شناسه خبر: 33989 منتشر شده در مورخ: 1400/4/17 ساعت: 12:06 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 17 تیر 1400

روزنامه پنجشنبه 17 تیر 1400

غربالگری ژنتیک روشی برای اطمینان از باروری سالم-نام «خزائلی» با زندگی نابینایان عجین شده است/ نابینایان می خواهند نام مدرسه«دکتر خزائلی» حفظ شود-یک ناشنوا-نابینا که وارث راستین هلن کلر شد-ویروس کرونای دلتا یک جهش واکسن‌گریز است-رونمایی از پوسترهای بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰

۲۶ ذوالقعده ۱۴۴۲

۸  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۴۳ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*غربالگری ژنتیک روشی برای اطمینان از باروری سالم

 *نام «خزائلی» با زندگی نابینایان عجین شده است/ نابینایان می خواهند نام مدرسه«دکتر خزائلی» حفظ شود

*یک ناشنوا-نابینا که وارث راستین هلن کلر شد

*ویروس کرونای دلتا یک جهش واکسن‌گریز است

*رونمایی از پوسترهای بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو

*چاردیواری

.......اخبار ویژه

*غربالگری ژنتیک روشی برای اطمینان از باروری سالم

صفاری فرد گفت: هول اگزوم آزمایشی برای تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین است که با توجه به نوسانات نرخ ارز جزء آزمایشات گران به حساب می‌آید.

افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌ها مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که غربالگری مادران در مراحل مختلف چه تاثیری بر سلامت فرزندان دارد اظهار کرد: از سال ۷۶ برنامه مشاوره ژنتیک در سازمان بهزیستی راه اندازی شد که به افراد مشاوره ژنتیک داده می‌شود و گاهی بنا به نیاز افراد آزمایشاتی از آن‌ها گرفته می‌شود که این موضوع به پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیکی کمک می‌کند.

وی افزود:این مشاوره‌های ژنتیکی در چند مرحله انجام می‌شود، برخی خانواده‌ها قبل از ازدواج برای تعیین درصد سلامت جنینشان در آینده، برخی افراد قبل از بارداری و برخی نیز حین بارداری به مشاور مراجعه می‌کنند.

صفاری فرد در ادامه بیان کرد:آزمایش هایی که قبل از ازدواج و بارداری انجام می شود به این افراد ریسک ایجاد اختلال ژنتیکی برای نوزادشان در آینده اطلاع داده می‌دهد و این افراد می توانند بنابر تصمیم خودشان یا ازدواج نکنند و یا در آینده دارای فرزند نشوند.

وی گفت:اما مواردی که حین بارداری است با چند هدف این کار انجام می‌شود، خانواده‌ای که دارای معلول هستند و ریسک خطر بالایی دارند هنگام مراجعه و با انجام آزمایشات صورت گرفته سلامت جنین و یا اختلال ژنتیکی به وجود آمده به آن‌ها اطلاع داده می‌شود که در صورت بروز اختلال ژنتیکی با توجه به فتوایی که از سال ۸۴ داده شد می توانند برای سقط جنین اقدام کنند.

صفاری فرد افزود: اگر ما از دو منظر به این موضوع نگاه کنیم به این صورت است که غالباً خانواده‌ها نگران تولد فرزند خود با معلولیت هستند آیا می توانند فرزند سالم داشته باشند یا خیر؟ به همین علت از باروری جلوگیری می کنند که ما با مشاوره‌های ژنتیکی  به آنها کمک می‌کنیم تا این افراد بتوانند شانس باروری سالم داشته باشند و این اطمینان را می‌دهیم که سلامت جنین را به این خانواده‌ها اطلاع خواهیم داد و در صورت بروز مشکل نیز می‌توانند برای سقط جنین اقدام کنند.

وی درباره تعداد مراکز مشاوره گفت: تاکنون تعداد ۲۷ مرکز مشاوره دولتی و ۲۵۷ مرکز مشاوره خصوصی در کشور تاسیس شده است که در این مراکز مشاوره ژنتیک انجام می‌شود و برای غربالگری اختلالات ژنتیکی آزمایش ژنتیک درخواست می‌شود که تعداد ۳۲ مرکز غیر دولتی و ۴ مرکز دولتی نیز در استان تهران است.

صفاری فرد درباره آزمایشات ژنتیکی برای اطلاع خانواده‌ها از سلامت و یا معلولیت جنین عنوان کرد: معمولا با آزمایش هول اگزوم اختلال ژنتیکی تشخیص داده می‌شود که البته این آزمایش با توجه به افزایش نرخ ارز جزء آزمایشات گران به حساب می‌آید، زیرا هزینه آن با دلار محاسبه می‌شود و اکثرا نمونه‌ها به خارج از کشور فرستاده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: سال گذشته وزارت بهداشت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون تومان را تعرفه آزمایش غربالگری اعلام کرد، اما تقریباً هیچ یک از استان‌های ما کمتر از ۱۰ میلیون تومان تعرفه آزمایشی را قرار ندادند وحتی از ۱۰ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان را نیز تعرفه قرار داده اند.

 

.........گزارش ویژه

*نام «خزائلی» با زندگی نابینایان عجین شده است/ نابینایان می خواهند نام مدرسه«دکتر خزائلی» حفظ شود

رفیعی با بیان اینکه دکتر خزائلی پشتوانه فرهنگی، ادبی و حقوقی جامعه نابینایان است، گفت: بهتر است کوچه و خیابانی به اسم دکتر خزائلی نامید شود نه اینکه مدرسه ایشان را تغییر نام دهند.

دکتر محمد خزائلی از مشهورترین نابینایان کشور است که در سال 1292 به دنیا آمد و بیشتر عمر خود را صرف خدمت در راه بهبود وضعیت نابینایان در ایران کرد. وی در راه نشر معارف دیرپای اسلام و ایران کوشید و کتابهایی همچون احکام قرآن، مجموعه مجموعه 6 جلدی فقه و فلسفه اسلام را نوشت و چندین موسسه آموزشی برای نابینایان تاسیس کرد که آز آن جمله می توان به مدرسه ای برای نابینایان در سال 1335 اشاره کرد. این مدرسه متعلق به همه نابینایان و یک برند آموزشی است. چندی پیش خیری هزینه ۱۵ درصد بازسازی این مدرسه را تقبل کرد و از طرفی این فرد در نظر دارد نام این مدسه را که به نام موسس آن یعنی » دکتر خزائلی» است، به « کار و اندیشه ۴» تغییر دهد. این امر نه تنها اعتراض جمع کثیری از نابینایان را در پی داشته است. نابینایان خواستار این هستند که نام مدرسه مانند سابق « دکتر خزادلی» بماند نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. به منظور اطلاع از جزئیات این مساله گفتگویی با یکی از معلمان که سابقه 30 سال تدریس در مدرسه دکتر خزائلی را دارد، ترتیب دادیم.

«رفیع رفیعی» در مورد تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی گفت: در تمام مدت کارم یعنی از سال 59 تا 89 در مدرسه خزائی تدریس کردم. نام خزائلی به جامعه نابینایان هویت بخشیده است. زمانی که هیچ شناختی از نابینا، موقعیت و آموزش نابینایان نبود، دکتر خزائلی خدمات ارزنده ای به جامعه نابینایان ارایه کرد و از هیچ تلاشی برای آنها کوتاهی نکرد.

این معلم که خود نیز نابیناست با بیان اینکه دکتر خزائلی در 18 ماهگی بر اثر آبله نابینا شد، عنوان کرد: ایشان در اراک درس می خواند. در آن زمان هیچ آموزشی برای نابینایان وجود نداشت، با این وجود دکتر خزائلی با زحمت بسیار مدارج عالی را طی کرد ، کتاب های زیادی نوشت و خدمات زیادی به جامعه نابینایان ارائه کرد. در واقع می توان گفت دکتر خزائلی اولین نابینایی بود که در دوره معاصر به نابینایان هویت بخشید.

وی با اشاره به اینکه دکتر خزائلی به فکر خود نبود و عمرش را صرف ارایه خدمات به نابینایان کرد، افزود: ایشان موسسات بسیاری برای نابینایان تاسیس کرد که یکی از آنها مدرسه خزائلی است. در ابتدا این مدرسه برای بزرگسالان بود. نابینایان بزرگسال در مدرسه خزائلی آموزش مهارت های زندگی، مهارت حرکت و جهت یابی می دیدند و در کنارش تحصیلات آکادمیک داشتند. دکتر خزائلی در سال 1335 مدرسه خزائلی را با هزینه و مدیریت خود تاسیس کرد و زحمات زیادی برای این مدرسه تقبل کرد.

رفیعی یادآور شد: بنده سال 59 معلم مدرسه دکتر خزائلی شدم. خانواده دکتر خزائلی در جریان این مدرسه بودند، به مدرسه رفت و آمد داشتند و دانش آموزان را مورد لطف و عنایت خود قرار می دادند، به همین دلیل دانش آموزان مدرسه خزائلی یک علقه و تعصب نسبت به دکتر خزائلی و مدرسه خزائلی داشتند و دارند. بعد از اینکه دکتر خزائلی به رحمت خدا رفتند، دانش آموزان و معلمان مدرسه خزائلی فکر می کنند که دکتر زنده است و در مدرسه نفس می کشد.

این معلم با بیان اینکه سال 92 آموزش و پرورش برای نوسازی مدرسه خزائلی تصمیماتی گرفت، افزود: ساختمان قدیمی و بالای 40 سال قدمت داشت. کلید نوسازی این مدرسه سال 92 زده شد. آموزش و پرورش استثنایی یک پژوهشکده در خیابان مفتح در اختیار دانش آموزان دکتر خزائلی قرار داد که موقت آنجا باشند تا بازسازی صورت گیرد. بعد از آن زلزله آذربایجان و سرپل ذهاب رخ داد و آموزش و پرورش بودجه های نوسازی را متوقف کرد تا صرف ساخت مدرسه در مناطق زلزله زده شود. در سال 99 خیری بخش اندکی از هزینه بازسازی مدرسه دکتر خزائلی را تقبل کرد. 85 درصد هزینه بازسازی را نیز دولت عهده دار شد. این خیر درخواست کرد که مدرسه دیگر به اسم خزائلی نباشد و نام را به « کار و اندیشه 4» تغییر دهند.

وی اظهار داشت: معلمان و دانش آموزان مدرسه دکتر خزائلی با توجه به سابقه فکری که از دکتر خزائلی و خانواده ایشان داشتند با این امر مخالف هستند. البته نه تنها دانش آموزان و معلمان مدرسه دکتر خزائلی بلکه تمام نابینایان کشور نسبت به این اقدام ناراحت شدند و واکنش نشان دادند. دکتر خزائلی یک الگوی تعلیم و تربیت برای نابینایان در مدرسه دکتر خزائلی ارائه کرد و سواد و مهارتهای مختلف به نابینایان یاد داد به همین دلیل است که نابینایان به شدت با تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی مخالف هستند.

رفیعی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استثنایی می تواند هزینه ای که این خیر برای بازسازی مدرسه دکتر خزائلی صرف کرده است را به او برگرداند و نگذارد که این مدرسه تغییر نام پیدا کند. تغییر نام مدرسه خزائلی بی توجهی به قشر نابینا، خواسته و اعتقاد آنهاست. در حقیقت دکتر خزائلی پشتوانه فرهنگی، ادبی و حقوقی جامعه نابینایان است. بهتر است که حتی کوچه و خیابانی را به نام دکتر خزائلی نامگذاری کنند تا ایشان بیشتر به جامعه معرفی شود نه اینکه مدرسه ای که ایشان با هزینه خود تاسیس کرده و برایش زحمات زیادی کشیده است را تغیر نام دهند. نام خزائلی با مسایل فرهنگی و اعتباری و خدمات نابینایان عجین شده است، نگذاریم این نام از بین برود. به نظرم تغییر نام مدرسه دکتر خزائلی کار ناپسندی است و تمام جامعه نابینای کشور با این کار مخالف هستند.

 

.......از شش نقطه جهان

*یک ناشنوا-نابینا که وارث راستین هلن کلر شد

از روز تولد هلن کلر، ناشنوا-نابینای شناخته شده آمریکایی چند روزی بیشتر نمی‌گذرد. با وجود اینکه او نخستین نابینایی نبود که همزمان ناشنوا هم بود و توانست تحصیلات عالیه را بگذراند و مدارج علمی به دست آورد اما آوازه‌اش تا بدانجا رسید که در جایی مثل آمریکا، روز تولدش را آغاز ماهِ اطلاعرسانی در خصوص ناشنوا-نابیناها به شمار می‌آورند. ما هم به این بهانه در این نوشته به سراغ یک ناشنوا-نابینای هم عصرِ خودمان می‌رویم و می‌بینیم این دختر کوشا چطور توانسته قدم در پلکان موفقیت بگذارد و تحصیل را در دانشگاه درجه یکی نظیر هاروارد به پایان برساند. دانشگاه هاروارد، از جمله مکانهایی در دنیا به حساب می‌آید که شاید قدم زدن در راهروهایش برای بسیاری یک رؤیای دور از دسترس باشد، چه رسد به پذیرفته شدن و تحصیل کردن.

در میان چهره‌هایی که در قرن بیستم، دنیا را عوض کردند، بسیاریشان هستند که در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. از «تی اس الیوت»، نویسنده مشهور آمریکایی گرفته تا «بیل گِیتس»، مالک و مدیر مایکروسافت و «مارک زاکربرگ»، بنیانگذار فیسبوک. حتی در میان کسانی که در بر هم زدن نظم دنیا جزو نوابغ محسوب می‌شوند هم هستند کسانی که در این دانشگاه درس خوانده‌اند. نمونه‌اش «بنیامین نتانیاهو» است که نبوغش در موضعگیریهای ضد بشری بر کسی پوشیده نیست. این بار اما یک نابینا که به کلی از نعمت شنیدن هم محروم است، توانسته نام خود را به عنوان یکی از «اولین» های هاروارد به ثبت برساند. «Haben Girma»، دختری است که توانسته به عنوان اولین فارغ التحصیل نابینا-ناشنوای رشته حقوق از این دانشگاه، مورد توجه راویان اخبار قرار گیرد. گِرما را در هاروارد به نام قهرمان حقوق معلولین می‌شناسند.

با پشتوانه دانش حقوقی که دارد، تمام تلاشش را معطوف آن کرده که بتواند از طریق فراهم آوردن امکانات مناسبتر و دسترسپذیری بیشتر در بستر قانون حمایت از معلولین آمریکا، زندگی با کیفیتتری را برای همنوعانش رقم بزند. گِرما فرزند مادری است که در سالهای آغازین دهه هشتاد قرن بیستم، از اریتره، در شرق آفریقا به آمریکا مهاجرت کرده و از قضای روزگار در کالیفرنیا به دنیا آمده است. او این اتفاق را یکی از خوش شانسیهایش در زندگی به شمار می‌آورد. چرا که معتقد است امکاناتی که زندگی در آمریکا در اختیارش قرار داده، بزرگ‌ترین عامل موفقیتش محسوب می‌شود. او می‌داند که بدون دستیابی به ابزارهای دسترسپذیری، هیچ کدام از این موفقیتها برایش دست یافتنی نمی‌بودند. هابن، برادر خود را به عنوان گواه این باور خود مثال میزند که از او بزرگتر است و او هم نابینا و ناشنواست اما بیشتر عمرش را در فقر امکانات، در اریتره گذرانده.

در جایی که اقوامشان، معلولیت این فرزندان را ناشی از گناهانی می‌دانستند که احتمالاً این خانواده مرتکب شده‌اند. هابن گرما، در سال ۲۰۱۴ در پایان ماه اوت و مصادف با سالگرد تصویب قانون معلولین آمریکا و در جشنی که به مناسبت این روز در کاخ سفید برگزار می‌شد، به عنوان قهرمان تلاش در جهت استیفای حقوق معلولین شناخته شد و موفق شد دقایقی با باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا صحبت کند. در این گفتگو، گِرما که به علت عدم توانایی تکلم، صحبت‌هایش را برای حضار و شخص رئیس جمهور تایپ می‌کرد، از مقامات این کشور خواست تا بستری را فراهم کنند که افراد دارای دو معلولیت نابینایی و ناشنوایی بتوانند حضوری فعال در جامعه داشته باشند و استعدادهای خود را به منصه ظهور بگذارند.

 

........سلامت و بهداشت

*ویروس کرونای دلتا یک جهش واکسن‌گریز است:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که علائم ویروس کرونای دلتا در ابتدا بسیار خفیف و در حد سرماخوردگی است ، گفت : ویروس دلتا یک ویروس واکسن‌گریز است .

مصطفی جوانیان افزود : متأسفانه جهش جدید ویروس کرونا که از هندوستان شروع شد و با نام ویروس دلتا شناخته می شود ، بسیار مسری است و به همین دلیل ما شاهد انتشار سریع آن هستیم که سبب شده است تا در مدت کمتر از یک هفته شهرستان های زیادی تغییر وضعیت رنگ بندی بدهند و قرمز و نارنجی شوند. این متخصص بیماری های عفونی گفت : علائم در این بیماری در شروع بسیار خفیف و در حد یک سرماخوردگی معمولی با علائم گلودرد ساده یا آبریزش بینی است و به همین دلیل هم به تمامی کسانی که علائم خفیف سرماخوردگی دارند توصیه می کنیم حتما نکات ایزوله و قرنطینه را رعایت کنند و در داخل منزل اتاق خودشان را از بقیه جدا و از ماسک استفاده نمایند و در فضاهای عمومی به هیچ وجه حضور پیدا نکنند.

وی افزود : همچنین افرادی که نخستین علائم سرماخوردگی را مشاهده کردند باید در اولین فرصت جهت انجام تست تشخیص به مراکز غربالگری یا مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند. دکتر جوانیان گفت : نکته ای که وجود دارد این که ممکن است در سوش های اول تست ها منفی باشد و یک تست منفی نمی تواند رد کننده تشخیص باشد و بنا بر این شهروندان حتی اگر تستشان منفی اعلام شد بایستی خودشان را تا رفع کامل علائم در قرنطینه نگه دارند. وی درباره علت سرایت پذیری بالای ویروس کرونا دلتا هم اظهار داشت: یکی از دلایل آن  ظاهر شدن علائم خفیف مشابه سرماخوردگی است و به همین دلیل افراد علائم را جدی نمی گیرند و با حضور در جمع ها به دیگران انتقال می دهند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: این جهش همانند جهش های دیگر در ادامه بیمار را دچار درگیری ریه می کند و از روز پنجم به بعد بیمار علائم تنفسی پیدا می کند که لازم است با پزشک خانواده مشورت نماید. مسئولان بهداشت و درمان مازندران پیش از این اعلام کردند که ویروس کرونایی که در حال حاضر این استان را در موج پنجم قرار داده است از نوع دلتا است و به شهروندان نسبت به پیامدهای شیوع سریع آن هشدار دادند.

وضعیت کرونایی مازندران به خاطر سرعت بالای انتشار ویروس دلتا طی چهار روز گذشته قرمزتر شده و تعداد شهرستان های قرمز استان از چهار مورد به ۹ شهرستان افزایش یافته است.

*راه اندازی دومین خط تولید واکسن برکت: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد: دومین خط تولید واکسن کوو ایران برکت هم به زودی راه‌اندازی می‌شود و تا شهریور امسال همانطور که قول داده بودیم حداقل ۵۰میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد. به نقل از ایسنا، محمد مخبر افزود: با توجه به تأخیری که در صدور مجوز تزریق اضطراری صورت گرفت سرعت تولید در این خط را کاهش دادیم چرا که تاریخ مصرف این واکسن‌ها محدود است و قابل نگهداری برای زمان طولانی نیستند. وی افزود: بعد از صدور مجوز وزارت بهداشت برای تزریق عمومی این واکسن که در تاریخ ۲۵ خرداد انجام شد، تولید در خط یک را سرعت دادیم و تا ۲۵ تیر، حداقل ۳.۵ میلیون دوز واکسن در این خط تولید خواهیم کرد، البته هر دوز واکسن پس از تولید به مدت ۱۶ روز مراحل تست استریل آن به طول می‌انجامد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درباره نقش ستاد در توزیع این واکسن در مراکز واکسیناسیون عمومی نیز گفت: واکسن‌ها را به طور هفتگی تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم و هیچ دخالتی در توزیع، تزریق و قیمت‌گذاری آن نداریم.

........ورزشی

*رونمایی از پوسترهای بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو

آخرین پوسترهای توکیو 2020 که نمادی از تنوع و شادی بازی های پارالمپیک است، رونمائی شد.

کمیته برگزاری بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو 2020 از دو پوستر این رویداد به عنوان سمبل بازی های المپیک و پارالمپیک و مروج این رویداد بزرگ رونمائی کرد.

پیش از این 12 پوستر رسمی  با محوریت بازی های المپیک و 8  پوستر رسمی با محوریت بازی های پارالمپیک طراحی شده بود که در نهایت دو پوستر از میان آنها انتخاب شد.

این اولین باری است که به شکل مجزا یک پوستر نمادین برای بازی های پارالمپیک انتخاب شده است.

رونمایی از این پوستر در زمره اقداماتی بود که توکیو، میزبان بازی ها، پیش از برگزاری مسابقات می بایست انجام می داد و به منزله میراث فرهنگی برای این دوره از بازی ها محسوب می شود.

پوسترهای منتخب به عنوان نماد بازی های المپیک و پارالمپیک توکیو 2020 در موزه المپیک لوزان در سوئیس و همچنین سایر موزه ها و نمایشگاه ها در سرتاسر دنیا به نمایش درخواهد آمد.

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک در این خصوص اظهار کرد: "انتخاب تنها یک پوستر از بین کارهای موجود بسیار سخت بود. پوستر منتخب نشان دهنده شادی و تنوع بازی های پارالمپیک است."

گو چوگی پار، طراح پوستر منتخب پارالمپیک هم در همین راستا اضافه کرد: "در این اثر، اراده پارا ورزشکارانی که با چالش ها روبه¬رو می شوند، به تصویر کشیده شده که  شور و اشتیاق آنها غیرقابل مهار است. این شور و اشتیاق، امید بشریت است که در طول قرون متمادی وجود داشته  و از اینکه پوستر ما منجر به الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در ورزشکاران حاضر و نسل های بعدی می¬شود، بسیار خرسندیم."

آنجلیتا تئو، مدیر بنیاد فرهنگ و میراث المپیک، در خصوص پوسترهای توکیو 2020 گفت: "از اینکه هنرمندان برجسته¬ای از ژاپن و سرتاسر دنیا برای طراحی پوسترهای بازی های توکیو 2020 گرد هم آمدند، بسیار خرسندیم. پوستر منتخب، بیانگر تنوع و همبستگی به عنوان ارزش های المپیک است و برای ایجاد ارتباط میان مردم جهان علی رغم وجود تفاوت ها تلاش می کند.

.......چاردیواری

با سلام به خوانندگان محترم ایران سپید چه در سایت و چه به صورت آنلاین در قالب روزنامه آرزوی سلامتی برایتان دارم هر چند واقعا نمی دانم که کی ممکن است از شر این ویروس خلاص شویم اما امیدوارم هر چه زودتر همه واکسن دریافت کنیم و حداقل بتوانیم تا حدودی مصون شویم. عده ای از شما طبق هفته های اخیر از جمله آقای فرزندی، خانم نظری، آقای ارجمندی، آقای محمدی، آقای عبدالرحمیان در مورد روزنامه پرسیده اند که پاسخ ما همچنان همان پاسخ هفته های اخیر است، انتظار برای پایان حداقل فروکش کردن تثبیت شده کرونا و عدم خطر انتشار ویروس از طریق روزنامه که انشاا... بریل را از سر بگیریم. اما سوال ها و نکات شما.

 آقای مصلحی سوال کرده اند که کتاب در دست چاپی دارند ولی به ایشان گفته شده است برای بریل شدن این کتاب ابتدا باید کتاب به صورت بینایی چاپ شود. من نمی دانم چه کسی این توصیه را کرده است این ابداً غلط است و به هیچ عنوان چاپ یک کتاب بریل مستلزم چاپ کتاب بینایی قبل از آن نیست و اگر ایشان کتابی دارند به طور مستقیم  قابل چاپ به صورت بریل است.

دوستان دیگری کامنت گذاشته بوده اند از جمله فردی به اسم آقای محمد که گفته است فرزندی دارد و باید حق پرستاری دریافت کند اما حق پرستاری 350 هزار تومان است. این دوست احتمالاً اشتباه می کند حق پرستاری تا یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و ایشان  قاعدتاً باید حق پرستاری را کامل دریافت کند مگر اینکه شرایط دیگری داشته باشند که ما از آن اطلاع نداشته باشیم همینطور دوست دیگری در مورد میزان حق پرستاری صحبت کرده بود که پاسخ همین است و امسال این حق پرستاری از 600 تا 650 هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

دوستانی تحت عنوان پرسش از تامین اجتماعی و پاسخ از این سازمان سوالات مبهمی را مطرح کرده اند که واقعا قابل پاسخگویی نیست. فرد باید سوال مشخصی را مطرح کند که تامین اجتماعی پاسخ دهد آن هم نه از طریق ایران سپید دوست عزیزی که اشاره کرده است ده سال سابقه کار دارد باید مشخص شود آیا این ده سال بیمه پرداخت کرده است که اگر بیمه را پرداخت کرده باشد  می تواند شامل حداقلی از دریافت بیمه بازنشستگی باشد اما باید مورد به مورد بررسی شود و ذکر توضیحات کلی به هیچ عنوان ما را قادر به پاسخگویی نخواهد کرد. آقای مرادی از بهبهان توضیح داده اند که هفته پیش پرسشی داشته اند در مورد  تخفیف بیمه خودرو منظورشان توهین به معلولان نبوده است و اینکه همه آن ها باید خدماتشان رایگان باشد، فقط می خواستند در این خصوص بدانند تسهیلاتی وجود دارد یا نه که هفته پیش به ایشان پاسخ دادیم که بیمه خودرو به هیچ عنوان مشمول تخفیف برای افراد دارای معلولیت نیست. با تشکر از سایر دوستان تا دیدار و گفتگوی در آینده نزدیک.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *