شناسه خبر: 34052 منتشر شده در مورخ: 1400/4/27 ساعت: 11:08 گروه: اجتماعی  
طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در ۳۷ روستای پاکدشت اجرا شد

طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در ۳۷ روستای پاکدشت اجرا شد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت گفت: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه برای افراد معلول ساکن در ۳۷ روستاهای این شهرستان اجرا شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، "محمود برزگر"اظهار داشت: یکی از راهبردی‌ترین روش‌ها در فعالیت‌های توانبخشی، اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) است که برای توانمندسازی معلولان به ویژه معلولان روستایی که از امکانات کمتری به نسبت شهرنشینان برخوردارند، انجام می‌شود. وی هدف از اجرای این طرح را استقلال و بازتوانی افراد معلول عنوان کرد و افزود: پس از شناسایی معلولان توسط تسهیلگران یا توانیاران، آموزش‌های لازم در خصوص انواع معلولیت‌ها، نحوه برخورد با معلول و استفاده از امکانات محلی و ساده به منظور بازتوانی و ارتقاء سطح عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی معلولان، آگاه‌سازی و  پیشگیری از تشدید اثر ناتوانی و عوارض آن ارائه می‌شود. برزگر افزود: تاکنون هزار و ۹۰ معلول در روستاهای شهرستان شناسایی شده و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته و ازخدمات این نهاد برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به ضرورت پیشگیری از تولد نوزادان معلول بیان کرد: خانواده‌هایی که سابقه برخورداری از عضو معلول دارند، باید قبل از ازدواج و بارداری تحت مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک قرارگیرند که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این آزمایش برای خانواده‌های دارای دو معلول یا بیشتر در شهرستان به صورت رایگان انجام می‌شود. رئیس بهزیستی پاکدشت اظهار کرد: شهرستان پاکدشت از یک مرکز مشاوره ژنتیک و یک آزمایشگاه طرف قرارداد با بهزیستی برخوردار است که خدمات مشاوره ژنتیک را به متقاضیان ارائه می‌دهد. وی گفت: سال گذشته ۴۸ نفر و از ابتدای سال ۷ نفر از خدمات مشاوره‌ ژنتیک استفاده کردند.

وی از ارائه خدمات مستمری ماهانه به ۶۰۰ زن سرپرست خانوار خبر داد و افزود: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، با هدف ارتقا و تقویت توانمندی و کاهش مشکلات اجتماعی با حمایت و پشتیبانی از گروه هدف برای ۶۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار این شهرستان انجام شده است. وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۶۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت حمایت، از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و سازمان بهزیستی و ۴۵ نفر از محل بیمه روستائیان و عشایر از بیمه بازنشستگی برخوردار شدند. برزگر از تحویل ۵ واحد مسکونی به مددجویان تحت حمایت بهزیستی در سال گذشته خبر داد و افزود: با همکاری بنیاد مستضعفان و بهزیستی ۵ واحد مسکونی با استانداردهای لازم به خانواده‌هایی که بیش از ۲ معلول نگهداری می‌کنند، واگذار شد.

وی همچنین به اشتغال ۴۰ نفر از مددجویان تحت حمایت اشاره کرد و افزود: ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان از اولویت های بهزیستی است که با ارائه آموزش و مهارت‌های کسب و کار در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال است که در این راستا سال گذشته برای ۴۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفت. رئیس بهزیستی پاکدشت یادآور شد: غربالگری شنوایی ۲هزار و ۲۲ نوزاد، سنجش بینایی هشت هزار و ۱۰۰ کودک سه تا ۶ سال، ارائه خدمات روانشناختی به هزار و ۳۰۰ نفر و با توجه به شیوع کرونا هزار و ۸۰۰ نفر از آموزش‌های آنلاین خانواده‌ و هزار و ۲۰۰ نفر از آموزش‌های پیش از ازدواج از دیگر اقدامات بهزیستی شهرستان پاکدشت است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲ هزار بسته معیشتی و بهداشتی تهیه و بین جامعه هدف توزیع شده است. اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت ۲۵ هزار مددجو در قالب ۶ هزار خانوار را تحت‌ پوشش قرار داده که بیش از ۴ هزار ۷۰۰ نفر از این افراد دارای معلولیت است. 25 تیر در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز بهزیستی نامگذاری شده است. پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *