شناسه خبر: 34004 منتشر شده در مورخ: 1400/4/20 ساعت: 12:00 گروه: مشاوره  
گذران اوقات فراغت معلولان با آموزش های مجازی

گذران اوقات فراغت معلولان با آموزش های مجازی

تابستان اوقات فراغت زیادی برای دانش آموزان و معلمان به وجود آورده بعلاوه قرنطینه اجباری به دلیل شیوع بیماری کرونا باعث شده فضای مجازی بیش از پیش رونق یابد. به همین دلیل آموزش از طریق فضای مجازی هم گسترش یافته است. امروز شما را با چند گروه و کلاس در فضای مجازی آشنا می کنیم که اوقات فراغت شما را پربارتر می سازند

به گزارش ایران سپید کانون فرهنگسرای بهمن در تهران کلاسهای هنری و آموزشی زیادی برای نابینایان دارد اما این روزها تنها کلاس زبان و کامپیوتر کانون در فضای مجازی ادامه دارد محسن رستمی کارشناس آموزش و مربی این دو کلاس کانون می گوید: اعضای کانون می توانند در کلاسهای آن لاین شرکت کنند.این کلاسها با استفاده از پیامرسانهایی چون واتساپ و برنامه ایرانی قرار به شکل گروهی برگزار می شوند. برای شرکت در کلاس من برنامه قرار را برای کسی که ثبت نام می کند می فرستم و کمکش می کنم تا بتواند از آن استفاده کند.

س: چند گروه زبان و کامپیوتر دارید؟

ج: زبان در دو ترم مبتدی و پیشرفته برگزار می شود و کامپیوتر کلاس مبانی icdl را داریم. افرادی که از قبل در کانون ثبت نام کرده اند فقط کافی است اطلاع دهند تا به کلاس اضافه شوند ولی افرادی که در کانون عضو نیستند باید مدارکشان را برای ما ارسال کنند تا ثبت نام شوند و بتوانند در کلاسها حضور یابند.

س: از شهرستانها هم می توانید عضو بگیرید؟

ج: بله فضای مجازی این مزیت را دارد من از کرمانشاه شاگرد داشته ام همچنین از استان هرمزگان. وقتی کلاسها حضوری هستند تنها از تهران می توانند در آن شرکت کنند ولی الان از جای جای کشور می توانیم عضو داشته باشیم.

س: مدارک چگونه باید برای شما ارسال شود؟

ج: تصویر کارت ملی، کارت معلولیت، عکس و شناسنامه را باید از طریق پیامرسانها برای من یا آقای عبدالهی یا آقای آذرخوش بفرستند. و برای هماهنگی تلفنی هم می توانند با شماره 55323880 تماس بگیرند.

س: استقبال از کلاسها چطور است؟

ج: اوایل که خودمان با نحوه برگزاری کلاس در فضای مجازی آشنا نبودیم کند پیش می رفت ولی الان تجربه مان بیشتر شده و هم نابینایان مایل هستند از کلاسها استفاده کنند.

س: کلاس خصوصی هم دارید؟

ج: در ساعات اداری کلاسها به صورت رایگان و گروهی برگزار می شوند ولی خارج از این ساعات کلاس خصوصی هم دارم. که در پیامرسان واتساپ برگزار می شود.

س: آیا امکان برگزاری کلاسهای دیگر کانون در فضای مجازی نبود؟

ج: مربیان می گویند امکانش نیست اما در مورد کلاس موسیقی در صدد هستیم در صورت امکان مجازی برگزار شود.

اما یک گروه واتساپی. گروه پرسش و پاسخ آشپزی. این گروه را چند تن از خانمهای کم بینا و نابینا اداره می کنند. زهرا زارع یکی از ادمینهای گروه می گوید: هدف از این گروه آشپزی به سبک نابینایی است و مواردی که به صورت فایل صوتی در گروه قرار داده می شود همگی تجربه شده اند و موراردی که دوستان نابینا می توانند انجام دهند در آن گنجانده شده است. این گروه شش سال است که فعالیت می کند.

س: ادمینهای گروه را معرفی می کنید؟

ج:  خود من و خانم " فاطمه نایجیان" و خانم" ساناز حبیبی" و خانم مریم علاء الدینی". که خانم حبیبی و خانم علاء الدینی کار تنظیم آرشیو را هم بر عهده دارند که در آن مطالبی که به صورت صوتی در گروه گذاشته می شود را طبقه بندی می کنند و به صورت آرشیو در می آورند. بعلاوه به دلیل نیازی که احساس می شد، کانالی تلگرامی با نام گویا آشپزی هم ایجاد کردند که مختص اعضای گروه است و می توانند مطلب مورد نظرشان را در آن جستجو کنند. گروه مختص خانمهاست و لینکی هم ندارد. و اینطوری کنترل می کنیم که افرادی که وارد گروه می شوند خانم هستند و مشکل بینایی دارند. در طول این شش سال یکسری قوانین هم تدوین شده برای اینکه گروه پربارتر شود و از مسائل حاشیه ای فاصله بگیرد. این قوانی بعلاوه آرشیو مطالب در بدو ورود افراد به گروه برایشان ارسال می شود.

س: روش کار گروه چگونه است؟

ج: دوستان از بسیار مبتدی تا آنهایی که از لحاظ تجربه استاد هستند در گروه حضور دارند در اوایل در گروه مسابقاتی طرح می کردیم و از مطالب کوچک مثل خرد کردن، نحوه دست گرفتن چاقو و حتی آداب غذا خوردن و سفره آرایی را به شکل خیلی ابتدایی را در گروه می گذاشتیم و دوستان آموزشها را تمرین می کردند و در گروه نتایج تمرینهای خود را می گفتند. با بیان تجربه ها ، سطح علمی گروه بالا می رفت. به تدریج که تمام مطالب آرشیو شد برنامه به این شکل تغییر یافت که دوستان در طول هفته تجربه آشپزی خود را با عکس در گروه می گذارند و در روز جمعه دیگران به این تجربه ها رای می دهند و یک یا دو تا را انتخاب می کنند. .

س: در گروه واتساپی شما در مورد مهارتهای خانه داری هم بحث می شود روش آموزش و انتقال تجربه در این بخش چگونه است؟

ج: بنا به نیاز دوستان و پیشنهادهایی که داشتیم و چون این امکان نبود که گروه دیگری هم داشته باشیم روزهای دوشنبه و پنجشنبه را به مسائل خانه داری اختصاص دادیم و راجع به تمیز کردن، گردگیری، خریداری وسایل خانه و آشپزخانه و کسانی که می خواهند جهیزیه تهیه کنند صحبت می شود.

س: اعضای گروه چند نفرند و از کجاها دور هم جمع شده اند؟

ج: گروه 173 عضو دارد که از نقاط مختلف ایران و دوستانی تشکیل شده که به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. هدف ما انتقال تجربه هست و اگر ما در گروه نباشیم افراد با تجربه زیادی در گروه هستند که هدف همه کمک به همنوع است و برای ارتقاء سطح علمی در زمینه آشپزی به دوستان خود کمک می کنند.  سوالات از خیلی ابتدایی تا خیلی پیشرفته در گروه طرح و پاسخداده می شود. س: چگونه می توان به گروه شما پیوست؟

ج: آنهایی که دوست دارند در این گروه عضو شوند می توانند با دفتر روزنامه ایران سپید تماس بگیرند و راههای ارتباطی ما را از آنجا بگیرند و در صورت داشتن شرایط به این شکل به گروه ما ملحق خواهند شد.

امیدواریم توضیحات داده شده برای شما مفید باشد و بتواند بخشی از اوقات فراغت شما را به نحو مطلوبی پر کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *