شناسه خبر: 34126 منتشر شده در مورخ: 1400/5/10 ساعت: 09:47 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 10 مرداد 1400

روزنامه یکشنبه 10 مرداد 1400

عناوین امروز:افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با بخشی ویژه نابینایان-موافق بازگشایی مدارس هستیم-خدمت ابن آهی به وزن شعر فارسی-۲۹ استان درگیر کرونا دلتا- المپیک توکیو از امروز برای ایران آغاز می‌شود-برادرکشی به خاطر قفـــس قناری.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

۲۱ ذی الحجه ۱۴۴۲

۱ آگوست ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۶۱ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....‌

*افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با بخشی ویژه نابینایان

 *موافق بازگشایی مدارس هستیم

*خدمت ابن آهی به وزن شعر فارسی

*۲۹ استان درگیر کرونا دلتا

*المپیک توکیو از امروز برای ایران آغاز می‌شود

*برادرکشی به خاطر قفـــس قناری

 

..........اخبار ویژه

*افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با بخشی ویژه نابینایان

بزرگترین کتابخانه عمومی مرکزی شمال کشور با بخشی ویژه کتب گویا و بریل برای نابینایان توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه افتتاح شد

کتابخانه مرکزی شهر رشت که به عنوان بزرگ ترین کتابخانه عمومی شمال کشور  توسط محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و ارسلان زارع استاندار و جمعی از مقامات ملی و استانی به افتتاح رسید، ۵۰ خدمت مطالعاتی به عموم مردم و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی ارائه می‌شود.

سرانه فضای مطالعاتی در استان گیلان هم اکنون ۲۷ هزارو ۵۰۰ متر مربع است که با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به مساحت هشت هزار و ۲۰۰ متر مربع و با ۲۷ درصد افزایش به ۳۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع رسید.

کتابخانه مرکزی رشت در 7 طبقه، دارای بخش های مختلفی همچون سالن قرائت خواهران و برادران به ظریفیت مجموع 500 نفر، واحدهای اختصاصی مطالعه انفرادی، پژوهشگران و کارشناسان، مخازن کتاب با ظرفیت 200 هزار جلد با قابلیت توسعه برای نگهداری 500 هزار جلد، بخش رایانه با ظرفیت مجموع 200 نفر برای آقایان و خانم ها، سالن اجتماعات با ظرفیت 250 نفر، سالن سخنرانی و همایش ها با ظرفیت 80 نفر، گالری نمایشگاهی، آزمایشگاه ها، مخزن میکروفیلم، بخش های سمعی - بصری و نمایش، آرشیو مجلات و نشریات دوره ای با ظرفیت ده هزار جلد، مخزن کتب خطی، موزه کتاب و آرشیو، بخش آموزش و مشاوره و کامپیوتر از فضاهای اصلی است.

این مجموعه فرهنگی دارای بخش های دیگری همچون بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش بخش دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی، بخش نجوم (آسمان نما)، بخش ویژه مطالعه محققان (vip)، بخش اداری کتابخانه و نیز مرمت، آماده سازی و بازسازی کتاب‌ها و کافه کتاب است. عملیات احداث این پروژه از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود.

*دستور نمکی برای واکسیناسیون معلولان تنها در منزل

وزیر بهداشت، دستور داد تا افراد معلول در منزل که همراه ندارند برای آوردن به مراکز واکسیناسیون، در منزل واکسن بزنند.

سعید نمکی، در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، نوشت: با توجه به وضعیت معلولان خارج از آسایشگاه که در منزل هستند و همراه ندارند که آنها را برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون بیاورد، با هماهنگی بسیج جامعه پزشکی و اعزام اکیپ سیار، این افراد در منزل در اسرع وقت واکسینه شوند.

 

............گزارش ویژه

*موافق بازگشایی مدارس هستیم

به احتمال زیاد از ابتدای مهر، همه مدارس کشور بازگشایی می‌شوند و درهایی که تقریبا دو سال تحصیلی پیاپی بسته بودند، باز خواهند شد. به همین دلیل با مجید هداوند،‌ معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت‌و‌گو کردیم او به صراحت اعلام کرد آنها نیز از بازگشایی مدارس استقبال می‌کنند.

چند هفته‌ای است که زمزمه‌ها مبنی بر بازگشایی مدارس از اول مهر جدی‌تر شده است. آیا شما در آموزش و پرورش استثنایی موافق این بازگشایی هستید؟
وزارت آموزش وپرورش و ستادملی مقابله با کرونا عزمشان بر بازگشایی مدارس است. ما هم در آموزش و پرورش استثنایی به چند دلیل موافق بازگشایی هستیم. اول این که به دلیل شرایط خاص دانش‌آموزان استثنایی، آموزش‌ها و توانبخشی‌ها به صورت حضوری موثرتر است. دلیل دوم هم تعداد دانش‌آموزان ماست. میانگین دانش‌آموزان استثنایی از لحاظ حضور در مدرسه تقریبا ۵۳ نفر و در هرکلاس تقریبا ۶ نفراست، به طوری که  اگر قرار باشد حضور دانش‌آموزان درهر کلاس نصف شود و حضورها یک روز در میان باشد، تقریبا در هر کلاس سه دانش‌آموز قرار می‌گیرند.
شاید با اطمینان کامل نتوان این حرف را زد چون لازمه امن شدن کلاس، انجام واکسیناسیون است.
بله دقیقا، به همین علت ما دو خواسته از ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم و در اولویت قرار گرفتن معلمان مدارس استثنایی  که ۲۳ هزار نفرند و همچنین در اولویت بودن افراد فعال در پایگاه‌های سنجش سلامت که حدود ۲۰ هزار نفرند.
البته از آنجایی که در مدارس استثنایی، آموزش‌ها چهره به چهره است و لازمه آن داشتن تماس بدنی معلم و دانش‌آموز است به نظر می‌رسد واکسیناسیون معلمان کافی نباشد.
بله همین‌طور است. ما از ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته‌ایم دانش‌آموزان استثنایی را در اولویت واکسیناسیون قرار دهند چون مثلا در بخش توانبخشی همکار توانبخش ما باید حتما به صورت انفرادی با دانش‌آموز کار کند تا او را برای مباحث آموزشی آماده کند. پس اگر معلم و دانش‌آموز هر دو واکسینه شوند شرایط امن‌تر خواهد بود. با این حال همان‌طور که پارسال هم طی بخشنامه‌ای اعلام کردیم اگر مدارس بازگشایی بشوند دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند و توان حضور در مدرسه را ندارند، می‌توانند درخانه و از طریق مجازی آموزش ببینند.
با توجه به این‌که دانش‌آموزان استثنایی شرایط خاص جسمی و ذهنی دارند، آیا قادر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند؟
قطعا نه. مثلا دانش‌آموزان طیف اوتیسم که مشکل رفتاری دارند، نمی‌توانند ماسک بزنند یا بعضی از دانش‌آموزانی که معلولیت شدید جسمی و حرکتی دارند رعایت پروتکل‌ها برایشان دشوار است. سال گذشته برای این که آموزش تعطیل نشود و دشواری‌های اینچنینی سلامت دانش‌آموزان را به خطرنیندازد کارهای مختلفی انجام دادیم. از جمله این اقدامات ایجاد ۳۲ پایگاه آموزش مجازی در ۳۲ استان کشور بود که برای فضای مجازی محتواسازی کردند. همچنین پایگاه جامع آموزش را راه‌اندازی و نیز شبکه شاد را برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی کردیم و ۸  هزار محتوای استاندارد شده در حوزه آموزش و پرورش و توانبخشی را در این شبکه بارگذاری کردیم. همچنین سامانه ندای همراه را ایجاد کردیم که پاسخگوی خانواده دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر است و نیز از اول مهر ۹۹ رابط زبان اشاره را در مدرسه تلویزیونی وارد کردیم.  همه این اقدامات باعث شد سال گذشته آموزش دانش‌آموزان استثنایی متوقف نشود به طوری که در میان دانش‌آموزان استثنایی پایه دوازدهم که بهره هوشی عادی داشتند ۱۰ درصد افزایش قبولی در کنکور را داشتیم. در کنکور پارسال ۳۱۱ نفر در بهترین دانشگاه‌های کشور قبول شدند و ۲۱ نفر از آنها رتبه زیر هزار داشتند. سال گذشته گزارشی هم مبنی براین که دانش‌آموزی از چرخه آموزش جا مانده باشد، نداشتیم.
البته ما پارسال گزارش‌هایی از معلمان مدارس استثنایی داشتیم که به نوعی گفته‌های شما را نقض می‌کرد چون این افراد اذعان داشتند که به امکانات آموزش مجازی دسترسی ندارند و مشکل آموزشی و ارتباطی دارند.
بله این گزارش‌ها درست بوده چون پارسال بررسی‌های ما که مبتنی بر اطلس یادگیری استان‌ها بود نشان داد که بیش از۲۰ هزار نفر از دانش‌آموزان ما وسیله ارتباطی برای آموزش مجازی نداشتند. البته این مربوط به ابتدای کار بود چون کرونا همه را در وضعی قرار داده بود که قبلا تجربه نشده بود . به مرور اما این مشکل حل شد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با همکاری استانداری‌ها و ادرات کل آموزش و پرورش ۲۰ هزار وسیله ارتباطی از جمله تبلت را در اختیار دانش‌آموزان محروم قرار داد به طوری که اکنون با جرات می‌گویم که در کل کشور هیچ دانش‌آموزاستثنایی محروم از وسیله ارتباطی وجود ندارد مگر این که دانش‌آموزی به دلیل کم توانی جسمی و ذهنی قادر به استفاده از این وسایل نباشد. البته تا قبل از این‌که این وسایل به دست دانش‌آموزان برسد درسنامه‌ها و بسته‌های آموزشی در اختیار این دانش‌آموزان قرار می‌گرفت و بعضی از معلمان و توانبخش‌ها نیز حتی به در خانه دانش‌آموزان مراجعه می‌کردند تا آموزش‌ها و خدمات لازم را ارائه دهند. در واقع همه تلاش ما این بود که هیچ  دانش‌آموزی از چرخه آموزش عقب نماند.حتی طرحی به نام اولیای همیارمعلم داشتیم که براساس آن یکی از اعضای خانواده که انگیزه و سواد لازم را داشت پا به پای معلمان به دانش‌ آموزان کم توان کمک می‌کردند.
گفتید ۲۰ هزار دانش‌آموز  از امکانات آموزش مجازی بی‌بهره بودند. تمرکز این افراد بیشتر در کدام استان‌ها و مناطق بود؟
این دانش‌آموزان عمدتا درمناطق محروم و کم برخوردار کشور بودند که یا به اینترنت دسترسی نداشتند یا به گوشی‌های هوشمند و تبلت. البته خوشبختانه با گزارشی که از استان‌ها گرفته‌ایم،‌ الان این مشکل رفع شده، گرچه حل شدن آن کمی طول کشید.
درمورد دانش‌آموزان عادی زیاد گفته می‌شود که کمبود امکانات آموزشی و دسترسی نداشتن به آموزش‌های مجازی باعث ترک تحصیل‌های متعدد شده است. آیا در مورد دانش‌آموزان استثنایی هم در دوره کرونا ترک تحصیلی اتفاق افتاد؟
ما هیچ گزارش رسمی مبنی بر ترک تحصیل دانش‌آموزبه علت نداشتن وسیله ارتباطی یا در دسترس نبودن آموزش مجازی نداشته‌ایم. شاید به صورت موردی چنین چیزی در برخی جاها بوده ولی هیچ گزارش رسمی، ترک تحصیل را تایید نمی‌کند.
به طور کلی وضعیت ترک تحصیل دانش‌آموزان استثنایی چطور است و این افراد معمولا به چه دلایلی ترک تحصیل می‌کنند؟
درگذشته دانش‌آموزان ما به دلیل شرایط و پیچیدگی‌های خاص‌شان یا به دلیل شرایط خانوادگی ممکن بود ترک تحصیل کنند اما اکنون به‌دلیل انعطاف در آموزش‌ها، برنامه‌های درسی و منعطف بودن سیستم ارزشیابی و رویکرد تلفیقی فراگیر، عملا امکان ترک تحصیل به حداقل رسیده است.
البته ممکن است خانواده‌ای به فرزندش اجازه تحصیل ندهد برای همین ما سال گذشته از استان‌ها خواسته‌ایم این موضوع را پیگیری کنند چون متوجه شدیم در زمان ورود از ابتدایی به متوسطه اول و از متوسطه اول به متوسطه دوم گاها تعدادی از دانش‌آموزان کم می‌شوند. با این حال هیچ گزارش رسمی که حکایت از ترک تحصیل گسترده داشته باشد به دست ما نرسیده است. درسیستم آموزش و پرورش استثنایی کشور هر دانش‌آموز به اندازه توانش می‌تواند تحصیل کند. همچنین یک اقدام مهم باعث شده رغبت خانواده‌ها به تحصیل فرزندان در مدارس استثنایی بیشتر شود. خوشبختانه پس از مدت‌ها آیین‌نامه‌ای با عنوان «‌دوره متوسطه کار و دانش ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید. این آیین‌نامه کاری کرد تا تحصیل در دوره متوسطه کار و دانش برای دانش‌آموزان استثنایی رسمیت پیدا کند  و این افراد از نظر اشتغال در وضعیت بهتری قراربگیرند به طوری که اگر قبلا دانش‌آموزان کم توان تا کلاس پنجم ابتدایی درس می‌خواندند اکنون می‌توانند در فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل بدهند.
پس طبق گزارش شما ترک تحصیل میان دانش‌آموزان استثنایی حداقلی است. وضعیت بازماندگی از تحصیل این دانش‌آموزان چطور است؟
سال گذشته یکی از بسته‌های تحولی سازمان بحث مداخله بهنگام طلایی بود که چند سوال اساسی را مطرح می‌کرد. در تکمیل این بسته کارگروه مشترکی  نیز با وزارت بهداشت و بهزیستی فعال شد تا به محض شناسایی دانش‌آموزاستثنایی ما از آن مطلع شویم و اگر سنجشی انجام می‌دهیم نتایج آن را در اختیار وزارت بهداشت و بهزیستی نیز قرار دهیم. در واقع این اقدامات تلاشی است برای شناسایی هر چه دقیق‌تر دانش‌آموزان استثنایی در کشور.
این در حالی است که برنامه سنجش سلامت جسمانی سال گذشته  با پوشش 98/8 در کشور انجام شد که بچه‌های بدو ورود به مدرسه را مورد سنجش قرار داد. به این ترتیب هرجا که برنامه سنجش اجرا می‌شود دانش‌آموزان استثنایی هم خدمات دریافت می‌کنند. البته ممکن است در همه نقاط کشور امکان تاسیس مدرسه استثنایی وجود نداشته باشد که در این صورت به چند روش عمل می‌شود مثلا معلمان عادی تحت آموزش قرار می‌گیرند تا بتوانند با دانش‌آموزاستثنایی ارتباط بگیرند یا یک کلاس استثنایی به عنوان ضمیمه در کنار مدارس عادی ایجاد شود. با این اقدامات قطعا بازماندگی از تحصیل برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به حداقل می‌رسد.

.......دریافت

*خدمت ابن آهی به وزن شعر فارسی

هفت مرداد، مصادف با دومین سالگرد درگذشت حسین آهی، پژوهشگر و ادیب معاصر است. به این مناسبت، مطلبی را که خبرگزاری ایرنا درباره ی فعالیت های این ادیب نامآشنا و خوش صدا منتشر کرده، می خوانیم:

«علم عروض و شناخت وزن شعر یکی از حوزه‌هایی به شمار می رود که حسین آهی سال‌ها به‌طور جدی و تخصصی در آن به تحقیق و بررسی پرداخته بود. از این‌رو مهم‌ترین آثار او را می‌توان کتاب‌هایی دانست که بدین حوزه مرتبط است.

حسین آهی که هنوز خاکِ مزار و داغِ فراقش تازه است، ادیب و هنرمندی چند بعدی بود که عموم مخاطبان او را با اجراهای خاطره‌انگیز و سرشار از بار آموزشی‌اش به یاد می آورند؛ همچنان‌که گروهی دیگر لحن خاص و دلنشینش را به خاطر دارند و عده‌ای دیگر، شخصیت و منش ساده و بی‌آلایشش را. حسین آهی، فرزند حاج علی آقای آهی، شاعر اهل بیت (ع)  بود و بدین سبب خود را ابن آهی می‌خواند. طبیعی است که علاقه‌مندی به شعر و ادب را از پدر به ارث برده بود. این عامل بی‌تردید در شکل‌گیری روحیه‌ پژوهشگری حسین آهی در حوزه وسیع ادبیات فارسی اثرگذار بوده است؛ روحیه‌ای که خود، نمودی دیگر از شخصیت او است. مخاطبانِ برنامه‌های رادیویی‌اش جلوه‌ای از این روحیه را از طریق رادیو شنیده‌ و اهل پژوهش نیز جلوه‌ای دیگر از این روحیه را در آثار و تألیفات آهی دیده و خوانده‌اند.

پژوهش کردن در فنون مختلف زبان و ادب فارسی همچون، عروض و بلاغت از دل‌مشغولی‌های حسین آهی بود. او با بررسی و تحقیق در آثار نامدارانِ ادب فارسی حاصل تحقیق‌های خود را در کتاب‌هایی که درباره عروض و بدیع و اصول شعر تألیف کرده، در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار داده است. از جمله‌ این آثار می‌توان از کتاب‌های فرهنگ اصطلاحات ادبی، اصول زبان فارسی و فنون شعر فارسی نام برد. به جزء اینها بخش دیگری از آثار آهی به تصحیح، مقابله نسخ و نوشتن مقدمه برای چند اثر از متون نظم و نثر ادب فارسی اختصاص دارد که از آن میان می‌توان به تصحیح و شرح دیوان کامل بیدل دهلوی، تصحیح دیوان ریاضی یزدی و مقدمه بر دیوان عماد الدین نسیمی اشاره کرد.

مقابله نُسَخ و مقدمه‌نویسی برای دیوان ابو الفضل فیضی، شاعر فارسی زبان سده دهم هجری در شبه‌قاره هندوستان، دیگر اثرِ آهی است. این دیوان را ای. دی. ارشد در دانشگاه پنجاب لاهور تصحیح کرده است. حسین آهی اما با مقابله تصحیح ارشد با چند نسخه خطی، متن حاضر را پدید آورده و مقدمه‌ای عالمانه نیز برای آن نوشته است؛ مقدمه‌ای که دربردارنده توضیحی جامع در معرفی ملک‌الشعرای دربار اکبر شاه گورکانی و آثار او است.

اما جدای از این آثار، مهم‌ترین جلوه کارهای پژوهشی آهی را می‌توان در تحقیق‌های او در حوزه علم عروض دید. از این‌رو در ادامه این گزارش به‌طور اجمالی ۲ اثر مهم او در این حوزه معرفی خواهد شد.

بررسی جامعی در بحور شعر فارسی

عروض یکی از علوم ادبی است که درباره وزن شعر بحث می‌کند. این علم یکی از حوزه‌هایی است که حسین آهی سال‌ها به‌طور جدی و تخصصی در آن به تحقیق و بررسی پرداخته بود. کتاب بررسی جامعی در بحور شعر فارسیِ آهی نیز اثری عروضی است. واژه بُحور که در نامِ این کتاب به چشم می‌خورد، جمع بَحر است (به معنی دریا) که به مجموعه‌ای از اوزان شعریِ پدید آمده از تکرار یا ترکیب افاعیل عروضی اطلاق می‌شود. به‌مَثَل بحر رَجَز مُثَمَّنِ سالم از چهار بار تکرار رکن مستفعلن در هر مصراع پدید می‌آید، مانند این بیت نامی از سعدی شیرازی:

او می‌رود دامن‌کشان، من زهر تنهایی چشان (مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن)

دیگر مپرس از من نشان کز دل نشانم می‌رود (مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن)؛

یا بحر مضارع مثمن اَخَرب مکفوف محذوف از ترکیبِ چند رکن پدید آمده که می‌توان کنارِ هم‌نشینیِ آنها را در این بیت حافظ دید:

گر رنج پیش آید و گر راحت ای حکیم (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن)

نسبت مکن به غیر، که اینها خدا کند (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن).

آهی در کتابِ بررسی جامعی در بحور شعر فارسی که حاصل پژوهش‌های وی در سال‌های پیش از انقلاب است، نخست آرای اندیشمندان و صاحب‌نظرانی چون ارسطو، افلاطون، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و پرویز ناتل خانلری را درباره شعر و وزنِ شعر به‌اختصار آورده و پس از آن به معرفی انواع وزن (ضربی، آهنگی، کمّی و عددی) و نیز وزن در زبان‌های گوناگون پرداخته است. وی پس از این، تعریف عروض و تاریخچه این علم را آورده است. از دیگر مباحث این کتاب، پرداختن به چگونگی تقطیع شعر و برشمردن زحاف‌های [۱] عروضی گوناگون است. آن‌گاه پس از همه این مباحث که در واقع حکم مقدمه‌ای برای معرفی و شناخت بحرها و اوزان عروضی را دارد، بخش اصلی کتاب آمده که نویسنده با آوردنِ مثال‌های شعری از استادانِ ادب فارسی، تک‌تک بحور عروضی را معرفی کرده است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که حسین آهی در پژوهش‌های ادبی خود، نگاهی سنتگرایانه دارد و در این کتاب نیز همین نگاه غالب است. این، در حالی است که طرح و آموزشِ عروض به شیوه سنتیِ سده‌های پیش از حوصله‌ ادراکِ بسیاری از مخاطبان خارج است. بر همین اساس استادانی چون عباس ماهیار (در کتاب عروض فارسی) کوشیده‌اند تا آثاری تألیف کنند که بتواند عروض را با زبانی امروزی‌ و البته کاربردی‌تر به طالبانش آموزش دهند. باوجود این، اگر دقت و موشکافی آهی در طرح مباحثِ کتابِ بررسی جامعی در بحور شعر فارسی را پیش چشم داشته باشیم، می‌توان این کتاب را مهم‌ترین اثر او به‌حساب آورد.

دُرّه نجفی

دیگر اثر حسین آهی که با عروض و وزن شعر پیوند دارد، کتاب دُرّه نجفی به شمار می رود. این کتاب را نجفقلی میرزا، ملقب به آقا سردار در ۱۳۳۳ هجری نوشته است. موضوع این اثر، مباحثی در علوم عروض، قافیه و بدیع است. نویسنده این کتاب در مقدمه یادآور شده است که به سبب اشتغال به تحصیلِ علوم ریاضی و زبان خارجه از سن ۱۷ سالگی دیگر مجال چندانی برای مطالعه آثار ادبی و دواوین شعری نداشته است. آقا سردار دراین‌باره شرح داده که مستغرق تحصیل دروس مذکوره گردیدم و مجال گفتن یا شنیدن شعری را نداشته، بلکه لذتی هم از آن نمی‌بردم؛ خاصه زمانی که مسافرت فرنگستان پیش آمد. بدانجا رفته، نیز مشغول کسب علوم جدیده شده، ۲ سه زبان را تکمیل کردم. در اروپا به‌طوری خود را از شعر و ادبیات بعیدالعهد می‌دیدم که از استماع آنها کراهت می‌داشتم.[۲]

اما یک اتفاق سبب می‌شود که آقا سردار، نه‌تنها دوباره به مطالعه دواوین شعری و کتاب‌های نثر ادبی شیفته شود، که آستین همت بالا می‌زند تا کتابی هم درباره فنون ادبی بنویسد. او ماجرا را این‌طور توضیح داده است: یک وقتی در بروکسل (که پای‌تخت بلجیک است) به وزارتخانه بودم. روز تولد اعلیحضرت پادشاه ایران مجلسی آراستند؛ مجبورم نمودند که نطقی نمایم. چند قطعه از شیخ سعدی علیه‌الرحمه به فرانسه ترجمه کرده، به ضمیمه پاره‌یی از امثله عرب قرائت نمودم. در نظر مستمعین نهایت جلوه کرد، به‌طوری که جمعی را به نشاط آورد. پس دانستم که علوم ادبیّه و شعریّه از لوازم تحصیل محصّلینِ ذی‌فنون است....[۳] پس از این اتفاق است که آقا سردار روی می‌آورد به مطالعه آثار استادان ادب فارسی و پس از بازگشت به ایران با ارشاد میرزا محمدنصیر فرصت‌الدوله شیرازی که ریاست معارف فارس را عهده‌دار بوده است، پس از چندی کتاب دُرّه نجفی را تألیف می‌کند.

اما متن کتاب دُرّه نجفی پس از این مقدمه‌ کوتاهِ مؤلف با علم عروض آغاز می‌شود که عمده مطالب با بهره‌گیری از آثارِ عالمانِ پیش از روزگارِ مؤلف، تألیف شده است. پس از بخش نخست، رساله‌ای در فنّ قافیه آمده و در بخش سوم نیز رساله‌ای در علم بدیع (شناخت صنایع یا آرایه‌های لفظی و معنوی) پایان‌بخشِ متن است.

جز اینکه با کوشش و توجه حسین آهی یکی از آثار عروضی - بدیعیِ اواخر عهد قاجار، جامه طبع بر تن کرد و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفت، ارزش دیگرِ انتشارِ این کتاب به دو مقدمه‌ای بازمی‌گردد که ۲ تن از استادان برجسته ادبیات فارسی برای این کتاب نوشته‌اند. یکی از مقدمه‌ها را استاد سید کریم امیری فیروزکوهی نگاشته و دیگری هم از آن استاد مهدی حمیدی شیرازی است. این ۲ مقدمه به دلیل بحثی که ۲ عالم درباره عروض کرده‌اند، ارزشی دیگر به متن افزوده است اما افزون بر این، ستایشِ این ۲ استاد بزرگ از تلاش‌های عروض‌پژوهانه‌ حسین آهیِ در آن روزگار جوان، نکته‌ جالبی است که به لطف انتشار درّه نجفی برای تاریخ به یادگار مانده است.

در مقدمه نخست امیری فیروزکوهی درباره آهی نوشته است: کتاب حاضر که به هوشیاری و دقت نظر شاعر رقیق‌الطبعِ پخته‌سخن و دانشور طالب علم ممتحن، آقای حسین آهی، در عروض نوشته شده و در دسترس عموم دانشمندان به‌خصوص دانشجویان ادبیات قرار گرفته است، از آن نوع کارهای ابتکاری است که جای خالی آن در نوع خود کاملاً محسوس و غیرقابل انکار است.[۴]

در مقدمه دیگر نیز حمیدی شیرازی در ستایش آگاهیِ آهیِ جوان نوشته است که من در مصاحبه‌ای با این عروض‌دانِ استاد از بسیاری زحافات پرسش کردم، همه را بی کم و کسر جواب داد و اشعاری از اوزان مشکل و گوناگون را بر او خواندم، بی‌تأمل بحور آنها را گفت و تقطیع کرد و زحافات آنها را برشمرد و اصل بحور را با مثال بیان داشت.[۵]

بخش پایانی کتاب را نیز تعلیقات و توضیحاتی تشکیل داده که آهی درباره نکاتِ نیازمند به روشنگریِ متن نوشته است و در آنها هر آنچه برای خواننده گره‌گشا بوده را با دست‌ودل‌بازی شرح داده است.

سه فهرست عروضی

به جز این ۲ کتاب، آهی سه کتاب دیگر نیز مرتبط با علم عروض پدید آورده است. وی در این سه کتاب اشعار سه شاعر نامدار ادبیات فارسی را براساس اوزان عروضیِ سروده‌هایشان فهرست کرده است. این سه کتاب عبارت است از:

فهرست کامل عروضی دیوان ناصرخسرو.

فهرست کامل عروضی دیوان قطران تبریزی.

فهرست عروضی حافظ.

ارجاع‌ها:

۱. تغییرهایی را که در ارکانِ اصلی وزن شعر پدید می‌آید، زحاف گویند.

۲. دُرّه نجفی؛ نجفقلی میرزا، ملقب به آقا سردار؛ تصحیح حسین آهی؛ کتاب‌فروشی فروغی؛ ۱۳۶۲؛ ص ۳.

۳. همان.

۴. همان. و.

۵. همان. ز.»

نمونه ای از اشعار زنده یاد حسین آهی:

تا تویی در شور شب ها چون سحر جاری،

می تراود ماه سرمست از هواداری؛

در تماشای تو بنشیند مگر چون من،

مانده روی پنجه پیچک های دیواری؛

گفته بودی می رسم شاید زمانی دور،

تا همیشه سرخوشم زین حال اخباری؛

می رسیدم تا مسیح آفتاب از مهر،

خاطرت می کرد اگر یک شب پرستاری؛

باز می آیی و می آید به یادم باز،

صبح نوشین خواب های پار و پیراری؛

بار ها شب تا سحر پیوسته می خواندم،

شرح گیسوی تو بی مضمون تکراری؛

گفته بودم می روم آری، نه دور از تو،

گفته بودی می روی، اما به دشواری؛

بی تو دارم در دل دردآشنای خویش،

زخم ها دور از تو چون تیغ زبان، کاری؛

باش تا فانوس فریادی بر افروزی،

گل کند تا آرزویی زین شب تاری؛

ای شب انکار! در من نیست تردیدی،

در من شیدایی از شور سبکباری؛

قلب این شهر یخی شاید ترک برداشت،

شعله ای روشن کن از خورشید بیداری.

 

............سلامت و بهداشت

*۲۹ استان درگیر کرونا دلتا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونا دلتا هستند، گفت:‌ میزان بستری‌ها به شدت رو به افزایش است.

علیرضا رییسی با بیان اینکه طی هفته آینده درگیر موج سهمگین تری از دلتا کرونا می شویم، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و روند شیوع بیماری رو به بالا است.

وی افزود: ویروس دلتا قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و پروتکل های بهداشتی خوب رعایت نمی شود، رستوران ها از مکان های پرخطر برای ابتلا به این بیماری هستند و متاسفانه مردم زیادی به رستوران می روند که این یک هشدار جدی است.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: حتی اشخاصی که دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند باید از رفتن به رستوران، مکانهای تجمعی و سرپوشیده پرهیز کنند.طی دو روز اخیر ۲ میلیون دوز واکسن به کشور وارد شده ، فردا هم یک میلیون دوز واکسن می رسد و تا پایان مرداد ماه بطور کلی هفت میلیون دوز واکسن به کشور می رسد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر سامانه ثبت نام واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ سال باز است و سامانه طوری طراحی شده که نیاز به دریافت پیامک نیست و همان لحظه می توان محل، ساعت و روز واکسیناسیون را انتخاب کرد.
رئیسی گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان شهریورماه فاز ۳ واکسیناسیون به پایان برسد. بانک اطلاعاتی افراد دیابتی که انسولین تزریق می کنند موجود بوده و از طرف مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن به آنها فراخوان داده می شود.
ابتلای افزایشی کودکان به کرونای دلتا: رییس مرکز طبی کودکان گفت: وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان افزایشی است و در مرکز طبی کودکان نیز تعداد بستری زیاد شده است و یکی از بخش‌های آی‌سی‌یوی ما پر شده است. 
به نقل از ایسنا، دکتر رضا شروین بدو با بیان اینکه سوش غالب کرونا در اطفال هم مانند همه جای شهر سوش دلتا است و در اطفال هم سوش دلتا را می‌بینیم، گفت: ما در حال حاضر در مرکز طبی کودکان یک بخش کامل به کووید ۱۹ اختصاص داده‌ایم و یک آی‌سی یوی هشت تخته هم به صورت جداگانه داریم. همچنین دو بخش را هم برای کووید ۱۹ با ظرفیت ۳۰ تخت در نظر گرفتیم. در مرکز آزمایشگاه جامع کرونای کودکان را راه‌اندازی کرده ایم و بر این اساس سریعا تست را انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم مشخص کنیم که کودکانی که مراجعه می‌کنند، کووید دارند یا خیر. 
بدو درباره شدت بیماری کووید-19 در کودکان در واریانت دلتا، گفت: شدت بیماری در کودکان هنوز هم خیلی بیشتر نشده است، اما میزان سرایت در آنها بسیار بیشتر است. در اطفال و کودکانی که بیماری زمینه‌ای ندارند، تاکنون مرگ و میر چندانی نداشتیم، اما کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند و به کرونا هم مبتلا می‌شوند، بیماری‌شان سخت‌تر است.
وی خطاب به خانواده‌ها نیز گفت: رعایت هرچه بیشتر بهداشت و جدی گرفتن واریانت دلتا و عدم عادی انگاری و پرهیز از هر نوع رفت و آمد غیر ضروری و استفاده مستمر از ماسک مهمترین مباحثی است که خانواده ها در شرایط فعلی باید رعایت کننند. در عین حال کودکان هم باید تاجایی که می توانند ماسک بزنند، مگر در هوای آزاد.
بدو در ادامه با اشاره به بحث بازگشایی مدارس، گفت: انتظار است قبل از بازگشایی مدارس با کارشناسان حوزه سلامت کودکان مشورت شود و جلسات کارشناسی و تخصصی هم اندیشی به صورت مداوم برگزار شود و با نگاه کارشناسانه و تخصصی نحوه بازگشایی، پیامدهای احتمالی بازگشایی، الزامات بازگشایی مدارس مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

...............ورزشی

*المپیک توکیو از امروز برای ایران آغاز می‌شود

حالا یک هفته تا پایان المپیک توکیو باقی مانده و ایرانی ها مثل همیشه منتظر شروع مسابقات کشتی و وزنه برداری هستند.

در این دوره نه تنها مردم، بلکه مسئولان هم خیلی دل به کشتی بسته اند. 5 فرنگی کار و 6 آزادکار که البته به جز حسن یزدانی خیلی هم باتجربه و باسابقه نیستند، هر کدام برای خودشان شانس مدال قائل شدند و از امروز یکشنبه، گام بر روی تشک مسابقات المپیک توکیو می گذارند.

در واقع از امروز المپیک تازه برای ایران شروع خواهد شد. درطول یک هفته آینده اول کشتی فرنگی وارد میدان می شود، سپس نوبت به دو وزنه بردار ایرانی می رسد و از روز چهارشنبه هم نوبت به آزادکاران ایرانی خواهد رسید.

نباید در این دوره کاراته کاها را هم فراموش کنیم. با اینکه بهمن عسکری، شانس اول کسب مدال طلای المپیک به خاطر دوپینگ ناخواسته حضور در توکیو را از دست داد، اما سجاد گنج زاده، حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار سه کاراته کای پر امید ایران هستند که هر کدام می توانند حتی تا پای کسب مدال طلا هم روی تاتامی توکیو پیش بروند.

این سه رشته پر امید و پرمدال می توانند روزهای متفاوت و جذابی را در یک هفته آینده برای کاروان ایران رقم بزنند. باید دید در شرایطی که وزنه برداری در این دوره مثل المپیک های قبلی امید به کسب مدال های پرتعداد و خوشرنگ ندارد، کشتی و کاراته چه گلی به سر کاروان ایران خواهند زد.

مرور برنامه هفته جاری نشان می دهد که باید تا لحظه آخر المپیک که شامگاه 16 مردادماه به پایان می رسد، منتظر کسب مدال های خوشرنگ در کاراته و کشتی باشیم.

نباید والیبال را هم فراموش کنیم که هنوز اندک امیدی برای کسب یک مدال تاریخی در المپیک توکیو برایمان نگه داشته، اما گام اول باید امروز ژاپن را برای صعود از گروه خود شکست دهد و به یک چهارم نهایی برسد.

بد نیست در ادامه، به برنامه کشتی گیران، وزنه برداران و کاراته کاهای ایرانی نگاهی بیاندازیم:

یکشنبه ۱۰ مردادماه:

 * مسابقات مقدماتی تا فینال کشتی فرنگی اوزان 60 و 130 کیلوگرم(علیرضا نجاتی و امین میرزازاده.

دوشنبه ۱۱ مردادماه:

 * مسابقات شانس مجدد، رده بندی و فینال کشتی فرنگی اوزان 60 و 130 کیلوگرم(علیرضا نجاتی و امین میرزازاده)

 * مسابقات مقدماتی تا فینال کشتی فرنگی اوزان 77 و 97 کیلوگرم(محمدعلی گرایی و محمدهادی ساروی)

سه شنبه ۱۲ مردادماه:

 * مسابقات شانس مجدد، رده بندی و فینال کشتی فرنگی اوزان 77 و 97 کیلوگرم(محمدعلی گرایی و محمدهادی ساروی)

 * مسابقات مقدماتی تا فینال کشتی فرنگی وزن 67 کیلوگرم(محمدرضا گرایی)

 * وزنه برداری دسته 109 کیلوگرم(علی هاشمی)

چهارشنبه ۱۳ مردادماه:

 * مسابقات شانس مجدد، رده بندی و فینال کشتی فرنگی وزن 67 کیلوگرم(محمدرضا گرایی)

 * مسابقات مقدماتی تا فینال کشتی آزاد اوزان 57 و 86 کیلوگرم(رضا اطری و حسن یزدانی)

 * وزنه برداری دسته 109+ کیلوگرم(علی داوودی)

پنج شنبه ۱۴ مردادماه:

 * مسابقات شانس مجدد، رده بندی و فینال کشتی آزاد اوزان 57 و 86 کیلوگرم(رضا اطری و حسن یزدانی)

 * مسابقات مقدماتی تا فینال کشتی آزاد اوزان 74 و 125 کیلوگرم(مصطفی حسین خانی و امیرحسین زارع)

 * مسابقات کاراته دسته 55- کیلوگرم بانوان(سارا بهمنیار)

جمعه ۱۵ مردادماه:

 * مسابقات شانس مجدد، رده بندی و فینال کشتی آزاد اوزان 74 و 125 کیلوگرم(مصطفی حسین خانی و امیرحسین زارع)

 * مسابقات مقدماتی تا فینال کشتی آزاد اوزان 65 و 97  کیلوگرم(مرتضی قیاسی و محمدحسین محمدیان)

شنبه ۱۶ مردادماه:

 * مسابقات شانس مجدد، رده بندی و فینال کشتی آزاد اوزان 65 و 97 کیلوگرم(مرتضی قیاسی و محمدحسین محمدیان)

 * مسابقات کاراته دسته 61+ بانوان(حمیده عباسعلی) و دسته 75+ کیلوگرم مردان(سجاد گنج زاده.

 

 

.......حوادث

*برادرکشی به خاطر قفـــس قناری

پسر معتاد که به خاطر جا‌به‌جایی قفس قناری‌ها برادربزرگترش را به قتل رسانده بود پس از ۲ ماه فرار در خانه خواهرش دستگیر شد. ۲۱ اردیبهشت امسال گزارش مرگ مرد ۳۵ ساله‌ ای در یکی از بیمارستان‌های پایتخت به بازپرس حبیب‌الله صادقی اعلام شد. به‌ دنبال این خبر تحقیقات به دستور بازپرس جنایی آغاز و در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد مرد جوان دو روز قبل در خانه شان با برادر کوچکترش درگیر شده و پس از زخمی شدن با چاقو او را به بیمارستان منتقل کرده بودند اما به علت شدت جراحات و خونریزی جان باخته است.با شروع تحقیقات خواهرزاده مقتول که دایی‌اش را به بیمارستان منتقل کرده بود به تیم جنایی گفت: خانه ما نزدیک خانه دایی‌هایم در محله امامزاده حسن است.

روز حادثه به خانه آنها رفتم اما به محض ورود متوجه شدم دایی‌هایم در حال دعوا و درگیری هستند، دایی بزرگم زخمی و خونین بود و دایی کوچکترم با دیدن من، وحشت زده فرار کرد. بلافاصله او را به بیمارستان منتقل کردم. پس‌ از اظهارات پسر جوان، مأموران ردیابی‌های خود را برای دستگیری عامل جنایت خانوادگی آغاز کردند اما هیچ رد و نشانی از او در دست نبود. تحقیقات برای دستگیری قاتل ادامه داشت تا اینکه مشخص شد وی در خانه خواهرش مخفی شده است. بدین ترتیب کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و مرد جوان را چند روز قبل بازداشت کردند.

متهم در تحقیقات به برادرکشی اعتراف کرد و گفت: من و برادرم مدتی بود که معتاد شده بودیم و هزینه زندگیمان را با جوجه کشی کبوتر و قناری تأمین میکردیم. البته گاهی با هم دعوا میکردیم و درگیر میشدیم اما رابطه خوبی داشتیم تا اینکه روز حادثه بازهم سر محل نگهداری قفس کبوترها دعوایمان شد. برادرم به من حمله کرد و مرا به قفس قناری ها کوبید. در همان موقع برای دفاع از خودم چاقویی را که بالای قفس قناری‌ها بود برداشتم و ضربه ‌ای به برادرم زدم. میخواستم از خودم دفاع کنم که چاقو به گردنش اصابت کرد. برادرم که روی زمین افتاد ترسیدم و خواستم فرار کنم اما ناگهان خواهرزاده‌ ام وارد شد و مرا در حال فرار دید.

متهم جوان گفت: من فکر نمیکردم برادرم بمیرد. یکی دو روز در خانه دوستانم ماندم اما بعد از دو روز فهمیدم برادرم فوت کرده و خیلی ناراحت و پشیمان بودم. طاقت نیاوردم و گفتم هرطور شده باید در مراسم خاکسپاری برادرم شرکت کنم به‌همین خاطر مخفیانه به قبرستان رفتم و از دور شاهد مراسم بودم. در این مدت چندین بار خواستم خودم را معرفی کنم اما میترسیدم. در این مدت خانه دوستم مخفی شده بودم و چند روز قبل به خانه خواهرم رفتم که بازداشت شدم. با اعتراف متهم به برادرکشی به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت، متهم در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داده شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *