شناسه خبر: 33990 منتشر شده در مورخ: 1400/4/19 ساعت: 10:23 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 19 تیر 1400

روزنامه شنبه 19 تیر 1400

عناوین امروز: الزامات موفقیت نابینایان در یافتن و باقی ماندن در شغل-گفتگو با پرچمدار نابینای مسابقات پارالیمپیک توکیو-تبدیل صفحه کلید به ماشین پرکینز در صفحه‌خوان-نکاتی کاربردی برای آراستگی و سلامتی ناخن ها-ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰

۲۸ ذوالقعده ۱۴۴۲

۱۰  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۴۴ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*الزامات موفقیت نابینایان در یافتن و باقی ماندن در شغل

*گفتگو با پرچمدار نابینای مسابقات پارالیمپیک توکیو

*تبدیل صفحه کلید به ماشین پرکینز در صفحه‌خوان

*نکاتی کاربردی برای آراستگی و سلامتی ناخن ها

*ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

 

.......سخن هفته

*الزامات موفقیت نابینایان در یافتن و باقی ماندن در شغل

موضوع سخن هفته را این بار به الزامات موفقیت نابینایان  در مورد بحث خاص  یافتن و باقی ماندن در شغل اختصاص  میدهیم. واقعیت این است که هر چقدر بررسی های کارشناسی روی مشکلات شغلی معلولان در یک بعد وسیع تر و نابینایان و کم بینایان در یک بعد محدودتر نشان می دهد حاکی از این است که مشکل فقط تخصیص سهمیه های استخدامی، داشتن تحصیلات عالی و حتی داشتن مهارت های فنی در پیدا کردن شغل مناسب نیست. به طور کلی این گروه یعنی معلولان و از جمله نابینایان با دو چالش عمده روبرو هستند.

یکی پیدا کردن شغل مناسب و دیگری باقی ماندن و موفقیت در یک شغل است. هر دو این ها جدا از الزاماتی مثل تحصیلات ، داشتن مهارت های فنی و حرفه ای مستلزم مهارت های ارتباطات اجتماعی، مهارت های اداره مستقل زندگی و مجموعه ای از مهارت ها و دانسته هاست که موجب موفقیت فرد در شغل پیدا شده یا یافتن شغل چیست؟ همینطور ارائه پشتیبانی های لازم در این خصوص از سوی نهادهای حمایتی است. ما در این دو بعد در کشورمان به شدت با ضعف روبرو هستیم و در حال تلاش و گفتگو با نهادهای سیاستگذار بهزیستی و وزارت خانه های تخصصی در حوزه اشتغال هستیم  که در واقع این الزمات برقرار شود. به این معنا که به خصوص افراد نابینا بسیار با این قضیه روبر هستند با وجود اینکه تحصیلات مرتبط را دارند در شغلی به سختی پذیرفته نمی شوند. دلیل عمده جدا از آن باورهای منفی جامعه نسبت به توانمندی های افراد نابینا واقعا از طرف دیگرکمبودهایی وجود دارد که بسیاری از افراد نابینا دارند.

فردی صاحب تحصیلات عالی است ولی ارتباطات موفق اجتماعی ندارد درست با افراد نمی تواند گفتگو کند یا خوب صحبت کند پرخاشگر است و تیک های بدنی دارد رفتارهای نابهنجار دارد ، ناتوانی در راه رفتن و پیدا کردن جهت و همچنین در برقراری ارتباط با همکارش با مشکل مواجه است. تمام این موارد منجر به این می شود که افراد نابینا یا نتوانند شغل بدست آورند یا در موفقیت در شغلشان ناکام بمانند و یا در واقع فقط پذیرفته شوند. این مجموعه از ضعف ها البته ایجاب می کند که نهادهای حمایتی آموزش این مهارت ها را در دستور کار قرار دهند و این افراد را آموزش دهند.

برای اینکه بتوانند در محیط های شغلی موفق شوند، این مهارت ها به هیچ عنوان دست کمی از سهمیه های استخدامی، داشتن تحصیلات عالی ندارد و در پیدا کردن شغل و موفقیت افراد در مشاغلی که پیدا می کنند بسیار مهم هستند. چه برای گروه بزرگتر معلولان چه برای افرد کم بینا و نابینا متاسفانه نهادهای حمایتی در کشور ما تا کنون به این مهم توجه لازم را نداشته اند و در حال تلاش هستیم که این الزام در سیاست گذاری ها و برنامه های حمایتی شغلی این افراد گنجانده شود.

 

....‌‌‌‌‌....گزارش ویژه

*گفتگو با پرچمدار نابینای مسابقات پارالیمپیک توکیو: در مسابقات پارالیمپیک توکیو 2020که به دلیل شیوع کرونا امسال برگزار می شود نورمحمد آرخی، ورزشکار 37 ساله تیم دو و میدانی ایران، به عنوان پرچمدار کاروان جمهوری اسلامی انتخاب شد. در روزهایی که تیمهای ورزشی در اردوهای آمادگی به سر می برند گفتگوی کوتاهی با آقای آرخی داشتیم. این ورزشکار نابینا می گوید: در قرعه کشی انجام شده قرعه به نام من افتاده که پرچمدار کاروان  ایران باشم.

س: شما در چه رشته ورزشی فعالیت دارید؟

ج: حدود 10 سال است که در رشته پرتاب وزنه در کلاس ب 1 کار می کنم.

س: اهل کدام استان هستید؟

ج: استان گلستان شهرستان ترکمن.

س: تا حال چه مقامهایی داشته اید؟

ج: در پاراآسیایی اندونزی مدال نقره گرفتم. در مسابقات جهانی سئول هم مدال طلا را کسب کردم در امارات هم مقام داشتم و در مسابقات کشوری هم رتبه سه جهان را بعد از آقای اولاد دارم

س: پرچمدار کاروان چگونه انتخاب می شود؟

ج: دقیقا روال انتخاب پرچمدار کاروان را نمی دانم مدال آورهای دیگری هم بودند اما قرعه به نام من افتاد. که نماینده ایران باشم.

س: چه تعداد از ورزشکاران در کاروان ایران حضور دارند؟

ج: 62 نفر در رشته های بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته و تیر و کمان و دو و میدانی و .. که در رشته پرتاب وزنه من و آقای اولاد در کلاس ب 1 حاضر هستیم.

س: شما به همراه چه کسی پرچمدار هستید؟

ج: خانم زهرا نعمتی هم نماینده بانوان ورزشکار هستند.

س: چه احساسی دارید که پرچم ایران را حمل می کنید؟

ج: خیلی خوشحال هستم حس غریبی است که امیدوارم با مدال هم همراه شود.

س: آمادگیتان برای مسابقات چطور است؟

ج: الان در اردو هستیم و آمادگیمان هم خیلی خوب است و اوایل شهریور ماه برای مسابقات به توکیو اعزام می شویم.

س: آیا برای کرونا واکسینه شده اید؟

ج: همه ورزشکاران ایران دو بار واکسینه شده اند و از این نظر مشکلی نیست. من امیدوارم نماینده خوبی برای ایران باشیم و بتوانیم پرچم جمهوری اسلامی ایران را بالا ببریم.

 

......فناوریهای امیدبخش

*تبدیل صفحه کلید به ماشین پرکینز در صفحه‌خوان ان‌وی‌دی‌ای

از حدود بیست سال پیش تا حالا که رایانه به عنوان یک پدیده غیر قابل حذف جای خود را در زندگی کاربران نابینا و کم بینای ایرانی باز کرده، استفاده از صفحه‌کلید‌های معمول با تعداد دکمه‌های زیادش همواره برای برخی کاربران یک معضل لاینحل به حساب می‌آمده است. در ایران حرکت‌هایی جسته و گریخته برای حل این مشکل انجام شده است؛ نظیر آنچه که در مجموعه نرم‌افزار‌های نوید یا نرم‌افزار پارسآوا صورت گرفته بود که به کاربران امکان می‌داد با استفاده از شش تا از کلید‌های صفحه کلید استاندارد، به همان شیوه مرسوم در ماشین‌های تایپ بریل کار نوشتن را انجام دهند. روشی که البته به خاطر وجود اشکالات پر‌شمار، نتوانست جای خود را در میان کاربران باز کند. چند سالی می‌شود که طراحان صفحه خوان محبوب ان‌وی‌دی‌ای (NVDA) خود به فکر حل این مشکل افتاده‌اند و افزونه‌ای را به همین منظور طراحی کرده‌اند.

افزونه «پیسی کیبورد بریل اینپوت»، «PC Keyboard Braille Input» چند سالی می‌شود که در اختیار کاربران قرار گرفته است و حالا بد نیست به بهانه به‌روز‌رسانی تازه‌ای که برایش منتشر شده، آن را با مخاطبان ایران سپید به اشتراک بگذاریم. نصب افزونه به سادگی و درست مثل بقیه افزونه‌ها انجام می‌شود. بعد از نصب، کافی است کلید‌های میانبر Insert + 0 را بفشارید تا آن را فعال کنید. ابتدا وارد محیطی که می‌خواهیم در آن بنویسیم می‌شویم و میانبر را می‌فشاریم تا پیغام فعال شدن افزونه برایمان خوانده شود. سپس به کمک نقطه‌هایی که به عنوان راهنما بر روی برخی از دکمه‌های صفحه‌کلید تعبیه شده، کلید‌های مربوط به حرف f و j در انگلیسی یا ب و ت در فارسی را پیدا کنید و دو انگشت اشاره‌تان را بر روی آنها قرار دهید. طبیعتاً انگشتان میانی و حلقه هم بر روی دکمه‌های کناری قرار خواهد گرفت. حالا شما یک ماشین تایپ بریل در اختیار دارید و می‌توانید با همان روشی که در پرکینز تایپ می‌کردید، برای نوشتن در رایانه هم اقدام کنید و البته نتیجه را نه به صورت بریل که به شکل حروف بینایی در اختیار داشته باشید.

این افزونه امکان جالب دیگری را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آن هم این است که کسانی که به هر دلیل مجبور به نوشتن با یک دست هستند می‌توانند با رفتن به قسمت تنظیمات NVDA و بخش PC Keyboard Braille Input، تیک مربوط به نوشتن با یک دست را انتخاب کنند. روش نوشتن به بریل با یک دست به تفصیل در راهنمای افزونه توضیح داده شده است. می‌توانید این راهنما را با رفتن به قسمت مدیریت افزونه‌های NVDA مطالعه کنید.

این افزونه از زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، ترکی، اسپانیایی، پرتغالی و فارسی پشتیبانی می‌کند. برای بارگیری آن به نشانی addons.nvda-project.org مراجعه کنید.

 

.........آراستگی

*نکاتی کاربردی برای آراستگی و سلامتی ناخن ها

دراین مطلب به نکاتی کاربردی برای آراستگی و سلامتی ناخن ها می پردازیم. شاید بسیاری از شما با عنوان کاشت ناخن آشنا باشید یا به گوشتان خورده است که شخصی کاشت ناخن یا لمینت ناخن انجام داده است. ابتدا در این مطلب به تفاوت این دو عنوان می پردازیم. لمینت در واقع نوعی ناخن مصنوعی است که روی ناخن قرار می گیرد و با چسب مخصوص لمینت روی ناخن قرار می گیرد.  لمینت ناخن نسبت به کاشت ناخن نازکتر به نظر می رسد. در واقع یک لایه نازکی روی ناخن قرار می گیرد که در بسیاری از مواقع با استفاده ازیک نوع ژل مخصوص به صورت لایه ضخیمی روی ناخن ایجاد می کنند که به آن لمینت گفته می شود این لایه نازک روی ناخن به صورت موقت است یعنی در مدت زمان کوتاهی میتوانید از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از لاک روی لمینت هم استفاده کنید و یا به همان رنگ طبیعی ناخن یا لاک ژل ناخن که به رنگ صورتی روشن است استفاده کنید.

کاشت ناخن

کاشت ناخن اصولاً حالت ضخیم تری نسبت به لمینت دارد و در واقع مانند ناخن مصنوعی که روی ناخن قرار می گیرد که دقیقا ضخامتی مانند خود ناخن دارد و بلندی و یا کوتاهی آن بستگی به خودمان دارد و میتوانید اندازه آن را کوتاه یا بلند انتخاب کنید، اما بهتر است از ناخن کوتاه استفاده کنید به دلیل اینکه وقتی ناخن خودمان رشد می کند موادی که روی ناخن قرار گرفته است جلوتر می آید و به این دلیل یک مقداری اگر ناخن را بلند انتخاب کنیم باید جلسات ترمیم را با فاصله زمانی کوتاه تری انجام دهیم. اما اگر ناخن  کوتاه انتخاب شود مدت ترمیم آن طولانی تر می شود. البته رشد ناخن به شرایط سنی هم بستگی دارد در سنین بالا ناخن دیرتر بلند می شود و دیرتر رشد می کند اما در سنین نوجوانی و جوانی ناخن بیشتر رشد می کند.

کاشت ناخن به چه صورت انجام می شود؟

بسیاری از افراد زیبایی ناخن را دوست دارند اما اول بهتر است قبل از انجام کاشت روی ناخن اطلاعاتی در این زمینه کسب کنیم. زمانی که برای کاشت ناخن مراجعه میکنید ابتدا با  استفاده از یک محلول ژل الکلی انگشتها و ناخن را کاملا ضدعفونی و تمیز می کنند سپس با استفاده از یک وسیله مشابه موچین یا پنس شروع به اصطلاح دورگیری ناخن ها که در واقع گوشت های ریز، اضافی و ریشه های ناخنی که به حالت ریش ریش است را  کاملا تمیز و مرتب می کنند ودر واقع سلول های مرده پوست را پاکسازی می کنند و دور ناخن ها کاملا صاف و یکدست می شود.

در مرحله بعدی روی ناخن را با استفاده از یک دستگاه کوچک برقی به اندازه یک لایه از آن را می تراشند تا حالت صاف و صیقلی روی ناخن ایجاد شود تا مراحل مواد گذاری به راحتی روی ناخن صورت گیرد. در واقع این مراحل تمیز کننده های روی ناخن هستند. بعد از این مراحل یک محلول ژل روی ناخن ها زده می شود که در واقع برای جلوگیری از قارچ و اینکه هوا زیر ناخن جمع نشود و بسیار ضروری محسوب می شود. سپس یک لایه ناخن مصنوعی روی تک تک ناخن های خودمان گذاشته می شود که در ابتدا بلند است و می توان آن را با قیچی به اندازه مورد نظر تغییر داد. چسبی که روی ناخن قرار میگیرد باعث میشود ناخن کاملا فیکس شود و سپس با استفاده از همان دستگاه برقی کوچک روی ناخن برای فیکس بهتر مواد روی ناخن انجام می شود.

سپس با استفاده از سوهان ناخن قسمت جلوی ناخن را به هر شکلی که مورد نظر است( مثلا به صورت گرد، یا نوک تیز، مربعی) تغییر می دهند. سپس روی ناخن با استفاده از ژلی بنام تاپ ژل استفاده می شود که روی آن لاک قرار می گیرد. سپس نوع و رنگ لاک را انتخاب می کنید میتوانید از لاک های شاین ، براق و یا لاک های تلفیقی، طرح های برجسته روی ناخن که بهتر است در این قسمت از یک فرد بینا کمک بگیرید. ترمیم ناخن معمولا به مدت دوهفته تا یک ماه طول می کشد که برای ترمیم باید به سالن های زیبایی مراجعه کنید. در ترمیم بعدی ناخن که مراجعه می کنید زیر ناخن ها تمیز می شود و رنگ لاک را تغییر می دهند و با سوهان قد و اندازه ناخن را مرتب می کنند. کسانی که کاشت ناخن انجام میدهند به این نکته ضروری توجه کنند که هر دو روز یکبار باید زیر ناخن هایشان را با استفاده از مسواک ، آب و صابون کاملا تمیز کنند که اگر آلودگی وجود دارد رفع شود و همچنین می توانند از ترکیب آبلیمو و روغن زیتون و گلیسیرین استفاده کنند.

.......کشکول

*ارز‌های باستانی! پول در گذشته‌های دور

پوست سنجاب، دانه ‌فلفل، سنگهای عظیم‌الجثه آهکی، دندان چوب و... در گذشته‌های دور نقش پول را برای مردم ایفا میکردند. پول؛ فقط شنیدن این کلمه باعث میشود گوش بسیاری از افراد تیز شود. اما آیا شما حاضرید به جای آن یا واریز شدن مبلغی به دلار یا تومان یا ... به حسابتان، یک قطعه سنگ نمک یا چند دانه فلفل را به عنوان حقوق و دستمزد دریافت کنید؟ درک ارزش پول در طول زمان، نکته اصلی در مسائل مالی است و مطمئناً زمان، آن چه را که مردم به آن اهمیت میدهند، تغییر داده است. در دوره‌های مختلف تاریخی، مردم ارزش پولی را به طیف گسترده ‌ای از اشیا اختصاص داده اند. گرچه امروزه بیشتر این اشیا قابل استفاده به عنوان پول نیستند، اما هنوز هم میتوانند یادآور فرهنگهای باستانی و آداب و رسوم بسیار متنوع مردم در گذشته باشند. ارز‌های باستانی دارای اشکال، اندازه‌ها و قالبهای شگفت‌ انگیز بسیاری بوده ‌اند. در این مطلب به ۱۰ مورد از باور نکردنی‌ ترین پولهای دوران باستان که کاملاً با پولهای امروزی متفاوت هستند، اشاره شده است.

جو، اولین پول شناخته شده تاریخ

فکر کنید اگر یک کیسه پر از جو را با خود به مرکز خرید محله ‌تان ببرید و سعی کنید با آن پیراهن یا پیتزا بخرید، چه اتفاقی می‌ افتد؟ فروشنده احتمالاً نگهبان را صدا خواهد زد! اما بهتر است بدانید که «جو» اولین پول شناخته شده در تاریخ بوده که در بین سومریها رواج داشته است. این پول در سومر در حدود سه هزار سال قبل از میلاد به وجود آمد تا جواب گوی الزامات فعالیتهای فزاینده اقتصادی باشد. مقادیر مشخصی دانه جو به صورت مقیاس فراگیر سنجش و مبادله همه کالا‌ها و خدمات دیگر به کار میرفت. رایجترین مقیاس سنجش، «سیلا»، حدودا معادل یک لیتر بود. پیمانه‌ های استاندارد با ظرفیت ۱۳۰ سیلا به صورت انبوه تولید میشدند تا هر زمان که مردم احتیاج به خرید یا فروش چیزی داشتند به راحتی بتوانند مقدار لازم جو را اندازه‌ گیری کنند. دستمزد‌ها هم بر حسب سیلای جو محاسبه و پرداخت میشد. به عنوان مثال یک کارگر مرد، ۶۰ سیلا و یک کارگر زن ۳۰ سیلا و سرکارگر بین ۱۲۰۰ تا پنج هزار سیلا دریافت میکرد، اما حتی گرسنه‌ ترین سرکارگر هم نمیتوانست در ماه این میزان جو را به عنوان خوراک استفاده کند! بنابراین از سیلا‌هایی که خودش نمیخورد برای خرید انواع کالا‌ها استفاده میکرد.

صدف کائوری، رایج در زمان تجارت برده

صدف کائوری که صدف نوعی حلزون است، احتمالاً دلار جهان در چند قرن پیش بوده، زیرا از آن تقریباً در همه جا به عنوان ارز رایج استفاده میشده است. پوسته صدف کائوری تقریباً در همه قاره‌ها از چین تا آفریقا به عنوان ارز لازم برای تبادل کالا شناخته میشد. نوع  و ارزش پوسته‌ ها به نادر بودن حلزونی که پوسته را ایجاد میکرد، بستگی داشت. از اوایل قرن شانزدهم قبل از میلاد، استفاده از صدف کائوری به عنوان وسیله مبادله در چین آغاز شد و به مرور زمان استفاده از آن به عنوان نوعی ارز به مناطق عمده تجارت در آفریقا، عربستان، مناطقی از اروپا و بخش‌های قابل‌ توجهی از آسیا گسترش یافت. در آفریقا، دولت انگلیس سالها بر انتقال مقادیر زیادی صدف کائوری از طریق کشتی به غرب این قاره که برای خرید بردگان صورت میگرفت نظارت میکرد. این کار تا زمان منسوخ شدن تجارت برده ادامه داشت.

سنگ رای، بزرگترین شکل ارز در تاریخ

بزرگترین شکل ارز در جهان باستان به «سنگ رای» معروف بوده است. سنگ رای نوعی ارز بوده که هیچکس نمیتوانسته آن را سرقت کند. نه فقط به دلیل اندازه آن بلکه به این دلیل که همه میدانستند هر فردی چه سنگی در اختیار دارد؛ بنابراین افراد جز درصورتی که مالک سنگ شناخته میشدند نمیتوانستند از آن استفاده کنند. امروزه برخی معتقدند که سنگ رای اولین بیت کوین جهان بوده است. این سنگهای عظیم‌الجثه از یک قطعه سنگ آهک تراشیده میشدند و هرکدام از آن‌ها سوراخی که نقش امضا را داشت در وسط خود داشتند. عرض این سنگها تا ۱۲ فوت میرسید و وزنشان بیش از ۸ تن بود. هر سنگ داستانی برای خودش داشت که ارزش آن را تعیین میکرد. از آن جا که ایجاد هریک از این سنگها کار بسیار دشواری بود، دشواری تجربه شده در مسیر تهیه آن، باعث افزایش ارزش سنگ میشد. این سنگهای بزرگ از سنگ آهکی در جزایر پالائو تراشیده و سپس در اقیانوس به وسیله قایق حمل میشدند. اگر سنگ هنگام حمل و نقل قایق را غرق نمیکرد و پس از تخلیه احتمالاً نمیشکست، به شکلی ماهرانه به یک مکان منتخب در جزیره یاپ منتقل میشد و برای همیشه در آن جا میماند. مالک سنگ و ارزش خالص آن مشخص بود، بنابراین میتوانست برای تجارت کالا در جزیره مورد استفاده قرار بگیرد. سنگها به دلیل سنگینی‌شان از محل خود حرکت داده نم‌شدند. آن‌ها فقط صاحب جدیدی پیدا میکردند و در همان مکان باقی میماندند.

پول چوبی، ارزی برای دوره اَبَر تورم

تصور این که اسکناسهای چوبی را در کیف پول خود حمل کنیم برای ما دشوار است، اما پول چوبی پس از جنگ جهانی اول و در دوره اَبَر تورم، نوعی ارز در آلمان بود. همانطور بیشتر شما میدانید اقتصاد آلمان پس از جنگ تا حدودی به هم ریخت، به همین دلیل، شهر‌های محلی مشغول چاپ و نشر پول شدند و به چاپ هر چیز از چوب گرفته تا فویل، ابریشم و چرم پرداختند. این نوع پول به نوتگلد معروف بود و تا پایان دوره ابر تورم در سال ۱۹۲۳ از آن استفاده میشد.

چاقو، ارزش‌ بخشی به این پول با نوشته روی آن

استفاده از چاقو به عنوان پول در دنیای امروز غیرقابل تصور به نظر میرسد، اما این شکل عجیب پول در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در زمان سلطنت «یوی بزرگ»، در سراسر چین مورد استفاده قرار میگرفت. روی چاقو‌ها اعداد یا کلماتی مثل «گوسفند» یا «ماهی» نوشته شده بود که ارزش آنها را مشخص میکرد. همچنین هر قطعه پول نوشته یا کنده‌ کاری داشت که به آن قطعه پول رسمیت میداد. به طور قطعی مشخص نیست که چگونه چاقو برای اولین بار به عنوان پول در چین معرفی شد. بر اساس یکی از داستانها، ابتدا یک شاهزاده به سربازان خود اجازه داد از چاقو به عنوان پول استفاده کنند و به دنبال آن، این ابزار به یک شکل پذیرفته شده ارز تبدیل شد. استفاده از چاقو به عنوان پول صد‌ها سال ادامه یافت تا اینکه اولین امپراتور چین، شین شی هوانگدی، انجام مبادلات با آن را لغو و اعلام کرد فقط سکه ‌های مدور که یک سوراخ مربع در وسط خود دارند به عنوان پول قانونی قابل پذیرش هستند.

پوست سنجاب، دارای مزایای غیراقتصادی

از لحاظ تاریخی، پوست سنجاب نقشی اساسی در مبادله و تجارت داشته است. در دوران قرون وسطی، سنجابها به دلیل پوست‌شان بسیار ارزشمند بودند. در این دوران، پوست سنجاب به تدریج به عنوان یک ارز شناخته شده در کشور‌هایی مانند روسیه و فنلاند تبدیل شد. مردم روسیه تمایل زیادی به تجارت با پوست سنجاب داشتند و از آن جایی که مردم اهل صرفه‌جویی بودند و نمیخواستند چیزی را هدر بدهند از گوش و پنجه این حیوان هم به عنوان پول خرد استفاده میکردند. استفاده از پوست سنجاب به عنوان پول، یک مزیت غیراقتصادی هم برای روسها داشت. در دوران قرون وسطی، اروپا دچار شیوع طاعون سیاه شد، اما روسیه خسارت چندانی از این فاجعه ندید؛ زیرا طاعون سیاه، اغلب توسط جوندگان منتقل میشد و روسها با کشتن جوندگان و استفاده از پوست آنها به عنوان پول، بدون آنکه متوجه باشند، از شیوع طاعون جلوگیری کردند. امروزه هم در کشور فنلاند پوست سنجاب همچنان به عنوان ارز پذیرفته میشود و ارزش مبادله ‌ای پولی دارد.

نمک، اولین پرداخت مالیات تاریخ با این خوراکی

نمک در طول هزاران سال، کالای مهمی بوده و نقش برجسته‌ ای در توسعه تمدنهای اولیه ایفا کرده است. در آیینهای دینی مختلف به نمک اشاره شده است. خشم ناشی از مالیات نمک، تسریع‌کننده انقلاب فرانسه بود. این کالا همچنین نقش مهمی در جنگ داخلی آمریکا داشت. نمک در زمانهای باستان و قرون وسطی شکل مهمی از پول رایج بوده و از آن برای انجام مبادلات پایاپای و واردات و صادرات استفاده میشده است. مصریان باستان در ازای دریافت نمک یا نمک‌سود، کالا‌هایی مانند سدر، شیشه و رنگ را با فینقیان مبادله میکردند. همچنین یکی از اولین پرداختهای مالیاتی ثبت شده در تاریخ که در آن از نمک به عنوان پول استفاده شد، در سال ۲۲۰۰ قبل از میلاد توسط امپراتور وقت چین «یوی بزرگ» صورت گرفت. در روم باستان هم، سربازان گاهی حقوق خود را به صورت بسته‌ های نمک دریافت میکردند. حتی امروزه در برخی از فقیرترین کشور‌های آفریقا مانند اتیوپی، برخی از عشایر از نمک به عنوان واحد پول استفاده میکنند. توده‌های نمکی با وزن حدود ۵ کیلوگرم هنوز هم در شاخ آفریقا، یکی از فقیرترین مناطق این قاره «گردش پولی» دارد.

دندان دلفین، افزایش ارزش این پول در سال ۲۰۰۸

یکی از عجیب‌ ترین ارز‌های باستانی را شاید بتوان دندان دلفین دانست که صد‌ها سال در کنار دیگر سنتهای قدیمی در جزایر سلیمان، مورد استفاده قرار میگرفت. در سال ۲۰۰۸ ارزش دلار این کشور جزیره‌ ای کاهش یافت. مردم محلی در واکنش به این شرایط به انباشت پول پرداختند که این کار هم به نوبه خود باعث کمبود سکه شد و اوضاع را بدتر کرد. در نتیجه، مردم این کشور به استفاده از پول باستانی رایج یعنی دندان دلفین بازگشتند. به طرزی باورنکردنی ارزش این پول باستانی چهار برابر شد. در ژانویه ۲۰۱۳، روستاییان مالایتا، ۹۰۰ دلفین پوزه بطری را قصابی کردند. ساکنان محلی تأیید کردند پس از آنکه یک گروه حفاظت مستقر در آمریکا نتوانست غرامت کامل توافق شده را برای جلوگیری از کشتن پستانداران دریایی به آن‌ها پرداخت کند، آن‌ها کشتن دلفینها را از سر گرفتند. تعداد دلفینهایی که از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۳ به خاطر دندان‌هایشان کشته شدند به بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلفین رسیده است. هنری سوکوفاتو، شکارچی محلی دلفین در این باره به وال استریت ژورنال گفته: «پول مردم سفیدپوست روزی تمام می‌شود، اما دندان دلفین‌ها همیشه برای ما خواهد ماند.»

دانه‌های فلفل، طلای سیاه در اروپا

در یونان باستان، کمبود دانه فلفل باعث ارزش فوق‌العاده آن شد. ظاهراً در قرن پنجم آلاریک ویسیگوت و آتیلا هون از رهبران بزرگ این دوره، هنگامی که به شهر رم حمله کردند هردو به رومیها دستور دادند مقادیر زیادی فلفل سیاه را به عنوان باج به آنها تحویل دهند. در قرون وسطی، دانه‌های فلفل به شکل پذیرفته شده ارز تبدیل شد. در طول قرن پانزدهم میلادی، تقاضای اروپا برای فلفل به قدری زیاد بود که مبادلات این کالا نقش عمده‌ای در ایجاد مسیر‌های دریایی از مناطق ادویه خیز شرق دور ایفا میکرد. دانه‌های فلفل که «طلای سیاه» نامیده میشدند، قبل از قرن نوزدهم آن قدر گران بودند که فقط افراد بسیار ثروتمند میتوانستند آنها را خریداری کنند و امروزه فلفل سیاه همچنان دارای بالاترین سطح تبادل در جهان است.

چای آجر، استفاده در جنگ ‌جهانی اول

یکی دیگر از ارز‌های جذاب باستانی چای آجر است. تولید این محصول پر ارزش با ترکیب ساقه و برگ گیاه چای با گیاهان مختلف و گاهی تراشه‌های چوب صورت میگرفت. این مخلوط با استفاده از خون گاو، محکم و فشرده میشد و گاهی هم ازکود به عنوان عامل اتصال استفاده میشد. روی خشتهای چای سنتی، حروف چینی یا طرحهای منحصر به فردی به نمایش گذاشته میشد. قبل از سلسله مینگ در چین، این خشتهای چای که به آن چای فشرده هم میگویند، تقریباً به اندازه نمک در مدیترانه ارزش داشت. این خشتها در اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته میشدند. ارزش خشتها علاوه بر اندازه‌ شان بسته به نوع چای به کار رفته در ساخت آن از جمله چای سیاه، چای سبز و چای تخمیر شده متفاوت بود. در قرن نوزدهم از این محصول به عنوان ارز در چین، روسیه، تبت، سیبری و مغولستان استفاده میشد. آجر‌ها ارزش مشخصی داشتند. به عنوان مثال، ۱۲ آجر برای خرید یک گوسفند و ۲۰ آجر برای خرید یک اسب لازم بود. در سیبری، چای آجر‌ها به عنوان نوعی ارز قابل خوردن تا اواخر جنگ جهانی دوم مصرف و همچنین از آن‌ها به عنوان دارو استفاده میشد. با ارزشترین چای آجر‌ها از نقاطی مانند هند و برخی مناطق دیگر در تبت می‌آمدند. از این آجر‌ها حتی تا قرن بیستم به عنوان یک نوع ارز استفاده میشد به طوری که در جنگ جهانی اول برخی از سربازان به دلیل کمبود پول، از آجر برای خرید کالا‌های دیگر استفاده میکردند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *