شناسه خبر: 33970 منتشر شده در مورخ: 1400/4/14 ساعت: 09:10 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 14 تیر 1400

روزنامه دوشنبه 14 تیر 1400

عناوین امروز: مشارکت ۶هزار نفر از والدین دانش‌آموزان استثنایی در مدرسه‌ یاری اولیا-آموزش مهارتهای روزمره زندگی به کودکان کم بینا و نابینا-چطور ریه‌ها را از حمله ویروس کرونا حفظ کنیم؟-تشریح اهم اهداف کمیته آموزش فدراسیون نابینایان-میهمان ناخوانده سارق خانه سرایداری بود.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 14 تیر ۱۴۰۰

23 ذوالقعده ۱۴۴۲

5  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6740

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*مشارکت ۶هزار نفر از والدین دانش‌آموزان استثنایی در مدرسه‌ یاری اولیا

*آموزش مهارتهای روزمره زندگی به کودکان کم بینا و نابینا

*چطور ریه‌ها را از حمله ویروس کرونا حفظ کنیم؟

*تشریح اهم اهداف کمیته آموزش فدراسیون نابینایان

*میهمان ناخوانده سارق خانه سرایداری بود

 

......اخبار ویژه

*مشارکت ۶هزار نفر از والدین دانش‌آموزان استثنایی در مدرسه‌ یاری اولیا

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مشارکت اولیا در نظام تعلیم و تربیت نمادی از مشارکت واقعی، مستمر و نظام مند اولیا است، گفت: ۶ هزار نفر از والدین دانش آموزان استثنایی در فعالیت مدرسه‌ یاری اولیا، مشارکت داشتند.

سید جواد حسینی در گردهمایی مجازی روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان استان ها به صورت ویدیو کنفرانس افزود: انجمن اولیا و مربیان یکی از مهم ترین ظرفیت هایی است که  می تواند مشارکت را در آموزش و پرورش رقم زند.

وی ادامه داد: در قالب طرح هدایت بیش از  ۱۲۰ هزار دستگاه تبلت و موبایل توسط انجمن های  اولیا و مربیان مدارس در کوتاه ترین زمان فراهم و به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شد که این نشان از کارکرد بالای مشارکت اولیا در نظام تعلیم و تربیت است.

معاون وزیر آموزش و پرورش مشارکت را دارای سه عنصر دانست و گفت: ارادی و درونی بودن، درگیری ذهنی فرد با خود و هدفمند بودن سه عنصر اصلی مشارکت است.

حسینی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت نیازمند مشارکت درون و برون سازمانی است، تصریح کرد: مشارکت درون سازمانی همان مشارکت معلمان، دانش‌آموزان، کارکنان، کارشناسان، پیشکسوتان و مدیران آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت است و مشارکت برون سازمانی نیز مشارکت نهادها و سازمان های دولتی و  عمومی است که مشارکت اولیا در قالب انجمن های اولیا و مربیان در هر دو مقوله می گنجد.

وی با بیان اینکه مشارکت را می توان به سه مدل تقسیم کرد، گفت: اولین نوع مشارکت، مشارکتی است که تشریفاتی و تزییناتی است. دومین نوع  مشارکت، مشارکت محدود است که فرد می خواهد از طریق تصمیمی که گرفته است دیگران مشارکت کنند تا تصمیمش تایید شود.

حسینی افزود: مدل سوم مشارکت، مشارکت اصیل و واقعی است و در این نوع مشارکت فرد در تصمیم گیری، اجرا، نظارت و بهره‌برداری دخیل می شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مشارکت واقعی مشارکت با مردم است نه برای مردم، مشارکتی نظام مند، مستمر و تشکیلاتی است نه ذره‌ای، توده ای و پراکنده؛ مشارکتی تقاضا محور است نه عرضه محور و این مشارکت می تواند در چند بعد  محقق شود.

حسینی در ادامه گفت: اولین بعد این است که مشارکت واقعی می تواند نمادین باشد مانند زمانی که افراد در پاسداشت یک روز شرکت می کنند و دومین بعد این است که مشارکت واقعی  می تواند مقطعی باشد، مانند زمانی که افراد در انتخابات شرکت می کنند.

وی افزود: سومین بعد مشارکت واقعی، نظام‌مند و مستمر بودن آن است یعنی تشکیلاتی شکل می گیرد تا افراد در یک امر مشارکت کنند و چون این مشارکت استمرار و تشکیلات دارد بنابراین اثرگذاری بیشتری هم دارد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان در بعد سوم مشارکت یعنی مشارکت واقعی می گنجد؛ چون این انجمن هم تشکیلات دارد و هم نظام مند است.

حسینی با بیان اینکه بسته تحولی توسعه مشارکت ها  و اجتماعی شدن با هفت فعالیت در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است، گفت: یکی از فعالیت های این بسته ایجاد  پارلمان مشورتی اولیای دانش آموزان استثنایی در سطح منطقه ای و کشوری است.

‏وی در ادامه گفت: پارلمان مشورتی اولیا مشارکت در تعلیم و تربیت در قالب نظام پارلمانی است تا اولیا مشارکت واقعی، نظام مند و مستمر  داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدرسه می تواند انواع مشارکت اولیا به شکل نظام مند رقم بخورد و در همین راستا فعالیت مدرسه یاری اولیا در آموزش و پرورش استثنایی طراحی شد تا توانمندی و ظرفیت والدین شناسایی شود و تخصص آنها به یاری و مشارکت در مدرسه بیاید.

‏حسینی بیان کرد: در فعالیت مدرسه‌ یاری اولیا، ۶ هزار نفر از والدین دانش آموزان استثنایی مشارکت داشتند و اولیا مدرسه یار، اولیا دانش یار، اولیا ورزش یار، اولیا وقف یار از جمله ظرفیت هایی بود که به کار گرفته شد.

وی با بیان اینکه کرونا جامعه جهانی را  به سمت جامعه طوفانی سوق داد، گفت: جامعه طوفانی زمانی شکل می گیرد که تغییرات و تحولات نظام اجتماعی سریع، فراگیر و غیر قابل پیش بینی باشد و جامعه از پیش برای تغییرات آمادگی نداشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: زیست بوم کرونا در همه ابعاد جامعه از جمله آموزش و پرورش تاثیر گذاشت و مدارس تعطیل شد، اما با پیاده سازی اطلس یادگیری آموزش تداوم پیدا کرد.

‏حسینی با بیان اینکه کرونا باوجود کارکردهای منفی و نامناسب، کاردکردهای مثبت نیز داشت، گفت: در زیست بوم کرونا فناوری‌های نوین به معلمان نزدیک تر شد و خانواده‌ها در تعلیم و تربیت درگیر شدند.

‏وی افزود: با توجه به اینکه مشارکت خانواده ها در آموزش و پرورش  استثنایی از ضروریات عصر کرونا است لذا برای آموزش والدین هفت گروه دانش آموز استثنایی، هفت دبیرخانه کشوری ایجاد شد تا هر یک از این دبیرخانه ها وظیفه توانمند سازی یک گروه از والدین را بر عهده گیرند.

‏حسینی گفت: همچنین برنامه همیار معلم با هدف مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت فرزندانشان در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

 

*خانم نابینایی که کلاس قرآن برگزار می‌کند

زهرا مرادی اهل روستای آسیان در بخش آب گرم شهرستان آوج است که 6 جز قرآن کریم را حفظ است و کلاس قرآن برگزار می‌کند.

این خانم با لمس برگه‌های کاغذ، آیات الهی را بر سر زبان خود جاری می‌کند به گفته وی قبل از کرونا کلاس قرآن برگزار می‌کرد و در کشور مقام دوم را کسب کرده است.

مرادی برای سوادآموزی به تنهایی راهی تهران شده و تا مقطع دیپلم تحصیل خود را ادامه داده است و با شرکت در کنکور رتبه 136 را کسب کرده است.

زهرا مرادی با اراده و پشتکار بر مشکلات غلبه کرده و به الگویی برای جوانان تبدیل شده است وی می‌گوید: «معلولیت محدودیت است اما محرومیت نیست.»

این خانم در مسیر تحصیل و تربیت دخترش «زکیه» نیز یک راهنمای دلسوز است، وی تبع شاعری دارد؛ او ثابت کرده رسیدن به موفقیت دست یافتنی است و انسان باید اراده و تلاش داشته باشد.

.........گزارش ویژه

*آموزش مهارتهای روزمره زندگی به کودکان کم بینا و نابینا

شاید مقالات و اطلاعات علمی زیادی در زمینه بینایی سنجی در دست باشد اما در ایران اطلاعات علمی در زمینه کم بینایی و نابینایی بسیار محدود است. دکتر عباس ریاضی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکترای تخصصی بینایی سنجی با گرایش "کم بینایی" ، مدتی است کار تألیف کتاب  و منابع علمی در زمینه کم بینایی و نابینایی را آغاز کرده است. یکی از کتابهای دکتر ریاضی در زمینه مهارت آموزی به کودکان نابیناست. او در باره این کتاب می گوید: این کتاب به نام آموزش مهارتهای روزمره زندگی به کودکان نابینا و کم بینا است.

که در واقع راهنمایی عملی برای مربیان و والدین می باشد. کتاب با این عنوان شروع می شود؛ پیش به سوی عدم وابستگی. و می خواهد بگوید که بچه های نابینا و کم بینا چگونه مستقل می شوند. و کم بینایی چگونه بر یادگیری قبل از دبستان و در سنین دبستان اثر می گذارد. فصل دوم کتاب مهارتهای روزمره در منزل است. مثلا چگونه باید با ماشین لباسشویی کار کرد تختخواب را چگونه باید مرتب کرد و هر گونه فعالیتی را که کودک نابینا مانند بچه های دیگر باید انجام دهد به او یاد داده می شود. لباس پوشیدن، غذا خوردن، آب در لیوان ریختن و.. فصل آخر کتاب هم به تقویت بینایی اختصاص دارد .

س: دوکتاب دیگر خود را هم معرفی می کنید؟

ج: کتاب دیگری دارم به نام کودکان کم بینا که راهنمایی است برای والدین، معلمان، مربیان، کاردرمانگرها، فیزیوتراپها، گفتار درمانگر، روانشناس، بینایی سنج، چشم پزشک و هر کسی که با بچه های کم بینا سر و کار دارد. این کتاب اطلاعات خوبی به دست این افراد میدهد. تعاریفی مثل کم بینایی ، روش اندازه گیری آن، روش تشخیص یا مطالبی در مورد درمان کم بینایی و عادت کردن به کودک کم بینا، رشد و تکامل کودک کم بینا، تمرینهای بینایی در اتاق تاریک، مشکلات روزمره کودکان کم بینا در زندگی، تاثیر کودک کم بینا روی زندگی خانواده، اعتماد به نفس در کودک کم بینا، آموزش کودک کم بینا، موضوعات قانونی مثل قوانین حمایتی کودکان کم بینا، مدرسه برای کودک کم بینا، شناخت محیط برای کودک، معلولیتهای همراه مثل ناشنوایی و آینده کودک کم بینا مسائلی هستند که در این کتاب شرح داده شده .

اما کتابی که عنوانش "همه چیز در باره کم بینایی" است، با همکاری سازمان بهزیستی منتشر شده است.این کتابی تخصصی است  و بیشتر به درد بینایی سنجها، چشم پزشکان و کاردرمانگرها می خورد. در کتاب  ابتدا مسائل اپتیکی مطرح می شود در مورد بزرگنمایی، وسایل کمک بینایی، میدان بینایی، مناسب سازی محیطی و ..این کتاب علمی و آکادمیک است.

س: شما توصیه می کنید والدین مهارت آموزی به کودک خود را چگونه پیش ببرند؟

ج: دو کتاب اول برای والدین و مربیان است  کودک نابینا و کم بینا بیشتر با والدین و بعد از آن با مربیان خود ارتباط دارد از اینرو آموزش این دو نباید با هم دوگانگی داشته باشد. چون در این صورت زحمات هر دو به هدر می رود. بنابر این باید والدین و مربیان این مطالب را یکسان یاد بگیرند تا یکسان به کودک یاد بدهند. به عنوان مثال اگر ریختن آب توی لیوان را والدین به گونه ای یاد دهند و در مهد یا مدرسه مربی به گونه دیگری آموزش دهد کودک با مشکل روبرو می شود . این آموزشها بر اساس تحقیقاتی که طی سه سال در دانشگاه سیدنی انجام شده استانداردسازی شده است. بنابر این این مطالب مورد نیاز والدین و مربیان است اما متاسفانه از آن استقبال نمی شود.

س: در شرایط کنونی مهد کودکی که مربیان آن با این آموزشها آشنا باشند داریم؟

ج: به نظرم نمی رسد جایی وجود داشته باشد جز مدارس استثنایی که وابسته به آموزش و پرورش است.و اگر جایی خصوصی وجود داشته باشد من نمی دانم.

س: آیا آموزش و پرورش از این کتاب استقبال کرده است؟

ج: خیر من کتاب کودکان کم بینا را به آموزش و پرورش دادم گفتند کارشناسان باید آن را بررسی کنند و بعد از شش ماه گفتند کتاب مورد نیاز ما نیست. این در حالیست که تخصص من کم بینایی است و کتابی در حوزه کم بینایی نوشته ام ولی آنها می گویند به درد ما نمی خورد. این در حالیست که قیمت روی جلد کتاب تنها 14 هزار تومان بود. یا سازمان بهزیستی درخواست خرید هزار جلد کتاب آموزش مهارتهای روزمره را شش ماه پیش داد اما بعد از چاپ حتی یک جلد را هم خریداری نکرد. من در حال حاضر قصد دارم در حوزه تعاملات اجتماعی افراد کم بینا و نابینا یک منبع نوشتاری تهیه کنم فرض کنید نابینایی می خواهد به خیابان برود ی از خانه خارج شود مردم چه رفتارهایی با او دارند یا پدر و مادری با کودک نابینایشان به خیابان می رود مردم چه واکنشهایی دارند و والدین از این نگاهها چه آسیبهایی می بینند من این کتاب را برای چاپ آماده کرده ام اما حمایت کننده ای ندارم که آن را چاپ کنم.

س: مدتی پیش در صدد راه اندازی تشکلی برای نابینایان بودید الان به چه مرحله ای رسیده اید؟

ج: ما درخواست تشکیل موسسه حمایت از آسیب دیدگان بینایی را به وزارت کشور داده ایم. با تشکیل این موسسه موافقت شده است اما هنوز مجوز فعالیت آن صادر نشده است. قصد ما دادن خدمات تخصصی به نابینایان است. یعنی قصد نداریم به فرد نابینا یا کم بینایی که به موسسه مراجعه می کند خدمات رفاهی و مالی بدهیم بلکه قصد داریم به عنوان مثال به او طرز کار عصای هوشمند را یاد بدهیم یا سیستمهای کمکی دیگری که در دنیا برای این افراد به وجود آمده است.

والدینی که دوست دارند در باره روشهای رویارویی با مشکلات کودک کم بینا و نابینای خود بیشتر بدانند می توانند با گرفتن وقت به مرکز تحقیقات کم بینایی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به آدرس میدان محسنی "میدان مادر" خیابان شاه نظری کوچه مددکاران  بیایند تا در جلسه حضوری با آنها صحبت کنم. در جلسه مشاوره باید بچه به همراه هر دوی پدر و مادر حضور داشته باشند چون مطالب را باید هر دو بشنوند و به کار ببندند من به مادر می گویم بگذارید بچه به تلویزیون نزدیک شود و ضرر ندارد ولی در خانه پدر اجازه این کار را نمی دهد در صورتیکه اگر پدر هم در جلسه باشد و توضیحات من را بشنود با علت این کار آشنا می شود و خیلی از مشکلات روزمره شان با کودک حل می شود پدر و مادرها با هم خیلی اختلاف سلیقه دارند

س: برای کودک در جلسه مشاوره چه کاری انجام می شود؟

ج: اول باید کودک معاینه شود تا ببینیم چه مشکلاتی دارد باقیمانده بیناییش چقدر است آیا می توانیم باقیمانده بینایی را بیشتر کنیم یا نه؟ بعد به سراغ مشکلاتی که دارد می رویم و با هم آنها را بررسی می کنیم و او را به سمت مستقل شدن پیش می بریم. این جلسات مشورتی با والدین است و راهکارها را به والدین نشان می دهیم. و به آنها کتاب معرفی می کنیم که اگر خواستند بخوانند. یا به فرد نابینا وسایل کمکی مثل وسایل سخنگو را معرفی می کنیم والدین از شهرستانها هم می توانند با وقت قبلی حضور یابند. تلفن مستقیم مرکز تحقیقات کم بینایی 22924230  می باشد.


.........آموزشی

*چطور ریه‌ها را از حمله ویروس کرونا حفظ کنیم؟

ریه‌ها شاید مهمترین منطقه جذاب برای حمله ویروس کووید۱۹ باشند، پس در درجه اول باید تلاش کنیم ریه‌ها را از دسترسی این ویروس دور کنیم.

دکتر حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی می گوید: دوری از تجمع و ازدحام، تهویه مناسب و تمرین روزانه پرهوایی ریه کلیدهای  طلایی محافظت از ریه در مقابله با حمله ویروس کرونا هستند .

 همچنین «تعداد تنفس در دقیقه بالای ۲۶ تا ۳۰ تنفس»، « اکسیژن خون کمتر از ۹۰»، «تب بالای ۳۸.۵ همراه سرفه»، «ناتوانایی در تنفس عمیق»، «تنگی نفس پیش رونده»و «تیره شدن لب ها و زیر ناخن» از دیگر نشانه های درگیری ریه با ویروس کرونا هستند. 

اما اگر ریه ها درگیر شد «مراجعه به پزشک»، «درمان دارویی»، «تمرین پرهوایی»، «فیزیوتراپی قفسه سینه»، «مصرف مایعات فراوان» و «بخور ساده با یا بدون اکالیپتوس» باید در دستور کار قرار گیرد. 

در درمان دارویی نیز نظر پزشک و معاینه» اهمیت دارد  اما اگر پزشک در دسترس نبود معمولا مصرف داروهای ریه در صورتی که خلط رنگی نباشد کمک کننده است از جمله مصرف شربت خلط آور (مثل دیفن هیدرامین، برم هگزین یا اکسپکتورانت و ...) و قرص جوشان ان استیل سیستئین. 

اما اگر خلط سبز، زرد یا خونی باشد مراجع به پزشک برای دریافت آنتی بیوتیک ضروری است

هدف فیزیوتراپی قفسه سینه «بهبود تغذیه»، «افزایش عملکرد ماهیچه های تنفسی»، «بهبود استقامت فعالیت های عمومی»، «جلوگیری از تجمع ترشحات ریوی»، «افزایش تحرک قفسه سینه»، «تصحیح الگوی تنفس» و پیشگیری از آتلکتازی(جمع شدن ریه) است.

 «مصرف مایعات فراوان»، «بخور گرم اکالیپتوس بلافاصله قبل از فیزیوتراپی»، «مصرف شربت با هدف روان شدن خلط یک تا دو ساعت قبل از فیزیوتراپی»، «مصرف قرص جوشان ان ای سی که باعث روان شدن خلط می شود یک تا دو ساعت قبل از فیزیوتراپی»، «سرفه موثر حین فیزیوتراپی» و «تنفس عمیق شامل دم و بازدم هر دو» و «وضعیت مناسب نشستن»  چند توصیه برای کارآمدتر شدن فیزیوتراپی قفسه سینه است.

 

.......ورزشی

*تشریح اهم اهداف کمیته آموزش فدراسیون نابینایان

محمد مهدی رفیعی، رئیس جدید کمیته آموزش و مربیان فدراسیون نابینایان، به تشریح اهداف این کمیته پرداخت.

رفیعی گفت: علاقه ام به حوزه نابینایان باعث فعالیت در هیئت نابینایان استان مرکزی و در کنار تیم فوتبال نابینایان شد. وی افزود: متأسفانه سالن اختصاصی ورزشی ویژه نابینایان در استان مرکزی وجود ندارد و با صحبت های به عمل آمده با مدیر کل ورزش و جوانان و بهزیستی استان مرکزی قرار بود در این خصوص اتفاقات مثبتی رخ دهد که برای احداث یک سالن اختصاصی، به اعتبارات زیادی نیاز داریم.

رئیس هیئت نابینایان استان مرکزی بیان کرد: با توجه به پاندمی کرونا، تقویم ورزشی استان ما متوقف شد. البته کسب عنوان چهارمی توسط جودوکاران استان و شرکت در فعالیتهای چالش و همایش های آنلاین ورزشکاران استانی که توسط فدراسیون برگزار می شد، خالی از لطف نبود.

سرپرست کمیته آموزش فدراسیون نابینایان در خصوص برنامه های این کمیته گفت: در ابتدای امر میبایست جامعه هدفمان را بشناسیم. بر اساس شناخت جامعه هدف می توانیم مخاطبان خود را بهتر ارزیابی کنیم.

دکتر رفیعی تصریح کرد: برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت، رایزنی برای برگزاری همایش با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تشکیل کمیته منسجم مربیان و داوران فدراسیون، ارزیابی از وضعیت کمی و کیفی موجود مربیان از طریق سامانه فدراسیون و ایجاد یک فایل جامع برای هر مربی جهت ساماندهی و شناسایی مربیان فعال از ملزومات اولیه طرح ما است. وی افزود: ارتباط فعال با رؤسای کمیته های آموزش و مربیان و داوران استان ها، برگزاری گردهمایی‌های کمیته‌های مربیان و داوران کشور جهت ایجاد هماهنگی و یکسان نمودن آموزش، هماهنگی جهت انتخاب مربیان تیم های ملی در رده های مختلف نیز از اهمیت زیادی برخوردار است . وی در ارتباط با معضلات آموزش در کشور ما گفت: مباحثی همچون فیزیولوژی ورزشی، حرکت شناسی ورزشی، تغذیه ورزشی ، علم تمرین و آسیب شناسی ورزشی بیشتر باید تمرکز شود و‌نگاه ویژه ای به این مسئله داشت. رفیعی افزود : برگزاری کلاسهای آنلاین در بهبود این حوزه نقش بسزایی دارد. از این رو، تیم های ملی جهت رشد روحی روانی درون اردویی برای اعزام به آوردگاههای مهم، حتماً باید در این کلاس ها شرکت کنند.

رفیعی اظهار داشت: تدوین برنامه های آموزشی و اجرایی با همکاری پایاپای با کمیته استعدادیابی، از دیگر برنامه های حوزه آموزش خواهد بود. چرا که دو رکن مهم برای فدراسیون محسوب می شوند و در کنار هم میتوانند بالهای پرواز و رشد نابینایان باشند.

وی درپایان گفت :حسن به کارگیری ارکان اصلی موارد فوق الذکر، رشد و افزایش داوران و مربیان در هر استان و نهایتاً توسعه حوزه آموزش فدراسیون را در پی خواهد داشت.

دکتر محمد مهدی رفیعی متولد شهر اراک و دکترای فیزیولوژی ورزشی است. از سووابق وی می توان به مربیگری بدنسازی تیم های ملی بیسبال، تیم ملی فوتبال نابینایان، تیم ملی نوجوانان هندبال، مربی بدنساز تیم آلمینیوم سازی اراک در لیگ یک و مربی بدنساز تیم چوکای تالش در لیگ یک اشاره کرد.


......‌حوادث

*میهمان ناخوانده سارق خانه سرایداری بود

سرایدار میانسال وقتی پس از ۳ روز به هوش آمد متوجه شد دوست قدیمی اش همه اموالش را سرقت کرده است. چند روز قبل مرد میانسالی به پلیس زنگ زد و گفت: من سالهاست در خانه مرد ثروتمندی سرایدارهستم و کارهای خانه‌ اش را انجام میدهم. اتاقکی در گوشه حیاط دارم و شبانه روز در این خانه هستم و صاحبکارم خیلی به من اعتماد دارد. هر زمان هم به سفر خارجی و داخلی میرود کلید خانه‌ اش را در اختیار من قرار میدهد. مرد سرایدار در ادامه گفت: همسرم مدتی قبل فوت کرد و تنها شدم. چند روز قبل برای خرید بیرون رفته بودم و در حال عبور از خیابان بودم که یک نفر مرا صدا زد.

وقتی دقت کردم متوجه شدم یکی از دوستان قدیمی ‌ام است که مرا دیده و شناخته است از دیدنش خیلی خوشحال شدم اما وقتی جلوتر رفتم با دیدن چهره تکیده و سر و ضع آشفته ‌اش ناراحت شدم. هوشنگ دوست دوران کودکی و جوانی ‌ام بود که سالها در شهرستان محل تولدم با او دوست بودم اما از وقتی به تهران آمدم دیگر او را ندیده بودم. موضوعی که خیلی ناراحتم کرد این بود که بعد از صحبت با هوشنگ فهمیدم معتاد شده و بیکار و بی خانمان است. وقتی گفت در تهران کسی را ندارد دلم سوخت و او را به خانه صاحبکارم و به اتاقک سرایداری ‌ام بردم. از آنجا که صاحبخانه به سفر رفته بود خیالم راحت بود که او را نمیبیند. آن شب خیلی حرف زدیم و قرار شد هوشنگ تا وقتی کار و جایی برای سکونت پیدا کند پیش من بماند.

خواب سه روزه

مرد میانسال ادامه داد: یک شب به پیشنهاد و دعوت هوشنگ شام کباب خوردیم و من میهمان رفیق قدیمی‌ ام شدم. اما وقتی بیدار شدم از هوشنگ خبری نبود. ابتدا فکر کردم من خواب ماندم و هوشنگ هم برای یافتن کار از خانه خارج شده است. حالم خوب نبود فکر میکردم مسموم شده ‌ام اما وقتی برای خرید از خانه بیرون رفتم با صحبتهای مغازه داران که از غیبت سه روزه من حرف میزدند تازه متوجه شدم من سه روز بیهوش بوده ‌ام. خیلی تعجب کرده بودم میخواستم نان بخرم که متوجه شدم کارتهای عابر بانکم نیست. به خانه برگشتم و متوجه شدم تلفن همراهم نیز سرقت شده است.

تنها شانس ‌ام این بود که کلید‌های خانه سرایداری را در محلی قرار داده بودم که هوشنگ از آن بی ‌خبر بود و چون مجهز به سیستم ایمنی بود موفق نشده بود از خانه صاحبکارم سرقت کند. مرد سرایدار افزود: هوشنگ با ریختن داروی بیهوشی در غذایم مرا تا چند قدمی مرگ برده بود چرا که من مشکل قلبی دارم و از طرفی وسایل با ارزش مرا هم سرقت کرده است. با شکایت مرد سرایدار، به دستور بازپرس دادسرای ویژه سرقت، تحقیقات برای دستگیری متهم فراری از سوی کارآگاهان اداره آگاهی ادامه دارد.

خانم نابینایی که کلاس قرآن برگزار می‌کند

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *