شناسه خبر: 34072 منتشر شده در مورخ: 1400/4/29 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
۸۰۰ معلول در فراهان زیر چتر حمایتی بهزیستی قرار دارند

۸۰۰ معلول در فراهان زیر چتر حمایتی بهزیستی قرار دارند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فراهان گفت: ۸۰۰ نفر از معلولان این شهرستان زیر چتر حمایت‌های بهزیستی قرار دارند و نیمی از آنان مستمری بگیر هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، «مریم مستعلی مجدآبادی کهنه»  افزود؛ بیشترین بافت این شهرستان روستایی است و اغلب مددجویان زیر پوشش با دامداری و کشاورزی ارتزاق می‌کنند که امسال پدیده خشکسالی نیز معضلات را عمیق‌تر کرده و امید است خیران با مشارکت پررنگ‌تر کمک دهند تا بتوان از گردنه دشوار کنونی برای حمایت مددجویان عبور کرد. وی اضافه کرد: فعالیت‌های بهزیستی در چهار حوزه  مشارکت‌های مردمی، توانبخشی اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی معطوف است و به جامعه معلولان خدمات مناسب ارایه می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فراهان اظهار داشت: خدماتی شامل کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت، برقراری مستمری، کمک هزینه مناسب‌سازی، درمان،کاشت حلزون، مراکز نگهداری معلولان ذهنی،،سالمندان ،جسمی حرکتی اعصاب وروان ،کمک هزینه موردی،ایاب وذهاب،ارایه خدمات به کودکان پی کی یو به جامعه هدف از ماموریت‌های درحال انجام است. مستعلی، از ایجاد۲ صندوق خرد مالی برای نخستین‌بار در شهرستان فراهان خبر داد و گفت: در این صندوق ۱۵ مددجو عضویت دارند که هر کدام ۱۰ میلیون ریال به‌عنوان مشوق از سوی سازمان دریافت کردند و سایر مددجویان نیز پس از ثبت نام در سامانه کارا می‌توانند کمک هزینه اشتغال برای  تشکیل تعاونی دریافت کنند که سقف تسهیلات برای هرفرد تا ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی عنوان کرد: نخستین خانه توانبخشی، ویژه معلولان ذهنی خفیف  دراستان به نام «بیت العلی» در این شهرستان ایجاد شده که میزان مساعدت و  مشارکت‌های مردمی در این راستا  قابل توجه است و خود مرکز هم از یارانه دولتی برخوردار است.  رئیس اداره بهزیستی شهرستان فراهان اظهار داشت:  در این مرکز ۱۰ نفر که دارای معلولیت ذهنی خفیف که فاقد سرپرست قانونی موثرهستند، نگهداری می شوند. مستعلی عنوان کرد: تسهیلات اشتغال به معلولان و خانواده‌های آنان و همچنین معتادان بهبود یافته بیکار فراهان  با سه سال سابقه پاکی پرداخت می‌شود و با توجه به اینکه بیشتر جمعیت بافت این شهرستان روستایی است، عمده اعتبارات برای دامداری، کشاورزی،کشت گیاهان دارویی و نگهداری دام سبک هزینه می‌شود.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۲ مسکن مددجویی در سال گذشته گفت:  یکی از منازل برای مددجوی نابینای زن و مددجوی دیگر معلول ذهنی مرد بود که با مساعدت سپاه ساخته و تحویل شد.   رئیس اداره شهرستان فراهان تصریح کرد: شهرداری این شهرستان یک قطعه زمین رایگان  برای ساخت منزل مسکونی برای مددجویان بهزیستی در اختیار این اداره قرار داده بود که به‌دلایل مالی و مشکلات فردی مددجویان، امکان بهره‌برداری از فراهم نبود و این مهم در سال ۱۴۰۰تحقق یافت و ساخت سه واحد مسکن امسال برای واجدان شرایط کلید خورده است. مستعلی بیان کرد: تقویت زیرساخت‌های ورزش معلولان و تشکیل یک تیم درشهرستان از جمله اقداماتی است که با جدیت پیگیری می شود اما، با توجه به بعد مسافت روستاهای شهرستان و نبود وسایل حمل و نقل عمومی، تجمیع افراد در یک نقطه کانونی دشوار است و امید می‌رود که در این راستا تدابیر ویژه ای اتخاذ شود. وی، افتتاح ۲ موسسه خیریه را از  اتفاقات ارزشمند در این شهرستان عنوان کرد و گفت: این موسسات در ۲ سال اخیر با هدف مساعدت مالی به مددجویان و همچنین افراد کم‌بضاعت که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، ایجاد شده است. 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فراهان یادآور شد: پرداخت کمک هزینه بیمه خویش‌فرمایی  جامعه هدف شامل  بیمه افراد معلول و بهبود یافتگان تا پنج سال از دیگر خدمات ارایه شده است. مستعلی بیان کرد: یک مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در  فراهان فعال است که معتادان معرفی شده از سوی نیروی انتظامی سه شهرستان آشتیان و تفرش و فراهان در این مکان با دستور دادستانی  به‌صورت رایگان بازپروری و درمان می‌شوند. وی گفت: ۳۰۰ میلیون ریال از سوی یک خیر اعطا شده که از امتیاز این مبلغ به مددجویان زیر پوشش تسهیلات قرض الحسنه ضروری پرداخت می‌شود. رئیس اداره بهزیستی شهرستان فراهان با بیان اینکه اکنون ۲ مرکز مثبت زندگی به‌منظور ارایه  خدمات به جامعه هدف در فراهان فعال است، گفت:  یک مرکز در خنجین با ۱۱۸ پرونده و یک مرکز هم در فرمهین با تعداد۱۷۰ پرونده مستمر با این اداره همکاری می‌کنند.

مستعلی تاکید کرد: اغلب مددجویان زیر پوشش بهزیستی فراهان دارای منزل مسکونی هستند و شمار مستاجرها محدود است که بیشتر اهل شهر فرمهین هستند و باید مسئولان شهرستان  ارایه اسامی خانواده‌ های ۲ معلول و ایتام را اعلام کنند به محض رفع مشکل زمین در شهرستان بتوان مساعدت لازم را برای سرپناه این خانوارها داشت.
وی یادآور شد: ۱۵ خانوار دارای ۲ معلول در فراهان وجود دارد و این شهرستان فاقد خانواده دارای سه معلول  وبالاتر  است.   مستعلی در خصوص تامین لوازم بهداشتی در زمان شیوع ویروس کرونا در فراهان نیز گفت: با مساعدت مالی  ۵۰۰میلیون ریالی خیر شهرستان فراهان  سپاه و مراکز خیریه، ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی و شوینده بین مددجویان در روزهای شیوع کرونا توزیع شده است.  شهرستان فراهان به مرکزیت شهر فرمهین بالغ بر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۴۵ کیلومتری شمال اراک واقع شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *