شناسه خبر: 34043 منتشر شده در مورخ: 1400/4/26 ساعت: 11:06 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 26 تیر 1400

روزنامه شنبه 26 تیر 1400

عناوین امروز: نحوه اجرای مفاد کنوانسیون بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت/ پیگیری و بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ در سازمان ها برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان-دریچه ها نصب و با مقصران برخورد شد/ سرقت دریچه های فلزی معضل جدید شهرداری-ویندوز ۱۱ با قابلیتِ دکمه «عجب اشتباهی کردم»-معرفی نوشیدنی های کافی شاپ (بخش دوم)-شهر‌هایی که در آینده ‌ای نزدیک به زیر آب میروند

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 26 تیر ۱۴۰۰

6 ذوالحجه ۱۴۴۲

17  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره6750

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*نحوه اجرای مفاد کنوانسیون بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت/ پیگیری و بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ در سازمان ها برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

*دریچه ها نصب و با مقصران برخورد شد/ سرقت دریچه های فلزی معضل جدید شهرداری

*ویندوز ۱۱ با قابلیتِ دکمه «عجب اشتباهی کردم»

*معرفی نوشیدنی های کافی شاپ (بخش دوم)

*شهر‌هایی که در آینده ‌ای نزدیک به زیر آب میروند

.......سخن هفته

*نحوه اجرای مفاد کنوانسیون بین المللی حقوق افراد دارای معلولیت/ پیگیری و بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ در سازمان ها برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

دو نکته را این هفته مهم دیدیم که با شما عزیزان در میان بگذارم. مسئله اول چگونگی پیگیری مفاد کنوانسیون حقوق افراد معلول در ایران است. همانطور که بسیاری از عزیزان می دانید بحث کنوانسیون اهمیت وافری در پیشبرد حقوق  افراد معلول در هر کشور دارد. ما در سال 1387 به این کنوانسیون ملحق شدیم و طبق مفاد این کنوانیسون هر چهار سال یکبار بعد از البته گزارش اولیه باید به دبیرخانه کنوانسیون درباره پیشرفت حقوق معلولان در کشور گزارش دهیم و به پرسش های آن ها در مواردی که پرسش و ابهام دارند پاسخ دهیم.

بعد از گزارش اول ایران که با دردسرهای بسیاری تدوین شد ما با این مشکل روبرو بودیم که مسئولان ما متاسفانه اهمیت کنوانسیون را درک نمی کنند. در همین چند ماه چندین بار نامه نگاری با رییس سازمان بهزیستی و همینطور رییس بنیاد شهید و امورایثارگران انجام شد که این عزیزان را به جلسه اول دبیرخانه کنوانسیون فرا بخوانیم و جلسه تشکیل شود که ما بعد از جلسه بتوانیم  مفاد کنوانسیون را پیگیری کنیم و علی رغم پیگیری های ما تا کنون این جلسه تشکیل نشده است.

به نظر می آید مسئولان ما وقتی وارد بحث کنوانسیون می شوند که بحث گزارش دهی به محافل بین المللی باشد و این اصلاً خوب نیست. چرا ما باید فقط  وقتی به محافل بین المللی می خواهیم گزارش دهیم اقدام به جمع آوری اطلاعات و تدوین گزارش کنیم که در اصل کنوانسیون برای پیشبرد حقوق معلولان این کشور است نه گزارش دهی به محافل بین المللی و آن باید به شکل تکمیلی انگیزه ما باشد برای اینکه ما در رقابت با کشورهای دیگر وضع معلول را بهبود ببخشیم نه اینکه فقط برای گرفتن گزارش دور هم جمع بشیم و به فکر کنوانسیون بیافتیم. یکی از بحث هایی که الان در دستور کارمان برای پیگیری و آگاهی  افکار عمومی جامعه  نابینایان ومعلولان گفته ام  و شاید از این طریق تشکل ها انگیزه پیدا کنند که این امر را از مسئولان مربوط درخواست کنند. مسئله دومی که گفتم بهتر است در جریان قرار بگیرید بحث پیگیری درباره پیش بینی قانون حمایت ازحقوق معلولان از طرف همه دستگاه هاست.

ما در این هفته نامه را از سوی دبیرخانه کنوانسیون  کمیته نظارت بر قانون برای همه دستگاه ها ارسال خواهیم کرد و از آن ها درخواست کرده ایم که پیش بینی بودجه را برای احکام قانون برای سال آینده سال 1401 ارسال کنند. این یکی از مهمترین ابزارهای کمیته نظارت برقانون حقوق معلولان برای تحقق این قانون است، زیرا دستگاه ها برای اجرای مفاد این قانون بودجه می خواهند و تا به حال به بهانه اینکه ما بودجه را پیش بینی نکرده ایم و نداریم از اجرای بسیاری از این احکام شانه خالی کرده اند.

ولی انشاا... به دنبال این هستیم امسال با اعمال پیگیری و فشار بر روی دستگاه ها که بودجه های مشخص خودشان را پیش بینی کنند آن هم متناسب با احکامی که د ارند برای کمیته ارسال کنند که در بودجه سال آینده دولت منظور شود و این بحث در دستور کار داریم و پیگیری می کنیم که انشاا... یکی از مهمترین بهانه ها و ضعف های اجرای قانون را از بین ببریم. امیدوارم شما عزیزان هم هر کدام به نوبه خودتان تشکل هایتان را وا دارید که این بحث را پیگیری کنند.

 

...............گزارش ویژه

*دریچه ها نصب و با مقصران برخورد شد/ سرقت دریچه های فلزی معضل جدید شهرداری

در پی انتشار خبر سقوط یک شهروند نابینا در پله برقی ایستگاه بی ارتی«دروازه دولت» و تماس فرد آسیب دیده با سامانه 137 شهرداری و عدم دریافت پاسخ صحیح، موضوع به ایران سپید برای پیگیر منتقل شد.

مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران طی گفتگو با ایران سپید نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و جزئیات پیگری های خود از مسئولان شهری را چنین تشریح کرد.

شهرام مبصر در خصوص اطلاع از حادثه ایجاد شده برای یکی از شهروندان نابینا گفت: ساعت 15 همان روز از طریق روزنامه ایران سپید و خبری که در رابطه با این حادثه که منتشر کرده بود از این موضوع مطلع شدم و بلافاصله خبر را به آقای مناف هاشمی، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتقل کردم.

ماجرا از این قرار است که سارقان، دریچه پله برقی و همچنین دریچه کف یکی از اتوبوس های درون شهری را به سرقت برده بودند. اتوبوس همچنان بدون دریچه در حال تردد و مسافرگیری در سطح شهر بود که با مسئولیت پذیری یکی از شهروندان خبر اتوبوس به گوشمان رسید که بدون فوت وقت پیگیر هر دو موضوع شدیم.

وی ادامه داد: بعد ازبررسی طی تماس با منطقه و پیمانکار مشکل پله برقی اصلاح شد و با پیگیری پلاک ، اتوبوس را شناسایی و متوقف کردیم تا دریچه جدید نصب شود و خدایی ناکرده مشکلی برای شهروند دیگری رخ ندهد.

مبصر با اشاره به معضل جدید شهرداری در خصوص سرقت دریچه ها بیان کرد: متاسفانه چند وقتی است که نرده ها، دریچه ها و تابلوها به دلیل آهنی که در آن وجود دارد توسط سارقین ربوده شده و مشکلات جدی را هم برای مردم و هم برای شهرداری ایجاد کرده اند.

مبصر با اشاره به سهل انگاری پیمانکار در خصوص ارائه گزارش به شهرداری گفت: پله برقی هم نگهبان دارد هم پیمانکار که ربوده شدن دریچه پله برقی از طریق نگهبان به پیمانکار گزارش شده بود اما متاسفانه عدم پیگیری پیمانکار و ارائه گزارش به شهرداری این مشکل و حادثه تاسف بار را برای یکی از شهروندان نابینا رقم زد.

مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران با اشاره به عدم مسئولیت پذیری شهروندان در ارائه گزارش مشکلات شهری به سامانه های شهرداری، افزود: بعد از انتشار خبر در رسانه ایران سپید پیگیر موضوع شده و دریچه پله برقی اصلاح و نصب شد اما نکته قابل تامل آن است که مسئولیت پذیری در قبال گزارش های این چنینی از سوی شهروندان بسیار کمرنگ شده است. قطعا از صبح تا زمانی که فرد دارای مشکل بینایی بخواهد از پله برقی استفاده کند شهروندان دیگری با آن مشکل روبه رو شدند و بی تفاوت از کنارش عبور کردند بدون آنکه حتی تماسی با شهرداری گرفته و گزارش دهند.

مبصر با اشاره به گفتگویی تلفنی که با ابوذر صمیعی شهروند نابینایی آسیب دیده داشته است، بیان کرد: آقای صمیعی گفتند بعد از حادثه با سامانه 137شهرداری تماس گرفتند و موضوع نبود دریچه پله برقی را گزارش دادند اما گویا دوستان ما در سامانه 137 هم به راحتی از کنار چنین موضوعی گذشته و پیگیری های لازم را انجام نداند. هنگامی که با آقای مناف هاشمی تماس گرفتنم هنوز در جریان این حادثه قرار نگرفته بودند و بعد از آگاهی بلافاصله دستور پیگیری و اصلاح دو دریچه ربوده شده را دادند. بنده از آقای هاشمی درخواست کردم با پیمانگار، نگهبان و راننده اتوبوس برخورد کنند تا شاهد تکرار این موضوع و حادثه نباشیم که گفتند برخورد قاطعی با مقصران این امر صورت گرفته است.  

وی با اشاره به آموزش پرسنل و پیمانکاران همکار با شهرداری گفت: تاکید ما بر آموزش است اما متاسفانه کوتاهی هایی در این میان صورت می گیرند که سبب چنین رخ دادهای دلخراشی می شود. اگر بی تفاوتی ها در جامعه و میان مردم جایش را به فرهنگ مسئولیت پذیری دهند دیگر شاهد این گونه حوادث نخواهیم بود.
مبصر در پایان صحبت هایش با اشاره به پیگیری جدی از سهل انگاری کارمندان 137 شهرداری برای عدم ارائه گزارش به موقع گفت: قطعا این امر هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

روز چهارشنبه در خبر ایران سپید درج شده بود که با مسئولان شهرداری برای پاسخگویی این حادثه تماس گرفته شده اما تا کنون پاسخی از سوی مسئولان دریافت نشده است که منظور این رسانه تماس با سامانه 137 شهرداری بود.

 

.........فناوریهای امیدبخش

*ویندوز ۱۱ با قابلیتِ دکمه «عجب اشتباهی کردم»

اگر رابط کاربری ویندوز ۱۱ را نمی‌پسندید و به‌روزرسانی‌ها و تغییرات ظاهری نسخه جدید ویندوز اشک شما را درآورده است یا عادت کردن به تغییرات سیستم‌عامل جدید برایتان سخت است؛ مایکروسافت به شما اجازه می‌دهد دوباره به ویندوز ۱۰ برگردید و همه‌چیز همان‌طور باشد که پیش از ارتقا به ویندوز ۱۱ بود.

اما مراقب باشید؛ اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید؛ فقط یک بازه کوچک یک هفته‌ای فرصت دارید و در غیر این صورت برای همیشه باید در ویندوز ۱۱ بمانید.

در حال حاضر، پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ برای کاربران Insiders به صورت زنده پخش می‌شود. انتظار می‌رود نسخه نهایی سیستم‌عامل جدید مایکروسافت در اواخر سال جاری و همراه با سیستم‌های جدیدی به عنوان یک نسخه رایگان برای دارندگان کامپیوترهای شخصی در دسترس قرار بگیرد. هرچند گفته می‌شود به‌روزرسانی‌های خودکار تا سال ۲۰۲۲ اعمال نمی‌شوند.

مطمئنا این زمان به اندازه کافی طولانی است که بتوانید بفهمید سیستم‌عامل جدید چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه کار می‌کند یا تغییرات آن چیست و کم‌کم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

اما همیشه مواردی هست که فقط باید توسط خود کاربر تست و بررسی شوند تا دقیقا قدر و ارزش آن‌ها را بدانید یا یاد بگیرید چگونه باید با آن‌ها کار کرد.

در گذشته، وقتی به یک سیستم‌عامل جدید مایکروسافت کوچ می‌کردید؛ در همان‌جا گیر افتاده و دیگر هیچ راه بازگشتی وجود نداشت اما طبق پرسش و پاسخ‌های متداولی که مایکروسافت با تولیدکنندگان داشته است؛ امکان بازگشت به ویندوز ۱۰ میسر است.

در میان توضیحات چند لایه و پیچیده درباره الزامات سخت‌افزاری سیستم‌ها برای ارتقا به ویندوز ۱۱ و حتی تفاوت «ارتقا» و «به‌روزرسانی» آمده است:

«بعد از نصب فایل به‌روزرسانی ویندوز ۱۱، یک دوره ۱۰ روزه وجود دارد که می‌توانید همزمان با نگه داشتن پرونده‌ها و فایل‌های خود، به ویندوز ۱۰ برگردید. اما پس از ۱۰ روز، برای بازگشت به ویندوز ۱۰ باید ابتدا از اطلاعات خود پشتیبان‌گیری کرده و بعد عملیات پاک کردن ویندوز ۱۱ را انجام دهید.»

به طور یقین ۱۰ روز زمان کافی است تا با محیط ویندوز ۱۱ آشنا شوید و بیشتر از مدت زمانی است که شما از ویندوزهای ۷ و ۸ به ویندوز ۱۰ آمده و به تغییرات آن عادت کردید.

با این وجود، مایکروسافت می‌توانست این مدت زمان را بیشتر کرده و مثلا دو هفته قرار دهد تا کاربر به طور کامل با همه تغییرات مهمی که در ویندوز ۱۱ رخ داده، سازگار شود. به نظر می‌رسد هنوز مایکروسافت می‌خواهد کاربران را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمات عجولانه بگیرند و فرصت کافی برای تست و ارزیابی یک محصول جدید نداشته باشند.

اگر نوار وظیفه ویندوز ۱۱ را دوست ندارید؛ با کمال ادب و مهربانی می‌توانید به ویندوز قدیمی خود برگردید. از بخش Update & Security در منوی Windows Settings به شما اجازه داده می‌شود سیستم خود را به ویندوز ۱۰ بازیابی کنید؛ بدون اینکه برنامه‌ها یا داده‌های خود را پاک کنید یا از بین بروند.

در سند منتشر شده آمده ویندوز ۱۰ به همراه به‌روزرسانی‌های آن تا اکتبر ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌شود و احتمالا پس از آن هم، بسته به میزان جذب ویندوز ۱۱ احتمال پشتیبانی خواهد شد. به این ترتیب، ۵ سال یا کمی بیشتر وقت دارید تا از منوی استارت و نوار وظیفه کنونی ویندوز ۱۰ لذت ببرید!

 

.........خانه داری 

*معرفی نوشیدنی های کافی شاپ (بخش دوم)

در بخش اول به معرفی چهار نوع از قهوه هایی که در کافی شاپ ها سرو می شود را بررسی کردیم. در این قسمت به معرفی نوشیدنی های خنک که در فصل گرم تابستان استفاده و نوشیدن مایعات سرد حس خنکی و سرزندگی در شما ایجاد می کند می پردازیم.

اسموتی ها

اسموتی یک نوشیدنی جذاب است که از ترکیب انواع میوه تهیه می‌شوند.اسموتی ها نوشیدنی هایی هستند که در واقع غلیظ هستند مانند بستی که حالت مایع ندارند. در اسموتی ها اصولاً میوه های تازه و طبیعی را با هم میکس و ترکیب می کنند، البته میوه هایی که با هم سازگار هستند، مانند توت فرنگی و زردآلو میکس شده که طعم بسیارخوشمزه ای ایجاد می شود. این میوه های میکس شده را به حالت بستنی در داخل دستگاه هایی به نام اسموتی ساز قرار می دهند و آن دستگاه میکس این میوه ها را به حالت یخ زده و در واقع پوره یخی آماده می کند. سپس این پوره یخی را داخل لیوان ها ریخته و با حلقه هایی از همان میوه های که در داخل اسموتی استفاده شده است تزیین می کنند.

کافه گلاسه

تقریبا یک سوم لیوان را که در (لیوان های پایه بلند)  و قهوهای که دم شده یا آماده است و باقی لیوان را از بستنی استفاده می شود و برای تزیین می توانید از انواع شکلات ، شوکورول و دراژه شکلات استفاده کنید.

شکلات گلاسه

ترکیبی از شکلات آب شده و حدود یک سوم لیوان از شکلات داغ و بقیه لیوان را با بستنی پر می کنند و برای تزیین از شکلات استفاده می کنند.

شیک ها

شیک ها ترکیبی از شیر، خامه و بستنی که می توانید از قهوه هم داخل آن استفاده کنید که به آن شیک قهوه گفته می شود همینطور می توانید از شکلات (نوتلا) که به آن شیک شکلات گفته می شود و میوه داخل شیک که از میوه های پوره شده استفاده می کنند. که به صورت خنک و داخل لیوان های بزرگی سرو می شود.

موهیو

زادگاه موهیتو در کوبا است به این دلیل که در آنجا برگ های نعناع بسیار زیاد است و آن ها خلاقیتی که به خرج می دهند این است که نعناع را با قطعات لیمو ترش و یخ مخلوط و میکس می کنند و در تابستان هم جزء نوشیدنی های خیلی پر طرفدارمحسوب می شود و این نوشیدنی را هم به راحتی می توانید در منزل با استفاده از لیمو ترش، عسل و برگ های نعناع میکس کنید و سپس با یخ ترکیب و استفاده کنید.

دتاکس

ترکیبی از تکه هایی از میوه و برگه نعناع است که مینوانید به ر احتی در منزل درست کنید به این صورت که این ترکیبات را به همراه آب داخل پارچ یا لیوان های بزرگ ریخته و به مدت ده تا دوازده ساعت داخل یخچال قرار می دهید و آب این ترکیب طعم آن میوه و نعناع را به خود می گیرد و نوشیدنی خوشمزه ای می شود.

آیس تی

یکی از نوشیدنی های خنک دیگر است که در ایران طرفداران زیادی ندارد و در واقع چای به صورت یخ زده است و در برخی کافی شاپ ها سرو می شود.

سان شاین

نوعی بستنی غلیظ و داخل آن از انواع میوه ها استفاده می شود و در واقع به صورت سلیقه ای است. مخلوط آن در کافی شاپ ها متفاوت است به عنوان مثال از ترکیب ژله، بستنی، موز، آناناس یا ژله، بستنی با پرتقال و موز استفاده می شود و برای تزیین از شوکورول و خامه های پفی و انواع دراژه های رنگی می توانید استفاده کنید.

 

........کشکول

*شهر‌هایی که در آینده ‌ای نزدیک به زیر آب میروند

برخی کلان شهر‌های ساحلی جهان ممکن است تا سال ۲۰۵۰ بر اثر گرمایش زمین دچار سیلاب شوند. اگر پیش از این سیل شدید هر قرن یک بار رخ میداد، حال این بلا هر ساله میتواند دامنگیر چند شهر شود.

شانگ‌های (چین)

طبق تحقیقات سازمان علمی مستقل "مرکز آب ‌وهوایی" آمریکا، در حال حاضر ۹۳ میلیون نفر در مناطقی از چین زندگی میکنند که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ گرفتار سیل و آبگرفتگی شود. شانگهای که پرجمعیت ‌ترین شهر چین است به دلیل فقدان تجهیزات حفاظتی ساحلی ممکن است به‌ شدت از این پدیده آسیب ببیند.

هانوی (ویتنام)

به گفته سازمان "مرکز آب‌ وهوایی" آمریکا، در ویتنام بیش از ۳۱ میلیون نفر که تقریبا برابر با یک‌ چهارم جمعیت این کشور میشود، در مناطقی زندگی میکنند که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ هر ساله دست کم یک بار گرفتار طغیان آب‌های شور شوند. پیش‌بینی میشود که تا آن زمان سیلاب‌های سالانه اقیانوس‌ها به‌ ویژه بر جمعیت متراکم دلتای مکونگ و سواحل شمالی هانوی، پایتخت ویتنام تأًثیر بگذارد.

کلکته (هند)

در هند ممکن است تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۶ میلیون نفر از ساکنان مناطق ساحلی در معرض سیلاب‌های سالانه قرار بگیرند. بنگال غربی، ادیشا و شهر شرقی کلکته از آسیب‌ پذیرترین مناطق در معرض سیل این کشور به حساب می‌آیند. فقدان تدابیر لازم در این شهر‌ها ممکن است باعث شود که روزی این مناطق زیر آب بروند.

بانکوک (تایلند)

بیش از ۱۰ درصد از شهروندان تایلند در مناطقی زندگی میکنند که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ زیر آب بروند. بانکوک، پایتخت تایلند که تصویر فوق، سیل در این شهر را در سال ۲۰۱۱ نشان میدهد  فقط  ۵/ ۱ متر از سطح دریا بالاتر است و شدیدا در خطر زیر آب رفتن قرار دارد. ارزیابی سازمان زیست‌ محیطی "ارث. اورگ" (Earth.Org) در هنگ ‌کنگ نشان میدهد که ممکن است  ۹۴درصد از جمعیت این شهر تا سال ۲۱۰۰ مجبور به نقل مکان شوند.

بصره (عراق)

بر اساس مدل ‌سازی "کلایمت سنترال"، بصره، دومین شهر بزرگ عراق به شدت در خطر سیلهای ساحلی قرار دارد و ممکن است بخشهای وسیعی از آن تا سال ۲۰۵۰ زیر آب برود. کارشناسان پیش‌بینی میکنند که اثرات این پدیده میتواند از مرز‌های عراق فراتر رود و مهاجرت ناشی از طغیان آبها منجر به تشدید درگیری‌های منطقه ‌ای و سیاسی شود.

اسکندریه (مصر)

خطرسیل میراث فرهنگی دنیا را تهدید میکند. شهر اسکندریه بیش از ۲۰۰۰ سال پیش توسط اسکندر کبیر پایه ‌گذاری شد. بخش عمده این شهر پنج‌میلیونی ارتفاع کمی از سطح دریا دارد. ارزیابیهای سازمان "ارث. اورگ" حاکی از آن است که بدون تدابیر لازم جهت حفاظت از این شهر در برابر طغیان آبها یا برنامه‌های جابجایی ممکن است تا سال ۲۱۰۰ اکثر قسمت‌های این شهر زیر آب برود.

 

«انا لله و انا الیه راجعون» 
 
عبدالباقی فاضلی
انسانی که، هشتاد سال در یک قاب تاریک زندگی کرد. درسال هزار و سیصد و پانزده در یک خانواده کم بضاعت در فیروز آباد فارس متولد شد. در سن پنج سالگی در اثر بیماری آبله‌ دو چشم خود را ازدست داد. در سنین پایین بود که به علت فوت مادر، نامادری سرپرستی وی را به عهده گرفت. به شهادت بستگان و آشنایان نامبره از هوشی سرشار و حافظه ای حیرت انگیز برخوردار بود و پیوسته سعی می‌کرد روی پای خودش بایستد. 
به دلیل خوش مشرب بودن دوستان زیادی داشت، از همین روی توانست از روابط عمومی توانمندی برخوردار شود. زادگاه ایشان یعنی شهر فیروز آباد فارس در آن سالها جمعیت چندانی نداشت، بیشتر سکونت گاه و محل رفت و آمد روستاییان و عشایر بود. در آن شهر قهوه خانه ای بود که رادیو داشت. عبدالباقی نوجوان روزها می رفت کنار آن رادیو می نشست و اخبار یا مطالبی را که می شنید به اطلاع عموم می رساند؛ به حدی که جوانان و همسایه ها گرد او جمع می شدند و او نیز با صدای رسا سعی در انتقال مطالب به اطرافیان می نمود. در دوره ملی شدن صنعت نفت با وجودی که سوادی نداشت و از راه شنیداری و رادیوی قهوه خانه در جریان امور قرار می گرفت، امادر میدان شهر مردم را جمع می کرد و از ملی شدن نفت بویژه از دکتر مصدق دفاع می نمود. از آنجایی که وی عزت نفس قابل توجهی داشت سعی می کرد که به دیگران متکی نباشد و روی پای خود بایستد. از همین روی با مختصر پولی که جمع کرده بود به کمک جوانی هم سن و سال خود که فامیلش بود مغازه ای میوه فروشی راه اندازی نمود و پس از مدتی به دلیل شرایط منطقه و متقاضی زیاد میوه فروشی را تبدیل به مغازه دل و جگر فروشی کرد.
چون در آن ایام امکان تحصیل برای نابینایان در آن استان وجود نداشت لذا به راهنمایی روحانی محل مشغول فراگیری دروس حوزوی گردید و چون توان یادگیری بالایی داشت دیری نپایید که مبانی معارف دینی را فرا گرفته و تا قبل از انقلاب در شهر خود و دیگر شهرها به عنوان یک طلبه منبر می رفت و سخنرانی هایش مورد استقبال عموم قرار می گرفت. به سبب اینکه او از طریق رادیو و ارتباط با حوزه های علمیه استان فارس در جریان اخبار و مسائل مملکتی و جهانی قرار می گرفت و در سخنرانی هایش گهگاه حکومت را مورد انتقاد قرار می داد، پیوسته تحت فشار ساواک قرار می گرفت تا جایی که چند بار در استان فارس و خوزستان او را  بازداشت  نمودند که با وساطت معتمدین محل و روحانیون با نفوذ هر بار پس از مدتی آزاد می شد. سرانجام عبدالباقی تصمیم گرفت که درس بخواند و وارد دانشگاه شود، بنابراین به کمک جمعی از دوستانش توانست دوره ابتدایی و دبیرستان را به صورت جهشی گذرانیده و در رشته روانشناسی عمومی وارد دانشگاه اصفهان شود.
آقای عبدالباقی تا قبل از انقلاب علاوه بر سخنرانی در مجامع، همواره می کوشید تا افراد مستضعف را به خیرین معرفی نماید و نابیناهای گمنام روستاها و شهرهای محروم را به سمت آموزشگاههای نابینایی هدایت و کمک نماید. سرانجام پس از اخذ لیسانس، در سازمان بهزیستی به عنوان کارشناس مسئول و مربی در ادارات بهزیستی اهواز، فیروزآباد و شیراز سالها خدمت نمود تا بازنشست شد. پس از بازنشستگی همواره سعی می کرد که به کمک افراد نیکوکار، خانواده های محروم را در حد امکان حمایت نماید و موجبات ادامه تحصیل و ازدواج جوانان مستضعف را فراهم کند. 
سرانجام در تاریخ 31/3/1400 در حالی که با همسرش قصد عبور از خیابان را داشت بر اثر سانحه ی تصادف با یک اتومبیل پراید دار فانی را وداع گفت. 
روانش شاد و یادش گرامی باد
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *