شناسه خبر: 34122 منتشر شده در مورخ: 1400/5/9 ساعت: 10:16 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 9 مرداد 1400

روزنامه شنبه 9 مرداد 1400

عناوین امروز: نگاهی به عملکرد و ارائه خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی به گروه هدف-آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی گامی بلند در جهت تحقق عدالت آموزشی است-قابلیت تازه آی‌او‌اس ۱۵، مناسب برای کاربران کم‌بینا-نوشیدنی های کافی شاپ بخش سوم-بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه‌ها مهم‌تر است-دانستنی‌های عجیب و خواندنی در مورد آب.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰

۲۰ ذی الحجه ۱۴۴۲

۳۱  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۶۰ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....‌

*نگاهی به عملکرد و ارائه خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی به گروه هدف

*آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی گامی بلند در جهت تحقق عدالت آموزشی است

*قابلیت تازه آی‌او‌اس ۱۵، مناسب برای کاربران کم‌بینا

*نوشیدنی های کافی شاپ بخش سوم

*بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه‌ها مهم‌تر است

*دانستنی‌های عجیب و خواندنی در مورد آب

 

.......سخن هفته

*نگاهی به عملکرد و ارائه خدمات توانبخشی سازمان بهزیستی به گروه هدف

دکتر قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت هفته بهزیستی طی مصاحبه ای با رسانه های مختلف کشور از جمله ایران سپید کارنامه ای از عملکرد سازمان از سال 1392 تاکنون به عبارتی در طول زمام داری دولت های یازدهم و دوازدهم و بویژه کارنامه عملیاتی سازمان را از سال 1397 تشریح کرد . صرف نظر از تجزیه تحلیل و بررسی های کارشناسی که روی آمارهای ایشان ارائه داد آنچه که به گروه هدف مورد نظر روزنامه ایران سپید یعنی افراد نابینا و کم بینا بر می گردد جایگاه خدمات به این افراد در این عملکرد است.

متاسفانه علی رغم رشد بودجه سازمان بهزیستی بنا به گفته رییس محترم سازمان بهزیستی در این سال ها و افزایش برخی شاخص ها مثل افزایش مستمری ها، افزایش کمیت گروه های هدف تحت پوشش و شاخص های دیگر ما شاهد این هستیم که خدمات به افراد نابینا و کم بینا در این سال ها به هیچ عنوان متناسب با این رشدها نبوده است و حتی در برخی از موارد ما شاهد افت خدمات به افراد نابینا و کم بینا بوده ایم واقعا در این آمارها از جمله رشد چشمگیر حق پرستاری برای افراد معلول به ویژه افراد ضایعه نخاعی که حق آن هاست و حق پرستاری باید بیشتر از این ها رشد کند واقعا جایگاه افزایش سرانه مالی خدمات مراقبتی و مددکاری برای افراد نابینا و کم بینا چقدر افزایش پیدا کرده است؟ چرا افراد نابینا و کم بینا از سایر خدمات مراقبتی محروم هستند؟ اینکه افراد نابینایی که زوج هستند کودکی دارند چرا نباید از سیستم مددکاری سازمان یا مورد حمایت سازمان بهزیستی خدمات کودکیاری دریافت کنند؟ خدمات توانبخشی نابینایان چقدر رشد کرده است؟

چرا رشد چشمگیر و محسوسی را در اعطای خدمات توانبخشی به  افراد نابینا و کم بینا در این سال ها نداریم؟ اقلام مهم توانبخشی  در این سال ها از ضعف خرید برخوردار هستند مثل دستگاه های نمایشگر بریل، ماشین های تایپ بریل الکترونیکی و ماشین های تایپ سنتی پرکینز و سایر اقلام تا ارتقا کیفیت اقلام ضروری مانند عصا برای نابینایان هیچ کدام از این ها واقعا جایی در خدمات سازمان بهزیستی در این سال ها  ندارد که به شدت مورد مطالبه گری و گله مندی گروه هدف ماست و ما حتما از سازمان بهزیستی در آغاز به کار دولت جدید خواهیم خواست که بازنگری جدی در ارائه خدمات توانبخشی، مددکاری، مراقبتی و آموزشی به افراد نابینا و کم بینا را شاهد باشیم.

 

.......اخبار ویژه

*آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی گامی بلند در جهت تحقق عدالت آموزشی است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور تأکید کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق عدالت شکل گرفته است و آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی گامی بلند در جهت تحقق عدالت آموزشی بویژه عدالت ترجیحی است.

سید جواد حسینی در سی و پنجمین  اجلاس سراسری  مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور وزیر، معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و رؤسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاون ادارات کل استان ها به صورت مجازی و در بستر شاد برگزار شد، درباره موضوع «تحول و برقراری عدالت در فرصت های یادگیری برخوردار از کیفیت» اظهار کرد: صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در دنیا از سال های پس از ۱۹۷۰ میلادی به انتقاد از نظام تعلیم و تربیت پرداختند و بر اساس نظر آنان یکی از کارکردهای اصلی تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی و افزایش عدالت آموزشی است اما این موضوع تحقق پیدا نکرده است.
وی افزود: بر اساس نظر این صاحب نظران بی عدالتی بیرون مدرسه در مدرسه تثبیت، تشدید و تشریع شده است.
حسینی با تشریح مربع طلایی آرمانی سند تحول بنیادین گفت: ارتقای کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و توسعه عدالت مربع طلایی آرمانی است  که سند تحول بنیادین  به دنبال تحقق این مربع است.
معاون وزیر در ادامه به بیان عرصه ها و محورهای عدالت در نظام های آموزشی پرداخت و گفت: عدالت پوششی در حوزه دانش آموزان، عدالت مدرسه ای، عدالت منطقه ای، عدالت سازمانی و اداری و عدالت دیجیتالی ۵ عرصه مهم عدالت در نظام های آموزشی است که باید توجه ویژه ای به آن ها شود.
حسینی به تشریح موضوع عدالت پوششی در حوزه دانش آموزان بویژه در آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و گفت: در نظام تعلیم و تربیت کشورمان دانش آموزان به دو دسته دانش آموزان عادی و استثنایی‌ تقسیم می شوند که دانش آموزان استثنایی نیز شامل دانش آموزان تیزهوش، دانش آموزان با نیازهای ویژه و دیر آموزان می‌شوند.
وی افزود: در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه و با رویکرد عدالت پوششی ۱۰ گروه از دانش آموزان استثنایی زیر چتر تعلیم و تربیت قرار دارند و علاوه بر آن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان دیر آموز نیز خدمات ویژه ای ارائه می‌کند.
وی گفت: در راستای عدالت پوششی دو دوره  پیش حرفه ای و حرفه ای ویژه دانش آموزان استثنایی ایجاد شده است و پیش دبستانی نیز از بدو تولد برای نوآموزان با نیازهای ویژه جزء دوره های رسمی و اجباری است.
حسینی تصریح کرد: بیش از  ۳ هزار  کارگاه در مدارس پیش حرفه ای و حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای ورود به جامعه آماده می کنند و تاکنون نیز ۳۰ نمایشگاه دائمی فروش محصولات این دانش آموزان در کشور راه اندازی شده است.
معاون وزیر در ادامه گفت: ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای  به بیش از ۸۰ درصد نوآموزان و دانش آموزان استثنایی و ارائه خدمات حمایتی در ۱۸ آیتم به بیش از ۴۲ هزار دانش آموز استثنایی بخشی دیگر از فعالیت های انجام شده در راستای گسترش عدالت پوششی است.
وی افزود: گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش آموزان استثنایی از ۱۵ مرکز به ۵۳ مرکز، ایجاد مراکز جامع تشخیصی و خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاوره‌ای و نظام برنامه درسی انطباقی بخشی دیگر از فعالیت ها در راستای گسترش عدالت پوششی است.
معاون وزیر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را از جمله برنامه های گسترش دهنده عدالت پوششی دانست و گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از  از سال ۱۳۷۲ با  ۱.۵  درصد پوشش  آغاز شد و در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید.
وی گفت: سال گذشته و علیرغم شرایط کرونایی پوشش این برنامه به ۹۸.۸ درصد رسید و برای سال جاری نیز پوشش ۹۹ درصدی هدف‌گذاری شده است که تاکنون ۷۲ درصد آن محقق شده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی، سنجش صلاحیت های حرکتی و  غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری نیز به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اضافه شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جلوه های دیگر عدالت را عدالت مدرسه ای دانست و گفت: با رویکرد عدالت مدرسه ای در یکسال و نیم گذشته در قالب طرح از خشت تا بهشت ۲۰۰ مدرسه استثنایی کلنگ زنی و یا افتتاح شده است و تعداد مدارس خاص استثنایی از ۱۵۲۰ مدرسه به ۱۷۲۰ مدرسه رسیده است.
وی افزود: میانگین تراکم مدرسه ای در آموزش و پرورش استثنایی ۵۳ نفر، تراکم  در کلاس ۶.۴ نفر و نسبت معلم به دانش آموزان ۶ به یک است و با اجرای طرح از خشت تا بهشت میانگین فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی یک و نیم متر مربع افزایش یافته است.
وی گفت: مناسب سازی فضای فیزیکی ۱۲۰۰ مدرسه،  مناسب سازی الگویی در تمام ابعاد ۶۴ مدرسه، وجود ۲۰ هزار و ۵۰۰ مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان استثنایی و ایجاد ظرفیت های جدیدنظیر اتاق های چند حسی، اتاق های تاریک، پارک های توانبخشی، جهت یابی و حرکت، اتاق های  بازی و   ورزش از جمله اقدامات آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق و گسترش عدالت مدرسه ای است.
معاون وزیر ادامه داد: در آموزش و پرورش استثنایی ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۲۲ مدرسه ویژه نابینایان، ۶۲ مدرسه اتیسم، ۲۲ مدرسه ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی و ۳۴ مدرسه  شبانه روزی وجود دارد که در راستای تحقق عدالت مدرسه ای است.
وی گفت: آموزش های منزل محور برای دانش آموزان جسمی حرکتی شدید، گسترش ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، تدوین آیین نامه درجه بندی ضوابط مدارس استثنایی و راه اندازی نهضت توان افزایی برای تامین تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان استثنایی و کمک ۱۴۵ میلیارد تومانی خیرین به این برنامه در سال گذشته از دیگر فعالیت ها در حوزه عدالت مدرسه ای در آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون‌ وزیر با اشاره به گسترش مدارس استثنایی در مناطق محروم و توجه ویژه به این مناطق گفت: سال ۱۳۹۸ در ۹ استان محروم سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی ۴۱۳ مدرسه خاص استثنایی‌ وجود داشت و میانگین  تعداد مدارس در این استان ها نزدیک به ۴۶ مدرسه بود.
وی افزود: این مدارس  ۲۱ هزار و ۲۹ دانش آموز  با تراکم ۷.۲۶ را تحت پوشش قرار داده بودند که از میانگین ۶.۵  کشور بالاتر بود.
وی گفت: در دو سال اخیر ۲۹ هزار ۹۸۸ متر مربع فضای آموزشی برای این ۹ استان محروم ایجاد شده است به طوری که سرانه آموزشی در این استان ها ۲.۲۴ متر مربع افزایش یافته است.
حسینی یکی دیگر از جلوه های عدالت را عدالت منطقه ای دانست و گفت:  توجه ویژه به مناطق روستایی، عشایری و دورافتاده با پوشش ۱۱ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در این مناطق جلوه ای از عدالت منطقه ای است.
وی گفت: در راستای گسترش عدالت منطقه ای مجموع اعتبارات توانبخشی و مجموع اعتبارات مدارس استثنایی مناطق محروم دو برابر اعتبار مناطق دیگر شده است.
وی افزود: وجود ۳۴ مدرسه شبانه روزی با پوشش  ۱۶۲۰ دانش آموز استثنایی‌، جذب ۱۴۵۶ دانش آموز کم توان ذهنی در مناطق صعب العبور، ایجاد کلاس های خاص ضمیمه در مناطق محروم و وجود ۱۵۰۰ معلم رابط جلوه های دیگری از عدالت منطقه ای است.
معاون وزیر یکی از جلوه های دیگر عدالت آموزشی بویژه در عصر کرونا را عدالت دیجیتالی دانست و گفت: ایجاد ۱۳ مدرسه مجازی، راه اندازی ۱۴ استودیو تولید محتوای الکترونیکی، مناسب سازی برنامه های مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان، هوشمند سازی ۳۰ کلاس درس برای دانش آموزان با آسیب های شنوایی، راه اندازی پایگاه جامع تولید محتوا و پیگیری طرح هدایت برای تامین تجهیزات هوشمند آموزشی مورد نیاز دانش آموزان برای اتصال به فضای مجازی از جمله اقدامات صورت گرفته برای گسترش عدالت دیجیتالی است.
معاون وزیر آخرین جلوه عدالت را عدالت سازمانی و اداری دانست و گفت: کسب مصوبه تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها از شورای سازمان، ایجاد شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق و ایجاد شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر از جمله اقدامات آموزش و پرورش استثنایی در راستای گسترش عدالت سازمانی و اداری است.

 

........فناوریهای امیدبخش

*قابلیت تازه آی‌او‌اس ۱۵، مناسب برای کاربران کم‌بینا

این شرکت اپل است که در هر کدام از به‌روز‌رسانی‌هایش، شعبده‌ای تازه برای کاربرانش رو می‌کند و هر بار با امکانی تازه، کار را برای قشری از کاربرانش ساده‌تر می‌کند. حالا هم یک قابلیت جدید به نسخه بتای آی‌او‌اس ۱۵ اضافه شده که با عملیاتی شدنش احتمالاً دل بسیاری از کاربران کم‌بینا را خواهد برد و کار را برایشان تسهیل خواهد کرد.

آیفون دارای یک ویژگی دسترسی بسیار خوب است که توسط غالب اپ‌های محبوب نیز پذیرفته شده است.

ویژگی Dynamic Type به شما اجازه می‌دهد اندازه فونت متن را برای آی‌او‌اس و همه اپلیکیشن‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند؛ کاهش یا افزایش دهید. البته، تعییر اندازه متن، یک ویژگی بارز Dynamic Type است و قابلیت‌های دیگری هم دارد.

در آی‌او‌اس 15 و iPadOS 15 نسخه بتا که نسخه اصلی هر یک در پاییز عرضه می‌شود، شما می‌توانید به اندازه فونت متن هر اپلیکیشن و حتی صفحه اصلی به طور مستقل دسترسی داشته باشید. این امر با کنترل Text Size تازه افزوده شده به Control Center دستگاه شما فراهم می‌شود.

حال ببینیم چطور می‌توانیم کنترل Text Size را به مرکز کنترل اضافه کنیم؟

برای شروع، باید کنترل Text Size را به Control Center دستگاه خود اضافه کنید تا بتوانید سریع‌تر و با سوایپ صفحه از گوشه بالا سمت راست صفحه به پایین، سریعا به آن دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن Settings در آیفون یا آیپد را باز کنید و وارد بخش Control Center شوید. روی آیکون سبز رنگ Plus ضربه زده و بعد روی Text Size بزنید تا به مرکز کنترل سیستم‌عامل دستگاه شما افزوده شود.

اکنون، می‌توانید از آیکون سه خط Handle برای تنظیم مجدد کنترل Text Size استفاده کنید.

اما چطور باید اندازه متن یک اپلیکیشن خاص را با مرکز کنترل تغییر دهیم؟

حالا که Text Size به مرکز کنترل افزوده شد؛ اپلیکیشنی که می‌خواهید اندازه متن آن را تغییر دهید را باز کرده و بعد از گوشه سمت راست بالای صفحه‌نمایش به سمت پایین سوایپ کنید تا Control Center باز شود. بعد، روی آیکون «Aa» کنترل Text Size ضربه بزنید.

در پایین، به گزینه  Onlyو(app name) بروید (دقت کنید در پرانتز باید نام اپلیکیشن مورد نظر شما باشد). به طور پیش‌فرض، این ویژگی اندازه متن کل سیستم‌عامل را تغییر می‌دهد. اکنون، می‌توانید برای تغییر اندازه متن، به سمت بالا یا پایین سوایپ کنید. می‌توان این تغییر اندازه متن را از ۸۰% تا ۳۱۰% جابه‌جا کرد.

برای خروج از مرکز کنترل، از پایین صفحه به سمت بالا بکشید. اندازه متن به‌روز شده را فورا در اپلیکیشن خود مشاهده خواهید کرد.

اگر خواستید اندازه متن پیش‌فرض را برگردانید؛ وارد Control Center شده و روی Text Size (همان آیکون Aa) بزنید و بعد پس از سوئیچ به گزینه app-only، تنظیم متن را روی ۱۰۰% قرار دهید.

 

......خانه داری به سبک نابینایی

*نوشیدنی های کافی شاپ بخش سوم

در قسمت های قبل به معرفی انواع نوشیدنی ها در کافی شاپ پرداختیم. این بخش آخرین قسمت از معرفی این نوشیدنی هاست.

قهوه اسپرسو

پس از آسیاب کردن قهوه که در دستگاه های مخصوصی همراه با بخار آب صورت می گیرد که در واقع به آن عصاره قهوه گفته می شود و اصولاً طعم تلخی دارد و در هر جرعه از این نوع قهوه حدود 8 تا 10 گرم عصاره خالص قهوه وجود دارد و به همین علت قهوه طعم تلخی به خود می گیرد. در فنجان های کوچکی سرو می شود و درکنارش می توانید از انواع کیک ها و همچنین استفاده از شکر برای طعم بهتر آن به شما کمک می کند.

قهوه موکا

این نوشیدنی ابتدا مقداری از قهوه اسپرسو را داخل فنجان می ریزند و روی آن با کف شیر پوشیده می شود و می توانید برای تزیین از انواع شکلاتهای تلخ و شکلات هایی که طعم تلخ کمتری دارد به سلیقه خودتان استفاده کنید.

 هات چاکت

این نوشیدنی گرم است و ترکیبی از شکلات تخته ای که روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری آب می کنند و با مقداری شیر و خامه ترکیب می کنند و در لیوان های بزرگ سرو می شود و غالباً طعم شیرینی دارد.

نسکافه

ترکیبی از قهوه و شکر است که در بسته بندی های موجود در بازار می توانید به صورت تک نفره تهیه کنید و یا دربسته بندی های شیشه ای که تقریبا بزرگ است که با شیر و آب جوش مخلوط می شود و برای طعم شیرین تر شدن آن از شکر استفاده می کنند.

وافل

یک نوع کیک یا ترکیبی از کیک و بیسکویت است که هم می توانید در خانه تهیه کنید و هم در کافی شاپ ها استفاده کیند. در خانه میتوانید با استفاده از دستگاه های اسنک ساز یا به اصطلاح (ساندویچ میکر) تهیه کنید. این دستگاه ها دو نوع هستند نوع اول فقط سینی به حالت سه گوش و مثلثی شکل در قسمت بالا و پایین وجود دارد که برای تهیه اسنک از آن استفاده می شود. نوع دوم این دستگاه ها سینی دیگری دارد که برای تهیه وافل می توانید استفاده کنید در واقع سینی به شکل مربع های کوچک که به تعداد 15 تا 20 مربع در کنار هم وجود دارد تقسیم شده است. مایع وافل را داخل سینی زیرین قرار می دهید و سینی بالا که در واقع درقسمت بالای دستگاه است روی سینی اول قرار می گیرد و دستگاه را به برق می زنید و یک حالت بین کیک و بیسکویت را به ما می دهد که می توانید با انواع بستنی سرو کنید.

بستنی های اسکوپی

اسکوپ در واقع یک وسیله ای به شکل ملاقه اما کوچکتر که برای ریختن بستنی از آن استفاده می کنند. اسکوپ در واقع اندازه بستنی است که در آن جای میگیرد. بستنی های اسکوپی طعم های مختلفی دارد  میوه ای ، شکلاتی، نوتلا و انواع مختلف که به صورات سلیقه ای  است و با توجه به ذائقه فرد می توان از چند طعم بستنی در کنار هم لذت ببرید.

بستنی ایتالیایی

این نوع بستنی به صورت چند رنگ به صورت قیفی و داخل ظرف که بیشتر طعم کاکائویی در آن قالب است.

بستنی متری

این نوع بستنی با دستگاه های بستنی ساز داخل نان های بستنی به حالت قیفی ریخته می شود.

بستنی لابریت

این نوع بستنی ها با دستگاه های بستنی ساز که در بیرون کافی شاپ ها و یا بعضا در داخل موجود است.  این نوع دستگاه بستنی ساز به نسبت دستگاه های دیگر بستنی ساز بزرگتر است به صورتی که می توان توصیف کرد مانند آب سردکن هایی که شیر  آب دارند این دستگاه  با توجه به انواع طعم بستنی از چند شیر آب تشکیل شده است که هر کدام از آن ها بستنی با طعم های مختلفی دارد که شما می توانید ظرف خود را بنا به سلیقه و طعم بستنی که دوست دارید پر کنید. در کنار این دستگاه برای تزیین میتوان از پاستیل های کوچک ، دراژه های شکلاتی، کنجد، بادام زمینی یا پودر پسته استفاده کنید.

 

...‌‌.‌‌.سلامت و بهداشت

*بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه‌ها مهم‌تر است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه ها مهم تر است، گفت: برای بازگشایی حضوری و ایمن مدارس نیاز است علاوه بر واکسیناسیون معلمان، مدرسه و خانواده نقش موثری ایفا کنند.

به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا رئیسی افزود: میزان ترک تحصیل دانش آموزان در دنیا زیاد شده و تعداد کودکان کار افزایش یافته است. همچنین در این دوران الگوی خواب، تحرک و الگوی تغذیه بچه ها دچار تغییر شده است.

وی همچنین تاکید کرد: بعد از بازگشایی مدارس، تهویه کلاس باید مناسب باشد، تجمع نباشد و از ترددها جلوگیری شود. 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مطالعات نشان داده که انتقال ویروس کرونا از کودکان به بزرگسالان و بر عکس بیشتر از انتقال کودک به کودک است.تنها یک درصد کودکان دارای بیماری های زمینه‌ای علائم بیماری را نشان می دهند. چراکه انباشت ویروس در اطفال پایین است و بدن آنها مرتب در حال ساخت آنتی بادی است. چون کودکان مداوم واکسن  می‌زنند، بدن آنها مقاومت پیدا می کند، بنابراین علایم و انتقال در کودکان پایین است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ایمنی دانش آموزان نسبت به بزرگسالان بیشتر است، عنوان کرد: معلمان در مدارس بیشتر در معرض خطر هستند، ممکن است دانش آموزان بی علائم اما مبتلا  باشند و این بیماری را منتقل کنند.

رئیسی ادامه داد: برای بازگشایی مدارس باید موارد ایمنی تامین شود و خانواده ها باید با مراقبان  بهداشت مدارس در ارتباط باشند که وضعیت سلامت دانش آموزان و خانواده بررسی شود.

وی یادآور شد: معلمان برای واکسیناسیون  می توانند از انواع سبد واکسیناسیون در کشور   استفاده کنند و اجباری برای استفاده از واکسن خاصی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاییدیه اسامی معلمان از سوی آموزش و پرورش به وزارت بهداشت می رسد، همچنین رانندگان سرویس و سرایدار و سایر کادر مدرسه هم با تاییدیه وزارت بهداشت می توانند واکسینه شوند.

رئیسی ادامه داد: قرار بر این است که واکسیناسیون معلمان در مراکز استان ها در سالن های بزرگ آموزش و پرورش میسر شود.

وی تاکید کرد: دوز دوم واکسیناسیون  هم حدود ۴ هفته بعد تزریق می شود که امیدواریم دو هفته مانده  به مهر دوز دوم هم تمام شود.

رئیسی درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت: وضعیت واردات واکسن خوب است و تاکنون بالای ۴۰۰ هزار دوز در روز تزریق شده است. براساس پیش بینی‌ها تاکنون حدود ۱۵.۸ میلیون دز واکسن در سطح کشور توزیع کرده ایم و تا پایان مرداد ۷ میلیون دوز واکسن دیگر به این وزارتخانه تحویل داده می شود.

رئیسی یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد از تعداد حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال واکسینه شدند و من تقاضا دارم افراد بالای ۶۰ سال برای واکسن به مراکز مورد نظر مراجعه کنند.

آخرین اخبار از واکسن‌های ایرانی کرونا: عضو کمیته ملی واکسن کرونا،درباره روند تولید واکسن‌های ایرانی کرونا، گفت: منتظر هستیم تا اجازه ورود به فاز سوم مطالعه بالینی واکسن اسپایکوژن و ورود به فاز یک واکسن اسوه صادر شود.

دکتر مصطفی قانعی افزود: از جهت کارهای پژوهشی نیز در بین کارهای پیشین هنوز هیچ کدام CTD ارائه نکرده اند ولی شاید ماه بعد یک یا دو واکسن دیگر به مطالعه بالینی ورود کنند. هفت طرح در حال پژوهش و پیش بالینی هستند که یکی از آنها به نام رناپ با تکنولوژی MRNA احتمالا ماه آتی CTD خود را تحویل دهد.

قانعی درباره واکسن کووایران برکت، بیان کرد: فعلا تولید و تزریق واکسن ادامه دارد و امید می‌رود بتواند ماهی دو میلیون دُز واکسن تحویل دهد تا فازهای بعدی آن طی دو یا سه ماه آینده هم وارد مدار تولید شود و حجم تولید افزایش یابد.

وی افزود: واکسن کووپارس انستیتو رازی هنوز زیرساخت صنعتی ندارد و با فراهم شدن این زیرساخت امید می‌رود بین ۴ تا ۶ ماه آینده بتواند تولید را در شکل صنعتی انجام دهد. این واکسن در حال حاضر در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از پروژه‌های تولید واکسن ایرانی کرونا با شکست مواجه نشده است؛ درباره خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران، اظهار کرد: خط تولید این واکسن را شرکت اکتوور راه اندازی می‌کند و اکتوور تولید کننده و مالک واکسن اسپوتنیک است که می‌تواند واکسن را به ایران یا هر کشور دیگری بدهد. بنابر اظهار وزیر بهداشت تولید اول از روسیه تاییدیه گرفته است اما باید دید تولید آن به چه صورت و در چه حجمی انجام خواهد شد.

 

........کشکول

*دانستنی‌های عجیب و خواندنی در مورد آب

آب یکی از حیاتی‌ ترین ماده‌های مورد نیاز انسان در طبیعت است. این ماده شگفت انگیز دارای پیچیدگی‌های خاص میباشد که هرگز نمیدانستید. در ادامه با ۵ ویژگی عجیب و غریب آب آشنا خواهید شد.

۱. چند نوع یخ داریم؟

۱۷ نوع کریستال یخ تا به امروز شناخته شده است. اما در طبیعت فقط یک نوع از این کریستال‌ها وجود دارد که یخ Ih نام دارد و بقیه‌ ی انواع کریستال‌های آب در آزمایشگاه‌ها ساخته شده و یا در لایه‌های بالاتر هوایی کره‌ی زمین قرار دارند. دومین نوع کریستال یخ که Ic نام دارد در لایه‌های بالایی اتمسفر وجود دارد و بقیه‌ ی ۱۵ نوع دیگر برای تشکیل نیاز به فشار بسیار بالا دارند. همچنین مقدار زیادی آب در فضای بین ستارگان وجود دارد که البته شکل نامنظم و غیر کریستالی دارند و یخ شیشه‌ ای هستند که بصورت دانه‌های ریز تشکیل شده‌اند. این تنوع شگفت‌ انگیز کریستال‌های یخ در نتیجه‌ ی شبکه ‌ی قوی چهار ضلعی است که در اثر پیوند هیدروژنی بین مولکول‌های آب تشکیل میشود. در حالت مایع، مولکول‌های آب برای استفاده‌ کامل از پتانسیل پیوند هیدروژنی خود سعی میکنند پیوندی با زوایای نزدیک به حالت چهار ضلعی ایجاد کنند. پیوند هیدروژنی درون کریستال Ih ساختمانی سه بعدی با چگالی کم تشکیل میدهد. اعمال فشار بر روی این ساختار‌های چهار ضلعی مانند یخ کریستالی، کربن، سیلیکون و فسفر میتواند شکل چهار ضلعی با چگالی کم را فشرده کرده و تبدیل به ساختاری با چگالی بالا بکند. این فشار میتواند ۱۷ نوع مختلف کریستال آب را تشکیل دهد، اما آیا فقط همین ۱۷ نوع کریستال را داریم؟

۲. آیا دو نوع آب مایع داریم؟

چندین سال قبل، دانشمندان ژاپنی ادعا کرده بودند که شاهد تغییر دو فاز یخ بی ‌نظم در فشار بالا بوده‌اند. میدانیم که یخ‌های بی‌نظم در واقع تصویر آنی شکل متناظر حالت مایع هستند که جامد شده است پس اگر ادعای دانشمندان ژاپنی صحیح باشد باید دو نوع آب وجود داشته باشد. یک نوع آب عادی با چگالی کم و دیگری حالت فشرده با چگالی بالا. شبیه سازی‌های بیشتر از این ادعا پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها آب را در دمای زیر دمای انجماد آن، اما بالاتر از دمای تبلور هموژن، دمایی که پایین‌تر از آن آب مایع نمی‌تواند وجود داشته باشید، مورد بررسی قرار دادند. در این دمای خیلی سرد، دانشمندان تبدیل آب مایع از فازی به فاز دیگر را مشاهده کردند. با این وجود، دیگر دانشمندان مخالف هستند و می‌گویند این نتایج مصنوعی هستند و این نوع انتقال فاز‌ها براساس قوانین پایه‌ای مکانیک آماری غیرممکن است. انتقال فازی در شرایطی دور از شرایط تعادل اتفاق می‌افتند و به این دلیل نمی‌توان آن‌ها را مدل کرده و مورد بررسی قرار داد.

۳. آب چگونه بخار می‌شود؟

نرخ تبخیر آب مایع یکی از مشکلات اساسی در مدل کردن شرایط آب و هوایی در دنیای مدرن است. این نرخ می ‌تواند اندازه‌ی قطرات آب در ابر‌ها را تعیین کند، قطراتی که میتوانند میزان بازتاب، جذب و یا پخش کردن نور توسط ابر‌ها را مشخص کنند. اما مکانیزم بخار شدن آب را به طور دقیق نمی‌دانیم. نرخ تبخیر این‌گونه تعریف می‌شود که اگر نرخ برخورد مولکول‌ها را در ضریب تبخیر ضرب کنیم، می‌توانیم آن را محاسبه کنیم. ضریب تبخیر عددی بین یک و صفر است. اندازه‌ گیری این مقدار به صورت تجربی در سال‌های گذشته در سه مرتبه‌ی عددی با یکدیگر متفاوت بوده‌اند. محاسبات تئوری بدلیل نیاز به شبیه‌ سازی‌های زیاد و پیچیده بسیار دشوار هستند. دیوید چندلر به همراه همکارانش در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، با استفاده از نظریه‌ای که تبخیر آب را تشریح می‌کند، سعی در محاسبه‌ی ضریب تبخیر داشتند و موفق شدند مقدار آن را عددی نزدیک به یک بدست آورند. این مقدار به نتایج پروژ‌ه‌ی جدیدی که ضریب تبخیر را برای آب سخت و آب معمولی مقداری برابر ۰.۶ بدست آورده، نزدیک است و بر خلاف تحقیقات گذشته تفاوت زیادی را نشان نمیدهد. با این وجود همچنان مشکلاتی در سر راه وجود دارند. اولین مشکل این که علت مقادیر بسیار کم حاصل از محاسبات در شرایط اتمسفری مناسب، هنوز مشخص نشده است. روشی که با آن شبیه‌ سازی‌ها انجام می‌شوند، می‌گوید تبخیر به موج مویی غیرعادی و بزرگی که بر روی سطح آب تشکیل می‌شود، بستگی دارد. این موج پیوند هیدروژنی که مولکو‌ل‌های آب را کنار هم نگه میدارد، سست کرده و میشکند. اضافه شدن نمک باعث افزایش تنش سطحی می‌شود و افزایش این تنش دامنه‌ی موج‌های مویی را محدود می‌کند، پس انتظار می‌رود افزایش نمک نرخ تبخیر را کاهش دهد در حالی که آزمایش‌های تجربی نشان می‌دهند افزودن نمک تاثیری بر این نرخ ندارد و اگر هم داشته باشد بسیار کم است.

۴. سطح آب مایع اسیدی است یا بازی؟

موردی شگفت انگیز در اطراف آبشار نیاگارا وجود دارد: هر قطره طوری حرکت می‌کند که گویا بار منفی دارد، این مورد برای تمامی آبشار‌ها نیز صادق است. برای مدت طولانی است که این مشاهده را گواهی بر تجمع هیدروکسید با بار منفی بر روی سطح قطره‌ها می‌دانند که نشان از سطح بازی با PH بالاتر از ۷ قطره است. در واقع این ادعا، به باوری برای دانشمندان تبدیل شده است. سطح قطره‌ی آب مقدار زیادی پیوند‌های هیدروژنی شکسته دارد، که شرایط شیمیایی متفاوتی را نسبت به توده‌ی آب در آن قسمت قطره ایجاد می‌کند. آزمایش‌ها و محاسبات جدید نشان می‌دهند که بر خلاف عقاید موجود تعداد یون‌های مثبت هیدروژن در سطح آب بیشتر از بار‌های منفی هستند. یعنی سطح قطره‌ی آب بار مثبت دارد و نه منفی که باعث ایجاد محیط اسیدی و PH زیر ۷ می‌شود. روند‌ها و آزمایش‌های زیادی در شیمی و علم زیست‌شناسی به مقدار PH سطح قطره بستگی دارند که این مقدار در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست.

۵. آیا آب محدود شده در ابعاد نانو ماهیت متفاوتی دارد؟

آب همواره در حال جاری شدن در سطوح بزرگ اقیانوس‌ها نیست و بنابر کابرد‌های مختلف آب را به فضا‌هایی در حد نانو که شاید چند صد مولکول را در خود جا می‌دهد نیز محدود می‌کنند. هر دوی آزمایش‌های تجربی و محاسبات نشان می‌دهند، آبی که در فضایی خیلی کوچک توسط دیواره‌های جامد محدود شده باشد، اثرات مکانیک کوانتوم از خود بروز می‌دهد. برای مثال این آب رفتار‌هایی مانند نامتمرکز شدن الکترونی و چسبندگی کوانتومی را از خود نشان می‌دهد. ویژگی‌ها این آب‌ها با آب معمولی تفاوت بسیاری دارند و می‌توانند سلول‌های زیستی تا ساختمان ژئولوژیکی را دگرگون کنند. همچنین این آب‌ها می‌توانند کاربرد‌های زیادی داشته باشند که از جمله می‌توان به ساخت سیستم‌های نمک‌زدایی با بازده بیشتر اشاره کرد. نتایج تحقیقات در حال حاضر مبهم هستند و برای شناخت بیشتر طبیعت آب محدود شده نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه کاملا احساس می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *