شناسه خبر: 34085 منتشر شده در مورخ: 1400/5/2 ساعت: 09:31 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 2 مرداد 1400

روزنامه شنبه 2 مرداد 1400

عناوین امروز: صحبتهای مدیر مسوول ایران سپید در خصوص سیاستگذاری تامین مسکن معلولان-خدمات اسنپ دکتر برای معلولان-رقابت اپلیکیشن‌های شناسایی تصویر، همچنان داغ و مهیج- تهیه انواع ماسک های صورت خانگی -حقایقی شگفت ‌انگیز درباره ذهن که نمی ‌دانستید.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 2 مرداد ۱۴۰۰

13 ذوالحجه ۱۴۴۲

24  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6755

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*صحبتهای مدیر مسوول ایران سپید در خصوص سیاستگذاری تامین مسکن معلولان

*خدمات اسنپ دکتر برای معلولان

*رقابت اپلیکیشن‌های شناسایی تصویر، همچنان داغ و مهیج

*تهیه انواع ماسک های صورت خانگی 

*حقایقی شگفت ‌انگیز درباره ذهن که نمی ‌دانستید

 

.......سخن هفته

*صحبتهای مدیر مسوول ایران سپید در خصوص سیاستگذاری تامین مسکن معلولان

یکی از مشکلات اساسی در کشورمان در کل جامعه مسئله مسکن است. متاسفانه در این زمینه سیاست ملی درستی تا به حال اتخاذ نشده است و موضع گیری ها و سیاست گذاری های دولت رسما این بوده است که ما در امر مسکن دخالت نمی کنیم  که این کاملا سیاست اشتباهی است و در بسیاری از کشورهای مبتنی بر اقتصاد آزاد هم دولت در بخش مسکن سرمایه گذاری می کند و بویژه برای دسترسی گروه های پایین دست جامعه با قدرت خرید پایین به مسکن ارزان قیمت سیاست های حمایتی مشخص اتخاذ می شود نه تنها در کشور ما این سیاست در کل جامعه اجرا نمی شود، متاسفانه در بعد حوزه معلولان مشکل بزرگتر هم می شود.

اولاً سیاست تولید مسکن برای معلولان الگوی واحدی ندارد در گذشته مسکن مهر الگویی بود که فقط مخصوص معلولان نبود اما در دولت یازده و دوازدهم قرار بود که سیاست اجتماعی پیش رود که عملاً جلو نرفت و در مورد افراد معلول هم متاسفانه سیاست هایی است که ما مسکن را اولا به شکل تملکی حل کنیم یعنی اگر قرار مشکل مسکن را حل کینم باید کاری کنیم که فرد صاحب خانه شود که این سیاست در بسیاری از جاهای دنیا اجرا نمی شود.

ما زمانی که بسیاری از افراد معلول و مستاجر هستند و ما می توانیم در پرداخت اجاره بهای مسکن به آن ها کمک کنیم  و بار زندگیشان را سبک کنیم دلیلی ندارد که به زور بخواهیم که حتما آن ها صاحب خانه شوند. زیرا صاحب خانه شدن در شرایط فعلی کشور با توجه به قیمت زمین و اگر زمین را حل کنیم قیمت مصالح و قیمت تمام شده مسکن بسیار بالا تمام می شود و فاصله اش با قدرت خرید عموم معلولان آنقدری هست که معلولان نمی توانند حتی از طریق گرفتن وام و پرداخت اقساط صاحب خانه شوند.

بخش دیگری که در این سیاست مشکل دارد این است که ما برای گروه های مختلف معلولیتی یک سیاست داریم. یک فردی ممکن است شاغل باشد و درآمدی داشته باشد می توان به او کمک کرد که با یک قسط متعادل بیست و سی ساله نه سه ساله و پنج ساله بتواند صاحب خانه شود. چه دلیلی دارد که این افراد را ما فراموش کنیم و فقط بریم سراغ کسانی که حتی چیزی ندارند وشرایط پرداخت قسط را هم ندارند و سعی کنیم از طریق مسکن خیرین و سایر امکانات از این دست به آنها خانه دهیم. باید برای گروه های مختلف معلولان با قدرت خرید متفاوت سیاست های حمایتی متفاوتی تدوین شود که حتی یک کارمند معلول که درآمد دارد و زندگیش را می چرخاند بتواند خانه بخرد.

متاسفانه در الگوی مسکن هیچ گونه سیاستی برای استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت وجود ندارد و فقط دنبال این هستیم که مسکن های مشخصی را در قالب تعاونی های مسکن ایجاد کنیم. یک فردی ممکن است از یک مجتمع پیش ساخته خانه ای پیش خرید کند یا یک خانه ای بخرد چگونه می شود با اعطای سوبسید و یارانه به نرخ بهره بانک ها کمک کرد که آن فرد بتواند با اقساط بلند مدت خانه ای را تملک کند. باز هم برمیگردم به عدم سیاست گذاری مشخص در این زمینه که امیدوارم با گفتگوها و پیگیری هایی که در این زمینه می شود این سیاست های غلط در بعد مسکن اصلاح شود.

 

...............گزارش ویژه

*خدمات اسنپ دکتر برای معلولان

با شیوع بیماری کرونا، خدمات آن لاین در همه زمینه ها گسترش یافت. از جمله مشاوره های پزشکی و روانشناسی که این روزها رونق زیادی یافته است. سامانه "سوپر اپ اسنپ" یکی از تسهیل گران خدمات پزشکی و روانشناسی است که از یک سال پیش کار خود را شروع کرده است. اسنپ دکتر در زمینه های مشاوره پزشکی، روانشناسی، ویزیت حضوری پزشک در منزل، فیزیوتراپی، گرفتن  آزمایشات مختلف و .. فعالیت دارد.

اما به تازگی خبری از سوی اسنپ دکتر منتشر شده که بهانه تهیه این گزارش است اسنپ دکتر قصد دارد به معلولان و افرادی که دارای بیماریهای خاص هستند خدماتی چون مشاوره های ازدواج، فرزندپروری، توانبخشی، اضطراب و افسردگی و خدمات تخصصی پزشکی و تهیه نسخه های دارویی ارائه دهد. برای گرفتن اطلاعات بیشتر با روابط عمومی اسنپ دکتر تماس گرفتیم اما با تهیه گزارش به صورت نقل گفته های مسئول مربوطه موافقت شد. در این طرح که به نام "سلامتی ببخشیم "نامگذاری شده افراد معلولی که کارت معلولیت سازمان بهزیستی را دارند و همچنین بیماران خاص که کارت شناسایی مخصوص دارند می توانند از 28 تیرماه تا 11 مرداد با مراجعه به صفحه اینستاگرام اسنپ دکتر یا شماره واتساپی 09054657258 با ارائه تصویر کارت معلولیت و کارت ملی خود و اعلام شماره تلفنی که با آن در سوپر اپلیکیشن اسنپ ثبت نام کرده اند دو کد تخفیف دریافت کنند یکی برای گرفتن مشاوره پزشکی و روانشناسی و دیگری برای دریافت نسخه آن لاین خود تا سقف صد هزار تومان.

از این مسئول پرسیدم: اعلام این بازه زمانی به چه علت است و آیا این مدت تمدید خواهد شد؟ پاسخ این بود که در راستای مسئولیت اجتماعی و برای کمک به افراد معلول که در شرایط کرونایی، آسیب پذیرتر هستند این طرح اجرایی شده و در صورت استقبال ادامه خواهد یافت. گفتنی است اپلیکیشن اسنپ دکتر برای نابینایان دسترس پذیر نیست  هرچند این مسئول اعلام می دارد که علاقمند به دسترس پذیر کردن این سامانه برای نابینایان هستند تا آنان بتوانند به طور مستقل از خدمات آن استفاده کنند. اما تا حال تلاشهای ایران سپید برای به ثمر رسیدن این دسترس پذیری به نتیجه کامل نرسیده است. به امید اینکه خدماتی این چنینی صرفا برای تبلیغات نباشد و با ادامه و گسترش و بهبود آن معلولان نیز بتوانند راحت تر از خدمات پزشکی بهره ببرند.

 

.........فناوریهای امیدبخش

*رقابت اپلیکیشن‌های شناسایی تصویر، همچنان داغ و مهیج

تعداد اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند از دوربین گوشی برای شناسایی تصاویر استفاده کنند حالا دیگر به عدد قابل توجهی رسیده است. چراغ این ماجرا را شرکت مایکروسافت روشن کرد؛ درست زمانی که در سال ۲۰۱۷، با اپلیکیشن «سیینگ ای آی» (Seeing AI)، کاربران نابینا و کم‌بینا را سر ذوق آورد. اپلیکیشنی که قادر بود از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای شناسایی انواع تصاویر شامل نوشته‌ها و اشیا و چهره‌ها بهره بگیرد. این اپلیکیشن همانطور که احتمالاً بسیاری از کاربران بدانند فقط برای سیستم عامل آی‌او‌اس طراحی شده بود. پس از محبوبیت قابل توجهی که اپلیکیشن کمپانی مایکروسافت کسب کرد، سایر کمپانی‌ها هم به سر‌دستگی گوگل سعی کردند اپ‌های مشابهی را طراحی کنند. «گوگل لوک اوت»، «اِنویژن»، سولیوان و چند تای دیگر، نام‌هایی بود که هر از چند گاهی در میان کاربران نابینای اندروید بر سر زبان‌ها می‌افتاد. اما اخیراً باید یک نام دیگر را هم به فهرستی که در بالا برشمردیم، اضافه کنیم. نامی که احتمالاً در این رقابت مفید و هیجان‌انگیز، از اغلب نام‌های قبلی پیشی خواهد گرفت.

«آدیبل ویژن» (Audible Vision)، نام اپلیکیشن تازه‌ای است که اخیراً نسخه بتای آن در فروشگاه گوگل جهت استفاده عمومی منتشر شده است. همانطور که می‌دانید، بتا بودن یک نرم‌افزار، نشان از آن دارد که طراحی اپلیکیشن هنوز به سر‌انجام نرسیده و طراحان در مرحله آزمون و خطا و بازخورد‌گیری از مخاطبان قرار دارند. اما آدیبل چیست و دقیقاً چه کار می‌کند؟ تقریباً بیشتر امکاناتی که در اپ‌هایی نظیر اِنویژِن سراغ داشتیم، در آدیبل هم در اختیار خواهیم داشت. افزون بر آنها، دو قابلیت جالب و کاربردی هم به اپلیکیشن اضافه شده است. اولی، امکانی است که به درد این روز‌های کرونایی می‌خورد؛ امکانی که به نابینایان اجازه می‌دهد بفهمند کسی که در مقابلشان است ماسک به صورت دارد یا نه و دومی هم این امکان را در اختیار می‌گذارد که کاربران نابینا بتوانند از دور، ازدحام و شلوغی را تشخیص دهند و از ورود به محل‌های شلوغ، اجتناب کنند.

گذشته از امکانات ویژه کرونا، آدیبل یک امکان جالب دیگر را هم در نرم‌افزار تعبیه کرده و آن هم این است که کاربران می‌توانند از اپلیکیشن بخواهند به وسیله دوربین گوشی، به دنبال یک نوشته در محیط بگردد. فرض کنید در خیابان به دنبال ایستگاه اتوبوس می‌گردید؛ می‌توانید به نرم‌افزار فرمان دهید که هرگاه دوربین گوشی، کلمه ایستگاه را شناسایی کرد، به وسیله زنگ یا هشدار صوتی، به شما اطلاع دهد. دوربین را در محیط حرکت می‌دهید و منتظر شنیدن هشدار صوتی آدیبل می‌مانید. هرجا که آدیبل این کلمه را پیدا کند، زنگ می‌زند و شما مسیر حدودی تابلو را تشخیص می‌دهید. با نزدیک‌تر شدن به تابلو، تعداد زنگ‌ها بیشتر و فاصله به صدا در آمدنشان کمتر می‌شود و شما می‌فهمید که جهت را درست می‌روید.

این اپلیکیشن در حال حاضر رایگان است و درآمدش از تبلیغاتی است که در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. گفته شده بعد از انتشار نسخه نهایی، کاربران احتمالاً خواهند توانست با پرداخت سالانه حدود ده دلار، از شر تبلیغات خلاص شوند و نسخه را به شکل بدون تبلیغ، بر روی گوشی‌های اندرویدی خود داشته باشند.


.........خانه داری 

 *تهیه انواع ماسک های صورت خانگی 

در این بخش در مورد آراستگی و به معرفی و استفاده از ماسک های طبیعی صورت و ماسک های موجود در بازار می پردازیم. در فصل تابستان به دلیل گرمی زیاد هوا باعث تعریق زیاد پوست می شود و پوست ممکن است دچار مشکلات بسیاری از جمله باعث جوش زدن و حتی چرب یا خشک شدن پوست شود. بنابراین در این فصل بسیار نیاز داریم که مراقبت های زیادی را به عمل آوریم. مهمترین توصیه برای مراقبت پوست این است  که به هیچ عنوان  بدون استفاده از ضد آفتاب از منزل خارج نشوید حتی اگر در معرض آفتاب هم قرار ندارید. بعد از ورد به منزل حتما صورت خود را شستشو دهید.

برای شستشوی صورت می توانید از صابون های گل ختمی، زیتون، و صابون هایی که گیاهی و متناسب پوستان است استفاده کنید. همیشه صابونی که برای شستشوی دست استفاده میکنید با صابون مخصوص پوست صورت از هم جدا باشند. زمانی که می خواهید از ماسک برای صورت استفاده کنید در ابتدا باید پوست صورتتان کاملا تمیز باشد و قبل از آن حتما صورتتان را بشورید و بعد از شسشوی صورت بهتر است که پوست را بخور دهید. می توانید از بخور گل بابونه استفاده کنید که باعث می شود پوست کاملاً پاکسازی شود و باعث نرمی و لطافت پوست شود.

ماسک سفیده نخم مرغ

این ماسک را در واقع  برای روشن شدن پوست استفاده کنید. به این صورت که سفیده را از زرده تخم مرغ جدا میکنید سپس شروع به هم زدن سفیده تخم مرغ کنید به صورتی که سفیده حالت سفتی به خود بگیرد. سپس سفیده را روی پوست صورت قرار می دهید به مدت 20 دقیقه و سپس صورت خود را کامل شستشو دهید.

ماسک زردچوبه و عسل

این ماسک به مرور زمان باعث بهبود جوش های صورت میشود. طرز تهیه این ماسک به این صورت است که یک قاشق چایخوری زردچوبه ، یک قاشق غذاخوری عسل و مقدار بسیار کمی شیررا مخلوط می کنید به حالت کرم مانند به طوری که روی پوست قرار بگیرد سپس روی پوست یک لایه نازکی از نایلون فریزر قرار دهید تا این ماسک کامل جذب پوست شود سپس بعد از 20 دقیقه پوست خود را با آب کامل شستشو دهید.

ماسک خیار

استفاده از خیار رنده شده به عنوان ماسک روی صورت بسیار مناسب است به دلیل آبی که از پوست به عنوان تعریق دفع می شود و از بین میرود این ماسک به آبرسانی پوست و جذب آن بسیار کمک می کند.

ماسک های موجود در بازار

این نوع ماسک ها کهدر بازار موجود است اصولا به حالت قالب صورت است به صورتی که قسمت چشم و دهان باز است و این ماسک را کامل روی صورت فیکس می کنید تا ثابت قرار بگیرد. سپس با نوک انگشتان پوست را به سمت بالا ماساژ دهید و حدود 15 تا 20 دقیقه ماسک را روی صورت قرار دهید و سپس ماسک را دور می اندازید و صورتتان را کامل شستشو میدهید.

 

........کشکول

*حقایقی شگفت ‌انگیز درباره ذهن که نمی ‌دانستید

با وجود اینکه خاطرات نقش اصلی و کلیدی را در زندگی روزانه ما ایفا می ‌کنند، اما اطلاعات ما از چگونگی شکل‌ گیری آن‌ها بسیار اندک و محدود است.

لحظه به لحظه ‌ی زندگی ما با ثبت خاطرات عجین شده است. برخی از خاطرات ثبت شده در حافظه برایمان دوست ‌داشتنی و شیرین هستند و برخی دیگر تلخ. اما خواه و ناخواه باید پذیرفت شخصیتی که هم ‌اکنون هستیم را همین خاطرات شکل داده‌اند. بدون یادآوری خاطرات، ما نمی‌ توانستیم هیچ رابطه، شغل و یا حتی غذای مورد علاقه ‌ای داشته باشیم! پس قاطعانه میتوان نتیجه گرفت که این خاطرات در واقع راهنمای اصلی زندگیمان هستند. جالب است بدانید با وجود اینکه خاطرات نقش اصلی و کلیدی را در زندگی روزانه ‌ی ما ایفا می ‌کنند، اما اطلاعات ما از چگونگی شکل ‌گیری آنها بسیار اندک و محدود است. اینکه دقیقاً چه اطلاعاتی به عنوان خاطره وارد حافظه‌ ی انسان شده و به ثبت میرسد در واقع روند بسیار جذابی دارد که در این مقاله سعی داریم تا حد ممکن به آن اشاره کنیم. برای مثال یکی از حقایق جالبی که احتمالاً نمی ‌دانستید این است که مغز ما میتواند به اندازه بیش از ۴۰۰۰ آیفون اطلاعات در خود ذخیره و پردازش کند! در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با حقایق جذاب و حیرت‌ انگیزی در مورد کارکرد ذهن و خاطرات که علم آنها را تایید کرده است، آشنا کنیم و البته اگر شما هم جزو افراد فراموشکار هستید با یاد گرفتن ۲۰ ترفندی که در این مقاله برایتان گردآوری کرده‌ ایم، می‌توانید عملکرد حافظه خود را بهبود دهید.

1- ما در کودکی‌، خاطرات این دوران را فراموش می‌کنیم

خاطره‌ ی اولین باری که شروع به راه رفتن کردید را به خاطر دارید؟ اولین روز پیش ‌دبستان چه حسی داشتید؟ اغلب ما پاسخی برای سوالهای مطرح شده نداریم؛ اما سوال اصلی اینجاست که چه زمان این خاطرات در ذهنمان شروع به محو شدن کردند؟ روانشناسان دانشگاه اموری (Emory University) پس از عنوان کردن این سئوال شروع به تحقیق و آزمایش برای یافتن پاسخ دقیق اینکه ذهن ما چه زمانی دچار “فراموشی کودکان” میشود، کردند. مطالعات این روانشناسان نشان داد که کودکان در سنین بین ۵ تا ۷ سال ۶۰ درصد و یا حتی بیشتر حوادث اولیه ‌ی زندگی خود را به خاطر دارند و در سنین ۸ تا ۹ سال این مقدار به کمتر از ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

2- استراحت به میزان کافی به ثبت بهتر خاطرات کمک می‌کند

تعجبی ندارد که مغز ما زمانی که استراحت خوبی داشته باشد، عملکرد بهتری نیز از خود نشان خواهد داد. متیو واکر (Matthew Walker) دکترای تصویربرداری عصبی در یک گفتگو با مجله ‌ی علمی ساینس دیلی (Science Daily) میگوید: وقتی که انسان خواب است، مغز او در حال انتقال خاطرات به ناحیه‌ ای از مغز که حافظه‌ ی کارآمدتری دارد، میباشد. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم حتما سری به مقاله ‌ی تجربه‌ی خوابی راحت با استفاده از این ۱۰ اپلیکیشن بزنید تا از امشب به کمک گوشی هوشمند خود بتوانید خواب کافی و تاثیر آن بر روی عملکرد روزانه ‌ی خود را مشاهده کنید.

3- از هر ۱۰ سالمند، یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود

متاسفانه آلزایمر غیرقابل درمان و نسبتا شایع است. طبق گفته ‌ی وزارت خدمات بهداشتی تگزاس این اختلال مغزی دامن ۵.۷ میلیون آمریکایی را فرا گرفته که ده درصد از این افراد بالای ۶۵ سال سن دارند.

4- یک مسئله‌ را در جمع مطرح کنید، در ذهن‌ باقی می‌ماند

دفعه ‌ی بعدی که قرار است کنفرانس ارائه دهید به شما توصیه میکنیم متن خود را بلند بخوانید، زیرا اینکار باعث میشود تا سریع‌ تر طلب در ذهنتان ثبت شود. محققان انگلیسی کشف کرده‌اند که خواندن یک متن با صدای بلند به ذخیره‌ی کلمات در حافظه‌ ی بلند مدت کمک میکند.

5- رکورد گینس در زمینه حافظه!

نشچال نارایانام (Nischal Narayanam) تنها با ۱۰ سال سن توانست اولین رکورد جهانی خود را در گینس با حفظ اشیاء تصادفی ثبت کند. او توانست طی حدود ۱۲ دقیقه ۲۲۵ شیء رندوم را به خاطر بسپارد. جالب است بدانید تنها چند سال بعد او عنوان حداکثر ارقام حفظ شده را نیز از آن خود کرد. نشچال توانست ۱۳۲ رقم را در حافظه‌ ی خود ثبت کند و به همین علت نیز نشنال جئوگرافیک نام او را در لیست ۷ مغز نابغه‌ی دنیا وارد کرد.

6- سن تشخیص اسم

جالب است بدانید مناطقی از مغز که توانایی تشخیص چهره را دارند تا سی سالگی به خوبی کار میکنند، اما این در حالیست که نواحی‌ای که وظیفه‌ی به خاطر سپردن اسم‌ها را به عهده دارند از اوایل بیست سالگی شروع به تحلیل رفتن میکنند. خوشبختانه دانشمندان میگویند اکثر مردم تا ۶۰ یا ۷۰ سالگی متوجه این زوال در حافظه ‌ی خود نمی ‌شوند!

7- افسردگی روی توانایی‌های حافظه‌ ی شما تاثیر می‌گذارد

تحقیقات انجام شده نشان میدهد که افسردگی تاثیر به‌ سزایی روی کارکرد و سلامت مغز دارد. در تحقیقی که روی ۱۱۱۱ نفر انجام شد نتایج نشان میدهد افرادی که علائم افسردگی دارند حافظه‌ ی اپیزودیکشان نیز ضعیف‌ تر بوده و حجم مغزی کمتری نیز دارند. همچنین تحقیقات نشان میدهد احتمال ابتلا به آسیبهای عروقی نیز در آن‌ها بیشتر میباشد. اگر فکر میکنید از کمبود سطح سرتونین رنج میبردی به شما توصیه میکنیم حتما سری به روشهای درمان افسردگی بزنید. در صورت نیاز به درمان حرفه ‌ای حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

8- برخی از دروغها را به راحتی میتوان به خاطر سپرد!

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه ایالت لوئیزیانا (Louisiana State University) به خاطر سپردن توضیحات نادرست و دروغین در مورد یک واقعه یا حادثه بسیار ساده‌ تر از انکار دروغین است! شان لین محقق و نویسنده در گفتگو با اورک آلرت (Eurek Alert) میگوید: اگر قرار باشد راجع به اتفاقی که تا به حال رخ نداده است دروغ بگویم ذهن من مجبور است قید‌های زیادی را در خود بگنجاند!

9- بیشتر خاطرات کوتاه‌ مدت، مدت کوتاهی در ذهن می‌مانند!

حافظه ‌ی کوتاه مدت شما قادر است پنج تا نه مورد را در خود بگنجاند و هر کدام از این آیتمها تنها ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در خاطر شما باقی می ‌مانند. خاطراتی که در حافظه‌ ی طولانی مدت شما ذخیره نمیشوند در نهایت به دست فراموشی سپرده میشوند.

10- مدیتیشن حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند

مدیتیشن و ذهن آگاهی به شما کمک میکند تا استادانه حافظه‌ ی خود را مدیریت کنید. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا (University of California) میگویند که دانشجویانی که چهار بار در طول هفته در جلسه‌های مدیتیشن ۴۵ دقیقه‌ای شرکت میکنند، نمره‌ی بالاتری در آزمون کلامی GRE کسب کرده‌اند.

11- خاطرات دروغین واقعی هستند!

تا به حال برایتان پیش آمده که خاطره‌ای به نظرتان بسیار واقعی به نظر برسد، اما بعد از مدتی متوجه شوید هیچ وقت تا به حال اتفاق نیوفتاده است؟ این پدیده در واقع خیلی هم غیرمعمول نبوده و افراد زیادی تا به حال آن را تجربه کرده‌اند. روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که با سری خاطرات دروغین میتوان افراد را به راحتی فریب داد.

12- برخی از افراد حافظه ‌ی اختصاری دارند

دانشمندان در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد حافظه‌ ی افراد از زندگی خود یا HSAM ندارند، اما چیزی که از آن کاملا مطمئن هستند این است که تنها تعداد کمی از افراد تمامی اتفاقهای زندگی خود، مثل صبحانه ‌ای که روز ۱۲ مارس سال ۱۹۹۸ میل کردند، را به خاطر دارند! اگرچه که در نگاه اول ممکن است داشتن یک حافظه‌ ی بینقص نعمت باشد، اما باید بدانید که همیشه اینطور نیست! جیل پرایس (Jill Price) اولین فردی که تا به حال با وضعیت HSAM شناخته شده است؛ از این شرایط با عنوان غیرقابل کنترل، بدون وقفه و کاملا طاقت ‌فرسا یاد میکند!

13- چپ دستها حافظه‌ ی بهتری دارند

تنها ۱۰ درصد مردم جهان چپ دست هستند، اما این مقدار کم و کسانی که با آن‌ها خویشاوند هستند در مقایسه با افراد راست دست شانس بیشتری در بخاطر سپردن اطلاعات و داده‌های دریافتی در ذهنشان را دارند. افراد چپ دست و خویشاوندان آنها دارای جسم پینه‌ای بزرگتری هستند که همین موضوع باعث پیوند خوردن نیم ‌کره‌های مغزی شده و خاطرات را در ذهن واضح‌ تر و شفاف ‌تر میسازد.

14- از دست دادن حافظه می‌تواند ناشی از تیروئید باشد

دکتر مجید فتوحی طی صحبتهای خود با‌ای بی سی نیوز (ABC News) میگوید: افرادی که از کم کاری یا پرکاری تیروئی رنج میبرند ممکن است به اختلال حافظه و تمرکز نیز دچار شوند.

15- حافظه در فضای باز بهتر عمل می‌کند

بودن در طبیعت و فضای خارج از خانه، حتی در آب و هوای سرد باعث بهبود عملکرد حافظه شده و دامنه‌ ی توجهمان را ارتقاء میدهد. دانشمندان دانشگاه میشیگان (University of Michigan) دریافته ‌اند که وقتی افراد یک ساعت را در خارج از محیط خانه سپری میکنند میزان توجه و عملکرد حافظه‌ ی آنها تا ۲۰ درصد بهبود عملکرد دارد. نویسندگان این تحقیق بر این باورند که تعامل با طبیعت تاثیری معادل مدیتیشن داشته و همانند یک تقویت‌کننده ذهن شناخته میشود. برای آن دسته از افرادی که از سرما بیزارند و ترجیح میدهند تا در خانه بمانند باید بگوییم خوشبختانه نگاه کردن به تصاویر طبیعت نیز همان تاثیر و کارایی را روی ذهن دارد.

16- خاطرات خوش بیشتر از خاطرات بد در ذهن باقی میمانند

در دهه‌ ی ۱۹۳۰ روانشناسان از افراد مختلف خواتند تا فارق از خوشایند یا ناخوشایند بودن خاطرات زندگیشان، آن‌ها را به یاد بیاورند. چند هفته بعد بار دیگر روانشناسان، بدون اطلاعیه قبلی، از همان افراد خواستند تا خاطرات قبلی را به خاطر بیاورند و با همین تحقیق دریافتند که ۶۰ درصد از خاطرات بد در مقایسه با ۴۲ درصد از خاطرات خوب به فراموشی سپرده شده‌اند.

17- بویایی و عطر‌ها رابطه‌ی زیادی با خاطرات دارند

درست زمانی که بوی کیک وانیلی به مشامتان میرسد به یاد خانه ‌ی مادربزرگ و کیکهای وانیلی که یادآور دوران کودکیتان میباشد، می‌افتید. اما رایحه چه دارد که باعث میشود در کسری از ثانیه تا این حد خاطرات برایتان زنده شوند؟ طبق گفته ‌ی دکتر جوزف مرکولا (Dr. Joseph Mercola) هر بویی که ما آن را استشمام میکنیم به طور مستقیم با ناحیه‌ی هیپوکامپ که با حافظه در تماس است ارتباط دارد به همین علت هم رایحه‌ها سریعا خاطرات را برایتان یادآوری میکند.

18- یک چرت کوتاه در ثبت خاطرات کمک می‌کند

چرت زدن به شما کمک می‌کند تا حافظه ‌ی قوی ‌تری داشته باشید این نتیجه را دانشمندان آلمانی پس از تحقیق روی افراد به دست آوردند. آنها متوجه شدند افرادی که یک چرت ۴۰ دقیقه‌ای داشته ‌اند ۸۵ درصد از کارتهای به نمایش در آورده شده را به خاطر میسپارند، این درحالیست که سایر افراد تنها ۶۰ درصد کارتها را به خاطر می‌آورند.

19- ورزش توانایی ثبت اطلاعات جدید را بهبود می ‌بخشد

در هنگام ورزش نه تنها عضله‌های بدنتان را تقویت میکنید بلکه ذهن شما نیز تا حد زیادی از آن تاثیر میپذیرد. طبق تحقیقات انجام فعالیتهای بدنی تا حد زیادی عملکرد هیپوکاموس را بهبود داده و در نتیجه بهتر شدن حافظه را شاهد هستیم.

20- صاف بنشینید تا به راحتی خاطراتتان را به یاد بیاورید

قوز نکنید! این کار علاوه بر اینکه باعث بد فرمی و ناهنجاری در فرم بدنتان میشود بلکه روی توانایی ذهن شما در خصوص خاطرات تاثیر زیادی دارد. محققان دانشگاه سانفرانسیسکو دریافته‌اند که صاف نشستن تا حد زیادی به شما در به یادآوری خاطرات کمک میکند، زیرا در این حالت جریان خون ‌رسانی و اکسیژن رسانی به مغز تا ۴۰ درصد افزایش سرعت دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *