما خراسان رضوی اکنون مواردش رو به افزایش است. به طوری که میزان مراجعه سرپایی و به تبع آن بستری و مرگ و میر در این استان بسیار افزایش یافته است.

وی درباره انتشار یکسری تصاویر درباره چمن‌خوابی بیماران مبتلا به کرونا در تهران و مشهد و کمبود دارو و اکسیژن گفت: ما هم آن تصاویر فضای مجازی در مشهد را دیدیم، اما یکی از همکاران مشهد توضیح داد که این همراهان بیماران هستند که روی چمن دراز کشیدند، نه خود بیماران. البته  فکر می‌کنم با مداخلاتی که وزارت بهداشت برای تزریق رمدسیویر سرپایی انجام داده و در عین حال ایجاد کمیته‌های ترخیص، اکسیژن و تنفس، نباید در جایی از کشور چنین شرایطی برای بیماران داشته باشیم. در عین حال می‌دانم که بیمارستان‌ها کاملا پر است و اگر قرار باشد بیماری بستری شود، باید یکسری از بیماران ترخیص شوند.واقعیت این است که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و وضعیت به همین منوال که همه جا باز است و هیچکس برایش رعایت پروتکل‌ها مهم نیست و تمام مراکز خرید و رستوران و ... باز است که شرایط مناسبی را برای شیوع عفونت و انتقال ویروس به ویژه در نوع دلتا که سرایت‌پذیری بالایی دارد، فراهم می‌کند، ادامه دهند، ممکن است که افزایش درصد مرگ و میرها را هم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: البته پیک پنجم بسیار شدید است و شاید تعداد روزهایی که در پیک به سر می‌بریم، نسبت به پیک چهارم افزایش یابد، اما در مجموع اگر بخواهیم تعداد مبتلایان و مرگ و میر را کمتر کنیم، مردم باید رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند. در غیر این صورت اگر به همین منوال افزایش مراجعه سرپایی و بستری را داشته باشیم، می‌توانیم انتظار افزایش مرگ و میر را هم داشته باشیم.

عابدینی درباره افزایش احتمال جهش کرونا با افزایش ابتلا و انتقال، گفت: باید توجه کرد که ویروس کرونا هر روز تغییر می‌کند و این تغییرات می‌تواند باعث شود که هم سرایت‌پذیری و هم دوره عفونت‌زایی بیشتر شود و هم کسانی که دچار ابتلای مجدد می‌شوند، افزایش یافته، لود ویروس بالا رفته و بیماری شدیدتر شود. حال هرچه تغییرات این ویروس بیشتر شود، اثرات واکسن‌ها روی آن کمتر می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانیم اثر واکسیناسیون را تقویت کنیم، رعایت پروتکل‌ها جزو اساسی و اصلی است.

وی گفت: هرچه لود ویروس در جامعه بیشتر باشد، امکان جهش ویروس در جامعه بیشتر است. در عین حال در صورت عدم رعایت، جهش‌های جدیدی مانند لامبدا هم می‌تواند وارد کشور شود. البته هنوز در ایران این جهش را نداشتیم، اما در دنیا در کشورهایی مانند آمریکا داشتیم که مواردی گزارش شده و یک نفر در ترکیه گزارش شده است و اگر مراقب نباشیم و پروتکل ها را رعایت نکنیم، لامبدا می‌تواند موج بعدی ما باشد.

 

........ورزشی

*برگزاری اردوی متصل به اعزام تیم ملی جودوی نابینایان

دوازدهمین مرحله اردوی تیم ملی جودوی نابینایان اعزامی به رقابت های پارالمپیک توکیو  از 11 مرداد در تهران آغاز شده است. آخرین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی جودوی نابینایان برای حضور در پارالمپیک توکیو، از 11 مرداد در مجموعه ورزشی آزادی و آکادمی ملی المپیک آغاز شده و تا 28 مرداد ادامه خواهد داشت.

2 جودوکار دعوت شده تمرینات خود را زیر نظر محمدرضا حاج یوسف زاده ، سرمربی تیم ملی برگزار می کنند.

مربی تیم ملی جودوی نابینایان وضعیت دو جودوکار اعزامی به پارالمپیک توکیو را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر دو جودوکار در شرایط خوبی قرار دارند و به دنبال افتخارآفرینی در توکیو هستند.

فرهاد معابی درباره اعزام جودوکاران نابینا و کم‌بینا به پارالمپیک اظهار کرد: محمدرضا خیرالله زاده در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم و وحید نوری در منهای ۹۰ کیلوگرم جودوکاران اعزامی به توکیو هستند که هر دو از نظر آمادگی بدنی و روانی در شرایط خوبی بسر می‌برند و امید به کسب مدال طلا در هر دو وزن داریم.

وی گفت: با توجه به این که زمان کمی تا شروع بازی‌های پارالمپیک توکیو باقی مانده است به دلیل تشدید بیماری کرونا و برای حفظ سلامتی جودوکاران آخرین اردوی ۲ جودوکار در تهران و در قرنطینه کامل تا زمان اعزام در حال برگزاری است تا مشکلی برای حضور در این رویداد مهم نداشته باشیم.

مربی تیم ملی جودوی نابینایان پیرامون این پرسش که آیا جودوکاران هنوز هم مشکل حریف تمرینی دارند یا خیر، افزود: مشکل حریف تمرینی مرتفع شده و با حمایت فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک در هر وزن ۳ حریف تمرینی برای جودوکاران اعزامی پیش بینی شده تا با آمادگی کامل  راهی پارالمپیک شوند.

وی در پایان زمان اعزام دو جودوکار نابینا و کم بینا به بازیهای پارالمپیک توکیو را ۲۹ مرداد عنوان کرد.

 

........حوادث

*پایان رویای زندگی در خارج از کشور/ شوهر،همسرش را کشت و خودش هم به او پیوست

دوشنبه هفته گذشته صدای شلیک گلوله در یکی از محله‌های سردشت پیچید. وقتی مأموران پلیس از واقعه مطلع شدند، به محل حادثه رفتند و خود را در برابر پیکرهای خون‌ آلود یک زن و مرد دیدند. زن میانسال جانش را از دست داده بود و مرد زخمی نیز نفسهای آخر را میکشید. او به بیمارستان منتقل شد اما باوجود تلاش پزشکان جانش را از دست داد. سپس کارآگاهان به تحقیق درباره جزئیات این قتل پرداختند و فهمیدند متوفیان زن و شوهر بودند و مرد میانسال همسرش را به دلیل اختلافات خانوادگی به قتل رسانده و سپس به زندگی خودش نیز پایان داد. بررسیها نشان داد این زوج که سه فرزند دارند، سالها با خوبی و خوشی و عاشقانه در کنار یکدیگر زندگی کردند اما مدتی بود بر سر مسائل اقامت با هم اختلاف داشتند. زن میانسال قصد داشت در خارج از کشور زندگی کند اما شوهرش نتوانسته بود ویزا دریافت کند. از طرفی مرد میانسال دوست نداشت دخترش در خارج بماند و میخواست او به ایران بازگردد اما همسر او با بازگشت فرزندشان مخالف بود.

پسر بزرگ این زوج که ساکن انگلیس است، درباره جزئیات این ماجرا گفت: مادرم حدود دو سال بود که فنلاند زندگی میکرد. میدانستم که پدر و مادرم باهم اختلاف دارند. در کشورهای اسکاندیناوی اگر ویزای شینگن بگیری و سه بار با دعوتنامه به این کشورها بروی و مشکلی نداشته باشی، بار سوم میتوانی درخواست اقامت دائم بدهی. مادر من هم در این سالها دو بار به فنلاند نزد خانواده‌اش رفته بود اما چون دعوتنامه ازسوی خانواده مادری فرستاده شده بود، آنها نتوانسته بودند برای پدرم هم دعوتنامه بفرستند. برای همین پدرم ویزا نداشت و نمیتوانست همراه مادرم به اروپا برود. دومین بار که مادرم به فنلاند رفت، برادرم را نزد پدربزرگ و مادربزرگم گذاشت تا درس بخواند. بعد برادرم توانست اقامت بگیرد. او ادامه داد: مادرم برنامه ‌ریزی کرده بود اقامت فنلاند را بگیرد اما کسی از این تصمیم مادرم باخبر نبود و قبلا نگفته بود که قصد دارد برای اقامت اقدام کند.

والدین مادرم میگفتند بعد از چند ماه چون خواهر کوچکم همراه مادرم هست، مادرم میتواند به بهانه دلتنگی خواهرم برای پدرم هم ویزا بگیرد و او را هم با خود ببرد؛ اما پدرم نتوانست ویزا بگیرد و هرروز با خواهرم حرف میزد و دلش میخواست خواهرم برگردد؛ چون دلتنگ او بود. مادرم میگفت به‌ خاطر کرونا نمیتواند برگردد اما پدرم اصرار داشت خواهر 10ساله‌ ام به ایران بازگردد. حتی چندین بار من با مادرم تماس گرفتم و گفتم خواهرم را به ایران برگردانید؛ اما مادرم برنامه‌ اش برای اقامت در فنلاند بود و فکر میکرد شاید اگر خواهرم را برگرداند، دیگر نتواند او را با خود ببرد. برای همین آخرین بار تنهایی به ایران بازگشت تا برنامه‌ هایی که در ذهنش داشت اجرا کند و از پدرم طلاق بگیرد. بعد از چند روز که از سفر مادرم به ایران گذشت، شنیدم که پدرم به او تیراندازی کرده و مادرم فوت کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *