شناسه خبر: 34110 منتشر شده در مورخ: 1400/5/5 ساعت: 10:11 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 5 مرداد 1400

روزنامه سه شنبه 5 مرداد 1400

عناوین امروز: هدف اصلی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت، ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی است-روحانی: دولت یازدهم و دوازدهم به‌حق دولت محیط زیست، بیمه و سلامت بوده است-سرمان شلوغ و دستمان برای ارائه خدمات خالیست/ ۹ هزار پرونده و یک کارشناس مددکار-گزارشی از آیین رونمایی آلبوم ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه‌تار (به روایت داریوش طلایی)-جزییات جهش «لامبدا» کرونا-سه دونده همدانی برای مسابقات پارا آسیایی جوانان انتخاب شدند-انتقام از مادرشوهر با اتهام قتل.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰

۱۵ ذی الحجه ۱۴۴۲

۲۶  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۵۸ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین امروز.....‌

*هدف اصلی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت، ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی است

* روحانی: دولت یازدهم و دوازدهم به‌حق دولت محیط زیست، بیمه و سلامت بوده است

*سرمان شلوغ و دستمان برای ارائه خدمات خالیست/ ۹ هزار پرونده و یک کارشناس مددکار

*گزارشی از آیین رونمایی آلبوم ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه‌تار (به روایت داریوش طلایی)

*جزییات جهش «لامبدا» کرونا

*سه دونده همدانی برای مسابقات پارا آسیایی جوانان انتخاب شدند

*انتقام از مادرشوهر با اتهام قتل

 

............اخبار ویژه

*هدف اصلی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت، ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی است

هفته گذشته بود که ساختمان مرکزی "صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت"، با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشوروجمعی از معاونین و نمایندگان افراد دارای معلولیت افتتاح شد. صندوقی که قرار است با هدف تسهیل و تسریع اشتغال توان یابان فعالیت کند. که مصطفی سراج رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت در خصوص جزئیات تشکیل این صندوق وهدف ازراه اندازی آن می گوید : این صندوق، به استناد ماده ۱۰ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که در سال ۱۳۹۶ تصویب وبرای حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت تشکیل شد تاسیس شد.

وی می افراید: هیات  وزیران در مورخ ۹۹/۷/۹به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اساسنامه صندوق رادر ۱۷ ماده و ۷ تبصره به تصویب رسانند که درتاریخ ۱۰/۲۹/ ۱۳۹۹ نیز توسط شورای نگهبان تاییدشد.

سراج، هدف از تاسیس صندوق را، ایجاد وتوسعه، تقویت اشتغال و کارآفرینی وحمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت می داند و تصریح می کند: این صندوق وابسته به سازمان بهزیستی کشوربوده و دارای شخصیت حقوقی و مالی و اداری مستقل است.

به گفته وی، ارکان این صندوق متشکل از اعضای هیات امنا، هیات مدیره، مدیرعامل و بارزس قانونی است.

رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت یادآور می شود: اعضای هیات امنای این صندوق؛ شامل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس هیات امنا، وزیر اموراقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر هیات امنا و دو نفر از افراد امین دارای معلولیت به پیشنهاد شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت که مورد تایید رئیس سازمان بهزیستی کشور است هستند.

سراج درخصوص اینکه صندوق به چه میزان از توانمندی و پتانسیل افراد جامعه هدف استفاده خواهد کرد می گوید: دراساسنامه این صندوق پیش‌بینی شده که دو نفر از ۷ نفر عضو هیات امنا، از نمایندگان جامعه هدف باشند تا حضور آنها در راس صندوق علاوه بر تصویب سیاست ها و تعیین خط و مشی صندوق، نظارت لازم را نیز بر فعالیت های صندوق داشته باشند. بنابراین به طور قطع تلاش خواهد شد تا از حداکثرمیزان توانمندی و پتانسیل و ظرفیت افراد جامعه هدف استفاده شود و حتی از مشاوره آنها و افراد صاحب نظردرحوزه اشتغال و کار آفرینی نیز استفاده شود.

وی  در ادامه خاطر نشان می کند : با توجه به عنوان صندوق که حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت است، بنابراین همه تشکل ها در فعالیتهای صندوق مشارکت و همکاری دارند و تعیین میزان همکاری بستگی به عوامل مختلفی از جمله؛ تعداد افراد متقاضی شغل، نوع و شدت معلولیت، سطح نیازمندی وشرایط احرازدارد. بنابراین تفاوتی از این حیث برای افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

به گفته سراج، در خصوص ایجاد فرصت شغلی برای افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند طبیعی است که وجود تشکل های ناشنوایان می توانند در این زمینه موثرباشد تابه صندوق کمک کند. حتی در خصوص سایر گروه های معلولین نیز این امر صدق می کند.

رییس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت درخصوص نحوه اخذ وام به جامعه هدف توسط این صندوق بیان می کند: به طور قطع بهره مندی ازوام و تسهیلات برای جامعه هدف، در چارچوب کلی و شرایط و نحوه بهره مندی همانند سایر صندوق ها و در چارچوب سیاست‌های شورای عالی اشتغال خواهد بود چراکه صندوق در کنار سازمان بهزیستی در راستای ایجاد و توسعه اشتغال فعالیت می کند.

وی با تاکید براینکه وظایف متعددی دراساسنامه این صندوق پیش بینی شده است  ونمی توان درخصوص جزئیات اخذ وام اطلاع رسانی کرد می افزاید: یکی از وظایف صندوق پرداخت وام و تسهیلات است که پس از جذب منابع و بودجه لازم قابل بحث و ارایه است از طرفی، با توجه به اینکه آیین نامه مالی و معاملاتی صندوق و دستورالعمل نحوه پرداختی تسهیلات هنوز به تصویب هیات امنا نرسیده است  بنابراین لازم است درصورت تصویب  این مهم اطلاع‌رسانی شود. البته اداره کل اشتغال سازمان در این زمینه پاسخگو بوده و بعد از اینکه ساز و کار لازم برای صندوق مصوب شد در این زمینه اطلاع زسانی خواهد شد.

وی همچنین در خصوص ادامه پرداخت مستمری افرادی که از وام صندوق بهره مند خواهند شد خاطر نشان می سازد: صندوق در این خصوص تصمیم گیرنده نیست بلکه حوزه معاونت توانبخشی و ریاست  سازمان دراین زمینه تصمیم می گیرند. البته در حال حاضراینگونه نیست که هر فردی که از تسهیلات بهره مند می شود مستمری او  قطع شود بلکه موضوع در کمیته‌های بهزیستی طرح و تصمیم‌گیری می شود بطوریکه در حال حاضرمددجویانی هستند که به دلیل شدت معلولیت، نیازمندی و نوع شغل، علاوه بر برخورداری از تسهیلات از مستمری نیزبرخوردار هستند.

سراج در ادامه به برنامه‌ها آتی صندوق اشاره می  کند و می گوید: این صندوق، علاوه بر برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دلیل شرایط خاصی که درحال حاضر وجود دارد و ازطرفی با توجه به اینکه پایان دوره کاری دولت فعلی و استقرار دولت جدید در روزهای آتی است، بنابراین اقدامات فوری برای صندوق پیش بینی شده تا انجام شود.

وی تصویب آیین نامه مالی و معاملاتی، ساز و کار اجرایی بانکی وافتتاح حساب، سازمان دهی اولیه نیروی انسانی صندوق وغیره را ازجمله برنامه های آینده این صندوق ذکر می  کند و می افزاید: تلاش می کنیم تا قبل از اتمام فعالیت دولت فعلی بتوانیم نظر مساعد هیات امنا را جلب کنیم  تا مصوبه های  لازم اخذ شود وصندوق رسما بتواند پاسخگوباشد.

سراج تاکید می کند :البته اهداف صندوق در راستای ارتقای توانمندسازی افراد دارای معلولیت و سطح مشارکت اجتماعی اقتصادی جامعه هدف است لذا صندوق می تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی با شناسایی افراد نخبگان کارآفرین و ظرفیت‌های بالقوه ای که در جامعه وجود دارد و پشتیبانی لازم هم، از نظر اعطای تسهیلات خود اشتغالی و کمک‌های مالی و پشتیبانی و تضمین طراحی اشتغالزایی بویژه برای افراد دارای معلولیت شدید وبسیار شدیدی که تاکنون در جامعه  فرصتی برای آنها فراهم نشده، زیرساخت های لازم را فراهم کند.

وی خاطرنشان می کند: تاسیس این صندوق از خواسته ها و آرزوهای دیرینه جامعه هدف سازمان بوده که خوشبختانه این خواسته جامه عمل پوشیده، بنابراین از همه تشکل‌ها وافراد دارای معلولیت طلب یاری و همکاری داریم و شعار "با افراد دارای معلولیت را به جای برای افراد دارای معلولیت" را در دستور کار صندوق قراردادیم.

وی با بیان اینکه تاسیس صندوق اقدام بسیار مناسبی بوده وآثارو برکات تشکیل آن درماه‌های و سال‌های آتی نمایان خواهد شد، ضمن تشکر ازهمه کارشناسان، تشکل‌ها و افراد دارای معلولیت، دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان که درمحقق شدن این موضوع تلاش کردند اظهار امیدواری کرد که پس از استقرار دولت جدید نیز فعالیت‌های صندوق که در ابتدای کار قراردارد ازحمایت‌های لازم برخوردار باشد تا هرچه سریعتر به جایگاه و سازوکارهای پیش‌بینی شده دست پیدا کند و بتواند پاسخگوی مطالبات جامعه هدف باشد.

 

......اخبار روز

* روحانی: دولت یازدهم و دوازدهم به‌حق دولت محیط زیست، بیمه و سلامت بوده است

 رئیس جمهور:

در محیط زیست ما یک نمادی داشتیم برای توسعه  و احیای محیط زیست.

 دولت یازدهم و دوازدهم به‌حق دولت محیط زیست و سلامت بوده است.

 اینکه الان گازرسانی به روستاها را از ۱۴ هزار به ۳۳ هزار رساندیم یعنی محیط زیست.

 در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم در محیط زیست کارهای بزرگی انجام شده است. اگر احیای دریاچه ارومیه انجام نمی‌شد و این دریاچه خشک می‌شد اصلا حیات را از بین می‌برد.

*هشدار رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه به مردم:

قوه قضائیه هیچ پیامکی حاوی لینک یا مطالبه وجه به منظور رؤیت ابلاغیه‎های قضایی برای مردم ارسال نمی‎کند

سرشماره‎های رسمی قوه قضائیه برای ارسال پیامک عمومی:

 100049، 1000490، 1000499 و 500049

* قطع برق 220 سازمان و اداره دولتی

منصوری، معاون بهره برداری شرکت توزیع برق تهران بزرگ: پیش بینی می شد که بعد از تعطیلات چند روزه تهران امروز مصرف برق بیشتری را داشته باشد.

براساس مصوبه دولت در الزام کاهش 50 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته، بازدیدهایی را از ادارات داشتیم.

امروز 220 سازمان و اداراتی که این مصوبه را اجرا نکرده بودند، مشمول قطع برق شدند./ صدا و سیما

*تاکید رئیس دستگاه قضا بر مبارزه با گرانفروشی

رئیس دستگاه قضا در سومین نشست شورای عالی قضایی بر ضرورت مبارزه با گرانفروشی و برخورد با عوامل گرانی کالا‌ها تاکید کرد.

* ۵۵ درصد ایرانی‌های بالای ۶۵ سال  بی‌دندان هستند

علیرضا زالی ریس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال ایرانی بی‌دندان هستند که جای تاسف دارد.

 هر  ایرانی ۶ دندان پوسیده در دهان دارد. بعد از ۱۲ سالگی  و قبل از ۱۸ سالگی که سنین  نوجوانی محسوب می شود، تعداد دندانهای پوسیده افراد بین ۲ تا ۵ دندان میرسد.

نگاه مردم به دندان شیری نگاه غیر علمی است و تصور  می کنند که دندان شیری یک دندان موقت قابل جایگزین است. همانطوریکه دندان دایمی باید مورد مراقبت های جدی قرار گیرد از دندان های شیری هم باید مراقبت شود./ ایرنا

*بایدن با نمایندگان نهادهای اطلاعاتی آمریکا دیدار می کند

 کاخ سفید از تصمیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با نمایندگان جامعه اطلاعاتی این کشور خبر داد.

 هدف از این دیدار که برای روز سه شنبه تدارک دیده شده است؛ تقدیر از کار این نهادها و تاکید بر اهمیت جمع آوری اطلاعات در راستای تأمین امنیت ملی آمریکا است./ رصد

 

............گزارش ویژه

*سرمان شلوغ و دستمان برای ارائه خدمات خالیست/ ۹ هزار پرونده و یک کارشناس مددکار (قسمت دوم)

مددکار و مددجو دو واژه در هم تنیده اند افرادی که موجودیت شان به هم گره خورده است. از دیرباز همواره مددکاران و مددجویان سازمانهای حمایتی با هم درارتباط بودند و مددجویان بیشترین ارتباط را با این افراد دارند تا مشکلاتشان را از طریق آنان به گوش مسئولان ستادی برسانند و خدمات مورد نیازشان دریافت کنند.

- به طور میانگین مددجویان چند بار در سال باید به مددکار مراجعه کنند تا پرونده هایشان بایگانی نشود، مخصوصاً معلولانی که شاغل هستند و هیچ خدمتی از بهزیستی دریافت نمیکنند؟

«مددجویان هر زمان که احساس میکند نیاز به دریافت خدمتی از سازمان دارند میتوانند به مددکار مراجعه نمایند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما برای آن دسته از مددجویانی که نیازی به دریافت خدمت از سازمان بهزیستی  ندارند باید بگویم سازمان بهزیستی مقرر کرد است هر فرد معلول باید هر چهار سال یکبار به کمیسیون پزشکی مراجعه کرده و درصد و میزان معلولیت اش  را مشخص نمایند و ارزیابی جدید معلولیت را در پرونده و کارت اش ثبت نماید. 

حال برخی از معلولان به ویژه دوستان نابینایمان میگویند: "ما که نابینای مطلق هستیم و قرار نیست خوب شویم چرا باید هر دفع به کمیسیون پزشکی مراجعه کنیم " با این استدلال سالها به مددکار پرونده شان سر نمیزنند. در این میان هستند خانواده هایی که فوت مددجویان را به بهزیستی اعلام نمی کنند تا بتوانند از مستمری او استفاده کنند سازمان برای جلوگیری از این  سو استفاده ها ضروری میداند که افراد حداقل هر چهارسال یکبار به مددکار مراجعه نمایند.»

- بیشترین درخواست مددجویان از مددکارشان حول چه خدماتی میچرخد؟

«بیشتر درخواستها درمانی است. به این صورت که افراد فاکتورهای هزینه های درمانی شان را به مددکار میدهند تا پرداخت شود. دومین درخواست دریافت مستمری و سومی دریافت کمک هزینه ودیعه مسکن است. که ما دراین زمینه ها ضعیف عمل میکنیم چرا که به علت هزینه بر بودن آن قادر نیستیم نیاز همه مددجویان در این بخشها را پاسخ دهیم.  اما بیشترین درخواست نابینایان اول  مستمری و بعد تجهیزات توانبخشی است. احتمالاً دانستن این موضوع برای مددجویان ضروری باشد که دیگر تجهیزات را به افراد نمیدهند بلکه کمک هزینه خرید آن را به حسابشان واریز میکنند. این یعنی فاجعه دیگر در امر خدمات دهی به معلولان. اولین پیامد این تصمیم آن است که افراد نمیتوانند با کمک هزینه ای که دریافت میکنند وسیله مورد نیازشان را تهیه کنند و دوم زمان واریز این مبلغ است. در حال حاضر اگر نابینایی برای دریافت عصای سفید به خزانه مراجعه کند با وجود این وسیله در انبار بلافاصله عصا در اختیار وی قرار میدهیم چرا که نیاز ضروری نابینایان برای تردد است.

حال اگر این برنامه اجرایی شود فرد اول باید به ما مراجعه کرده اعلام نیاز نماید بعد از ثبت درخواست اینکه در چه بازه زمانی مبلغ خرید عصا به حسابش واریز شود، خدا میداند. اکنون بهزیستی به صورت عمده عصا را از مراکز فروش خریداری میکند که این امر سبب خریدی با قیمت مناسب و تخفیف دار میشود حال اگر فرد نابینا بخواهد یک عصا را خریداری کند قطعاً باید قیمت بیشتری برای این  کالای ضروری پرداخت نماید. این امر سبب میشود معلولان با چالش جدید و جدی روبه رو شوند.»

- یکی از مشکلاتی که ما به عنوان رسانه بارها با آن برخورد کردیم نا آگاهی مددکاران از برخی خدماتی است که در  نشستهای خبری مطرح میشود و ما نشر میدهیم. اما بعد از چند روز مخاطبان روزنامه طی تماسهای تلفنی میگویند ما در مورد این خدمت از مددکار سوال کردیم او گفته دروغ است و روزنامه اطلاعات غلط را چاپ کرده! چرا مددکاری که در حوزه معلولان فعالیت میکند از اخبار  و اطلاعات حوزه معلولان بی اطلاع است؟

 «این هم دو علت دارد! اول آنکه بعضی وقتها مسئولان حرفها و قولهایی را در نشستها و جشنهای معلولان میدهند اما هیچ وقت بخشنامه اجرایی  آن صادرنمیشود  و عملاً در حد همان قولهای خوش آب و رنگ باقی میماند. مددجویان هم با خیال آنکه این حرفها عملیاتی میشوند برای دریافت خدمت به ما مراجعه میکند و ما نیز دستمان خالیست. دلیل دوم هم تعهد کاری مددکاران است. همان طور که گفتند اکثر افرادی که در این پست فعالیت میکند بعد از مدتی دچار روزمرگی و دلسردی میشود و دیگر پیگیر کار مددجویانشان هم نیستند چه برسد به دنبال کردن اخبار مربوط به معلولان. به عنوان یک مددکار بیشتر اطلاعات و خبرهایی که در این حوزه وجود دارد را از سایت و کانال تلگرام ایران سپید دنبال میکنم حتی قبل از آنکه بخشنامه ای آن صادر شود و به دستمان برسد.»

- طی سالها فعالیت به عنوان مددکارآیا خاطره و اتفاق جالبی برایتان رخ داده است که هیچ وقت فراموش نکرده باشید؟

«بله! خاطره ای همراه با دلهوره را تجربه کردم. یادم هست خانواده ای با چهار معلول برای دریافت سبد کالا به من مراجعه کردند. طبق اطلاعاتی که داشتم گفتم بر اساس بعد خانوار، شما این مبلغ ر دریافت میکنید. حال از این خانواره اصرار که باید به ما بیشتر تعلق گیرد.

بعد از آنکه جواب آخر را به آنها دادم با عصبانیت از بهزیستی خارج شدند با من تماس گرفته و تهدید کردند که ما بیرون منتظرت هستیم، پایت را بیرون بگذاری فلان بلا را سرت میآوریم. آنها فکر میکردند که من نمیخواهم دریافتی شان بیشتر باشد. با وجود مشکل بینایی که دارم آن روز با ترس و دلهره محل کار را ترک کردم و همش فکر میکردم کسی مرا تعقیب میکند. اگر بلایی سرم می آمد به خاطر مشکل بینایی نمی توانستم ثابت کنم کارچه کسی است. فردای آن روز همان فرد با جعبه شیرینی به دیدارم آمد و معذرت خواهی کرد. گویا متوجه شده بود که میزان مبلغ سبدکالا دست مددکار نیست مبلغ را مسئولان بالادستی تعیین میکنند.»

چالش میان مددکار و مددجو به خاطر ارتباط مستقیمی که با هم دارند همواره وجود دارد و خواهد داشت و نمیتوان از این اتفاقات جلوگیری کرد فقط کافیست با خونسردی و ملایمت نیازهایمان را پیگیری کنیم. گاهی نباید زود راجب افراد و کارشان قضاوت کنیم اما همیشه باید پیگیر حق و حقوق مان باشیم. بدون تندخویی و پرخاشگری، با لبخند وارد شوید. پایان

 

......آهنگ و درنگ

*گزارشی از آیین رونمایی آلبوم ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه‌تار (به روایت داریوش طلایی)

آیین رونمایی از آلبوم ردیف میرزا عبدالله برای تار و سه‌تار اثر داریوش طلایی نوازنده و آهنگساز با حضور این هنرمند و سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی و  تعدادی از هنرمندان و مدیران فرهنگی در تالار حافظ بنیاد رودکی برگزار شد.

مجید کیانی اولین سخنران این مراسم بود که برگزارکنندگان مراسم، ویدیویی از صحبت‌های او را برای حاضران پخش کردند. این نوازنده پیشکسوت سنتور گفت: خوشحالم از اینکه اکنون و در زمان ما آلبوم از آثار میرزا عبدالله به هنرمندی داریوش طلایی منتشر می‌شود. ما در فرهنگ موسیقی دو نوع موسیقی داریم که یکی نواحی و دیگری موسیقی ردیف است که هر کدام ارزش خاص خود را دارند و می‌تواند همانند زبان فارسی به عنوان موسیقی رسمی ما شناخته شود و در برگیرنده تمام حالات موسیقی سرزمین ما باشد.

وی ادامه داد: در گذشته ردیف میرزا عبدالله توسط نورعلی برومند اجرا شده است اما از آنجایی که موسیقی ردیف میرزا عبدالله در یک فرهنگ شفاهی و سینه به سینه به ما رسیده، یک حالت روزآمد و بداهه‌نوازی پیدا کرده است. البته این موسیقی تاریخ بسیاری داشته و شواهد بسیاری قدمت آن را تصدیق می‌کند. 

کیانی در پایان گفت: بسیار درست و به جا هست که ما بتوانیم از طریق سازهای دستگاهی ایرانی، با اصول صحیح و درست ردیف حاضر که درباره آن صحبت می‌کنیم را به علاقه مندان ارائه دهیم. این ردیف که توسط استاد طلایی تولید شده و امروز رونمایی می‌شود، یک ردیف صحیح و با اسلوب بسیار درست بوده که نوازنده که از اساتید است با ذوق ذاتی خود به خوبی روی آن کار کرده و توانسته آن را بیان کند.

سخنران بعدی احمد رجبی، مدرس فلسفه و از شاگردان داریوش طلایی بود و درباره انتشار این پروژه موسیقایی اظهار داشت: سعی می‌کنم به اجمال و کوتاه نکاتی را که از استادم داریوش طلایی یاد گرفته‌ام را اینجا بیان کنم.

وی در ادامه با اشاره به تکنیک آموزشی داریوش طلایی به تشریح تاثیر و دیدگاهی که این پیشکسوت موسیقی روی شاگردان دارد پرداخت و خاطراتی را برای حاضران تعریف کرد.

در ادامه این نشست داریوش طلایی به عنوان آخرین سخنران در حاشیه رونمایی از آلبوم ردیف میرزا عبدالله گفت: ۵۰ سال پیش می‌گفتم تار دیگر چیز ندارد که بیاموزم، اما در طول این ۵۰ سال لحظه‌ای نبوده که به دنبال موسیقی ایرانی و آموختن تار نروم. این اتفاق تا همین امروز ادامه دارد.

وی در ادامه به تشریح ۵۰ سال زندگی خود پرداخت و گفت: باید تلاش کنم تا این ۵۰ سال را در پنج دقیقه برایتان بگویم. ابتدا موسیقی را با این دید می‌زدم که باید تکنیک داشت. شخصا فکر نمی‌کنم هیچ‌گاه بتوانم تکنیک آن زمانم را چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ قدرت تکرار کنم اما با آدم‌های دیگری آشنا شدم و چیزهای دیگری آموختم. خاطرم هست توجه استاد نورعلی‌خان برومند در همان جلسه کنکور به من جلب شد و بعد دکتر داریوش صفوت با نگاهی که به موسیقی ایرانی و ارتباط آن با معنویت و عرفان و حال داشت دریچه‌ای را به رویم باز کرد. من مراحلی را در موسیقی ایرانی طی کردم که دیگر وابسته به تکنیک ظاهری نوازندگی و دانستن همان مطالبی که به صورت ساده و سطحی مطرح می‌شد نبود.

داریوش طلایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چگونگی پیدا کردن اشتباهات گفت: زمانی که چند باسواد شاهد وقوع آن باشند و بگویند مشکل چیست می‌توان به اشتباهات پی برد اما متاسفانه باسوادهای ما در موسیقی با یکدیگر صحبت نمی‌کنند. اینکه ما شاهد گفتگو افراد نیستیم، مشکلی اخلاقی است. کاری که  می‌خواستم انجام دهم، این بود که این سواد موسیقی را بیرون بکشم و بگویم شاخصه‌های موسیقی ایرانی چیست و چه چیزی موجب می‌شود که ما صفت ایرانی بودن به آن بدهیم.

وی در پایان بیان کرد: معتقدم در این میان میرزاعبدالله نقطه عطفی است که هم حضور فیزیکی‌اش، هم عکس، ساز و راویانش موجودند. بر اساس احساس دین و وظیفه این اخلاق را از استادانم آموختم و تلاش کردم در ۵۰ سال گذشته بعدی جهانی به موسیقی ایرانی بدهم و از حالت رمزآلود بودن بیرونش بیاورم.

 

.......سلامت و بهداشت

*جزییات جهش «لامبدا» کرونا

عضو کمیته علمی کووید۱۹درباره جهش جدید ویروس کرونا تحت عنوان «لامبدا»، گفت: این جهش ابتدا در کشور پرو شناسایی شد و اکنون در بیش از ۳۰ کشور شناسایی شده است. این جهش دارای موتاسیون‌های متعددی است.  به نظر می‌رسد میزان انتقال ویروس افزایش پیدا کرده است. کشور پرو سیستم بهداشتی درمانی مناسبی ندارد و واکسیناسیون خاصی هم انجام نداده است و بیشترین میزان کشته شدگان را در هر یک میلیون نفر جمعیتش دارد.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی افزود: هنوز سازمان جهانی بهداشت جهش لامبدا را به عنوان واریانت مورد نگرانی طبقه‌بندی نکرده است ولی این جهش جزو واریانت‌هایی است که باید مورد توجه زیاد قرار گیرد.

ناجی درباره خصوصیات جهش لامبدا، تصریح کرد: به نظر می‌رسد انتقال بیماری افزایش یافته و همچنین میزان گریز از سیستم ایمنی در این جهش افزایش یافته است. از طرفی به دلیل حذف‌های متعددی که در ژنوم آن رخ داده است ما را در شناسایی ویروس با روش‌های متداول نگران کرده است؛ به طوری که در ابتدا در کشور پرو هم نمی‌توانستند آن را به خوبی شناسایی کنند. البته باید منتظر باشیم تا اطلاعات بیشتری از این جهش به دست آید که ببینیم آیا به اندازه سویه دلتا می‌تواند خطر آفرین باشد یا خیر. ما گزارش رسمی از وجود این واریانت در ایران نداریم البته بعید هم نیست به ایران هم برسد.

ناجی همچنین بیان کرد: در روزهای آتی با توجه به چیزهایی که می‌بینیم و با توجه به اینکه رعایت‌ها خوب نیست، احتمالا افزایشی در تعداد کشته شدگان خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا مدت‌ها درگیر موج پنجم هستیم؛ چون سویه دلتا بسیار انتقال پذیر است و ما هم در قبال آن تصمیمات چندان قوی و مناسبی نمی‌گیریم. رنگ‌بندی شهرهای قرمز را اعلام کردیم ولی هیچ ظاهری از قرمز بودن شهرها وجود ندارد و این یعنی ما نقض قرض می‌کنیم و رفت و آمدهای مردم ادامه می‌یابد. فکر نمی‌کنم با این رفتارها و مسافرت‌هایی که این چند روز دیدیم، آینده مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: فکر می‌کنم هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و شاید در نزدیکی آن باشیم؛ به هر صورت همه این‌ها بستگی به این دارد که اطلاعات دقیق در دسترس داشته باشیم و این در حالی است که رفتارهای ما هم می‌تواند در شرایط موثر باشد.

ناجی گفت: تقاضا دارم وقتی شرایط قرمز اعلام می‌شود نظارت بر این شرایط هم کامل انجام شود. در شرایط قرمز کرونایی چرا باید مراکز خرید و رستوران‌ها باز باشند؟ با عدم نظارت خلاصی مناسبی از پیک نخواهیم داشت و فشار فراوانی به کادر درمان وارد می‌شود.

*محدودیت‌ها برای جلوگیری از دورهمی‌ها در آمل بی‌تاثیر بود: فرماندار آمل با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان مربوط به مراسم عروسی است ، گفت: اجرای محدودیت‌ها برای جلوگیری از دورهمی‌ها و برگزاری عروسی در این شهرستان بی‌تاثیر بوده است.

به نقل از ایرنا، علیرضا شریعت با بیان اینکه روند شیوع و ابتلا به ویروس کرونا در آمل همچنان سیر صعودی را طی می کند ، افزود : متاسفانه با همه هشدارها هنوز هم رعایت پروتکل های بهداشتی در آمل بشدت پایین است و به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

وی از عدم توجه شهروندان آملی به پروتکل های بهداشتی انتقاد کرد و گفت : متاسفانه دو قطبی های ایجاد شده در جامعه سبب شده  که میزان رعایت پروتکل ها به کمترین میزان ممکن برسد و محدودیت های رسمی کرونایی نیز اثرگذاری خود را از دست بدهد.

فرماندار آمل اظهار داشت : با وجود شرایط بحرانی کرونا در آمل ، بیش از نیمی از مردم شهرستان حتی از ماسک هم استفاده نمی‌کنند ، در حالی که با استفاده صحیح از ماسک تا ۸۵ درصد از انتقال ویروس جلوگیری می شود.

وی تداوم برگزاری مراسم عروسی و عزاداری متوفیان را یکی از دلایل اصلی اوج گیری شیوع کرونا در آمل دانست و افزود : با وجود محدودیت ها و تعطیلی تالارها ، شاهد برگزاری انواع و اقسام  مراسم در این مکان ها هستیم.

شریعت برگزاری اینگونه مراسمها را بازی با جان مردم توصیف کرد و گفت : متاسفانه حتی برخی مراسم مربوط به متوفیانی است که بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

فرماندار آمل از برگزاری مراسم عروسی در باغ های شهرستان انتقاد کرد و افزود : در یک مراسم عروسی نیمی از مهمانان به کرونا مبتلا می شوند و نباید به خاطر خوشی چند ساعته چندین خانواده را عزادار و درگیر کرد حال آن که کادر درمان نیز دیگر توانی ندارند.

 

.......ورزشی

*سه دونده همدانی برای مسابقات پارا آسیایی جوانان انتخاب شدند

رئیس هیئت نابینایان استان همدان گفت: مهدی سیاری، مهرداد نجفی و محمد صالح نادری سه دونده این استان برای حضور در مسابقات پارا آسیایی جوانان (بحرین) انتخاب شدند. سمیه سهیلی اظهار داشت: هفتمین مرحله رکوردگیری دو و میدانی جوانان و نوجوانان برای انتخاب تیم ملی و حضور قدرتمندانه در پارا آسیایی بحرین به میزبانی تبریز برگزار شد و هر سه ورزشکار اعزامی همدان موفق به کسب سهمیه مسابقات پارا آسیایی بحرین شدند. سهیلی خاطرنشان کرد: این مسابقات در ماده‌های ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰، ۱۵۰۰، پرش طول، پرتاب دیسک، وزنه و نیزه با حضور ورزشکارانی از استان‌های تهران، اصفهان، فارس، لرستان، کردستان، خراسان رضوی، کهکیلویه و بویراحمد، یزد، همدان و آذربایجان شرقی برگزار شد. وی رسیدن به این مهم را موفقیتی بزرگ برای ورزش استان همدان دانست و گفت: دونده‌های همدانی به دنبال کسب نشان‌های خوش رنگ در مسابقات پارا آسیایی بحرین هستند. همدان از قطب‌های اصلی دوومیدانی نابینایان کشور است.

* ثبت رکورد جدید پرتاب وزنه پارا دو و میدانی نابینایان جوانان جهان توسط یک لرستانی

امیرحسین علیپور رکورد پرتاب وزنه نابینایان جوانان جهان را بنام خود ثبت کرد. امیرحسین علیپور ورزشکار رده سنی جوانان رشته پارا دو و میدانی در رقابت های انتخابی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات پارا آسیایی بحرین، در ماده پرتاب وزنه با رکورد ۱۳.۵۳ متر ،  با شکستن رکورد جهان به عضویت تیم ملی پارا دو و میدانی ایران درآمد. رکورد قبلی جهان در اختیار ورزشکار آرژانتینی به میزان ۱3.۵۰ بود.

* استادیوم آزادی میزبان بازی های تیم ملی شد

فدراسیون فوتبال آسیا با توجه به تأکید اسپانسرها و هم چنین چراغ سبز فیفا به دنبال برگزاری دور نهایی مقدماتی جام جهانی 2022  به صورت غیر متمرکز است و به همین بهانه از فدراسیون های ملی خواست استادیوم های میزبان را معرفی کنند که فدراسیون فوتبال ایران استادیوم آزادی تهران را به عنوان میزبان بازی های تیم ملی به AFC معرفی کرد. فدراسیون فوتبال آسیا با برگزاری دیدارهای تیم ملی در استادیوم آزادی موافقت کرده است و همانند دوره های قبلی دیدارهای خانگی تیم ملی در مسیر صعود به جام جهانی در استادیوم آزادی تهران برگزار می شود.

ایران در گروه A مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 در منطقه آسیا با تیم های کره جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه همگروه است و طبیعتا 5 بازی در دور رفت و برگشت در استادیوم آزادی انجام خواهد داد. فدراسیون فوتبال ایران مکلف است که تا شروع بازی ها سیستم کمک داور ویدئویی را در این استادیوم نصب کند. البته برخی از تیم ها از جمله عراق و سوریه از امتیاز میزبانی محروم هستند و  باید در یکی از کشورهای همجوار به میدان بروند که سوریه، اردن را به عنوان کشور میزبان معرفی کرده است. عراق هم باید استادیومی غیر از استادیوم بصره را به عنوان میزبان خود معرفی کند.

به زودی نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران سفر خواهند کرد و ضمن بازدید از استادیوم آزادی نکات لازم را برای برگزاری هر چه بهتر بازی ها به فدراسیون فوتبال ایران گوشزد خواهند کرد.

 

 

.......حوادث

*انتقام از مادرشوهر با اتهام قتل

زن جوان که مادرشوهرش را باعث طلاق و جدایی از همسرش میدانست در اقدامی کینه جویانه به دادسرای جنایی تهران رفت و مدعی شد مادرشوهرش در جوانی مرتکب قتل دو دخترش شده است. مدتی قبل زن جوانی نزد پلیس رفت و ادعای عجیبی را مطرح کرد. او گفت: مادر شوهرم قاتل است و من به‌ تازگی از راز این جنایت مطلع شده ‌ام. یک روز که خانواده همسرم دور هم جمع شده بودند مادرشوهرم تعریف کرد که زنی را می‌ شناخته که برای رسیدن به مرد دلخواهش دو بچه‌ اش را کشته و پس از جدایی از همسر اولش با مرد دلخواهش ازدواج کرده است. مشخصات و نشانه هایی که او میداد خیلی با خودش شباهت داشت و من متوجه شدم که مادر شوهرم ماجرای زندگی خودش را تعریف میکند، چراکه مادر شوهرم از همسر اولش دو دختر ۷ و ۸ ساله داشته که آنها را به قتل رسانده و جسدشان را در محلی دفن کرده و راز این قتل هرگز برملا نشده است. از زمانی هم که فهمید من از این قتل با خبر شده ‌ام، زیر پای همسرم نشست و او را مجبور کرد تا مرا طلاق بدهد. درست است که من از همسرم جدا شده‌ ام اما نتوانستم با وجدان خودم کنار بیایم. ۵۰ سال است که این راز مخفی مانده است، درنهایت تصمیم گرفتم که این موضوع را برملا کنم.

به ‌دنبال این شکایت، موضوع به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام و تحقیقات آغاز شد. در نخستین گام کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت به سراغ زن سالخورده رفته و به تحقیق از او پرداختند. زن سالخورده که از این ادعای عجیب شوکه شده بود گفت: من اصلاً از همسر اولم فرزندی نداشتم که بخواهم آنها را بکشم. وی وقتی متوجه شد عروس سابقش این اتهام را به او زده گفت: از زمانی که پسرم با این زن ازدواج کرد باهم اختلاف و هر روز دعوا داشتند و درگیری‌ها به قدری بود که در نهایت پسرم از او جدا شد. اما جدایی از او پایان این درگیری‌ها نبود چرا که عروسم هر چند وقت یک بار با یک اتهامی از من یا پسرم شکایت میکرد و کلی پرونده در دادسراهای مختلف تشکیل داده است. هیچ کدام از جرایمی که به من و پسرم نسبت داده بود هم ثابت نشده و در نهایت این ما بودیم که تبرئه میشدیم. تصور میکنم این بار با خودش فکر کرده جرم سنگینی به ما نسبت دهد تا گرفتارمان کند و دوباره برایمان دردسر درست کند. او ادامه داد: درست است که من سالها قبل ازدواج کرده ام، اما بعد از یک سال به خاطر اختلافاتی که با همسر سابقم داشتم از او جدا شدم و با شخص دیگری ازدواج کردم که از او صاحب چند فرزند شدم، اما اینکه بچه‌ای از ازدواج اولم داشته باشم، این‌طور نبود چه برسد به اینکه من دو فرزندم را به قتل رسانده باشم.

در حالی که این زن مدعی بود عروسش به او تهمت زده، بازپرس شعبه پنجم دادسرای امور جنایی پایتخت دستور تحقیق از همسر سابق وی را صادر کرد. در تحقیق از پیرمرد  مشخص شد که آنها فرزندی نداشته و بعد از مدتی از هم جدا شده‌اند. در ادامه بررسیها بازپرس جنایی دستور تحقیق و استعلام از سازمان ثبت احوال را صادر کرد. در ادامه بررسیهای صورت گرفته از سوی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت مشخص شد که این زوج هیچ فرزندی نداشته‌ اند. بدین ترتیب با اثبات واهی بودن این ادعا زن ۷۰ ساله از اتهام قتل رهایی یافت و این بار عروسش برای تحقیق و بازجویی به دادسرا احضار شد و در ادامه تحقیقات گفت: مادر شوهرم باعث جدایی من و همسرم شده بود به همین خاطر کینه او را به دل گرفته و میخواستم از او انتقام بگیرم اما فکر نمیکردم خودم گرفتار شوم.

هدف اصلی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت، ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی است

هفته گذشته بود که ساختمان مرکزی "صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت"، با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشوروجمعی از معاونین و نمایندگان افراد دارای معلولیت افتتاح شد. صندوقی که قرار است با هدف تسهیل و تسریع اشتغال توان یابان فعالیت کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *