شناسه خبر: 34018 منتشر شده در مورخ: 1400/4/22 ساعت: 10:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 22 تیر 1400

روزنامه سه شنبه 22 تیر 1400

عناوین امروز: تحویل بیش از 35 هزار واحد مسکن به معلولین-گذران اوقات فراغت با آموزشهای مجازی زبان، کامپیوتر و آشپزی- 65 ساله ها در سامانه واکسن کرونا ثبت نام کنند-روایتی شاعرانه از صبا علیزاده در دسترس علاقمندانش- ۲۵ میلیون تومان هدیه برای ورزشکاران پارالمپیک 2021-از قتل همسرم پشیمانم؛ اگر مادرزنم در زندگی ما دخالت نمی کرد الان مهسا زنده بود.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰

۲ ذوالحجه ۱۴۴۲

۱۳  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۴۷ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تحویل بیش از 35 هزار واحد مسکن به معلولین

*گذران اوقات فراغت با آموزشهای مجازی زبان، کامپیوتر و آشپزی

*65 ساله ها در سامانه واکسن کرونا ثبت نام کنند

*روایتی شاعرانه از صبا علیزاده در دسترس علاقمندانش

*۲۵ میلیون تومان هدیه برای ورزشکاران پارالمپیک 2021

*از قتل همسرم پشیمانم؛ اگر مادرزنم در زندگی ما دخالت نمی کرد الان مهسا زنده بود

 

........اخبار ویژه

*تحویل بیش از 35 هزار واحد مسکن به معلولین

محمدرضا شهبازی گفت: امسال در نظر داریم با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بسیج سازندگی و... بیش از 35 هزار واحد مسکونی به دست افراد دارای معلولیت برسانیم.

محمدرضا شهبازی، مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد خانه‌هایی که تحویل افراد دارای معلولیت شده است، گفت: سال گذشته  تسهیل‌گری بیش از 16 هزار خانه در سراسر کشور از طریق روش‌های مختلف به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی انجام دادیم و برای امسال برنامه ریزی برای ساخت 35169 واحد مسکونی برای جامعه هدف سازمان شده است.  

او از همکاری با دستگاه‌های دیگر خبر داد و افزود: سازمان بهزیستی با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف شامل بیناد مستضعفان، بنیاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بسیج سازندگی  و قرار گاه خاتم انبیا و ستاد اجرای فرمان امام برنامه همکاری درنظر گرفته است تا اهداف تعیین شده تحقق پیدا کند.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی تصریح کرد: بیش از 75 درصد از این خانه‌ها به افراد دارای معلولیت تعلق می‌گیرد و بقیه نیز به سایر گروه‌های هدف از جمله زنان سرپرست خانوار داده می‌شود.  

شهبازی در پاسخ به این سوال که اولویت بندی‌ها برای تحویل مسکن چگونه است، گفت: اولویت بندی در تهیه و واگذاری مسکن داریم به این صورت که خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر، معلولین ضایعه نخاعی شدید و خیلی شدید در اولویت هستند درواقع چندین شاخص را تعریف کردیم تا براساس آن افراد امتیازبندی شده و طبق آن افراد صاحب خانه شوند. تا به حال از تعداد 14300 خانواده دارای دو معلول تعداد 10467 خانواده صاحب خانه شده اند

او درباره هزینه این خانه‌ها عنوان کرد: روش های متعددی برای حمایت از خانه دار شدن افراد تحت پوشش وجود دارد. کمک های بلاعوض از مبلغ 30 میلیون تومان تا 140 میلیون تومان برای خرید و ساخت مسکن، پرداخت تسهیلات کم بهره تا 50 میلیون تومان و همچنین برای ساخت مسکن در صورتی که فرد زمین نداشته باشد تامین زمین به صورت رایگان امکان پذیر است. افراد دارای معلولیت نیز از پرداخت هزینه های اخذ پروانه و  انشعاب آب و برق نیز معاف می باشند.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی درباره آخرین وضعیت مناسب سازی منزل معلولین گفت: سال گذشته بیش از 17 هزار مورد از منازل افراد دارای معلولیت و سالمندان را مناسب سازی کردیم، این کار در ورودی خانه، محل نشیمن، اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و حمام انجام شده تا معلولین در خانه به راحتی تردد کنند البته لازم به ذکر است که در انجام این کار ما به معلولین کمک کردیم یعنی خدمات مشاوره ارائه دادیم، کار کارشناسی انجام دادیم و به لحاظ مالی هم کمک کردیم تا بتوانند در منزل مناسب سازی انجام دهند.

 او ادامه داد: کمک به  تامین وسایل کمکی برای انجام فعالیت های روزمره زندگی یکی دیگر از فعالیت های است که پیگیر آن هستیم چرا که معلولین نیاز به وسایل خاصی دارند برای مثال ممکن است به قاشق خاص، لیوان خاص، وسیله‌ای برای بلند شدن، دستگیره‌های ویژه و... نیاز داشته باشند که ما به بیش از 5 هزار نفر کمک کردیم تا این وسایل کمکی مورد نیازشان برای انجام فعالیت‌های روزمره تامین شود.

شهبازی از مناسب سازی خودروی معلولین خبر داد و گفت: خودروی 900 نفر از افراد دارای معلولیت را با تقاضای آنها مناسب سازی کردیم. این امر مستلزم داشتن خودرو توسط فرد و تقاضای او است. شاید به نظر برسد تعداد خودروهای مناسب سازی شده کم است اما این مسئله به کم بودن تقاضا بازمی‌گردد وگرنه 100 درصد متقاضیان مناسب سازی خودرو کارشان انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی از افزایش 46 درصدی وسایل توانبخشی در سال 1400 نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: متاسفانه در چند وقت اخیر قیمت وسایل کمکی به میزان چشم گیری افزایش پیدا کرده است به طوری که برخی از وسایل، افزایش قیمت 3 تا 6 برابری داشته‌اند.  با وجود اینکه اعتبارات بهزیستی برای تامین وسایل کمکی نسبت به سال افزایش داشته است، نمی‌تواند این حجم از تورم را پوشش دهد درنتیجه ممکن است برخی از افراد دارای معلولیت به دلیل مشکلات مالی مجبور به خرید وسایل توانبخشی دست دوم شوند اما تلاش سازمان این است که بتواند وسایلی که برای معلولین ضروری و حیاتی هستتند مثل عصا، ویلچر، واکر و... را تامین کند.

*تاکید بر توسعه مناسب‌سازی محیط و اماکن عمومی برای ایجاد فرصت‌های برابر

کاظمی مومن‌سرایی با اشاره به مهمترین اقدامات سازمان در بخش مناسب سازی به سامانه معبر اشاره کرد و گفت: ایجاد سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ در راستای دریافت پیشنهادات و مشکلات شهروندان در زمینه مناسب‌سازی در سراسر کشور و پیگیری مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری وبگاه‌ها و درگاه‌های ارائه خدمات اینترنتی دستگاه‌های اجرایی است.

وقتی با دوپای سالم و چشمانی بینا در محیط شهری گذر می‌کنیم کمتر متوجه استاندارد نبودن فضا می‌شویم اما تلنگری به ذهن‌مان متبادر می‌شود که استفاده از این فضاها برای افراد دارای معلولیت و ... اگر نگوییم ناممکن اما سخت دشوار است؛ با این مقدمه و تاکید ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر امر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و ‌اماکن دولتی و عمومی توسط برخی دستگاه‌ها با «ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی» در چهل‌ویکمین سالگرد گرامیداشت هفته بهزیستی به گفت‌وگو پرداختیم.

- مسئولیت مناسب‌سازی به عهده کدام نهاد است؟

به موجب ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولان وزیر کشور یا معاون ذیربط به عنوان رئیس ستاد و رئیس سازمان بهزیستی کشور به عنوان دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‏سازی کشور می‌باشند.

- برای تحقق نهضت مناسب‌سازی معابر برای معلولان در کشور تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جریان‌سازی موضوع مناسب‌سازی در استان‌های سراسر کشور از طریق برنامه‌ریزی، هماهنگی و پیگیری تشکیل ستاد مناسب‌سازی که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۷ جلسه در سطح ملی، ۵۸۷ جلسه ستاد در استان‌ها و ۸۱۳۴ جلسه در شهرستان‌ها بصورت هدفمند تشکیل شد که بخش عمده مصوبات محقق شده است همچنین با پیگیری دبیرخانه و جلسات مشترک با معاونت شهرسازی و معماری و سازمان برنامه و بودجه کشور، تجدیدنظر اول  ضابطه ۲۴۶ امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران با عنوان ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و ابلاغ آن طی بخشنامه سازمان برنامه بودجه کشور انجام شدکه رﻋﺎﻳﺖ اﻳﻦ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺑﺮای تمامی ﻣﺮاﺟﻊ در ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻃﺮح‌ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻋﻤﺮان ﺷﻬﺮی روﺳﺘﺎیی اﻟﺰاﻣﻴﺴﺖ.

- آیا ضمانت اجرایی قوی در قوانین و بودجه مناسب به این امر تخصیص یافته است؟

خیر، نبود ضمانت قانونی و اجرایی که دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را ملزم به اجرای مفاد این قانون کند و همچنین فراهم نشدن ظرفیت حقوقی برای اقدامات قضائی و طرح دعوی از سوی افراد دارای معلولیت، تشکل‌های مربوطه و دستگاه‌های ناظر در مجامع قضائی برای کم‌کاری‌ها و عدم عمل به تکلیف دستگاه‌های مکلف از خلاءهای موجود در قانون می باشد. در تمامی دنیا همگام با تصویب ضوابط و مقررات مجازات‌هایی را هم تعیین می‌کنند که اگر چنانچه سازمان یا دستگاهی به وظیفه خود منطبق بر قانون عمل نکرد و یا کوتاهی یا بی‌توجهی کرد، عواقبی متوجه آن دستگاه خواهد بود؛ به عنوان مثال در کشور ایتالیا اگر پارکی برای معلولان مناسب‌سازی نشده باشد، شهردار آن منطقه را ۵ هزار یورو جریمه می‌کنند. از دیگر مشکلات پیش‌روی ضوابط عدم تخصیص منابع مالی به این مهم می‌باشد. در این ارتباط نیز بررسی‌های ملی و اطلاعات واصله از دستگاه‌ها حاکی از این مطلب است که علی‌رغم تأکید قانون مبنی بر الزام پیش‌بینی بودجه در موافقت‌نامه سنواتی و تأمین هزینه‌های مناسب‌سازی از محل بودجه‌های عمرانی سالانه، یکی از مهمترین دلایل و توجیهات دستگاه‌ها برای عدم انجام تکالیف مناسب‌سازی می‌باشد.

- موانع اجرایی مناسب‌سازی محیط برای معلولان و افراد کم‌توان چیست؟

در اولویت قرار نگرفتن موضوع حقوق این گروه از شهروندان، به ویژه موضوع مناسب‌سازی و اجرای ضوابط حتی در دستگاه‌های تخصصی و فنی که در اجرای اصولی این موضوع نقش اول و زیرساختی را عهده دارند مانند نظام مهندسی، شهرداری‌ها و وزارت مسکن و شهرسازی که مطابق با قانون وظایف خاص عهده‌دار می‌باشند و همچنین عدم ورود جدی و مؤثر این دستگاه‌های و همچنین می‌توان به کمبود اطلاعات و دانش فنی مجریان و بسیاری از صاحبان فرایند اجرایی مناسب‌سازی در کشور اشاره کرد که به کررات دیده شده که عوامل اجرایی عملیات احداث و بازسازی در رده‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﻨـﻲوﺣﺮﻓـﻪای ﺣﺘـﻲ در ﺳـﻄﻮح ﺳـﺎزﻧﺪﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﻲ و ﻛﺎرﮔﺮان ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ به دلیل عدم شناخت از ناتوانی و محدودیت‌های افراد معلول ضوابط مناسب‌سازی را رعایت نمی‌کنند.

- مهم‌ترین چالش برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی است و در این مسئله ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه مورد تاکید قرار دارد، برای پیاده‌سازی این مهم چه کردید؟

 از مهمترین اقدامات می‌توان به افزودن ۴ شاخص ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری در ذیل عنوان شاخص پنجم برنامه صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری در جشنواره شهید رجایی، هماهنگی و پیگیری تدوین چک‌لیست نظارت بر اجرای اصول مناسب‌سازی، برگزاری بیش از ۱۵۰ دوره آموزشی و نشست تخصصی مناسب‌سازی در سطح کشور، ایجاد سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ در راستای دریافت پیشنهادات و مشکلات شهروندان در زمینه مناسب‌سازی در سراسر کشور و پیگیری مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری وبگاه‌ها و درگاه‌های ارائه خدمات اینترنتی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد.

- کدام مرجع پاسخگوی مطالبات و شکایات معلولی است که نمی‌تواند در محیط‌هایی که باید تردد کند، است؟

مطابق با بند ۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت جسمی_حرکتی ویرایش سوم سازمان بازرسی کل کشور برای دفاع از حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت نسبت به عدم اجرای ضوابط مندرج در مصوبه در محاکم قضایی وکیل تعیین کرده و به دادگاه مربوطه معرفی می‌کند.

و حرف آخر ...

علیرغم تاکید فراوان در خصوص جامعه یکپارچه و امکان دسترسی برای همه، در جامعه کنونی به دلیل موانع نگرشی و موانع محیطی و فیزیکی فراوان و حتی نبود اطلاعات و دانش لازم در این خصوص، امکان مشارکت افراد دارای معلولیت بسیار پیچیده است. به هر حال اینکه در خیابان‌های شهری اتومبیل‌های چند صد میلیونی تردد کنند ولی یک فرد معلول و یا حتی سالمند امکان گذر از پیاده‌رو آن خیابان را نداشته باشد، تصویر زشتی از نابرابری فرصت‌هاست و با مقولاتی چون توسعه و عدالت و برابری فرصت‌ها هیچ سنخیتی ندارد؛ با توجه به اینکه مرجع مناسب برای اقدام عملی در زمینه رعایت اصول مناسب‌سازی در سطح کشور فراهم شده باشد امیدواریم در آینده شاهد تحول عظیمی در توسعه مناسب‌سازی محیط و اماکن عمومی باشیم و در نهایت فرهنگ مناسب‌سازی در جامعه نهادینه شود.

 

……گزارش ویژه

*گذران اوقات فراغت معلولان با آموزشهای مجازی زبان، کامپیوتر و آشپزی

تابستان اوقات فراغت زیادی برای دانش آموزان و معلمان به وجود آورده بعلاوه قرنطینه اجباری به دلیل شیوع بیماری کرونا باعث شده فضای مجازی بیش از پیش رونق یابد.  به همین دلیل آموزش از طریق فضای مجازی هم گسترش یافته است. امروز شما را با چند گروه و کلاس در فضای مجازی آشنا می کنیم که اوقات فراغت شما را پربارتر می سازند. کانون فرهنگسرای بهمن در تهران کلاسهای هنری و آموزشی زیادی برای نابینایان دارد اما این روزها تنها کلاس زبان و کامپیوتر کانون در فضای مجازی ادامه دارد محسن رستمی کارشناس آموزش و مربی این دو کلاس کانون می گوید: اعضای کانون می توانند در کلاسهای آن لاین شرکت کنند.این کلاسها با استفاده از پیامرسانهایی چون واتساپ و برنامه ایرانی قرار به شکل گروهی برگزار می شوند. برای شرکت در کلاس من برنامه قرار را برای کسی که ثبت نام می کند می فرستم و کمکش می کنم تا بتواند از آن استفاده کند.

س: چند گروه زبان و کامپیوتر دارید؟

ج: زبان در دو ترم مبتدی و پیشرفته برگزار می شود و کامپیوتر کلاس مبانی icdl را داریم. افرادی که از قبل در کانون ثبت نام کرده اند فقط کافی است اطلاع دهند تا به کلاس اضافه شوند ولی افرادی که در کانون عضو نیستند باید مدارکشان را برای ما ارسال کنند تا ثبت نام شوند و بتوانند در کلاسها حضور یابند.

س: از شهرستانها هم می توانید عضو بگیرید؟

ج: بله فضای مجازی این مزیت را دارد من از کرمانشاه شاگرد داشته ام همچنین از استان هرمزگان. وقتی کلاسها حضوری هستند تنها از تهران می توانند در آن شرکت کنند ولی الان از جای جای کشور می توانیم عضو داشته باشیم.

س: مدارک چگونه باید برای شما ارسال شود؟

ج: تصویر کارت ملی، کارت معلولیت، عکس و شناسنامه را باید از طریق پیامرسانها برای من یا آقای عبدالهی یا آقای آذرخوش بفرستند. و برای هماهنگی تلفنی هم می توانند با شماره 55323880 تماس بگیرند.

س: استقبال از کلاسها چطور است؟

ج: اوایل که خودمان با نحوه برگزاری کلاس در فضای مجازی آشنا نبودیم کند پیش می رفت ولی الان تجربه مان بیشتر شده و هم نابینایان مایل هستند از کلاسها استفاده کنند.

س: کلاس خصوصی هم دارید؟

ج: در ساعات اداری کلاسها به صورت رایگان و گروهی برگزار می شوند ولی خارج از این ساعات کلاس خصوصی هم دارم. که در پیامرسان واتساپ برگزار می شود.

س: آیا امکان برگزاری کلاسهای دیگر کانون در فضای مجازی نبود؟

ج: مربیان می گویند امکانش نیست اما در مورد کلاس موسیقی در صدد هستیم در صورت امکان مجازی برگزار شود.

اما یک گروه واتساپی. گروه پرسش و پاسخ آشپزی. این گروه را چند تن از خانمهای کم بینا و نابینا اداره می کنند. زهرا زارع یکی از ادمینهای گروه می گوید: هدف از این گروه آشپزی به سبک نابینایی است و مواردی که به صورت فایل صوتی در گروه قرار داده می شود همگی تجربه شده اند و موراردی که دوستان نابینا می توانند انجام دهند در آن گنجانده شده است. این گروه شش سال است که فعالیت می کند.

س: ادمینهای گروه را معرفی می کنید؟

ج:  خود من و خانم " فاطمه نایجیان" و خانم" ساناز حبیبی" و خانم مریم علاء الدینی". که خانم حبیبی و خانم علاء الدینی کار تنظیم آرشیو را هم بر عهده دارند که در آن مطالبی که به صورت صوتی در گروه گذاشته می شود را طبقه بندی می کنند و به صورت آرشیو در می آورند. بعلاوه به دلیل نیازی که احساس می شد، کانالی تلگرامی با نام گویا آشپزی هم ایجاد کردند که مختص اعضای گروه است و می توانند مطلب مورد نظرشان را در آن جستجو کنند. گروه مختص خانمهاست و لینکی هم ندارد. و اینطوری کنترل می کنیم که افرادی که وارد گروه می شوند خانم هستند و مشکل بینایی دارند. در طول این شش سال یکسری قوانین هم تدوین شده برای اینکه گروه پربارتر شود و از مسائل حاشیه ای فاصله بگیرد. این قوانی بعلاوه آرشیو مطالب در بدو ورود افراد به گروه برایشان ارسال می شود.

س: روش کار گروه چگونه است؟

ج: دوستان از بسیار مبتدی تا آنهایی که از لحاظ تجربه استاد هستند در گروه حضور دارند در اوایل در گروه مسابقاتی طرح می کردیم و از مطالب کوچک مثل خرد کردن، نحوه دست گرفتن چاقو و حتی آداب غذا خوردن و سفره آرایی را به شکل خیلی ابتدایی را در گروه می گذاشتیم و دوستان آموزشها را تمرین می کردند و در گروه نتایج تمرینهای خود را می گفتند. با بیان تجربه ها ، سطح علمی گروه بالا می رفت. به تدریج که تمام مطالب آرشیو شد برنامه به این شکل تغییر یافت که دوستان در طول هفته تجربه آشپزی خود را با عکس در گروه می گذارند و در روز جمعه دیگران به این تجربه ها رای می دهند و یک یا دو تا را انتخاب می کنند. .

س: در گروه واتساپی شما در مورد مهارتهای خانه داری هم بحث می شود روش آموزش و انتقال تجربه در این بخش چگونه است؟

ج: بنا به نیاز دوستان و پیشنهادهایی که داشتیم و چون این امکان نبود که گروه دیگری هم داشته باشیم روزهای دوشنبه و پنجشنبه را به مسائل خانه داری اختصاص دادیم و راجع به تمیز کردن، گردگیری، خریداری وسایل خانه و آشپزخانه و کسانی که می خواهند جهیزیه تهیه کنند صحبت می شود.

س: اعضای گروه چند نفرند و از کجاها دور هم جمع شده اند؟

ج: گروه 173 عضو دارد که از نقاط مختلف ایران و دوستانی تشکیل شده که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. هدف ما انتقال تجربه هست و اگر ما در گروه نباشیم افراد با تجربه زیادی در گروه هستند که هدف همه کمک به همنوع است و برای ارتقاء سطح علمی در زمینه آشپزی به دوستان خود کمک می کنند.  سوالات از خیلی ابتدایی تا خیلی پیشرفته در گروه طرح و پاسخداده می شود. س: چگونه می توان به گروه شما پیوست؟

ج: آنهایی که دوست دارند در این گروه عضو شوند می توانند با دفتر روزنامه ایران سپید تماس بگیرند و راههای ارتباطی ما را از آنجا بگیرند و در صورت داشتن شرایط به این شکل به گروه ما ملحق خواهند شد.

امیدواریم توضیحات داده شده برای شما مفید باشد و بتواند بخشی از اوقات فراغت شما را به نحو مطلوبی پر کند.

 

........سلامت و بهداشت

*65 ساله ها در سامانه واکسن کرونا ثبت نام کنند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام گشایش سامانه ثبت‌نام واکسن کرونا از همه متولدین ۱۳۳۵ و قبل از آن خواست جهت دریافت و تزریق واکسن کرونا در این سامانه ثبت نام کنند.

نوبت‌دهی و ثبت‌نام تزریق واکسن کرونا برای افراد متولد سال ۱۳۳۵ و ماقبل از آن از یکشنبه در سامانه salamat.gov.ir آغاز شده است.

*خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی با کد دستوری #۱۴۲۰*

برای دریافت خدمات به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، کددستوری #۱۴۲۰* فعال بوده و بیمه‌شدگان به منظور دریافت خدمات این سازمان صرفا این کد دستوری را شماره‌گیری کنند.

‌همچنین هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.

*زنان باردار و فرزندان خردسال بیمه می‌شوند

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: از این پس زنان باردار و فرزندان خردسال آنها تحت پوشش بیمه پایه سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

مهدی رضایی افزود: با توجه به تخصیص منابع مالی در قالب ردیف بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ و همچنین دستور مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، از این پس زنان باردار و فرزندان خردسال آنها تحت پوشش بیمه پایه سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: زنان باردار بدون پوشش بیمه ای ساکن مناطق شهری و روستایی ونیز عشایر به همراه فرزندان خردسال آنها می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرار داد و یا از طریق  آدرس eservices.ihio.gov.ir  جهت برقراری پوشش بیمه اقدام کنند.

.....آهنگ و درنگ

*روایتی شاعرانه از صبا علیزاده در دسترس علاقمندانش

آلبوم موسیقی «شاید هرگز تو را نبینم» به آهنگسازی صبا علیزاده از روز پنجشنبه هفدهم تیر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«شاید هرگز تو را نبینم» که در نشر سیمرغ واقع در هامبورگ آلمان به صورت نسخه‌ دیجیتال و صفحه‌ گرامافون منتشر شده دومین اثر از این آهنگساز است و شامل ۹ قطعه است. این آلبوم پنجشنبه ۱۷ تیر در پلتفرم‌های جهانی موسیقی منتشر شده است.

در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: صبا علیزاده در این آلبوم نیز همانند اثر قبلی‌اش علاوه بر موسیقی الکترونیک، از ساز کمانچه بهره برده و علاوه بر آن یک قطعه را با همکاری روژین شرفی (آهنگساز الکترونیک) ساخته و پرداخته است. آندریاس اشپکتل هم که پیش از این در کنسرت «یادهای پراکنده» به عنوان نوازنده و خواننده حضور داشت، در دو قطعه از آلبوم تازه‌ صبا علیزاده به عنوان خواننده شرکت کرده است.

هر یک از قطعات آلبوم «شاید هرگز تو را نبینم» علاوه بر فضای موسیقایی متفاوت، روایت داستانی و صوتی خاص خود را دارند. به عنوان مثال در قطعه‌ «سکوت‌های در میان»، آهنگساز با انتخاب و برش سکوت‌های بین سخنرانی‌ سیاست‌مداران دوران رایش سوم (نازی‌ها) و پخش دوباره‌ آنها در بناهای معماری همان دوران و ضبط طنین این صداها تلاش کرده تا قطعه‌ای تازه خلق کند که فضایی ملانکولیک و تأثیرگذار ایجاد کرده است.

«شاید هرگز تو را نبینم» به کتاب شعری شباهت دارد که صبا علیزاده آن را طی ۲ سال سروده است. همزمان با انتشار نسخه دیجیتال و صفحه‌ گرامافون، نسخه‌ صوتی این اثر در سامانه‌های داخلی دانلود قانونی آثار موسیقایی هم قابل دسترسی است. به زودی لوح فشرده‌ آلبوم نیز در ایران با همکاری کارگاه نوفه منتشر خواهد شد که اخبار آن متعاقباً از طریق روزنامه ایران سپید و در همین ستون اعلام می‌شود.

صبا علیزاده، پسرِ حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز پیشرو و نامی موسیقی ایرانی است. او که در موسیقی از پدر و مادرش حسین علیزاده و فرشته خسرو پور تأثیر پذیرفته، تحت تأثیر آثار علی اصغر بهاری، نوازنده فقزد و استاد چیره دست کمانچه، به سوی این ساز جادویی کشیده شده و و در ادامه با آشنا شدن با موسیقی تجربی غیر ایرانی و آهنگسازانی همچون «بیورک»، موسیقیدان ایسلندی به سمت ژانر تجربی «اِکسپریمنتال» کشیده شده، تحصیل در موسیقی را در کشور آمریکا پی گرفته و «شاید هرگز تو را نبینم»، دومین آلبوم او در این ژانر است. صبا پیش از این آلبوم «یاد‌های پراکنده» را هم در همین سبک و گونه منتشر کرده بود. او در آلبوم پیشین، کمانچه را با موسیقی تجربیِ الکترونیک پیوند داده بود و در اتفاقی نادر، برای هر یک از قطعات آلبوم هم ویدئویی تدارک دیده بود. آلبوم قبلی این آهنگساز از سوی کارشناسان با استقبال مواجه شده بود و باید دید منتقدان و متخصصان حوزه موسیقی، با تجربه تازه او از کدام در در خواهند آمد.

 

.......ورزشی

*۲۵ میلیون تومان هدیه برای ورزشکاران پارالمپیک 2021

قبادی دانا از اختصاص هدیه ۲۵ میلیون تومانی به ورزشکاران دارای معلولیت اعزامی به رقابت‌های پارالمپیک سال 2021 خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا قبل از اعزام این ورزشکاران هدایا به حسابشان واریز شود.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در جریان بازدید از تمرینات جانبازان و معلولان پارالمپیک که دوشنبه بیست و یکم تیر ماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: ضمن خداقوت به ورزشکاران حاضر، باید بگویم که افراد دارای معلولیت این توانمندی را دارند که به عنوان نماینده شایسته جمهوری اسلامی و در قالب تیم پارالمپیک به این رقابت‌ها اعزام شوند.

وی افزود: از طرف سازمان بهزیستی کشور یک هدیه ناقابل به مبلغ ۲۵ میلیون تومان به هر یک از افراد حاضر در تیم اعزامی به رقابت‌های پارالمپیکی تقدیم می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ۶۴ نفر از افراد دارای معلولیت در رقابت‌های پارالمپیک سال جاری حضور دارند و سازمان بهزیستی کشور از حمایت‌های مورد نیاز را از این افراد در راستای تقویت روحیه آن‌ها ارائه می‌دهد.

 

*جاودانگی در ومبلی

یورو 2020 در نهایت با قهرمانی ایتالیا پایان یافت. آتزوری در بازی نهایی و در ضربات پنالتی توانست انگلیس را در ومبلی شکست دهد و برای دومین بار فاتح رقابت های یورو شود. تیمی که 4 سال پیش نتوانسته بود مجوز حضور در جام جهانی را به دست بیاورد، حالا لقب قهرمان اروپا را یدک می کشد.

فاصله بین ناکامی بزرگ و تاریخی ایتالیا در راه رسیدن به جام جهانی 2018 تا قهرمانی در ومبلی 4 سال بود و در این تحول بدون شک نقش یک مربی برجسته است؛ روبرتو مانچینی.

سرمربی سابق اینتر و منچسترسیتی سال 2018 جانشین ونتورا شد و ایتالیا با او قدم در مسیری جدید گذاشت. مسیری که انتهایش فتح یورو 2020 بود و البته کار ایتالیا تمام نشده و این تیم حالا قهرمانی جام جهانی 2022 را نشانه خواهد رفت. تیم ملی انگلیس پس از 55 سال در آستانه رسیدن به یک موفقیت تاریخی قرار داشت. شیرها که آخرین بار سال 1966 به یک قهرمانی مهم در جام جهانی دست یافتند، در یک قدمی فتح رقابت های یورو قرار داشتند ولی پشت سر شاگردان مانچینی ماندند.

مانچینی تیتر یک نشریه نشنال اسکاتلند بود. سرمربی آتزوری تبدیل به آخرین سنگر اسکاتلندی ها شده بود:« نجات مان بده روبرتو، تو آخرین امید ما هستی. نمی توانیم کری های شان را برای 55 سال دیگر تحمل کنیم

تصویر روبرتو مانچینی روی بدن مل گیبسون در فیلم معروف شجاع دل مونتاژ شده بود؛ شخصیتی که در آن فیلم باعث غرور و افتخار اسکاتلندی ها برابر انگلیس بود.

مانچینی باید شادی را به دو ملت تقدیم می کرد، اولی ایتالیا و دومی اسکاتلند و در نهایت توانست سربلند از این ماموریت خارج شود.

روبرتو مانچینی در شرایطی تیم ملی ایتالیا را در دیدار نهایی یورو 2020 برابر تیم ملی انگلیس هدایت کرد که یک دهه قبل خاطرات شیرینی از فعالیت در این کشور داشته است. او سال 2012 توانسته بود منچسترسیتی را پس از بیش از نیم قرن قهرمان لیگ برتر کند. سیتی با گل دقیقه پایانی سرخیو آگوئرو بود که توانست در ورزشگاه اتحاد قهرمان شود و مانچینی آن روز خوشحال ترین مرد روی زمین بود.

حالا همان خاطرات اما در ومبلی تکرار شد. او در پایان بازی از خود بی خود شده بود و بی اختیار در آغوش جانلوکا ویالی و دیگر دستیارانش اشک می ریخت.

 روبرتو مانچینی و جانلوکا ویالی دو اسطوره فوتبال ایتالیا، خاطرات مشترک شیرینی را در کنار یکدیگر دارند و این خاطرات با قهرمانی در یورو 2020 در کسوت سرمربی و مربی تیم ملی فوتبال ایتالیا، شیرین‌تر از گذشته شد. مانچو و ویالی در دوران بازی و در کنار یکدیگر با هدایت گوران اریکسون، طلایی‌ترین دوران تاریخ باشگاه سمپدوریا را رقم زدند و پس از آن همکاری آن‌ها در کسوت سرمربی و دستیار ادامه پیدا کرد. این دو پس از بازی در آغوش هم گریستند و افتخاری دیگری را جشن گرفتند. ستاره گریان دیگر زمین جان لوئیجی دوناروما بود. گلر  سابق میلان که پس از یک فصل پرفشار در نهایت نتوانست بر سر تمدید قرارداد به توافق برسد و میلان با او قطع همکاری کرد.

دوناروما که از سوی هواداران میلان به پول پرست متهم شده بود و در طول رقابت ها نیز از نیش کنایه ها در امان نبود، تورنمنتی فوق العاده را پشت سر گذاشت و یک تنه ایتالیا را در نیمه نهایی و فینال پیروز میدان کرد. او برابر اسپانیا با مهار دو پنالتی قهرمان تیمش شد و در فینال نیز سه پنالتی بازیکنان انگلیس را گرفت تا نقش اول را در قهرمانی آتزوری ایفا کند. او بهترین بازیکن زمین نیز شناخته شد و در پایان بغضش شکست و شروع به گریه کرد. شبی تاریخی برای دوناروما و روبرتو مانچینی به ثبت رسید؛ دو شخصیتی که حالا در قلب ایتالیایی ها جای دارند و نقش اول قهرمانی آتزوری لقب گرفته اند.

 

......حوادث

*از قتل همسرم پشیمانم؛ اگر مادرزنم در زندگی ما دخالت نمی کرد الان مهسا زنده بود

شامگاه دهم تیر سال ۹۸ پرونده‌ای جنایی در تهران تشکیل شد. آن شب درپی درگیری خانوادگی در خانه‌ ای قدیمی در جنوب تهران، داماد خانواده دست به چاقو برد. ابتدا مأموران کلانتری ۱۳۲ نبرد که ازطریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 در جریان این واقعه قرار گرفته بودند، خود را به محل حادثه رساندند. آنها با حضور در خانه مدنظر پیکرهای خون‌ آلود دو زن را مشاهده کردند که هدف ضربات چاقو قرار گرفته بودند.

یکی از این زنان به نام مهسا 27‌ ساله و زن دوم که میانسال بود، حکیمه نام داشت و مادر مهسا بود. هر دو زن به‌ سرعت به بیمارستان منتقل شدند و کادر درمان تلاش خود را برای نجات آنها از چنگ مرگ آغاز کرد، اما اقدامات پزشکی برای رهانیدن مهسا از مرگ بی ‌ثمر بود و او جان خود را از دست داد. پزشکان با سختی زیاد توانستند مادر او را به زندگی بازگردانند. همان شب بازپرس جنایی تهران به کارآگاهان ویژه مبارزه با قتل پلیس آگاهی مأموریت داد تا درباره این جنایت تحقیق و ضمن شناسایی و دستگیری قاتل، جزئیات واقعه را در پرونده ثبت کنند. مأموران در گام نخست سراغ پدر مهسا رفتند.

مرد داغدار در همان ابتدا قاتل را معرفی کرد؛ او کسی غیر از جمشید، داماد خانواده و شوهر مقتول نبود. اگرچه جمشید بعد از اینکه خون به‌ پاکرده بود از مخمصه گریخته بود، اما جست‌ وجوهای پلیس برای ردیابی او خیلی زود نتیجه داد و این مرد بازداشت شد. جمشید وقتی به پلیس آگاهی منتقل شد و پشت میز بازجویی نشست، خوب میدانست هیچ راه فراری برایش باقی نمانده و به پایان خط رسیده است، بنابراین ناگزیر از بیان واقعیت بود. او چنین گفت: من و همسرم ساکن افغانستان بودیم. ما چند سال قبل به همراه خانواده مهسا به ایران آمدیم و در این مدت صاحب دو فرزند شدیم؛ یک دختر و یک پسر. من شغل و درآمد خوبی داشتم و زندگی بر وفق مراد بود. همه‌ چیز خوب پیش میرفت تا اینکه در یک ماجرای پیش‌بینی ‌نشده کارم را از دست دادم. از آن به بعد بود که گره‌های زیادی در زندگی ما ایجاد شد.

بیکار و بی ‌پول شده بودم. اوضاع کاملا به‌ هم ریخت و شرایط خیلی سخت شد. به مهسا گفتم بهتر است به افغانستان برگردیم و در آنجا بار دیگر از صفر شروع کنیم. این‌طور باز هم میتوانیم زندگیمان را سروسامان بدهیم، ولی زنم حاضر نبود به کشورمان برگردد و میگفت هرگز راضی به این کار نخواهد شد. اینطور بود که اختلافات من و مهسا شروع شد و در این میان خانواده همسرم نیز در زندگی ما دخالت میکردند و به‌ همین‌ دلیل اوضاع پیچیده ‌تر شد. متهم به قتل ادامه داد: همسرم همراه دو فرزندم به خانه پدرش رفته بود و والدین مهسا اجازه نمیدادند من زن و بچه‌های خودم را ملاقات کنم. هر دفعه که به مقابل خانه‌ شان میرفتم، حرف‌هایی میزدند که من را ناراحت میکرد و به‌ شدت به‌ هم میریختم. چند بار از مهسا خواستم به خانه برگردد، اما خانواده ‌اش مخالفت کردند و مانع او شدند.

آنها میگفتند من بیکار هستم و منبع درآمدی ندارم، به‌ همین‌ دلیل نمیتوانم از زن و بچه‌هایم مراقبت کنم و بهتر است آنها به خانه من نیایند تا زندگی آرامتر و بهتری داشته باشند. من دیگر طاقت نداشتم این وضعیت را تحمل کنم. همه‌ چیز به‌ هم‌ ریخته و آشفته بود. در نهایت شب حادثه به خانه پدرزنم رفتم و به زنم گفتم باید به این اوضاع پایان بدهد. به او گفتم راه چاره ما بازگشت به افغانستان است و هیچ چاره ‌ای برایمان باقی نمانده است. مهسا وقتی این حرفها را شنید، شروع به داد وفریاد کرد و دختر و پسرم را مقابل چشمانم کتک زد و گفت بهتر است آنها را با خودم به افغانستان ببرم، اما او خودش نمی‌آید. زنم میخواست دختر کوچکم را از بالای پله‌ها به پایین پرتاب کند که عصبانی شدم. چاقوی آشپزخانه را برداشتم و زنم را با آن زدم. بعد وقتی مادرزنم جلو آمد، او را هم زدم و فرار کردم. متهم به قتل در ادامه تحقیقات صحنه جنایت را بازسازی کرد تا به‌ صورت دقیق نشان دهد چگونه جان همسرش را گرفته است. او سپس روانه زندان شد و در روزهایی که منتظر بود تا تکلیفش مشخص شود، بازپرس جنایی به پیگیری پرونده اتهامی او ادامه داد. یکی از موضوعات حقوقی مطرح در این پرونده، مسئله اولیای ‌دم بود.

مهسا غیر از والدین خودش دو فرزند داشت که صغیر بودند که خودشان شخصا نمیتوانستند خواسته ‌ای را مطرح کنند، به‌ همین‌ دلیل تعیین درخواست آنها به معاون قوه قضائیه سپرده شد و او از طرف کودکان درخواست دیه کرد. این در حالی بود که والدین مهسا گفتند خواسته ‌ای جز اجرای حکم قصاص ندارند. درنهایت پرونده به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع و متهم دیروز محاکمه شد. جمشید وقتی در جایگاه ایستاد، شروع به گریه کرد و همانطور که اشک میریخت پذیرفت زنش را کشته است. او گفت: من مهسا را دوست داشتم، ولی رفتارهای مادرزنم باعث شد آن روز کنترل اعصابم را از دست بدهم و مرتکب چنین کاری بشوم. میدانم اشتباه بزرگی مرتکب شده ‌ام و به ‌شدت پشیمان هستم. متهم در ادامه گفت: من به اجبار و خواست خانواده همسرم به ایران آمده بودم و اوایل هم مشکلی وجود نداشت، اما وقتی بیکار شدم، میخواستم به افغانستان برگردم که مخالفتهای مهسا و خانواده‌اش شروع شد. مادرزنم میگفت بهتر است فرزند کوچکم را که شیرخوار بود با خودم به افغانستان ببرم.

فرزندم شیرخوار بود و من حتی نمیتوانستم ساعتی او را نگه دارم و او به مادرش نیاز داشت. خانواده همسرم با رفتارهایشان من را اذیت میکردند و همین رفتارها باعث شد در آخرین ملاقات با همسرم درگیر شوم. من او را در شرایطی با چاقو زدم که از شدت عصبانیت کنترلی بر رفتارم نداشتم. من هرگز راضی به مرگ همسرم نبودم. او مادر فرزندانم بود و باز هم میگویم از قتل مهسا پشیمان هستم. او بعد از توضیح درباره قتل، به موضوع مجروح‌ کردن مادرزنش پرداخت. این در حالی بود که زن میانسال بابت این جراحات دیه مطالبه کرده است. متهم گفت: مادرزنم با رفتارهایش همسرم را تحریک میکرد و باعث میشد من و مهسا با هم دعوا کنیم. قضات دادگاه بعد از شنیدن اظهارات این مرد ختم جلسه را اعلام کردند و برای صدور رأی وارد شور شدند.

۲۵ میلیون تومان هدیه برای ورزشکاران پارالمپیک 2021

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *