شناسه خبر: 34102 منتشر شده در مورخ: 1400/5/3 ساعت: 14:02 گروه: اجتماعی  
لزوم تسریع واکسیناسیون معلولان در منزل/ توضیح درباره عدم پرداخت حق پرستاری به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید

لزوم تسریع واکسیناسیون معلولان در منزل/ توضیح درباره عدم پرداخت حق پرستاری به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید

مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور بر لزوم تسریع واکسیناسیون افراد دارای معلولیت درون منزل تاکید کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا،«مصطفی سراج» مدیرکل دفتر مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تزریق واکسن کرونا به افراد دارای معلولیتی که تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده، اما در منازل نگهداری می شوند، گفت: سازمان چندین بار برای این افراد نیز از وزارت بهداشت تقاضای واکسن کرونا داشته است. ۱۰۵ هزار نفر از افراد دارای معلولیت بسترگرا در منزل تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. همچنین بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول در منزل داریم که نصف این افراد یعنی بیش از ۸۰۰ هزار  نفر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند این افراد قاعدتا طبق اولویت‌بندی ستاد ملی مقابله با کرونا باید در مرحله دوم فاز دوم واکسن دریافت کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که باید در فاز دوم واکسن دریافت کنند، شامل سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و... هستند، ادامه داد: افرادی که دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید هستند عمدتا دارای بیماری‌های  زمینه‌ای بوده و همه افراد دارای معلولیت به دلیل شرایط خاصی که دارند باید در اولویت برنامه واکسیناسیون قرار گیرند، به عنوان مثال  افراد نابینا برای تردد در سطح  شهر باید حتما از دست استفاده کنند و سطوح  را لمس  کنند و یا افراد دارای اختلالات شنوایی برای برقراری ارتباط مجبورند از ماسک استفاده نکنند و یا افراد دارای اختلالات هوشی رشدی در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با مشکلاتی مواجه هستند، طبق تقسیم‌بندی که ستاد کرونا انجام داده است بعد از سالمندان باید نوبت به مددجویانی برسد که در منزل بستری هستند.

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در مراکز بیش از ۸۰ درصد افراد واکسینه شده‌اند، ادامه داد: سازمان بهزیستی هم از طریق وزارت رفاه و هم از طریق رییس سازمان چندین بار درباره واکسیناسیون افراد دارای معلولیت در خانه با وزارت بهداشت مکاتبه داشته است و وزارت بهداشت اعلام کرده، این موضوع در کمیته فنی واکسیناسیون مطرح می‌شود و به ما پاسخ می‌دهند.

سراج خاطرنشان کرد: اما حدود دوماه از این موضوع گذشته و پاسخ مشخصی به ما نداده‌اند. سازمان بهزیستی مشخصات  افراد دارای معلولیت را که از بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند  را به تفکیک نوع معلولیت به وزارت بهداشت اعلام کرده است، اما همانطور که در مراکز شبانه روزی اولویت بندی شد این افراد نیز باید اولویت بندی شوند، چراکه وزارت بهداشت هم نمی تواند به یکباره چند میلیون واکسن برای مددجویان  اختصاص دهد.

وی ادامه داد: از همین رو ما از آنها درخواست کرده‌ایم در ابتدا افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید را که بیش از ۵۰ درصد هستند را در اولویت قرار دهند. حتی فرد معلولی که از شدت معلولیت متوسط و یا خفیف برخوردار است هم نسبت به افراد عادی در اولویت است از همین رو ما همه افراد دارای معلولیت را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم‌، ابتدا ۸۰۰ هزار معلول شدید و بسیار شدید را در اولویت قرار دهند و بعد از آن در مرحله دوم به معلولانی که دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند، واکسن تزریق شود.

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما چندین هزار مرکز و پایگاه در کشور داریم و همه مددجویان ما پرونده الکترونیک دارند و ما از نظر برقراری ارتباط با این افراد مشکلی نداریم و با پیامک و سیستم مددکاری می‌توانیم زمان و شیوه مراجعه جهت دریافت واکسن را هر طور که دانشگاه‌های علوم پزشکی صلاح بدانند در اسرع وقت به مددجویان  اطلاع رسانی کنیم.

سراج تاکید کرد: هر زمان که وزارت بهداشت درخصوص واکسیناسیون جامعه هدف اعلام کند ما نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن به همه مددجویان زمان و مکان تزریق واکسن را اعلام می‌کنیم. ما در خصوص واکسیناسیون مراکز مراقبتی همکاری خوبی با دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم در این خصوص نیز ما نگرانی هماهنگی و اطلاع رسانی را نداریم فقط وزارت بهداشت به ما سهمیه بدهد بقیه اقدامات به سرعت انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پرداخت حق پرستاری گفت: طبق ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت  برای معلولان شدید و خیلی شدید نیازمند حق پرستاری در نظر گرفته شده است و در قانون به صراحت آمده است که این مبلغ برای معلولان شدید و خیلی شدید نیازمند و افرادی که دارای معلولیت‌های چندگانه هستند شامل می‌شود. از پایان تیرماه نیز این مبلغ به یک میلیون تومان رسیده است.

 مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد افرادی که حق پرستاری دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در گذشته ۱۲ هزار نفر از حق پرستاری برخوردار بودند و در سال گذشته ۲۰ هزار نفر نیز به این میزان اضافه شدند. همچنین به بیش از ۲۷ هزار معلول دارای ضایعه نخاعی حق پرستاری پرداخت می‌شود در خصوص افراد دارای ضایعه نخاعی هیچ کسی پشت نوبت نیست، اما درخصوص افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که بیش از ۴۰۰ هزار نفر هستند، تامین اعتبار آن  سخت است و جهت پوشش کامل افراد پشت نوبت نیاز به توجه خاص دولت و مجلس داریم.

سراج تاکید کرد: با افزایش ۲۰ هزار نفر در سال گذشته الان تقریبا نزدیک به ۶۰ هزار نفر از این حق پرستاری برخوردار شده‌اند، اما اگر اعتبار ما افزایش پیدا کند همه این افراد را پوشش می‌دهیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *