شناسه خبر: 34030 منتشر شده در مورخ: 1400/4/23 ساعت: 10:14 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 23 تیر 1400

روزنامه چهارشنبه 23 تیر 1400

عناوین امروز: رویکرد بهزیستی، ادامه تحصیل دانشجویان تحت پوشش با کمترین دغدغه است-افزایش مستمری‌ها به ۱۹ درصد حداقل حقوق در 1400-محدود شدن رشته های ارشد برای فارغ التحصیلان کارشناسی فعلا اجرا نمی شود-کرونا دلتا کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند-امید به مدالآوری جودوکاران نابینا بالاست- مادر افسرده نوزادش را به حیاط انداخت/ زن جوان به پزشکی قانونی منتقل شد.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰

۳ ذوالحجه ۱۴۴۲

۱۴  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۴۸ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*رویکرد بهزیستی، ادامه تحصیل دانشجویان تحت پوشش با کمترین دغدغه است

*افزایش مستمری‌ها به ۱۹ درصد حداقل حقوق در 1400

* محدود شدن رشته های ارشد برای فارغ التحصیلان کارشناسی فعلا اجرا نمی شود

*کرونا دلتا کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند

*امید به مدالآوری جودوکاران نابینا بالاست

*مادر افسرده نوزادش را به حیاط انداخت/ زن جوان به پزشکی قانونی منتقل شد

 

.....اخبارویژه

*رویکرد بهزیستی، ادامه تحصیل دانشجویان تحت پوشش با کمترین دغدغه است

معاون آموزش، پژوهش و ساختارهای سازمانی بهزیستی، تازه ترین وضعیت پرداخت شهریه دانشجویان تحت پوشش این سازمان را تشریح کرد.

فرشاد رضوانی خالدی با تاکید بر این موضوع که رویکرد سازمان بهزیستی  ادامه تحصیل دانشجویان تحت پوشش با کمترین دغدغه و بیشترین تمرکز است گفت:طی جلسات متعدد کارشناسی برنامه های کاری ما در سه سرفصل مختلف تعریف شده است.

رضوانی گفت:در ابتدا برای ترم اول سال تحصیلی در مهر ماه ۹۹، شهریه تمامی دانشجویانی که اطلاعات فردی و شماره حساب خود را در سامانه دانشجویان بهزیستی ثبت کرده اند، پس از راستی آزمایی و تایید مددکار، بدون استثنا به حساب شخصی دانشجو واریز شده و برای امتحانات ترم بهمن ماه خود مشکلی نداشته اند.

وی افزود:البته معدودی از این دانشجویان نیز به دلیل عدم ثبت نام در بازه زمانی تعیین شده، نقص فنی در ثبت مدارک و یا عدم همخوانی اطلاعات در سامانه دانشجویان بهزیستی، به عنوان جاماندگان ترم مهر ماه ۹۹ برای دریافت شهریه محسوب شدند که طی سه هفته گذشته و با بازگشایی مجدد سامانه دانشجویان، این عزیزان در صدد تکمیل مدارک و رفع نقص برآمدند و پس از احصای اسامی و تهیه فهرست و تعیین میزان شهریه، فرایند پرداخت برای امور مالی سازمان بهزیستی ارسال شده است و در روزهای آتی به حساب آنان واریز می شود.

معاون آموزش، پژوهش و ساختارهای سازمانی بهزیستی در خصوص پرداخت باقی مانده مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی بابت شهریه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی در سال تحصیلی ۹۹_۹۸ نیز گفت:بر طبق هماهنگی های انجام شده با مسئولان این دانشگاه، مبلغ نهایی بدهکاری سازمان به دانشگاه آزاد نیز تعیین شده است و در هفته گذشته در دو سند جداگانه در فرایند پرداخت قرار گرفته است و در روزهای آینده به تصفیه کامل می رسد و اطلاع رسانی این موضوع نیز انجام خواهد شد.

رضوانی افزود:برنامه بعدی ما، لینک کردن سامانه دانشگاه آزاد اسلامی به سامانه دانشجویان بهزیستی و تعبیه زیرساخت های لازم برای این موضوع است تا بتوانیم پرداخت ها را با سرعت و دقت بالاتری انجام دهیم و امیدواریم با انجام این کار، سال تحصیلی جدید را سالی بدون دغدغه برای دانشجویان عزیزمان رقم بزنیم تا بتوانند با فراغ خاطر بیشتر به تحصیل بپردازند.

*۳۳ هزار کودکان 3 تا 6 سال مشکل بینایی دارند

رییس سازمان بهزیستی کل کشور با اشاره به نتایج بررسی غربالگری در سال گذشته گفت: در سال گذشته بیش از دو میلیون کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری شدند که حدود ۳۳ هزار نفر از این تعداد دارای مشکل بینایی بودند که به طور قطع بخشی از این تعداد جزو افراد کم برخوردار هستند.

تفاهم نامه همکاری مشترک، بین بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وسازمان بهزیستی کشور، سه شنبه ۲۲ تیرماه در دومین روز از هفته بهزیستی امضاشد. دراین مراسم که سید عبدالله ارجائی مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)؛ وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از معاونین بهزیستی و افراد دارای معلولیت حضور داشتند، محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام  (ره) گفت: رییس سازمان بهزیستی کشور از روحیه خوبی برخورداراست و تلاش می کند تا از همه ظرفیت های کشور برای کمک به مددجویان این سازمان استفاده کند.

وی با بیان این که باید این روحیه در همه تقویت شود تا فرد محتاجی سامان داده شود افزود: اگراین مکانیزم دنبال شود به طور قطع خدا هم کمک خواهد کرد.

مخبر ادامه داد: معنای معلولیت جسمی عدم توانایی نیست چرا که بسیاری از افراد سالم با درآمدهای فراوان حتی دیپلم هم ندارند.

وی خاطر نشان کرد: اگر نظام یک اراده جدی کند تا از همه ظرفیتهای کشور برای حل معضلات کشور استفاده کند بسیاری از مشکلات  رفع  می شود.

به گفته رییس ستاد اجرایی فرمان امام  (ره)، امروز ۲۷ هزار ویلچر در اختیار افراد دارای معلولیت در مناطق کم برخوردار قرار می گیرد که با این حرکت برخی از این افراد دارای ویلچر خواهند شد.

وی در ادامه به بحث اشتغال اشاره کرد و گفت: باید فرصت بحث در این زمینه صورت فراهم  و سرعت بگیرد تا این امر محقق شود.

وی خاطر نشان کرد: باید از همه ظرفیت ها و خیریه ها استفاده و پیگیری کرد چراکه معلولان همانند فرزندان آنها هستند.

وی همچنین از اهدای ۱۱۰ جهیزیه به زوج های جوان خبر داد.

کمک به درمان ۱۰ هزار زوج ناباورمحروم در سطح کشور

سید عبدالله ارجائی با اشاره به اقدامات اساسی در بنیاد ۱۵ خرداد گفت: تجدید اساسنامه، تصویب ساختار سازمانی و مشخص شدن هسته اصلی فعالیت ها و غیره از جمله اقدامات این بنیاد بوده است.

وی افزود: فعالیت این بنیاد در سه حوزه اصلی سلامت، جمعیت به معنای کمک به جوانی جمعیت و حوزه خانواده با هدف کمک به تقویت بینان خانواده تعریف شده است.

ارجائی، کمک به درمان ۱۰ هزار زوج ناباورمحروم در سطح کشور را از نخستین اقدامات این بنیاد ذکر کرد و بیان داشت :امیدواریم این طرح امسال منجر به تولد تعدادی فرزند شود تا بتوان بخشی از تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جوانی جمعیت محقق شود.

وی ادامه داد: برنامه بعدی بنیاد ۱۵ خرداد، موضوع فرزند آوری بود که با طراحی که انجام شد کمک به تولد فرزند سوم و چهارم خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در ادامه کمک به افراد دارای معلولیت درمناطق محروم درسراسر کشوررا ازدیگر برنامه های این بنیاد ذکر کرد و گفت: از دو ماه پیش مباحثی با سازمان بهزیستی در سطح کارشناسی آغاز شد و مقرر شد تفاهم نامه بین این بنیاد با سازمان بهزیستی که مشتمل بر چند بند است منعقد شود.

وی تامین ۲۷ هزار ویلچر برای معلولین مناطق کم برخوردار در سراسر کشور را یکی از بندهای این تفاهم نامه ذکر کرد که امروز قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد.

وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور نیزبه فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۸ در روز جهانی افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: مقام  معظم رهبری فرمودند  که : مسوول حقیقی کمک به معلولان تنها سازمان بهزیستی نیست بلکه همه مردم، بخشهای دولتی، غیر دولتی و سازمانهای انقلابی هستند  بنابراین هر چه ممکن است در سطح کشور خدمات مربوط به بهزیستی را باید گسترش داد و از نیروی مردم برای گسترش این خدمات حداکثراستفاده را کرد.

وی افزود: در شروع بیماری کرونا بود که نیاز به ارایه بسته های حمایتی برای تهیه اقلام پیشگیری از کرونا و بهداشتی برای مددجویان وجود داشت که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در این زمینه به سازمان بهزیستی کمک کردند.

قبادی دانا بیان داشت: چند ماه بعد نیز در جلسه تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول و بیشتر در بیناد مستضعفان، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان نیز از سوی  ستاد اجرایی فرمان  امام  (ره) برای تهیه مسکن خانواده های دارای دو معلول یا بیشتر اختصاص پیدا کرد که محقق شد. همچنین چندی پیش نیز در حوزه اشتغال مددجویان و افراد دارای معلولیت، هزار و ۱۰۰ پروژه اشتغال زایی برای اشتغال سه هزارو ۳۰۰ نفر از مددجویان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه و تسهیلات اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: امسال نیزبرای ایجاد دو هزار اشتغال برای بیش از ۶ هزار از مددجویان کلید خورد که همه این موارد در چار چوب اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بود.

به گفته رییس سازمان  بهزیستی کشور، چندی پیش بنیاد ۱۵ خرداد تمایل به همکاری در حوزه سلامت، خانواده و جمعیت با سازمان بهزیستی داشتند که این امر منجر به پیش نویس تفاهم نامه ای مبنی بر تامین ۲۷ هزار ویلچر برای مددجویان این سازمان در مناطق کم برخوردار در سراسر کشورشد که امروز امضا شد.

وی گفت: ضرورت داشت تا اقداماتی در حوزه کمک به درمان کودکان زیر ۱۲ سال که دچار مشکل بینایی هستند صورت بگیرد.

وی به غربالگری بینایی این سازمان طی سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از دو میلیون  کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری شدند که حدود ۳۳ هزار نفر از این تعداد دارای مشکل بینایی بودند که به طور قطع بخشی از این تعداد جزو افراد کم برخوردار هستند که نیاز به درمان دارند که طبق این تفاهم نامه امکان درمان رایگان برای مددجویان بهزیستی که دچار مشکل بینایی در این سن هستد فراهم شده  است.

وی  همچنین با بیان  اینکه در بعد جمعیت نیز براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و سونمامی سالمندان در سالهای آینده، سازمان بهزیستی تاکید ویژه  برسیاست های جمعیتی داشت گفت:  در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار که که حدود ۴ هزارو ۷۰۰ نفر خانواده هایی هستند که فرزند سه قلو و یا بیشتر دارند و ۱۰ هزارو ۸۰۰ خانوار دارای فرزند دوقلو هستند که جزودهک های درآمدی یک تا سه می باشد.

وی ادامه داد: این تعداد از خانواده ها از دو سال پیش ماهانه مستمری دریافت می کنند که امسال این مبلغ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است. البته بسته های حمایتی ستاد فرمان امام در خصوص این خانواده ها در نظر گرفته شده تا انشالله بتوان حمایت های لازم صورت بگیرد.

قبادی دانا خاطر نشان  کرد: محورچهارم این  تفاهم  نامه  نیزبراساس شرایط و تغییر و تحولاتی که در بیناد ۱۵ خرداد شاهد هستیم آماده است تا در زمینه های  دیگر همکاری های  لازم  صورت  بگیرد.

 

.......گزارش ویژه

*افزایش مستمری‌ها به ۱۹ درصد حداقل حقوق در 1400

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه ماده ۷۹ مبلغ مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد در هر سال باشد که در سنوات گذشته مبالغ مستمری در سال ۱۳۹۲، ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۷، ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد حداقل حقوق رسیده است.

وحید قبادی دانا روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سه سال پیش، مبلغ یارانه مراکز به صورت دستی بالغ ۶۴۰ هزار تومان در ماه بود که گاهی دچار تاخیر می‌شد اما این مبلغ در سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان و از این هفته به دو میلیون تومان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: این مبلغ به ازای هر فرد مجهول الهویه در مراکز بهزیستی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود که در کیفیت زندگی تاثیر گذار خواهد بود. در سال ۹۷، ۳۹ هزار نفر این یارانه را دریافت می کردند که امسال این تعداد به ۴۷ هزار نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خانواده محوری یکی از سیاست های اصلی بهزیستی است، افزود: افراد دارای معلولیت باید حمایت شده و خانواده توانمند شود. بنابراین یارانه مراکز روزانه توانبخشی نیز که در سال ۹۷، ۱۲۲ هزار تومان بود، امسال به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته و ۱۷۷ درصد رشد داشته است.

قبادی‌دانا با اشاره به افراد دارای ضایعه‌نخاعی شدید و خیلی شدید وابسته به بستر نیز گفت: هر سال بر اثر تروما و تصادف جاده ای حدود دو هزار نفر به این افراد اضافه می شود. در سال ۹۷، ۲۰ هزار نفر از این افراد را تحت پوشش حق پرستاری در منزل داشتیم که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد و در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزار تومان یافت و از این هفته به یک میلیون تومان افزایش می‌یابد.  به عنوان سرانه لوازم بهداشتی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان نیز روی کارت بانکی آنها شارژ خواهد شد.

وی تصریح کرد: از حیث تعداد نیز از ۲۰ هزار نفر در سال ۹۷، امروز ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی و ۵۵ هزار معلول وابسته به بستر هستند. افزایش حق‌پرستاری تاکید بر محوریت خانواده است تا تعداد افراد دارای معلولیتی در خانه نگهداری می‌شوند، افزایش یابد.

قبادی‌دانا گفت: تعداد افراد دارای معلولیت نگهداری‌شده در مراکز ۵۱ هزار نفر است اما آمار تعداد افراد معلولیت در خانواده‌ها، ۵۵ هزار نفر هستند و از آمار ساکنان در مراکز پیشی گرفته اند.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزاردان و غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال گفت: در سال ۹۹، حدود دو میلیون نفر کودک سه تا ۶ سال مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که ۳۳ هزار نفر از آنها مشکلات بینایی داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه ژنتیک فعالیت ارزنده های در دستور کار است. زیبنده نیست که خانواده‌های ما پنج تا ۶ معلول داشته باشند و باید جلوی آن گرفته شود.

قبادی‌دانا افزود: اگر خانواده‌ای یک معلول دارد باید علت آن مشخص شود که  اگر در اثر حوادث حین زایمان باشد باید به آنها اطمینان داده شود که می‌توانند فرزند دیگر داشته باشند و اگر ژنتیکی باشد باید به آنها آگاهی داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کمیته پیشگیری از کرونا حدود ۹۵ هزار دوز واکسن برای کسانی در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، تزریق کردیم به آن معنا که بیش از ۸۰ درصد کسانی که در مراکز شبانه روزی هستند واکسن کرونا را دریافت کردند و مقایسه آمار چهار ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته - که واکسیناسیون انجام نشده بود - نشان می‌دهد میزان ابتلا و فوت در مراکز بهزیستی ناشی از کرونا کاهش یافته است.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: میزان فوتی ها ۸۳ درصد و میزان ابتلا به ویروس کرونا طی چهار ماه نخست امسال ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مددجویان دوز دوم را نیز دریافت کردند، افزود: متاسفانه ۵۲۹ نفر از ۵۱ هزار نفر ساکن در مراکز بهزیستی به علت کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین ۸۵۰۰ نفر به کرونا مبتلا شدند که بسیاری از آنها بهبودی کامل یافتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد فوتی ها در مراکز بهزیستی ۴۹ نفر بوده است. نگرانی ما برای عدم تخصیص واکسن ویژه برای معلولان و مددجویان بهزیستی است که در منازل هستند و در مراکز نگهداری نمی شوند. بارها در این زمینه مکاتبه کردیم اما متاسفانه هنوز سهمیه ویژه ای برای آنان  اختصاص داده نشده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز همه مددجویان سازمان بهزیستی می‌توانند وارد سامانه شفافیت شوند و تمام خدماتی که سازمان بهزیستی به نام آنها زده و به آنها اختصاص یافته را مشاهده کنند و نظارت کافی داشته باشند، گفت: در سامانه دانشجویی ۲۲ هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی اطلاعات خود را وارد کردند و شهریه آنها به طور کامل پرداخت می‌شود. علاوه بر دانشجویانی که از گذشته تحت پوشش بودند، همچنین اگر سرپرست خانواده معلول شدید و خیلی شدید باشد و فرزند دانشجویی در این خانواده وجود داشته باشد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند. همچنین ۳۰۰۰ دانشجو تحصیل کننده در دانشگاه‌های غیردولتی نیز هر ترم کمک هزینه‌ای را به عنوان تشویقی دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال ایران سپید در خصوص استخدام معلولان در دستگاه‌های اجرایی به ویژه نابینایان در آموزش و پرورش هم افزود:جایی که حقوق افراد دارای معلولیت تضییع شود پیگیری می کنیم اما اگر شرایط ماهوی شرایط کار ندهد، چاره‌ای نیست اما مشکل استخدام برای نابینایان حل خواهد شد و همکاران در دبیرخانه پیگیری و اجرای قانون در حال پیگیری آن است. سهمیه سه درصد استخدام به افراد معلول اختصاص یافته است و بعضی از مشاغل به افراد دارای معلولیت اختصاص دارد و شانس قبولی بیشتری دارند و حتی اگر در یک سال این ظرفیت تکمیل شود این افراد ذخیره می‌شود؛ همچنین بر اساس آئین نامه‌ها شرایط استخدامی و احراز پست لازم متفاوت است برای مثال آموزش و پرورش برای معلمان شرایطی را دارد و معیارهای گزینشی خاصی را هم دارند اما جایی که حقوق افراد معلول ضایع شود ما ورود می‌کنیم و پیگیر حل مشکل استخدام افراد دارای معلولیت بینایی هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  در ادامه این نشست خبری در خصوص مستمری بگیران سازمان هم گفت: تا سال ۹۷ تعداد مستمری بگیران حدود ۵۰۰ هزار خانوار بود و تعداد مستمری‌بگیران در کمیته امداد نیز یک میلیون خانوار بود و به همین میزان پشت‌نوبتی وجود داشت که از محل هدفمندی یارانه‌ها برای افراد پشت نوبت مستمری در نظر گرفته شده و به تدریج برقرار شد و در سال ۹۷ هیچ پشت‌نوبتی نداشتیم.

قبادی‌دانا افزود: اما ۵۰۰ هزار نفری که از قبل مستمری می گرفتند هم از محل بودجه بهزیستی و هم از محل هدفمندی مستمری می گرفتند اما از سال ۱۴۰۰ یکسان سازی انجام گرفت و همه مددجویان قدیمی و جدید میزان مستمری آنها یکسان و براساس بعدخانوار است.

وی تصریح کرد: اما در این فاصله افرادی دچار مشکل شدند و پشت‌نوبتی های جدید هستند که اکنون ۳۰۰ هزار خانوار پشت نوبت هستند و دو برابر این میزان پشت نوبت کمیته امداد هستند. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ بودجه، درنظر گرفته شده که پشت‌نوبتی ها مستمری دریافت کنند بسته ای در بهزیستی در حال آماده شدن است که اولویت‌ها مشخص شود تا با توجه به محدودیت منابع با توجه به شدت معلولیت تعداد زنان سرپرست خانوار و بعد خانوار، مستمری آنها ضریب خاصی خواهد گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال دیگر ایران سپید در خصوص خرید دستگاه های برجسته نگاه هوشمند گفت: برای خرید تعداد ۱۰۰ دستگاه نوت‌تیکر (دستگاه برجسته‌نگار هوشمند ویژه نابینایان)، تامین اعتبار شده اما یک شرکت در کشور به صورت تنها تولیدکننده آن است و تعداد موجود آن ۳۰ مورد بوده است.

قبادی‌دانا افزود: مسائلی برای افزایش قیمت مطرح شده بود که منطقی نبود امید است به نتیجه ای برسیم تا این اقلام گران‌تر از قیمت موجود خریداری نشود اگر مشکلات برطرف شود ۷۰ دستگاه دیگر خریداری خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: درباره مستمری خانواده تحت پوشش افزایش قابل توجهی شاهد بودیم. در شرایط که در سال ۹۲ میزان مستمری ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان بود امروز به ۳۵۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته که می توانند تامین کننده حداقل های نیاز باشد.

قبادی‌دانا افزود: مبلغ مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد در سال باشد که در سنوات گذشته مبالغ مستمری در سال ۹۲ ، ۱۲ درصد حداقل حقوق بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد حداقل حقوق رسیده و به رغم تورم، شیب افزایش مبالغ مستمری بهزیستی و کمیته افزایشی بوده است.

وی تصریح کرد: مبلغ میانگین مستمری دریافتی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نسبت به سال ۹۲ بین هشت تا ۱۱ درصد افزایش یافته درحالیکه حداقل دستمزد افزایش پنج برابری داشته است و افتخار داریم هدف برنامه ششم توسعه را به دستیابی نزدیک کنیم که جای تشکر از مجلس دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با قدردانی از دولت و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش بودجه بهزیستی در سنوات اخیر گفت: بودجه جاری بهزیستی در سال ۹۷ بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۹۸ بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان و در ۱۴۰۰ به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

قبادی‌دانا تصریح کرد: بودجه بهزیستی رشد ۲۷۱ درصدی در شرایط سخت اقتصادی داشته است. همچنین براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبنی بر کاهش فقر مطلق مبالغی به مستمری افزوده شده که در سال ۹۷ بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۸ بالغ بر ۲۷۶۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ بالغ بر ۳۱۴۰ و امسال نیز بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان مبالغی جهت مستمری برای کاهش فقر مطلق روی کارت بانکی مستمری‌بگیران شارژ می‌شود که افزایش ۱۰۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ دارد.

وی درباره قانون حمایت از افراد معلولیت نیز گفت: قانون جامع معلولان در سال ۸۳ در مجلس مصوب شد و  در سال ۹۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید اما تا سال ۹۷ هیچ بودجه ای تخصیص داده نشد تا سال ۹۷ بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت، ۲۰۰ میلیارد تومان در قانون در نظر گرفته شد که متاسفانه تخصیص صفر داشت. در سال ۹۸، مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تخصیص داشت که ۷۷۶ میلیون تومان آن محقق شد و امسال این بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته و ۹۰۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در مجموع بودجه جاری، بودجه قانون حمایت از معلولان و بودجه مستمری ۲۲۸ درصد طی سه سال افزایش داشته است و یکی از عوامل افزایشی، شفافیت اقدامات بهزیستی  استقرار دولت الکترونیک بوده است.

قبادی دانا افزود: اکنون یک میلیون و ۸۰ خانوار مستمری بگیر، یک میلیون و ۵۵۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند و ۵۱ هزار فرد دارای معلولیت، سالمند و بیمار روان مزمن که شرایط نگهداری در خانواده را ندارند در مراکز شبانه روزی توانبخشی بهزیستی هستند. 

 

.........اخبار روز

*محدود شدن رشته های ارشد برای فارغ التحصیلان کارشناسی فعلا اجرا نمی شود

خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم: نامه مربوط به تغییر فرایند پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد، مصوبه اجرایی نیست و در قالب یک کار کارشناسی صورت گرفته است.

 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در نامه ای از مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی خواسته است برای رشته‌ های آزمون کارشناسی ارشد، رشته های مرتبط مشخص کنند تا از ادامه تحصیل همه دانش آموختگان کارشناسی در همه رشته های ارشد جلوگیری شود.

*ثبت صدور چک‌های جدید به تایید بانک نیاز ندارد

بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس قانون جدید چک، چک‌های صیادی جدید موسوم به چک‌های بنفش باید هنگام انتقال از صادرکننده به گیرنده، حتما به یکی از روش‌های تعیین شده، در سامانه صیاد ثبت صدور شود.

بر این اساس، ثبت موفق صدور چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده به منزله رسمیت یافتن چک و قابل انتقال شدن آن به گیرنده است و تایید چک در مرحله بعدی صرفا" توسط گیرنده انجام می‌شود.

لذا ادعای برخی از اشخاص صادرکننده‌ چک مبنی بر انتظار برای دریافت تاییدیه از بانک یا بانک مرکزی برای ثبت صدور چک به هیچ عنوان صحت ندارد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند، هرگونه ادعای احتمالی از طرف صادرکننده چک مبنی بر اینکه «چک را در سامانه صیاد ثبت کرده و منتظر دریافت تأییدیه از طرف سامانه است»، ادعایی خلاف واقع و نامنطبق با فرایندهای ثبت و انتقال چک است./ ایسنا

 وزیر بهداشت: واکسیناسیون در هرمزگان هم به محدوده افراد ۵۰ سال به بالا گسترش می‌یابد

دکتر نمکی: تا دو روز آینده، تزریق واکسن کرونا به روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دز می‌رسد

* رئیسی: آغاز ریشه‌کنی فساد تا استقرار دولت نباید به تأخیر بیفتد

رئیس‌جمهور منتخب (در نخستین جلسه کمیته‌ای رئیسان دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی): یکی از انتظارات مردم از دولت جدید ریشه‌کنی فساد است.

زمینه‌های ریشه‌کنی فساد از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی آغاز شود.

*شرکت دخانیات ایران بورسی می‌شود

سیاوش افضلی مدیرعامل شرکت دخانیات ایران:

در مرحله نخست ۱۰ درصد از سهام این شرکت در بورس عرضه خواهد شد تا قیمت مناسب بدست بیاید و بعد از آن همه سهام با قیمت محاسبه شده به بورس عرضه خواهد شد.

طی ۶ماه دوم نخست سال ۹۸ بیش از ۷۰ درصد محصولات دخانیات قیمتی پایین‌تر از بازار داشتند یعنی شرکت زیان ده بود ولی اکنوم حاشیه سود محصولات شرکت از ۱۷ تا ۲۰ درصد است.

تصمیم به خصوصی سازی، بدون در نظر گرفتن مقدمات آن در دهه ۹۰ موجب شد که سود بازار حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی مصرف سیگار در کشور، نصیب شرکت‌های خارجی شود.

در طرح تحقیق و تفحص فقط شرکت دخانیات مورد توجه قرار گرفته نه کل صنعت  در حالی که سهم ما از بازار، حدود ۲ هزار میلیارد تومان است./ ایرنا

* سازمان ملل: کرونا، گرسنگی را در جهان افزایش داد

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که همه‌گیری، باعث افزایش گرسنگی در جهان شده است به‌طوری‌که حدود یک‌دهم جمعیت جهان یعنی ۸۱۱ میلیون نفر به سوء‌تغذیه دچار شده‌اند./ ایسنا

*فاز سوم کارآزمایی واکسن کووپارس هفته سوم مرداد آغاز می‌شود

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس :

فاز سوم کلینیکال ترایال هفته سوم یا چهارم مردادماه آغاز خواهد شد.

برای اجرای فاز سوم و انجام مطالعه، به آماده سازی سایت های مختلف در چند استان کشور نیاز است./ ایسنا

 

.......سلامت و بهداشت

*کرونا دلتا کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند

دکترای فیزیولوژی پزشکی گفت: ویروس کرونا دلتا علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان را نیز درگیر می‌کند. 

به نقل از ایرنا، محمدرضا رئوفی افزود: ابتلا به کرونا دلتا در کودکان و نوجوانان بیش از کرونای چینی و انگلیسی مشاهده می‌شود. این ویروس قبل از موتاسیون (جهش) در این گروه جمعیتی فاقد علامت بود و امروز با این جهش و بروز کرونا دلتا، کودکان و نوجوانان هم در صورت ابتلا به بیماری، علائم بالینی را تجربه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در واقع کودکان و نوجوانان قبل از ظهور کرونا دلتا نیز به کووید۱۹ مبتلا می‌شدند، اما در اغلب موارد بی‌علامت و در حقیقت ناقل بیماری بودند.

رئوفی توضیح داد: ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی شد، اکنون این ویروس هم جهش یافته و دلتا پلاس در این کشور بروز کرده، اما تاکنون شیوع جهانی این بیماری گزارش نشده است.

دکترای فیزیولوژی پزشکی ادامه داد: میزان سرایت و بیماری‌زایی این ویروس هم به دلیل افزایش قدرت چسبندگی به دیواره‌های سلولی و همچنین مسدود کردن مسیرهای گسترده‌تر داخلی سلول‌ها افزایش یافته و بنابراین با تعداد کمتری از عوامل آلودگی، شخص بیمار خواهد شد. 

رئوفی خاطرنشان کرد: علائم کرونا دلتا نیز طیف متعددی از علائم متعارف کووید۱۹ بوده و به صورت تنفسی، گوارشی و... بروز می‌ کند. 

وی یادآور شد: آنتی بادی موجود در بدن بهبودیافتگان کرونا در مواجهه با این ویروس، در مقایسه با کرونای چینی و انگلیسی ضعیف‌تر است، اما به رغم این مساله آنتی بادی بهبودیافتگان کرونا در مواجهه با کرونا دلتا هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این استاد علوم پزشکی درباره توصیه‌های پیشگیرانه نیز تاکید کرد: شیوه‌نامه‌های بهداشتی گذشته همچون رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات باید مورد توجه قرار گیرد.

*شرایط کرونایی تهران تا ۲ هفته آینده بهبود نمی‌یابد: فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به روند افزایشی کرونا در استان تهران، گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته بازهم شاهد افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی باشیم.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی با اشاره به اینکه آخرین آمارها نشان می‌دهد که با فرایند رو به رشد در شاخص‌های کرونا مواجه هستیم، گفت: شاخص مراجعه سرپایی و بستری بیماران کرونایی افزایشی بوده است؛ اما شاخص مرگ و میر تهران هنوز چندان متناسب با میزان مراجعه سرپایی افزایش نداشته است.

وی افزود: این موضوع می‌تواند به علت تاثیر تاخیر در آمار مرگ و میر نسبت به آمار بستری و مراجعه سرپایی باشد و یا اینکه شاید در خیز پنجم کرونا چون سوش دلتا غالب است، فقط سرایت پذیری افزایش یافته باشد. زیرا برخی منابع علمی می‌گویند ممکن است ویروس منجر به افزایش مرگ و میر نشود و تنها مبتلایان را افزایش دهد.

 وی اظهار کرد: قطعا شرایط تهران طی دو هفته آتی رو به بهبود نمی‌رود که به آمار کفه‌ای برسیم‌. پیش‌بینی می‌کنم تا انتهای هفته بازهم افزایش رشد آماری در شاخص‌های بستری و مراجعه سرپایی خواهیم داشت و هفته آینده در مورد شاخص مرگ و میر قدرت اظهار نظر و تحلیل بیشتری خواهیم داشت. ولی تاکنون عمده ‌ترین افزایش‌ها در شاخص مراجعین سرپایی و در وهله دوم بستری بخش عادی و سپس بستری بخش ویژه رخ داده است.

........ورزشی

*امید به مدالآوری جودوکاران نابینا بالاست

دهمین اردوی تیم ملی جودو نابینایان و کم‌بینایان در تهران در حال برگزاری است.

محمدرضا یوسف‌زاده سرمربی تیم ملی جودوی نابینایان در خصوص این اردو گفت: محمدرضا خیرالله زاده در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم و وحید نوری در وزن منفی ۹۰ کیلوگرم دو جودوکاری هستند که امتیاز لازم را برای کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کردند و دارای رنکینگ یک و دو جهان هستند. اردوی آمادگی این دو جودوکار برای حضور موفق در پارالمپیک توکیو از20تیر آغاز شده و تا 5 مرداد در استادیوم آزادی ادامه خواهد داشت. البته بنا داریم تا زمان اعزام این دو جودوکار به توکیو هر ماه یک اردوی 15 روزه برگزار کنیم تا جودوکاران با آمادگی بالایی در توکیو حضور پیدا کنند.

وی گفت: برنامه آماده‌سازی این دو جودوکار به گونه‌ای خواهد بود که صبح‌ها در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک تمرینات بدنسازی خود را پیگیری خواهند کرد و عصرها در باشگاههایی که حریف تمرینی مناسبی داشته باشند به تمرین جودو میپردازند.

وی در پایان در خصوص وضعیت این دو جودوکار گفت: هر دو جودوکار شرایط خوبی دارند و با توجه به مدالهایی که طی یکسال گذشته کسب کردند، امید به مدال آوری هر دو جودوکار در پارالمپیک توکیو داریم.

* جنجال بی سابقه در رئال

لو رفتن یک فایل صوتی منتسب به فلورنتینو پرز رئیس رئال که مربوط به سال 2006 است برای او و باشگاه رئال مادرید حاشیه ساز شده است.

فایل صوتی مربوط به زمانی است که پرز در آستانه استعفا از سمت خود به عنوان رئیس رئال بود. او پس از یک دوره شش ساله که با رئال دو لالیگا و یک لیگ قهرمانان را فتح کرد، به دلیل استمرار نتایج ضعیف و سه فصل بدون جام مجبور به استعفا شد و انتخابات زودهنگام به انجام رسید. رامون کالدرون بود که در انتخابات پیروز شد و تا 2009 رئیس رئال مادرید باقی ماند اما به دلیل تقلب، انتخابات مجدد برگزار شد و پرز پس از سه سال به ریاست بازگشت و هنوز بر مسند کار باقی مانده است.

در این فایل صوتی منتشر شده در ال کنفیدنسیال، پرز به انتقاد شدید از چند بازیکن رئال به خصوص ایکر کاسیاس و رائول گونزالس می پردازد. دو بازیکنی که در آن مقطع از مهره های ثابت و غیر قابل انکار رئال بودند. پرز در مورد کاسیاس می گوید:« او لیاقت دروازه بانی رئال را ندارد و نباید گلر تیم باشد. حساب کردن روی او اشتباه بزرگی بود. کاسیاس کلاه بزرگی بود که بر سر رئال رفت و رائول نیز دومین کلاهبرداری است که شایستگی پوشیدن پیراهن رئال را ندارد. رائول بازیکن بدی است و فکر می کند باشگاه متعلق به اوست. او یک پیراهن هم نمی فروخت. رائول ارزش رسانه ای ندارد و حتی یک پیراهن هم نمی فروشد. رائول واقعا بد است. او اعتقاد دارد خود رئال مادرید است، هم خودش و هم مدیربرنامه اش. رائول یکی از بزرگ ترین دلایلی است که رئال مادرید را ترک کردم. او مقصر اصلی است. رائول در حال نابود کردن رئال مادرید است. او پسر بد و وحشتناکی است. پرز در ادامه می گوید:« بازیکنان بسیار خودخواه هستند و اصلا نمی توان روی آنها حساب کرد. کسی که روی اینها حساب کند، اشتباه کرده است. من مجموعه ای از بازیکنان وحشتناک را در اختیار دارم. پرز در این فایل صوتی اما به دفاع و حمایت از زیدان و دیوید بکام می پردازد. انتشار این فایل پس از 15 سال خشم باشگاه رئال را به دنبال داشته است. طبق گزارش آاس، در رئال معتقدند که انتشار این فایل به منظور لطمه زدن به حیثیت و اعتبار پرز بوده و علت اصلی آن به پروژه بزرگ سوپرلیگ مربوط می شود.

پرز رئیس این پروژه است که خیلی زود برگزاری اش منتفی شد. سه ماه پیش اعلام شد که سوپرلیگ اروپا از فصل بعد راه اندازی خواهد شد اما ابتدا شش باشگاه انگلیسی و سپس اتلتیکو، میلان و اینتر انصراف دادند تا تنها رئال، بارسا و یوونتوس در پروژه باقی بمانند. هر سه باشگاه هنوز روی برگزاری سوپرلیگ اصرار دارند و یوفا به شدت علیه شان موضع گرفته و قصد تنبیه شان را نیز داشت که با حکم دادگاهی در سوئیس این جریمه منتفی شد.

در رئال معتقدند که توطئه ای علیه پرز و باشگاه رئال مادرید صورت گرفته و به طور جدی قصد پیگیری آن را دارند و احتمال شکایت رسمی باشگاه نیز بالاست. در بیانیه فلورنتینو پرز و در واکنش به این قضیه آمده است:« حرف هایی که مخفیانه توسط دکتر خوزه آنتونیو آبیان ضبط شده و سال هاست او در سو استفاده از آنها ناموفق بوده، به شکل عجیبی در روزنامه ال کنفیدنسیال و پس از گذشت سال ها منتشر می شود.

انتشار این فایل آن هم پس از این سال ها به خاطر مشارکت من در شکل گیری سوپرلیگ اروپاست. این قضیه را در اختیار وکلایم گذاشته ام و در حال بررسی اقدامات احتمالی هستیم.

 

........حوادث

*مادر افسرده نوزادش را به حیاط انداخت/ زن جوان به پزشکی قانونی منتقل شد

ساعت 7:30 دقیقه صبح جمعه 18 تیر ساکنان ساختمانی چهار طبقه با شنیدن صدای مهیبی خود را به حیاط رساندند و ناگهان داخل حیاط با جسد نوزادی مواجه شدند. باتوجه به اینکه نوزاد داخل حیاط افتاده بود، این احتمال مطرح شد که از بالکن یکی از واحدها به پایین افتاده باشد. از آنجا که ساکن طبقه چهارم زن جوانی بود که به تازگی وضع حمل کرده بود این احتمال مطرح شد که نوزاد متعلق به آنها باشد. بدنبال کشف جسد نوزاد، بلافاصله مأموران کلانتری 114 غیاثی، گزارش این ماجرا را به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام کردند. با اعلام این خبر تحقیقات به دستور بازپرس رحیم دشتبان و تیم بررسی صحنه جرم آغاز شد.

با حضور تیم جنایی در محل، تحقیقات آغاز شد و مأموران به سراغ زن 28 ساله ساکن طبقه چهارم رفتند. زن جوان که از نظر روحی وضع مناسبی نداشت و بشدت گریه کرده بود در تحقیقات اولیه به قتل نوزادش اعتراف کرد. او گفت: به خاطر بارداری و زایمان دچار افسردگی شده بودم. من یک دختر سه ساله هم دارم و لحظاتی قبل از اینکه دست به جنایت بزنم، نوزادم شروع به گریه کرد. او را در آغوش گرفتم تا آرام کنم اما همچنان گریه میکرد. آن زمان حال خوبی نداشتم و نمیدانستم چکار دارم میکنم. همانطور که کودک در آغوشم بود به سمت تراس رفتم. بچه گریه میکرد و حال من خیلی وخیم بود، عصبانی شدم و او را از تراس به پایین پرتاب کردم. به خودم که آمدم متوجه شدم بچه در بغلم نیست و او را از بالکن به پایین انداخته‌ ام.

در ادامه تحقیقات کارآگاهان به سراغ همسر متهم رفته و او نیز گفت: در زمان حادثه برای خرید از خانه خارج شدم، زمانی که برگشتم همسایه‌ها را دیدم که مقابل خانه ‌ام جمع شده‌اند و از ماجرای مرگ فرزندم با خبرم کردند. به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی پایتخت، جسد نوزاد به پزشکی قانونی منتقل شد. همچنین زن جوان بازداشت و برای بررسی صحت روانی و اینکه آیا در زمان جنایت جنون داشته است، به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *