شناسه خبر: 33977 منتشر شده در مورخ: 1400/4/15 ساعت: 12:11 گروه: اجتماعی  
سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده یک درصد افزایش یافت

سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده یک درصد افزایش یافت

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور گفت: امسال یک درصد به سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده اضافه شده و از سه درصد به چهار درصد و از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال به ۳۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، حسین رجب صلاحی در مراسم نخستین‌ جشنواره ملی پویش مردمی "شهر خوب، پاکبان خوب" در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور به مناسب ۱۴ تیرماه روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: ۱۰ درصد از این‌ مبلغ در اختیار سازمان شهرداری‌ها برای کمک به شهرهای کمتر توسعه یافته قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: پیش از این ۷۰ درصد از این مبلغ به شهرداری‌ها و ۳۰ درصد به دهیاری‌ها اختصاص می‌یافت ولی با تغییرات صورت گرفته امسال این تخصیص بر اساس جمعیت شهرها و روستاها انجام می‌شود. معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور گفت: منابع اعتباری سوخت سازمان شهرداری‌ها از سه هزار میلیارد ریال در سال گذشته به چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافته و مجوز تبدیل وضعیت افراد شرکتی به قراردادی برای ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر در کشور صادر شده است.

وی افزود: امسال در بودجه شهرداریها عوارض خودرو به صورت ملی تعریف شده که بالغ بر هزار میلیارد تومان است و امیدواریم شهرداری‌ها از آن ‌ منتفع شوند. صلاحی ادامه داد: از سال ۱۳۷۸ مدیریت واحد شهری در برنامه سوم ماده ۱۳۶ مطرح و دبیرخانه آن تشکیل شد و در برنامه چهارم با عنوان‌ مدیریت یکپارچه شهری و روستایی تکرار شد ولی هنوز هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده است. وی گفت: امسال براساس ماده ۵۸ برای شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر در صورت اختصاص یک سوم اعتبار مورد نیاز برای ماشین آلات از سوی شهرداری و یک‌ سوم از سوی استاندار، مابقی آن از طرف سازمان شهرداری‌ها پرداخت می‌گردد و محدودیتی هم ندارد معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور افزود: طی سه سال گذشته با مشکلات عدیده‌ای مانند سیل، زلزله، آنش‌سوزی، خشکسالی و اکنون نیز با کرونا مواجه بوده‌ایم و با پیگیری‌های انجام شده ارزش افزوده‌ای که به شهرداری‌ها پرداخت می‌گردید و در سال ۱۳۹۷ قطع شده بود دوباره برقرار شد.

سه هزار دهیار زن در کشور وجود دارد

وی ادامه داد: در کل کشور ۳۷ هزار و ۱۱۹ دهیار وجود دارد که ۹۵ درصد روستاهای کشور را پوشش داده‌اند و از این تعداد حدود سه هزار نفر زن هستند. صلاحی گفت: تاکنون ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل های مختلف به دهیاری‌ها اختصاص یافته و در حال حاضر هزار پایگاه آتش‌نشانی در دهیاری‌های کشور مستقر شده‌اند و آیین نامه استخدامی دهیاری‌ها هم در حال اصلاح است. وی افزود: در حوزه پسماند اعتبارات خاصی برای شهرداری‌ها به جز در هفت استان ساحلی نداشته‌ایم و در سه سال گذشته بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه اختصاص یافته اما به خاطر ناکافی بودن آن طرح کمک به ساماندهی پسماندهای عادی به مجلس داده شد که‌ از این محل هزار میلیارد تومان برای سایر استان‌ها پیش‌بینی شده است و یکی از اهداف این طرح کاهش مراکز دفن زباله است. معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ شهر در کشور دارای طرح مدیریت پسماند هستند ولی دارای طرح استانی در این زمینه نیستند و تنها در ۲ استان این طرح جامع به صورت استانی تعریف شده و بر این‌ اساس مراکز دفن زباله از هفت هزار به سه هزار رسیده و هدف بعدی رساندن این‌ تعداد به ۷۰۰ مرکز است.

وی گفت: هدف بعدی در این‌ طرح افزایش مراکز پردازش پسماند و کود کمپوست در کشور از ۴۰‌ مرکز به ۱۵۰ مرکز است و ساده‌ترین روش‌ برای کاهش پسماند با حداقل هزینه‌ها ایجاد مراکز پردازش می‌باشد که برای ایجاد یک‌ مرکز پردازش با ظرفیت ۲۵۰ تن برای جمعیت ۳۰۰ هزار نفرحدود ۱۳۰ میلیارد تومان مورد نیاز است. صلاحی افزود: این‌ مبلغ در مقایسه با هزینه ایجاد یک زباله‌سوز که هزار میلیارد تومان است بسیار به صرفه می‌باشد و زباله‌سوز بیشتر برای استان‌هایی که‌ محدودیت زمین دارند مانند استان‌های شمالی استفاده می‌شود و در نیشابور هم که با محدودیت زمین‌ مواجه نیستیم برای ایجاد مرکز پردازش و تولید کود کمپوست آمادگی همکاری و کمک داریم. وی ادامه داد: در کشور چهار زباله‌سوز در تهران، نوشهر، ساری و رشت وجود دارد و برای احداث یک زباله سوز ۸۵۰ تنی دیگر هم برای تهران در مراحل انعقاد قرارداد هستیم.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حوزه درمان و خدمات شهری تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت برای تزریق واکسن هپاتیت بی به پاکبان‌ها منعقد شده و همچنین تفاهم‌نامه‌ واکسن کرونا هم به سرانجام رسیده و در بودجه امسال هزار میلیارد تومان برای خرید نردبان اتش‌نشانی پیش‌بینی شده است که با توجه به مرتفع‌سازی و احداث مسکن‌های مهر در صورت بروز حادثه با مشکل مواجه می‌شویم. وی افزود: در حوزه قانون هوای پاک، سرانه فضای سبز و کمربند سبز مورد توجه قرار گرفته و سازمان بازرسی هم‌ در حوزه ترک فعل به این‌ موضوع ورود کرده است و براین اساس شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید ظرف ۱۰ سال سرانه فضای سبز را به ۱۵مترمربع برسانند و در این چارچوب وزارت نیرو و جهاد کشاورزی مکلف به تامین پساب و نهال بوده و شهرداریها هم مدیریت کاشت و نگهداری را انجام می‌دهند. صلاحی ادامه داد: امسال از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی مسیل‌ها به شهرهایی که دارای طرح برای جمع‌آوری آب‌های خام هستند اختصاص می‌یابد تا به جای دفع آب‌های سطحی به جذب آب‌های سطحی روی آورده شود و بدین‌ترتیب روان‌آب‌ها جذب سفره زیرزمینی شهرها گردد.

بیش از یکصد میلیارد ریال طرح عمرانی و خدماتی شهرداری نیشابور به بهره‌برداری رسید

شهردار نیشابور در این‌ مراسم گفت: از شهریور ماه پارسال هر صد روز ۱۰ طرح در حوزه شهرداری نیشابور به بهره‌برداری رسیده و در آخرین بخش این طرح ۱۳۹ میلیارد ریال طرح عمرانی و خدماتی به بهره‌برداری رسیده و رونمایی می‌شود. علی نجفی با گرامیداشت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: در این‌ چارچوب امروز کارخانه تولید محصولات بتنی شهرداری نیشابور با هزینه صد میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و با توجه به اینکه نیشابور به عنوان شهر تاریخی و گردشگری شناخته‌ می‌شود ۲ دستگاه اتوبوس فرسوده نوسازی و تبدیل به اتوبوس کافی‌شاپ و اتوبوس روباز گردشگری برای گردشگران شده که مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفته است. وی ادامه داد: بهسازی معابر برای معلولان نیز مورد توجه قرار گرفته و یکدستگاه اتوبوس ویژه معلولان و یکدستگاه تاکسی ویژه آنان در نیشابور تهیه شده است.شهردار نیشابور گفت: یکی از ویژگی‌های این شهر مسطح بودن آن است که بستر لازم را برای اجرای طرح حمل و نقل پاک فراهم‌ کرده و بر این اساس اپلیکیشن هم‌رکاب در سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر طراحی شده که با استفاده از آن شهروندان براساس میزان‌ مسافتی که با دوچرخه طی می‌کنند از هدایایی برخوردار شده و همچنین با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند به عنوان یک ناظر اشکالات شهری را هم ثبت و ضبط و برای رفع آن به شهرداری ارسال کنند تا زمینه مشارکت بیشتر شهروندان در مدیریت شهری فراهم‌ گردد.

وی افزود: نماد کارگران شهرداری پاکبانان هستند و بر این اساس امسال طرح "پاکبان‌خوب، شهر خوب" با حمایت‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به عنوان یک حرکت نمادین در نیشابور آغاز شد. نجفی ادامه داد: شهروندان‌ نیشابوری هم‌ در قالب پویش فراخوان دل‌نوشته‌ها در این طرح مشارکت کردند که امیدواریم این‌ پویش به عنوان یک حرکت ملی در کشور فراگیر شود. وی گفت: گروهی که در عرصه خدمت حضور پررنگ دارند ولی زیاد به چشم نمی‌آیند پاکبانان هستند که با وجود همه مشکلات اقتصادی مشغول خدمت هستند. در این مراسم احداث محل جدید زباله‌گاه نیشابور آغاز و از خودرو فوماتیک آتش‌نشانی رونمایی شد. در ادامه این‌ مراسم‌ مدیران سازمان شهرداری‌های نیشابور با پوشیدن لباس پاکبانی به رفت‌وروب قسمتی از منطقه تاریخی و گردشگری خیام و عطار این شهر پرداختند. مرکز شهرستان‌ ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *