شناسه خبر: 33996 منتشر شده در مورخ: 1400/4/20 ساعت: 09:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 20 تیر 1400

روزنامه یکشنبه 20 تیر 1400

عناوین امروز: برگزاری چهارمین جشنواره رسانه‌ای معلولان با عنوان "اثر موثر"-خدمات متروی تهران به افراد دارای معلولیت-نگاهی مجمل به شعر سلمان ساوجی-واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا و اثربخشی ۱۰۰ درصدی بر کاهش مرگ و میر-تصمیمگیری در خصوص تماشاگران پارالمپیک پس از بازی های المپیک-محکوم به حبس ابد پس از فرار قاتل شد.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰

۳۰ ذوالقعده ۱۴۴۲

۱۱  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۴۵ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

شهادت امام محمدتقی (ع) را به خوانندگان گرامی تسلیت میگوییم

........عناوین این شماره......

* برگزاری چهارمین جشنواره رسانه‌ای معلولان با عنوان "اثر موثر"

*خدمات متروی تهران به افراد دارای معلولیت

* نگاهی مجمل به شعر سلمان ساوجی

*واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا و اثربخشی ۱۰۰ درصدی بر کاهش مرگ و میر

*تصمیمگیری در خصوص تماشاگران پارالمپیک پس از بازی های المپیک

*محکوم به حبس ابد پس از فرار قاتل شد

 

.......اخبار ویژه

*برگزاری چهارمین جشنواره رسانه‌ای معلولان با عنوان "اثر موثر"

دبیر چهارمین جشنواره رسانه‌ای معلولان گفت: عنوان جشنواره امسال "اثر موثر" است و آثاری که به جشنواره ارسال می‌شود باید بر اساس پرداختن به مشکلات، توانمندی‌ها و نیاز جامعه معلولان بوده و برای رفع مشکلات آنها تاثیر داشته باشد.

نوشین نیکوکار در خصوص فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای معلولان، اظهار کرد: تاکنون سه جشنواره رسانه‌ای معلولان به خوبی برگزار شده است و توان نگاران در باشگاه خبرنگاران معلول توانستند به خوبی توانمندی‌های خود را نشان دهند و مقام‌های خوبی کسب کنند.

وی ادامه داد: امسال قرار است جشنواره چهارم برگزار شود و عنوان جشنواره امسال "اثر مؤثر" است و آثاری که به جشنواره ارسال می‌شود باید بر اساس پرداختن به مشکلات، توانمندی‌ها و نیاز جامعه معلولان و تأثیری برای رفع مشکلات داشته باشد.

دبیر چهارمین جشنواره رسانه‌ای معلولان با اشاره به تفاوت جشنواره امسال با سال‌های قبل، تصریح کرد: صاحب اثر باید نحوه و میزان تأثیر اثر خود در تفکر مسئولان ذی ربط و مردم را به نحو محسوس ضمیمه و پیوست اثر کند و مشخص کند که اثر وی تا چه میزان در رفع مشکل مربوط به معلولان تأثیر داشته است و توانسته معضلی را از جامع معلولان بکاهد.

وی با بیان این که جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره در دو بخش اصلی و جانبی برگزار می‌شود که بخش اصلی شامل عکس تک فرم، مجموعه عکس، گزارش تصویری، گزارش مکتوب، گفت‌وگو و مصاحبه مکتوب، مقاله اجتماعی، مصاحبه تصویری و کلیپ است و بخش جانبی شامل تیتر نویسی، خبرنویسی، فن بیان، داستان کوتاه، طنز مکتوب، دل نوشته و کاریکاتور است.

نیکوکار در خصوص نحوه ارسال آثار به این جشنواره، اضافه کرد: انتشار آثار باید از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مرداد ۱۴۰۰ باشد و شرکت در این جشنواره علاوه بر افراد معلول برای سایرین نیز آزاد است و آثار باید تا پایان مردادماه و از طریق واتساپ، ایتا، و یا تلگرام به شماره ۰۹۰۳۱۸۴۹۸۷۹ و یا ایمیل tavannegar۹۶@gmail.com ارسال شود.

 

..........گزارش ویژه

*خدمات متروی تهران به افراد دارای معلولیت

نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: یکی از اقدامات مهم در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه مناسب‌سازی‌ ایستگاه‌های مترو برای اقشار خاص است که در سال‌های اخیر به جدیت دنبال شد تا جایی که اجازه افتتاح ایستگاه مترو بدون آسانسور و پله برقی داده نمی شود.

علی عبداله پور در خصوص خدمات مترو برای افراد توانخواه گفت: در سال های اخیر توجه ویژه ای به معلولین شده و افتتاح ایستگاه منوط به داشتن آسانسور و پله برقی بوده تا افرادی که با ویلچر وارد ایستگاه مترو می‌شوند، با پله‌های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند به‌ سادگی روی سکوی ایستگاه قرار بگیرند. 

وی تصریح کرد: در  اجرای طرح مناسب‌سازی‌ ایستگاه‌ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته اند. به طور مثال کم‌ بینایان با استفاده از رنگ‌بندی‌های صورت‌گرفته در ایستگاه مترو و نابینایان از طریق مسیر ویژه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده، می‌توانند به قطار درون‌شهری دسترسی پیدا کنند. به هر صورت، اقداماتی در مسیر مناسب‌سازی‌ مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه قرار دارد.

عبداله پور با اشاره به اینکه مخاطبان شهر زیر زمینی عمدتا مسافران شهر تهران و حومه هستند، گفت: طبق آماری که از سازمان بهزیستی دریافت کردیم، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند؛ مانند کم‌ بینایان، نابینایان و معلولانی که از ویلچر استفاده می‌کنند. بنابراین، طبق استانداردهای موجود دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا که ممکن است آسان کردیم. 

وی افزود: استفاده این افراد از آسانسور، ایجاد رمپ، آموزش‌های مختلف به پرسنل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه برای افراد کم بینا همچنین روش‌هایی بابت دسترسی آسان به مترو مثل استفاده از رنگ زرد در مسیرهای موجود را اجرا کرده ایم.

وی در خصوص اجرای رنگ‌زرد لبه سکو گفت: شرکت بهره برداری مترو زمانی که شروع به اجرای این طرح کرد، لبه سکوها به رنگ قرمز درآمده بود اما سازمان بهزیستی با بررسی‌هایی که انجام داده بود، معتقد بود انعکاس رنگ زرد در چشم افراد کم‌بینا بیشتر است، لذا تمامی خطوط قرمز رنگ در ایستگاه‌های متری تهران و حومه به زرد تبدیل شدند. 
 عبداله پور افزود: برای نابینایان جز مشخص کردن لبه سکو به رنگ زرد، مسیر ویژه‌ای را مشخص کره‌ایم تا در زمان تردد در ایستگاه‌های مترو بتوانند با عصای سفید یا تماس کفِ کفش به زمین، وارد قطار شوند. بدین‌ترتیب، در طول مسیر ۱۴۰ متری روی سکو آنها می‌توانند به داخل واگن هدایت شوند.

وی خاطرنشان کرد این کار هم از طریق همکاری و همفکری شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با سازمان بهزیستی اتفاق افتاد. به این ترتیب که مسیرهای مستقیم، با شیارهای مستقیم مشخص شده و در زمان تغییر مسیر به سمت چپ یا راست از دکمه‌هایی که شبیه سکه است، استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه تلاش شد تا تمامی امکانات ایجاد شده برای افراد شرایط خاص در ایستگاه های مترو از طریق سایت شرکت به آدرس metro.tehran.ir اطلاع رسانی شود، اظهار کرد: برای آگاه سازی شهروندان از امکانات از راه های مختلفی اطلاع رسانی انجام می‌شود یکی اینکه همکارانم در مدیریت ارتباطات و اموربین الملل شرکت بهره‌برداری مترو از طریق سایت شرکت اقدام می کنند و رسانه‌هایی مختلفی که در اختیار دارند و همچنین همکارانم در ایستگاه ها از طریق بلندگوهای روی سکو و... اطلاع‌رسانی می‌کند. دوم اینکه طی تفاهمنامه‌ای که با سازمان بهزیستی داشتیم و آنها هم نشریاتی برای خود دارند، اطلاع‌رسانی به شکل دیگری هم صورت می‌گیرد. مثلا ایستگاه‌هایی که آسانسور دارند و جلوی آنها رمپ قرار گرفته و ایستگاه‌هایی که مناسبِ روشندلان است را فهرست کرده و به سازمان بهزیستی داده شده است. 

عبداله پور خاطرنشان کرد: در کنار کارهای انجام شده یکسری سیستم‌های دریافت‌کننده و ارسال‌کننده روی عصای سفید هم به ایستگاه‌ها اضافه کردیم. در لحظه ای  که فرد نابینا یا کم‌ بینای وارد ایستگاه  شود، دستگاهی که روی عصا متصل است، روشن می‌شود و در این هنگام گیرنده‌ای که در ایستگاه قرار دارد، متوجه حضور فرد روشندل می‌شود و با سیستم صوتی فرد را راهنمایی و هدایت می‌کند.

به گفته وی، البته استفاده از این سیستم هنوز عمومی نشده و در  ۲ ایستگاه اجرا شد، اما به‌دلیل اینکه هزینه زیادی داشت و نگهداری آن نیز دست و پاگیر بود و پارازیت‌هایی هم روی مسیر سیگنالینگ ما ایجاد می‌شد، فعلا از دستور کار خارج شده است، اما در تلاش هستیم این سیستم مانند یک اپلیکیشن روی مویابل ایجاد شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، وی گفت: در گذشته بعضی ایستگاه‌های مترو بدون آسانسور افتتاح می‌شدند، اما در حال حاضر هر ایستگاه باید حداقل با یک آسانسور به شرکت بهره‌برداری مترو تحویل داده شود و این در دستور کار شرکت راه آهن شهری تهران و حومه  (مترو) است. با این رویکرد دیگر افراد گروه خاص که مورد توجه ما قرار دارند، می‌توانند راحت تر از مترو استفاده کنند.

 

.......دریافت

*نگاهی مجمل به شعر سلمان ساوجی

ملک الشعرا خواجه جمال الدین سلمان بن خواجه علاءالدین محمد ساوجی، معروف به سلمان ساوجی که در اشعار با نام سلمان تخلص می کرد، در اوایل قرن هشتم؛ یعنی در حدود سال709 هجری در شهر ساوه به دنیا آمد. خاندان سلمان نسبتا معروف بود. نام پدرش خواجه علاء الدین محمد ساوجی، مردی اهل قلم بود و در علم سیاق استاد و در نظر بزرگان و حاکمان وقت، گرامی بود. سلمان ساوجی در ساوه در ابتدای قرن هشتم که تاریخ دقیق آن چندان معین نیست به دنیا آمده است. 

در ابتدا در خدمت خواجه غیاث‌الدین محمد وزیر به سر می‌برد و پس از درگذشت سلطان ابوسعید بهادرخان آخرین سلطان مقتدر خاندان هلاکو و پس از نزاع‌های بسیار و پیروزی شیخ حسن ایلکانی پسرعمه سلطان ابوسعید و تاسیس سلسله جلایریه در بغداد سلمان نیز به خدمت دربار شیخ حسن بزرگ درمی‌آید و ملک‌الشعرای دربار لقب می‌گیرد. شعرای فارس و خراسان و عراق عجم مانند عبید زاکان و خواجه ناصر بخاری و ابن یمین و خواجه حافظ و غیره جواهر منظوم او را دیده و برای جلب توجه این ملک‌الشعرای سعادتمند یا خود به بغداد می‌آمدند یا مانند حافظ با ارسال غزل و قطعات او مدح گفته و با وی باب مشاعره می‌گشودند و توسط او اشعار خویش را از نظر شیخ حسن و دلشاد خاتون می گذرانیدند. 

نکته عبرت‌انگیز و عبرت‌آموز آنکه پس از وفات سلطان ابوسعید شیخ حسن به انتقام آنکه ابوسعید با همسر او بغداد خاتون ازدواج کرده بود، دلشاد خاتون، همسر او را به عقد خود درآورد و از وی صاحب چهار فرزند شد که معز الدین اویس متولد 739پس از پدر در سال 757 به سلطنت رسید. اویس جوانی زیبا و صاحب ذوق و در نقاشی و موسیقی صاحب اختراع بود و از همان کودکی همواره در شعر از سلمان تعلیم می‌گرفت. پس از سلطنت اویس بر محبت و علاقه پادشاه به سلمان افزوده شد و تقریباً در همه سفرها همراه پادشاه بود و تقریباً همه وقایع و فتوحات و لشکرکشی‌های روزگار سلطان اویس در شعر سلمان نمود پیدا کرده است. بعد از وفات سلطان اویس در 776 چندی مدح شاه شجاع را نیز کرده است.

سلمان در زمان حیات و بلکه در اول جوانی شهرت تمام یافته و محسود اقران و طرف توجه بزرگان شد. قبل از آنکه به 27 سالگی برسد رکن‌الدین علاء‌الدوله سمنانی در حق او می‌گفت که چون انار سمنان و شعر سلمان ندیده‌ام و در همین سن بود که سلمان قصیده معروف و مصنوع خود را به نام بدایع الابحار به نظم در آورد با مطلع:

صفای صفوت رویت بریخت آب بهار،

هوای جنت کویت ببیخت مشک تتار.

دولتشاه در شرح حال سید ذو الفقار شیروانی می‌نویسد: «و قبل از سلمان ساوجی کسی در صنعت شعر مثل قصیده ذو الفقار نگفته است که مجموع صنایع و بدایع شعر را شامل باشد.»

هر چند این قصیده از طبع روان شاعر به جهت تقید به صنعت‌پردازی حکایت نمی‌کند ولی بزرگ‌ترین دلیل بر مهارت اوست که قبل از 27سالگی برتمام بحور و قواعد عروض و و قوافی و بدیع‌ چنان مسلط بوده که آنها را در یک قصیده به نظم درآورده است. این قصیده  و سایر قصاید و غزلیات؛ نام سلمان را در همان روزگار جوانی به اطراف برده و عارف و عامی را شایق دیدار و مدح او ساخت. چنان که بیشتر شعرای معاصر یا به بغداد آمده از وی دیدن کردند یا به قطعه و غزلی باب مکاتبه و مشاعره با وی گشودند. آمدن عبید زاکانی به خدمت سلمان مشهور است. گویند سلمان قطعه‌ای در هجو عبید ساخته بود به این مضمون:

جهنمی و هجا گو عبید زاکانی،

مقرر است به بی دولتی و بی دینی.

اگرچه نیست ز قزوین و روستازاده است،

و لیک می‌شود اندر حدیث قزوینی.

عبید به بغداد آمد و متنکراً به مجلس سلمان وارد گشت و چون سلمان دانست از اهل قزوین است پرسید از گفتار سلمان در ولایت شما کدام شهرت دارد؟ عبید بدون اینکه نشان بدهد وی را می‌شناسد گفت این غزل از سلمان مشهور است:

من خراباتی‌ام و باده‌پرست،

در خرابات مغان عاشق و مست.

می‌کشندم چو سبو دوش به دوش،

می برندم چو قدح دست به دست.

لیکن سلمان مرد معتبر و بزرگواری است. من گمان می‌کنم این اشعار را زن او گفته باشد. سلمان دریافت که این شخص عبید است. او را احترام کرد. عبید گفت: اگر زود صلح نمی‌کردی از شر زبان من خلاص نداشتی. 

شعرایی که نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند به بغداد بیایند به وسیله اشعار با او رابطه پیدا می‌کردند؛ از جمله ابن یمین فریومدی. چنانچه در کتاب «احوال ابن یمین» آمده، عزم بغداد داشته یا شاید هم سفری به آن طرف کرده بوده است.

از همه مهم‌تر خواجه حافظ شیرازی است که چندین غزل سلمان را استقبال کرده و در قطعه ذیل وی را می‌ستاید:

حکیم فکر من از عقل دوش کرد سؤال،

که ای یگانه الطاف خالق رحمان!

کدام گوهر نظم است در جهان که ازو،

شکست قیمت بازار لؤلؤ و مرجان؟

جواب داد که بشنو ولی ز من مشنو،

که این قصیده فلان گفت و این غزل بهمان.

سرآمد فضلای زمانه دانی کیست،

ز روی صدق و یقین نه ز راه کذب و گمان؟

شهنشهه فضلای پادشاه ملک سخن،

جمال ملت و دین خواجه جهان سلمان.

از سلمان قریب به یازده هزار بیت باقی است. کلیات سلمان مشتمل است بر کلیه اقسام شعر.

1- قصاید که قریب به پنج هزار بیت است و بیشتر در مدح خاندان جلایری است و بنابر مناسبات و پیش آمدهایی سروده شده که در آن وقت آنها را بسیار جالب توجه می‌کرده؛ لیکن امروز برای اشخاصی که از وقایع درست مطلع نیستند البته آن تاثیر را ندارد.   

2- قطعات او چندان قابل ملاحظه نیست. مخصوصاً پس از مقایسه با قطعات معاصرش. ابن یمین فریومدی که نکات اخلاقی و فلسفی بسیار دارد، گفته است:  قطعات سلمان قریب چهارصد و پنجاه بیت و بیشتر در طلب وظیفه و مدح اشخاص است و نمی‌توان اهمیت بسیار به آنها داد. 

3- ترکیب‌بندها و ترجیع‌بندهای او مطابق معمول است. یکی از ترجیعاتش استقبال از سعدی است و بیت ترجیعش این است:

من دامن آن نگار گیرم،

از هر دو جهان کنار گیرم.

4- ساقی‌نامه که بیت اولش این است:

بیا ساقیا مجلس عشرتی،

بیارای در بهترین صورتی.

و چنان می‌نماید که قبل از ساقی‌نامه‌های حافظ سروده شده و از اولین ساقی‌نامه‌های زبان فارسی است. 

5- غزلیات که قریب یک‌هزار و یکصد بیت است و از حیث شکل چندان تازگی ندارد و پس از سعدی و مولوی و حافظ در درجه اول است. صنایع بدیعیه که بیشتر آنها در تناسب لفظی و معنوی است غزلیات او را ممتاز ساخته است.

6- مثنویات شامل:

الف- جمشید و خورشید که تقریباً دارای دو هزار و هفتصد بیت است.

ب- فراقنامه: این مثنوی مبتنی بر وقایع تاریخی و مشتمل بر یک هزار بیت است. بیرامشاه پسرخواجه مرجان، منظور سلطان اویس بود. محبت آنها به درجه‌ای رسید که لحظه‌ای از هم جدایی نداشتند اتفاقا در سال 761 بیرام قهر کرد و به بغداد رفت و پس از چندی آشتی کرد و بازآمد و به جنگ گیلانیان شتافت و بدرود زندگانی گفت. بعد از یک‌سال از این واقعه به سال 770 سلطان اویس، سلمان را مامور نظم حکایتی مناسب حال خود ساخت:

شبی بنده را شاه پیروز بخت،

طلب کرد و بنشاند در پای تخت.

ز من نامه‌ای خواست اندر فراق،

که آن نامه باشد سراسر فراق.

7- رباعیات: این نوع شعر قسمت کوچکی از دیوان را گرفته است و در اکثر نسخ بیش از 32 رباعی دیده نمی‌شود.

(برگرفته از یادداشت محسن طباطبایی، ویراستار کتاب (سلمان ساوجی» در خبرگزاری ایبنا. این کتاب به کوشش رشید یاسمی که بعد از هشت دهه مجدداً چاپ شد.)

ز شراب لعل نوشین من رند بی نوا را،

مددی که چشم مستت به خمار کشت ما را.

ز وجود خود ملولم قدحی بیار ساقی،

برهان مرا زمانی ز خودی خود خدا را.

به خدا که خون رز را به دو عالم ار فروشیم،

بخریم هر دو عالم بدهیم خون بها را.

بسرا ز ره ببردی به نوای نی دل من،

به سرت که بار دیگر بسرا همین نوا را.

من از آن نیم که چون نی، اگرم زنی بنالم،

که نوازشی است هر دم زدن تو بینوا را.

دل من به یارب آمد ز شکنج بند زلفت،

مشکن که در دل شب اثری بود دعا را.

طرف عذار گلگون ز نقاب زلف مشکین،

بنمای تا ملامت نکنند مبتلا را.

همه شب خیال رویت گذرد به چشم سلمان،

که خیال دوست داند شب تیره آشنا را.

 

........سلامت و بهداشت

*واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا و اثربخشی ۱۰۰ درصدی بر کاهش مرگ و میر:رییس انستیتو پاستور ایران گفت: اثربخشی ۲ دوز واکسن سوبرانا۲ به همراه دوز بوستر سوبرانا پلاس در کارآزمایی بالینی فاز سوم کوبا ۹۱/۲ درصد اعلام شده که اثربخشی علیه موارد شدید و فوت، ۱۰۰ درصد بوده است.

به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا بیگلری اضافه کرد: بر پایه این گزارش قبلا اثربخشی رژیم ۲ دوزه سوبرانا۲ در کوبا ۶۲ درصد گزارش شده بود که مطالعه بررسی اثربخشی این واکسن در ایران در قالب کارآزمایی بالینی فاز سوم هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به توسعه موفقیت آمیز واکسن سوبرانا۲ علیه کووید-۱۹ توسط انستیتو فینلای، که از همان بستر فناوری واکسن پنوموکوک استفاده می کند، که موضوع توافقنامه انتقال تکنولوژی قبلی بین ۲ موسسه بوده است، اظهار داشت: ۲ موسسه توافق کرده اند که در قرارداد انتقال فناوری واکسن فوق، قرارداد انتقال تکنولوژی تولید واکسن سوبرانا۲ در ایران را نیز لحاظ  کنند.

بیگلری افزود: بحثهای فشرده علمی هفتگی بین مدیران و دانشمندان دو موسسه در رابطه با مطالعات بالینی، و روند انتقال و بهینه سازی تولید در سال جاری ادامه داشته و این همکاری شامل تولید مشترک واکسن در ایران و کارآزمایی بالینی فاز سه در ایران بوده است.

* تزریق واکسن به ۶۸ سال به بالا از دوشنبه: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ویروس کرونا دلتا در کل کشور در حال چرخش است، از آغاز تزریق واکسن کرونا به افراد ۶۸ سال به بالا از روز دوشنبه هفته جاری خبر داد.

به نقل از  ایرنا، علیرضا رییسی افزود: در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر نارنجی و ۱۱۹ شهر زرد قرار دارند  و بیشترین شهرهای درگیر کرونا در استانهای کرمان ۱۶ شهر، فارس ۱۳ شهر، تهران ۱۳ شهر، مازندران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر، بوشهر هشت شهر، یزد هشت شهر، گلستان، گیلان و اصفهان پنج تا ۶ شهر و برخی از استانها نیز یک یا ۲ شهر هستند.

رییسی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی اکنون به ۶۶ درصد رسیده و بسییار جای تاسف دارد و اگر رعایت این پروتکل های به ۸۵ درصد نرسد، اقدامات برای مقابله با کرونا کار ساز نخواهد بود، نه تنها شاهد افزایش پروتکل های بهداشتی نیستیم بلکه هر روز نیز پایین می آید.

وی تصریح کرد: عادی انگاری و ساده انگاری در جامعه زیاد شده ، مردم کمتر ماسک می زنند و تجمع افراد بیشتر است.رستورانها، قهوه خانه ها، تالارهای پذیرایی، سینماها، پاساژها، استخرهای سرپوشیده و نمایشگاه های عمومی که در فضاهای سربسته هستند به شدت باعث انتقال بیماری کرونا می شوند.

رییسی گفت: قطعی برق در بیمارستان ها به هیچ وجه درست نبوده و اینکه بیماران در این مکان ها خفه می شوند اشتباه است. ما مدیریت حوزه سلامت را بر عهده داریم و تاکنون مشکلی بوجود نیامده است.

رییسی اظهار داشت: از روز دوشنبه واکسیناسیون ۶۸ سال به بالا انجام می شود و به افراد واجد شرایط پیامک ارسال خواهد شد، از مردم می خواهیم بدون نوبت دهی مراجعه نکنند و این موضوع که ساعات اولیه صبح اسم نویسی روی کاغذ در مراکز مربوطه انجام می شود، کذب است.

*آغاز واکسیناسیون انبوه علیه کرونا در سیستان و بلوچستان: نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان گفت: واریانت دلتا و سایر واریانت های کرونا در سیستان و بلوچستان در گردش است. خوشبختانه اقداماتی که انجام شده تا حد زیادی، دغدغه های کادر بهداشت و درمان را در این استان کاهش داده است. در حال حاضر نیازهای دارویی رفع شده و کمبودی در بیمارستانها از نظر تجهیزات و لوازم وجود ندارد.

به نقل از ایسنا، حمید سوری خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری، تعداد قابل توجهی کیت برای تست های آزمایشگاهی وارد استان شده. همچنین تعداد واکسن زیادی وارد استان سیستان و بلوچستان شده و تمام دغدغه ها برطرف و فضایی ایجاد شده که به نوبت و با برنامه ریزی، بتوانیم گروه های جامانده از واکسن به دلایل شخصی یا وقفه در ارسال واکسن را واکسینه کنیم. از روز گذشته واکسیناسیون انبوه به شکل گسترده در این استان آغاز شد و شاهد استقبال خوبی از سوی مردم هستیم اما نیاز است که مدیریت ارائه خدمات تقویت و از تجمع مردم در مراکز واکسیناسیون جلوگیری شود.  

سوری یادآور شد: از مردم می‌خواهیم که اگر فرد مبتلایی را در خانواده دارند، تصور کنند که خودشان هم مبتلا هستند و اگر علائمی نداشتند یا علائم خفیف داشتند، تصور نکنند که سالم هستند. حدود ۵۰ درصد از مبتلایان، بدون علائم و قادر هستند که اطرافیان را مبتلا کنند.

 

......ورزشی

*تصمیمگیری در خصوص تماشاگران پارالمپیک پس از بازی های المپیک

در پی اعلام وضعیت اضطراری در توکیو به دلیل خیز مجدد پاندمی کرونا در توکیو، طرف های ژاپنی از ممنوعیت حضور تماشاچیان در بازی های المپیک خبر دادند.

همچنین طی بیانیه مشترکی که از سوی پنج نهاد برگزاری بازی های توکیو ۲۰۲۰ (دولت ژاپن، شهرداری توکیو، کمیته برگزاری بازی‌ ها، کمیته بین المللی پارالمپیک و کمیته بین المللی المپیک) منتشر شد، اعلام گردید که تصمیم گیری در خصوص حضور تماشاچیان در بازی های پارالمپیک پس از برگزاری بازی های المپیک انجام خواهد شد.

* معاوضه ای عجیب بین بارسلونا و اتلتیکومادرید

ممکن است به زودی شاهد معاوضه سائول نیگز و انتوان گریزمان بین اتلتیکومادرید و بارسلونا باشیم.

در 24 ساعت اخیر، لیورپول بار دیگر برای خرید سائول نیگز ابراز علاقه کرده، اما پیشنهاد 40 میلیون یورویی مرسی سایدی ها مورد قبول اتلتیکو قرار نمی گیرد. نباید فراموش کرد سائول تا سال 2026 با روخی بلانکوس قرارداد داشته و بند فسخ 150 میلیون یورویی در قرارداد او وجود دارد. بدین ترتیب به نظر می رسد معاوضه با آنتوان گریزمان مهم ترین راه حل موجود خواهد بود. ستاره فرانسوی اینقدر به بازگشت به اتلتیکومادرید علاقمند است که حاضر است دستمزد خود برای انتقال دوباره به پایتخت را کاهش دهد.

همچنین بارسلونا برای حفظ لیونل مسی چاره ای جز ایجاد تعادل در پرداخت دستمزدهای خود ندارد و فروش آنتوان گریزمان یکی از بهترین راه حل های ممکن خواهد بود. رونالد کومان نیز اولویت خود را حفظ لیونل مسی قرار داده و برای ماندن او حتی حاضر است آنتوان گریزمان را قربانی کند.

با توجه به حضور سرخیو آگوئرو و ممفیس دیپای برای تقویت خط حمله، پذیرش جدایی گریزمان برای رونالد کومان راحت تر شده و او ترجیح می دهد یک هافبک طراز اول مانند سائول راهی نوکمپ شود.

* علیرضا فغانی داور دربی پایتخت شد

تلاش های مسئولان فدراسیون فوتبال ظاهرا نتیجه داده و قرار است علیرضا فغانی برای قضاوت در مسابقات داخلی به زودی به ایران سفر کند. فغانی که خودش هم از این مساله استقبال کرده بود، منتظر پیشنهاد رسمی فدراسیون فوتبال بود که ظاهرا این اتفاق رخ داده و این داور برجسته ایران به زودی راهی تهران خواهد شد. رئیس فدراسیون فوتبال گفته بود: «از آقای فغانی که افتخار کشور است، خواسته‌ایم تا در چند بازی آخر لیگ و جام حذفی استفاده کنیم و اگر مشکلی نباشد، این اتفاق خواهد افتاد». تأکید عزیزی خادم روی قضاوت فغانی در جام حذفی نشان دهنده حضور این داور شاخص در دربی پیش رو میان استقلال و پرسپولیس است.

 

.....حوادث

*محکوم به حبس ابد پس از فرار قاتل شد

جوان محکوم به حبس ابد که در زمان مرخصی کرونایی زندان، فردی را به‌ قتل رسانده بود، در شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. متهم مدعی شد هیچ خصومتی با مقتول نداشته و درگیری بین دونفر دیگر بوده است و او و مقتول هر دو قربانی این دعوا شدند. رسیدگی به این پرونده از یک سال قبل با گزارش یک نزاع در قهوه خانه‌ای در شرق تهران آغاز شد. پس از آن مرد ۳۴ ساله ‌ای به‌ نام سجاد که بر اثر جراحت با چاقو مجروح شده بود به بیمارستان منتقل و ۲ روز بعد تسلیم مرگ شد. در ادامه مأموران به بررسی موضوع پرداختند و مشخص شد مقتول توسط فردی به‌ نام خشایار، چاقو خورده است. سوابق خشایار هم نشان میداد که او به‌ جرم حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده بود و به خاطر شیوع کرونا در مرخصی زندان بسر می‌برد.

با اطلاعات به دست آمده متهم بازداشت شد و اتهامش را پذیرفت و پرونده وی به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه فرزندان و مادر مقتول به‌عنوان اولیای دم برای متهم درخواست قصاص کردند. پس از آن خشایار به جایگاه رفت و در توضیح ماجرا گفت: چند سال قبل به جرم حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شدم و درخواست عفو کردم. بعد از مدتی درخواست عفو من پذیرفته شد. من دوره محکومیتم را میگذراندم که به خاطر شرایط کرونا به مرخصی زندان آمدم و قرار بود یک هفته بعد به زندان برگردم اما تصمیم گرفتم دیگر به زندان برنگردم و فرار کنم. روزی که به مرخصی زندان آمدم متوجه شدم در محله‌ مان یک نفر قمارخانه باز کرده است. به آنجا رفتم و گفتم اگر قصد دارد به کارش ادامه دهد باید به من باج بدهد و او هم ۵۰۰ هزار تومان به من پرداخت کرد. روز حادثه دوباره تصمیم گرفتم به همان قمارخانه بروم و باجم را بگیرم. وقتی به آنجا رسیدم دو نفر به‌ نامهای حسن و حامد به یکباره با من درگیر شدند.

آنها مشروب خورده بودند و حال طبیعی نداشتند؛ البته من هم مست بودم. من نمیخواستم دعوا کنم بعد از چند دقیقه سجاد وارد درگیری شد و با لوله جاروبرقی به من حمله کرد و من هم چاقوکشیدم و چند ضربه ‌ای به او زدم. متهم در ادامه افزود: بعد از ۲ روز فهمیدم که سجاد فوت کرده است. من بی ‌دلیل دعوا نمیکنم. حسن و حامد دعوا را شروع کردند اما حالا خودشان را کنار کشیده‌ اند. من تا چند وقت دیگر اعدام میشوم اما آن دو نفر که شروع کننده درگیری بودند مجازات نمی‌شوند و این عادلانه نیست. من هیچ دشمنی با مقتول نداشتم. در هیچ مرحله‌ ای از پرونده هم دروغ نگفتم. من سابقه دار و باجگیرم، مواد مخدر حمل کردم اما نامرد نیستم که دروغ بگویم و پای خلافم می‌ایستم. پس از اظهارات متهم قضات برای صدور حکم وارد شور شدند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *