شناسه خبر: 34029 منتشر شده در مورخ: 1400/4/22 ساعت: 15:21 گروه: اجتماعی  
افزایش مستمری‌ها به ۱۹ درصد حداقل حقوق در 1400

افزایش مستمری‌ها به ۱۹ درصد حداقل حقوق در 1400

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه ماده ۷۹ مبلغ مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد در هر سال باشد که در سنوات گذشته مبالغ مستمری در سال ۱۳۹۲، ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۷، ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد حداقل حقوق رسیده است.

به گزارش ایران سپید وحید قبادی دانا روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سه سال پیش، مبلغ یارانه مراکز به صورت دستی بالغ ۶۴۰ هزار تومان در ماه بود که گاهی دچار تاخیر می‌شد اما این مبلغ در سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان و از این هفته به دو میلیون تومان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: این مبلغ به ازای هر فرد مجهول الهویه در مراکز بهزیستی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود که در کیفیت زندگی تاثیر گذار خواهد بود. در سال ۹۷، ۳۹ هزار نفر این یارانه را دریافت می کردند که امسال این تعداد به ۴۷ هزار نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خانواده محوری یکی از سیاست های اصلی بهزیستی است، افزود: افراد دارای معلولیت باید حمایت شده و خانواده توانمند شود. بنابراین یارانه مراکز روزانه توانبخشی نیز که در سال ۹۷، ۱۲۲ هزار تومان بود، امسال به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته و ۱۷۷ درصد رشد داشته است.

قبادی‌دانا با اشاره به افراد دارای ضایعه‌نخاعی شدید و خیلی شدید وابسته به بستر نیز گفت: هر سال بر اثر تروما و تصادف جاده ای حدود دو هزار نفر به این افراد اضافه می شود. در سال ۹۷، ۲۰ هزار نفر از این افراد را تحت پوشش حق پرستاری در منزل داشتیم که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد و در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزار تومان یافت و از این هفته به یک میلیون تومان افزایش می‌یابد.  به عنوان سرانه لوازم بهداشتی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان نیز روی کارت بانکی آنها شارژ خواهد شد.

وی تصریح کرد: از حیث تعداد نیز از ۲۰ هزار نفر در سال ۹۷، امروز ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی و ۵۵ هزار معلول وابسته به بستر هستند. افزایش حق‌پرستاری تاکید بر محوریت خانواده است تا تعداد افراد دارای معلولیتی در خانه نگهداری می‌شوند، افزایش یابد.

قبادی‌دانا گفت: تعداد افراد دارای معلولیت نگهداری‌شده در مراکز ۵۱ هزار نفر است اما آمار تعداد افراد معلولیت در خانواده‌ها، ۵۵ هزار نفر هستند و از آمار ساکنان در مراکز پیشی گرفته اند.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های غربالگری شنوایی نوزاردان و غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال گفت: در سال ۹۹، حدود دو میلیون نفر کودک سه تا ۶ سال مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که ۳۳ هزار نفر از آنها مشکلات بینایی داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه ژنتیک فعالیت ارزنده های در دستور کار است. زیبنده نیست که خانواده‌های ما پنج تا ۶ معلول داشته باشند و باید جلوی آن گرفته شود.

قبادی‌دانا افزود: اگر خانواده‌ای یک معلول دارد باید علت آن مشخص شود که  اگر در اثر حوادث حین زایمان باشد باید به آنها اطمینان داده شود که می‌توانند فرزند دیگر داشته باشند و اگر ژنتیکی باشد باید به آنها آگاهی داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کمیته پیشگیری از کرونا حدود ۹۵ هزار دوز واکسن برای کسانی در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، تزریق کردیم به آن معنا که بیش از ۸۰ درصد کسانی که در مراکز شبانه روزی هستند واکسن کرونا را دریافت کردند و مقایسه آمار چهار ماهه امسال با مدت مشابه سال گذشته - که واکسیناسیون انجام نشده بود - نشان می‌دهد میزان ابتلا و فوت در مراکز بهزیستی ناشی از کرونا کاهش یافته است.

قبادی‌دانا خاطرنشان کرد: میزان فوتی ها ۸۳ درصد و میزان ابتلا به ویروس کرونا طی چهار ماه نخست امسال ۹۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مددجویان دوز دوم را نیز دریافت کردند، افزود: متاسفانه ۵۲۹ نفر از ۵۱ هزار نفر ساکن در مراکز بهزیستی به علت کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین ۸۵۰۰ نفر به کرونا مبتلا شدند که بسیاری از آنها بهبودی کامل یافتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد فوتی ها در مراکز بهزیستی ۴۹ نفر بوده است. نگرانی ما برای عدم تخصیص واکسن ویژه برای معلولان و مددجویان بهزیستی است که در منازل هستند و در مراکز نگهداری نمی شوند. بارها در این زمینه مکاتبه کردیم اما متاسفانه هنوز سهمیه ویژه ای برای آنان  اختصاص داده نشده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز همه مددجویان سازمان بهزیستی می‌توانند وارد سامانه شفافیت شوند و تمام خدماتی که سازمان بهزیستی به نام آنها زده و به آنها اختصاص یافته را مشاهده کنند و نظارت کافی داشته باشند، گفت: در سامانه دانشجویی ۲۲ هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی اطلاعات خود را وارد کردند و شهریه آنها به طور کامل پرداخت می‌شود. علاوه بر دانشجویانی که از گذشته تحت پوشش بودند، همچنین اگر سرپرست خانواده معلول شدید و خیلی شدید باشد و فرزند دانشجویی در این خانواده وجود داشته باشد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند. همچنین ۳۰۰۰ دانشجو تحصیل کننده در دانشگاه‌های غیردولتی نیز هر ترم کمک هزینه‌ای را به عنوان تشویقی دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال ایران سپید در خصوص استخدام معلولان در دستگاه‌های اجرایی به ویژه نابینایان در آموزش و پرورش هم افزود:جایی که حقوق افراد دارای معلولیت تضییع شود پیگیری می کنیم اما اگر شرایط ماهوی شرایط کار ندهد، چاره‌ای نیست اما مشکل استخدام برای نابینایان حل خواهد شد و همکاران در دبیرخانه پیگیری و اجرای قانون در حال پیگیری آن است. سهمیه سه درصد استخدام به افراد معلول اختصاص یافته است و بعضی از مشاغل به افراد دارای معلولیت اختصاص دارد و شانس قبولی بیشتری دارند و حتی اگر در یک سال این ظرفیت تکمیل شود این افراد ذخیره می‌شود؛ همچنین بر اساس آئین نامه‌ها شرایط استخدامی و احراز پست لازم متفاوت است برای مثال آموزش و پرورش برای معلمان شرایطی را دارد و معیارهای گزینشی خاصی را هم دارند اما جایی که حقوق افراد معلول ضایع شود ما ورود می‌کنیم و پیگیر حل مشکل استخدام افراد دارای معلولیت بینایی هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  در ادامه این نشست خبری در خصوص مستمری بگیران سازمان هم گفت: تا سال ۹۷ تعداد مستمری بگیران حدود ۵۰۰ هزار خانوار بود و تعداد مستمری‌بگیران در کمیته امداد نیز یک میلیون خانوار بود و به همین میزان پشت‌نوبتی وجود داشت که از محل هدفمندی یارانه‌ها برای افراد پشت نوبت مستمری در نظر گرفته شده و به تدریج برقرار شد و در سال ۹۷ هیچ پشت‌نوبتی نداشتیم.

قبادی‌دانا افزود: اما ۵۰۰ هزار نفری که از قبل مستمری می گرفتند هم از محل بودجه بهزیستی و هم از محل هدفمندی مستمری می گرفتند اما از سال ۱۴۰۰ یکسان سازی انجام گرفت و همه مددجویان قدیمی و جدید میزان مستمری آنها یکسان و براساس بعدخانوار است.

وی تصریح کرد: اما در این فاصله افرادی دچار مشکل شدند و پشت‌نوبتی های جدید هستند که اکنون ۳۰۰ هزار خانوار پشت نوبت هستند و دو برابر این میزان پشت نوبت کمیته امداد هستند. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ بودجه، درنظر گرفته شده که پشت‌نوبتی ها مستمری دریافت کنند بسته ای در بهزیستی در حال آماده شدن است که اولویت‌ها مشخص شود تا با توجه به محدودیت منابع با توجه به شدت معلولیت تعداد زنان سرپرست خانوار و بعد خانوار، مستمری آنها ضریب خاصی خواهد گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سوال دیگر ایران سپید در خصوص خرید دستگاه های برجسته نگاه هوشمند گفت: برای خرید تعداد ۱۰۰ دستگاه نوت‌تیکر (دستگاه برجسته‌نگار هوشمند ویژه نابینایان)، تامین اعتبار شده اما یک شرکت در کشور به صورت تنها تولیدکننده آن است و تعداد موجود آن ۳۰ مورد بوده است.

قبادی‌دانا افزود: مسائلی برای افزایش قیمت مطرح شده بود که منطقی نبود امید است به نتیجه ای برسیم تا این اقلام گران‌تر از قیمت موجود خریداری نشود اگر مشکلات برطرف شود ۷۰ دستگاه دیگر خریداری خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: درباره مستمری خانواده تحت پوشش افزایش قابل توجهی شاهد بودیم. در شرایط که در سال ۹۲ میزان مستمری ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان بود امروز به ۳۵۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته که می توانند تامین کننده حداقل های نیاز باشد.

قبادی‌دانا افزود: مبلغ مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد در سال باشد که در سنوات گذشته مبالغ مستمری در سال ۹۲ ، ۱۲ درصد حداقل حقوق بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد حداقل حقوق رسیده و به رغم تورم، شیب افزایش مبالغ مستمری بهزیستی و کمیته افزایشی بوده است.

وی تصریح کرد: مبلغ میانگین مستمری دریافتی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نسبت به سال ۹۲ بین هشت تا ۱۱ درصد افزایش یافته درحالیکه حداقل دستمزد افزایش پنج برابری داشته است و افتخار داریم هدف برنامه ششم توسعه را به دستیابی نزدیک کنیم که جای تشکر از مجلس دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با قدردانی از دولت و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش بودجه بهزیستی در سنوات اخیر گفت: بودجه جاری بهزیستی در سال ۹۷ بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۹۸ بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان و در ۱۴۰۰ به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

قبادی‌دانا تصریح کرد: بودجه بهزیستی رشد ۲۷۱ درصدی در شرایط سخت اقتصادی داشته است. همچنین براساس آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبنی بر کاهش فقر مطلق مبالغی به مستمری افزوده شده که در سال ۹۷ بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۸ بالغ بر ۲۷۶۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ بالغ بر ۳۱۴۰ و امسال نیز بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان مبالغی جهت مستمری برای کاهش فقر مطلق روی کارت بانکی مستمری‌بگیران شارژ می‌شود که افزایش ۱۰۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ دارد.

وی درباره قانون حمایت از افراد معلولیت نیز گفت: قانون جامع معلولان در سال ۸۳ در مجلس مصوب شد و  در سال ۹۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید اما تا سال ۹۷ هیچ بودجه ای تخصیص داده نشد تا سال ۹۷ بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت، ۲۰۰ میلیارد تومان در قانون در نظر گرفته شد که متاسفانه تخصیص صفر داشت. در سال ۹۸، مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تخصیص داشت که ۷۷۶ میلیون تومان آن محقق شد و امسال این بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته و ۹۰۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در مجموع بودجه جاری، بودجه قانون حمایت از معلولان و بودجه مستمری ۲۲۸ درصد طی سه سال افزایش داشته است و یکی از عوامل افزایشی، شفافیت اقدامات بهزیستی  استقرار دولت الکترونیک بوده است.

قبادی دانا افزود: اکنون یک میلیون و ۸۰ خانوار مستمری بگیر، یک میلیون و ۵۵۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند و ۵۱ هزار فرد دارای معلولیت، سالمند و بیمار روان مزمن که شرایط نگهداری در خانواده را ندارند در مراکز شبانه روزی توانبخشی بهزیستی هستند. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *