شناسه خبر: 34059 منتشر شده در مورخ: 1400/4/28 ساعت: 10:00 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 28 تیر 1400

روزنامه دوشنبه 28 تیر 1400

۸۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در مراکز سالمندان بهزیستی ۱۸ استان توزیع شد-قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟-مظلومی: فدراسیون نابینایان هیچ امکاناتی برای ورزشکاران ندارد- محاکمه تازه داماد به اتهام قتل پدرزن.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰

۸ ذی الحجه ۱۴۴۲

۱۹  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۵۲ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*۸۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در مراکز سالمندان بهزیستی ۱۸ استان توزیع شد

*قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

*مظلومی: فدراسیون نابینایان هیچ امکاناتی برای ورزشکاران ندارد

*محاکمه تازه داماد به اتهام قتل پدرزن

 

.......اخبار ویژه

*۸۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در مراکز سالمندان بهزیستی ۱۸ استان توزیع شد

آئین اهداء نمادین ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان تحت نظارت با حضور «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور و «ساتیا دورایس ومی» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران در ارتباط ویدیوکنفرانسی با استان‌های کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم در ارتباط مجازی با استان‌های خراسان رضوی، تهران، اردبیل و البرز به صورت نمادین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان تحت نظارت اهداء شد و مدیران‌کل بهزیستی استان‌ها ضمن قدردانی از این اقدام خوب خواستار تامین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای جامعه هدف مستقر در منازل شدند.

پرداخت یارانه ۲ میلیون تومانی به ۵۱ هزار نفر از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن مقیم در مرکز نگهداری شبانه‌روزی

«وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه ۵۱ هزار نفر از سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن در بیش از یکهزار مرکز نگهداری شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، گفت: ماهانه ۲ میلیون تومان به ازای هر فرد و در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت یارانه واریز شد. همچنین برای ۵۵ هزار معلول ضایعه نخاعی بسترگرا و معلول شدید و خیلی‌شدید یارانه یک میلیون تومانی به عنوان حق پرستاری به عبارتی ۵۵ میلیارد تومان ماهانه پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن تقدیر و تشکر از دولت تدبیر و امید، اذعان کرد: کمتر کشوری چنین خدمتی با این شکل ارائه می‌شود اما در ارتباط با کرونا از ابتدای شیوع، موضوع ایزولاسیون و قرنطینه مراکز با پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های متعدد تخصصی آغاز شد در حالی که ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد مستقر در مراکز نگهداری شبانه‌روزی مبتلا به ویروس کرونا شدند که عمده این افراد با توجه به سن بالا با مراقبت‌های لازم بهبودی کامل یافتند و متاسفانه تنها ۵۰۰ نفر فوت کردند.

واکسیناسیون افرادی که در منازل نگهداری می‌شوند نیز در اولویت قرار گیرد

وی با بیان اینکه واکسیناسیون مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت، سالمند و بیماران روانی مزمن به عنوان اولویت اول از اسفند سال گذشته آغاز شده است، گفت: بیش از ۹۵ هزار دوز واکسن به مددجویان تحت پوشش مقیم در این مراکز و افرادی که از آنها نگهداری می‌کنند، تزریق شده است و ۷۰ درصد این افراد نیز دوز دوم واکسن را نیز دریافت کردند و این باعث شده که در مقایسه ۴ ماه امسال با سال گذشته میزان فوت ۸۳ درصد و ابتلا به ۹۱ درصد کاهش پیدا کرده است و امیدواریم واکسیناسیون افرادی که در منازل نگهداری می‌شوند نیز در اولویت قرار گیرد.

قبادی‌دانا، ادامه داد: در دوران کرونا علاوه بر این فعالیت‌ها، کمک‌های خوبی از سایر دستگاه‌ها غیردولتی و حاکمیتی دریاف کردیم؛ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بنیاد مستضعفان برای افراد تحت پوشش بهزیستی درگیر ویروس کرونا که در فقرات مختلف به صورت الکترونیک و شفاف بر روی کارت بانکی آنها شارژ شد؛ همچنین UNFPA همکاری خوبی را از روزهای نخست با سازمان بهزیستی کشور داشته است و هفته گذشته ۸۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به بهزیستی تحویل که بلافاصله در ۱۸ استان توزیع شد و  ۲۰۰ دستگاه دیگر پس از ترخیص از گمرک در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت.

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بین ۷۴۳ مرکز شبانه‌روزی توانبخشی توزیع شده است

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بین ۷۴۳ مرکز شبانه‌روزی توانبخشی توزیع شده است، تصریح کرد: حدود ۱۱ میلیارد تومان برای تامین ۱۰۰۰ دستگاه‌ اکسیژن‌ساز هزینه شده است که از مجموعه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای کمک‌هایی که در راستای ارتقاء کیفیت زندگی مددجویان می‌کنند، قدردانی می‌کنیم.

ابلاغ سند ملی سالمندان توسط وزیر تعاون، کار و رافه اجتماعی

وی در پایان از ابلاغ سند ملی سالمندان توسط وزیر تعاون، کار و رافه اجتماعی خبر داد و یادآور شد: امیدواریم این سند شرایط بهتری را برای جامعه سالمندی رقم بزند چنانکه مطلوب ما حضور سالمندان در درون خانواده است؛ همچنین در هفته بهزیستی از ۲۱ هزار پرسنل خدوم بهزیستی در سراسر کشور و ۲۰ هزار مادریار، پدریار و مددکار که در بیش از یکهزار مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن فعالیت می‌کنند، قدردانی کرد.

 

........‌آموزش

*قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا فراهم می کند و همواره باید از مصرف بی رویه آنها اجتناب کرد. توصیه می شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف این گونه غذاها خودداری کنید.

از مصرف روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز کنید.

غالب عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از هفت روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد. در صورت ایجاد تب، مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود، رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زرد آلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی) برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می شود. همچنین مصرف منابع غذایی ویتامین های گروه B از جمله سبزی ها به ویژه برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات (ماست، پنیر، دوغ ، کشک)، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغزها فراموش نشود.

در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی بویژه ماهی های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند و مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می شود. مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه، در حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای منتشر بدن کمک می کند.

همچنین در صورت ضعف و بی حالی پس از واکسیناسیون، منابع غذایی حاوی ویتامین B۱، B۶ وB۱۲ شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات و شربت عسل با کنترل قند خون در افراد دیابتیک و بیماران سرپایی، به کنترل ضعف و بی حالی کمک می کنند. افزودن دارچین و زنجبیل و سیاهدانه به غذاها در این موارد توصیه می شود.

تا زمانی که تهوع یا استفراغ دارید، از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی یا نوشیدنی پرهیز کنید. پس از توقف استفراغ، می توانید کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب یا ژلاتین میل کنید. با گذشت هشت ساعت از قطع استفراغ، می توانید مصرف غذاهای جامد را شروع کنید. غذا باید بی بو، کم چرب و کم فیبر باشد؛ کمپوت سیب بدون شکر، مرغ پخته، موز، عصاره رقیق گوشت، نان تست و برشته، تخم مرغ آب پز و سفت، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب شور، کراکر، برنج، غلات پخته، شربت و ماست؛ بعد از توقف استفراغ، بزرگسالان و کودکان بالاتر از سه سال می توانند تکه های کوچک یخ را هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مک بزنند.

مصرف تکه های میوه یخ زده یا آب میوه های رقیق شده همراه با یخ می تواند در کنترل تهوع مفید باشد. تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهید و از مصرف غذای سنگین خودداری کنید. از قرار گرفتن در معرض بوی غذاهایی که رایحه تندی دارند اجتناب کنید. غذاها را ترجیحا سرد یا هم دما با حرارت اتاق مصرف کنید. از تنقلات و غذاهای خشک، نشاسته ای و پرنمک مانند چوب شور، کراکر و سیب زمینی استفاده کنید. از آبنبات هایی با طعم نعناع یا لیمو استفاده کنید و در نهایت بیشتر استراحت کنید.

در مواجهه با اسهال، موز رسیده به دلیل داشتن املاح مفید به ویژه پتاسیم و فیبر پکتین که به تامین الکترولیت های از دست رفته در طول اسهال و جذب مایعات داخل روده ها کمک می کند. برنج سفید به راحتی در دستگاه گوارش هضم شده و به روده ها استراحت می دهد و سبب قوام دهی به مدفوع می شود. سیب پخته/ کمپوت سیب بدون شکر دستگاه گوارش سیب پخته را به راحتی هضم می کند. البته در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، کمپوت سیب بهتر است مصرف نشود.

در زمان اسهال، مصرف نان سفید بهتر از نان سبوسدار یا نان کامل یا نان قهوه ای است زیرا هضم آن در دستگاه گوارش مناسب تر است؛ پوره سیب زمینی آب پز یا بخارپز و نرم شده همراه با کمی نمک بدون افزودن روغن توصیه می شود. جوجه آب پز یا بخار پز، قوام ملایم و مناسبی ایجاد می کند و مواد مغذی لازم در شرایط اسهال را تامین می کند. ماست پروبیوتیک حاوی پروبیوتیک های ترمیم کننده سلول های جدار روده های آسیب دیده در طول اسهال است؛ سوپ مرغ غذای مناسبی برای زمان اسهال است که الکترولیت ها و مواد مغذی از دست رفته در اسهال را جبران می کند. مصرف مایعات به ویژه آب در طول روز برای جبران کم آبی بدن بدلیل اسهال در این افراد توصیه می شود.

همچنین در صورت رخداد یبوست، مصرف غلات کامل که سبوس فراوان دارند مانند نان گندم کامل، برنج قهوه ای، جودوسر و غلات پرک شده، انواع حبوبات مانند عدس، انواع لوبیا، نخود و دانه سویا، مغزها مانند بادام، بادام زمینی، گردو و پسته، فندق ، مغز تخمه ها، میوه ها مانند انواع توت، سیب، پرتقال و گلابی، کیوی، انجیر، انگور، انواع آلو و زردآلو، انواع دانه های گیاهی نظیر تخم شربتی، خاکشیر و اسپرزه همراه با آب یا شربت کم شیرین، انواع سبزی ها مانند هویج، بروکلی، نخودفرنگی، کلم برگ سفید و قرمز، گل کلم، کاهو، سبزی خوردن، اسفناج، برگ چغندر، هویج یا زردک آب پز، کدوحلوایی آب پز، شلغم آب پز، به آب پز با اضافه کردن کمی عسل و زعفران ساییده ،خشکبار بویژه آلو بخارا، برگه آلو و انجیر خیسانده که قبل از خواب می توان دو سه عدد آن را با مقداری آب میل کرد، توصیه می شود.

در مواجهه با بی اِشتِهایی، مصرف میوه ها و سبزی ها با تاکید بر سیب (بصورت پالوده)، انار، پرتقال، انجیر، لیمو ترش، انبه و کدو حلوایی ،چای لیمو زنجبیل، ادویه ها و گلپر (اضافه کردن در غذا)، سمنو، جوانه گندم و جوانه نخود، شیر برنج با سیاه دانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته، مغزها و خشکبار شامل فندق، گردو، پسته، بادام، توت خشک، نخود و کشمش، مویز و برگه میوه ها، اضافه کردن آرد برنج به انواع سوپ یا غذا فراموش نشود.

۵ وضعیتِ جسمی همراه با هشدار تشنگی: احساس تشنگی در روزهای گرم تابستان موضوع غیرمعمولی نیست چرا که بدن آب بیشتری را از طریق تعریق از دست می‌دهد و نیاز بدن به مایعات نسبت به دیگر مواقع سال بیشتر می‌شود.

به نقل از ایسنا، علاوه بر این، برنامه ورزشی سنگین و مصرف غذاهای تند و چرب می تواند میل به نوشیدن آبِ بیشتر در طول روز را افزایش دهد. با این حال در برخی موارد ممکن است فرد بدون هیچ دلیلی، احساس تشنگی کند که این امر می‌تواند نشانه ای از وجود یک مشکل جسمی باشد.

بیماری ها و عارضه های متعددی وجود دارند که با احساس تشنگی همراه هستند. نشانه از دست دادن آب بدن در نتیجه یک بیماری با علائم دیگری همچون خستگی و تاری دید نیز همراه است. در صورت مشاهده این علائم، احتمال ابتلای فرد به یکی از بیماریهای زیر وجود دارد:

دیابت: زمانیکه سلول های بدن به انسولین مقاوم می شوند، فعالیت کلیه بیشتر می‌شود تا بتواند قند اضافی را از خون خارج کند. این شرایط باعث تکرر ادرار شده و بدن تمایل پیدا کند تا میزان مایع از دست رفته را جایگزین کند. در نتیجه، احساس تشنگی افزایش پیدا کرده و فرد تمایل دارد مایعات بیشتری نسبت به قبل بنوشد. تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد، دو نشانه اولیه دیابت است.

کم خونی:کم خونی بیماری است که بر اثر آن بدن از میزان کافی گلبول قرمز برای تولید هموگلوبین برخوردار نیست. این عارضه می تواند به دلایل مختلفی مانند رژیم غذایی نامناسب یا خونریزی زیاد ایجاد شود. کمبود آب بدن یکی از نشانه های شایع کمخونی است و در صورت ابتلا به کم خونی شدید، این وضعیت بیشتر دیده می شود. سرگیجه، احساس خستگی، تعریق و موارد دیگر را نیز می‌توان به عنوان نشانه های دیگری از این عارضه دانست.

هایپرکلسمی:هایپرکلسمی بیماری است که در آن سطح کلسیم بدن به میزان خطرناکی افزایش می یابد. این شرایط ممکن است به دلیل فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید، سل یا سرطان رخ دهد. احساس تشنگی ممکن است اولین علامت هایپرکلسمی باشد. مقدار زیاد کلسیم در خون ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان ها و ایجاد سنگ کلیه شود.

خشکی دهان:وقتی غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق تولید نکنند، ممکن است احساس تشنگی بیش از حد بوجود آید. همچنین ممکن است مصرف برخی از داروها یا روش های درمانی مانند رژیم‌های درمانی سرطان یا عادت های زندگی همچون مصرف دخانیات در خشکی دهان نقش داشته باشند. سایر علائم خشکی دهان شامل بوی بد دهان، لثه های حساس و مشکل در جویدن هستند.

بارداری:بارداری نشانه های مختلفی دارد و احساس تشنگی یکی از آنهاست. در سه ماهه نخست بارداری، حجم خون افزایش پیدا می کند که در نتیجه کلیه ها مجبور می شوند میزان مایع بیشتری تولید کنند و فرد دچار تکرر ادرار می شود. از دست دادن آب بدن باعث احساس تشنگی می شود و لازم است میزان آب از دست داده جایگزین شود.

 

.......ورزشی

*مظلومی: فدراسیون نابینایان هیچ امکاناتی برای ورزشکاران ندارد

رئیس فدراسیون نابینایان در مورد شرایط این فدراسیون در آستانه دیدار‌های پارالمپیک گفت: این فدراسیون بعد از انقلاب شکل گرفته است. ۸ رشته ورزشی برای آقایان و ۵ رشته برای بانوان داریم. برای پارالمپیک توکیو، ۶ ورزشکار (دو و میدانی کار و  ۲ جودوکار) سهمیه گرفتند و آنها به این مسابقات اعزام می‌شوند. وی بیان کرد: تیم فوتبال نابینایان ایران، به دلیل سیاست‌های پارالمپیک از این مسابقات کناره گیری کرد. در حال برگزاری اردوها هستیم و امیدوارم بتوانیم در مسابقات پارالمپیک مدال کسب کنیم. مظلومی در مورد امکانات فدراسیون نابینایان اظهار کرد: در این فدراسیون هیچ امکاناتی وجود ندارد. زمین استانداردی در اختیار ما نیست. در هیچ یک از رشته ها حمایت نمی‌شویم. در رشته جودو، تشک نداریم و لباس‌ جودوکاران، کهنه شده است. در رشته پاورلیفتینگ که ۳ دوره قهرمان و ۲ دوره نایب قهرمان شده ایم، امکاناتی نداریم و تنها هستیم. فدراسیون نابینایان امکاناتی برای ورزشکاران ندارد.

* ماراتن لیگ ایران به سود کدام تیم؟

۶۴ درصد از حالت‌های موجود در هفته‌های پایانی حکم به قهرمانی پرسپولیس می‌دهد و ۳۶ درصد حکم به قهرمانی سپاهان. پس از انجام سه مسابقه مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، فوتبال ایران حالا در شرایطی به استقبال ادامه مسابقات لیگ برتر خواهد رفت که پرسپولیس و سپاهان دو تیم دارای شانس برای قهرمانی در لیگ بیستم هستند و استقلال اگرچه روی کاغذ هنوز به قهرمانی امیدوار است اما در عمل، باید منتظر یک معجزه بماند تا در دو هفته پایانی نیز این شانس روی کاغذ را حفظ کند. پرسپولیس، صدرنشین 58 امتیازی لیگ برتر در سه بازی پایانی باید مقابل ماشین سازی، تراکتور و پیکان قرار گیرد و تنها یک سفر به تبریز را خواهد داشت و در دو هفته پایانی، در تهران به مصاف حریفان خود خواهد رفت. سپاهان تیم 56 امتیازی لیگ برتر در سه بازی پایانی به ترتیب برابر پدیده، ذوب آهن و استقلال قرار خواهد گرفت و باید دو بازی خارج از خانه را برگزار کند. با چشم پوشی از شانس اندک شاگردان فرهاد مجیدی، 81 حالت مختلف برای معرفی قهرمان لیگ ایران وجود دارد که در این گزارش تلاش شده تا به شکلی کاملا ساده، حالات مختلف آن بررسی شود. ذکر این نکته نیز لازم است که مسئله تفاضل گل در جدول محاسبه نشده و باتوجه به تفاضل‌های کنونی، فرض بر این است که سپاهان در این مولفه برتری دارد. حال اینکه اگر پرسپولیس این هفته با نتیجه ای مطلوب ماشین سازی را مغلوب کند، این فرض در جدول بعدی تغییر خواهد کرد.

 سپاهان برای قهرمانی فارغ از نتایج خود، باید چشم به نمایش‌های پرسپولیس بدوزد. چرا که اگر شاگردان یحیی گل‌محمدی 9 امتیاز به دست آورند، در هر حالتی قهرمان خواهند شد و نتایج سپاهان تفاوتی در جدول ایجاد نخواهد کرد. سرخپوشان تهرانی در نیم فصل اول ماشین سازی، تراکتور و پیکان را شکست دادند و باید دید که آیا موفق به این کار خواهند شد یا خیر؟

 سپاهان اگر حتی یک امتیاز از دست بدهد، 44.4 درصد از شانس قهرمانی را از دست خواهد داد و در آن صورت باید منتظر لغزش پرسپولیس در دو بازی باشد که باتوجه به یک تقابل با ماشین سازی و برتری احتمالی، اتفاق دور از انتظاری خواهد بود. سپاهان در دور رفت مقابل شهرخودرو شکست خورد و حالا باید این تیم را شکست دهد چرا که در صورت یک باخت از سوی سپاهان، شاگردان نویدکیا باید منتظر یک باخت و مساوی از سوی پرسپولیس یا سه تساوی در کارنامه این تیم بمانند.

 این هفته می‌تواند سرنوشت لیگ برتر تا حدی مشخص شود. اگر پرسپولیس و سپاهان هر دو برنده بازی شوند، 54 حالت باقی خواهد ماند که دوباره شانس پرسپولیس در این جدول بیشتر خواهد بود. اما اگر این هفته یکی از دو تیم لغزشی داشته باشند و تیم دیگر به پیروزی برسد، در آن صورت تکلیف لیگ شاید تا حدی مشخص شود. به طور مثال، تساوی یا شکست سپاهان و پیروزی پرسپولیس، اختلاف را به 4 یا 5 امتیاز افزایش می‌دهد که در این حالت قرمزها فرصت مسجل کردن قهرمانی در ورزشگاه آزادی را خواهند داشت. حال طرف دیگر ماجرا، تساوی یا باخت پرسپولیس و پیروزی سپاهان است که صدرنشین را تغییر می‌دهد.

از 81 حالت موجود، بیش از 64 درصد از آن حکم به قهرمانی پرسپولیس میدهند. به عبارتی سرنوشت پرسپولیس در دست خود این تیم است و کسب سه پیروزی، پنجمین قهرمانی متوالی را به نام این تیم می‌زند. نکته مهم اینکه اگر پرسپولیس دو بازی پیش روی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد، باتوجه به تقابل سپاهان در مشهد و همچنین رویارویی با ذوب آهن، شانس بیشتری دارد. اما برای شاگردان محرم نویدکیا هیچ چیز تمام نشده. یک برد در مقابل شهرخودرو و سپس پیروزی در برابر ذوب آهن که به نظر شانس بقایش افزایش یافته، این تیم را در مقابل استقلالی قرار می‌دهد که نتایج لیگ برتر اهمیت چندانی برایش ندارد و همین موضوع به نفع سپاهان خواهد بود. نکته مهم این که پرسپولیس باید با پیکان و تراکتوری بازی کند که حداقل تاکنون، شانس کسب سهمیه دارند. خوش شانسی پرسپولیس می‌تواند این باشد که پیکان نیز مثل ماشین سازی، تکلیفش تا پیش از دیدار با این تیم مشخص شود.


.......حوادث

*محاکمه تازه داماد به اتهام قتل پدرزن

پسر جوان که به اتهام قتل پدرزنش به قصاص محکوم شده بود، با اعتراض به حکم خود یکبار دیگر در شعبه هم ‌عرض محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده از دو سال قبل با گزارش قتل مردی ۶۰ ساله از سوی دامادش در منطقه شهریار آغاز شد. بررسی اولیه حاکی از آن بود که  تازه داماد خانواده به نام داوود با اسلحه به پدرزنش شلیک کرده و او  را کشته است. در ادامه مأموران موفق شدند مخفیگاه متهم را شناسایی و او را دستگیر کنند که وی پس از دستگیری عنوان کرد به عمد شلیک نکرده است.

پس از آن مأموران همسر متهم را مورد بازجویی قرار دادند و او در تشریح ماجرا گفت: چند وقت پیش پسری مزاحم خواهرم شد و من موضوع را به داوود نگفتم چون میدانستم ممکن است عصبی شود. اما بالاخره فهمید و روز حادثه داوود مقابل خانه‌ مان آمد و من و خواهرم را تهدید کرد و بعد هم به سمت پدرم شلیک کرد و گریخت. او دروغ میگوید که به عمد این کار را نکرده است اگر عمدی در کارش نبود، چرا اسلحه با خودش آورده بود؟! با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی به شعبه ۴ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده اولیای دم خواستار صدور حکم قصاص شدند.

سپس متهم به جایگاه رفت و گفت: آن روز مقابل خانه پدر زنم رفته بودم تا  شماره پسری را که مزاحم آنها شده بود، بگیرم. من برای ترساندن آنها اسلحه همراه برده بودم و به سمت در خانه شلیک کردم اما گلوله ناخواسته به پدر زنم خورد. من هیچ مشکلی با پدرزنم نداشتم که بخواهم او را بکشم. با پایان دفاعیات پسر جوان قضات دادگاه وی را به قصاص محکوم کردند که متهم به حکم اعتراض کرد و پرونده به دیوان عالی کشور رفت و حکم قصاص وی نقض شد. به این ترتیب متهم بار دیگر در شعبه هم‌عرض محاکمه شد. در ابتدای جلسه رسیدگی به این پرونده که در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد، اولیای دم درخواست قصاص کردند.

اما همسر متهم و خواهرش عنوان کردند که در ازای دریافت دیه حاضر به گذشت هستند. بعد از آن متهم به جایگاه رفت و با رد اتهام قتل عمد دوباره عنوان کرد که قصدم کشتن پدرزنم نبود و اصلاً نمیدانستم که او پشت در خانه است وگرنه شلیک نمیکردم. با پایان دفاعیات متهم قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *